Alkeiskurssit vasta alkajille

innostus loppuu

Olen ollut monella alkeiskurssilla ,eri paikoissa. Mutta missään ei olla pysytty alkeisissa , vaan on menty parhaiten oppineitten tahdissa - lujaa vauhtia eteenpäin.

Kurssin ohjaajan pitäisi vetää kurssia heikoimpien ehdoilla. Ainakin siihen saakka, että kaikki osaavat perusaskeleen kunnolla.

Kun perusta on selvää , niin kuvioitakin tekee mieli oppia.

Alkeis alkeis alkeis alkeis - alkeiskonkarit

47

1930

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jiveäkin veivannut

Pitää kyllä yleisesti paikkansa, että ns. alkeiskursseilla on poikkeuksetta myös pidemmälle edistyneitä. On kyllä ohjaajan vika, jos alkeiskursseilla edetään mahdollisten jo osaavien tahtiin.

Miksi sitten jo aiemmin alkeis- ja muilla kursseilla olevat tunkevat itsensä alkeiskurssille? Syitä on vaikka miten paljon. Alkeet sinänsä on hyvä kerrata silloin tällöin vaikka ko. tanssin jo "osaisikin". Jollekin illan kurssin voi olla liikuntaa ja tutustumista uusiin ihmisiin. Mahdollisesti joillekin se on jopa tarve päteä ja näyttää, että homma osataan.

On kuitenkin vain eduksi, että viejien joukossa on myös alkeiskurssilla sellaisia, jotka osaavat viedä oikein. Aivan samoin on aloittaville miehille eduksi, että on mukana myös hyvin seuraavia daameja. Niin ja tässä on ajatuksena, että kurssilla on vapaaehtoinen parinvaihto. Sekin on kurssilaisten etu, jos aikoo tanssia muidenkin kuin oman kullan kanssa aina ja ikuisesti.

• Anonyymi

Googleta tanssin askeleet (kuvahaku) ja tanssi kotona ja opettele tanssirytmit, yleensä noi askeleet on urpoille tanssijoille, jotka ei ikinä opi tanssimaan kunnolla. Ja ihan sama miten tanssit noi rytmit niin niistä oppii aina, monella tanssijalla ei ole rytmitajua nyt eikä koskaan. diplomitanssijam

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Googleta tanssin askeleet (kuvahaku) ja tanssi kotona ja opettele tanssirytmit, yleensä noi askeleet on urpoille tanssijoille, jotka ei ikinä opi tanssimaan kunnolla. Ja ihan sama miten tanssit noi rytmit niin niistä oppii aina, monella tanssijalla ei ole rytmitajua nyt eikä koskaan. diplomitanssijam

Siis tanssikurssit on urpoille, siksi niissä mennään osaajien ehdoilla, että ne heikommat käy 100 vuotta kurssilla. dita

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Siis tanssikurssit on urpoille, siksi niissä mennään osaajien ehdoilla, että ne heikommat käy 100 vuotta kurssilla. dita

Minusta tuntuu, että sinä hieman liioittelet omaa osaamistasoasi nimittäin esmes Leifin inhoamana taitotanssiana olen tanssikurssilla oppilaana ollessani kokenut opetustilanteen täysin päinvastaisena eli riittämättömin lähtötaidoin tulleitten paapomisena. Ymmärrän kuitenkin tilanteen hyvin, sillä läheskään aina en itse ole ollut tanssikurssilla oppilaana elikkäs maksavana asiakkaana, jolloinka en ole itsekään voinut välttyä riittämättömin lähtötaidoin kurssille ilmaantuneen asiakkaan aiheuttamalta todella kiusalliselta tilanteelta kurssin vetäjän näkökulmasta katsottuna.

Ja totta se hyvinkin pitkälti on nimittäin on henkilöitä, jotka eivät milloinkaan saavuta edes lähtötaitoja, mutta ovat silti omista mielistään erittäin loistavia tanssijoita

• Kuviokelluntaako

Näyttäisi enempi olevan tapa että niitä perusjuttuja päntätään vielä jatkoryhmissäkin. Nykyisin on myös muodostunut ohjaajien "koulukunta" ja nämä ohjaajat eivät nimettyjä kuvioita opeta, vaan keskitytään enemmän vapaampaan tanssityyliin. Olen ollut useammallakin jatkokurssilla missä ei ole mainittu ainoatakaan kuvion nimeä.

• 7+14

Hyvä käydä alkeissa, hoksata miten perusaskel menee, mutta...

Mikäli homma jää tähän, niin saa niitä alkeita veivata ja muiden riesaksi siellä palloilla.

Parempi on oppia alkeissa perusaskel ja jauhaa sitä sitten sopivan musiikin tahdissa yksikseen vaikka autotallissa niin että se menee ilman ajattelua, tarkoittaa että se perusaskel jauhetaan lihasmuistiin saakka.
      Perusaskeleella pitää myös pystyä liikkumaan vaivatta eri suuntiin yms.

Vasta tämän jälkeen niitä kuvioita.

Näin toimien tanssikursseista on jotain hyötyä ja iloa.

• Vinkki..

Vastasinkin tuossa aiemmin vähän perusteellisemmin mutta pikku yksityiskohta.
        "Parempi on oppia alkeissa perusaskel ja jauhaa sitä sitten sopivan musiikin tahdissa yksikseen vaikka autotallissa niin että se menee ilman ajattelua"
        Tuo on hyvä jos tietää mitä musiikista etsii ja mitä seuraa.
        Mutta jos on tilanne niinkuin minulla oli, tiiliseinä vastassa johon löin pääni.
        Kokeilin tuota sinun kuvaamaa temppua, hakkasin päätäni tuohon tiiliseinään aika kauan, ei mennyt läpi.

Sitten kun eräs ulkopuolinen neuvoi reitin sen tiiliseinän ympäri niin silloin vasta oivalsin mistä on kyse.

Sinulla oli ilmeisesti jotain pohjatietoa joten osasit itse luovia tuon tiiliseinän ohi mutta mites niiden käy jotka eivät ihan oikeasti tiedä musiikista eikä tanssimisesta mitään?

• Kerran..

Olen useaan otteeseen kertonut tämän saman asian.
      Alkeiskurssin lähtökohta on se että kaikki osaavat perusalkeet, rytmiin kävelyn ja osaavat tunnistaa musiikista oikeat elementit sekä osaavat hallita kehon (tanssillisessa mielessä), jos näitä taitoja ei ole niin on ihan turha mennä alkeiskurssille rahoittamaan muden kurssitouhuja.
      Valitettavasti opettejat eivät ota tosissaan kun joku tulee kertomaan että ei ole koskaan tanssinut (siis ihan oikeasti ole koskaan tanssinut), en tiedä ajattelevatko he bisnestä ja että kurssille täytyy saada mahdollisimman paljon kurssilaisia.

Tosi asia on että ihan oikeasti vasta-alkaja tarvitsee useita kymmeniä tunteja siihen että oppii kävelemään musiikin mukaan, ja osaa liikuttaa vartaloa tanssillisesti oikein.
      Tämän jälkeen hän on valmis alkeiskurssille.

Olen heittänyt aiemminkin esille kysymyksen kuinka moni lopettaa alkeiskurssin jälkeen? Heille tulee yksinkertaisesti tunne etteivät ymmärrä touhusta mitään ja että ei kannata jatkaa.
      Samaan aikaan ihmetellään kun lavoilla ei käy porukkaa riittävästi, miksei kukaan ala opettaa ihan alkeista lähtien tanssijoita? Ei luulisi olevan vaikeaa ammattitaitoisille tanssinopettajille.

• JIveäkin veivannut

Tässä on vuosien mittaan tullut käydyksi kurssilla jos toisellakin. Aika yleinen kaava konkari/jatkokurssilla näyttää olevan, että siellä paneudutaan perusaskeleeseen ja sen tanssillisuuteen (vartalon käyttö) hyvinkin tarkkaa. Perusaskel käydään läpi pohjamutia myöten. Lopuksi opetellaan pari hiukan vaativampaa kuviohärdelliä.

Miksi näin. Mielestäni siksi, että aloittelija ei pysty ottamaan vastaan niin yksityiskohtaista tietoa kuin näillä jatkokursseilla käydään läpi. Alkeissa usein on kova hinku opetella kuvioita, vaikka tanssin perusteet ovat vielä hataralla pohjalla.

• kuul tango

Kurssien anti riippuu täysin opettajista. Olen ollut kursseilla, joilla en ole pysynyt mukana opetuksessa, mutta myös niillä kursseilla joilla on jauhettu koko ilta ihan perusaskelta. On vaikeaa etukäteen tietää kurssin tyyliä, monia kursseja ja eri opettajia läpikäytyään oppii muistamaan, kenen kursseilta saa parhaiten opin.

"Tosi asia on että ihan oikeasti vasta-alkaja tarvitsee useita kymmeniä tunteja siihen että oppii kävelemään musiikin mukaan, ja osaa liikuttaa vartaloa tanssillisesti oikein."

