Täytyykö hihnan vaihdon yhteydessä ostaa aina uusi vesipumppu? Olen epähuomiossa ajanut jo 8000 km yli vaihtovälin, uskaltaako sillä ajaa enää ollenkaan ennenkuin saa remonttiin. Olen kyllä ihan uuno nyt kun joudun itse tällaiset hoitamaan. Kiitän asiallisista vastauksista.
BRAVON JAKOHIHNAN VAIHTO
16
2524
Vastaukset
Ainakaan Pösö 205 vm -89:ssä ei tarvi vaihtaa. Ajettu 407 000 km ja koneessa alkuperäinen pumppu joka toimii edelleen. Hihnoja tosin vaihtelen 60 000 km:n välein; viimeksi maksoi Motonetissä 13,50 €. Kaksi kiristinrullaa mennyt; vaihtotarpeen kuulee jakopään rahinasta.
- automuija
Tossa Fiatissakin on vaihtoväli 60000 mutta mä olen nyt ajanut liikaa, en tiedä mitään rahinoista, kuuleeko sen selvästi, mutta uskallanko ajaa yhtään, kun on mennyt noin paljon yli. Autoa aina välillä kyllä tarvitsen.
- GPsporty
automuija kirjoitti:
Tossa Fiatissakin on vaihtoväli 60000 mutta mä olen nyt ajanut liikaa, en tiedä mitään rahinoista, kuuleeko sen selvästi, mutta uskallanko ajaa yhtään, kun on mennyt noin paljon yli. Autoa aina välillä kyllä tarvitsen.
Ei kannata ajaa, jos hihnan vaihdosta on ajassa kulunut reilusti yli kolme vuotta. Jos jakohihna katkeaa, autostasi tulee kertaheitolla kierrätyskelpoinen, koska moottori tuhoutuu. Vaihtotarvetta ei todellakaan kuule mistään rahinasta, vaan hihna katkeaa ennalta-arvaamatta, yleensä käynnistettäessä. Varsinkin pakkaset lisäävät katkeamisen riskiä (kone kylmä -> enemmän kitkaa, hihna kovettuu pakkasella jne.)
Älä aja, vaan vie huoltoon. Tulee halvemmaksi kuin uuden auton hankinta. - automuija
GPsporty kirjoitti:
Ei kannata ajaa, jos hihnan vaihdosta on ajassa kulunut reilusti yli kolme vuotta. Jos jakohihna katkeaa, autostasi tulee kertaheitolla kierrätyskelpoinen, koska moottori tuhoutuu. Vaihtotarvetta ei todellakaan kuule mistään rahinasta, vaan hihna katkeaa ennalta-arvaamatta, yleensä käynnistettäessä. Varsinkin pakkaset lisäävät katkeamisen riskiä (kone kylmä -> enemmän kitkaa, hihna kovettuu pakkasella jne.)
Älä aja, vaan vie huoltoon. Tulee halvemmaksi kuin uuden auton hankinta.Kiitos vastauksista, huolto tilattu huomiseksi.
- ylivarovaisuuttako?
automuija kirjoitti:
Kiitos vastauksista, huolto tilattu huomiseksi.
Joskus ruotsalaisia autolehtiä lueskelleena muistelen että nykyfiateissa siellä on jakohihnan vaihtoväli 80 tkm eli minä ajelisin ihan huoletta. Mitä niitä hihnoja liian usein vaihtelemaan. Aikasemmin Suomessa, noin 10 vuotta sitten, oli Fiatien jakohihnojen vaihtoväli 120 tkm. Tosin voihan se hihna katketa jo vaikka 10 tkm:ssä ja olen kuullut tässä lyhyen ajan sisällä kuinka eräästä Volvo S80:stä katkesi hihna noin vuoden kuluttua vaihdon jälkeen ja eräästä VW Borasta 10 tkm:n jälkeen. Syynä noissa oli varmaankin huonosti tehty vaihtotyö.
- Bravoo
ylivarovaisuuttako? kirjoitti:
Joskus ruotsalaisia autolehtiä lueskelleena muistelen että nykyfiateissa siellä on jakohihnan vaihtoväli 80 tkm eli minä ajelisin ihan huoletta. Mitä niitä hihnoja liian usein vaihtelemaan. Aikasemmin Suomessa, noin 10 vuotta sitten, oli Fiatien jakohihnojen vaihtoväli 120 tkm. Tosin voihan se hihna katketa jo vaikka 10 tkm:ssä ja olen kuullut tässä lyhyen ajan sisällä kuinka eräästä Volvo S80:stä katkesi hihna noin vuoden kuluttua vaihdon jälkeen ja eräästä VW Borasta 10 tkm:n jälkeen. Syynä noissa oli varmaankin huonosti tehty vaihtotyö.
siiis koskeeko toi 80 tkm tää uusi Bravo malli?
- Tsauseskos
Bravoo kirjoitti:
siiis koskeeko toi 80 tkm tää uusi Bravo malli?
Ruotsissa ja kaikkialla muissa maissa, vaihtoväli on Suomea pidempi?!
