Onko kukaan koskaan maalannut sälekaihtimia? Miten onnistuu?
Maalasin ruskeat ikkunankarmit valkoisiksi ja nyt beiget sälekaihtimet pomppaa ikävästi esiin, kuin olisivat likaiset (eivät silti ole). Maalikauppias ei ollut koskaan kuullutkaan, että joku maalaisi sälekaihtimia. No, ei kai sekään kaikkea tiedä.
Ei haittaa vaikka maalaus olisi hankalaa, kunhan ei kamalan kalliiksi tule. En haluaisi ostaa uusia. Olen pihi ja köyhä mutta näppärä käsistäni.
Sälekaihtimien maalaus
8
3304
Vastaukset
- Maalariflikka
Voisikohan tuo onnistua jollain spaymaalilla. Se tosin vaatisi tilan jossa saisi kaihtimen vapaasti roikkumaan, ikkunalla tuota ei ehkä kannata kokeilla.
- lkhjnh lojkho oiukho
Periaatteessa lamellit pitäisi irrottaa naruista, että narut eivät tuhriinnu jasotkeennu maaliin. Lamellit(liekö muuten edes oikea sa?) pitää puhdistaa hyvin ennen maalaamista. Mieluusti hioa jollain ohuella santapaperilla ja sitten pestä vaikka sinolilla, että rasva nyt varmasti lähtee pois. Sitten vaan siististi spreijaten. Kandee kokeilla, luulen, tavallinen automaali tarttuu ja toimii ok. Ensin toinen puoli, kunnon kuivatus ja sitten toinen puoli. Ei alla olevan suojapaperin päällä, irti siittä vaikka rimojen päällä. Useita ohoita kerroksia, ettei ala valumaan. Kunnon kuivatus ja sitten toinen puoli. Ehkä kannattaa maalata kupera puoli ensin ja sitten kovera, en tiedä. Mutta maali saattaa kuitenkin valua reunoilta.
Ja voi ne mun mielestä maalata naruissakin. Säästää älyttömästi työtä. Pitää vain muistaa maalata narutkin. Itse kokeilisin maalata kokonaisena, pirukaan ala sellaista määrää solmuja tekemään, eikä se kuitenkaan onnistu kunnolla.
Mutta kyllä mun mielestä ihan mahdollinen juttu. Eikä ees kovin suuri. Se putsaaminen tärkeää.- ***
Irroittaisin kaihtimet ikkunasta. Säleitä en lähtisi irroittelemaan (mahtaisiko maallikko saada edes takaisin kasaan). Puhdistaisin ne esim. suihkittavalla ikkunanpesuaineella: useampaan kertaan ja antaisin aineen vaikuttaa pidemmän aikaa. Lopuksi huuhtelisin esim. suihkussa. Sitten vaan kunnollinen kuivattaminen. Ennen maalausta kaihtimet pitäisi saada kiinnitettyä johonkin telineeseen tai kattoon niin, että maalia pääsee suihkuttamaan molemmilta puolilta ja että säleitä saa kääneltyä. Uskoisin maalin pysyvän pinnassa ilman hiomistakin, jos pinta vain on puhdas.
Mutta..... Uudet kaihtimet ja asennus ei maailmoja maksa. Itse laitatutin viime keväänä pariin isohkoon ikkunaan ja muistaakseni hinta oli alle 150 e. - kari789
Olen joskus irrottanut säleet puhdistusta varten. Se on ihan helppo homma.
Vain nostonarujen alapäät, 2 tai 3 kpl, avataan ja vedetään sitten pois. Sen jälkeen säleet vedetään vaakasuuntaan pois kannatuslangoista.
Avattavia kiinnityksiä on siis vain pari. Kun säleet on laitettu takaisin, niin nostonarut pitää pujottaa jokaisen säleen läpi ja solmia tai kiinnittää alapäästä.
- KorpiUUno
siksipä minä laittaisin kaihtimet punamultatynnyriin, ja keittäisin siinä samalla, kun maalinkin. Vaihtoehtovärinä keltamulta:)
- ölkölklköl
Ei noi kaihtimet ole hinnoilla pilattu, ainakin jos ostaa netistä ja laittaa itse paikoilleen http://www.verhomatto.fi/verhopalvelu/salekaihtimet?gclid=CK6x5pPjxKECFQIsDgodnGT3_w
Olen tuolta pariin kertaan tilannut ja ihan laadukasta tavaraa tullut. Peruskaihtimet maksaa n. 15-20e per ikkuna.
- Anonyymi00008
Kerro lisää miten projekti onnistui. Itse maalasin spraymaalilla mutta ei ollut kunnon tiloja käytössä ja tein kotona kylppärissä. Homma oli niin sotkuista ja pahanhajuista, että en lähtenyt maalaamaan toista kerrosta. Kuitenkin lopputulos vaati lisää maalia, joten maalasin toisen (ja kolmannen) kerroksen tummalla kalustemaalilla. Pysyy hyvin ja tuli ok näköinen, mutta ongelmana on että kun kaihtimet ovat pidempään auki eli säleet vedetty kasaan, ne tarttuvat jonkun verran toisiinsa. Jos vielä jaksan koskea niihin niin ajattelin että vetäisikö jonkun kirkkaan lakan päälle, sen voisi ehkä tehdä säleitä irrottamatta. Tähän kuulisin mielelläni kommentteja, että lieneekö joku lakka vähemmän toiseen samanlaiseen pintaan tarttuvaa kuin kalustemaali?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
S-kauppa nosti hintoja, K-kauppa laski
Elintarvikkeiden arvonlisävero laski vuodenvaihteessa 13,5 prosenttiin. S-kauppa siirsi alennuksen suoraan katteisiin pi1537502Hiihtäjä Vilma Nissisen kommentit aiheutti paniikkia
ja hernettä vedettiin nenään. Nissinen kertoi torstaina haastattelussa, kun häneltä kysyttiin, että tykkääkö hän hiihtä1305179Huuto yltyy persujen piirissä Venezuelan johdosta.
Kohta kakofonia yltyy kun persut tajuavat mitä Venezuelassa tapahtui. Von den Leydenki jo kipuilee kuten persut EU:ssa y422669- 2612268
Nyt ottaa persua pattiin: sähköauto joulukuun myydyin
🤣 prööt prööt pakoputkellaan pörisevää persua ottaa nyt saamaristi pattiin, kun paristoilla kulkeva sähköauto on noussu812208Ovatko Perussuomalaiset kommunisteja?
Toiset sanovat että ovat, toiset sanovat että eivät. Ainakin heillä on paljon sen aatteen piirteitä, koska haluavat kont672068Yhdysvaltain hyökkäys Venezuelaan on YK:n peruskirjan mukaan laiton hyökkäyssota
Oman sävynsä tähän tuo vielä se, että hyökkäys kohdistettiin nimenomaan valtiojohtoa vastaan. Toki, kun tavoitteena on v5662037Ei tule uni
Kuten epäilin. Onneksi viime yön sain ihan hyvin nukutuksi. Tiesin kyllä, ettei tästä mitään tänään tule.541073Miksi juuri Venezuela?
Kaikista maailman valtioista Trump otti silmätikukseen Venezuelan. Mutta minkä ihmeen takia? Kyseessä on kuitenkin vähäp2911067Laittaisin whatsuppissa viestin
Jos olisin täysin varma että se on toivottua vielä kun aikaa on mennyt ja että toivot sitä edelleen.651034