Osaisiko joku antaa vinkkejä mitä tehdä kun 8kk uroskoira on alkanut purra ja vetää hihnaa lenkillä. Samalla koira myös murisee. Tälläinen "kohtaus" saattaa yhtäkkiä alkaa. Tuntuu että kaikkea on kokeiltu ja mikään ei auta. "EI" tai "irti" saa vaan koiran entistä enemmän kiskomaan hihnaa ja homma menee monesti aika totiseksi touhuksi. Samalla koira saattaa alkaa haukkumaan ja "uhittelemaan". Jos hihnaa yrittää ottaa koiran suusta pois, se näykkäisee salamannopeasti toisesta kohtaa kiinni ja alkaa kiskomaan hihnaa taas hampaillaan. Myöskään huomioimatta jättäminen ei auta. Koira repii ja repii vaan hihnaa ja joskus saattaa näykätä käteen kun yrittää hihnaa sen suusta. Hihnaan on koitettu laittaa etikkaakin mutta sekään ei auta. Koira on aktiivinen mutta saa tarpeeksi liikuntaa ja virikkeitä joten niiden puutteesta ei voi olla kyse. Muuten koira on erittäin tottelevainen ja kiltti jopa näin murrosiässä. Onko muilla kokemuksia tälläisistä "kohtauksista"?
Koira puree hihnaa ja uhittelee
30
14066
Vastaukset
- Hismastersvoice
koissulla paras apu on kärsivällisyys ja toisena omistajan oma kierous ja huumorintaju. Koetuksella juuri nyt? Ymmärrän hyvin. Pari meillä käytettyä vinkkiä joista luultavasti on apua:
- Ota mukaan risa hanska, sukka tai koiran joku sellainen lelu josta pitää, ja riehuta niillä. Jos valitset viimeksimainitun, pidä huoli että se on VAIN lenkeillä tapahtuvia "kohtauksia" varten. Muuten kärsii inflaation.
- Ota taskusta nami, ja heitä se kauas. Jos koirasi on riistaviettinen, tuo saattaa auttaa, se kun lentää viekoittelevasti kuin myyrä tai päästäinen olisi juoksemassa tien poikki tai sitä pitkin.
- Anna koiralle se lenkkiosa suuhun ja sano "ai sää haluat taluttaa itse itseäsi, ole hyvä". Ja sitten pidät vain siitä jostain keskivaiheilta kiinni. Kun saat idean perille, koira "taluttaa" itse itseään ylväänä hetken matkaa ja irrottaa sitten otteensa kun kyllästyttää.
Tuo kohtaus johtuu siitä että koira on lapsi ja haluaa vähän vaihtelua lenkkiinsä. Kun vaihtelun tarve on tyydytetty niin matka jatkuu taas normaalisti. Ei tuo ole mitään ilkeilyä sua kohtaan ja vanhempana menee ohi, vaikka saattaa ilmetä vielä myöhemminkin satunnaisesti.
Eli ota huumorilla vain...- AIKAA JA TOISTOJA
Eikö koira muutenkaan usko sinua yhtään? Tuo on normaalia teinin käytöstä. Sillä on tylsää lenkillä, ilmeisesti vain tarvotte eteenpäin ja et juttele etkä leikitä koiraa. Et ole voinut kokeilla kaikkea, koska koira vasta 8 kk. Aina kakkia keinoja täytyy käyttää viikkoja, kuukausiakin, ennen kuin tietää toimiiko ne. Ei ihminenkään kaikkea noin vain opi ja ihminen sentään ymmärtää suomea ja toisen ihmisen elekieltä. Koira ei. Jos olet jatkuvasti vaihdellutkin menetelmää, niin olet vain sekoittanutkoirparan päätä ja se on ihan hämmennyksissä. Oletko opettanut koiralle ei-sanan? Ei koira voi sitä ymmärtää, jos vain huudat ei. Sama kuin koira sanoisi sinulle vihaisena HAU! Ja sinun pitäisi heti tajuta mitä se tarkoittaa, ymmärrätkö?
Ole rauhallinen, selkeä, reilu ja johdonmukainen. Leiki koirasi kanssa. Älä huuda sille eitä, älä kisko hihnassa, ole huomioimatta. Käytä menetelmää aina, älä kuvittelekkaan että se tehoaisi yks-kaks. - keksikokoinen?