Ihanko oikeasti olet sitä mieltä, että esimerkiksi tangon tai valssin perusaskeleen oppimiseen vaaditaan useita kymmeniä tunteja? Tai että oppisi kävelemään esimerkiksi valssimusiikin tahdissa? Armeijassa oli aikoinaan eräs kaveri, joka ei millään ilveellä oppinut marssimaan tahdissa. Mutta en usko tällaisten "epämusikaalisten" hakeutuvan tanssikursseille.

Olen mukana eräässä tanssiseurassa ja meillä käydään joka tanssi-ilta kyseisen tanssin perusaskel läpi. Kaikki yleensä osaavat siellä tanssia, mutta eipä tuota tapaa kukaan ole moittinutkaan. Ehkäpä aloittajankin kannattaisi hakeutua paikkakuntansa tanssiseuraan mukaan, jos sellainen on.

• Juu..
        kuul tango kirjoitti:

Kurssien anti riippuu täysin opettajista. Olen ollut kursseilla, joilla en ole pysynyt mukana opetuksessa, mutta myös niillä kursseilla joilla on jauhettu koko ilta ihan perusaskelta. On vaikeaa etukäteen tietää kurssin tyyliä, monia kursseja ja eri opettajia läpikäytyään oppii muistamaan, kenen kursseilta saa parhaiten opin.

"Tosi asia on että ihan oikeasti vasta-alkaja tarvitsee useita kymmeniä tunteja siihen että oppii kävelemään musiikin mukaan, ja osaa liikuttaa vartaloa tanssillisesti oikein."

Ihanko oikeasti olet sitä mieltä, että esimerkiksi tangon tai valssin perusaskeleen oppimiseen vaaditaan useita kymmeniä tunteja? Tai että oppisi kävelemään esimerkiksi valssimusiikin tahdissa? Armeijassa oli aikoinaan eräs kaveri, joka ei millään ilveellä oppinut marssimaan tahdissa. Mutta en usko tällaisten "epämusikaalisten" hakeutuvan tanssikursseille.

Olen mukana eräässä tanssiseurassa ja meillä käydään joka tanssi-ilta kyseisen tanssin perusaskel läpi. Kaikki yleensä osaavat siellä tanssia, mutta eipä tuota tapaa kukaan ole moittinutkaan. Ehkäpä aloittajankin kannattaisi hakeutua paikkakuntansa tanssiseuraan mukaan, jos sellainen on.

"Ihanko oikeasti olet sitä mieltä, että esimerkiksi tangon tai valssin perusaskeleen oppimiseen vaaditaan useita kymmeniä tunteja? Tai että oppisi kävelemään esimerkiksi valssimusiikin tahdissa?"

Kyllä juu, nyt kun puhun tällaisista tapauksista niin todellakin meinaan että ei tiedetä mitä musiikista pitää seurata.
        Otanpa esimerkin eräältä kauan sitten käymältäni kurssilta. Opeteltiin juuri tuota tangoa ja vaikka kuinka yritin en saanut mitään otetta musiikkiin, kysyin sitten opettajalta että missä ne hidas ja nop on siellä musiikissa, no ei hän osannut kertoa.
        Samalla kurssilla oli myös veljeni ja hänen vaimonsa, no hekin yrittivät ja opettajan kommentti oli että tehän kävelette kuin sunnuntaikävelyllä.
        Opettajan ymmärrys loppui kun vastaan tuli henkilöitä jotka eivät olleet koskaan missään muodossa harrastaneet musiikkia, koku tietenkin sanoo että ei hän voinut jäädä hitaampien armoille, no meitä oli kurssilla tasan 2 paria ja 2 iltana yritettiin.

Niin ja tuo armeija hommat voi unohtaa, ei siellä opita kuin seuraamaan mitä edellämarssija tekee, on nimittäin kokemusta sillä olin viimeinen muodostelmassa.
        Ja käykääppä katsomassa vaikka valatilaisuuksia ja siellä marssivia osastoja.
        Marssimusiikki soi mutta muodostelma menee kuin tuhatjalkainen mato kaikilla oma rytmi.

Eivät edes kaikki kapiaisetkaan osaa marssia musiikin rytmin mukaan.

Olen myös kirjoittanut aiemmin niistä jotka ovat syntyneet musiikillisessa mielessä kultalusikka suussa, äidin kohdussa jo saatu opetus rytmiin ja musiikkiin.

Mites sitten minun kaltaiset jotka saivat ensikosketuksen musiikkiin joskus aikoinaan diskossa ja siitä kauhistuneena (kun ei ollut mitään hajua miten liikkua) välttelivät tanssiparketteja seuraavt vuosikymmenet.

Niin ja teeppä pikku koe ja pyydä sellaista jonka tiedät ettei ole koskaan tanssinut kävelemään musiikin rytmissä, huomaat ettei se ole mikään automaattinen geeneissä peritty taito.
        Tuo taito pitää opetella, toiset oppivat sen musiikkiesikoulussa ja toisten pitää opetella se nyt aikuisiällä töiden ja muun vapaa-ajan vieton välissä, mutta yksi on fakta se on opittava jossakin vaiheessa jos meinaa tanssia.

• 9+13
        kuul tango kirjoitti:

Jotenkin tuo tanssiseuran järjestämille kursseille on ainakin meillä korkea kynnys mennä. Kävimme kansalaisopiston kurssin, siellä oli niin paljon väkeä ettei paljoa oppinut. Aika pian ruvettiin käymään näitä chatsaan askelia ja opettaja näytti ne edeltä ja meillä kyllä jalat ja askeleet meni sekaisin oli niin äkkinäistä ja nopeaa opetusta. Kurssi jäi sitten kesken. Nyt sitten olen seuraillut paikallisen tanssiseuran kursseja mutta vielä ei ole uskaltanut mukaan. Pelko on kait jos emme opi näitä kuvioita.

• hannamaja
        JIveäkin veivannut kirjoitti:

Tässä on vuosien mittaan tullut käydyksi kurssilla jos toisellakin. Aika yleinen kaava konkari/jatkokurssilla näyttää olevan, että siellä paneudutaan perusaskeleeseen ja sen tanssillisuuteen (vartalon käyttö) hyvinkin tarkkaa. Perusaskel käydään läpi pohjamutia myöten. Lopuksi opetellaan pari hiukan vaativampaa kuviohärdelliä.

Miksi näin. Mielestäni siksi, että aloittelija ei pysty ottamaan vastaan niin yksityiskohtaista tietoa kuin näillä jatkokursseilla käydään läpi. Alkeissa usein on kova hinku opetella kuvioita, vaikka tanssin perusteet ovat vielä hataralla pohjalla.

On kyllä totta että perusaskeleet ovat tärkeimmät. Itse aloitin kurssit "kokemattoman mutta yritteliään" vetäjän seurassa. Koska hän (nuori tyttö) vaikutti niin kovasti tahtovan että useammat alkaisivat harrastamaan tanssimista, olen pyrkinyt häntä avustamaan. Hänellä kun ei ollut kaverinakaan ketään vakituista vetäjää, että olisi voinut näyttää malliksi miten tehdään, vaan sattumoisin ehkä joku oli tullut paikalle, niistä, jotka jo aikaisemmin olivat käyneet kurssilla jossakin.
        Aina voi tietenkin ajatella, että eihän sellainen saa opettaa, joka ei oikeastaan ole huippuohjaaja, sillä kaikkihan haluavat osaavat ja erinomaiset opettajat.
        Nyt vaan sattuu olemaan niin että ei täällä ole paljon valinnanvaraa, jos haluaa opetella jotain määrättyä lajia. Tietenkin voi hakeutua yksityisopetukseen, ne jotka eivät haluavat.

Se onkin ihmeellistä että, mitä enemmän oppii, sitä enemmän huomaa vajavaisuuksia omassa tanssimisessaan. Harjoittelu, onkin nykyään aivan perusliikkeissä enempi, ja enempi. Verrattuna ensimäiseen kurssijaksoon, missä kaikki tavallaan olimme alittelijoita, olemme kovaa vauhtia kehittymässä todella enempi osaaviksi tanssijoiksi. Ohjaajakin on jo tässä vaiheessa saanut kaverikseen yhden aloittelijoista, joka vakituiseen opettaa kaverina, ja sehän on nyt helpompaa, kun asuvatkin nyt yhdessä.

Ohjaaja on myös kehittynyt opettamisessaan tämän matkan aikana, vaikkakin on vielä paljon parantamisen varaa. Itse jatkan mukana olemista ainakin tämän jakson, ja olen vähän joka paikan vara, eli opettelen vientiä pääasiassa, mutta olen myös naisen roolissa silloin kun on tarpeeksi miehiä paikalla.

• turhautunut oppilas
        Juu.. kirjoitti:

"Ihanko oikeasti olet sitä mieltä, että esimerkiksi tangon tai valssin perusaskeleen oppimiseen vaaditaan useita kymmeniä tunteja? Tai että oppisi kävelemään esimerkiksi valssimusiikin tahdissa?"

