lähivanhemman ilmoitusvelvollisuus

epätietoisuutta ?q

hei,
meillä on yhteishuoltajuus, lähivanhempi (äiti), ei ilmoita minulle etävanhemmalle lasten asioista.Käytiin kärljillä sopimassa mm elatukseen liittyvistä asioista ja tuolloin tuomari käski lähivanhempaa aloittamaan aktiivisen kommunikoinnin, kirjallisesti (sähköpostitse) etävanhemman kanssa.

Lähivanhempi ei ilmoita mitään.Muuta kautta olen saanut tietooni että vanhin poika menee rippikouluun, yksi poika käy sairaalassa tutkimuksissa, yksi on jäänyt kiinni myymälävarkaudesta jne.

MitKä asiat kuuluvat ilmoitusvelvollisuuden pariin?

31

9052

    Vastaukset

    • Tseeus

      Ei lähivanhemmalla ole mitään ilmoitusvelvollisuutta kuten ei myöskään etävanhemmalla. Fiksua se tietty olisi muta toisaalta mikset itse tiedä lastesi asioista ja ota selvää?

      • selvennystä

        http://www.valt.helsinki.fi/yhpo/sosweb/sivut/sanasto/yhteishuoltajuus.htm

        Lähivanhempi on velvollinen ilmoittamaan etävanhemmalle lasta koskevat asiat.
        Huollosta erotetulla vanhemmalla on vähän oikeuksia suhteessa lapseen eikä välttämättä esim. oikeutta saada tietoa lapsesta vaikkapa päiväkoti- tai kouluasioissa.
        Lapsen asuinpaikka, koulutuspaikka, terveydenhuollolliset toimenpiteet, sukuniemi, kieli, uskontokunta ja passin hankinta ovat asioita joista vanhempien pitää päättää yhdessä.

        Mitkä ovat sankoitot lähivanhemmalle joka ei toteuta ilmoitusvelvollisuutta?


      • Tseeus
        selvennystä kirjoitti:

        http://www.valt.helsinki.fi/yhpo/sosweb/sivut/sanasto/yhteishuoltajuus.htm

        Lähivanhempi on velvollinen ilmoittamaan etävanhemmalle lasta koskevat asiat.
        Huollosta erotetulla vanhemmalla on vähän oikeuksia suhteessa lapseen eikä välttämättä esim. oikeutta saada tietoa lapsesta vaikkapa päiväkoti- tai kouluasioissa.
        Lapsen asuinpaikka, koulutuspaikka, terveydenhuollolliset toimenpiteet, sukuniemi, kieli, uskontokunta ja passin hankinta ovat asioita joista vanhempien pitää päättää yhdessä.

        Mitkä ovat sankoitot lähivanhemmalle joka ei toteuta ilmoitusvelvollisuutta?

        Nyt olet vähän pihalla. Jos on yhteishuolto pitää tietty molempien huoltajien päättää yhdessä lapsen sukunimestä, uskontokunnasta jne. Mutta ei se tarkoita että lähivanhemmalla (sellaistahan ei ole edes olemassa laissa) olisi joku ilmoitusvelvollisuus. Ei siitä tule tietenkään mitään sanktioita jos ei ilmoittele. Mutta tuskin nyt voi olla etävanhemmalle tuntematon asia että lapsi menee ripille tai jää kiinni myymälävarkaudesta. Jos on lapsen jokapäiväisessä elämässä mukana niin kyllä nuosta tietää ilman exän ilmoituksia.


      • PYh vaan
        selvennystä kirjoitti:

        http://www.valt.helsinki.fi/yhpo/sosweb/sivut/sanasto/yhteishuoltajuus.htm

        Lähivanhempi on velvollinen ilmoittamaan etävanhemmalle lasta koskevat asiat.
        Huollosta erotetulla vanhemmalla on vähän oikeuksia suhteessa lapseen eikä välttämättä esim. oikeutta saada tietoa lapsesta vaikkapa päiväkoti- tai kouluasioissa.
        Lapsen asuinpaikka, koulutuspaikka, terveydenhuollolliset toimenpiteet, sukuniemi, kieli, uskontokunta ja passin hankinta ovat asioita joista vanhempien pitää päättää yhdessä.

        Mitkä ovat sankoitot lähivanhemmalle joka ei toteuta ilmoitusvelvollisuutta?

