KLT

tulevaklt?

Mitäs mieltä täällä ollaan, kannattaako lähteä ensi syksynä tekemään KLT-tenttiä vai ei? Olen tilitoimistossa töissä ja palkka on 1700€, kun olis KLT:n paperit niin sais muutaman kympin enemmän. Auttaisko KLT paperit uuden työpaikan haussa?

13

8654

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • bbbbbbbbbb

      Totta kai ne auttaa, mutta myy itsesi kuitenkin vähän kalliimmalla.
      Jotta tilitoimisto saa auktorisoinnin on toimistossa oltava KLT tutkinnon suorittanut vastuuhenkilö.
      Jos vaikka perustaisit oman toimiston niin voisit hakea heti auktorisointia taloushallintoliitolta.
      Auktorisointi ei tietenkään ole mikään autuaaksi tekevä asia mutta kertoo asiakkaille siitä että tietty laatutaso on olemassa.

      Minulla itselläni on tilitoimisto. En kuitenkaan ole koskaan työskennellyt palkollisena tilitoimistossa vaan ammattitaitoni olen hankkinut muuta kautta. Tuo mainitsemasi palkka, 1700€ kuussa tuntuu käsittämättömän pieneltä. Kuinka kauan olet työskennellyt saadaksesi tuon palkan?

      Tiedäthän että päästäksesi suorittamaan KLT tutkinnon on sinulla oltava tietty pohjakoulutus ja tietty määrä työkokemusta takana?

      • tulevaklt?

        Työkokemus täyttyy tutkintoa varten, sitä on nyt melkein 6vuotta. Halvalla menee mutta ei täällä muutakaan ole. Paikkakuntaa en pysty vaihtamaan, mulla pienet lapset ja täällä on mummot ja papat lähellä sekä miehellä on täällä mieluinen työ. Tuo palkka on kyllä jotain ihan.... Sain ensimmäiset 6kk palkkaa 1400€ sitten sen jälkeen on palkka ollut tuo 1700€. Kun kysyin lisää palkkaa niin työnantaja vastasi että ei tule ainakaan vuoteen tai pariin.

        Palkkoja ei oikein voi vertailla työkavereiden kesken kun ne on suunnilleen valtionsalaisuuksia, kaikilla on kuitenkin eri palkka.


      • trhtyj
        tulevaklt? kirjoitti:

        Työkokemus täyttyy tutkintoa varten, sitä on nyt melkein 6vuotta. Halvalla menee mutta ei täällä muutakaan ole. Paikkakuntaa en pysty vaihtamaan, mulla pienet lapset ja täällä on mummot ja papat lähellä sekä miehellä on täällä mieluinen työ. Tuo palkka on kyllä jotain ihan.... Sain ensimmäiset 6kk palkkaa 1400€ sitten sen jälkeen on palkka ollut tuo 1700€. Kun kysyin lisää palkkaa niin työnantaja vastasi että ei tule ainakaan vuoteen tai pariin.

        Palkkoja ei oikein voi vertailla työkavereiden kesken kun ne on suunnilleen valtionsalaisuuksia, kaikilla on kuitenkin eri palkka.

        KLT:lle kyllä löytyy töitä ja perus kirjanpitäjällekin varmasti paremmalla palkalla kuin mitä nyt saat. Kysele ihmeessä muista toimistoista, seuraa netistä avoimia paikkoja ja vaadi itsellesi parempaa palkkaa.

        Vaikka itse edustankin työnantajapuolta niin noin pientä palkkaa en varmaan olisi edes kehdannut tarjota muuta kuin korkeintaan harjoittelijalle.

