Volvo V50 1,6 D DrivE webaston toiminta?

lindk

Moicca!

On kahdesti - tänään viimeksi - nousut savua webaston käynnistyä kuin intiaanien viestinnästä muinoin. Olen omistanut vm. 2010 V50 1.6D 2 kk. Ensimäisellä kerralla olin kuntosalin saunassa kuin virkailija tuli löylyhuoneeseen ilmoittamaan, että autonne alta nousee savua (3 metrin korkeauteen). Soitin ostopaikkaan joka on merkkihuoltoa harrastava yritys. Autoni myyjä ilmoitti, että se on aivan normaalia kesän jäljiltä. Tänään taasen kun olin töissä kohteella, niin koulun rehtori oli liki aloittanut sammutustyöt jauhesammuttimella, ja siirtänyt vieressä olevat autot pois. Onko kellään tapahtunut moista?

Nimim. luultavasti palaan Mesru miekkoseksi takaisin

18

22337

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tai kysy äitiltä

      vie autosi ostopaikkaan ja pamauta lämmitin käyntiin myyjän nähden ja kysy onko normaalia, jos edelleen on samaa mieltä niin anna tohon laulaa vartti ja katsokaa onko tilanne muuttunut. Jos auto palaa niin siirrä vastuu myyjälle ja jos savutus loppuu niin hyvä. Webastoa pitäisi poltella kesälläkin kerran kuukaudessa.

    • powershifting

      Itellä 2.0d ja ei ole ikinä savuttanu. Jotain vikaa autossas täytyy olla.

    • ....................

      Annappa pari kertaa käydä täyden ajan eli sen noin 50 minuuttia mitä se kerrallaan on päällä...jos vaikka polttaisi puhtaaksi. Todennäköisesti kyse on vain siitä, että lämmitin on karstoittunut eikä lähde palamaan kunnolla..voipi olla, että jos ei tokene niin joudut viemään pajalle ja putsauttaa lämmittimen. Sinänsä tuo nyt ei ole auton vika, että on noin typeräksi tehty lisälämmittimen toiminta..huono omininaisuus kylläkin..tuon viisikymppisen hienous kun on se, että Eber on ohjelmoitu toimimaan automaattisesti sen mukaan mikä on ulkolämpötila ja moottorin veden lämpö. Eli alta 5c:n ulkolämpötilassa tuo lämmitin lähtee haluamattasikin päälle jos moottorin jäähdytysveden lämpötila on alhainen (en muista raja-arvoa). Tarkoittaa siis sitä, että etenkin kaupunki ajossa talvipakkasilla lämmitin käy lyhyitä pätkiä kun moottorin kuormitus on vähäinen ja sitä kautta lämpöä ei synny tarpeeksi. Ajatuksena lämmittimen automaattiselle toiminnalle lienee se, että kun moottorin oma lämmöntuotto ei riitä niin siihen tarvitaan avuksi Eberi...mikä on ihan loogista toisaalta kun kylmänä käyvä moottori ei ole taloudellinen. Noh..dieseliä käyttävä lisälämmitin on taas huono silloin kun käy lyhyitä pätkiä eli lämmitin itsessään ei lämpene tarpeeksi ja polttoaine palaa epäpuhtaasti nokeuttaen lämmitintä = aiheuttaa ajan kanssa tuota savuttamista ja lopulta menee joku kaunis päivä vikatilaan eli ei käynnisty ollenkaan vaikka laite itsessään ei fyysisesti rikki olisikaan.

    • Volovo..

      Alkusyksyn Webasto savutti niin perkeleesti kunnes ei enää yksinkertaisesti lähtenyt tohottamaan . Vein merkkihuoltoon, totesivat, että sökö laite, ei kuulu moinen savutus ominaisuuksiin. Tällä viikolla purkavat laitteen, vaihtavat mahdollisesti rikkimenneitä osia tai vaihtavat koko Webaston. Menee takuuseen. Vuoden vanha V50:nen, viime talven toimi ilman ongelmia ja savuja.
      Tuntuu olevan yleinen vika näissä uusissa volvoon asennetuissa webastoissa. Kaverilla 4 vuotta vanha diisseli, jossa webasto toimii edelleen kuin sveitsiläinen kello, hiljaa ja ilman savuja.

      • ....................