        Tietojensaanti oikeus on etällä.. Eli siis hän voi itse asioita ko paikoista kysellä..

        Kohteliasta toki on lähivanhemmalta merkitykselliset asiat ilmoitella.. Itse ilmoittelen jos lapsi sairaana ja kokeitten numerot ja toimitan todistuksista kopiot jne.. Muutoin lapset itse kertovat kuulumisiaan niin kuin parhaaksi näkevät..


      • Asiat oikeasti!
        Tseeus kirjoitti:

        Nyt olet vähän pihalla. Jos on yhteishuolto pitää tietty molempien huoltajien päättää yhdessä lapsen sukunimestä, uskontokunnasta jne. Mutta ei se tarkoita että lähivanhemmalla (sellaistahan ei ole edes olemassa laissa) olisi joku ilmoitusvelvollisuus. Ei siitä tule tietenkään mitään sanktioita jos ei ilmoittele. Mutta tuskin nyt voi olla etävanhemmalle tuntematon asia että lapsi menee ripille tai jää kiinni myymälävarkaudesta. Jos on lapsen jokapäiväisessä elämässä mukana niin kyllä nuosta tietää ilman exän ilmoituksia.

        > Mutta tuskin nyt voi olla etävanhemmalle tuntematon asia että lapsi menee ripille tai jää kiinni
        > myymälävarkaudesta. Jos on lapsen jokapäiväisessä elämässä mukana niin kyllä nuosta tietää ilman
        > exän ilmoituksia.

        Kyllä tässä Tseeus on itse pihalla kuin lumiukko, ei kannattaisi tänne kirjoitella, jos ei tajua mitään.
        Siis tämä on koko homman idea: lähivanhemmat eivät kerro etävanhemmille mitään muuta kuin pakolliseset asiat, jotta voivat vieroittaa etävanhemmat lapsen jokapäiväisestä elämästä.


      • Tseeus
        Asiat oikeasti! kirjoitti:

        > Mutta tuskin nyt voi olla etävanhemmalle tuntematon asia että lapsi menee ripille tai jää kiinni
        > myymälävarkaudesta. Jos on lapsen jokapäiväisessä elämässä mukana niin kyllä nuosta tietää ilman
        > exän ilmoituksia.

        Kyllä tässä Tseeus on itse pihalla kuin lumiukko, ei kannattaisi tänne kirjoitella, jos ei tajua mitään.
        Siis tämä on koko homman idea: lähivanhemmat eivät kerro etävanhemmille mitään muuta kuin pakolliseset asiat, jotta voivat vieroittaa etävanhemmat lapsen jokapäiväisestä elämästä.

        Päävastuu on kuitenkin etävanhemmalla, siis että itse huolehtii että on mukana lapsen elämässä. Keskustelee lapsen kanssa, miettii rippikouluvaihtoehtoja, kouluvalintoja jne. Tietysti on hyvä jos lähivanhempikin tiedottaa (ja vastaavasti etävanhempi) mutta ei ole keinoja pakottaa toista siihen. Oma aktiviisuus on olennainen osa erovanhemmuutta.


      • Vast.
        selvennystä kirjoitti:

        http://www.valt.helsinki.fi/yhpo/sosweb/sivut/sanasto/yhteishuoltajuus.htm

        Lähivanhempi on velvollinen ilmoittamaan etävanhemmalle lasta koskevat asiat.
        Huollosta erotetulla vanhemmalla on vähän oikeuksia suhteessa lapseen eikä välttämättä esim. oikeutta saada tietoa lapsesta vaikkapa päiväkoti- tai kouluasioissa.
        Lapsen asuinpaikka, koulutuspaikka, terveydenhuollolliset toimenpiteet, sukuniemi, kieli, uskontokunta ja passin hankinta ovat asioita joista vanhempien pitää päättää yhdessä.

        Mitkä ovat sankoitot lähivanhemmalle joka ei toteuta ilmoitusvelvollisuutta?

        Jos on yhteishuoltajuus niin ilmoitusvelvollisuus on. Jos on toisella yksinhuoltajuus velvoitetta ei ole.

        Lähivanhempi voidaan tuomita esim. sakkoihin laiminlyödessään lapsen ja etän välisiin suhteisiin liittyviä ym. tärkeitä asioita. Ja jos oikein on räikeä lähi ja räikeä toimintapata esim. etästä vieraannuttava toiminta voi johtaa jopa siihen että vanhemmuus voi siirtyä etälle.

