Mikä on normaali määrä kissalle pissata / vrk, eli kuinka monta kertaa? Onko esim, 3 krt / vrk merkki ongelmasta? kissani pissaavat parhaimmillaan 4 krt, pahimmillaan vain 2 krt / vrk. Toinen pissaa todella isoja määriä kerralla (mielestäni), toinen pienempiä.
Syövät sekä märkä- että kuivaruokaa itse tehtyä. Yritän houkutella kissoja myös juomaan välillä. Kuivaruoka eläinkaupasta 100%, märkäruoka eläinkaupasta 45 marketista 45 itse tehtyä 10. Laitan myös märkäruuan joukkoon välillä lorauksen lisävettä, jotta saisin "salakavalasti" juotettua hiukan ekstraa, ja ruoka kelpaa silti yhtä hyvin.
Tällä hetkellä kissat leikattu muutama päivä sitten, ja ruokahalu on huomattavasti vähäisempi, ja vessankäyttö vähäisempää myös (n. 2 krt/ vrk tulee kakka (laxoberonilla avustettuna) ja pissa) molemmilla.
pissaamisen määrästä
9
16264
Vastaukset
- Karkkikisut
Meillä ainakin näyttää siltä, että keskimäärin 3 kertaa/vrk käyvät pisulla ja kakalla kerran tai kahdesti. Ihan terveinä pidän meidän kisuja, enkä syötä tällä hetkellä mitään parafiiniöljyjä tms. Mikrohiekkapaakut, jotka pissasta tulevat, ovat yleensä läpimitaltaan 5 - 8 cm. Jos olen juuri vaihtanut hiekat, niin ihan varmasti jompikumpi käy heti "koepissimässä" pikkuruiset näytteet :)
- kissa__
En minäkään osaa sanoa mikä on normaali, mutta jos tarpeeksi moni vastaa niin ehkä sitten saamme arvion. ;)
Meidän muutaman vuoden vanha leikattu neiti käy pissalla ehkä semmosen 3-4 kertaa vuorokaudessa, kakkaa joka toinen päivä. Ruokana raakaa lihaa ja raksuja (acana, applaws). - mue
kissa__ kirjoitti:
En minäkään osaa sanoa mikä on normaali, mutta jos tarpeeksi moni vastaa niin ehkä sitten saamme arvion. ;)
Meidän muutaman vuoden vanha leikattu neiti käy pissalla ehkä semmosen 3-4 kertaa vuorokaudessa, kakkaa joka toinen päivä. Ruokana raakaa lihaa ja raksuja (acana, applaws).Niin, olisi kiva kerätä vähän vertailuaineistoa, nuo teidän kokemukset vastaavat siis suunnilleen omaani, (5-8 cm paakut kuulostavat myös tutulta :) ) joskin meidän kissat kakkaa kyllä joka päivä, yleensä kahdesti. Mutta onhan ihmisen suolen toiminnasssakin huomattavia eroja, joten kai kissoilla voi olla samoin :)
Kissojen pissaamisesta olen erityisen kiinnostunut kun on niin paljon juttua noista kissojen virtsavaivoista.
Entä muut? Kertokaa kissanne pissaamistavoista :) - 15+3
mue kirjoitti:
Niin, olisi kiva kerätä vähän vertailuaineistoa, nuo teidän kokemukset vastaavat siis suunnilleen omaani, (5-8 cm paakut kuulostavat myös tutulta :) ) joskin meidän kissat kakkaa kyllä joka päivä, yleensä kahdesti. Mutta onhan ihmisen suolen toiminnasssakin huomattavia eroja, joten kai kissoilla voi olla samoin :)
Kissojen pissaamisesta olen erityisen kiinnostunut kun on niin paljon juttua noista kissojen virtsavaivoista.
Entä muut? Kertokaa kissanne pissaamistavoista :)Minun kissani käy pissalla maksimissaan ja useimmitin tuon 2 krt vuorokaudessa, aamulla ja illalla. Joskus, onneksi harvoin, vain kerran vuorokaudessa. Tiedän, että harvoin käynti ei ole hyvästä, mutta tuollainen 4 kertaa päivässä kuulostaa myös yhtälailla aika "epänormaalilta" . . .?
- Karkkikisut
15+3 kirjoitti:
Minun kissani käy pissalla maksimissaan ja useimmitin tuon 2 krt vuorokaudessa, aamulla ja illalla. Joskus, onneksi harvoin, vain kerran vuorokaudessa. Tiedän, että harvoin käynti ei ole hyvästä, mutta tuollainen 4 kertaa päivässä kuulostaa myös yhtälailla aika "epänormaalilta" . . .?
Uskoisin, ettei neljäkään käyntiä vielä ole merkki mistään epänormaalista, jos kissa juo. Jos oikeita virtsavaivoja tulee, esim. tulehdus, niin silloin varmaan käy pissalla paljon useammin kuin neljästi.