        Toki laite voi rikkikin olla, mutta en nyt sitten tiedä kuinka yleisesti tuo lämppäri on oikeasti viallinen..pienenä korjauksena jos joku nyt ei satu tietämään niin Volvojen lisälämppäri valmistaja on Eberspächer ei Webasto...itselläni tuo toimi viime talvena moitteetta kunnes keväämmällä alkoi savutella ja lopulta ei enää käynnistynyt. Pajalle vein ja takuuseenhan se luonnollisesti meni, mutta ei laite sinällään viallinen ollut vaan nokeutunut eli se avattiin ja puhdistettiin...osia ei siis vaihdeltu. Noh miksi näin?...koska näissä C30, S40, V50 malleissa tuota lämmitintä ohjaa keskusyksikkö automaattisesti kuten jo edellä kirjoittelin. Eihän se savuttaminen normaalia ole ja mitä suurimmaksi osaksi tapauksista syynä on nimenomaan tuon lämppärin seilaaminen päälle pois eli käy lyhyitä aikoja, jolloin se ei ehdi lämmetä kunnolla ja polttoaine palaa epäpuhtaasti...väittäisin, että jos sitä käytetään ainoastaan aamulla ja töistä lähtiessä auton esilämmitykseen niin ongelmia ei esiintyisi. Näiden jo mainitsemieni mallien osalta suunnitteluvirhe vaan on selkeästi se, ettei tuolta ajotietokoneesta saa tuota automatiikkaa pois toisin kuin uusissa isoimmissa Volvoissa esim. V70, XC60 jne. aux heater automatiikan saa valittua valikosta päälle tai pois. Vaikka lämmitin ei fyysisesti varsinaisesti rikki menisikään niin tuo laite on turvallisuussyistä ohjelmoitu toimimaan niin, että jos ei (olikohan 2-3) käynnistys yrityksen jälkeen lähde tulille niin laite siirtyy ns. vikatilaan eli tämän jälkeen ei edes yritä käynnistyä. Noh...siinä kohtaa ei ole mitään muuta vaihtoehtoa kuin viedä korjaamolle ja lyödä testeri kiinni ja tutkia mikä vikana. Kuten jo sanoin niin yleisin vikakoodi löytynee kuitenkin näissä uusissa autoissa sen osalta ettei Eber ole käynnistynyt sallitun ajan puitteissa...käynnistyshäiriö johtuu juuri näistä karstoittumisongelmista. Toki kaikkia muukin on mahdollista...


      • Volovo...
        .................... kirjoitti:

        Toki laite voi rikkikin olla, mutta en nyt sitten tiedä kuinka yleisesti tuo lämppäri on oikeasti viallinen..pienenä korjauksena jos joku nyt ei satu tietämään niin Volvojen lisälämppäri valmistaja on Eberspächer ei Webasto...itselläni tuo toimi viime talvena moitteetta kunnes keväämmällä alkoi savutella ja lopulta ei enää käynnistynyt. Pajalle vein ja takuuseenhan se luonnollisesti meni, mutta ei laite sinällään viallinen ollut vaan nokeutunut eli se avattiin ja puhdistettiin...osia ei siis vaihdeltu. Noh miksi näin?...koska näissä C30, S40, V50 malleissa tuota lämmitintä ohjaa keskusyksikkö automaattisesti kuten jo edellä kirjoittelin. Eihän se savuttaminen normaalia ole ja mitä suurimmaksi osaksi tapauksista syynä on nimenomaan tuon lämppärin seilaaminen päälle pois eli käy lyhyitä aikoja, jolloin se ei ehdi lämmetä kunnolla ja polttoaine palaa epäpuhtaasti...väittäisin, että jos sitä käytetään ainoastaan aamulla ja töistä lähtiessä auton esilämmitykseen niin ongelmia ei esiintyisi. Näiden jo mainitsemieni mallien osalta suunnitteluvirhe vaan on selkeästi se, ettei tuolta ajotietokoneesta saa tuota automatiikkaa pois toisin kuin uusissa isoimmissa Volvoissa esim. V70, XC60 jne. aux heater automatiikan saa valittua valikosta päälle tai pois. Vaikka lämmitin ei fyysisesti varsinaisesti rikki menisikään niin tuo laite on turvallisuussyistä ohjelmoitu toimimaan niin, että jos ei (olikohan 2-3) käynnistys yrityksen jälkeen lähde tulille niin laite siirtyy ns. vikatilaan eli tämän jälkeen ei edes yritä käynnistyä. Noh...siinä kohtaa ei ole mitään muuta vaihtoehtoa kuin viedä korjaamolle ja lyödä testeri kiinni ja tutkia mikä vikana. Kuten jo sanoin niin yleisin vikakoodi löytynee kuitenkin näissä uusissa autoissa sen osalta ettei Eber ole käynnistynyt sallitun ajan puitteissa...käynnistyshäiriö johtuu juuri näistä karstoittumisongelmista. Toki kaikkia muukin on mahdollista...

        Edellisellä kerralla huoltovastaava kertoi kyseessä olevan Webaston, seuraavalla kerralla eri henkilö kertoi puolestaan lämmitimen olevan Eber..ota noista selvää. Isommissa dieseleissä käytetään webastoa ja 1.6 :ssa eberiä, näin oli viimeinen selvitys.

