paras avotähtäinmalli!?

Hakulinen-

Sellasta pikku projektia olen asesepän kanssa suunnitellut että muokkaisi jo valmiiksi muokatusta sotilaskivääristä unelmien hirviaseen. Asekaapissa on siis jo valmiiksi tukin osalta muokattu vanha 8 mm brasilianmauseri vuodelta -36, jota olisi tarkotus ruveta sepittämään. Tukki alkuun uusiksi eli sirompaan ja cal. vaihtuis luultavasti n. 1 mm isommaksi, muutama vaihtoehto caliberille on jo mielessä mutta kattoo ny voiko toteuttaa. Aseen alkuperäset avotähtäimet on aikojen saatossa tärvelty käyttökelvottomiksi.
Itte ikäni metsästäny kiikarin kanss, mutta tähän projekti aseeseen kiinnostaisi saada avotähtäimet. Eikä mitkä tahasa avotähtäimet, vaan parhaat mahdolliset. Olen viime päivät kaikista käsiin sattuneista julkaiseuista yrittänyt saada vinkkejä siihen minkälaista tähtäinmallia sepän kannattaisi alkaa askarrella aseeseen, mutta eipä ole ongelma ratkennu. Tarkoitus siis saada aseeseen ehdottomasti optimaalisimmat avotähtäimet: huom! ei diopterilevyä: vaan parhaat avotähtäimet mitkä hirvenmetsästykseen kävisi sekä koiramiehenhommiin että passitukseen. Mikä olisi paras malli takatähtäimeksi, ja mikä etujyväksi. Mitä kokoluokkaa hahlo, ja mitä kokoluokkaa jyvä? Entä tähtäinväli? Kannattaako harkita vaaleaksi värjäyksiä tai näkyviä loistemuovin kappaleita tähtäimiin? Mikä olisi paras kohdistus etäisyys?
Löytyykö forumilta eksperttiä näiden asioiden saralta?

8

2486

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mutta olen

      hiukan ammuskellut, ja ainakin ennen vanhaan Williamsin tähtäimistä löytyi hyviä. Nyrkkisääntönä voisi sanoa, että hahlon tulee olla riittävän väljä, jolloin jyvä on helpompi keskittää ja löytää "tasajyvä".
      Millimetrisääntöjä en osaa antaa, sillä näkökyky on ampujilla erilainen. Melkein kannattaisi Sinun kokeilla erilaisia yhdistelmiä ja valita parhaalta tuntuva.
      Tähtäimiin saa vaihdettavia hahloja ja jyviä, joten jos valitse sellaisen tähtäinmalli, johon valikoima on kattavin, niin muutostyöt ovat helpoimpia. Samoin nuo loistejyvät voivat hämärässä olla hyviä, mutta valoisassa enemmän haitata. Mikä on metsästyksen painopiste?
      Itse kohdistaisin 100 tai 150 m. Ratoja löytyy parhaiten, ja käytännön ampumamatkat eivät ihan mahdottomia avotähtäimelle ole.

      Toivotaan lisää kommentteja, ja toivotan Sinulle menestystä projektiin.

      • Hillbergmounting.

        Ns "Battue"-tähtäimet sopivat tarkoitukseesi kuin nenä päähän.


