D-vitamiinista täälläkin

vitamiinikyttä

Kopioin tähän kirjoitukseni Äitien palstalta, kun olen vähän huolissani ihmisten ja varsinkin lasten D-vitamiinin saannista.

Olen vähän vanhempi äiti jo, lapset isoja. Huolestuttaa kovin viimeaikoina keskusteltu d-vitamiini tai oikeammin sen puute. Suositukset sen saannille ovat hyvin alhaiset, riittämättömät jos vertaa muihin maihin, täällä kun ei aurinkokaan ole sitä turvaamassa. Suomalaislapset ja aikuisetkin ovat näin talvikaudella sairauskierteessä. D-vitamiinin heppoiset 10mikrogrammaa ei oikeastaan estä kuin riisitautia, mutta kuitenkin suuremmalla pitoisuuksilla estettäisiin tulehdussairauksia muista sairauksista (mm. masennus, diabetes, nivel- ja aivosairaudet) puhumattakaan. Mulle iski kauhu siitä, mitä kaikkia sairauksia meidän perheessäkin olisi jäänyt tulematta, jos olisin tiennyt että nämä kaikki vakavatkin sairaudet olisi estetty riittävällä D-vitamiinin saannilla. Annoin vain sen verran kuin neuvolassa käskettiin enkä turvannut omaakaan saantia. Tauteja estävä määrä on kuitenkin ainakin kymmenkertainen tähän nykyiseen suositukseen verrattuna. Auringosta emme vitamiinia saa, se on otettava jostain muualta. Valitettavasti harva syö niin paljon kalaa, että siitä riittävästi sitä saisi. D-vitamiinia ei runsaasti ole kuin kalassa ja sienissä, vähän kananmunassa.

Lääkärissäkin ollaan heti tyrkyttämässä masennuslääkkeitä, vaikka d-vitamiinista olisi apua, samoin rasvahapoista kuten omegasta. Mietin, että onko tässä vain lääketehtaiden intressit takana, kun vitamiinit on halpoja verrattuna moniin lääkkeisiin jolla vain hoidetaan d-vitamiinin puutoksesta johtuvia oireita. Itse ollaan nostettu perheessä d-vitamiinin saanti noin 30-50mikrogrammaaan päivässä. Kalanmaksaöljyä (jossa omegat) ja d-vitamiinipuriste. Ainakin yksi vatsatauti- ja flunssa-aalto meni ohi jo ja iski muihin kuin meihin, vaikka olen itse aina etujoukoissa sairastamassa.

Toivottavasti tuo virallinen terveydenhuolto tajuaisi tehdä asialle jotain.

13

750

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • wilma60

      Paljon nykyään näistä asioista puhutaan ja omassa pienessä päässäni olen jonkin verran asioita käsitellyt. Lapseni ovat vielä kouluikäisiä ja heille D-vitamiinia on pienempänä annettu neuvolan ohjeiden mukaan. Minä olen aina ollut sellainen "purkin vastustaja" eli en mielelläni ota vitamiineja purkista vaan luonnosta. D-vitamiini on tosiaan sellainen ettei sitä kovin paljon luonnosta saa mutta ainakaan toistaiseksi en ole valmis sitäkään purkista ottamaan ja lapsille antamaan. En tiedä missä vaiheessa ajatuksia muutan mutta toistaiseksi mennään entisillä keinoilla.

      • vitamiinikyttä

        Noin minäkin ajattelin aikaisemmin, mutta olen vaan nytten todennut ettemme ole saaneet sitä riittävästi nykytiedon valossa, olisinpa ottanut edes varmuuden vuoksi. Näin jälkikäteen saattaa vain kauhistella, kun mennyt on mennyttä eikä tiettyjä asioita voi enää korjata. Toivottavasti te nuoremmat olette viisaampia ja tarkkailette ja olette paremmin tietoisia näistä asioista!

        Maitoonhan sitä lisätään jonkun verran, samoin margariineihin. Mutta meillä kun ei margariineja syödä niiden valmistustavan ja epäterveellisyyden takia (viimeisimmän tiedon mukaan myrkyllisillä aineilla prosessoitua tekorasvaa) vaan mahdollisimman aitoa ja alkuperäistä muutenkin, eli ei prosessoitua ja jalostettua ruokaa ja eineksiä (jotka täynnä lisäaineita) jne.

        Lapseni sairastui niveltautiin, jossa kovat lääkitykset vakavine sivuvaikutuksineen ja meillä muilla on ollut monenlaisia tulehduskierteitä. Nyttemmin on selvinnyt, että omega-3 ja juuri d-vitamiinin radikaali lisäys estää taudin syntymistä ja etenemistä. D-vitamiinista kun ei ole ainakaan haittaa antaa sitä varmuuden vuoksi. Turvarajat on niin korkeita, ettei sellaiseen edes erehdy. Yksi pikkupoika on tuon Terveyskirjaston mukaan juonut koko kalaöljypullollisen, mutta lääkäri oli vaan todennut, että ehkä ei tarvi tänä talvena d-vitamiintarpeesta huolehtia. :)

        Kun sitten kuitenkin on hoidettava noita sairauksia sillä "purkista otettavalla" lääkkeellä, joka vain hoitaa seurausta eikä syytä, niin en itse näe mitään estettä ottaa jotain purkista ennaltaehkäisevästi jos edes jollain, tässä tapauksessa luonnollisella ja halvalla tavalla saa tietyt sairaudet estettyä. Isot rahat on noihin lääkkeisiin mennyt.