        Jos omaat hieman yrittäjähenkeä ja tunnet että ammattitaitosi on kohdallaan, harkitse oman toimiston perustamista. Itse tein sen elämän muutoksen yhteydessä ja olen nauttinut joka hetkestä. Illalla oikein odotan että pääsen taas aamulla töihin :)

        Minulle tuli perustamisen yhteydessä ensin kolme asiakasta. Tuttuja yrittäjiä joita olin autellut ennen.
        Tein töitä ensin kotona, vuokrasin ohjelmistot ja kun asiakasmäärä nousi, otin työhuoneen toimistohotellista. Nyt asiakkaita on riittävästi kahdelle hengelle ja mikä parasta, minulta ei ole koskaan yhtään asiakasta lähtenyt pois muihin toimistoihin, eli ilmeisesti olen onnistunut heidänkin mielestään. Suosittelen.


      • ergrtht
        tulevaklt? kirjoitti:

        Työkokemus täyttyy tutkintoa varten, sitä on nyt melkein 6vuotta. Halvalla menee mutta ei täällä muutakaan ole. Paikkakuntaa en pysty vaihtamaan, mulla pienet lapset ja täällä on mummot ja papat lähellä sekä miehellä on täällä mieluinen työ. Tuo palkka on kyllä jotain ihan.... Sain ensimmäiset 6kk palkkaa 1400€ sitten sen jälkeen on palkka ollut tuo 1700€. Kun kysyin lisää palkkaa niin työnantaja vastasi että ei tule ainakaan vuoteen tai pariin.

        Palkkoja ei oikein voi vertailla työkavereiden kesken kun ne on suunnilleen valtionsalaisuuksia, kaikilla on kuitenkin eri palkka.

        Kuinka laaja-alaisesti olet työskennellyt? Tarkoitan siis minkälaisia yrityksia olet tehnyt?

        KLT tentissä ei käsittääkseni juurikaan kysellä peruskirjanpitoa koska sen jokainen tenttiin tullut varmasti hallitsee, mutta kysymykset kai keskittyy yritysjuridiikkaan, konserneihin, ulkomaankauppaan yms erityiskysymyksiin. Juridiikan määrä ilmeisesti on aika suuri, korjatkoon joku joka tentissä on käynyt.


      • tulevaklt?
        ergrtht kirjoitti:

        Kuinka laaja-alaisesti olet työskennellyt? Tarkoitan siis minkälaisia yrityksia olet tehnyt?

        KLT tentissä ei käsittääkseni juurikaan kysellä peruskirjanpitoa koska sen jokainen tenttiin tullut varmasti hallitsee, mutta kysymykset kai keskittyy yritysjuridiikkaan, konserneihin, ulkomaankauppaan yms erityiskysymyksiin. Juridiikan määrä ilmeisesti on aika suuri, korjatkoon joku joka tentissä on käynyt.

        Minulla on pääasiassa osakeyhtiöitä, sen suuruisia mitä nyt tilitoimistoissa on asiakkaina. Pari konsernia. Ei niiden kirjanpito ja tilinpäätökset tietenkään mitään tähtitiedettä ole mutta pystyisin kyllä tekemään enemmänkin. Ja tietysti asiakkaina on myös toiminimiä ja muutama palkka-asiakas, meillä ei saa tehdä vain esim toiminimiä tai palkkoja. En ole pääkaupunkiseudulta, melko kaukana sieltä.

        Olen noita vanhoja KLT-tenttejä lueskellut ihan mielenkiinnosta. Ala on minulle oikea ja mielenkiintoinen mutta työpaikka taitaa olla väärä.

        Olishan se kiva että illalla olisi ihan positiivinen mieli töihin menosta :)


    • ...

      lause "kannattaako lähteä tekemään"...Sitä ei edes pääse tekemään kuka tahansa, ja toisaalta on sen verran kovatasoinen tentti, että pitää todella osata asiat, lukea ja käydä mahdollisesti valmennuskurssi.
      Vuonna 2009, 47 % osallistujista pääsi läpi. Jotenkin tuon nykyinen palkkatasosi viittaisi siihen, että taitosi ei ehkä vielä riitä. Koska kyllä pätevä kirjanpitäjä, vaikka ilman KLT tutkintoa saa tilitoimistoissa 2300 - 3000 e.

