Perheeni on hankkimassa uutta pulpettivenettä ensi
kesäksi. Miköhän merkki, malli ja moottori sopisi
parhaiten? Sen pitäsi pystyä kuljettamaan 5-6
henk. mukavasti mökkiajossa sekä pienillä retkillä
saaristomerellä ja turvallisuus olisi veneen
tärkein ominaisuus. Sopiva matkanopeus on 25
solmua. Alumiini, lasikuitu vai muovi? Kertokaa
hyviä ja huonoja kokemuksianne tämän kokoisista
pulpettiveneistä.
Sopivin vene ja moottori?
18
4009
Vastaukset
- buster
buster L ja yamaha 50 turvallisin vene mitä on
tehty- ss48
vene on turvallinen, koska lähes sata prosenttia
onnettomuuksista johtuu kipparista.
Busteri sinäänsä on hyvä vene, mutta turvallisuus
on ihmisestä kiinni enemmän kuin merkistä.
Busterilla saa samanlaista tuhoa ja vahinkoa,
kuin millä tahansa muulla veneellä samassa
kokoluokassa - ehkä Busterin vankka rakenne voi
jopa lisätä tuhoja.
Siis - ei mietitä aina mikä vene on turvallinen,
vaan miten veneilystä saataisiin turvallisempaa. - Nimim. Kokemusta on
Buster L on auttamatta liian pieni saaristomerelle
5-6 hengen tarpeisiin. 6 henkeä on sellainen
määrä, että Bustereista Magnumkin on jo ahdas.
Avainsana on "mukava". Menepäs istumaan pulpetin
etupuolelle ja viima on sellainen, että oksat
pois. 6 menee isompiin Bustereihin hieman
survomalla, mutta tiukkaa tekee. 5 menee helposti,
jos kyseessä on sivupulpettiversio ja pulpettien
välille rakennetaan jokin tuulen halkaisija.
Keskipulpetti-Magnumiin menee samalla logiikalla
vain neljä henkeä.
Tärkein avaintekijä on kuitenkin keli. Jos on
tarkoitus mennä pahaan keliin, Buster L on
auttamatta liian pieni jo kevyelläkin kuormalla.
Lisäksi uskoisin 50 hv koneen olevan melkoisen
alamittainen L:äänkin pahassa kelissä.
Alumiini on vaivaton ja huoleton ja siksi olen
itse päätynyt isoon Busteriin. Sen etu mökillä on
se, että huollot tehdään pääsääntöisesti
painepesurilla. Busterit säilyttävät hyvin
hintansa, mutta ovat kalliita hankkia uutena ja
käytettynäkin.
Soveltuvia lasikuituveneitäkin toki tehdään ja
ehdottaisin tarkkaa omien vaatimusten arviointia
ja vasta sitten kaupoille.
Totta on myös toteamus, että kippari ratkaisee
yllättävän paljon. Mikään venehän ei ole
turvallinen huonon kipparin käsissä. Silloin
jotkut ovat vain turvattomampia kuin muut. - ss48
Nimim. Kokemusta on kirjoitti:
Buster L on auttamatta liian pieni saaristomerelle
5-6 hengen tarpeisiin. 6 henkeä on sellainen
määrä, että Bustereista Magnumkin on jo ahdas.
Avainsana on "mukava". Menepäs istumaan pulpetin
etupuolelle ja viima on sellainen, että oksat
pois. 6 menee isompiin Bustereihin hieman
survomalla, mutta tiukkaa tekee. 5 menee helposti,
jos kyseessä on sivupulpettiversio ja pulpettien
välille rakennetaan jokin tuulen halkaisija.
Keskipulpetti-Magnumiin menee samalla logiikalla
vain neljä henkeä.
Tärkein avaintekijä on kuitenkin keli. Jos on
tarkoitus mennä pahaan keliin, Buster L on
auttamatta liian pieni jo kevyelläkin kuormalla.
Lisäksi uskoisin 50 hv koneen olevan melkoisen
alamittainen L:äänkin pahassa kelissä.
