Kylpyhuoneen remontin valvoja

rantati7

Tarvitseeko kylpyhuoneen remontin valvojalla olla lupia tai sertifointeja? Taloyhtiö on laittamassa valvojaksi henkilöä jolla ei ole lupai tai sertifointeja. Tarvitaanko tällaisia vai voiko kuka hyvänsä "kadunmies" ryhtyä valvojaksi? Uusi asunto-osakeyhtiölaki aiheuttaa "hienoisia" haasteita myös valvonnan suhteen. Vaikka laissa ei mitään edellytettäkään valvolalta niin sellaisesen joudun nyt hankkimaan. Kyseessä olisi laatoituksen uusiminen ja siinä samassa uusittaisiin luonnollisesti myös vesieristeet.

19

3772

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mä sit ...

      Vesieristyksen kohdalla on homma tiukentunut, tekijällä on ohdottomasti oltava vtt:n kuponki.
      Ja kyllä valvojankin pitää ottaa näytteet ja tietää systeemit.

      • gdfggsdfgsdf

        Tuttujeni luona tarkastaja kävi vasta kun kylppäri oli valmiina ja kyseli sitten tekijältä oliko laittanut vedeneristeet yms. Onko lain tarkoitus tällainen, luulisi että sitä pitäisi valvoa koko tekemisen ajan. Siis ei se mitään tarkastanut vain kävi paikalla rahat hakemassa. Sairasta!


      • mä sit ...
        gdfggsdfgsdf kirjoitti:

        Tuttujeni luona tarkastaja kävi vasta kun kylppäri oli valmiina ja kyseli sitten tekijältä oliko laittanut vedeneristeet yms. Onko lain tarkoitus tällainen, luulisi että sitä pitäisi valvoa koko tekemisen ajan. Siis ei se mitään tarkastanut vain kävi paikalla rahat hakemassa. Sairasta!

        Olisi pitänyt tarkastajan ottaa näyte ja mitata kerros paksuus. Ja yleensä vielä valokuvata vesi eristys.


      • mä sit ... kirjoitti:

        Olisi pitänyt tarkastajan ottaa näyte ja mitata kerros paksuus. Ja yleensä vielä valokuvata vesi eristys.

        Siis valvojalta. Olen hieman ymmälläni kun vaikuttaa siltä että kuka hyvänsä kadunmies voi tähän hommaan ryhtyä??


      • Valitettavasti näin
        rantati7 kirjoitti:

        Siis valvojalta. Olen hieman ymmälläni kun vaikuttaa siltä että kuka hyvänsä kadunmies voi tähän hommaan ryhtyä??

        Kyllä tuossa olisi nyt paras osakkaan itse valvoa työ. Ota näytepala vedeneristeestä paikasta jossa ei voi olla koska vesiroiskeita, esim. WC-pytyn takaa katon rajasta noi 2x2 cm pala. Talleta se huolellisesti ja ota lisäksi valokuva koko vedeneristealueesta ja vedeneristeistä ylipäätään. Taloyhtiön tarkastaja ei tosiaankaan ymmärrä asiasta näemmä yhtään mitään. Näin sinulla on ainakin todisteet että eristeet on laitettu kunnolla.


    • idiootit

      Ei tarvitse olla mitään sertifikaattia.! se on vtt oma rahankeruu systeemi, mikään laki sitä ei vaadi. että pitäkää turpanne kiinni. eikä mitään kuvia tai muutakaan tarvitse ottaa. mistä näitä ihmisiä oikein löytyy. usein se valvoja on isäinnöitsiä jolla ei todellakaan ole rakennuspuolen täystuntemusta..

      • Näin se menee

        idiootti,kyllä koepala pitää ottaa ja mielellään kuviakin.


      • Tässä taitaa olla systeemit pikkaisen sekaisin. Uuteen as. oy lakiin vedoten minulta vaaditaan kaikenlaista omituisuutta (LVI-suunnitelmia, lujuuslaskemia, ilmanvaihtopöytäkirjoja ja mittauksia jne jne). Laatoituksen uusimisesta. Mutta taloyhtiö voi sitten laittaa kaikkea tätä valvomaan kenet hyvänsä. Taidanpa ottaa jonkun kaverini valvomaan 50 eurolla. Ettei tarvitse maksaa sitä, mitä isännöitsijä tulee aikanaa laskuttamaan tuosta valvonnasta. Jonka hän on nyt järjestänyt jollekin kaverilleen. Eikä suostu kertomaan paljonko valvonta tulee maksamaan. Olen pikalla kuin lumiukko.


      • muuruu11

        Jos talo yhtiö on vastuussa vesieristyksestö, niin täytyyhän taloyhtiön edustajan se tarkistaa.
        Eikä se ole tarkistus, jos käy katsomassa valmista kylppäriä. Mistä teitä sikiää? Perkele.


      • 69
        muuruu11 kirjoitti:

        Jos talo yhtiö on vastuussa vesieristyksestö, niin täytyyhän taloyhtiön edustajan se tarkistaa.
        Eikä se ole tarkistus, jos käy katsomassa valmista kylppäriä. Mistä teitä sikiää? Perkele.

        tekiä on AINA vastuussa eristämisestä ei taloyhtiö.
        Niin mistä teikäläisiä sikiää.


