kissan ääntely (kurnutus)

278

Tietääkö joku, mitä tarkoittaa kun kissa pitää sellaista kurnuttavaa ääntä. Ääni on melko korkea ääni, joka "kurnuttaa" eli vähän samalla tavalla värisee kuin kehrätessä. Kissani pitää usein tällaista ääntä, varsinkin aamuyöstä kun ovat heränneet. Joskus myös muuten. Yleensä jos niiden luokse sitten menee, ne vain tuijottavat silmiin, eivätkä ole kiinnostuneita keittiöön menemisestä.. ei siis ruokapyyntö. Ruokaa pyytäessä kissani maukuvat perinteisemmin. Haluaisin tietää mitä he tällä korkealla kurnutuksella tarkoittavat, onko hyvää vai huonoa tarkoittava ääni. Olen ajatellut, että olisiko se joku "tule leikkimään, mulla on tylsää" -tyyppinen juttu.

6

11869

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Karkkikisut

Vähän ollaan tulkittu tuo kurnutus tyytymättömyyden merkiksi ainakin meillä. Toinen kissatytöistämme harrastaa sitä aika paljonkin, toinen ei koskaan. Kissa on yleensä silloin samalla vähän levoton, eikä oikein tiedä, mihin ryhtyisi. Mutta kissakirjoja lukiessani en oikein ole löytänyt tuollaiselle kurnutukselle selitystä.

• kissa__

Juttelua se lienee. Meillä kurnutetaan niin huomion saamiseksi kun jutellessa muuten vain. Jos kutsun kissaa se monesti vastaa kurahtamalla. Naukuminen on jo hieman vaativampaa huomion hakua tai tärkeämpi asia. :D

• ^.^
        kissa__ kirjoitti:

Juttelua se lienee. Meillä kurnutetaan niin huomion saamiseksi kun jutellessa muuten vain. Jos kutsun kissaa se monesti vastaa kurahtamalla. Naukuminen on jo hieman vaativampaa huomion hakua tai tärkeämpi asia. :D

Meillä nuo äiti kissat noille pennuille kurnuttaa. Valvoo, että kaikki hyvin ja lapset tallessa.

• 278
        ^.^ kirjoitti:

Meillä nuo äiti kissat noille pennuille kurnuttaa. Valvoo, että kaikki hyvin ja lapset tallessa.

monesti kissa kurnahtaa minulle myös kun juttelen sille.. ja joskus ihan vaan yhtäkkiä kopassaan yksin istuu ja kurnahtaa.. se lienee silloin kaipaavan seuraa..?

Mutta joskus kissat pitää myös sellaisen kurnuttamisen ja maukumisen välimuotoa, jota olemme kutsuneet "imuroimiseksi" :) (sana tulee siitä, että se kuulostaa samalta kuin yläkerran naapurin vanha imuri, kun vinkuu lattiaa vasten hangatessa :) )

Pohdiskelen usein näitä kissojen kommunikointiyrityksiä, koska olen hieman taipuvainen aina valitsemaan sen pahimman mahdollisen tulkinnan kissan ääntelylle, ja luulen että sitä sattuu tai jotain.. :( haluaisin päästä eroon näistä mieltäni kalvavista epäilyistä, että kissalla on aina joku hätä, jos se ääntelee paljon.

• catladyx2

Meillä puheliaampi kissoista kurnuttelee lähes jatkuvasti.

Kaipa se sellaista jutustelua on. Aamulla kun heräämme, kissa kurnuttelee ilmeisesti tervehdyksen merkiksi, kulkee häntä pystyssä ja miettii varmaan aamupalaa siinä samalla. Sama juttu on töistä tullessa. Parvekkeelta kun päästää sisälle, tämä kurisee hetken, kertoakseen kai mitä siellä oli tapahtunut. Kurisemme sitten yhdessä hetken ja jatkamme kumpikin omia hommiamme : )

Naukuminen on eri juttu. Sillä vaaditaan asioita, kuten ruokaa, ruokaa ja ruokaa.

• miuku@mauku

Meillä kissat kurnuttava toisilleen, kun kaveri on hukassa tai ne tapaavat muka pitkän eron jälkeen. Ovat siis esim. nukkuneet eri paikoissa.
        Tuntuu, että isompi kurnuttelee välillä ihan huvikseen, se on muutenkin aika äänekäs tapaus. Ainakin tietää kuka on talon hallitsija :D

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      93
      1702
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      229
      1420
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      87
      1321
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      65
      995
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      921
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      908
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      898
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      864
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      832
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      809
    Aihe