    • ampujaska

      Jos takatähtäimistä puhutaan, niin sellanen ihan tavallinen 'kantikas' U-hahlo on suhteellisen perusvarmaratkaisu. Tosin paree radalla kun metällä. Sotilaskiväärimallisessa pyöreäreunaisessa mutta jyrkässä U-hahlossa sama juttu. Näiden kanssa käytetään yleensä suoraa tasasivuista tankojyvää. Jyvät on yleensä sotilaskivääri tyyliin pitkiä ja hahlot syviä, mikä tarkottaa että ampuminen pitkälle matkalle tarkasti o helpompaa mutta lyhyissä passeissa ja liikkuvaan ampuminen vähän kehnompaa.
      Jyrkkiä V-hahloja on jossakin sotilaskivääreissä ollut. En tiedä onko niillä haettu sitten parempaa ammuttavuutta liikkuvaan kohteeseen vai mitä? Niissä on käytetty tavallista tanko jyvää, mikä ei minun mielestä ole paras vaihtoehto. Paras V-hahloon olisi sellainen 'V-väärinpäin jyvä', eli huippua kohti suippeneva. Itte en pidä V-takatähtäintä mitenkään hyvänä hahlomallina. Se on jotenkin aina sellanen epäselvä ja tasajyvältä tähdättäessä hankala hahmottaa.
      Loiva ja leveä U-hahlo on yleinen valinta kun ammutaan lyhkääselle matkalle ja liikkuvaan kohteeseen. Mitä loivempi ja leveämpi hahlo on, sitä helpompi tähtäinkuva on hahmottaa nopeassa tilanteessa, mutta sitä vaikeampi on ampuu tarkasti kun matka pitenee. Loivan U-hahlon kanssa käytetään joko perinteistä tankojyvää tai pyöreäpäistä pallojyvää. Pallojyvä tuo helpotusta liikkuvan kohteen ammuntaan, mutta hankaloittaa entisestään tarkasti ammuntaa. Ääri esimerkkinä loivasta hahlosta on nk. 'express' hahlot, joissa hahlo on tosi leveä ja loiva V. Express hahlon kanssa käytetään yleesä suurta ja helposti erottuvaa pallojyvää. Tällasen tähtäimen ammunta ominaisuudet 'lähelle ja liikkuvaan' on kaikkein parhaat, mutta tarkkuus kaikista avotähtäinmalleista huonoin.
      Suuniteltu käyttötarkotus vaikuttaa myös tähtäinväliin. Mitä pidempi tähtäinväli, sitä helpompi avokkailla on ampua pitkälle ja tarkasti, mutta sitä hitaammin saat tähtäinkuvan hahmotettua kohdalleen kun nostat aseen poskelle. Mitä lyhemmälle matkalle meinaat aseella ampua niin sitä lyhemmäksi pistä tähtäinväli. Myös mitä pidemmän matkan tähtäimet sinulla on aseessa, sitä pidemmäksi kannattaa tähtäinväli laittaa. Eli ei esim.. express hahloa puolen metrin tähtäinvälillä. Aseseppä varmaan mittailee ja neuvoo näissä. Ite suosittelen etujyvän värjäystä valkoiseksi, se helpottaa paljon ampumista tummaa taustaa vasten.
      Kohdistusetäisyys on ihan sinun itse päätettävissä. Itsellä seuraavia hiukan suuntaa-antavia neuvoja:
      - Syvä U-hahlo (kantikas U-hahlo) tankojyvä = 150 m
      - V-hahlo suippo jyvä = 150 m
      - V-hahlo tankojyvä = 100 m
      - Loiva U-hahlo tankojyvä = 100 m
      - Loiva U-hahlo pallojyvä = 50 m
      - Express hahlo pallojyvä = 50 m

    • 9000l

      äimpointti tekee kaiken kuin avotähtäin mutta tuplasti paremmi ja helpommin

    • jussi.vaan

      juuu..joku mettästäjä sano jotta m39 pystykorvassa olisi hyvät avotähtäimet ..tiijä sitten kun en ole tastannut..juu

      • jussipassissa

        Kuule Jussi, vastasit juuri kuusi vuotta vanhaan kysymykseen. Asia tuskin on enää ajankohtainen taikka sitten kysyjä käytää aikansa pohtimiseen metsästyksen sijaan.
        M39 omat tähtäimet sopivat minunkin mielestä hyvin metsästykseen.


      • Pollo1212
        jussipassissa kirjoitti:

        Kuule Jussi, vastasit juuri kuusi vuotta vanhaan kysymykseen. Asia tuskin on enää ajankohtainen taikka sitten kysyjä käytää aikansa pohtimiseen metsästyksen sijaan.
        M39 omat tähtäimet sopivat minunkin mielestä hyvin metsästykseen.

        Olisiko mahdollista että aihe on ajankohtainen? ...siis jollei alkuperäiselle kysyjälle, niin ehkäpä jollekin toiselle?


      • tosipollo
        Pollo1212 kirjoitti:

        Olisiko mahdollista että aihe on ajankohtainen? ...siis jollei alkuperäiselle kysyjälle, niin ehkäpä jollekin toiselle?

        Jos asia olisi ajankohtainen jollekin toselle kysyjälle, niin toinen kyselijä olisi avannut uuden keskustelua asian tiimoilta.
        Tietenkin asian voi nostaa uudestaan ylös ihan varmuuden vuoksi....


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      125
      1948
    2. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      207
      1611
    3. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      54
      1286
    4. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      64
      1208
    5. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      108
      1184
    6. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      102
      1025
    7. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      37
      920
    8. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      65
      866
    9. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      45
      827
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      781
    Aihe