Olen 13-vuotias ja olen jo kauan kärsinyt pahasta punastelusta. Muuten en jännitä esiintymisiä tai mitään sellaista, mutta esiintymistilanteissa menen joskus paniikkiin, koska kasvoni loistavat punaisina. Kun punastun, alan hikoilla ja käteni alkavat ja vapista. Proprallinhan on nimeomaan väitetty auttavan näihin oireisiin.
Haluaisin nyt muilta punastelijoilta/jännittäjiltä kokemuksia Propralin käytöstä. Olen vakavasti harkinnut lääkkeen käyttöä, mutta pelkään, että se ei toimikaan. Ja lääkkeeseen tarvitsee ilmeisesti reseptin, mutta määrätäänkö sitä 13-vuotiaalle? Vaivani on vakava, ja se rajoittaa elämääni paljon.
Kokemuksia Propralista siis? :)
PROPRAL?
4
1218
Vastaukset
- Propralinpopsija
Propral toimii. Annosta joutui hiukan hakemaan - eli että mikä riittää ja mistä ei vielä tule oireita (lähinnä pulssin laskua sille tasolle, että se tuottaisi huimausta). Käytännössä siis otan Propralia esim töihin mennessä ja kun sydämen hakkaaminen, hikoilutus tietynlaisissa sosiaalisissa tilanteissa jää pois, eli tavallaan jännittämisen fyysisestä komponentista suurin osa, se kertoo myös mielelle, että "hei, ei hätää"! Punastumisesta en ole ihan varma, kun en ole ollut kova punastelemaan, että vaikuttaako se siihen, on ihan mahdollista, mutta sydämen tykytys, vapina ja hikoiluttaminen ovat jääneet siis pois. Kun jännittämisen fyysiset oireet ovat jääneet pois, oloni on ollut paljon helpompi ja vapautuneempi.
Propral (vaik. aine propranololi, nk epäselektiivinen betasalpaaja) on reseptilääke (vieläpä varsin halpa sellainen), en tiedä, määrätäänkö sitä 13-vuotiaille, mutta toki sitä kannattaa varmasti kysyä, kun koet jännittämisen haittaavan elämääsi.
Radikaalimpana toimenpiteenä jotkut teetättävät nk stressihermon salpauksen, mutta se on A: nk kajoava toimenpide = kirurgiaa B: kallis C: ei täysin haitaton, kuten ei mikään lääketieteellinen toimenpide D: eikä varmasti mikään ensilinjan vaihtoehto, jos toisenkaan, varsinkaan nuorelle ihmiselle. En usko, että kukaan sitä sinulle ensimmäiseksi ehdottaa, mutta siltä varalta, että jos, niin... Itse suhtaudun ko toimenpiteeseen varsin skeptisesti, mieluummin otan Propralin sitä tarvitessani, kuin annan jonkun tähystimellä "ronkkia" rintaontelossani.
Sen haluaisin vielä lisätä, että propranololia käytetään tuolla jännittämisindikaatiolla varsin paljon, tämä tieto ongittu useammasta lähteestä (esim oma psykiatrini, kirjallisuus, julkaisut, jne).
Toivottavasti löydät apua vaivaasi! - _jännittäjä_
Minä sain avun Propralista ja se on helpottanut elämää todella paljon. Kärsin esiinty-misjännityksestä ja lukioaikana jännitys vaan paheni kunnes menin välillä ihan lukkoon ja paniikkiin luokan edessä. Teki mieli vaan juosta pois siitä tilanteesta. Mun ongelma oli lähinnä sen, että sydän rupes hakkaamaan niin lujaa että se tuntu ihan kurkussa asti. Tästä tuli taas sit se tunne, että ei saa henkeä. Mulla ei se punastuminen niinkään oo ollu ongelmana, mut nuo oireet oli pahimmat... Sitten tietenki sekosin vaan sanoissa ja musta tuntu, että koko tilanne oli täys katastrofi. Noh, vasta ammattikorkeakoulussa ollessani tajusin pyytää tuota propralia lääkäriltä. Netistä olin lukenut siitä ja lääkäri kirjoitti reseptin. Aivan uskomatonta miten helpoksi nuo esiintymiset on menneet tuon lääkkeen myötä. Jännittäminen ei välttämättä katoa minnekkään, mutta kaikki oireet hävisi, joten esiintyminen on ollut siitä lähtien tosi luonnollista eikä jännitys ole näkynyt. Propralhan laskee sykettä, joten se sydän ei pääse pamppailemaan tuhatta ja sataa.