- riippuu
Karkkikisut kirjoitti:
Uskoisin, ettei neljäkään käyntiä vielä ole merkki mistään epänormaalista, jos kissa juo. Jos oikeita virtsavaivoja tulee, esim. tulehdus, niin silloin varmaan käy pissalla paljon useammin kuin neljästi.
siitä miten paljon sitä pissaa tulee käyntikerralla. Jos kissa käy 4 krt pissalla ja joka kerta on iso paakku laatikossa tai pissaläntti (jos ei ole paakkuuntuva hiekka) niin, kyseessä voi olla vika munuaisissa. Jos taas joka kerta on pienen pieni paakku, niin kyseessä voi olla tulehdus tai alkavat kide-/kivivaivat. Kissa joka juo paljon ja pissaa paljon, voi olla diabetesvaivainen tai munuaisissa voi olla vikaa. Jos kissa käy astialla usein mutta sinne ei tule mitään tai hyvin pieni piru, on kyseessä hoitoa vaativa ja mahdollisesti kiireellinen tapaus.
Nämä on siis hyvin erilaisia tapauksia ja jokainen yksilö on vielä erilainen. Omistajan on vaan yritettävä saada selko siitä mikä on sille omalle kissalle juuri se normaali ja huomata heti jos siihen tulee muutos.
- 8+3
terve kissa pissaa sitä useammin mitä enemmän se juo jos sen virtsarakko on normaalikokoinen ja -toimintainen. On aina parempi että kissa virtsaa usein jottei rakossa oleva virtsa pääse väkevöitymään ja muodostamaan sakkaa joka voi myöhemmin muodostua virtsakiteiksi tai jopa -kiviksi.
Jos rakko on jostain syystä venynyt, kimmoisuus kadonnut tai kissa ei tunne virtsaamisen tarvetta ollaan jo ongelmissa eli kissa virtsaa ehkä kerran päivässä tai ei edes niin usein, ja silloin pissapaakku on todella suuri.
Kissan juomisesta kannattaa kantaa huolta ja sijoitella erikokoisia ja -muotoisia juoma-astioita eri paikkoihin. Kissaa voi houkutella juomaan pudottamalla vesikupin pohjalle jotain herkkua, veteen voi lorauttaa hieman nestettä esim. tonnikalapurkista ja tippuva vesihana herättää monen kissan juomahalut. Hylamaitoa voi myös kokeilla, sillä monet kissat siitä pitävät ja tarpeellista nestettä saavat, mutta tavallinen maito ei ole kissalle sopivaa juomaa.
Kissaa kannattaisi ruokkia aina märkäruualla, mutta jos jostain syystä kuivamuona on ainoa ratkaisu niin sitten kissa on saatava juomaan reilummin tavalla tai toisella. Itse en omille kissoilleni kuivamuonaa suostuisi antamaan kuin pakon edestä, sillä virtsavaivaisen kissan omistaneena en halua riskeerata enää nykyisten terveyttä.
Omat kissani käyvät hiekkiksellä 1-3 kertaa päivässä. Huonoin juoja käy vain kerran päivässä ja virtsavaivainen kissani ei käynyt edes joka päivä ja siksihän se sairastui.- mue
Okei, eli voisin näiden kommenttien perusteella päätellä, että 2-3 krt on itseasiassa ihan hyvä. En kyllä nyt itse usko että tuo 4krt kauhean epänormaali sitten on, mieluummin huolestuin tuosta, että kissat ovat nyt leikkauksen jälkeen käyneet vain 1-2 kertaa / vrk. Mutta ilmeisesti se 2 krt on ihan normaalia myös.
Kyllä syötän kissoille n. puolet kuivaa muonaa, mutta keksin tosiaan myös aina erilaisia "kepulikonsteja" millä saan kissat juomaan, eli lorautan veden joukkoon laktoositonta maitoa aivan kuin sanoit, tai tipautan sinne herkkupalan, jota kissat sitten kielellään pyydystävät ja tulevat juoneeksi. Kiva kuulla, että muut ovat havainneet samoja konsteja hyviksi. Lisäksi tosiaan lisään joskus hieman vettä tuohon märkäruokaan - sen olen todennut tosi hyväksi konstiksi, mitä muut asiasta mieltä? Hanasta kissat juovat myös joskus. Ja olen harkinnut osatvani heille joululahjaksi juoma-automaatin :)
Olenkin taas parin kolmen viikon päästä menossa kissoille uusitarokotusta antamaan, joten pitänee muistaa kysyä lääkäriltä tätä asiaa. - vedenjuoja
Mun kissa joi paljon vettä hanasta suoraan,eli se juoksi mun kanssa kilpaa vessaan...pidin sitä vähän hassuna mut pääasia oli että se todella joi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941749
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2411579- 891356
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!651025Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46931- 47918
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38908Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9904- 46862
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika36842