        Olen itse siunannut äitiäni, joka jo vuosikymmeniä sitten tajusi antaa meille lapsille kalanmaksaöljyä, niin pahaa kuin se olikin. Onneksi sitäkin saa nyttemmin sitruunanmakuisena :)) Täytyy nyt yrittää edes dementiaa ja alzheimeria torjua, koska dee ehkäisee kuulemma niitäkin.


    • ---

      Samaa pohtinut itsekkin.

      Kävin syksyllä apteekissa tivaamassa, että paljonko uskallan antaa 0-6 v lapsilleni d:tä. Vastaus oli suositus..aikani tivasin ja sitten täti uskalsi sanoa, että suosituksia ollaan nostamassa -muttei uskaltanut sanoa, että mihin lukemiin.

      Itse kuitenkin olen antanut lapsilleni 30 päivässä ja itse olen ottanut saman verran. Vielä ei ainakaan ole pöpöt -tai mikään muukaan- iskeneet, katsotaan tilannetta..

      • vitamiinikyttä

        Neuvolan tädit ja apteekit sanoo aina mitä niiden käsketään, ne ei voi poiketa siitä piiruakaan. Mielummin kaikille kuitenkin työnnetään reseptilääkkeitä ja jatkuvia antibioottikuuria surutta, mutta d-vitamiinista ei puhuta mitään vaikka se torjuu monia vakavia sairauksia.

        Jotkut perheet on tosiaan pystyneet torjumaan flunssat täysin pelkällä d-vitamiinisuojuksella. Suomalaiset sairastavat hyvin paljon nykyään, jo pienet lapset ovat jatkuvassa sairauskierteessä. Olisiko syy juuri d-vitamiinin puutos... olen pohtinut tätä asiaa. Vielä 1960-luvulla suositukset oli kymmenkertaisia nykyisiin verrattuna. Kannattaa seurailla ulkomaisia artikkeleja. Minä olen jo tänä syksynä säästynyt kahdelta sairausaallolta.


    • Joka päivä syödään

      Meillä lapsille on annettu tätä 25µg d-vitamiinia:

      http://www.d-vitamiinit.com/vitamiinit/2/Tri_Tolosen_D_vitamiini_25_%B5g

      Nuo on sopivan pieniä ja siksi nuoremmillekin helppoja niellä. Mitä tulee itse saantisuosituksiin, niin kasvava joukko asiantuntijoita on kyllä huomattavasti suosituksia isompien määrien puolella ja sen myötä olen minäkin. Viranomaisten suositukset laahaa tämän tyyppisissä asioissa aina useamman vuoden tutkimuksien perässä.

    • vitamiinikyttä

      Jatkan tähän kuulumisiani tähän aloitukseen liittyen. Olen tuosta syksystä 2010 eli jo vuoden verran syönyt isoja d-vitamiiniannoksia, ja myös aikuiset lapset on syöneet. Ilokseni olen todennut, että ollaan oltu terveitä kuin pukit d-vitamiinin lisäämisestä alkaen. Mitään muita muutoksia ei ole tehty ruokavaliossa tms. Mitään flunssia ei ole tullut, eikä mitään tulehduksia tai vatsatauteja. On aivan ihmeellistä, kun itse olen ollut kipeänä monta kertaa vuodessa ja nyt on vuosi täysin terveenä! Mulla on mieliala ja energiataso ollut tosi hyvä ja jaksamista riittää vaikka muille. Nyt kesän aikana olen tipauttanut vitamiinin tasolle 10 mikrogrammaa kun on tullut oltua ulkona paljon. Mutta nyt syksyn tullen aloitan taas noin 30-50 mikrogramman annokset. Tässä on säästetty jo monet antibiottikuurit, yskänlääkkeet ja masennuslääkkeet ja kipulääkkeetkin ja terveyskeskusmaksut. Nivel- ja lihaskivut on hävinneet täysin!

      Onkohan muilla yhtä hyviä kokemuksia asiasta??

    • D-vitamiinia kaikill
    • totta puhut

      Minä syön 90/d kesät talvet ja lapselle (vajaa 3v) annan 25. Eipä ole yhtään flunssaa edes ikinä sairastettu. Hmm.. tai no joo, minä taisin alkuraskaudessa sairastaa lievän flunssan,...