Kyllä juu, nyt kun puhun tällaisista tapauksista niin todellakin meinaan että ei tiedetä mitä musiikista pitää seurata.
        Otanpa esimerkin eräältä kauan sitten käymältäni kurssilta. Opeteltiin juuri tuota tangoa ja vaikka kuinka yritin en saanut mitään otetta musiikkiin, kysyin sitten opettajalta että missä ne hidas ja nop on siellä musiikissa, no ei hän osannut kertoa.
        Samalla kurssilla oli myös veljeni ja hänen vaimonsa, no hekin yrittivät ja opettajan kommentti oli että tehän kävelette kuin sunnuntaikävelyllä.
        Opettajan ymmärrys loppui kun vastaan tuli henkilöitä jotka eivät olleet koskaan missään muodossa harrastaneet musiikkia, koku tietenkin sanoo että ei hän voinut jäädä hitaampien armoille, no meitä oli kurssilla tasan 2 paria ja 2 iltana yritettiin.

Niin ja tuo armeija hommat voi unohtaa, ei siellä opita kuin seuraamaan mitä edellämarssija tekee, on nimittäin kokemusta sillä olin viimeinen muodostelmassa.
        Marssimusiikki soi mutta muodostelma menee kuin tuhatjalkainen mato kaikilla oma rytmi.

Olen myös kirjoittanut aiemmin niistä jotka ovat syntyneet musiikillisessa mielessä kultalusikka suussa, äidin kohdussa jo saatu opetus rytmiin ja musiikkiin.

Mites sitten minun kaltaiset jotka saivat ensikosketuksen musiikkiin joskus aikoinaan diskossa ja siitä kauhistuneena (kun ei ollut mitään hajua miten liikkua) välttelivät tanssiparketteja seuraavt vuosikymmenet.

Niin ja teeppä pikku koe ja pyydä sellaista jonka tiedät ettei ole koskaan tanssinut kävelemään musiikin rytmissä, huomaat ettei se ole mikään automaattinen geeneissä peritty taito.
        Tuo taito pitää opetella, toiset oppivat sen musiikkiesikoulussa ja toisten pitää opetella se nyt aikuisiällä töiden ja muun vapaa-ajan vieton välissä, mutta yksi on fakta se on opittava jossakin vaiheessa jos meinaa tanssia.

Kyllä tanssiopettajat meilläpäin ovat taitavia opettajia. Ja olen oppinut paljon.
        Mutta ehkä tavoitteet opettaa kaikki kuviot , ei olisi tarpeellista.

Vähemmän kuvioita - mutta joka kuvio perusteelisemmin.
        Ja perusaskel kunnolla, vaikka rytmitajua ja sävelkorvaa onkin. Ei kerta näyttäminen mene perille.

• Nopea mutta hidas
        Juu.. kirjoitti:

Hitaan foksin ja tangon askelluksesta.

Hidas sijoittuu musiikissa aina niin bettä se alkaa ykkösellä tai kolmosella. Hitaan kesto on kaksi iskua. Hitaita tanssitaan vapaa määrä peräkkäin sen mukaan mikä on tanssillisesti mielekästä.

Nopeita tanssitaan aina parillinen määrä ja ensimmäinen askel on aina ykköselle tai kolmoselle. Pyörimisissä nopeiden määrä saattaa nousta helpostikin yli kymmenen askeleen ja muissakin tilanteissa.

Tämä periaate on viimeaikoina yleistynyt jo alkeiden opeteuksessa.

Lähes kaikki alkeiskurssit sisältää myös kaavamaisen perusaskelluksen hhnn, koska on vielä suuri määrä tanssijoita ketkä eivät osaa tanssia muuta kuin hhnn kaavaa. Tämä kaava on selkärankatasolle opeteltuna kuitenkin yksi voimakkaimmin lisäoppimista rajoittava tekijä.

• 14+20
        Juu.. kirjoitti:

Suhtautumisesi tuohon tanssiin liian kaavamaista ja askelpitoista.

Kyllä tuo kaikenlaisen musiikin kuuntelu ja vapaa hengailu biisin kertomuksen tahdissa opettaa paljon, siinä vartalo saa liikkua ja tulkita biisiä vapaasti, ilman mitään kaavoja ja sääntöjä.

Mielestäni tanssiminen ei ole vain että osaa askeleet joita sitten toistaa musiikin rytmiin, ykkösiä yms. hakien ja koko ajan pohtien että meneekö näin.

Kun katselee näitä nykyajan ihmisiä, varsinkin tanssikurssien ensikertalaisia ja mikesi myös kadulla kävlijöitä, etenkin nuoria.
        Niin suorastaan silmään pistää huomata kuin hengetön heidän vartalonsa on, kävellessä ei liiku kuin jalat lantiosta alaspäin, muu osa vartaloa on elotonta.

Jotenkin tuntuu että tämä kaikki on nykyelämän tulosta, istutaan, istutaan ja istutaan ja tuloksen näkee katukuvassa.

Ei ihme että tanssiminen, ihmisen luontainen vartalon liike on monelle nykyihmisille lähes käsittämätöm probleema.

Joskus tulee itsekin käytyä noisa alkeissa ja etenkin rumban alkeissa huomaa tuon aloittelevien daamien vartalon elottomuuden.

Mutta annas olla kun on daami jolla kropan liike hallussa, se on kuin urheiluautoa ohjastaisi, sitä voi kutsua tanssiksi tallustelun sijaan.

• hjp.
        hannamaja kirjoitti:

On kyllä totta että perusaskeleet ovat tärkeimmät. Itse aloitin kurssit "kokemattoman mutta yritteliään" vetäjän seurassa. Koska hän (nuori tyttö) vaikutti niin kovasti tahtovan että useammat alkaisivat harrastamaan tanssimista, olen pyrkinyt häntä avustamaan. Hänellä kun ei ollut kaverinakaan ketään vakituista vetäjää, että olisi voinut näyttää malliksi miten tehdään, vaan sattumoisin ehkä joku oli tullut paikalle, niistä, jotka jo aikaisemmin olivat käyneet kurssilla jossakin.
        Aina voi tietenkin ajatella, että eihän sellainen saa opettaa, joka ei oikeastaan ole huippuohjaaja, sillä kaikkihan haluavat osaavat ja erinomaiset opettajat.
        Nyt vaan sattuu olemaan niin että ei täällä ole paljon valinnanvaraa, jos haluaa opetella jotain määrättyä lajia. Tietenkin voi hakeutua yksityisopetukseen, ne jotka eivät haluavat.

Se onkin ihmeellistä että, mitä enemmän oppii, sitä enemmän huomaa vajavaisuuksia omassa tanssimisessaan. Harjoittelu, onkin nykyään aivan perusliikkeissä enempi, ja enempi. Verrattuna ensimäiseen kurssijaksoon, missä kaikki tavallaan olimme alittelijoita, olemme kovaa vauhtia kehittymässä todella enempi osaaviksi tanssijoiksi. Ohjaajakin on jo tässä vaiheessa saanut kaverikseen yhden aloittelijoista, joka vakituiseen opettaa kaverina, ja sehän on nyt helpompaa, kun asuvatkin nyt yhdessä.

Ohjaaja on myös kehittynyt opettamisessaan tämän matkan aikana, vaikkakin on vielä paljon parantamisen varaa. Itse jatkan mukana olemista ainakin tämän jakson, ja olen vähän joka paikan vara, eli opettelen vientiä pääasiassa, mutta olen myös naisen roolissa silloin kun on tarpeeksi miehiä paikalla.

Harrastaja opettaa toista harrastajaa? Kai se niinkin voi käydä, mutta oma kokemukseni tanssin opettelusta on ollut tämän kahden ja puolen vuoden aikana sellainen että, mitä kokeneempi, ja myös tanssinopettajan tutkinnon suorittanut henkilö on aina ollut huomattavasti parempi opettajana kuin sivutyökseen tai harrastuksekseen muita ohjaava henkilö. Eihän esim. autooulussakaan saa opettaa epäpätevä harrastaja/sunnuntaiautoilija.
        Tietysti jos paikkakunnalla on sellainen tilanne ettei ole saatavana ammattitaitoista tanssin opetusta, on turvauduttava siihen mitä on. Silloin vain voi käydä juuri niin kuin keskustelun aloittajalle on käynyt. Hyvä opettaja osaa huomioida heikompien ongelmat, ja antaa heille tarvittaessa apua.
        Tästä asiasta on niin paljon omaa kokemusta, että kehoittaisin aloittajaa hakemaan vielä eri mahdollisuuksia.

• jepulis_jee
        hjp. kirjoitti:

Harrastaja opettaa toista harrastajaa? Kai se niinkin voi käydä, mutta oma kokemukseni tanssin opettelusta on ollut tämän kahden ja puolen vuoden aikana sellainen että, mitä kokeneempi, ja myös tanssinopettajan tutkinnon suorittanut henkilö on aina ollut huomattavasti parempi opettajana kuin sivutyökseen tai harrastuksekseen muita ohjaava henkilö. Eihän esim. autooulussakaan saa opettaa epäpätevä harrastaja/sunnuntaiautoilija.
        Tietysti jos paikkakunnalla on sellainen tilanne ettei ole saatavana ammattitaitoista tanssin opetusta, on turvauduttava siihen mitä on. Silloin vain voi käydä juuri niin kuin keskustelun aloittajalle on käynyt. Hyvä opettaja osaa huomioida heikompien ongelmat, ja antaa heille tarvittaessa apua.
        Tästä asiasta on niin paljon omaa kokemusta, että kehoittaisin aloittajaa hakemaan vielä eri mahdollisuuksia.