Alumiini on vaivaton ja huoleton ja siksi olen
itse päätynyt isoon Busteriin. Sen etu mökillä on
se, että huollot tehdään pääsääntöisesti
painepesurilla. Busterit säilyttävät hyvin
hintansa, mutta ovat kalliita hankkia uutena ja
käytettynäkin.
Soveltuvia lasikuituveneitäkin toki tehdään ja
ehdottaisin tarkkaa omien vaatimusten arviointia
ja vasta sitten kaupoille.
Totta on myös toteamus, että kippari ratkaisee
yllättävän paljon. Mikään venehän ei ole
turvallinen huonon kipparin käsissä. Silloin
jotkut ovat vain turvattomampia kuin muut.Mitähän minun pitäisi nyt miettiä. Mielestäni
turvallisuus on vain kipparista kiinni. Oli
sitten millainen myrsky tahansa, niin on aivan
turvallista, kun ei lähdetä urheilemaan luonnon
kanssa. Oli vene mikä tahansa, on riskit
olemassa, jos kipparilla ei ole taitoa oivaltaa
mahdollisia riskejä. Ei siinä auta alumiini, puu
tai lasikuitu – ongelmia tulee, jos niitä
lähdetään hakemaan tai niitä ei osata välttää.
Olen edelleenkin sitä mieltä, että turvallisuus
piilee kipparista ei käytetyssä veneessä. Jos
kippari ottaa pienen veneen täyteen
(=ylikuormittaa veneen), laittaa siihen ylisuuren
koneen jne., niin ei tämä tee veneestä
turvatonta, vaan kippari sen turvattomuuden tekee
ja jos kippari ottaa veneeseen sääolosuhteisiin
sopivan kuorman, ajaa sään mukaisesti, pitää
konetehon sopivana, niin ei tämäkään tee veneestä
turvallista vaikka vene olisikin Busteri, vaan
tämäkin turvallisuus on kipparista lähtöisin.
Myönnän että on olemassa huonosti suunniteltuja
veneitä (vähän). Ne saattavat ottaa aallot
todella yllättävästi haukaten, kallistella
helpolla, olla pohjaltaan tai muilta
rakenteiltaan heikkoja jne., mutta tässäkin jää
kipparille vastuu tuntea käyttämänsä vene.
Niin – olen kyllä miettinyt näitä asioita ja
tähän tulokseen olen tullut – myös osittain
kokemuksien kautta. - Busteristi
Nimim. Kokemusta on kirjoitti:
Buster L on auttamatta liian pieni saaristomerelle
5-6 hengen tarpeisiin. 6 henkeä on sellainen
määrä, että Bustereista Magnumkin on jo ahdas.
Avainsana on "mukava". Menepäs istumaan pulpetin
etupuolelle ja viima on sellainen, että oksat
pois. 6 menee isompiin Bustereihin hieman
survomalla, mutta tiukkaa tekee. 5 menee helposti,
jos kyseessä on sivupulpettiversio ja pulpettien
välille rakennetaan jokin tuulen halkaisija.
Keskipulpetti-Magnumiin menee samalla logiikalla
vain neljä henkeä.
Tärkein avaintekijä on kuitenkin keli. Jos on
tarkoitus mennä pahaan keliin, Buster L on
auttamatta liian pieni jo kevyelläkin kuormalla.
Lisäksi uskoisin 50 hv koneen olevan melkoisen
alamittainen L:äänkin pahassa kelissä.
Alumiini on vaivaton ja huoleton ja siksi olen
itse päätynyt isoon Busteriin. Sen etu mökillä on
se, että huollot tehdään pääsääntöisesti
painepesurilla. Busterit säilyttävät hyvin
hintansa, mutta ovat kalliita hankkia uutena ja
käytettynäkin.
Soveltuvia lasikuituveneitäkin toki tehdään ja
ehdottaisin tarkkaa omien vaatimusten arviointia
ja vasta sitten kaupoille.