AIKAA JA TOISTOJA kirjoitti:
Eikö koira muutenkaan usko sinua yhtään? Tuo on normaalia teinin käytöstä. Sillä on tylsää lenkillä, ilmeisesti vain tarvotte eteenpäin ja et juttele etkä leikitä koiraa. Et ole voinut kokeilla kaikkea, koska koira vasta 8 kk. Aina kakkia keinoja täytyy käyttää viikkoja, kuukausiakin, ennen kuin tietää toimiiko ne. Ei ihminenkään kaikkea noin vain opi ja ihminen sentään ymmärtää suomea ja toisen ihmisen elekieltä. Koira ei. Jos olet jatkuvasti vaihdellutkin menetelmää, niin olet vain sekoittanutkoirparan päätä ja se on ihan hämmennyksissä. Oletko opettanut koiralle ei-sanan? Ei koira voi sitä ymmärtää, jos vain huudat ei. Sama kuin koira sanoisi sinulle vihaisena HAU! Ja sinun pitäisi heti tajuta mitä se tarkoittaa, ymmärrätkö?
Ole rauhallinen, selkeä, reilu ja johdonmukainen. Leiki koirasi kanssa. Älä huuda sille eitä, älä kisko hihnassa, ole huomioimatta. Käytä menetelmää aina, älä kuvittelekkaan että se tehoaisi yks-kaks.Minkä kokoinen koirasi on? Jos on keskikokoinen tai suurempi niin ota vaan vähäksi aikaa kiinni hihnasta ihan pannan vierestä ja kuljeta koiraasi eteenpäin päättäväisesti. Toisella kädellä pidät hihnan löysää osaa. Ei tarvitse edes puhua, äläkä vaan suutu. Näytä vain että näin mennään. Koira voi vähän rimpuilla ja yrittää poukkoilla, mutta älä salli sitä äläkä edes katso sitä vaan kävele vain eteenpäin ja näytä että sinä määräät.
- afffff
AIKAA JA TOISTOJA kirjoitti:
Ole rauhallinen, selkeä, reilu ja johdonmukainen. Leiki koirasi kanssa. Älä huuda sille eitä, älä kisko hihnassa, ole huomioimatta. Käytä menetelmää aina, älä kuvittelekkaan että se tehoaisi yks-kaks.Ei siinä oo muutako keksit tekemistä sille lenkillä :) sillä tylsää ja murkkuikä
- sama juttu
afffff kirjoitti:
Ei siinä oo muutako keksit tekemistä sille lenkillä :) sillä tylsää ja murkkuikä
Mulla on 9kk paimenkoira uros, alkanut kuukauden sisällä repimään hihasta ja mörisemään, esim silloin kun ei lenkillä mennä sinne minne se haluaa. Ja se tosiaan myös puree ranteesta. Esim, koirapuiston porttien ohitus laukaisee tämän, samoin jos käytän sen vain pikku pissalla, ja kulmalta jolta käännyttäisiin puistolle, käännytäänkin kotiin niin repiminen alkaa. Ja itse otan tämän nimenomaan uhitteluna ts. johtajuusongelmana koska pomohan se päättää mihin me mennään. Olen hoitanut tilanteet niin että esim puiston ohi mentäessä olen joka kerta kääntynyt takaisin kun käytös on alkanut ja toistanut sen niin monta kertaa kunnes kulkee kiltisti ohi, siihen yleensä mennyt n.3-6 kertaa. Palkaksi se on sitten saanut kauniista ohituksesta namin/paljon kehuja. Toinen tapa on ollut ottaa jo n.50m ennen näitä paikkoja remmi lyhyemmälle ja vain painella ohi noista paikoista sillä asenteella että minä päätän. Sekin toimii, pientä repimistä on aina mutta se loppuu hyvin nopeasti. Käytös on meillä vähentynyt jo aikalailla, eli malttia ja päättäväisyyttä, sitä te tarviitte.
On tietysti hankalempaa jos ei ole mitään tiettyjä paikkoja/tilanteita joissa tämä käytös tulee esiin?? Kun ei pysty ennakoida ollenkaan.