"Harrastaja opettaa toista harrastajaa? Kai se niinkin voi käydä, mutta oma kokemukseni tanssin opettelusta on ollut tämän kahden ja puolen vuoden aikana sellainen että, mitä kokeneempi, ja myös tanssinopettajan tutkinnon suorittanut henkilö on aina ollut huomattavasti parempi opettajana kuin sivutyökseen tai harrastuksekseen muita ohjaava henkilö."

Kyllähän se näin ilman muuta on. Suomessa vain ei valitettavasti ole mitään lainsäädäntöä tanssialalla, joten näitä harrastelijoita yhdistyksineen on aivan riesaksi asti.

"Tietysti jos paikkakunnalla on sellainen tilanne ettei ole saatavana ammattitaitoista tanssin opetusta, on turvauduttava siihen mitä on."

Valitettavan totta tämäkin, ja siitä voimme kiittää yksin Suselia, joka levittelee näitä harrastelijaohjaajiaan sinne sun tänne. Harrastelijaohjaajan ei tarvitse välittää oppilaistaan yhtä paljon kuin ammattiopettajan, kun päivätyö on muualla ja palkka juoksee. Ja jos ei opi ei tulla enää tunneille ja moni vieläpä syyttää itseään kun ei oppinut ja hylkää koko tanssiharrastuksen. Eli toisin sanoen jos seuratanssi katoaa Suomesta, voimme kiittää juurikin yksinomaan Suselia ja sen harrastajaohjaajien verkostoa, joka levittäytyy ympäri Suomen kuin syöpä.

• autokouluun
        jepulis_jee kirjoitti:

"Harrastaja opettaa toista harrastajaa? Kai se niinkin voi käydä, mutta oma kokemukseni tanssin opettelusta on ollut tämän kahden ja puolen vuoden aikana sellainen että, mitä kokeneempi, ja myös tanssinopettajan tutkinnon suorittanut henkilö on aina ollut huomattavasti parempi opettajana kuin sivutyökseen tai harrastuksekseen muita ohjaava henkilö."

Kyllähän se näin ilman muuta on. Suomessa vain ei valitettavasti ole mitään lainsäädäntöä tanssialalla, joten näitä harrastelijoita yhdistyksineen on aivan riesaksi asti.

"Tietysti jos paikkakunnalla on sellainen tilanne ettei ole saatavana ammattitaitoista tanssin opetusta, on turvauduttava siihen mitä on."

Valitettavan totta tämäkin, ja siitä voimme kiittää yksin Suselia, joka levittelee näitä harrastelijaohjaajiaan sinne sun tänne. Harrastelijaohjaajan ei tarvitse välittää oppilaistaan yhtä paljon kuin ammattiopettajan, kun päivätyö on muualla ja palkka juoksee. Ja jos ei opi ei tulla enää tunneille ja moni vieläpä syyttää itseään kun ei oppinut ja hylkää koko tanssiharrastuksen. Eli toisin sanoen jos seuratanssi katoaa Suomesta, voimme kiittää juurikin yksinomaan Suselia ja sen harrastajaohjaajien verkostoa, joka levittäytyy ympäri Suomen kuin syöpä.

"Eli toisin sanoen jos seuratanssi katoaa Suomesta, voimme kiittää juurikin yksinomaan Suselia ja sen harrastajaohjaajien verkostoa"

Aika höpöjuttua! Ihan varmasti seuratanssi lisääntyy jos ihmiset pakotetaan kalliisiin tanssikouluihin, hehheh.
        Mitenkähän nuo urheiluseurat pärjäävät joissa on 99,9% harrastajavalmentajat? Kielletäänkö vapaaehtoisten valmentajien toiminta niin varmasti urheilun taso nousee?

Eiköhän ole selvää, että mitä enemmän mahdollisuuksia sitä enemmän toimintaa. Kukaan ei estä menemästä ammattilaisen kouluun vaikka harrastajaopetustakin olisi.

Ja se autokouluvertaus oli ihan hyvä, ajo-opetuksen voi ottaa vaikka naapurilta!

• Myös hyviä harrastaj
        autokouluun kirjoitti:

"Eli toisin sanoen jos seuratanssi katoaa Suomesta, voimme kiittää juurikin yksinomaan Suselia ja sen harrastajaohjaajien verkostoa"

Aika höpöjuttua! Ihan varmasti seuratanssi lisääntyy jos ihmiset pakotetaan kalliisiin tanssikouluihin, hehheh.
        Mitenkähän nuo urheiluseurat pärjäävät joissa on 99,9% harrastajavalmentajat? Kielletäänkö vapaaehtoisten valmentajien toiminta niin varmasti urheilun taso nousee?

Eiköhän ole selvää, että mitä enemmän mahdollisuuksia sitä enemmän toimintaa. Kukaan ei estä menemästä ammattilaisen kouluun vaikka harrastajaopetustakin olisi.

Ja se autokouluvertaus oli ihan hyvä, ajo-opetuksen voi ottaa vaikka naapurilta!

Ammattiopettajien pelko siitä että harrastajaopettajat kaappaavat tanssinopetuksen, johtuu ainoastaan ammattiopettajien huonosta ammattitaidosta. On opettajan pohjat mitä tahansa, niin lopullinen ammattitaito on se mikä ratkaisee ja tässä suhteessa muutaman ammattiopettajan kokema tunne omasta asemastaan on aiheellinen.

• Ammattitaidoista..
        Myös hyviä harrastaj kirjoitti:

Ammattiopettajien pelko siitä että harrastajaopettajat kaappaavat tanssinopetuksen, johtuu ainoastaan ammattiopettajien huonosta ammattitaidosta. On opettajan pohjat mitä tahansa, niin lopullinen ammattitaito on se mikä ratkaisee ja tässä suhteessa muutaman ammattiopettajan kokema tunne omasta asemastaan on aiheellinen.

Kyse on siitä että on ennakkoluuloja.
        Ennakkoluulo 1. kaikki osaavt liikkua rytmiin.
        Ennakkoluulo 2. ne jotka eivät osaa liikkua rytmiin, eivät koskaan opikkaan.
        Ennakkoluulo 3. tanssiharrastustuksesta ovat kiinnostuneet vain ne joilla on hyvä rytmitaju.
        Ennakkoluulo 4. armeijan käyneet miehet hallisevat rytmiin liikkumisen.

Näitä ennakkoluuloja on varmasti enemmänkin.

Nämä ennakkoluulot ohjaavat niin voimakkaasti tanssin parissa touhuavia ihmisiä että he eivät kykene asettumaan tavallisen tallaajan asemaan, hehän ovat lähtokohtaisesti sellaisia jotka ovat harrastaneet tanssia koko ikänsä, heille musiikin mukaan liikkuminen on automaattista.

Esimerkki. kurssilainen käy kurssin alussa kertomassa opettajalle että hän ei ole koskaan tanssinut, tätä keskustelua ei noteerata mitenkään (ennakkoluulot ).

Eikö tällaisessa tapauksessa opettajan kuuluisi pikkaisen selvittää kurssilaisen tasoa ja jos taso ei ole riittävä edes alkeiskurssille niin ohjata hänet sitten joko yksityisopetukseen tai muuhun ryhmään joka ihan oikeasti alkoittaa nollista.

• Älähdin kun kalahti
        autokouluun kirjoitti:

Harrastelijaohjaajat opettavat siellä, minne ei ammattilaisia riitä. Ei jokainen kansalaisopisto tai tanssiseura voi palkata ammattilaisopettajaa, koska
        a) heille ei olisi riittävästi tunteja
        b) seuratoiminnassa halutaan kulut pitää kohtuullisena

Nämä närkästyneet tanssiopet (joita onneksi on harvassa!) voisivat ajatella asian siten, että alkeita/perusteita opetetaan enemmän vertaistukiperiaatteella ja yhdessä pohtien ja tekien. Kun palo tanssiin saadaan syttymään, tarjotaan ammattilaisten opetusta, esim. viikonloppukurssien muodossa. Näin ainakin meillä.
        On erittäin hyvä, että edes joku kouluttaa! Kouluttajina Suselilla on alansa huippuja, jotka kouluttavat myös tanssinopettajia (AMK) - ei kirjekurssilla tittelinsä hankkineita.

Tanssinopettaja-nimikettä ei ole mitenkään suojattu. Kuka vaan voi nimittää itseään tanssinopettajaksi, jos vaan kantti kestää. Aika monella näyttää kestävän!

Nostan hattua kaikille harrasteohjaajille,kun jaksavat tehdä talkoilla vuodesta toiseen arvokasta työtä seuran hyväksi. Samoin niille oikeille tanssinopeille, jotka kiertävät myös maakuntia ja tuovat lisää arvokasta oppia!

