kun puhutaan kissan perushoidosta, hampaiden hoitoa harvoin mainitaan. kissan hampaathan tulisi harjata päivittäin.
meillä opetellaan parasta aikaa harjaamaan hampaita, kisut ovat 16vko ja 8vko. ostettiin aptuksen bucacat suuhygieniageeli ja tästä haluaisinkin kysyä, onko kokemuksia? entä plagueoff- tuotteesta?
bucacat maistuu kissoille tosi hyvin, kananmakuistahan se on mutta pointti siis oli että auttaakohan tämä mitään?
kissan hampaidenhoito
11
891
Vastaukset
- levävalmiste
eli Plaque Off on helpompi tapa kuin hampaiden harjaus, muuten kai ne painii samassa sarjassa geelien kanssa. Niiden tarkoitus on vaikuttaa syljen kautta mm. plakin ja hammaskiven syntymiseen. On myöskin olemassa veteen lisättäviä nesteitä jotka toimii juomaveden mukana.
Avusta on vaikea sanoa, kun kaikille kissoille ei tule plakkia eikä hammaskiveä muutenkaan. Sen selvittäisi parhaiten tilanne jossa hampaat olisi jouduttu puhdistamaan lääkärin toimesta ja jatkohoitona käyttäisi noita menetelmiä.
Parhaita hampaiden puhdistusmenetelmiä on käyttää kissan ruokana raakaa ja sitkeää lihaa, se puhdistaa hampaiden pinnat kunnolla.- haiseva hengitys?
Riittääkö raaka liha, raksu sekä plaque off? Kissani ei voi sietää jos sen suuta tutkii (aukoo enempää kun lääkkeen verran) enkä ole lähtenyt sitten kinaamaan hammaspesun kanssa.
- ei väitteistä
haiseva hengitys? kirjoitti:
Riittääkö raaka liha, raksu sekä plaque off? Kissani ei voi sietää jos sen suuta tutkii (aukoo enempää kun lääkkeen verran) enkä ole lähtenyt sitten kinaamaan hammaspesun kanssa.
huolimatta ole hyvä hampaiden puhdistaja vaan juurikin päinvastoin. Normaali kuivaraksu nimittäin halkeaa kun hammas osuu siihen, jolloin se ei puhdista hampaan pintaa. Sitten jos raksussa on paljon hiilihydraattia, se aiheuttaa sitä plakkia hampaan pinnalle. Siksi raaka liha ja kohtuu suurina paloina (kissa joutuu pureksimaan) hankaa hampaan pinnalta ne plakit ja ruokajämät pois. Hammasraksujen pitäisi olla sellaisia pitkäkuituisia jotka antavat periksi kun hammas niihin osuu, eli ne silloin toimii niin kuin liha samalla periaatteella.
Itse sen parhaiten huomaat mikä sinun kissasi kohdalla toimii, se kun riippuu myöskin syljen koostumuksesta tuleeko plakkia helposti vai ei. - fhjj
haiseva hengitys? kirjoitti:
Itseasiassa kissan hampaita voi kai harjata ihan auttavasti avaamatta suuta kovin paljon. Kissan karkea kieli nimittäin putsaa (lääkärin mukaan) hampaat ihan ok sieltä sisältä, mutta ulkopintaa voisi harjata ihan vain nostamalla sitä huulta sivuun ja hankaamalla vähän ulkopuolelta.
Mun kisut kyllä aukaisee itseasiassa itse suunsa kun yrittää harjata hampaita, koska he taas yrittävät vaan pureskella harjaa ja syödä siitä hammastahnan.. :) se on heidän mielestään ilmeisen hyvän makuista siis. Minulla on eläinlääkäriltä ostettua "Virbac" merkkistä hammastahnaa, joka on kalanmakuinen. Sitä saa ilmeisesti vain eläinlääkäristä. - haiseva hengitys?
fhjj kirjoitti:
Itseasiassa kissan hampaita voi kai harjata ihan auttavasti avaamatta suuta kovin paljon. Kissan karkea kieli nimittäin putsaa (lääkärin mukaan) hampaat ihan ok sieltä sisältä, mutta ulkopintaa voisi harjata ihan vain nostamalla sitä huulta sivuun ja hankaamalla vähän ulkopuolelta.