Liikuntaa tosin ei kannata harrastaa tämän lääkkeen vaikutuksen aikana. Itse lähdin len-kille noin 6 tunnin päästä lääkkeen otosta niin meinaspa lähtä jalat alta ja tuntu että ei jaksa kävellä kotia asti... Kylmä hiki vaan puski päälle ku kotia pääsin ja kaikki voimat oli pois. Siinä kun se syke ei pääse nousemaan kun yrittää urheilla koska on ottanut tuota propralia. Ei kannata ottaa tosiaan myöskään liikaa sitä, koska jos syke laskee liikaa niin voipi lähtä taju. Ite taisin ottaa kyllä liian ison annoksen tuona lenkkeilypäivänä.
Mut suosittelen jos tuo on todellinen ongelma sinulle. Jotkut voi sanoa, että pitää opetel-la vaan sitä esiintymistä, mutta ei se kaikille ole niin helppoa. Jännittää voi myös liikaa niinkuin mua joka sitte lamaannuttaa kokonaan. Tällöin ei tarvi kärsiä jos siihen saa helpotusta jostain. Ja minä otan sitä vaan sillon kun on joku esiintyminen. Noin tuntia ennen esiintymistä. En tiedä määrätäänkö tuota sinun ikäisille, mutta kannattaa kysyä :)- cgh
myös joel plascoa se on puastumista peittävää meikkivoidetta maksaa kyllä ihan sikana yks purkki oli muistakseni 35 ja toinen 50 mut kestää hirveen kauan. toinen on arbutin sekin maksaa ja sit on etanavoide ja sekin yllätys maksaa ihan sikana, lisäks käytän viel propraalia ja ilman näitä tuskin uskaltaisin ulos mennä on siis pieni hinta siihen nähden miten paljon elämä on muuttunut lycka till!!
- redface4ever
cgh kirjoitti:
myös joel plascoa se on puastumista peittävää meikkivoidetta maksaa kyllä ihan sikana yks purkki oli muistakseni 35 ja toinen 50 mut kestää hirveen kauan. toinen on arbutin sekin maksaa ja sit on etanavoide ja sekin yllätys maksaa ihan sikana, lisäks käytän viel propraalia ja ilman näitä tuskin uskaltaisin ulos mennä on siis pieni hinta siihen nähden miten paljon elämä on muuttunut lycka till!!
Juu, mulla siis on käytössä tämä Joe Blasco, mutta puna paistaa siitä läpi. Ja siihenki vielä lääkettä tarvitsisin, koska haaveilen näyttelijän urasta ja olen ilmaisutaidon kurssilla, joten varmaan älyätte, miksi tarvitsen lääkettä... Näytteleminen on minulle todella mieluisaa puuhaa, mutta punastelu estää minua tavoittelemasta unelmaani. Kävin puhumassa asiasta psykologilleni, ja hän järjesti minulle ajan lääkärille, jonne olen menossa keskiviikkona. Kyllä nyt jänskättää että saanko lääkettä vai en.
Kaikista eniten mulla hermostuttaa se, että lääkäri ei ota minua vakavasti tai etten osaa jännityksen takia selittää asioita kunnolla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kuinka Riikka Purra on parantanut Suomen kansalaisen elämää?
Haastan kaikki perussuomalaisten kannattajat kertomaan konkreettisia esimerkkejä kuinka Riikka Purran harjoittama politi813898Iso poliisioperaatio Lapualla
Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo693707Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin
Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks442215Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys
Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä522179- 582074
- 511746
- 271429
Vuoksesi kaiken
Tekisin vuoksesi kaiken. Enemmänkin. Kunpa tietäisi ja hyväksyisit sen. Ymmärtäisit, en voi elää ilman sinua. En halua1151173Kehu kaivattuasi
Mikä hänessä on parasta? Jos osaat kertoa muuta kuin ulkonäköön liittyvää, niin ansaitset mitalin.1051153- 601099