• swingrokki
        Älähdin kun kalahti kirjoitti:

Harrastelijaohjaajat opettavat siellä, minne ei ammattilaisia riitä. Ei jokainen kansalaisopisto tai tanssiseura voi palkata ammattilaisopettajaa, koska

Nämä närkästyneet tanssiopet (joita onneksi on harvassa!) voisivat ajatella asian siten, että alkeita/perusteita opetetaan enemmän vertaistukiperiaatteella ja yhdessä pohtien ja tekien. Kun palo tanssiin saadaan syttymään, tarjotaan ammattilaisten opetusta, esim. viikonloppukurssien muodossa. Näin ainakin meillä.
        On erittäin hyvä, että edes joku kouluttaa! Kouluttajina Suselilla on alansa huippuja, jotka kouluttavat myös tanssinopettajia (AMK) - ei kirjekurssilla tittelinsä hankkineita.

Tanssinopettaja-nimikettä ei ole mitenkään suojattu. Kuka vaan voi nimittää itseään tanssinopettajaksi, jos vaan kantti kestää. Aika monella näyttää kestävän!

Nostan hattua kaikille harrasteohjaajille,kun jaksavat tehdä talkoilla vuodesta toiseen arvokasta työtä seuran hyväksi. Samoin niille oikeille tanssinopeille, jotka kiertävät myös maakuntia ja tuovat lisää arvokasta oppia!

Ns. harrasteohjaajat, jotka opettavat tanssia päivätyönsä ohella, saattavat olla varsin ansioituneita tanssin saralla, esimerkiksi sijoituksia Suomen Lavatanssicupin kilpailuissa. Tiedän (tunnen) ainakin kaksi pariskuntaa, jotka tanssivat kilpaa huipulla ja vetävät samalla tanssikursseja, olematta varsinaisia tanssin Opettajia.

• joesetäamerikasta
        Älähdin kun kalahti kirjoitti:

Tehdäänkö kaikki harrasteohjaajat lakko?
        Voisitteko arvailla mitä sitten tapahtuisi?
        -muutamia suurimpia kaupunkeja lukuunottamatta missään pienemmillä paikkakunnilla ei olisi mahdollista opetella tanssimaan
        -tanssikoulut käyttäisivät tilaisuutta hyväkseen ja nostaisivat tuntihintansa paaaljon ylemmäksi = vähintään 3x nykyinen
        -tanssia harrastavien ja tavisten välinen railo tulisi ihan todelliseksi, ei olisi mahdollista käydä halvalla silloin tällöin harjoituksissa
        -tanssikoulut alkaisivat toimia muun maailman malliin = tanssityylit ja -paikat ovat sidonnaisia tiettyyn kouluun, tavikset tanssivat postimerkin kokoisilla lähiökuppiloiden lattioilla

Kaikki eivät todellakaan asu Helsingissä tai Tampereella, taitaa tämä todellisuus unohtua joiltain

• Kaveriohjaaja
        Ammattitaidoista.. kirjoitti:

Ennakkoluulo 3. tanssiharrastustuksesta ovat kiinnostuneet vain ne joilla on hyvä rytmitaju.

Nämä ennakkoluulot ohjaavat niin voimakkaasti tanssin parissa touhuavia ihmisiä että he eivät kykene asettumaan tavallisen tallaajan asemaan, hehän ovat lähtokohtaisesti sellaisia jotka ovat harrastaneet tanssia koko ikänsä, heille musiikin mukaan liikkuminen on automaattista.

Esimerkki. kurssilainen käy kurssin alussa kertomassa opettajalle että hän ei ole koskaan tanssinut, tätä keskustelua ei noteerata mitenkään (ennakkoluulot ).

Eikö tällaisessa tapauksessa opettajan kuuluisi pikkaisen selvittää kurssilaisen tasoa ja jos taso ei ole riittävä edes alkeiskurssille niin ohjata hänet sitten joko yksityisopetukseen tai muuhun ryhmään joka ihan oikeasti alkoittaa nollista.

Tanssikursseilla ei useinkaan opeta niitä helppoja pikkujippoja miten kustakin tansista tehdään se oma tanssinsa ja mikä riittää lavoilla hyvinkin pitkälle. Näiden helppojen pikkujippojen oppimisen jälkeen, kun kuka tahansa asiasta kiinnostunut pystyy opettamaan kaverinsa tanssimaan. Vanha perinteinen tanssinoppiminen tapahtui lähes yksinomaan niin että kaverit opettivat toisiaan. Kun kursseilla on opetettu "kaveriopettamisen/oppimisen" periaatteita, niin noin puolet kurssilaisista pystyy ohjaamaan muita kurssilaisia aika hyvinkin. Edelleenkin on hyvät mahdollisuudet lisätä tanssin oppimista kun vaan tanssikurssilaisia rohkaistaan tämänsuuntaiseen toimintaan. Olisikin aika suunnata kurssitoimintaa siihen vanhanaikaiseen tanssitiedon ja taidon siirtämiseen kavereille ja nuoremmille sukupolville. Se olisi myös perinnekulttuurin ylläpitämistä. Vuosikymmeniä tanssitieto ja taito on siirtynyt eteenpäin "kättä myöden", ja sama toimisi edelleenkin kun siihen panostettaisiin.

• ___jep___
        swingrokki kirjoitti:

Ns. harrasteohjaajat, jotka opettavat tanssia päivätyönsä ohella, saattavat olla varsin ansioituneita tanssin saralla, esimerkiksi sijoituksia Suomen Lavatanssicupin kilpailuissa. Tiedän (tunnen) ainakin kaksi pariskuntaa, jotka tanssivat kilpaa huipulla ja vetävät samalla tanssikursseja, olematta varsinaisia tanssin Opettajia.

Vastaanpa nyt edellisiin viesteihin köntässä, kun olisi mielestäni paljonkin oikaistavaa.

Voin oikeasti sanoa montakin syytä siihen, miksi tanssiyhdistykset yhdessä säälittävän kattojärjestönsä kanssa nakertavat Suomen seuratanssikulttuuria.

1) Yhdistykset hävittävät Suomesta ammattitaitoisen opetuksen sekä tanssinopettamisen ammattina. Viimeisin käänne tässä tapauksessa on se valitettava fakta, että myös STOL on pikkuhiljaa nöyrtymässä tähän touhuun. Suselin ohjaajat eivät oikeasti ole tanssialan ammattilaisia. Se että on alkanut harrastaa tanssia ja sitten joskus menee lyhyelle suselin ohjaajakurssille, ei tee harrastajasta pätevää ohjaajaa. Myöskään se, että jotkut ohjaajista ovat ansioituneita tanssijoina erilaisissa kisoissa, ei missään olosuhteissa tee heistä ammattitaitoisia SEURAtanssinopettajia. Kilpatanssi on täysin eri laji, ja hyvin harvoin entisellä kilpatanssijalla on selkeää näkemystä siitä mitä seuratanssi on ja mitä asioita siihen kuulee tai ei kuulu. Toisaalta taas lähes aina Suselin kouluttamat ohjaajat osaavat vaan yhtä tai muutamaa lajia, eikä tämä ole mieletäni mikään kriteeri sille, että he olisivat ammattimaisia.
        Väite, että Suomessa ei olisi tarpeeksi tanssinohjaajia ilman seuroja, on 100% potaskaa! Asia on päinvastoin. Ilman näitä harrastajaohjaajia Suomeen olisi mahdollista luoda kymmeniä, ellei satoja uusia työpaikkoja tanssialalle, ja juurikin sellaisille henkilöille, jotka ovat _oikeasti_ valmiita ja halukkaita kehittämään itseään ja omaa ammattitaitoaan tanssinopettajina. Varmasti osa nykyisistä harrastajaohjaajista olisi tällaisia henkilöitä, mutta Suselin takia he eivät koskaan saa mahdollisuutta. Ja ajatelkaapa sitäkin kylmää faktaa, että Oulussa majaansa pitävä tanssialan AMK-linja on Suomessa tällä hetkellä ainoa, joka kouluttaa käytännössä suoraan kortistoon - Suselin ansiosta! En halua etsiä syyllisiä tähän tilanteeseen, mutta kaiketikin tämä pieni ihmisjoukko voidaan jopa nimetä. Esimerkiksi eräs naishenkilö, joka on kyseisen AMK-linjan vastaava opettaja, kouluttaa myös Suselin ohjaajia. Jos tässä olisi kyse yritysmaailman touhuista, ko. henkilö ei ainoastaan olisi saanut potkuja jo kauan sitten, vaan sen lisäksi myös jos jonkinlaiset petossyytteet!

2) Tanssiyhdistykset harjoittavat harmaata taloutta. Seurojen ansiosta tanssialasta näyttää muodostuvan Suomessa ainakin seuratanssin osalta ainoa ala, jossa ei tunneta palkkamenoja ja jota harjoittavat yhdistysstatuksen takana toimivat "käytännössä-yritykset". Seurojen yritysmäisen toiminnan on jo todennut faktaksi verottaja. Vielä odotellaan sitä, että teostokin puuttuisi asiaan, ja lopulta myös patentti- ja rekisterihallitus, siten että näiden yhdistysten perustaminen kiellettäisiin.
        Jos vielä palataan tuohon 1. kohtaan, niin ilman seuroja nämä mahdolliset sadat uudet työpaikat voitaisiin luoda nimenomaan seurojen tilalla oleviin tanssikouluihin, ja alan kilpailutilanne olisi käytännössä terve ja tasavertainen, aivan kuin normaalisti muillakin aloilla.