    • kettu11233455

      Kannattaa tilata d3-vitamiinia netistä. Suomessa niin kallista.

      www.iherb.com

      Saat vielä 5$ alennuksen koodilla: JET392

    • vitmiino

      Suosittelen tilaamaan lisäravinteet (mm d vitsku) suoraan netistä osoitteesta www.iherb.com

      Itse tilaan esim nestemäistä d-vitamiinia lapsille ja itselle kapselina.

      -toimitus suoraan kotiovelle
      -hinnat HUOMATTAVASTI edullisemmat kuin Suomessa
      -pystyy maksamaan mm Visa electronilla
      -ensimmäisen tilauksen yhteydessä kun kysytään alennuskoodia niin syötä koodikenttään PEK241 niin saat 5 dollarin alennuksen!

    • Terveet elämäntavat

      Meillä syödään paljon kalaa ja oleskellaan paljon myös ulkona (kaikki nänä Suomen sateiset kesäpäivät). :D Meillä on nk. kesäolohuone ulkona.

      Silti syömme joka aamu 40 mikrog D-vitamiiania ja C-vitamiinia (500-1000 mg). Emme myöskään ole muutenkaan mitään ruualla leikkijöitä ja piipertäjiä, vaan syömme monipuolisesti.

      Mm välipalana on usein vihersmoothieta, jossa vitamiinit ovat luonnollisessa, hyvin imeytyvässä muodossa. Lihaa, maksaa, kanaa kalan lisäki syömme myös nirsoilematta. Ainut vaatimus meillä, että ruoka ei saa olla einestä, ei kaupan marinaadissa, eikä kaasupakattua lihaa.

      Itse syön myös magneesiumia ja B-vitamiinia iltaisin, koska se parantaa suoliston toimintaa ja antaa hyvän unen. Yöllisistä suonenvedoista en ole enää vuosiin kärsinyt, kun ne aiemmin olivat jokaöinen kiusallinen vaiva ja unen katkaisija.

      Ai niin ja vitamiinini ostan apteekista, sillä testattuani muita tuotteita, ne eivät ole toimineet tai niistä on tullut ikäviä sivuvaikutuksia, kuten kova vatsa yms.

    • liika on liikaa

      Kannattaa sitten kyllä huomioida, sellainen tosiasia, että D.vitamiini on myrkky liian isoina annoksina. Yliannostus voi tuhota lapselta mm maksan ja ilman sitä taas ei voi elää. Suomessa ja muuallakin maailmassa tunnetaan tapauksia, joissa jopa hoitoalan ammattilaiset ovat myrkyttäneet lapsensa liiallisilla vitamiinilisillä. Munuais- ja maksavaurioisena ei saa hyvää elämää aikuisna. Joten kohtuullisuutta varsinkin siinä mitä syötätte vitamiineja lapsillenne, Omalla kohdallaan jokainen tekee mitä haluaa.

      • vitamiinikyttä

        Tietenkin liika on liikaa, sama mitä ihminen nauttii. Tiesitkö, että myös liika vedenjuonti tappaa ja myös ruokasuola. Ruokasuolan tapauksessa kuolettava annos on noin 4 grammaa painokiloa kohti.

        Miksi 1960-luvulla, jolloin annettiin D-vitamiinia lisänä 10 kertaa enemmän kuin nyt, maksavaurioista ei puhuttu lainkaan? Mutta tuolloin korvatulehdukset, poskiontelotulehdukset ja keuhkoputkentulehdukset oli harvinaisia. Lapsuudessani ja nuoruudessani 1960-luvun lopulla ja 1970-luvulla en ollut edes kuullut kyseisistä taudeista. Talvet oli silti kylmiä eikä taloja lämmitetty näin lämpimiksi kuin nyt ainakaan maalla.

        Turvarajat on niin korkeita, että täytyy olla mielenvikainen, jos syöttää lapselleen kilon D-vitamiinia päivässä tms. Mutta sellaisen ihmisen hoidossa lapsi kyllä kuolisi ja vammautuisi muutenkin, jos ei järki päätä pakota.

        http://www.iltasanomat.fi/terveys/art-1288336902862.html

        Euroopan Unionin elintarviketurvallisuuselin EFSA nosti D-vitamiinin turvallisena päiväannoksena pidetyn nuorten (11–17 v) ja aikuisten rajan 50 mikrogrammasta (µg) 100 µg:aan. Huippuvarovainen EFSA päätyi tähän tulokseen käytyään läpi uudet D-vitamiinitutkimukset. Vauvojen rajana on nyt 25 ja 1–10-vuotiaiden rajana 50 µg päivässä.

        "Euroopan 14 maasta kootut tiedot osoittavat, että kuluttajat käyttävät pienempiä annoksia kuin nyt asetetut uudet turvarajat", toteaa EFSAn paneeli (Dietetic products, Nutrition and Allergies (NDA).
        Nutraingredients.com 30.7.2012


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1555
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1194
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1026
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      947
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      870
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      704
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      660
    Aihe