Itse pitäisin silloin remmin lyhyellä aina lenkeillä, silloin tuollaista käyttäytymistä on helpompi hallita. - yehbtrgrtg
sama juttu kirjoitti:
Mulla on 9kk paimenkoira uros, alkanut kuukauden sisällä repimään hihasta ja mörisemään, esim silloin kun ei lenkillä mennä sinne minne se haluaa. Ja se tosiaan myös puree ranteesta. Esim, koirapuiston porttien ohitus laukaisee tämän, samoin jos käytän sen vain pikku pissalla, ja kulmalta jolta käännyttäisiin puistolle, käännytäänkin kotiin niin repiminen alkaa. Ja itse otan tämän nimenomaan uhitteluna ts. johtajuusongelmana koska pomohan se päättää mihin me mennään. Olen hoitanut tilanteet niin että esim puiston ohi mentäessä olen joka kerta kääntynyt takaisin kun käytös on alkanut ja toistanut sen niin monta kertaa kunnes kulkee kiltisti ohi, siihen yleensä mennyt n.3-6 kertaa. Palkaksi se on sitten saanut kauniista ohituksesta namin/paljon kehuja. Toinen tapa on ollut ottaa jo n.50m ennen näitä paikkoja remmi lyhyemmälle ja vain painella ohi noista paikoista sillä asenteella että minä päätän. Sekin toimii, pientä repimistä on aina mutta se loppuu hyvin nopeasti. Käytös on meillä vähentynyt jo aikalailla, eli malttia ja päättäväisyyttä, sitä te tarviitte.
On tietysti hankalempaa jos ei ole mitään tiettyjä paikkoja/tilanteita joissa tämä käytös tulee esiin?? Kun ei pysty ennakoida ollenkaan.
Itse pitäisin silloin remmin lyhyellä aina lenkeillä, silloin tuollaista käyttäytymistä on helpompi hallita.pitää jaksaa olla päättäväinen, reilu ja selkeä. kun koiralla murkkuikä päällä se ei itsekkään aina tiedä mitä tekee, siksi (eikä tietysti muutenkaan) pidä olla liian ankara tms, koska tässä iässä ja tilanteessa menettää helposti koiransa luottamuksen. ja tosiaan tekemistä sille koiralle eikä vaan tylsiä lenkkejä edestakasin, joka ilta samoja polkuja.
- ahhahahaha
sama juttu kirjoitti:
Itse pitäisin silloin remmin lyhyellä aina lenkeillä, silloin tuollaista käyttäytymistä on helpompi hallita.:D:D:D johtajuusongelmia vai... kyllä tuo ihan murkkuikään liittyy ei siinä oo mitään sen kummempaa :)
- voivoipieniä
ahhahahaha kirjoitti:
:D:D:D johtajuusongelmia vai... kyllä tuo ihan murkkuikään liittyy ei siinä oo mitään sen kummempaa :)
Koiran normaaliin kehitykseen kuuluu ns. murkkuiässä kokeilla lauman arvojärjestystä eritavoilla, tämä on yksi niistä tavoista. Koiran "murkkuikä" on pikkuisen kuitenkin eriasia kuin ihmisteinien, jotka täälläkin päällepäsmäröi kun ei muuta osaa. Älä inhimillistä koiraa.
- kike79
tekee jo sitäsamaa...
Kiellän , ja jos ei tehoa pysähdyn, enkä katso päinkään niin kauan kuin mekastaa, yleensä tehoaa..muutaman kerran sitten olen ottanut korvien takaa ja tuijottanut silmiin, toimii vaihtelevin tuloksin.- lasfnjemvirjmer
ootko ihan idootti.. ei koiraa kouluteta väkivallalla.. tolla tavalla vaan koira menettää luottamuksen suhun! ja toiseks.. koiraa EI SAA tuijottaa!!! se ottaa sen haasteena ja uhkaavana joten elä ihmettele jos joksu käy kiinni suhun.
- voerähmä
lasfnjemvirjmer kirjoitti:
ootko ihan idootti.. ei koiraa kouluteta väkivallalla.. tolla tavalla vaan koira menettää luottamuksen suhun! ja toiseks.. koiraa EI SAA tuijottaa!!! se ottaa sen haasteena ja uhkaavana joten elä ihmettele jos joksu käy kiinni suhun.
Nää teinien vastaukset, esim. edellisin, kannattaa jättää ihan omaan arvoonsa. Eikö ollut mitään rakentavaa sanottavaa, ei mitään parempaa koulutustapaa tarjota? Ole sitten hiljaa.
Kukaan ei ole mielestäni puhunut mistään, mikä edes viittaisi väkivaltaan tässä??