      • tulevaklt?

        Sinulla varmaan on KLT-tutkinto suoritettu? No, kerroppa kuinka paljon luit ja muitakin kokemuksia.

        Vai saa sitä noinkin paljon jos on pätevä, pitääpä kertoa pomolle että muualla saa noin paljon. En tiedä kehtaisko soittaa kilpailevaan toimistoon joka etsii kirjanpitäjää ja kysyä paljonko he maksaa. Minun mielestäni ei kyllä tilitoimistoissa edes KLT-kirjanpitäjä tienaa 2300€ kuukaudessa.

        Ja tuo vähättely on ihan turhaa.


      • ...
        tulevaklt? kirjoitti:

        Sinulla varmaan on KLT-tutkinto suoritettu? No, kerroppa kuinka paljon luit ja muitakin kokemuksia.

        Vai saa sitä noinkin paljon jos on pätevä, pitääpä kertoa pomolle että muualla saa noin paljon. En tiedä kehtaisko soittaa kilpailevaan toimistoon joka etsii kirjanpitäjää ja kysyä paljonko he maksaa. Minun mielestäni ei kyllä tilitoimistoissa edes KLT-kirjanpitäjä tienaa 2300€ kuukaudessa.

        Ja tuo vähättely on ihan turhaa.

        ihmeessä pomolle, mitä pätevät kirjanpitäjät tienaa, ja soita sinne kilpailevaan toimistoon. En ole itse KLT, pari kertaa on hyväksytty suorittamaan, mutta ei vaan jaksa enää kiinnostaa koko ala. Mielettömästi pitäisi lukea. Olen tehnyt kirjanpitäjän töitä n. 15 vuotta ja on alkanut puuduttaa koko ala. Olen trandenomi, ja haluaisin jatkossa tehdä vähän toisentyyppisiä hommia. Jos sinulla intoa riittää, niin tottakai kannattaa edetä urallaan. Voit saada parempaa palkkaa muualla, jo ilman KLT:tä. Pääkaupunkiseudulla KLT:t tienaa yli 3000 e.

        Voithan alkaa jo lueskella näitä kirjoja, mitä tenttiin vaaditaan:

        http://www.taloushallintoliitto.fi/klt/klt-tutkinto_2010/kirjallisuusluettelo/


      • KLT
        ... kirjoitti:

        ihmeessä pomolle, mitä pätevät kirjanpitäjät tienaa, ja soita sinne kilpailevaan toimistoon. En ole itse KLT, pari kertaa on hyväksytty suorittamaan, mutta ei vaan jaksa enää kiinnostaa koko ala. Mielettömästi pitäisi lukea. Olen tehnyt kirjanpitäjän töitä n. 15 vuotta ja on alkanut puuduttaa koko ala. Olen trandenomi, ja haluaisin jatkossa tehdä vähän toisentyyppisiä hommia. Jos sinulla intoa riittää, niin tottakai kannattaa edetä urallaan. Voit saada parempaa palkkaa muualla, jo ilman KLT:tä. Pääkaupunkiseudulla KLT:t tienaa yli 3000 e.

        Voithan alkaa jo lueskella näitä kirjoja, mitä tenttiin vaaditaan:

        http://www.taloushallintoliitto.fi/klt/klt-tutkinto_2010/kirjallisuusluettelo/

        Tentistä pääsee kyllä läpi vähemmälläkin lukemisella. Jos hallitset perusasiat ja seuraat aktiivisesti taloushallinnon asioita mm. Tilisanomat lehti on hyvä ja verohallinnon tiedotteet. Lisäksi ei ole pahitteeksi jos opiskella haluaa niin yritysjuridiikkaan kannattaa perehtyä. Lisäksi aina on ollut viimevuosina johdon laskentatoimeen liittyvä tehtävä eli kustannuslakentaa, budjetointia yms. kannattaa opiskella jos ei työssä näitä asioita tee.

