ms-tautiko? omia kokemuksia

mika74_017

olen 36-vuotias mies

Olen aina ollut tulehdusherkkä. Ensimmäisen jännetupin tulehduksen sain 14-vuotiaana ajellessa mopolla kesäkuumalla ilman paitaa. Niskat ja kädet on suojattava vedolta hyvin, joudun nukkumaan paita päällä, koska käden jännetuppi tulehtuu todella herkästi.

Noin 1,5-vuotta sitten huomasin sulistreeneissä, että liikkuminen jäykähköä. Pyllähtelin välillä tasapainoa vaativissa tilanteissa. Lyönnit eivät lähteneet enää yhtä rennosti kuin ennen. Ajattelin, että tämä johtuu normaalista ikääntymisestä. Tasoni on tipahtanut varsin nopeasti 2-3 vuoden aikana.

Vuosi sitten kesällä jouduin jättämään pyörälenkit väliin selän kipeytymisen johdosta. Mitään iskua tai muuta vauriota ei tullut. Ajattelin tämän johtuvan ylirasittumisesta ja pidin loppukesän taukoa. Kävin syksyllä kiropraktikolla ja sain selkäni varsin hyvään kuntoon vaikka se toisinaan kipeytyi nukkuessa.

Viime talvena alkoi koko vartalon lihasjäykkyys. Jouduin venyttelemään varsinkin jalkoja ennen nukkumaanmenoa, muuten niitä kiristi niin paljon, että en saanut unta. Aamulla herätessä niskat olivat todella jäykät, niitä piti käännellä ja venytellä aamuisin. Aikomuksena oli käydä reumakokeissa, mutta ne jäivät.

Sulkapallotreeneissä käteni sormet sykkivät toisinaan lyödessä. Maila saattoi pudota kädestä kesken lyönnin. Pidin pitkän tauon sulkapallosta. Ajattelin, että käteni paranee, jos en rasita sitä. Kesällä kävin pari kertaa pelaamassa, seurauksena siitä sormet menivät tunnottomaksi oikeasta kädestä. Lääkäri epäili rannekanava-ahtaumaa ja laittoi kortisonia ranteeseen. Tunto ei palautunut. Ystäväni epäili syyksi hartiajäykkyyttä ja suositteli käymään hierojalla. Nyt olen käynyt hierojalla 7 kertaa ja hän on saanut hartiat auki. Sormien tunto ei ole kuitenkaan muuttunut parempaan suuntaan.

Lisäksi olen huomannut horjumista töissä, lenkillä ja varsinkin alkoholi vaikuttaa tasapainoon. Lenkillä käydessä on joskus tullut mieleen, että ajattelevatkohan vastaantulijat, että olen humalassa. Siksi vaikealta normaali kävely välillä tuntuu jalkojen voimattomuuden ja tasapainon takia, onneksi tällaista on harvoin ja useimmiten lenkkely sujuu normaalisti. Töissä olen huomannut, että sorminäppäryys on heikentynyt, tavaroita putoilee sormista.

Kertokaa omia mielipiteitä näistä oireista.. Voisiko olla peräti MS?

3

1023

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voisiko?

      Voisiko olla aiheellista mittauttaa verensokeri ja kilppariarvot näin alkajaisiksi? Tiedätkö, että moni suomalainen sairastaa diabetestä tietämättään?
      ms tautiset eivät varmasti lähde oireittesi aiheuttajaa arvuuttelemaan, joten älä enää jahkaile vaan varaa aika lääkärille, hän sitten kertoo mahdollisista jatkoista siitä miten edetään.
      En arvuuttele oireitasi, enkä kerro omia ms alkutaipaleen oireita (sitäpaitsi jokaisella tautisella on omanlaisensa oireet alusta lähtien), sillä herkimmät lukijat huomaavat oireita heti itsessään. Jaksamisia mikäli joudut tutkimusrumbaan, toivottavasti kuitenkaan et.

      • mika74_017

        kiitos vastauksesta,

        Mittailin tänään sokerit isän testerillä pari tuntia ruuan jälkeen. Testeri näytti 6,9 ja isän mukaan se on ok lukema.


      • no juu"
        mika74_017 kirjoitti:

        kiitos vastauksesta,

        Mittailin tänään sokerit isän testerillä pari tuntia ruuan jälkeen. Testeri näytti 6,9 ja isän mukaan se on ok lukema.

        Minulla MS lisäksi 2 tyypin diabetes,ja ruokavaliohoidolla vielä mennään. (Ei lääkkeitä) Tuo 2h jälkeinen arvo kyllä nykytiedon mukaan pitäisi painua alle 6.0!
        Itselläni on nopeita vaihteluita sokereissa, tunti syönnistä n.9.5 Mutta parintunnin päästä jo n6.0.

        Tämä nopea sokerin nousu aihettaa humalaisen olon/väsymyksen muutakin.käyppäs nyt ensialkuun puhumassa lekurilla ja kysele sokerinrasituskoetta! Sillä kokeella varmistuu tai pois-suljetaan tuo diabetes.

        Varmista myös pistoskohdan puhtaus,pieni sokerijäämä voi vääristää tulosta! Muutaman vuoden jo sairastanut joten tunnistin kyllä samantyyppisiä ongelmia, MUTTA minun oireet on minun oireita,ota yhteys asiantuntioihin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5195
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3257
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1847
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1810
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1675
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1521
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1385
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1306
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1287
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1277
    Aihe