        Miettiköön jokainen omalla kohdallaan onko reilu toista vanhempaa kohtaan. Ja lasta kohtaan.

        Lapsella on omat oikeutensa, vanhemmilla omansa. Myös niillä joilta on viety huoltajuus. Se ei estä tapaamisoikeutta jne.. Ei lapselta eikä vanhemmalta.


      • Anonyymi
        Vast. kirjoitti:

        Jos on yhteishuoltajuus niin ilmoitusvelvollisuus on. Jos on toisella yksinhuoltajuus velvoitetta ei ole.

        Lähivanhempi voidaan tuomita esim. sakkoihin laiminlyödessään lapsen ja etän välisiin suhteisiin liittyviä ym. tärkeitä asioita. Ja jos oikein on räikeä lähi ja räikeä toimintapata esim. etästä vieraannuttava toiminta voi johtaa jopa siihen että vanhemmuus voi siirtyä etälle.

        Miettiköön jokainen omalla kohdallaan onko reilu toista vanhempaa kohtaan. Ja lasta kohtaan.

        Lapsella on omat oikeutensa, vanhemmilla omansa. Myös niillä joilta on viety huoltajuus. Se ei estä tapaamisoikeutta jne.. Ei lapselta eikä vanhemmalta.

        Ei ole mitään lakiin kirjoitettua ilmoitusvelvollisuutta yhteishuoltajuudessa.


      • Anonyymi

        Ei ole


    • Marjo27

      Meillä ei moinen "ilmotusvelvollisuus" oo koskaan toiminu. Exä ei ilmota miulle mitään lapseen liittyviä asioita. Ottaa muutenkii yhteyttää vaan jos tarvii miun nimeä johonkin. Ite oon yhteydessä kouluun, että jostain tietoa ees tulee...sieltä saan kaiken tarvittavan (poissaolot, miten koulu menee, tapahtumat koululla ym) ja sit terveydenhoitajalta nää terveysasiat. Ja poika ite kertoo sit mitä kertoo..

      Toki haluaisin infoo enempi, mut enhä mie sille mitää voi jos toine ei niitä miulle kerro.

    • Aatosh

      Yhteishuoltaja-etävanhempi voi itse olla yhteydessä kouluun, päiväkotiin ja terveydenhuoltoon ja pyytää tietoja lapsesta. Koulusta annetaan/lähetetään yhteishuoltajavanhemmille - molemmille, sähköisen reissuvihon tunnarit, jonka kautta samat tiedot kulkee molemmille vanhemmille ja jonka kautta sovitaan mm. vanhempain illoista, vanhempainvarteista ja myös luokan varainkeruusta (joka ei kiinnosta yhtäkään etävanhempaa). Rehtori lähettää etävanhemmalle myös todistusten kopiot ja koulutiedotteet, mikäli etävanhempi toimittaa postitusmateriaalin kouluun. Päiväkodin vanhempain juttutuokioihin hyvin harva etävanhempi osallistuu vaikka kutsuttaisiin.

      Hiukan omituista, jos olet aktiivisesti lapsiasi tapaava etävanhempi, ettet olisi pojiltasi kuullut heidän elämästään mitään. Miten ja mitä te kommunikoitte tapaamisviikonloppujen aikana?

      Exäni valitti tätä samaa tiedonsaantiongelmaa lastenvalvojalle, joka kehoitti exääni olemaan itse aktiivisempi lasten asioissa. Huvittavinta on se, että vanhin lapsista kertoi teini-ikäisenä juopotelleensa etätapaamisen aikana etän antamilla rahoilla vanhojen koulukavereiden kanssa, josta jäänyt kiinni, mutta minulle ei etä tästä kertonut mitään. Tässä kodissa on ja oli sen verran tiukat kotiintuloajat ettei hummaaminen onnistunut, ja lapsi olisi tiennyt että kiinnijäämisestä tulisi tupenrapinat.

      En usko että sinua kiinnostaa poikiesi asiat, haluat vain syyttää exääsi. Et ole edes tietoinen että poikasi käy rippikoulua, jopas jopas... Väitän ettet edes tapaa heitä!