        Ja mitä tuohon palkka-asiaan tulee niin alipalkattuna näköjään toimin minäkin. Työkokemusta liki 15 vuotta tilitoimistosta ja palkka 2300 euroa. ( en asu pääkaupunkiseudulla)


      • tulevaklt?
        KLT kirjoitti:

        Tentistä pääsee kyllä läpi vähemmälläkin lukemisella. Jos hallitset perusasiat ja seuraat aktiivisesti taloushallinnon asioita mm. Tilisanomat lehti on hyvä ja verohallinnon tiedotteet. Lisäksi ei ole pahitteeksi jos opiskella haluaa niin yritysjuridiikkaan kannattaa perehtyä. Lisäksi aina on ollut viimevuosina johdon laskentatoimeen liittyvä tehtävä eli kustannuslakentaa, budjetointia yms. kannattaa opiskella jos ei työssä näitä asioita tee.

        Ja mitä tuohon palkka-asiaan tulee niin alipalkattuna näköjään toimin minäkin. Työkokemusta liki 15 vuotta tilitoimistosta ja palkka 2300 euroa. ( en asu pääkaupunkiseudulla)

        Lähden ensi syksynä tenttiin kokeilemaan miten onnistuu. Ei siinä mitään voi hävitäkkään.


    • Timppavain

      Kummastuttaa tuo palkkahaitari. Itse olen myös pk-seudulla kirjanpitäjänä. Palkka on reilut 3000€/kk. Älkää myykö liian halvalla hyvää osaamistanne. En ole itsekään käynyt KLT-tutkintoa, tosin olin valmennuksessa.

      Tietysti on paljon avustavia tehtäviä, joista ei voi pyytää yhtä paljon palkkaa, mutta kyllä kunnolla pääkirjanpidon ja konsultoivan otteen omaavan täytyy saada kohtuullinen korvaus. Muuten haiskahtaa että työnantaja vedättää. Meillä on kuitenkin aikamoinen vastuu yrityksien asioista ja joudumme jatkuvasti kehittämään ammattitaitoamme.

      Tehdään hyvää työtä ja opiskellaan ahkerasti jotta pysytään hyvin ajan tasalla näin pilvipalvelujen aikakaudellakin.

      • TiliMake

        Olen ylläolevan Timppa-avaimen kanssa täysin samaa mieltä. Ei alihintaisena kannata osaamistaan myydä. Pk-seudulla taloushallinnon ammattitutkinnon suorittanut pitäisi saada 3000 euroa n. 3 v. Työkokemuksen jälkeen ja jos on klt-tutkinto niin min. 3500 e. Ja jos on yliopisto-opintoja laskentatoimesta, niin kyllä palkan pitäisi alkaa kolmosella.


    • phh

      Tässäkin pätee se että naisen euro on vain 0,80 centtiä.
      Pääsitkös läpi KLT-tentistä joka 2011 syksyllä siihen lähdit?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      181
      1836
    2. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      270
      1354
    3. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      139
      1275
    4. Mä todella toivon että

      Sulla on nyt kaikki hyvin sun elämässä, olet sisukas nainen sen näki jo ensimmäisestä hetkestä.
      Ikävä
      36
      1057
    5. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      61
      922
    6. Naiselle kysymys

      Oletko rakastunut minuun?
      Ikävä
      68
      916
    7. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      162
      914
    8. Katselimme pitkään ja se merkitsi minulle paljon

      Sinulle se ei merkannut näköjään mitään.
      Ikävä
      40
      818
    9. Sun pitää mies unohtaa

      Minut jo. Tiedän että se on sulle tosi hankalaa. Mut sun pitää unohtaa mut jo. Älä kirjoita mulle tänne viestejä enää.
      Ikävä
      57
      762
    10. Ymmärräthän, että sun katkeruus ajaa mut pois

      Sä olet niin itseriittoinen, ettet edes tajua mitä myrkkyä suollat ympärillesi. Olet harhaisessa päässäsi kuvittellut et
      Ikävä
      39
      725
    Aihe