3) Seurat ovat muuttaneet seuratanssin asenteita ja käytöstapoja negatiiviseen suuntaan. Tämäkin on kylmää faktaa, ja jatkuvasti kuulee tarinoita huonosta käytöksestä ym. sellaisesta. Ilmiö on uusi eikä sitä ollut ennen lavatanssiseuroja.

4) Lisäksi edelliseen asiaan liittyen - seuroissa on paljon puhetta mutta vähän näyttöjä. Lisäksi niiden ansiosta on yleistymässä käsitys, jonka mukaan tanssilajeja ei enää tarvita, vaan pelkkä letkuilu ja fiilistely tulisi niitä korvaamaan. Tämä on sikäli ainutlaatuista, että missään muualla maailmassa ei vahingossakaan törmää tämänkaltaiseen ajattelutapaan. Kuitenkin jos tanssilajit hävitetään seuratanssista, se ei varmaankaan kiinnosta enää kovin monia??? No, ainakin minusta olisi erittäin tylsää tanssia koko ajan samalla tavalla. Merkkejä jostakin tällaisesta on jo näkyvissä. Tanssipaikoilla on varsin helppoa huomata, ketkä ovat käyneet seurojen kursseilla. Ei enää tehdä eroa foksin, tangon, valssin ja hitaan valssin välillä, esimerkiksi, vaan kaikki nämä lajit tanssitaan samalla tavalla hiipien, kyynärpäät ylhäällä muitten tiellä, välillä vartaloa letkuttaen ja hyvin usein vailla minkäänlaista kosketusta musiikkiin!

• opoppilas
        ___jep___ kirjoitti:

Vastaanpa nyt edellisiin viesteihin köntässä, kun olisi mielestäni paljonkin oikaistavaa.

Voin oikeasti sanoa montakin syytä siihen, miksi tanssiyhdistykset yhdessä säälittävän kattojärjestönsä kanssa nakertavat Suomen seuratanssikulttuuria.

1) Yhdistykset hävittävät Suomesta ammattitaitoisen opetuksen sekä tanssinopettamisen ammattina. Viimeisin käänne tässä tapauksessa on se valitettava fakta, että myös STOL on pikkuhiljaa nöyrtymässä tähän touhuun. Suselin ohjaajat eivät oikeasti ole tanssialan ammattilaisia. Se että on alkanut harrastaa tanssia ja sitten joskus menee lyhyelle suselin ohjaajakurssille, ei tee harrastajasta pätevää ohjaajaa. Myöskään se, että jotkut ohjaajista ovat ansioituneita tanssijoina erilaisissa kisoissa, ei missään olosuhteissa tee heistä ammattitaitoisia SEURAtanssinopettajia. Kilpatanssi on täysin eri laji, ja hyvin harvoin entisellä kilpatanssijalla on selkeää näkemystä siitä mitä seuratanssi on ja mitä asioita siihen kuulee tai ei kuulu. Toisaalta taas lähes aina Suselin kouluttamat ohjaajat osaavat vaan yhtä tai muutamaa lajia, eikä tämä ole mieletäni mikään kriteeri sille, että he olisivat ammattimaisia.
        Väite, että Suomessa ei olisi tarpeeksi tanssinohjaajia ilman seuroja, on 100% potaskaa! Asia on päinvastoin. Ilman näitä harrastajaohjaajia Suomeen olisi mahdollista luoda kymmeniä, ellei satoja uusia työpaikkoja tanssialalle, ja juurikin sellaisille henkilöille, jotka ovat _oikeasti_ valmiita ja halukkaita kehittämään itseään ja omaa ammattitaitoaan tanssinopettajina. Varmasti osa nykyisistä harrastajaohjaajista olisi tällaisia henkilöitä, mutta Suselin takia he eivät koskaan saa mahdollisuutta. Ja ajatelkaapa sitäkin kylmää faktaa, että Oulussa majaansa pitävä tanssialan AMK-linja on Suomessa tällä hetkellä ainoa, joka kouluttaa käytännössä suoraan kortistoon - Suselin ansiosta! En halua etsiä syyllisiä tähän tilanteeseen, mutta kaiketikin tämä pieni ihmisjoukko voidaan jopa nimetä. Esimerkiksi eräs naishenkilö, joka on kyseisen AMK-linjan vastaava opettaja, kouluttaa myös Suselin ohjaajia. Jos tässä olisi kyse yritysmaailman touhuista, ko. henkilö ei ainoastaan olisi saanut potkuja jo kauan sitten, vaan sen lisäksi myös jos jonkinlaiset petossyytteet!

2) Tanssiyhdistykset harjoittavat harmaata taloutta. Seurojen ansiosta tanssialasta näyttää muodostuvan Suomessa ainakin seuratanssin osalta ainoa ala, jossa ei tunneta palkkamenoja ja jota harjoittavat yhdistysstatuksen takana toimivat "käytännössä-yritykset". Seurojen yritysmäisen toiminnan on jo todennut faktaksi verottaja. Vielä odotellaan sitä, että teostokin puuttuisi asiaan, ja lopulta myös patentti- ja rekisterihallitus, siten että näiden yhdistysten perustaminen kiellettäisiin.
        Jos vielä palataan tuohon 1. kohtaan, niin ilman seuroja nämä mahdolliset sadat uudet työpaikat voitaisiin luoda nimenomaan seurojen tilalla oleviin tanssikouluihin, ja alan kilpailutilanne olisi käytännössä terve ja tasavertainen, aivan kuin normaalisti muillakin aloilla.

3) Seurat ovat muuttaneet seuratanssin asenteita ja käytöstapoja negatiiviseen suuntaan. Tämäkin on kylmää faktaa, ja jatkuvasti kuulee tarinoita huonosta käytöksestä ym. sellaisesta. Ilmiö on uusi eikä sitä ollut ennen lavatanssiseuroja.

4) Lisäksi edelliseen asiaan liittyen - seuroissa on paljon puhetta mutta vähän näyttöjä. Lisäksi niiden ansiosta on yleistymässä käsitys, jonka mukaan tanssilajeja ei enää tarvita, vaan pelkkä letkuilu ja fiilistely tulisi niitä korvaamaan. Tämä on sikäli ainutlaatuista, että missään muualla maailmassa ei vahingossakaan törmää tämänkaltaiseen ajattelutapaan. Kuitenkin jos tanssilajit hävitetään seuratanssista, se ei varmaankaan kiinnosta enää kovin monia??? No, ainakin minusta olisi erittäin tylsää tanssia koko ajan samalla tavalla. Merkkejä jostakin tällaisesta on jo näkyvissä. Tanssipaikoilla on varsin helppoa huomata, ketkä ovat käyneet seurojen kursseilla. Ei enää tehdä eroa foksin, tangon, valssin ja hitaan valssin välillä, esimerkiksi, vaan kaikki nämä lajit tanssitaan samalla tavalla hiipien, kyynärpäät ylhäällä muitten tiellä, välillä vartaloa letkuttaen ja hyvin usein vailla minkäänlaista kosketusta musiikkiin!

Mikä oikeus millään taholla on kieltää tanssiseurojen toiminta? Jos koulut eivät saa kauppaa käymään niin mitä sitä itkemään, eivät ne jaa voittojakaan muiden kanssa.
        Mitä ilmeisimmin seurojen ohjaajille on kysyntää.
        Ensin aletaan tehdä bisnestä dollarin kuvat silmissä ja sitten itketään kun joku muu vie asiakkaat.
        Suurin osa tanssikurssien ihmisistä ei todellakaan halua hampaat irvessä harjoitella ja sitoutua siihen.

• 7+5
        ___jep___ kirjoitti:

Niinpä, näin se vain menee, ei muuta kuin lobbarit eduskuntaan löpisemään kaiken tanssinopettamisen luvanvaraiseksi pakkobisnekseksi.

Tällainen lobattu, lainsäädäntöön perustuva pakkobisneshän on nykyisin alati laajenemassa, on jätelakia, paskalakia, yms. ei muuta kuin joukkoon tummaan vaan.

Näin toimien loppuu tanssinopettaminen Suomesta varmasti, siitä tulee niin kallista että varaa siihen ei ole kuin rikkailla. Ja pakkoa siitä on vaikea saada koska tanssimista tuskin lailla voidaan pakollseksi säätää.

Herää, et näe metsää puilta.

• Näin menee
        ___jep___ kirjoitti:

Seuratoiminnan tuotto on veronalaista tuloa jos se kilpailee samalla alalla toimivia yrityksiä vastaan. Tämä on fakta.
        Seurat saavat kouluttaa omia jäseniään ihan niin paljon kuin haluavat ilman veroseuraamuksia mutta ulkopuolisten kouluttaminen on verollista toimintaa.

No miten sitten kursseja järjeastetään seuroissa?
        Ensinmäisenä kun tulee seuran järjestämälle kurssille niin liitytään jäseneksi seuraan, eli ei kouluteta ulkopuolisia.

