Panacod, kielletty lääkekö?

60-v tupakoitsija

Kertokaahan hyvät ystävät miten saisin lääkärit määräämään lääkettä, jollaisen olen kokemuspohjalta itse löytänyt helpottamaan kammottavaa yskääni. Yskä vaivaa varsinkin öisin tehden nukkumisen mahdottomaksi. Olen kokeillut useampaa "tavallista" yskänlääketta, sekä vielä kodeiinipitoista Codesan comp.-nimistä rohtoakin saamatta niistä mitään apua. Yskä on kuiva, mutta sanoinkuvaamattoman raju, luulen ennen pitkää rykiväni keuhkoni palasiksi ja kipukin on yskiessä kova. Turhautuneena tehottomiin yskänlääkkeisiin löysin lääkekaapistani muutamia minulle tehdyn jalkaleikkauksen jäljiltä jo vanhaksi menneitä Panacod poretabletteja. Olin joskus kuullut Panacodin sopivan myös yskänlääkkeeksi ja niinpä kokeilin sitä ja vieläpä varsin menestyksekkäästi. Yskimisen tarve katosi sinä yönä tyystin, kun olin ottanut tabletin. En ole nukkunut niin hyvin 20 vuoteen. Tabletteja ei ollut kovin montaa jäljellä ja pyysin paikalliselta terveyskeskuslääkäriltä lisää hyväksi havaitsemaani lääkettä. Vastaus oli kuitenkin kieltävä ilman mitään selitystä. Käväisin vielä toisenkin tohtorin juttusilla ja siellä kävi samoin. Tällä kertaa sain tosin selityksen, että Panacod ei ole yskänlääke. Mitä helkkarin väliä sillä on, jos se kerran auttaa? Jos joku yö yskiessäni saan keuhkoverensyöksyn, niin voiko jälkikasvuni haastaa lääkkeen määräämisestä kieltäytyneet lääkärit oikeuteen kuolemantuottamuksesta?

18

13136

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hörhör..

Panacodin sisältämä morfiinin puolijohdannainen, kodeiini, toimii yskänlääkkeenä, mutta myös huumeena, ja aiheuttaa säännöllisessä käytössä riippuvuuden.

• 45453534534637457456

huehue se ei ole synteettinen tai puolisynteettinen vain yksi oopiumunikon sisältävistä alkaloideista (tebaiini, noskapiini, kodeiini ja morfiini). Takaisin kouluun kukkahattutäti.

• Mycomystia suosin

Oletko kokeillut Mycomyst yskänlääkettä (poretabletti). Minä sain keuhkoleikkauksen jälkeen suosituksen käyttää sitä ja ainakin itsellä toiminut mainiosti.

Tuosta panacodista - sinun ei olisi kannattanut pyytää sitä yskään. Olisit uusinut sen reseptin, jos sinulla se vielä oli. Tai sitten pyytänyt panacodia lihassärkyyn. Huijaustahan se, mutta olen samaa mieltä, että jos auttaa, niin ei kai tuohon kuolekaan.

• 60-v tupakoitsija

Eipä ole tullut kokeiltua Mycomystia. Ilmeisesti reseptilääke?
        Mulla oli pari viikkoa sitten flunssa, josta tuo karmea yskä jäi.
        Panacodin vanhaa reseptiä en löytänyt, jos sitä on koskaan ollutkaan. Ihan kuin joku olisi sanonut, että sen resepti jää apteekkiin, niinkuin jää myös Codesan Comp. yskänlääkkeenkin?
        Olen hiton huono valehtelemaan, lekuri olisi varmaan nähnyt lärvistäni huijauksen, jos olisin sitä yrittänyt. Vaikka huijaukseenhan tämä nyky-yhteiskunta tuntuu perustuvan joka osaltaan, joten omantunnonvaivoista on turha kärsiä. Ei niistä näytä kärsivän ministerimmekään ja heidän kuprunsa ovat aivan toista suuruusluokkaa, kuin meikäläisten tekemät..

• Mycomystia suosin
        60-v tupakoitsija kirjoitti:

Panacodin vanhaa reseptiä en löytänyt, jos sitä on koskaan ollutkaan. Ihan kuin joku olisi sanonut, että sen resepti jää apteekkiin, niinkuin jää myös Codesan Comp. yskänlääkkeenkin?
        Olen hiton huono valehtelemaan, lekuri olisi varmaan nähnyt lärvistäni huijauksen, jos olisin sitä yrittänyt. Vaikka huijaukseenhan tämä nyky-yhteiskunta tuntuu perustuvan joka osaltaan, joten omantunnonvaivoista on turha kärsiä. Ei niistä näytä kärsivän ministerimmekään ja heidän kuprunsa ovat aivan toista suuruusluokkaa, kuin meikäläisten tekemät..