Ota remmi vaan lyhyelle, sano napakasti EI ja sitten menette eteenpäin. Toinen vaihtoehto on ottaa pannasta/korvien takaa kiinni, sanoa EI, katsoa silmiin ja odottaa että koira rauhoittuu. Tuo korvien takaa kiinni pitäminen ei tietenkään tarkoita väkivaltaa, vaikka jotkut sen haluavat siksi tulkita. - fcrcdewde
ymmärrä, menee vain hämilleen, ei se tahallaan pompi eikä taatusti osaa edes ajatella mitään johtajuusasioita, se on pieni pentu, jota ihmetyttää asiat, ole selkeä, ole huomioimatta ja muista, että koiran koulutus vaatii läpi elämän toistoja, ette kai te oikeasti kuvittele, että muutaman kerran toistot toisi tulosta? Miettikää miten monta vuotta ite ootte paskonu vaippoihinne? Vähän suhteellisuuden tajua.
- ...
...on vain hyvä juttu. Harjoitele sitä, koirasi silmiin tuijottamista lähietäisyydeltä, mutta muista aina tehdä tilanteista vain miellyttäviä, sillä usko, pois, myöhemmin tulet todella toivomaan, että koirasi tuntee olonsa mukavaksi pitäessään sinuun kontaktin. Missään nimessä sitä ei kannata yhdistää koiralle huonoksi asiaksi tai mihinkään valtataistoon kuuluvaksi, vaan se kuuluu yhdessä toimimiseen ja yhdessä toimiminen on koiralle vain kivaa, kivaa ja kivaa...
Mitä siis teet kun koira aloittaa leikin hihnan kanssa? Siirrät koiran leikin johonkin muuhun, luvalliseen taisteluleikkiin. - oawopwpelfc
... kirjoitti:
...on vain hyvä juttu. Harjoitele sitä, koirasi silmiin tuijottamista lähietäisyydeltä, mutta muista aina tehdä tilanteista vain miellyttäviä, sillä usko, pois, myöhemmin tulet todella toivomaan, että koirasi tuntee olonsa mukavaksi pitäessään sinuun kontaktin. Missään nimessä sitä ei kannata yhdistää koiralle huonoksi asiaksi tai mihinkään valtataistoon kuuluvaksi, vaan se kuuluu yhdessä toimimiseen ja yhdessä toimiminen on koiralle vain kivaa, kivaa ja kivaa...
Mitä siis teet kun koira aloittaa leikin hihnan kanssa? Siirrät koiran leikin johonkin muuhun, luvalliseen taisteluleikkiin.kontaktin ottaminen ja silmiin tuijottaminen uhkaavasti on täysin eri asia!!! koira ottaa uhkaavasti sen jos yhtäkkiä rupeet sitä tuijottelee aina silmiin! kontaktiaharjoituksia voi harjoitella ja niihin löytyy paljon netistä ja kirjoista neuvoja.. mut tollanen uhkaava tuijottelu on ihan eri asia!!!
- ...
oawopwpelfc kirjoitti:
kontaktin ottaminen ja silmiin tuijottaminen uhkaavasti on täysin eri asia!!! koira ottaa uhkaavasti sen jos yhtäkkiä rupeet sitä tuijottelee aina silmiin! kontaktiaharjoituksia voi harjoitella ja niihin löytyy paljon netistä ja kirjoista neuvoja.. mut tollanen uhkaava tuijottelu on ihan eri asia!!!
...ei kannata tehdäkään, sillä koiralle ei saa tulla silmiin katsomisesta mitään muita mielleyhtymiä, kuin että se on palkitsevaa.
... kirjoitti:
...ei kannata tehdäkään, sillä koiralle ei saa tulla silmiin katsomisesta mitään muita mielleyhtymiä, kuin että se on palkitsevaa.
Toisaalta,katsoohan koiratkin toisiaan silmiin eri tilanteissa ja eri mielellä ;)
Kokonaisuus siis ratkaisee,kuten muussakin.
Kyllä minä jästipää junnuille olen myöskin puhutteluja pitänyt.Ja kun tarpeeksi vakuuttava on,niin hyvinkin tehokasta.Ja väkivallatonta rankaisua.- jukkaqwasw
molossi kirjoitti:
Toisaalta,katsoohan koiratkin toisiaan silmiin eri tilanteissa ja eri mielellä ;)
Kokonaisuus siis ratkaisee,kuten muussakin.