Totta on myös toteamus, että kippari ratkaisee
yllättävän paljon. Mikään venehän ei ole
turvallinen huonon kipparin käsissä. Silloin
jotkut ovat vain turvattomampia kuin muut.L-Busterin moottorisuositus pyörii 50 hepan
tietämillä.
Riittävä kone kyseiseen veneeseen.
Sopiva määrä normaalipainoisia ihmisiä on 4 kpl.
Sopii hyvin saaristoon. - Nimim. Kokemusta on
ss48 kirjoitti:
Mitähän minun pitäisi nyt miettiä. Mielestäni
turvallisuus on vain kipparista kiinni. Oli
sitten millainen myrsky tahansa, niin on aivan
turvallista, kun ei lähdetä urheilemaan luonnon
kanssa. Oli vene mikä tahansa, on riskit
olemassa, jos kipparilla ei ole taitoa oivaltaa
mahdollisia riskejä. Ei siinä auta alumiini, puu
tai lasikuitu – ongelmia tulee, jos niitä
lähdetään hakemaan tai niitä ei osata välttää.
Olen edelleenkin sitä mieltä, että turvallisuus
piilee kipparista ei käytetyssä veneessä. Jos
kippari ottaa pienen veneen täyteen
(=ylikuormittaa veneen), laittaa siihen ylisuuren
koneen jne., niin ei tämä tee veneestä
turvatonta, vaan kippari sen turvattomuuden tekee
ja jos kippari ottaa veneeseen sääolosuhteisiin
sopivan kuorman, ajaa sään mukaisesti, pitää
konetehon sopivana, niin ei tämäkään tee veneestä
turvallista vaikka vene olisikin Busteri, vaan
tämäkin turvallisuus on kipparista lähtöisin.
Myönnän että on olemassa huonosti suunniteltuja
veneitä (vähän). Ne saattavat ottaa aallot
todella yllättävästi haukaten, kallistella
helpolla, olla pohjaltaan tai muilta
rakenteiltaan heikkoja jne., mutta tässäkin jää
kipparille vastuu tuntea käyttämänsä vene.
Niin – olen kyllä miettinyt näitä asioita ja
tähän tulokseen olen tullut – myös osittain
kokemuksien kautta.Aluksi juttu ei ollut osoitettu sinulle, vaikka
siinä kirjoitukseesi epäsuorasti viitattiinkin.
Toisekseen olet elävä todiste humanistien
väittämästä uuslukutaidottomuudesta. Sorry.
Olen tuota minäkin pari kertaa vesillä käynyt. - ss48
Nimim. Kokemusta on kirjoitti:
Aluksi juttu ei ollut osoitettu sinulle, vaikka
siinä kirjoitukseesi epäsuorasti viitattiinkin.
Toisekseen olet elävä todiste humanistien
väittämästä uuslukutaidottomuudesta. Sorry.
Olen tuota minäkin pari kertaa vesillä käynyt.Kirjoituksesi olit ehkä liittänyt tahattomasti
kirjoitukseni perään eli hieman väärään kohtaan.
Kuitenkin aloin miettiä niin kuin kehoitit.
Jos ehkä olen lukutaidoto mielestäsi, niin en
sille mitään voi - ehkä joidenkin
ilmaisutaidoissa on myös vikaa.
En kuitenkaan ymmärrä "tunteenpurkausta", jonka
mielipiteeni herätti, koska en ole
tarkoituksellisesti pyrkinyt hyökkäämään sinua
tai ketään muutakaan vastaan.
Mielipiteeni kipparin asemasta turvallisuuden
lähtökohtana on muuttumaton perusteena juuri se,
että lähes kaikki onnettomuudet ja
läheltäpititilanteet ovat johtuneet kipparista.
- Mara
Olipa taas kysymys, joka on laajuudeltaan luokkaa
mikä on elämän tarkoitus. Kannattaa selata tätä
ja muita keskustelupalstoja taaksepäin. Juttuja
löytyy pilvin pimein.