      • Kukkahattu49

        Voi hellanlettas. Jos etävanhempi on niin saamaton ettei voi itse pitää vaikapa lapsen kouluun yhteyttä niin jo on aikoihin eletty. Sitä paitsi nykyään taitaa olla Wilma käytössä kautta maan. Jos ei etävanhemmalle lähetetä tunnuksia niin eihän niitä toki kannata kysellä vaan odottaa josko ne siunaantuu nenän eteen?


    • ,lkokpokpok

      ainakin minulle on joka paikassa sanottu (sossut, juristit, jne) ettei ole ns. pakollista ilmoitusvelvollisuutta lähivanhemmalla. Etällä kun on oikeus ottaa itse selvää ja kyllähän niistä selvää yleensä ottaakin sellainen joka on oikeasti kiinnostunut asioista.
      Toki jos kyseessä on jokin vakava asia, kuten leikkaus tms. niin silloin on kohteliasta jotenkin kertoa asiasta.
      Reissuvihkoa jotkut käyttää jos ei halua kommunikoida.

      Lähinnä ajattelen itse, että kerron vain sen mikä on lapsen edun mukaista kuten lapsen allergiat tms. Muut saa kyllä itse päätellä tai ottaa selvää, on vanhemman tehtävä selvittää lapseen liittyviä asioita eikä sen toisen vanhemman velvollisuus olla jatkuvasti tilittämässä "että nyt meillä vaihdetaan vaippaa".

      • Näin tämä etäisi...

        äityli ilmoita mitään lasten asioita minulle.Olen etäisä ja nyt keväällä kun 13v,tyttäreni jäi kiinni myymälävarkaudesta,olisi äitsykkä halunnut että olisin mennyt koululle ja kauppaan setvimään likan tekosia.Sanoin exälleni jotta sinähän se olet lähi-mamuli ja vielä yhn-kin hait,jotta hoidappa nyt tytön asiat ihan ite.Näin nyt ja tästä eespäinkin.


      • l154
        Näin tämä etäisi... kirjoitti:

        äityli ilmoita mitään lasten asioita minulle.Olen etäisä ja nyt keväällä kun 13v,tyttäreni jäi kiinni myymälävarkaudesta,olisi äitsykkä halunnut että olisin mennyt koululle ja kauppaan setvimään likan tekosia.Sanoin exälleni jotta sinähän se olet lähi-mamuli ja vielä yhn-kin hait,jotta hoidappa nyt tytön asiat ihan ite.Näin nyt ja tästä eespäinkin.

        Vai vielä ilmoitusvelvollisuus!
        Ei onneksi ole sellaista lakia joka velvottaisi lähiä ilmoittamaan mistään asiasta!
        Eikä lähihuoltajalla ole velvollisuutta olla etähuoltajaan missään yhteydessä,jos ei itse halua.

        Toki etällä on tiedonsaanti oikeus niinkuin joku tuolla aiemmin sanoi,mikä merkitsee sitä että etä itse ottaa selvää lasten asioista mm.kouluista.


      • sdggsdssd
        Näin tämä etäisi... kirjoitti:

        äityli ilmoita mitään lasten asioita minulle.Olen etäisä ja nyt keväällä kun 13v,tyttäreni jäi kiinni myymälävarkaudesta,olisi äitsykkä halunnut että olisin mennyt koululle ja kauppaan setvimään likan tekosia.Sanoin exälleni jotta sinähän se olet lähi-mamuli ja vielä yhn-kin hait,jotta hoidappa nyt tytön asiat ihan ite.Näin nyt ja tästä eespäinkin.

        Ai exäsi ihan vaan haki y-huoltajuuden? :D Juu, sen tosiaan saakin ihan vaan hakemalla...


        En yhtään ihmettele että sinulta evättiin huoltajuus.


      • OIKAISU
        l154 kirjoitti:

        Vai vielä ilmoitusvelvollisuus!
        Ei onneksi ole sellaista lakia joka velvottaisi lähiä ilmoittamaan mistään asiasta!
        Eikä lähihuoltajalla ole velvollisuutta olla etähuoltajaan missään yhteydessä,jos ei itse halua.

        Toki etällä on tiedonsaanti oikeus niinkuin joku tuolla aiemmin sanoi,mikä merkitsee sitä että etä itse ottaa selvää lasten asioista mm.kouluista.