Mutta on täällä moni muukin asia muita maita tyyriimpää. Huollot, autot, kaikki hinnat täynnä veroa ja muuta pakkopullaa riittämiin.
Jos autosi on vanha, selvität sitten vain, mikä mahtaa olla vaihtoväli, esim. entisessä neuvostoliitossa ja woila sitä kilometrimäärää ja aikaa!! - automuija
Tsauseskos kirjoitti:
Ruotsissa ja kaikkialla muissa maissa, vaihtoväli on Suomea pidempi?!
Mutta on täällä moni muukin asia muita maita tyyriimpää. Huollot, autot, kaikki hinnat täynnä veroa ja muuta pakkopullaa riittämiin.
Jos autosi on vanha, selvität sitten vain, mikä mahtaa olla vaihtoväli, esim. entisessä neuvostoliitossa ja woila sitä kilometrimäärää ja aikaa!!Nyt on hihna vaihdettu se oli aivan hyvännäköinen olis varmaa menny vielä pitkän pätkän, mutta vesipumppu olikin kärsineemmän näkönen, samalla tuli vaihdettua muutkin hihnat, tuulettajan hihna oli sen näköinen että ensimmäinen kunnon pakkasaamu se olis rivahtanu poikki. Mutta nyt on kaikki kondiksessa.
- 7+18=?
automuija kirjoitti:
Nyt on hihna vaihdettu se oli aivan hyvännäköinen olis varmaa menny vielä pitkän pätkän, mutta vesipumppu olikin kärsineemmän näkönen, samalla tuli vaihdettua muutkin hihnat, tuulettajan hihna oli sen näköinen että ensimmäinen kunnon pakkasaamu se olis rivahtanu poikki. Mutta nyt on kaikki kondiksessa.
Siitä jakohihnasta kun ei välttämättä voi päätellä ulkonäön perusteella tulevaa käyttöikää.
Monetkin katkenneet hihnat joita olen nähnyt ovat olleet (muualta kuin katkeamiskohdasta) täysin asiallisen näköisiä.
Siksikin on kyllä erikoista että miten autoihin on levinnyt tuo tapa että moottorin elitärkeitä ja kalliita komponentteja yritetään käyttää kumilenkin avulla.
Sillä sitähän se hihna on; kuminauhan pätkä.
Nykyisin on jo aika moni autonvalmistaja kääntänyt kelkkansa ja suuntaus on ketjukäyttöisiin jakopäihin.
Ei ketjukaan ole ikuinen, ja joskus on sellainenkin jopa katkennut, mutta tuollaisten tapahtumien todennäköisyys verrattuna hihnakäyttöisiin jakopäihin on promilleja tai vähemmän.
Ei ole todellakaan sattuma ettei Mercedes-Benz tai BMW ole koskaan käyttänyt hihnakäyttöisiä jakopäitä. - fwoihjwjf
7+18=? kirjoitti:
Siitä jakohihnasta kun ei välttämättä voi päätellä ulkonäön perusteella tulevaa käyttöikää.
Monetkin katkenneet hihnat joita olen nähnyt ovat olleet (muualta kuin katkeamiskohdasta) täysin asiallisen näköisiä.
Siksikin on kyllä erikoista että miten autoihin on levinnyt tuo tapa että moottorin elitärkeitä ja kalliita komponentteja yritetään käyttää kumilenkin avulla.
Sillä sitähän se hihna on; kuminauhan pätkä.
Nykyisin on jo aika moni autonvalmistaja kääntänyt kelkkansa ja suuntaus on ketjukäyttöisiin jakopäihin.
Ei ketjukaan ole ikuinen, ja joskus on sellainenkin jopa katkennut, mutta tuollaisten tapahtumien todennäköisyys verrattuna hihnakäyttöisiin jakopäihin on promilleja tai vähemmän.
Ei ole todellakaan sattuma ettei Mercedes-Benz tai BMW ole koskaan käyttänyt hihnakäyttöisiä jakopäitä.Uusissa tosiaan on ruvettu enempi taas käyttämään ketjua, mutta se ketju vaan on sutta ja sekundaa, vastaavaa paksuudeltaan kuin naisten ranneketjut. Niitä on jo tuttavapiirissä napsunut muutama poikki, tosin onhan se kiva saada uusi kone alle 40 tkm ajettuun koriin.
- 12+6=?
fwoihjwjf kirjoitti:
Uusissa tosiaan on ruvettu enempi taas käyttämään ketjua, mutta se ketju vaan on sutta ja sekundaa, vastaavaa paksuudeltaan kuin naisten ranneketjut. Niitä on jo tuttavapiirissä napsunut muutama poikki, tosin onhan se kiva saada uusi kone alle 40 tkm ajettuun koriin.
Kerropa merkki ja malli jossa tuota ranneketjua käytetään!