Mycomyst ei ole reseptilääke. Tosin hinta taisi hipoa jo kymmentä euroa. Tuubissa on 20 poretablettia.

• 60-v tupakoitsija
        Mycomystia suosin kirjoitti:

Mycomyst ei ole reseptilääke. Tosin hinta taisi hipoa jo kymmentä euroa. Tuubissa on 20 poretablettia.

kybän jostain vaikka löytäisinkin.. :)

Tänks vielä kerran!

• Yskää ja särkyä

Kyllä panacodia saa kun sanoo lekurille, että itselle ei sovi buranat sun muut (itsellä mahahaava, joten tämä on vieläpä totta, buranat yms. on kielletty), kyllä ovat aina kirjoittaneet panacodia nimenomaan SÄRKYYN. Olen samaa mieltä että se tepsii yskään mutta ei sitä siihen kannata pyytää, se ei mene läpi.

Resepti ei jää apteekkiin. Ostin tänään juuri 100 kpl Panacodia, ja sain reseptin mukaan.

• the_road

Panacod-resepti ei jää apteekkiin toisin, kuin esim. Tramal-resepti.

Panacodia ei kyllä kannata yskään ottaa, vaikka saisikin reseptin huijattua lääkäriltä. Yhdessä tabletissa 500mg parasetamolia ja 30mg codeiinia. Söisit jatkuvasti 500mg panadolia turhaan. Kuinka usein tarvitsit panacodia, kun sitä kokeilit? Kerran päivässä? Sanot, että codesan comp ei sinulla toimi, kuitenkin siis kodeiinia, eli samaa vaikuttavaa ainetta sisältävä kipulääke toimii?

Panacod ei ole pitkäaikaiskäytössä vaaraton, vaan siihen liittyy mm. munuais- ja/tai maksavaurioriski, sappitiehyt ongelmia ja jossain määrin fyysistä ja psyykkistä riippuvuutta.

• 60-v tupakoitsija
        the_road kirjoitti:

Panacod-resepti ei jää apteekkiin toisin, kuin esim. Tramal-resepti.

Panacodia ei kyllä kannata yskään ottaa, vaikka saisikin reseptin huijattua lääkäriltä. Yhdessä tabletissa 500mg parasetamolia ja 30mg codeiinia. Söisit jatkuvasti 500mg panadolia turhaan. Kuinka usein tarvitsit panacodia, kun sitä kokeilit? Kerran päivässä? Sanot, että codesan comp ei sinulla toimi, kuitenkin siis kodeiinia, eli samaa vaikuttavaa ainetta sisältävä kipulääke toimii?

Panacod ei ole pitkäaikaiskäytössä vaaraton, vaan siihen liittyy mm. munuais- ja/tai maksavaurioriski, sappitiehyt ongelmia ja jossain määrin fyysistä ja psyykkistä riippuvuutta.

Huomasin viestisi vasta tänään, 16.11.2011.
        En tarvinnut Panacodia kuin yhden poretabletin ennen nukkumaan käymistä. Neljänä iltana sen tabletin otin ja sitten yskä alkoikin hellittää, tai ainakaan se ei ole enää vaivannut siinä määrin öisin, mitä nyt "normaali" tupakkiyskä jäi jäljelle.. Riippuvuutta Panacodiin ei ehtinyt syntyä.

• lopettanut

Huomasin viestisi vasta tänään, 16.11.2011.
        En tarvinnut Panacodia kuin yhden poretabletin ennen nukkumaan käymistä. Neljänä iltana sen tabletin otin ja sitten yskä alkoikin hellittää, tai ainakaan se ei ole enää vaivannut siinä määrin öisin, mitä nyt "normaali" tupakkiyskä jäi jäljelle.. Riippuvuutta Panacodiin ei ehtinyt syntyä.

Lopetapa se tupakointi se on paras yskänlääke pitemmän päälle.

• 60-v tupakoitsija
        lopettanut kirjoitti:

Lopetapa se tupakointi se on paras yskänlääke pitemmän päälle.

...helpommin sanottu kuin tehty. Vuosikymmenet tupakoineena en osaa edes kuvitella eläväni ilman tupakkaa. En muuta toivo enää, kunhan saisin elää nämä viimeiset hetket kärsimättä vallan mahdottomia tuskia, olkoonkin, että niiden aiheuttaja on vapaaehtoisesti nautittu myrkky. Luulenpa myös maksaneeni jo pelkissä tupakkaveroissa tähänastiset lääkärissäkäyntini monisatakertaisesti.