        Lähivanhemman velvollisuus on pitää yhteyttä etävanhempaan- ja antaa tiedoksi lasta koskevat asiat mm. koulu, "sosiaali-" ja muila viranomaisilta. Tutustu lainsäädäntöön ja Helsingin hovioikeuden käräjäoikeusperusteiseen laatuhankkeeseen 2007 lapsen huollosta,, tapaamisoikeudesta- ja elatuksesta.


    • Juhamattii

      Hohhoijjaaa.... kyllä minua ainakin etä vanhempana kiinnostaa, että jos tyttäreni on kipeä että minuun ollaan yhteydessä. Ei se oikein mene että kuulen asiat tyttären suusta kun on otettuna verikoetta ja röntgenkuvia, tytär kysyy että iskä, miks minusta otettiin röntgenkuva.... eipä siinä voi vastata että en tiedä. Ex ei kerro minulle mitään tyttären lääkärikäynneistä, nyt sitten joudun itse selvittämään potilasasiamiehen kautta ja eipä tunnu mikään helpoin reitti olevan. Olen niin kyllästynyt tähän että kokoajan annan periksi, taitaa olla viisainta hakea yksinhuoltajuutta ja katsoa mitkä oikesti on isän oikeudet.

      • ksdopid

        Tuhlaat vain rahojasi, jos haet yksinhuoltajuutta. Se että sinulle ei kerrota kaikkea mitä haluat, ei ole peruste yksinhuoltajuudelle.

        Ymmärrän että sinua harmittaa, mutta elämä on... Ei auta muuta kuin selvitellä asioita jokunen vuosi. Lapsen kasvaessa teiniksi osaa sitten jo itse huolehtia ja kertoa.


    • Kunhan.laps.ei.kärsi

      Kysyn lapselta mistä hän haluaa olla vaiti iskän luona. Isä on kova ja ehdoton, mikä oli syy eroommekin. Koulukiusaamisesta isä mm ei ole ollenkaan tietoinen...käskisi vain jtn tyyliin sano takasin. Hoidan arjen kiemurat ja iskä valmistaa luxus -safkat.

      • Kunhan.laps.ei.kärsi

        Kysyn lapselta mistä hän haluaa olla vaiti "äidin- ja
        vieraannuttaja "viranomaisten-" luona. Äiti on kova ja ehdoton, mikä oli syy eroommekin. Koulukiusaamisesta äiti mm ei ole ollenkaan tietoinen...käskisi vain jtn tyyliin sano takasin. Hoidan arjen kiemurat ja äiti vieraannuttaja "viranomaisineen-" valmistaa luxus -safkat.
        Lähivanhemman velvollisuus on pitää yhteyttä etävanhempaan- ja antaa tiedoksi lasta koskevat asiat mm. koulu, "sosiaali-" ja muila viranomaisilta. Tutustu lainsäädäntöön ja Helsingin hovi-oikeuden käräjäoikeusperusteiseen laatuhankkeeseen 2007 lapsen huollosta,, tapaamisoikeudesta- ja elatuksesta.


      • Anonyymi
        Kunhan.laps.ei.kärsi kirjoitti:

        Kysyn lapselta mistä hän haluaa olla vaiti "äidin- ja
        vieraannuttaja "viranomaisten-" luona. Äiti on kova ja ehdoton, mikä oli syy eroommekin. Koulukiusaamisesta äiti mm ei ole ollenkaan tietoinen...käskisi vain jtn tyyliin sano takasin. Hoidan arjen kiemurat ja äiti vieraannuttaja "viranomaisineen-" valmistaa luxus -safkat.
        Lähivanhemman velvollisuus on pitää yhteyttä etävanhempaan- ja antaa tiedoksi lasta koskevat asiat mm. koulu, "sosiaali-" ja muila viranomaisilta. Tutustu lainsäädäntöön ja Helsingin hovi-oikeuden käräjäoikeusperusteiseen laatuhankkeeseen 2007 lapsen huollosta,, tapaamisoikeudesta- ja elatuksesta.

        Suksi vittuun


      • Anonyymi
        Kunhan.laps.ei.kärsi kirjoitti:

        Kysyn lapselta mistä hän haluaa olla vaiti "äidin- ja
        vieraannuttaja "viranomaisten-" luona. Äiti on kova ja ehdoton, mikä oli syy eroommekin. Koulukiusaamisesta äiti mm ei ole ollenkaan tietoinen...käskisi vain jtn tyyliin sano takasin. Hoidan arjen kiemurat ja äiti vieraannuttaja "viranomaisineen-" valmistaa luxus -safkat.
        Lähivanhemman velvollisuus on pitää yhteyttä etävanhempaan- ja antaa tiedoksi lasta koskevat asiat mm. koulu, "sosiaali-" ja muila viranomaisilta. Tutustu lainsäädäntöön ja Helsingin hovi-oikeuden käräjäoikeusperusteiseen laatuhankkeeseen 2007 lapsen huollosta,, tapaamisoikeudesta- ja elatuksesta.