      • muuruu11
        69 kirjoitti:

        tekiä on AINA vastuussa eristämisestä ei taloyhtiö.
        Niin mistä teikäläisiä sikiää.

        Älä viitti jauhaa, taloyhtiö vastaa ja maksaa vesieristys työn. Mitä järkee sen tarkastajan siellä muuten on käydä. Just tein Espooseen erkat ja laatoitusta ei saanu aloittaa, ennen kun tarkastaja kävi paikalla.
        Otti kolme koepalaa, ja valokuvas mestan. Sitten täyteltiin pöytä kirjoja. Pyysi vielä henkkarit ja vtt:n
        lapun näytille. Ja ohjeisti jos oli jotain korjattavaa, tää oli mun mielestä kuin oppikirjoissa. Onhan tietysti
        tekijälläkin vastuunsa, mutta sitä varten nää sertit ja koulutukset on.Mutta onhan se hyvä, jos taloyhtiö maksaa viulut, että joku myös tarkastaa työn.


      • 69
        muuruu11 kirjoitti:

        Älä viitti jauhaa, taloyhtiö vastaa ja maksaa vesieristys työn. Mitä järkee sen tarkastajan siellä muuten on käydä. Just tein Espooseen erkat ja laatoitusta ei saanu aloittaa, ennen kun tarkastaja kävi paikalla.
        Otti kolme koepalaa, ja valokuvas mestan. Sitten täyteltiin pöytä kirjoja. Pyysi vielä henkkarit ja vtt:n
        lapun näytille. Ja ohjeisti jos oli jotain korjattavaa, tää oli mun mielestä kuin oppikirjoissa. Onhan tietysti
        tekijälläkin vastuunsa, mutta sitä varten nää sertit ja koulutukset on.Mutta onhan se hyvä, jos taloyhtiö maksaa viulut, että joku myös tarkastaa työn.

        asiat ensiksi,EI se taloyhtiö ole vastuussa.
        Sertifikaatti ON henkilökohtainen,tekiä vastaa tekemisestä/firma missä olet töissä.
        Taloyhtiölle kuuluu vain valvonta,kysy vaikka VTT:ltä


      • 69 kirjoitti:

        asiat ensiksi,EI se taloyhtiö ole vastuussa.
        Sertifikaatti ON henkilökohtainen,tekiä vastaa tekemisestä/firma missä olet töissä.
        Taloyhtiölle kuuluu vain valvonta,kysy vaikka VTT:ltä

        Mutta mitä ihmettä teen kun isännöitsijä on laitanut konsultin huohottamaan tekijöiden niskaan. Eikä konsultilla ola hajuakaan siitä mitä hän tekee. Tekijät ja konsultti ovat jo ilmiriidoissa vaikka koko hommaa ei ole edes aloitettu. Eikä taloyhtiö ole ilmoitanut minulle mitään siitä mitä tämä show palkatun konsultin kanssa tulisi maksamaan. Vaikka joudun se itse lopulta maksamaan taloyhtiölle.

        Tässä on jotain erittäin epämääräistiä tekeillä. En osaa samoa mitä, mutta minulle astetut vaatimukset tekijöistä näyttävät olevan pahasti yliammuttuja jos valvojakin voi olla kuka hyvänsä kadulta repäisty konsultti.


      • ---------------
        rantati7 kirjoitti:

        Mutta mitä ihmettä teen kun isännöitsijä on laitanut konsultin huohottamaan tekijöiden niskaan. Eikä konsultilla ola hajuakaan siitä mitä hän tekee. Tekijät ja konsultti ovat jo ilmiriidoissa vaikka koko hommaa ei ole edes aloitettu. Eikä taloyhtiö ole ilmoitanut minulle mitään siitä mitä tämä show palkatun konsultin kanssa tulisi maksamaan. Vaikka joudun se itse lopulta maksamaan taloyhtiölle.

        Tässä on jotain erittäin epämääräistiä tekeillä. En osaa samoa mitä, mutta minulle astetut vaatimukset tekijöistä näyttävät olevan pahasti yliammuttuja jos valvojakin voi olla kuka hyvänsä kadulta repäisty konsultti.

        voi määrätä valvojan,mut eihän se valvoja ole mikään Jumala.
        Jos tekiä tietää mitä tekee niin perustelee sen valvojalle joka ei aina tiedä välttämättä kaikkea.
        Olen joutunut välillä kiistaan valvojan kanssa,sitten pitää perustella ja näyttää valmistajan työohjeet että menisi asia perille.
        Valvoja ei vastaa tekiän mahdollisista virheistä eihän se voi nähdä kaikkea, kuten onko käytetty oikeaa tasotetta,onko braimeri sekotussuhde oikein,sehän vain katsoo eristyksen ja ehkä mittaa paksuuden.


