Sähkölaitteiston käytön johtaja

Sähkölaitteiston käy

Sähkölaitteiston käytön johtaja

Sähkölaitteiston haltijan ja käytön johtajan tehtävät

Käyttötyöt ja sähkötyöt

Sähkölaitteiston haltijan on nimettävä laitteistolle käytön johtaja kun

•sähkölaitteistoon kuuluu yli 1000 V nimellisjännitteisiä osia, esim. suurjännitteinen muuntamo. Tällä ei tarkoiteta pienjännitteisestä sähköverkosta (£ 1000 V) syötettyjä laitteita, joissa on itsessään on suurjännite

tai kun

•sähkölaitteiston liittymisteho on yli 1600 kVA. Tällä tarkoitetaan kiinteistön tai yhtenäisen kiinteistöryhmän haltijan sähköliittymien liittymistehojen summaa.
Käytön johtaja on nimettävä koko sähkölaitteistolle, myös sen pienjännitteiselle (£1000 V) osuudelle. Saman yhtenäisen sähkölaitteiston käytön johtajuus voidaan jakaa osiin useammalle riittävän sähköpätevyyden omaavalle henkilölle. Perustelluista syistä esim. suurjännitteisillä ja pienjännitteisillä laitteisto-osilla voi olla eri käytön johtajat, jolloin pienjännitteisen osuuden käytön johtajan pätevyydeksi riittää S2 (vast.).

Käytön johtajan on oltava luonnollinen henkilö, jolla on siihen riittävä sähköpätevyys (pätevyystodistus). Sähkölaitteiston ns. sivutoimisena käytön johtajana ei voi toimia yritys vaan käytön johtajaksi on aina nimettävä luonnollinen henkilö.

Jos käytön johtaja ei ole sähkölaitteiston haltijan palveluksessa

•voi laitteistoon kuulua enintään kolme nimellisjännitteeltään enintään 20 kV muuntamoa tai muuntamoon rinnastettavaa erillistä yli 1000 V nimellisjännitteistä kytkinlaitosta

tai

•käytön johtajan työnantajan on tehtävä sähkölaitteiston haltijan kanssa sähkölaitteistoa koskeva kunnossapitosopimus, joka on voimassa käytön johtajuuden ajan.

Tämä edellyttää käytön johtajan työnantajalta sähköurakointioikeuksia ja riittävää henkilöstöä tavanomaisen ylläpitohuollon ja viankorjauksen suorittamiseksi. Erityistyöt voidaan luonnollisesti tilata muualtakin.
Käytön johtaja on nimettävä kolmen kuukauden kuluessa sähkölaitteiston käyttöönotosta tai siitä, kun käytön johtaja vaihtuu tai on estynyt hoitamasta tehtäväänsä muuten kuin lyhytaikaisen poissaolon (esim. kesäloma) vuoksi.

Sähkölaitteiston haltijan on tehtävä ilmoitus nimetystä käytön johtajasta Tukesille kolmen kuukauden kuluessa sähkölaitteiston käyttöönotosta. Ilmoituksesta on käytävä ilmi sähkölaitteistoa ja käytön johtajaa koskevat tiedot ja käytön johtajan suostumus tehtävään. Sähkölaitteiston haltijan ja käytön johtajan muutoksista on ilmoitettava Tukesille kuukauden kuluessa muutoksesta. Ilmoitukset voidaan tehdä lomakkeella SL 2 A, joka on tulostettavissa Tukesin www-sivuilta. Tukesille tehtävän ilmoituksen lisäksi paikalliselle verkkoyhtiölle voi olla hyödyllistä ilmoittaa käytön johtajan yhteystiedot.

Myös olemassa olevat käytön johtajaa edellyttävät sähkölaitteistot on ilmoitettava Tukesin rekisteriin, elleivät ne vielä ole sinne merkittyinä.

7

1899

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • doorm

Niin mitä halusit näillä tiedoilla kertoa??

• Sähkölaitteiston käy

No vaikkapa vain sen, että itse olen käytönjohtaja, eli tyomaalla minä olen se kaveri kuka määrää ja kenen kädestä rahvas syö ja kenen perseen asentajat nuolevat. Sen halusin kertoa.

• kjkj
        Sähkölaitteiston käy kirjoitti:

No vaikkapa vain sen, että itse olen käytönjohtaja, eli tyomaalla minä olen se kaveri kuka määrää ja kenen kädestä rahvas syö ja kenen perseen asentajat nuolevat. Sen halusin kertoa.

Hyvä JG!

• sähkömestari

mielisairas elvistelee, menee taas maine meiltä ammattitaitoisilta sähköjohtajilta.

• ???????????????

täys pelle

• SP 1

jep jep! Et taida tietää mistään mitään jos puhut sähkö johtajista! menkää pojjaat kotiin...

• sähkömestari

SP1 taitaa tarkottaa tällä edellisellä kaverilla, jotta säälipillua saannu, eli runkkari on kyseessä. Mutta netissä sähköalansivuilta löytyy sp1 lyhenteelle muitakin nimikkeitä. Mutta ne on tarkotettu vaan alanammattilaisille, ei tälle sivulle kirjottaneille. (itse poislukien)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko varattu minulle?

Mieheltä kysyn.
      Ikävä
      157
      5970
    2. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      114
      5555
    3. Olen miettinyt kauan

miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h
      Ikävä
      46
      5247
    4. Vanhempi mies

Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa
      Ikävä
      32
      3255
    5. Mitä Ajattelit Kun Näit Kaivattusi

Ensimmäistä Kertaa?
      Ikävä
      55
      2789
    6. Ostiko maailma sinut minulta?

Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue
      Ikävä
      25
      2601
    7. On niin paha olla

Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      43
      2290
    8. Noloa että kaipasin sinua

Toivottavasti et tunnistanut itseäsi. Ikävissään sitä on aika typerä.
      Ikävä
      23
      2090
    9. Minne sä aina välillä joudut

Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta
      Ikävä
      13
      1900
    10. On niin vaikea olla lähelläsi

En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na
      Ikävä
      15
      1821
    Aihe