Kyllä minä jästipää junnuille olen myöskin puhutteluja pitänyt.Ja kun tarpeeksi vakuuttava on,niin hyvinkin tehokasta.Ja väkivallatonta rankaisua.katsoo sinua tuijottavasti silmiin se on koiran taholta dominointia.
- gswvvdf
jukkaqwasw kirjoitti:
katsoo sinua tuijottavasti silmiin se on koiran taholta dominointia.
no turha ihmetellä jos koira joskus hyökkää sun kimppuus ko tuijottelet sitä.. koirat ottaa sen haasteena ei muuta.
- ...
gswvvdf kirjoitti:
no turha ihmetellä jos koira joskus hyökkää sun kimppuus ko tuijottelet sitä.. koirat ottaa sen haasteena ei muuta.
...ilkeäisi tai uskaltaisi liikkua missään julkisilla paikoilla koiran kanssa, jota en olisi pienestä asti totuttanut siihen, että sitä saa tuijotella kuka haluaa ja milloin haluaa. Koiraa joka ei tiedä, että tuijottaminen on vain katselemista, ei kenenkään pitäisi viedä mihinkään missä se voi olla vaaraksi kenellekään. Tuolla kadulla kukee paljon pieniä lapsia, joilla ei ole hajuakaan siitä, että koiria ei saa tuijotella silmiin, siellä kulkee kehitysvammaisia, siellä kulkee vaikka ketä, myös aikuisia terveitä ihmisiä, jotka eivät tiedä, että koiraa ei kannata tuijottaa silmiin. Siksi tuolla kaduilla ei pitäisi olla myöskään yhen yhtä koiraa, jota ei ole tässäkin asiassa sopeutettu ihmisten yhteiskuntaan, eli että tuijottaminen ei ole haastavaa, kuten se on mikäli koira ei olisi koskaan ihmistä nähnytkään.
jukkaqwasw kirjoitti:
katsoo sinua tuijottavasti silmiin se on koiran taholta dominointia.
Noh,eipä aina sitäkään välttämättä.
Tuijottaakin voi monessa mielessä,ihan kuin koiratkin toisiaan,vaikka joskus ennen kunnon leikin päräystäkin ;)
Jotkut koirat vaan tapaa katsoa hyvinkin intenssiivisesti.Minullakin on ollut pari sellaista koissua.
Eikä nyt ole minua dominoinut...- aesfrfvrfe
... kirjoitti:
...ilkeäisi tai uskaltaisi liikkua missään julkisilla paikoilla koiran kanssa, jota en olisi pienestä asti totuttanut siihen, että sitä saa tuijotella kuka haluaa ja milloin haluaa. Koiraa joka ei tiedä, että tuijottaminen on vain katselemista, ei kenenkään pitäisi viedä mihinkään missä se voi olla vaaraksi kenellekään. Tuolla kadulla kukee paljon pieniä lapsia, joilla ei ole hajuakaan siitä, että koiria ei saa tuijotella silmiin, siellä kulkee kehitysvammaisia, siellä kulkee vaikka ketä, myös aikuisia terveitä ihmisiä, jotka eivät tiedä, että koiraa ei kannata tuijottaa silmiin. Siksi tuolla kaduilla ei pitäisi olla myöskään yhen yhtä koiraa, jota ei ole tässäkin asiassa sopeutettu ihmisten yhteiskuntaan, eli että tuijottaminen ei ole haastavaa, kuten se on mikäli koira ei olisi koskaan ihmistä nähnytkään.
pennulle tuskin on sitä opetettu vielä eli haasteena otetaana
- ...
aesfrfvrfe kirjoitti:
pennulle tuskin on sitä opetettu vielä eli haasteena otetaana
...kuitenkin kerennyt jo pennulle opettaa, että ihmisten tuijottaminen on haastavaa?
- asvdsfsdds
... kirjoitti:
...kuitenkin kerennyt jo pennulle opettaa, että ihmisten tuijottaminen on haastavaa?
ei sitä koiralle tarvitse opettaa kyllä se sen ihan itekki tietää:D
- Kukkahatuton setä
molossi kirjoitti:
Noh,eipä aina sitäkään välttämättä.
Tuijottaakin voi monessa mielessä,ihan kuin koiratkin toisiaan,vaikka joskus ennen kunnon leikin päräystäkin ;)
Jotkut koirat vaan tapaa katsoa hyvinkin intenssiivisesti.Minullakin on ollut pari sellaista koissua.