Olen toiminut erään urheiluseuran vastuukouluttajana kohta 10 vuotta ja kuvio on erittäin tuttu.

Tanssin opetuksesta en tiedä mutta meidän lajin kohdalla huomaa kyllä kuka on käynyt kaupallisen kurssin ja kuka harrastepuolen kurssin.
        Jopa maailmalla arvostetaan harrastepuolen kurssinkäyneitä enemmän kuin kaupalisen puolen käyneitä.

Tietenkin harrastepuolellakin on kouluttajia jotka eivät ole "ammattitaitoisia" vaikka ovat saaneet siihen koulutuksen, heiltä vain puuttuu se jokin, mutta samaa voi sanoa kaupallisesta puolesta. Lisäksi kaupallisella puolella on aina se raha joka ratkaisee ja kulujen päälle pitää saada vielä voittoa.

• Hidas taitava
        ___jep___ kirjoitti:

Aloittaja puhui alkeisten puuttumisesta - alkeiskursseilla.
        Vasta-alkajalle on ihan sama , minkä koulukunnan kasvatti opettaja on.

Että löytyykö koko Suomenmaasta ,sellaista alkeis kurssia, jossa edetään hitaammalla vauhdilla saada uusia kuvioita käytyä läpi.

Alkeiskurssilla voisi opettaa vain 5 kuviota, mutta niitä kunnolla ja perusteellisesti.

Tuntuu siltä, että kursseja pidetään siksi, että opettajat kehittyvät ammatissaan. Ja oppilaat ovat vain laporatoorio kaniineja.
        Sopiihan se näinkin, että opettajat ja oppilaat kehittyvät. Mutta miksi myös alkeiskurssit valjastetaan tähän päämäärään.

• __________
        7+5 kirjoitti:

Niinpä, näin se vain menee, ei muuta kuin lobbarit eduskuntaan löpisemään kaiken tanssinopettamisen luvanvaraiseksi pakkobisnekseksi.

Tällainen lobattu, lainsäädäntöön perustuva pakkobisneshän on nykyisin alati laajenemassa, on jätelakia, paskalakia, yms. ei muuta kuin joukkoon tummaan vaan.

Näin toimien loppuu tanssinopettaminen Suomesta varmasti, siitä tulee niin kallista että varaa siihen ei ole kuin rikkailla. Ja pakkoa siitä on vaikea saada koska tanssimista tuskin lailla voidaan pakollseksi säätää.

Herää, et näe metsää puilta.

Pitäisikö sitten muillakin aloilla sallia yhdistysten toiminta? Tulisi sitten vaikkapa autokouluyhdistyksiä ja pesulayhdistyksiä ynnä muita. Herää kysymys että kuka tällaiseen suostuu? Ja mitä siitä seuraisi? Työttömyyttä ainakin, se olisi selvää! Ei tietääkseni millään alalla, jossa on vapaa tasavertainen kilpailutilanne ole hilattu hintoja tahallaan ylös. Päinvastoin, tanssialalla yhdistykset hilaavat tahallaan hintoja alaspäin. Normaalisti minkä tahansa palvelun ainoa alennusperuste on sosiaalinen, eli työttömät, nuoret ja eläkeläiset saavat alennuksia. Tanssin parissa alennuksia nauttivat - mielestäni väärin perustein - tanssiseurojen jäsenet, nekin jotka käyvät työssä ja joilla aivan varmasti on varaa maksaa harrastuksestaan. Nyt vain tilanne on se, että seurat valitettavasti kouluttavat jäsenistään joka paikassa alennuksia kerjääviä, huonosti käyttäytyviä keskinkertaisia tanssijoita.

Ja tietenkään tanssiseurojen toimintaa ei voi kieltää, mutta mikä velvollisuus yhteiskunnalla on myöskään tukea verohelpotuksin tavallisten maksukykyisten ihmisten harrastelua? Kuinka moni tanssipaikka on lopettanut siitä syystä, että tanssilipun hinta on noussut sen myötä, kun seurat ovat kerjänneet alennuksia? Jos seurojen jäsenet oikeasti arvostaisivat harrastustaan, he myös olisivat valmiita maksamaan harrastuksestaan. Nyt vain tilanne on heidän keskuudessaan sellainen, että mikään ei saisi maksaa.

Sekin kysymys herää, että mitä hyötyä tanssiseuroista on? Ainakaan yhteiskuntaa ne eivät hyödytä millään tavalla. Ne eivät työllistä ketään. Jatkuva alennusten kerjääminen ei hyödytä ketään. Yleishyödyllisyydelläkään niiden olemassaoloa ei voi perustella, koska en ole mitenkään havainnut niiden edistävän tanssikulttuuria Suomessa, vaikka jotkut niin inttävätkin.

• tuottamattomat pois
        __________ kirjoitti:

Pitäisikö sitten muillakin aloilla sallia yhdistysten toiminta? Tulisi sitten vaikkapa autokouluyhdistyksiä ja pesulayhdistyksiä ynnä muita. Herää kysymys että kuka tällaiseen suostuu? Ja mitä siitä seuraisi? Työttömyyttä ainakin, se olisi selvää! Ei tietääkseni millään alalla, jossa on vapaa tasavertainen kilpailutilanne ole hilattu hintoja tahallaan ylös. Päinvastoin, tanssialalla yhdistykset hilaavat tahallaan hintoja alaspäin. Normaalisti minkä tahansa palvelun ainoa alennusperuste on sosiaalinen, eli työttömät, nuoret ja eläkeläiset saavat alennuksia. Tanssin parissa alennuksia nauttivat - mielestäni väärin perustein - tanssiseurojen jäsenet, nekin jotka käyvät työssä ja joilla aivan varmasti on varaa maksaa harrastuksestaan. Nyt vain tilanne on se, että seurat valitettavasti kouluttavat jäsenistään joka paikassa alennuksia kerjääviä, huonosti käyttäytyviä keskinkertaisia tanssijoita.

Ja tietenkään tanssiseurojen toimintaa ei voi kieltää, mutta mikä velvollisuus yhteiskunnalla on myöskään tukea verohelpotuksin tavallisten maksukykyisten ihmisten harrastelua? Kuinka moni tanssipaikka on lopettanut siitä syystä, että tanssilipun hinta on noussut sen myötä, kun seurat ovat kerjänneet alennuksia? Jos seurojen jäsenet oikeasti arvostaisivat harrastustaan, he myös olisivat valmiita maksamaan harrastuksestaan. Nyt vain tilanne on heidän keskuudessaan sellainen, että mikään ei saisi maksaa.

Sekin kysymys herää, että mitä hyötyä tanssiseuroista on? Ainakaan yhteiskuntaa ne eivät hyödytä millään tavalla. Ne eivät työllistä ketään. Jatkuva alennusten kerjääminen ei hyödytä ketään. Yleishyödyllisyydelläkään niiden olemassaoloa ei voi perustella, koska en ole mitenkään havainnut niiden edistävän tanssikulttuuria Suomessa, vaikka jotkut niin inttävätkin.

"Sekin kysymys herää, että mitä hyötyä tanssiseuroista on?"
        -mitä hyötyä mistään seurasta on? Tuolla perusteella voidaan lopettaa mikä tahansa. Mikä tahansa asia voidaan näennäisesti korvata jollain tarpeellisemmalla ja tuottavammalla. Sekö on elämän tarkoitus?

• Siirtyminen
        Ammattitaidoista.. kirjoitti:

Mikä ihmeen tavallinen tallaaja? Miksi tällainen käsite on pakkosyöttää asiayhteyteen?
        Olen täysin vakuuttunut että, jos kertoo ettei ole tanssinut koskaan niin kuulija ottaa sen tosissaan! Mutta mitä tällä sanomalla pitäisi tämän ohjaajan tehdä että, tallaaja kokisi tulleensa sanomassaan kuuluksi?

Jos jolla kulla oppiminen ja aloittaminen on kiinni oman minäkuvan ja rohkeuden löytäminen mitä tulee hoivata vuosia ennenkuin voi edes nollasta aloittaa on itse käsitettevä että hoidattaa itsensä kuntoon että kykenee siitä nollasta aloittamaan. Koska on hyvin yksinkertaista käsitää että, mikäli tahtoo oppia tanssimaan on se nolla poljettava lattain rakoon että voi ykkösen ottaa.

Etsimällä ennakkoluuloja pönkittääkseen omaa nollaa ei etene nolla eikä polla.

• Niinpä niin..
        Siirtyminen kirjoitti:

Mikä ihmeen tavallinen tallaaja? Miksi tällainen käsite on pakkosyöttää asiayhteyteen?
        Olen täysin vakuuttunut että, jos kertoo ettei ole tanssinut koskaan niin kuulija ottaa sen tosissaan! Mutta mitä tällä sanomalla pitäisi tämän ohjaajan tehdä että, tallaaja kokisi tulleensa sanomassaan kuuluksi?

Jos jolla kulla oppiminen ja aloittaminen on kiinni oman minäkuvan ja rohkeuden löytäminen mitä tulee hoivata vuosia ennenkuin voi edes nollasta aloittaa on itse käsitettevä että hoidattaa itsensä kuntoon että kykenee siitä nollasta aloittamaan. Koska on hyvin yksinkertaista käsitää että, mikäli tahtoo oppia tanssimaan on se nolla poljettava lattain rakoon että voi ykkösen ottaa.