Taikka sitten voit surfata
http://www.finnboat.fi/fi/veneet.html ja seurata
uuden moottoriveneen osto hypertekstiä. - saarelainen
minäkin suosittelisin. Alumiini on kuitenkin
muoveihin verrattuna huoleton aine ja Busterien
työn laatu on hyvää sekä selviämisominaisuudet
erinomaiset. Lisäksi venettä vaihdettaessa
Busterista saa vielä rahaa melko mukavasti
takaisin.
Mitä tulee koneeseen, Yamaha on varmasti
eräs "tasalaatuisimmista" koneista, mitä saat.
Ehkä jopa muutaman vuoden ikäinen voisi olla hyvä
ostos...
Nelitahtista konetta voisit myös katsella sillä
silmällä, ja lue ylempää nimimerkin ss48
kommentti turvallisuudesta. Silkkaa asiaa. - Jaakko
Materiaali: suosittelen alumiinia. Se on
huoleton, kestävä ja turvallinen pulpettiveneen
materiaali. Itselläni oli Buster RS Helsingin
tienovilla neljä kesää eikä ollut muuta kuin
hyvää sanottavaa.
Alumiiniveneistä vältä Masteria, joka on
venäläinen tasapohjainen alumiiniponttooni. Tämä
tietysti jo riittää jollekin tyytyväiselle
Masterin omistajalle punaiseksi vaatteeksi, mutta
minusta Masterin kulkuominaisuudet aallokossa
ovat ala-arvoiset.
Jos Busteriin päädyt niin tässä uudessa
mallistossa (XS-S-M-L-XL-XXL-Magnum) on pohjan
muotoilussa menty aika paljon eteenpäin siitä,
mitä se oli esim. omassa RS:ssäni (vm. 86).
Käyttäjä huomaa sen siitä, ettei vettä roisku
niin paljon ja saattaapa kulku olla muutenkin
mukavamman tuntuista. Lisäksi uuden malliston
veneet ovat kauttaaltaan hitsattuja, joten vältyt
murehtimasta niittejä (vrt. niittikeskustelu
tällä samalla palstalla). Mutta hyväkuntoinen RS
käy myös ihan hyvin. Uudesta mallistosta ehkä L
tosiaan täyttää vaatimuksesi parhaiten.
Koneesta: osta mieluiten nelitahtinen tai jokin
näistä uusista kaksitahtitekniikoista (FICHT
tms.) Jo yksin vastuullinen ympäristöasenne
riittää välttämään vanhempia kaksitahtisia,
puhumattakaan käyntivarmuudesta ja bensan
kulutuksesta. Merkin ei ole niin hirveästi väliä,
kunhan se on jotain tunnettua isoa merkkiä,
Honda, Evinrude, Yamaha etc. ja syy on siis
varaosien ja huollon helppo saatavuus. Kannattaa
ehkä käydä kirjastossa selaamassa vanhoja Vene-
lehtiä: näistä on sekä testejä että pohdintaa
aika tavalla. Ja kun ostat, ota heti tavaksi
säntillisyys koneen huolloissa. Se auttaa
välttämään monia murheita jatkossa.
Itselläni oli muuten Terhi 50, joka oli sekä
harvinaista merkkiä että vanha kaksitahtikone.
Eli kun kehotan mieluummin sellaista välttämään
niin tiedän mistä puhun.- Buster rs/ Yamaha 40 hv
Asian vierestä, mutta olen täysin samaa mieltä
Terhi moottorista.
10 vuotta sitten oli mökkiveneessä terhin 10 hv
ja ei muuta kuin harmia.
Välttäkää.
Itse hankkisin Buster L:n 50 hv koneella. - Tuna
Vaikka Masteristi olenkin, en silti saa punaista
vaatetta silmilleni. Oma kokemukseni on se, että
uudemmat kunnolla suunnitellut Masterit, jotka
eivät Master 600:sta lukuunottamatta todellakaan
ole tasapohjia ovat erittäin mukavia ajettavia
millaisessa aallokossa tahansa. Jos kerran
Masterit kelpaavat viranomaiskäyttöön (eivätkä
vain hintansa vuoksi) en näe mitään syytä niitä
hyljeksiä. Ammattilainen kun taitaa kumminkin
jonkin verran itsekkin saada päättää
hankinnoista. Muistan kyllä itsekkin kun Masterin
erittäin varhaisia malleja jos jonkin K-Raudan
nurkilla myytiin ja tuli käytyä vieressä
naureskelemassakin. Eipä naurata enää.