Eikä nyt ole minua dominoinut...Meillä katsotaan koiraa silmiin AINA kun sitä puhutellaan, hyvässä tai pahassa. Meillä ei silmiin katsomiseen liitty mitään "uhkaa" tai "tunnelatausta", vaan tunteiden ilmaisu hoidetaan äänenpainoa ja -sävyä muuttamalla ja/tai eleillä.
Joka kerta, kun kutsun koiraa nimeltä, niin vaadin katsekontaktin. Silloin tiedän, että seuraavakin käsky menee perille. - ssdasdfadsfds
Kukkahatuton setä kirjoitti:
Meillä katsotaan koiraa silmiin AINA kun sitä puhutellaan, hyvässä tai pahassa. Meillä ei silmiin katsomiseen liitty mitään "uhkaa" tai "tunnelatausta", vaan tunteiden ilmaisu hoidetaan äänenpainoa ja -sävyä muuttamalla ja/tai eleillä.
Joka kerta, kun kutsun koiraa nimeltä, niin vaadin katsekontaktin. Silloin tiedän, että seuraavakin käsky menee perille.sanoinkin että kontaktin ottaminen ja tuijottaminen on eri asia.. :)
- Kukkahatuton setä
ssdasdfadsfds kirjoitti:
sanoinkin että kontaktin ottaminen ja tuijottaminen on eri asia.. :)
On, totta kai, mutta ei meillä koirat ole moksiskaan vaikka tuijoteltaisiin toisiamme kuinka pitkään tahansa, kun siihen ei todellakaan liity mitään "latausta". Samoin saavat tuijotella ketä ja missä haluavat, silloin kun ovat "vapaalla".
- dhdshadhsddas
Kukkahatuton setä kirjoitti:
On, totta kai, mutta ei meillä koirat ole moksiskaan vaikka tuijoteltaisiin toisiamme kuinka pitkään tahansa, kun siihen ei todellakaan liity mitään "latausta". Samoin saavat tuijotella ketä ja missä haluavat, silloin kun ovat "vapaalla".
Tee 80-luvun tyyliin:
Jos koira käyttäytyy väärin, korjaa sitä.
Korjaus tapahtuu toimenpiteellä "Sano sana EI".
Yksinkertaisesti liikutat huuliasi ja sanot rauhallisesti ja määrätietoisesti EI.
Jos ei toiminta ei koiran puolelta lopu, toista EI ja samalla hetkellä liitä käskyyn tehoste.
Tehoste koiran mukaan, sen verran koirasi kuitenkin koettelee, että olisin reilu ja tekisin koirallasi kerralla selväksi mitä käskyn noudattamatta jättäminen tarkoittaa. - kaizxds
dhdshadhsddas kirjoitti:
Tee 80-luvun tyyliin:
Jos koira käyttäytyy väärin, korjaa sitä.
Korjaus tapahtuu toimenpiteellä "Sano sana EI".
Yksinkertaisesti liikutat huuliasi ja sanot rauhallisesti ja määrätietoisesti EI.
Jos ei toiminta ei koiran puolelta lopu, toista EI ja samalla hetkellä liitä käskyyn tehoste.
Tehoste koiran mukaan, sen verran koirasi kuitenkin koettelee, että olisin reilu ja tekisin koirallasi kerralla selväksi mitä käskyn noudattamatta jättäminen tarkoittaa.
- karjis
moro ei muuta ku hihna lyhyelle koira vierelle reipasta kävelyä eteen jos ottaa remmistä nykäse itseesipäin (sivulle) niin että koiran ote irtoaa jatka kokoajan reipasta menoa ja kehu heti äänellä kun kulkee älä muuten höpise sille liikojat. t. karhukoira
- Anonyymi
Mulla on 5 ja puolivuotias sakemanniuros. Vahva saalis ja suojeluvietti. Kaikkia näitä jäljempänä kokeiltu, rauhallisesti ja huumorilla mutta tätä tapahtuu. Perussyy koiralla voimakas taistelutahto tai vietti muuta ei tarvita.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1125158
- 1535103
Olen miettinyt kauan
miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h464772- 1463054
Vanhempi mies
Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa302803Ostiko maailma sinut minulta?
Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue222241- 1582204
- 422017
- 411858
- 231598