        Joka tapauksessa osia oli vaihdettu meikäläisen eberwebastosta, mm hehkutulppa ja joku verkko sen läheltä. Eli lämmittimeen tulvi liikaa polttoainetta ja savutus ja lopulta lämppärin tukehtuminen johtui siitä.

        Nyt toimii. Oli muuten hyvä palvelu...:)


      • lindk
        Volovo... kirjoitti:

        Edellisellä kerralla huoltovastaava kertoi kyseessä olevan Webaston, seuraavalla kerralla eri henkilö kertoi puolestaan lämmitimen olevan Eber..ota noista selvää. Isommissa dieseleissä käytetään webastoa ja 1.6 :ssa eberiä, näin oli viimeinen selvitys.

        Joka tapauksessa osia oli vaihdettu meikäläisen eberwebastosta, mm hehkutulppa ja joku verkko sen läheltä. Eli lämmittimeen tulvi liikaa polttoainetta ja savutus ja lopulta lämppärin tukehtuminen johtui siitä.

        Nyt toimii. Oli muuten hyvä palvelu...:)

        "Pienen" keskustelun jälkeen sain myös ym. osat vaihtoon. Mutta vaihdoin kumminkin autoa. Nyt tyytyväinen Mersun omistaja, enkä tule vaihtamaan merkkiä.


    • ,_._;

      Kuuntele noita höpinöitä, itselle Passat ja ensimmäiset lämmitykset säikäytti niin, että olin menossa vaahtosammuttimen kanssa pihalle, kun haistoin, että palanut "rasvahan" siellä käryää, pahin savupilvi tuli, kun lämmitin webaston ekan kerran, tuo on täysin normaali-ilmiö, ei aiheuta jatkotoimenpiteitä, pidä päällä reilun ajan, esim puoli tuntia, että rasvat ehtii palaa ja kas kas, seuraavalla kerralla käry on jo olematon.

    • Webs

      Joo meillä webasto savuutti ja siitä oli vesi pumppu mennut kesän jälkeen.Nyt se on siis polttanut itsensä pilalle ja ei käynnisty. Korjaus noin 1000€ Että sellanen intiaani...

    • Häkä

      Vie volvon huoltoon ja päivitytä uus ohjelma siihen niin alkaa pelittämään. sit ei saa sammuttaa webastoa jos sinulla on ajastus päällä koska ajastuspolttoajan lopussa se polttaa paskat itse polttokammiosta pitää antaa ajastus ajan olla kokonaisuudessaan päällä. itellä volvo -08 2.0d ja juuri vaihdoin uuteen volvo s/s classic drive 1.6d -11

    • Hannu M

      Tuota en ole vielä huomannut, mutta itselläni on myös S40 1.6D drive vm 2010 toukokuussa ostettu ja tällä hetkellä ajettu 20.400 km. Viime talvena 30 asteen pakkasella paloi lämmityslaitteen puhallinmoottori yhden ulkona seisotun yön jälkeen ja jälleen viime viikolla 30 asteen pakkasella kahden yön ulkona seisomisen jälkeen moottori paloi taas. Onneksi takuu korvaa vielä myös tämän korjauksen, mutta nyt arveluttaa hieman lähteä ensi talvelle ilman takuuta. En käsitä miten samassa autossa moottorik on jo palanut kaksi kertaa, eikä se kuitenkaan näyttäisi vikatilastojen mukaan olevan tyyppivika. Auto seisoo muuten normaalisti kylmässä tallissa, jossa on muutama aste lämpimämpää kuin ulkona. Hirvittää ihan oikeesti.

    • c30masinisti

      Alkukesästä ostettu vm 2009 C30 1.6Drive, jossa nyt ensimmäistä kertaa Eberin käynnistyessä automaattisesti (ei ajastusta) on huomattu melkoista savutusta (tyyliin 2 metriä tai koko auton kylki katoaa leveän harmaan savun taakse ulkosalla). Tätä on havaittu nyt vasta kahtena päivänä. Toisella kertaa pidempi aika jonossa ajaessa 1-vaihteella aamupakkasella ja toisella kertaa normi-aamukäynnistyksen yhteydessä. Olisko mitään vinkkiä ylläolevien lisäksi, että mitä kannattaisi tehdä vai voisiko olla ohimenevää? Tosin harvoin autojen viat on ohimeneviä, päinvastoin useimmiten ne ovat exponenttikäyrän mukaan pahenevia.