- Jooopa joo
fwoihjwjf kirjoitti:
Uusissa tosiaan on ruvettu enempi taas käyttämään ketjua, mutta se ketju vaan on sutta ja sekundaa, vastaavaa paksuudeltaan kuin naisten ranneketjut. Niitä on jo tuttavapiirissä napsunut muutama poikki, tosin onhan se kiva saada uusi kone alle 40 tkm ajettuun koriin.
Kestää varmasti jos huolletaan ohjeiden mukaan. Kyllä hihnasta etujakin, äänetön se on ketjuun verrattuna. Nykyisistä ketjukoneista on mennyt ketjupyöriä (ohutta tavaraa). Joihinkin autoihin tosi keljumainen vaihtaa ketju, joutuu jopa öljypohjan käyttään irti. Elikkä ei se ketjukaan niin taivaasta oo. Minä ajan hihnalla 5V / 90 000km.
- koilistului
7+18=? kirjoitti:
Siitä jakohihnasta kun ei välttämättä voi päätellä ulkonäön perusteella tulevaa käyttöikää.
Monetkin katkenneet hihnat joita olen nähnyt ovat olleet (muualta kuin katkeamiskohdasta) täysin asiallisen näköisiä.
Siksikin on kyllä erikoista että miten autoihin on levinnyt tuo tapa että moottorin elitärkeitä ja kalliita komponentteja yritetään käyttää kumilenkin avulla.
Sillä sitähän se hihna on; kuminauhan pätkä.
Nykyisin on jo aika moni autonvalmistaja kääntänyt kelkkansa ja suuntaus on ketjukäyttöisiin jakopäihin.
Ei ketjukaan ole ikuinen, ja joskus on sellainenkin jopa katkennut, mutta tuollaisten tapahtumien todennäköisyys verrattuna hihnakäyttöisiin jakopäihin on promilleja tai vähemmän.
Ei ole todellakaan sattuma ettei Mercedes-Benz tai BMW ole koskaan käyttänyt hihnakäyttöisiä jakopäitä.BMW:llä on hihnakoneita vaikka kuinka paljon. Mersusta en tiedä. Ladassa ei ole jakohihnaa.
- Pierre!
Fiatin maahantuoja yrittää tehdä rahaa lyhyillä hihnanvaihtoväleillä Englannissa esimerkiksi suositeltu vaihtoväli on 72000 mailia, eli n. 115000 km/ 5 vuotta. Englannin olosuhteet eivät poikkea Suomen olosuhteista paljoakaan. Itse ajoin Stilolla ja Marealla 120000 km ennen vaihtoa, koska tämä oli suositeltu vaihtoväli muualla Euroopassa.
THE FIAT BRAVO/A CAMBELT GUIDE
The operation of the cambelts on the Fiat Bravo/a range is critical. All of the engine units are "unsafe", meaning that should the cambelt or tensioner fail, the valves will come into contact with the pistons and then everything else. Engine re-builds are expensive, time consuming and your fault!
The recomendation is to change the belt at 72,000 miles OR 5 years, however there are other factors to consider. If you are a thrash it till it bleeds driver then it will go earlier, short journeys will take its toll but also age will as well, so if the car is getting towards 5 years old, it is worth getting the belt changed regardless of mileage.- Remmi Eero
Itsellä viides auto meneillään, ja jokaikisellä niistä aina ajanut remmillä suositellun vaihtovälin. En ole koskaan vaihtanut jakoremmiä vuosien perustella, vaan, vain ja ainoastaan kilometrisuosituksen. Tosin jokainen edellinen biilini vaihtoväli onkin ollut ruhtinaalliset 100 000tkm, mikä onkin jo jostain kotoisin. Nyt Fiatti alla ja 6:des käyttövuosi kohta ovella.
Koska takuu ei enää ahdista,niin päätän vaihdattaa jakopuolen roinat, kylmän rauhallisesti, vasta100 000tkm:än jälkeen. Juuri sopivasti kun huomioi edelläkin mainitun britteinsaarten asiallisehkon suosituksen, ja varmasti kestää tuon. Vuosiista viis. - jare
Remmi Eero kirjoitti:
Itsellä viides auto meneillään, ja jokaikisellä niistä aina ajanut remmillä suositellun vaihtovälin. En ole koskaan vaihtanut jakoremmiä vuosien perustella, vaan, vain ja ainoastaan kilometrisuosituksen. Tosin jokainen edellinen biilini vaihtoväli onkin ollut ruhtinaalliset 100 000tkm, mikä onkin jo jostain kotoisin. Nyt Fiatti alla ja 6:des käyttövuosi kohta ovella.
Koska takuu ei enää ahdista,niin päätän vaihdattaa jakopuolen roinat, kylmän rauhallisesti, vasta100 000tkm:än jälkeen. Juuri sopivasti kun huomioi edelläkin mainitun britteinsaarten asiallisehkon suosituksen, ja varmasti kestää tuon. Vuosiista viis.Nyt siellä joku jo väitti, että ladalla ei ole hihnakoneita. Kaikki etuveto ladat remmillä, samoin löytyy takavetoisista 1300 remmikonetta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941719
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2321453- 881331
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!651005Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46921- 47908
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38898Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9864- 46842
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35809