Tällä hetkellä olen 15.v tyttö, ja astmaa oon epäilly 4 vuotta.
Kun olin 11, se alko. Sillon oli vähäsen hengenahistusta ku ajo kovaa pyörällä tai juoksi n.300 metriä.
Ku olin 12, aika tavalla sama juttu, tosin hengästyin ehkä jo vähän helpommasta, ja pakkasellaki oli toisinaa vähäsen hengenahistusta. Epäilin jo sillon, oisko astma, mut koska oireet oli varsin lievät, aattelin että kyllä tän kaa ny pärjää.
Sit menin yläasteelle ja olin 13. Sain hengenahistusta aiempaa helpommin pyöräillessä ja juostessa.
Talven tullessa pyörällä ajaminen alko olla tosi kamalaa, ja hyvä jos sain hengitettyä ollenkaa. Kävellessä ei ottanu niin pahasti henkeen, mut muistaakseni vähän kumminki.
Sit ku olin 14, aloin polttaa tupakkaa pikkusen ennenku kasiluokka alko. Täysin tietosena siitä, että saattaa olla astma kehittymässä. Poltin koko kasin ajan. Mutta en enää.
Sillon kaikki paheni heti. Kuukauen päästä oli jo kaamee tupakkayskä.
Pyörällä ajaminen lujaa ja juokseminen oli täyttä helvettiä. Tuntu aina, et en enää vaan pysty hengittää.
Talven aikana alko jo saunassaki olla ongelmaa. Yllättäen siellä tuli hengitysvaikeuksia. Alle 10 min. oleskelun jälkeen joutu lähtee. Ja pakkanen... Pyöräily oli melkeen mahottomuus, silti sitkeesti pyöräilin joka ikinen päivä kouluun ja takas, tai hengailupaikkaani. Taaskaan käveleminen ei niin mahottomuus ollu, tosin pikkusen ahisti.
Ja nyt, tän hetken oireet on, että saunassa ei mee paria minuuttia kauempaa ku ahistaa. 5-7 min. niin pitäis jo poistua. Pakkasta ei tälle vuojelle oo vielä paljoo ollu, joten siitä en tiiä.
En oo juossu aikoihin, mut viimeks juoksin kaiketi 20 metriä, ja olin aivan keuhkot halki. Omistan skootterin nykyään, joten ei tuu paljoo pyörällä ajettua. Kuitenki sillonku sillä ajaa, ei voi ajaa lujaa, tuskin normaalivauhtiakaan, ku tulee jo hengenahistus. Kohta kuitenki skootteri menee talvisäilöön, ja luulen, että on fiksuin kulkee bussilla kouluun.
Terkkari on hoitanu ajan terveyskeskukseen, ja aika sinne on aivan pian.
Mutta kuitenkaan, äiti ei usko tän olevan astmaa. Ja vaikka oireet on aika selvät(?) niin toivon kuitenkin, ettei kyse oo astmasta.
Onko tämä astmaa?
Olenko astmaatikko?
ullavanmafia
0
333
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik124090MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar822101Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5501658Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin991405Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671127Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s331048Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt216943Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60893- 171864
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3838