        Ei lähivanhemman velvollisuus ole mikään etävanhempaan yhteydenpito.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei lähivanhemman velvollisuus ole mikään etävanhempaan yhteydenpito.

        Kysyn lapselta mistä hän haluaa olla vaiti "äidin- ja
        vieraannuttaja "viranomaisten-" luona. Äiti on kova ja ehdoton, mikä oli syy eroommekin. Koulukiusaamisesta äiti mm ei ole ollenkaan tietoinen...käskisi vain jtn tyyliin sano takasin. Hoidan arjen kiemurat ja äiti vieraannuttaja "viranomaisineen-" valmistaa luxus -safkat.
        Lähivanhemman velvollisuus on pitää yhteyttä etävanhempaan- ja antaa tiedoksi lasta koskevat asiat mm. koulu, "sosiaali-" ja muila viranomaisilta. Tutustu lainsäädäntöön ja Helsingin hovi-oikeuden käräjäoikeusperusteiseen laatuhankkeeseen 2007 lapsen huollosta,, tapaamisoikeudesta- ja elatuksesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kysyn lapselta mistä hän haluaa olla vaiti "äidin- ja
        vieraannuttaja "viranomaisten-" luona. Äiti on kova ja ehdoton, mikä oli syy eroommekin. Koulukiusaamisesta äiti mm ei ole ollenkaan tietoinen...käskisi vain jtn tyyliin sano takasin. Hoidan arjen kiemurat ja äiti vieraannuttaja "viranomaisineen-" valmistaa luxus -safkat.
        Lähivanhemman velvollisuus on pitää yhteyttä etävanhempaan- ja antaa tiedoksi lasta koskevat asiat mm. koulu, "sosiaali-" ja muila viranomaisilta. Tutustu lainsäädäntöön ja Helsingin hovi-oikeuden käräjäoikeusperusteiseen laatuhankkeeseen 2007 lapsen huollosta,, tapaamisoikeudesta- ja elatuksesta.

        Miten voit kysyä, jos et edes saa omiin "lapsiisi" yhteyttä? Kerroit aikaisemmin, että he eivät edes vastaa sinulle. Tarkoitatko, että kysyit tuon adian jonkun toisen vanhemman lapselta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei lähivanhemman velvollisuus ole mikään etävanhempaan yhteydenpito.

        Kyllä on - lue lainsäädäntö!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä on - lue lainsäädäntö!

        Lainsäädännössä ei mainintaa, että lähivanhemman olisi pidettävä etävanhempaan yhteyttä. Miksi eron jälkeen vanhempien pitäisi olla tekemisissä?


      • Anonyymi

        EI SAA - EI OLE SAANUT 1.5.2007 ALKAEN!


    • Hhhkk

      Erällä on yleensä tiedonsaantioikeus vaikkei huoltaja olisikaan. Että jos vaan itse soittelisit eri paikkoihin ja kysyisit. Etpä taida sinäkään lähivanhemman velvollisuuksia hoidella. Minä en ainakaa ole mitään koskaan ilmoitellut eikä kukaa ole koskaan edes asiasta maininnut. Lapsi 15v saa itse kertoa sen mitä haluaa. Eipä silti ei ole isänkään minulta mitään lapsesta kysellyt tai ollut kiinnostunut.
      Lapsen näpistyksestä tulee aina lastensuojeluilmoitus eli olet varmaankin saanut siitä ihan postitse tiedon? Jos lapsesta on rippikouluikäinen niin osaat varmaan soittaa lähivanhemmalle tai lapselle ja kysyä asiasta ja tietysti kertoa miten aiot rahallisesti ym tukea rippijuhlien järjestelyissä.?

    • Anonyymi

      Jaahas

      • Anonyymi

        Eipäs


    Ketjusta on poistettu 37 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      168
      2861
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2031
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2016
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1835
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      69
      1567
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1222
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1211
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1181
    Aihe