      • Anja-Liisa

        Itsellä vm.2012 C30 1,6 DRIVE ajettu 37,000. Tänään ajaessa kaupungilla savua alkoi tulemaan auton alta niin runsaasti ettei liikennevalot näkynyt. savua(dieselin katkua) tuli autoon sisällekin.Onneksi ei ollut kun kilometri kotiin.Hetken vielä savutti pihassakin vaikka moottori oli sammutettu. Ulkona lämmintä 6 astetta.
        Webasto ei ollut päällä.Eihän tuollaista savustinta uskalla laittaa edes päälle,naapurit soittaa palokunnan.


    • c30masinisti

      Sinisen jälleenmyyjältä tuli vinkkiä että voi olla sekin että on vielä kesädieseliä tankissa ja Eberille tulee vain ohut putki tankista, jonka vuoksi pakkasaamuna ei oikein saa ainetta ja polttaa huonosti -> nokeentuu.
      Ohjeena oli odottaa että saisi talvidieseliä tankkiin ja sen jälkeen antaa savuttaa itsensä puhtaaksi asti ja siitä eteenpäin sitten olisi normaalia luvassa.
      Jää nähtäväksi onko tälläinen juttu vai pitääkö ottaa Eberin jokatoinen-vuosittainen huolto jonka hinta on luokkaa 140-150 euroa sisältäen puhdistuksen mutta ei mahd. tarvittavia uusia osia.

    • c30masinisti

      Laitetaan vielä päivitys, että loppuviimeksi c30:n Eber oli piiputtanut eli lakannut toimimasta ja kevätpuolella tehdyn normaalin lisälämmitinhuollon (140 eur?) jälkeen tuli taas toimivaksi. Siihen piti vaihtaa mm. hehkutulppa, joka on kalleimpia osatekijöitä huolto/korjaushinnassa (70-100 eur?) eli älkää heti uskoko että syynä on kesädiesel - voi olla myös huollolle tarvetta.

    • Karstakammo

      Tässä ketjussa onkin paljon tietoa tällaiselle Eber-ekakertalaiselle. Nyt kun aamuisin lämpötila pyörii vielä alle 5°C:ssa, automatiikka siis laittaa Eberin päälle, mutta moottorin nopeasti lämmittyä se sammuu. Ja on siis käynyt silloin vain lyhyen aikaa ja karstoittuu. No, voihan sen kytkeä viiksestä pysymään vaikka sen 15-30 min, mitä suositellaan karstoittumisen ehkäisemiseksi.

      Muistan kuulleeni, että jotkut ovat asennuttaneet ylimääräisen katkaisimen, jolla Eberi saadaan pidettyä täysin pois pelistä. Onko kenelläkään tietoa tästä, mitä maksaa merkkiliikkeessä, Volvolla tai Eberillä? Tuleeko katkaisin vain Eberin virransyöttöön, vai tarvitaanko myös jotakin softapuolelle?

    • Ebasto Weber

      Ei löydy ketään, joka olisi laittanut katkaisinta polttoainelämmittimeensä, Eberiin tai Webastoon? Merkkiliikkeen myyjä kertoi joskus, että sellaistakin on tehty. En hoksannut kysyä hintaa enkä kytkennästä tai softamuutoksesta.

    • kokemusta rikkaampi

      volvo v50 2.0D eberin polttoianelämmitin.

      Näytössä ilmoitus: nestepinta vähissä. (ota tosissasi!)

      lämmitin lopettaa toimintansa pari päivää myöhemmin, on vilkuttaa hetken, vaihtuu off. sama suorakäynnistyksesä tai ajastimella.

      Huoltoon. Vaihdetaan:poltinyksikkö, palotila, hehkutulppa ja liekinvartija. hinta töineen 640€

      sammuu huollosta kotiin ajettaessa liian aikaisin, pitäisi toimia 40min. toimii 20min. Tämän jälkeen ei käynnisty.

      Seuraavana aamuna huoltoon lukemaan vikakoodit: lämmittimen vesipumppu rikki. Aika seuraavalle viikolle, hinta arvio: pumppu: 240. työt 150. huollossa luvataan työ ilmaiseksi.

      Loppu päätelmä:Polttainelämmitin kuluttaa jäähdytysnestettä. Pinta vajunnut liian alas. Pumppu ei pysty työntämään nestettä lämmittimeen. Kaikki palaa rikki. Kaikki, niin suutin, palovartija kuin pesäkin.

      Mitä opimme tästä? SEURAA JÄÄHDYTTÄJÄN NESTE SÄILIÖN PINTAA, ÄLÄ LUOTA PALOLÄMPÖTILAN VARTIJAAN, se tuhoutuu, jos pumppu on rikki.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2880
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      115
      2145
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      43
      1554
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      70
      1013
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      911
    7. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      884
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      880
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      795
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      736
    Aihe