Olenko astmaatikko?

ullavanmafia

Tällä hetkellä olen 15.v tyttö, ja astmaa oon epäilly 4 vuotta.
Kun olin 11, se alko. Sillon oli vähäsen hengenahistusta ku ajo kovaa pyörällä tai juoksi n.300 metriä.
Ku olin 12, aika tavalla sama juttu, tosin hengästyin ehkä jo vähän helpommasta, ja pakkasellaki oli toisinaa vähäsen hengenahistusta. Epäilin jo sillon, oisko astma, mut koska oireet oli varsin lievät, aattelin että kyllä tän kaa ny pärjää.
Sit menin yläasteelle ja olin 13. Sain hengenahistusta aiempaa helpommin pyöräillessä ja juostessa.
Talven tullessa pyörällä ajaminen alko olla tosi kamalaa, ja hyvä jos sain hengitettyä ollenkaa. Kävellessä ei ottanu niin pahasti henkeen, mut muistaakseni vähän kumminki.
Sit ku olin 14, aloin polttaa tupakkaa pikkusen ennenku kasiluokka alko. Täysin tietosena siitä, että saattaa olla astma kehittymässä. Poltin koko kasin ajan. Mutta en enää.
Sillon kaikki paheni heti. Kuukauen päästä oli jo kaamee tupakkayskä.
Pyörällä ajaminen lujaa ja juokseminen oli täyttä helvettiä. Tuntu aina, et en enää vaan pysty hengittää.
Talven aikana alko jo saunassaki olla ongelmaa. Yllättäen siellä tuli hengitysvaikeuksia. Alle 10 min. oleskelun jälkeen joutu lähtee. Ja pakkanen... Pyöräily oli melkeen mahottomuus, silti sitkeesti pyöräilin joka ikinen päivä kouluun ja takas, tai hengailupaikkaani. Taaskaan käveleminen ei niin mahottomuus ollu, tosin pikkusen ahisti.
Ja nyt, tän hetken oireet on, että saunassa ei mee paria minuuttia kauempaa ku ahistaa. 5-7 min. niin pitäis jo poistua. Pakkasta ei tälle vuojelle oo vielä paljoo ollu, joten siitä en tiiä.
En oo juossu aikoihin, mut viimeks juoksin kaiketi 20 metriä, ja olin aivan keuhkot halki. Omistan skootterin nykyään, joten ei tuu paljoo pyörällä ajettua. Kuitenki sillonku sillä ajaa, ei voi ajaa lujaa, tuskin normaalivauhtiakaan, ku tulee jo hengenahistus. Kohta kuitenki skootteri menee talvisäilöön, ja luulen, että on fiksuin kulkee bussilla kouluun.
Terkkari on hoitanu ajan terveyskeskukseen, ja aika sinne on aivan pian.
Mutta kuitenkaan, äiti ei usko tän olevan astmaa. Ja vaikka oireet on aika selvät(?) niin toivon kuitenkin, ettei kyse oo astmasta.
Onko tämä astmaa?

0

341

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persut romahti Haapaveellä, kiitos Ilkka!

Persut saivat historiallisen tappion haapaveellä! Kiitos Ilkka!
        Haapavesi
        87
        1929
      2. Hyvää yötä, olen rakastunut suhun

Sanon tämän kyllä vielä sulle henkilökohtaisestikin. 😘
        Ikävä
        82
        1760
      3. Tiedätkö et olet

Ärsyttävän hyvännäköinen.
        Ikävä
        51
        1400
      4. Nyt tiedän

Että joku on lahjonut jonkun tai olemme idiootteja. Nuo kokkareiden päsmärit tuli valituksi valtuustoon. Onnea vaan kai
        Sysmä
        47
        1337
      5. Oletko mokannut?

Oletko omasta mielestäsi mokannut jotain kaivattusi suhteen?
        Ikävä
        141
        1305
      6. Sanna Ukkolan kolumni: Rautarouva, joka unohti joukkonsa - Riikka Purran pitäisi katsoa peiliin

"Historialliset tappiot eivät synny vahingossa. Ne syntyvät, kun johtaja unohtaa, ketä hänen piti palvella, kirjoittaa I
        Perussuomalaiset
        48
        1242
      7. Oletko ymmärtänyt

Oletko ymmärtänyt jotain kaivatustasi lähiaikoina tai oletko muuttanut mielipidettäsi kaivatustasi?
        Ikävä
        106
        1067
      8. Kepun hegemonia jatkumassa vankkana Puolangalla

Tuuliviirien vallankumous jäi pahasti piippuun!
        Puolanka
        23
        1022
      9. Teki mieli

Huutaa meidän nimet tänne, niin ei jäisi epäselvyyttä. Ikävä sinua urpo.
        Ikävä
        39
        965
      10. Tiedän kyllä sen

Että käyt täällä. En kuvittelisi sellaista asiaa. Tiedän kyllä senkin, että olet ainakin ollut minusta kiinnostunut. Sen
        Ikävä
        59
        952
      Aihe