Mun kisut kyllä aukaisee itseasiassa itse suunsa kun yrittää harjata hampaita, koska he taas yrittävät vaan pureskella harjaa ja syödä siitä hammastahnan.. :) se on heidän mielestään ilmeisen hyvän makuista siis. Minulla on eläinlääkäriltä ostettua "Virbac" merkkistä hammastahnaa, joka on kalanmakuinen. Sitä saa ilmeisesti vain eläinlääkäristä.Juuri se huulien nostelu on kissalle se ärsyttävin suuhun koskemistapa. Suun voi vielä pakottaa hetkeksi auki jos tunkee sinne lääkkeen, mutta tuommoinen huulien nostelu saa kissan pyristelemään ja pakenemaan paikalta.
- haiseva hengitys?
ei väitteistä kirjoitti:
huolimatta ole hyvä hampaiden puhdistaja vaan juurikin päinvastoin. Normaali kuivaraksu nimittäin halkeaa kun hammas osuu siihen, jolloin se ei puhdista hampaan pintaa. Sitten jos raksussa on paljon hiilihydraattia, se aiheuttaa sitä plakkia hampaan pinnalle. Siksi raaka liha ja kohtuu suurina paloina (kissa joutuu pureksimaan) hankaa hampaan pinnalta ne plakit ja ruokajämät pois. Hammasraksujen pitäisi olla sellaisia pitkäkuituisia jotka antavat periksi kun hammas niihin osuu, eli ne silloin toimii niin kuin liha samalla periaatteella.
Itse sen parhaiten huomaat mikä sinun kissasi kohdalla toimii, se kun riippuu myöskin syljen koostumuksesta tuleeko plakkia helposti vai ei.Tiedän juu ettei raksu sinänsä puhdista mitään, lisäsin sen tuohon lähinnä kertomaan kissani ravinnosta. Ostan kissalle vain lihaa paloina jotta hampaat saisi töitä, jauhetut lihat jää kauppaan. Raksu on acanaa, applawsia ja orijenia joten hiilihydraatit on vähissä.
- mapiz
fhjj kirjoitti:
Mun kisut kyllä aukaisee itseasiassa itse suunsa kun yrittää harjata hampaita, koska he taas yrittävät vaan pureskella harjaa ja syödä siitä hammastahnan.. :) se on heidän mielestään ilmeisen hyvän makuista siis. Minulla on eläinlääkäriltä ostettua "Virbac" merkkistä hammastahnaa, joka on kalanmakuinen. Sitä saa ilmeisesti vain eläinlääkäristä.Käytän myös tuota Virbac merkkistä tahnaa ja olen ostanut sen ihan eläinkaupasta. Harjaan kissani hampaita vähän silloin tällöin, mutta useimmiten kerran viikossa. Harvassa ovat ne kissat, jotka antavat hampaitansa harjata. Juurikin tuo harjan pureskelu puhdistaa hampaat ihan riittävät hyvin.
- violettam
mapiz kirjoitti:
Käytän myös tuota Virbac merkkistä tahnaa ja olen ostanut sen ihan eläinkaupasta. Harjaan kissani hampaita vähän silloin tällöin, mutta useimmiten kerran viikossa. Harvassa ovat ne kissat, jotka antavat hampaitansa harjata. Juurikin tuo harjan pureskelu puhdistaa hampaat ihan riittävät hyvin.
mikä liha on hyvä tähän hampaiden hoitoon? kissalla on ollut ongelmia ummetuksen kanssa niin vähän. pelottaa antaa raakaa lihaa, miten hyvin kissa sen sulattaa?
- Elli98
violettam kirjoitti:
mikä liha on hyvä tähän hampaiden hoitoon? kissalla on ollut ongelmia ummetuksen kanssa niin vähän. pelottaa antaa raakaa lihaa, miten hyvin kissa sen sulattaa?
Kyllä kissalle raaka liha sopii! Meidän kissanpentu syö ainakin viljapossua ja jauhelihaa. Lihastahan kissa saa proteiinia ja on kissan herkkua! Meidän kissa ei lihasta ole saanut masua kipeäksi... oletko kokeillut kissanruohoa ummetukseen? Täytyy vaan muistaa laittaa liha pieniin annoksiin pakkaseen, että mahdolliset pöpöt kuolee:).
- janemiijane
Nyt menee kyllä liian pitkälle,että pitäisi oikeen harjata kissan hampaita :)
Heh hee :)
Mitenköhän oikein kissa eläimet pärjää tuolla savanneilla,käykö tarzan salaa jynssäämässä niiden hampaita ?- olosuhteet
Tarzan käy myös ruokkimassa sokerisilla ja lisäaineisilla märkäruuilla sekä viljasilla kuivapapanoilla...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941769
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2351628- 911373
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!661032Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46931- 47928
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38918Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9914- 46872
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika37849