      • kuuluu kokonaan
        --------------- kirjoitti:

        voi määrätä valvojan,mut eihän se valvoja ole mikään Jumala.
        Jos tekiä tietää mitä tekee niin perustelee sen valvojalle joka ei aina tiedä välttämättä kaikkea.
        Olen joutunut välillä kiistaan valvojan kanssa,sitten pitää perustella ja näyttää valmistajan työohjeet että menisi asia perille.
        Valvoja ei vastaa tekiän mahdollisista virheistä eihän se voi nähdä kaikkea, kuten onko käytetty oikeaa tasotetta,onko braimeri sekotussuhde oikein,sehän vain katsoo eristyksen ja ehkä mittaa paksuuden.

        yhtiön vastuulle ja yhtiö maksaa eristeen ja valvonnan koskien vesieristeitä.

        Mennee aloittajan tapauksessa rahastuksen puolelle jos ja kun Is haluaa oman hemmonsa valvomaan koko rempan ja käytetään (Is:n omaa...) "konsulttia".

        Meillä tehtiin juuri päätös noista tarkastuksista ja emme lähde rahastamaan, jos kosketaan lvis puolelle, ts. isommat remontit, niin vaadimme kuvat, suunnitelmat ja mahdolliset tarkastuspöytäkirjat, sekä tiedot urakoitsijoista. Päälle tulee tarvittava(t) tarkastuskäynti(nit), joko tekn.Is. tai jos ei tietotaito riitä, niin tarvittava asiantuntija.

        Olen kuullut 500€:n tarkastuksista koskien laminaattien asennusta ja muista rahastuksista. Meillä saa laminaatit asentaa itse ilman tarkastuksia, mutta lappusessa jossa hyväksymme pikkuremontin on maininnat esim että osakkaan on huolehdittava tarpeellisesta äänieristeestä tai muista pikkuremppaa koskevista mahdollisesti muita haittaavista tekijöistä.

        Jos lähdetään tuolle konsulttilinjalle, niin olisi jo aika vaihtaa isännöitsijää, koska pahasti vaikuttaa että Is johtaa hallitusta, eikä toisinpän, miten sen tulisi olla.

        Yksi Hpj:n mielipide.


      • Tässä on kyse!

        Ei mulla muuta,kuin jurppii vaan nämä kaltaisesi kaikkitietävät! Teettäkää vaan sertifioimattomalla ja vieläpä mieluimmin ryssillä,tai polakeilla hämärähemmolla, niin hyvä tulee ja suosikaa muutoinkin rakennusalalla rehottavaa hämärähommaa. Mutta älkää sitten edes täällä turhaan itkekö, kun ei vakuutus korvaa vesivahingon sattuessa latinlatia. Oikealta nimimerkiltäni olen: Ja minä muuten aikuisten oikeasti tiedän kaikesta kaiken.


    • rakentamisen osaaja

      Valvojalla on oltava rak.alan kokemusta / koulutusta, myös LVIS-osaaminen on oltava, kunnon valvoja käy työmaalla ja tekee tarkastukset että työ on oikein tehty, yhteistyötä urakoitsijan kanssa.

      kunnon valvoja mittaa vesieristeen ja ottaa koepalat sekä koeponnistaa pumpulla vesieristeen.

      Myös keittiö ja huoneistojen parkettirempat pitää valvoa, sekä kuvata. Näin on dokumentteja esim asuntokauppaa ajatellen.

      Itse teen valvontaa, on lVI-alan koulutus, märkätila-rakentaminen hanskassa,

    • vaasalainen

      Kyllä se on valvojan vastuulla, että valvoo työmaataan. Pesuhuonremontissa pitää käydä 3-5, joskus jopa 7 kertaa paikalla. Purkamisen jälkeen katsotaan seinärakenteet, ja jo ennen tätä käydään aloituskokous. Kosteuseristeestä otetaan koepalat ja ne mitataan, samalla mitataan pintakosteus. Ei se kosteussulku sielä saneerauslaastin alla kuivu valmistajan edellyttämällä tavalla. Valvonta on tarkkaa hommaa, ja itse otan pienenkin valvonta keissin aina tosissani, maineeni on työkaluni. Etenkin jos lattioita piikataan, uusia kaivoja lyödään sukitettuihin valurauta patoihin niin tarvitaan asiantuntemusta. Mun työmailla silikonien alta ei näy laastipursteita, se on kunnia asia että hommat tehdään kunnolla, alusta loppuun saakka.

      Terveisin
      Valvoja

    • remontti

      Moi, varmaan olet tehnyt taloyhtiölle Kunnossapito- ja muutostyöilmoitus ( Asunto-osakeyhtiölakin, 1599/2009, osa II luvut 4 ja 5 ) .
      Kaavakkeessa on kohta Laadunvarmistusselvitys ( RakMk A1 ) toimitetaan liitgteenä .
      Laadunvarmistusselvitys toimitetaan liitteenä, jos työjohtajaa esitetään myös hankeen valvojaksi .
      Pitää siis tehdä Kunnossapito- ja Muutostyöilmoitus taloyhtiölle !

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4582
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2249
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1764
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1498
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1433
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1298
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1227
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1146
    9. 22
      1086
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe