Sopivin vene ja moottori?

Pedro

Perheeni on hankkimassa uutta pulpettivenettä ensi
kesäksi. Miköhän merkki, malli ja moottori sopisi
parhaiten? Sen pitäsi pystyä kuljettamaan 5-6
henk. mukavasti mökkiajossa sekä pienillä retkillä
saaristomerellä ja turvallisuus olisi veneen
tärkein ominaisuus. Sopiva matkanopeus on 25
solmua. Alumiini, lasikuitu vai muovi? Kertokaa
hyviä ja huonoja kokemuksianne tämän kokoisista
pulpettiveneistä.

18

4009

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • buster

      buster L ja yamaha 50 turvallisin vene mitä on
      tehty

      • ss48

        vene on turvallinen, koska lähes sata prosenttia
        onnettomuuksista johtuu kipparista.
        Busteri sinäänsä on hyvä vene, mutta turvallisuus
        on ihmisestä kiinni enemmän kuin merkistä.
        Busterilla saa samanlaista tuhoa ja vahinkoa,
        kuin millä tahansa muulla veneellä samassa
        kokoluokassa - ehkä Busterin vankka rakenne voi
        jopa lisätä tuhoja.
        Siis - ei mietitä aina mikä vene on turvallinen,
        vaan miten veneilystä saataisiin turvallisempaa.


      • Nimim. Kokemusta on

        Buster L on auttamatta liian pieni saaristomerelle
        5-6 hengen tarpeisiin. 6 henkeä on sellainen
        määrä, että Bustereista Magnumkin on jo ahdas.
        Avainsana on "mukava". Menepäs istumaan pulpetin
        etupuolelle ja viima on sellainen, että oksat
        pois. 6 menee isompiin Bustereihin hieman
        survomalla, mutta tiukkaa tekee. 5 menee helposti,
        jos kyseessä on sivupulpettiversio ja pulpettien
        välille rakennetaan jokin tuulen halkaisija.
        Keskipulpetti-Magnumiin menee samalla logiikalla
        vain neljä henkeä.

        Tärkein avaintekijä on kuitenkin keli. Jos on
        tarkoitus mennä pahaan keliin, Buster L on
        auttamatta liian pieni jo kevyelläkin kuormalla.
        Lisäksi uskoisin 50 hv koneen olevan melkoisen
        alamittainen L:äänkin pahassa kelissä.

        Alumiini on vaivaton ja huoleton ja siksi olen
        itse päätynyt isoon Busteriin. Sen etu mökillä on
        se, että huollot tehdään pääsääntöisesti
        painepesurilla. Busterit säilyttävät hyvin
        hintansa, mutta ovat kalliita hankkia uutena ja
        käytettynäkin.

        Soveltuvia lasikuituveneitäkin toki tehdään ja
        ehdottaisin tarkkaa omien vaatimusten arviointia
        ja vasta sitten kaupoille.

        Totta on myös toteamus, että kippari ratkaisee
        yllättävän paljon. Mikään venehän ei ole
        turvallinen huonon kipparin käsissä. Silloin
        jotkut ovat vain turvattomampia kuin muut.


      • ss48
        Nimim. Kokemusta on kirjoitti:

        Buster L on auttamatta liian pieni saaristomerelle
        5-6 hengen tarpeisiin. 6 henkeä on sellainen
        määrä, että Bustereista Magnumkin on jo ahdas.
        Avainsana on "mukava". Menepäs istumaan pulpetin
        etupuolelle ja viima on sellainen, että oksat
        pois. 6 menee isompiin Bustereihin hieman
        survomalla, mutta tiukkaa tekee. 5 menee helposti,
        jos kyseessä on sivupulpettiversio ja pulpettien
        välille rakennetaan jokin tuulen halkaisija.
        Keskipulpetti-Magnumiin menee samalla logiikalla
        vain neljä henkeä.

        Tärkein avaintekijä on kuitenkin keli. Jos on
        tarkoitus mennä pahaan keliin, Buster L on
        auttamatta liian pieni jo kevyelläkin kuormalla.
        Lisäksi uskoisin 50 hv koneen olevan melkoisen
        alamittainen L:äänkin pahassa kelissä.

        Alumiini on vaivaton ja huoleton ja siksi olen
        itse päätynyt isoon Busteriin. Sen etu mökillä on
        se, että huollot tehdään pääsääntöisesti
        painepesurilla. Busterit säilyttävät hyvin
        hintansa, mutta ovat kalliita hankkia uutena ja
        käytettynäkin.

        Soveltuvia lasikuituveneitäkin toki tehdään ja
        ehdottaisin tarkkaa omien vaatimusten arviointia
        ja vasta sitten kaupoille.

        Totta on myös toteamus, että kippari ratkaisee
        yllättävän paljon. Mikään venehän ei ole
        turvallinen huonon kipparin käsissä. Silloin
        jotkut ovat vain turvattomampia kuin muut.

        Mitähän minun pitäisi nyt miettiä. Mielestäni
        turvallisuus on vain kipparista kiinni. Oli
        sitten millainen myrsky tahansa, niin on aivan
        turvallista, kun ei lähdetä urheilemaan luonnon
        kanssa. Oli vene mikä tahansa, on riskit
        olemassa, jos kipparilla ei ole taitoa oivaltaa
        mahdollisia riskejä. Ei siinä auta alumiini, puu
        tai lasikuitu – ongelmia tulee, jos niitä
        lähdetään hakemaan tai niitä ei osata välttää.
        Olen edelleenkin sitä mieltä, että turvallisuus
        piilee kipparista ei käytetyssä veneessä. Jos
        kippari ottaa pienen veneen täyteen
        (=ylikuormittaa veneen), laittaa siihen ylisuuren
        koneen jne., niin ei tämä tee veneestä
        turvatonta, vaan kippari sen turvattomuuden tekee
        ja jos kippari ottaa veneeseen sääolosuhteisiin
        sopivan kuorman, ajaa sään mukaisesti, pitää
        konetehon sopivana, niin ei tämäkään tee veneestä
        turvallista vaikka vene olisikin Busteri, vaan
        tämäkin turvallisuus on kipparista lähtöisin.
        Myönnän että on olemassa huonosti suunniteltuja
        veneitä (vähän). Ne saattavat ottaa aallot
        todella yllättävästi haukaten, kallistella
        helpolla, olla pohjaltaan tai muilta
        rakenteiltaan heikkoja jne., mutta tässäkin jää
        kipparille vastuu tuntea käyttämänsä vene.
        Niin – olen kyllä miettinyt näitä asioita ja
        tähän tulokseen olen tullut – myös osittain
        kokemuksien kautta.


      • Busteristi
        Nimim. Kokemusta on kirjoitti:

        Buster L on auttamatta liian pieni saaristomerelle
        5-6 hengen tarpeisiin. 6 henkeä on sellainen
        määrä, että Bustereista Magnumkin on jo ahdas.
        Avainsana on "mukava". Menepäs istumaan pulpetin
        etupuolelle ja viima on sellainen, että oksat
        pois. 6 menee isompiin Bustereihin hieman
        survomalla, mutta tiukkaa tekee. 5 menee helposti,
        jos kyseessä on sivupulpettiversio ja pulpettien
        välille rakennetaan jokin tuulen halkaisija.
        Keskipulpetti-Magnumiin menee samalla logiikalla
        vain neljä henkeä.

        Tärkein avaintekijä on kuitenkin keli. Jos on
        tarkoitus mennä pahaan keliin, Buster L on
        auttamatta liian pieni jo kevyelläkin kuormalla.
        Lisäksi uskoisin 50 hv koneen olevan melkoisen
        alamittainen L:äänkin pahassa kelissä.

        Alumiini on vaivaton ja huoleton ja siksi olen
        itse päätynyt isoon Busteriin. Sen etu mökillä on
        se, että huollot tehdään pääsääntöisesti
        painepesurilla. Busterit säilyttävät hyvin
        hintansa, mutta ovat kalliita hankkia uutena ja
        käytettynäkin.

        Soveltuvia lasikuituveneitäkin toki tehdään ja
        ehdottaisin tarkkaa omien vaatimusten arviointia
        ja vasta sitten kaupoille.

        Totta on myös toteamus, että kippari ratkaisee
        yllättävän paljon. Mikään venehän ei ole
        turvallinen huonon kipparin käsissä. Silloin
        jotkut ovat vain turvattomampia kuin muut.

        L-Busterin moottorisuositus pyörii 50 hepan
        tietämillä.
        Riittävä kone kyseiseen veneeseen.

        Sopiva määrä normaalipainoisia ihmisiä on 4 kpl.

        Sopii hyvin saaristoon.


      • Nimim. Kokemusta on
        ss48 kirjoitti:

        Mitähän minun pitäisi nyt miettiä. Mielestäni
        turvallisuus on vain kipparista kiinni. Oli
        sitten millainen myrsky tahansa, niin on aivan
        turvallista, kun ei lähdetä urheilemaan luonnon
        kanssa. Oli vene mikä tahansa, on riskit
        olemassa, jos kipparilla ei ole taitoa oivaltaa
        mahdollisia riskejä. Ei siinä auta alumiini, puu
        tai lasikuitu – ongelmia tulee, jos niitä
        lähdetään hakemaan tai niitä ei osata välttää.
        Olen edelleenkin sitä mieltä, että turvallisuus
        piilee kipparista ei käytetyssä veneessä. Jos
        kippari ottaa pienen veneen täyteen
        (=ylikuormittaa veneen), laittaa siihen ylisuuren
        koneen jne., niin ei tämä tee veneestä
        turvatonta, vaan kippari sen turvattomuuden tekee
        ja jos kippari ottaa veneeseen sääolosuhteisiin
        sopivan kuorman, ajaa sään mukaisesti, pitää
        konetehon sopivana, niin ei tämäkään tee veneestä
        turvallista vaikka vene olisikin Busteri, vaan
        tämäkin turvallisuus on kipparista lähtöisin.
        Myönnän että on olemassa huonosti suunniteltuja
        veneitä (vähän). Ne saattavat ottaa aallot
        todella yllättävästi haukaten, kallistella
        helpolla, olla pohjaltaan tai muilta
        rakenteiltaan heikkoja jne., mutta tässäkin jää
        kipparille vastuu tuntea käyttämänsä vene.
        Niin – olen kyllä miettinyt näitä asioita ja
        tähän tulokseen olen tullut – myös osittain
        kokemuksien kautta.

        Aluksi juttu ei ollut osoitettu sinulle, vaikka
        siinä kirjoitukseesi epäsuorasti viitattiinkin.

        Toisekseen olet elävä todiste humanistien
        väittämästä uuslukutaidottomuudesta. Sorry.

        Olen tuota minäkin pari kertaa vesillä käynyt.


      • ss48
        Nimim. Kokemusta on kirjoitti:

        Aluksi juttu ei ollut osoitettu sinulle, vaikka
        siinä kirjoitukseesi epäsuorasti viitattiinkin.

        Toisekseen olet elävä todiste humanistien
        väittämästä uuslukutaidottomuudesta. Sorry.

        Olen tuota minäkin pari kertaa vesillä käynyt.

        Kirjoituksesi olit ehkä liittänyt tahattomasti
        kirjoitukseni perään eli hieman väärään kohtaan.
        Kuitenkin aloin miettiä niin kuin kehoitit.
        Jos ehkä olen lukutaidoto mielestäsi, niin en
        sille mitään voi - ehkä joidenkin
        ilmaisutaidoissa on myös vikaa.
        En kuitenkaan ymmärrä "tunteenpurkausta", jonka
        mielipiteeni herätti, koska en ole
        tarkoituksellisesti pyrkinyt hyökkäämään sinua
        tai ketään muutakaan vastaan.
        Mielipiteeni kipparin asemasta turvallisuuden
        lähtökohtana on muuttumaton perusteena juuri se,
        että lähes kaikki onnettomuudet ja
        läheltäpititilanteet ovat johtuneet kipparista.


    • Mara

      Olipa taas kysymys, joka on laajuudeltaan luokkaa
      mikä on elämän tarkoitus. Kannattaa selata tätä
      ja muita keskustelupalstoja taaksepäin. Juttuja
      löytyy pilvin pimein.

      Taikka sitten voit surfata
      http://www.finnboat.fi/fi/veneet.html ja seurata
      uuden moottoriveneen osto hypertekstiä.

    • saarelainen

      minäkin suosittelisin. Alumiini on kuitenkin
      muoveihin verrattuna huoleton aine ja Busterien
      työn laatu on hyvää sekä selviämisominaisuudet
      erinomaiset. Lisäksi venettä vaihdettaessa
      Busterista saa vielä rahaa melko mukavasti
      takaisin.

      Mitä tulee koneeseen, Yamaha on varmasti
      eräs "tasalaatuisimmista" koneista, mitä saat.
      Ehkä jopa muutaman vuoden ikäinen voisi olla hyvä
      ostos...
      Nelitahtista konetta voisit myös katsella sillä
      silmällä, ja lue ylempää nimimerkin ss48
      kommentti turvallisuudesta. Silkkaa asiaa.

    • Jaakko

      Materiaali: suosittelen alumiinia. Se on
      huoleton, kestävä ja turvallinen pulpettiveneen
      materiaali. Itselläni oli Buster RS Helsingin
      tienovilla neljä kesää eikä ollut muuta kuin
      hyvää sanottavaa.

      Alumiiniveneistä vältä Masteria, joka on
      venäläinen tasapohjainen alumiiniponttooni. Tämä
      tietysti jo riittää jollekin tyytyväiselle
      Masterin omistajalle punaiseksi vaatteeksi, mutta
      minusta Masterin kulkuominaisuudet aallokossa
      ovat ala-arvoiset.

      Jos Busteriin päädyt niin tässä uudessa
      mallistossa (XS-S-M-L-XL-XXL-Magnum) on pohjan
      muotoilussa menty aika paljon eteenpäin siitä,
      mitä se oli esim. omassa RS:ssäni (vm. 86).
      Käyttäjä huomaa sen siitä, ettei vettä roisku
      niin paljon ja saattaapa kulku olla muutenkin
      mukavamman tuntuista. Lisäksi uuden malliston
      veneet ovat kauttaaltaan hitsattuja, joten vältyt
      murehtimasta niittejä (vrt. niittikeskustelu
      tällä samalla palstalla). Mutta hyväkuntoinen RS
      käy myös ihan hyvin. Uudesta mallistosta ehkä L
      tosiaan täyttää vaatimuksesi parhaiten.

      Koneesta: osta mieluiten nelitahtinen tai jokin
      näistä uusista kaksitahtitekniikoista (FICHT
      tms.) Jo yksin vastuullinen ympäristöasenne
      riittää välttämään vanhempia kaksitahtisia,
      puhumattakaan käyntivarmuudesta ja bensan
      kulutuksesta. Merkin ei ole niin hirveästi väliä,
      kunhan se on jotain tunnettua isoa merkkiä,
      Honda, Evinrude, Yamaha etc. ja syy on siis
      varaosien ja huollon helppo saatavuus. Kannattaa
      ehkä käydä kirjastossa selaamassa vanhoja Vene-
      lehtiä: näistä on sekä testejä että pohdintaa
      aika tavalla. Ja kun ostat, ota heti tavaksi
      säntillisyys koneen huolloissa. Se auttaa
      välttämään monia murheita jatkossa.

      Itselläni oli muuten Terhi 50, joka oli sekä
      harvinaista merkkiä että vanha kaksitahtikone.
      Eli kun kehotan mieluummin sellaista välttämään
      niin tiedän mistä puhun.

      • Buster rs/ Yamaha 40 hv

        Asian vierestä, mutta olen täysin samaa mieltä
        Terhi moottorista.
        10 vuotta sitten oli mökkiveneessä terhin 10 hv
        ja ei muuta kuin harmia.
        Välttäkää.

        Itse hankkisin Buster L:n 50 hv koneella.


      • Tuna

        Vaikka Masteristi olenkin, en silti saa punaista
        vaatetta silmilleni. Oma kokemukseni on se, että
        uudemmat kunnolla suunnitellut Masterit, jotka
        eivät Master 600:sta lukuunottamatta todellakaan
        ole tasapohjia ovat erittäin mukavia ajettavia
        millaisessa aallokossa tahansa. Jos kerran
        Masterit kelpaavat viranomaiskäyttöön (eivätkä
        vain hintansa vuoksi) en näe mitään syytä niitä
        hyljeksiä. Ammattilainen kun taitaa kumminkin
        jonkin verran itsekkin saada päättää
        hankinnoista. Muistan kyllä itsekkin kun Masterin
        erittäin varhaisia malleja jos jonkin K-Raudan
        nurkilla myytiin ja tuli käytyä vieressä
        naureskelemassakin. Eipä naurata enää.
        Laatuveneitä ovat. Liukukynnys on huomattavasti
        pienempi kuin Bustereilla joista aikaisempaa
        kokemusta allekirjoittaneellakin on.


    • Matti

      Edellä jo taitettiinkin peistä siitä, riittääkö
      Buster L 5-6 hengelle.

      Ei riitä, jos tarkoitus on että ne 5-6 henkeä
      myös retkeilevät sillä veneellä Saaristomerellä.
      Jos tämä on tarkoituksesi etkä halua tinkiä
      nopeudesta, niin unohda pulpettivene ja käännä
      katseesi takahytillisiin veneisiin, joita on
      esim. Targa-sarjan pienemmässä päässä ja
      ruotsalaisella Uttern-veistämöllä. Jos nopeus saa
      laskea tuosta 25 solmusta mutta 5-6 haluaa
      edelleen retkeillä, osta Tekno-Marinesta Seiskari
      232 ja aja pirun paljon halvemmalla kuin
      bensaperämoottoreilla.

      Jos kuitenkin on niin kuin oletan että ne 5-6
      henkeä haluavat päästä yhtä aikaa laiturista
      saareen ja saaresta laituriin, mutta muuten
      veneessä on korkeintaan kolme henkeä yhtä aikaa,
      niin silloin Buster L ja järki päässä riittävät
      enemmän kuin hyvin.

    • Vexi

      Yleensä unohtuu että mökkireissulla
      pitää olla mukana ruokaa, vaatteita ym.
      Jos 6 henkeä kulkee mökille niin
      kyllä sinne veneeseen pitää mahtua
      aika paljon tavaraa ihmisten lisäksi.
      Vertaa henkilöauto ...
      Alumiini on hyvä ja huoleton ja
      nelitahtiperämoottori on nykyään
      paras vaihtoehto.

    • anti-aluminium

      hommaa lasikuituvene, joka on
      kaksikerrosrakenteinen ja jossa on väliainetta
      (uretaania).
      kestävyys on hyvä ja matkutusmukavuus ihan eri
      luokkaa kuin noissa peltiveneissä.
      Suosittelen yamarin 5400 BR(patjat vakiona
      lisäämässä matkustusmukavuutta) ja koneeksi 90
      yammu, niin et pety. kone voi olla isompikin,
      mutta tuo riittää. 19 asteinen pohja halkoo
      aallot hyvin eikä kolinoita/räminöitä esiinny.
      vene on tietenkin itsestääntyhjentyvä, korkeat
      laidat... käypä tsekkaamassa, jos joku haluaa
      tuollaisesta luopua.

      • Lasikuitukin on OK

        Alumiini ei ole ainoa varteenotettava materiaali, lasikuituvene on yleensä yhtä kestävä. Vanhin käytössä oleva veneeni on 5 m lasikuituvene vuodelta 1968, ajettu jäissä melkein joka vuosi jne.
        Itse en koskaan ostaisi venettä jossa on kerrosrakenteinen pohja, esim uretaani kahden lasikuiturungon välissä. Miten se kestää vettymättä 40 vuotta kovaa käyttöä? Ehkä kestää ehkä ei.

        Kuudelle aikuiselle tavaroineen suosittelen vähintään 7 metriä pitkää venettä, jos ollaan isompia selkiäkin ylittämässä. Jos pitää säästää niin säästäkää sitten nopeudesta eikä veneen koosta.


    • dfd

      Yamariini on hyvä valinta buster l ja yamarin 5400 ovat aivan eri kaliiperia

    • eräs veneilijä

      Buster XL alle ja meno on erittäin huoletonta. Kokemusta on!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ikävä sinua

      Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      35
      4393
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

      Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      55
      3015
    3. Otavassa tapahtuu!

      Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      46
      2918
    4. Horoskooppikysely

      Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      30
      2703
    5. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

      Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      340
      2651
    6. Tulemmeko hyvin

      Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      8
      2605
    7. Rakas, kerro mulle

      Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      2279
    8. Kesäseuraa

      Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      54
      2035
    9. Tiedän kuka sinä noista olet

      Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      46
      1693
    10. Suuri tulipalo

      Missä mikä palaa?
      Kiuruvesi
      2
      1683
    Aihe