• diipa daapa

...helpommin sanottu kuin tehty. Vuosikymmenet tupakoineena en osaa edes kuvitella eläväni ilman tupakkaa. En muuta toivo enää, kunhan saisin elää nämä viimeiset hetket kärsimättä vallan mahdottomia tuskia, olkoonkin, että niiden aiheuttaja on vapaaehtoisesti nautittu myrkky. Luulenpa myös maksaneeni jo pelkissä tupakkaveroissa tähänastiset lääkärissäkäyntini monisatakertaisesti.

Minä menin lääkäriin ja pyysin yskänlääkkeet. Sain panacodin. Se on aika yleinen, tilapäiseen ja häiritsevään yskään määrätty lääke. Se on ainoa joka todella vaikuttaa hillitsevästi yskään. Codeiini vaikuttaa suoraan keskushermoston toimintaan. Jos tämä ei käy, niin lusikallinen hunajaa tekee nieluun hyvän ns peitteen ja lisää syljen eritystä, sitä kautta vähentää nielun kuivumista ja ärtymistä.

• Himskatti
        diipa daapa kirjoitti:

Minä menin lääkäriin ja pyysin yskänlääkkeet. Sain panacodin. Se on aika yleinen, tilapäiseen ja häiritsevään yskään määrätty lääke. Se on ainoa joka todella vaikuttaa hillitsevästi yskään. Codeiini vaikuttaa suoraan keskushermoston toimintaan. Jos tämä ei käy, niin lusikallinen hunajaa tekee nieluun hyvän ns peitteen ja lisää syljen eritystä, sitä kautta vähentää nielun kuivumista ja ärtymistä.

Panacodin pitkäaikainen käyttö aiheuttaa ummetusta myös. Kannattaa huolehtia suole toiminnasta Panacodin käytön aikana.

• Hattivatt1

Mucomyst on limaa irroittava yskänlääke, ja hyvin tehokas sellainen..! Mikäli yskä on kuivaa ja hakkaavaa, ei Mucomyst ole siihen sovelias. Juurikin jokin kodeiinipohjainen yskänlääke olisi silloin paras, kun salpaa yskäkeskuksen toimintaa aivoissa.

• Kurkun kutina

Yskään lisäksi olen kokenut auttavan Bafucin -kurkkutabletit, koska niissä on puuduttavaa ainetta joka auttaa kurkunpään kutinaan ja siten hillitsee yskänärsytystä. Saa ilman reseptiä apteelista. Lisäksi vinkki hammaslääkäriin: ota puoli tuntia ennen lääkärin vastaanottoa Bafucin- tabletti ei kutise kurkku ja on helpompi olla suu auki ja niellä mitä pitää.

• Yksiskesköyskiskelet

Oon joutunut syömään Panacodia kipuihin jo muutamia vuosia. Ei oo kyllä yskää kuulunut eikä näkynyt! Sairastan kroonista keuhkosarkoidoosia ja aiemmin on kyllä ollut rajua yskää aina oksentamiseen saakka. Nyt ei oo yskittänyt kuin kevyesti ja lyhytaikaisesti. Liekkö tuolla lääkkeellä sitten se yskäkeskuksen lamaannuttava vaikutus...
      Ja en voi kuvitella, että Panacodia käytetään huumavana lääkkeenä! Ihan lällärikamaa. Käytän sitä reseptin mukaan...

• Pekulainen

Kyllä se Panacod kuivaan yskään hyvin auttaa, jos on vielä flunssa niin alentaa samalla kuumetta. Codesan comp. on kuitenkin oikea hyvä yskänlääke, mutta minulle se ei sovi, koska siinä on efedriiniä aika paljon ja se on aiheuttanut niin pahaa sydämen tykytystä, että on luultu eteisvärinäksi. Sairaalassa todettiin onneksi vain lisälyönneiksi.
      Kyllä ne fiksut lääkärit sitä ainakin flunssayskään kirjoittavat. Olen 56 vuotias, tuskin lähden kadulle kaupittelemaan. Mutta ei kannata ottaa kuin yksi tabletti tai ihan pakossa kaksi. Sitten pitää odottaa 6 tuntia, että entsyymi, joka muuttaa kodeiinin yskän lamauttamaksi morfiiniksi on lisääntynyt maksaan uudestaan. Joka tätä ei tiedä, ei paljon muustakaan lääketieteestä tiedä. Googletkaan, jollette usko.
      Ne kurkkupastillit (Pafucinit ym.) voitte pahaan yskään unohtaa. Niillä ei ole mitään tietellistä factaa, tuskin edes kurkkukipuun.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies kateissa Lapualla

Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      116
      6070
    2. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      33
      4167
    3. Olenko joka hetki

Ajatuksissasi?
      Ikävä
      82
      3372
    4. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      18
      3006
    5. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      258
      2100
    6. Joo nyt mä sen tajuan

Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      88
      2014
    7. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      44
      1866
    8. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      143
      1805
    9. Olipa ihana rakas

❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      8
      1706
    10. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1579
    Aihe