Laatuveneitä ovat. Liukukynnys on huomattavasti
pienempi kuin Bustereilla joista aikaisempaa
kokemusta allekirjoittaneellakin on.
- Matti
Edellä jo taitettiinkin peistä siitä, riittääkö
Buster L 5-6 hengelle.
Ei riitä, jos tarkoitus on että ne 5-6 henkeä
myös retkeilevät sillä veneellä Saaristomerellä.
Jos tämä on tarkoituksesi etkä halua tinkiä
nopeudesta, niin unohda pulpettivene ja käännä
katseesi takahytillisiin veneisiin, joita on
esim. Targa-sarjan pienemmässä päässä ja
ruotsalaisella Uttern-veistämöllä. Jos nopeus saa
laskea tuosta 25 solmusta mutta 5-6 haluaa
edelleen retkeillä, osta Tekno-Marinesta Seiskari
232 ja aja pirun paljon halvemmalla kuin
bensaperämoottoreilla.
Jos kuitenkin on niin kuin oletan että ne 5-6
henkeä haluavat päästä yhtä aikaa laiturista
saareen ja saaresta laituriin, mutta muuten
veneessä on korkeintaan kolme henkeä yhtä aikaa,
niin silloin Buster L ja järki päässä riittävät
enemmän kuin hyvin. - Vexi
Yleensä unohtuu että mökkireissulla
pitää olla mukana ruokaa, vaatteita ym.
Jos 6 henkeä kulkee mökille niin
kyllä sinne veneeseen pitää mahtua
aika paljon tavaraa ihmisten lisäksi.
Vertaa henkilöauto ...
Alumiini on hyvä ja huoleton ja
nelitahtiperämoottori on nykyään
paras vaihtoehto. - anti-aluminium
hommaa lasikuituvene, joka on
kaksikerrosrakenteinen ja jossa on väliainetta
(uretaania).
kestävyys on hyvä ja matkutusmukavuus ihan eri
luokkaa kuin noissa peltiveneissä.
Suosittelen yamarin 5400 BR(patjat vakiona
lisäämässä matkustusmukavuutta) ja koneeksi 90
yammu, niin et pety. kone voi olla isompikin,
mutta tuo riittää. 19 asteinen pohja halkoo
aallot hyvin eikä kolinoita/räminöitä esiinny.
vene on tietenkin itsestääntyhjentyvä, korkeat
laidat... käypä tsekkaamassa, jos joku haluaa
tuollaisesta luopua.- Lasikuitukin on OK
Alumiini ei ole ainoa varteenotettava materiaali, lasikuituvene on yleensä yhtä kestävä. Vanhin käytössä oleva veneeni on 5 m lasikuituvene vuodelta 1968, ajettu jäissä melkein joka vuosi jne.
Itse en koskaan ostaisi venettä jossa on kerrosrakenteinen pohja, esim uretaani kahden lasikuiturungon välissä. Miten se kestää vettymättä 40 vuotta kovaa käyttöä? Ehkä kestää ehkä ei.
Kuudelle aikuiselle tavaroineen suosittelen vähintään 7 metriä pitkää venettä, jos ollaan isompia selkiäkin ylittämässä. Jos pitää säästää niin säästäkää sitten nopeudesta eikä veneen koosta.
- dfd
Yamariini on hyvä valinta buster l ja yamarin 5400 ovat aivan eri kaliiperia
- eräs veneilijä
Buster XL alle ja meno on erittäin huoletonta. Kokemusta on!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k354393- 553015
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut462918- 302703
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.3402651Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s82605- 382279
Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t542035Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta461693- 21683