Etsimällä ennakkoluuloja pönkittääkseen omaa nollaa ei etene nolla eikä polla.

En ole se kirjoittaja jonka tekstiä kommentoit mutta vastailempa.
        "Mikä ihmeen tavallinen tallaaja?"
        Otappa pikkaisen selvää tanssin taitajista, suomessa on reilu 5 miljoonaa asukasta ja jos rajataan puolet pois (lapset ja vanhukset yms.) jää 2,5 miljoonaa ihmista. Väitän että suurimmalla osalla tanssi ja sen harrastus on ravintolatanssin tasolla eli mennään ruuhkan mukana jos sitäkään, eli nämä ovat tavallisia tallaajia.

"Olen täysin vakuuttunut että, jos kertoo ettei ole tanssinut koskaan niin kuulija ottaa sen tosissaan!"
        Ei muuten ota, on omakohtaisia kokemuksia.
        Nimen omaan sitä olen tässä monta kertaa yrittänyt keroa että nämä tavalliset tallaajat jotka lähtevät täysin nollista pidetään alkeiskursseilla monesti vain rahan takia, hehän pienentävät mukavasti näiden "kultalusikka suussa syntyneiden" rahallista taakkaa.
        Ihan oikeasti jos joku tulee ja sanoo kouluttajalle ettei ole koskaan tanssinut niin silloin kouluttajan pitäisi ottaa selvää selviytyykö tämä henkilö hänen kurssistaan jos ei niin hänet pitää ohjata muunlaiseen koulutukseen eikä periä kylmästi kurssimaksu ja aiheuttaa näin turhautumista.

"Jos jolla kulla oppiminen ja aloittaminen on kiinni oman minäkuvan ja rohkeuden löytäminen mitä tulee hoivata vuosia ennenkuin voi edes nollasta aloittaa on itse käsitettevä että hoidattaa itsensä kuntoon että kykenee siitä nollasta aloittamaan."
        Osoittaa täysin selvästi ettet osaa asettua nollista aloittajan asemaan (olet kultalusikka suussa syntynyt).
        Jo se että hakeutuu kurssille on osoitus että haluaa kehittyä, jos kurssirintamalla ei ole oikeasti tarjolla oikeasti nollista liikkeelle lähteviä kursseja niin mitä tällaisen nollista liikkeelle lähtevän tulisi tehdä?
        Ehkä hänen pitäisi aloittaa niin kuin monet muutkin, mennä musiikki esikouluun ja sen jälkeen musiikki kerhoihin yms.
        Fakta on että työssäkäyville aikuisille ei ole tarjolla mitään paikkaa missä voisi oppia nuo alkeet, tai on tietenkin yksityisopetus n. 10-20 tuntia a 40€/h= 400€-800€. Tämä on fakta.

"Koska on hyvin yksinkertaista käsitää että, mikäli tahtoo oppia tanssimaan on se nolla poljettava lattain rakoon että voi ykkösen ottaa."
        Tuo pitää paikkaansa mutta kuten edellä on tullut selväksi niin ohjausta tähän nollan polkemiseen ja sen ykkösen löytämiseen ei ole tarjolla niin nämä tavalliset "tallaajat" hakeutuvat tavallisille alkeiskursseille joiden taso on liian korkea heidän lähtötasoonsa.

Mitä jos alkeiskurssien taso nostattaisiinkin sille tasolle mikä on tarkoitettu edistyneille tanssijoille (jatkokurssit), silloin voisitte ehkä tajuta "tavallisen tallaajan" ongelman, kukaan ei opastaisi askeleissa yms. hypättäisiin suoraan erinlaisiin kuvioihin.

Ihan oikeasti olen peräänkuuluttanut tanssinopettajilta ihan oikeasti alkeis alkeis kursseja jotka lähtisivät todella nollasta liikkeelle, tämä ei olisi pois alkeiskursseista vaan palvelisi todennäköisesti varsinaisten kursseja osallistujien määränä.
        Ilmeisesti tanssinopettajat eivät kykene järjestaämään tällaisia alkeis alkeiskursseja kun he ovat niitä "kultalusikka suussa syntyneita" jolloin he eivät käsitä "tavallisen tallaajan" ongelmaa.

Tiedän tämän kun itse lähdin nollista ja yritin päästä tanssin kuvioihin mukaan alkeiskurssien kautta ja ilmoitin opettajalle etten osaa enkä ole koskaan tanssinut.
        Yksityisopetuksen ja helvetinmoisen työn takana oli oppiminen.
        Normaali työssäkäyvä ei jouda eikä ole välttämättä varojakaan tuollaiseen yksityisopetukeen ja omatoimiseen opetteluun.

Joten vielä vetoomus tanssin parissa ammatikseen pyöriville, järjestäkää ihan oikeita alkeis alkeiskursseja jossa lähetään liikkeelle ihan musiikin opiskelusta, tanssille tärkeiden elementtien löytämisestä, vartalon liikkeistä ja niiden sovittamisesta musiikkiin.
        Tahti ei tarvitse olla kova, vaikka 3-5 kerralla oppisi tuon liikkumisen musiikin mukaan, ei siis vielä mitään tanssiaskeleita vaan ihan kävelemään musiikin mukaan, se voisi olla tavoite kurssilla.
        Alkeiskurssi voisi jatkaa siitä eteenpäin.

Itse en enään tarvitse tällaista palvelua mutta pystyn oman kokemuksen kautta peilaamaan tätä ongelmaa ja varsinkin oman ikäluokan kohdalla, 80 luvulla ei ollut oikein seksikästä harrastaa tanssimista ja monet koulutkin karsivat tanssin pois ohjelmistaan, musiikin tunneillakin vain kuunneltiin levyjä ja touhuttiin mitä huvitti.
        Jotta sen verran taustatietoa.

• Yksflikka
        ___jep___ kirjoitti:

Huomaa selvästi, että sinulla on jotain henkilökohtaisesti tanssiseuroja vastaan. Voit naamioida sitä puheidesi taakse, mutta ei se sitä peitä.

Tanssiseuroja tarvitaan, koska siellä takahikiän peräkylillä ei muuten opettaisi tanssia kukaan. Itse olen kotoisin tällaisesta takapajulasta, jossa ainoa tanssin opettelumahdollisuus oli satunnainen kansalaisopiston järjestämä kurssi jonne vetäjät haalittiin mistä saatiin. Eikä niitäkään järjestetty joka syksy tai kevät.

Toki sitä olisi voinut lähteä lähimpään suureen kaupunkiin n. 100km:n päähän tanssikoulun hintaville tunneille.. Eli maksaa matkakulut tuntihinnat ja vielä löytää aika tunneille lähtemiseen töiden/opintojen jälkeen? Tosin tuolloin 90-luvulla siellä suuremmassakaan kaupungissa ei tainnut olla ainuttakaan tanssikoulua joka olisi opettanut seuratansseja..? Erinäköistä discojuttua kyllä oli, mutta seuratansseja ei tainnut opettaa kukaan. varsinaista seuratansseihin keskittynyttä tanssikoulua siellä on tuskin vieläkään.

Ei ketään AMK koulutettua kiinnosta lähteä kauas takapajulaan kerran viikossa tunniksi tai pariksi opettamaan, koska saatavasta opetuspalkkiosta ei jäisi käytännössä mitään käteen. Silti myös niitä takapajulan ihmisiä saattaisi kiinnostaa tanssiminen, jos ei muuta niin häävalssin verran.

Kaikilla ei myöskään olisi varaa kalliisiin kurssimaksuihin, kansalaisopistojen ja seurojen ohjatut tunnit ovat edullisia ja sopivat paremmin työttömän tai opiskelijankin laihalle lompakolle.

Että pidäpäs se suusi soukemmalla ja lakkaa tonkimasta vain sitä omaa napaasi.

• täälläkin tanssitaan
        Yksflikka kirjoitti:

Huomaa selvästi, että sinulla on jotain henkilökohtaisesti tanssiseuroja vastaan. Voit naamioida sitä puheidesi taakse, mutta ei se sitä peitä.

Tanssiseuroja tarvitaan, koska siellä takahikiän peräkylillä ei muuten opettaisi tanssia kukaan. Itse olen kotoisin tällaisesta takapajulasta, jossa ainoa tanssin opettelumahdollisuus oli satunnainen kansalaisopiston järjestämä kurssi jonne vetäjät haalittiin mistä saatiin. Eikä niitäkään järjestetty joka syksy tai kevät.

Toki sitä olisi voinut lähteä lähimpään suureen kaupunkiin n. 100km:n päähän tanssikoulun hintaville tunneille.. Eli maksaa matkakulut tuntihinnat ja vielä löytää aika tunneille lähtemiseen töiden/opintojen jälkeen? Tosin tuolloin 90-luvulla siellä suuremmassakaan kaupungissa ei tainnut olla ainuttakaan tanssikoulua joka olisi opettanut seuratansseja..? Erinäköistä discojuttua kyllä oli, mutta seuratansseja ei tainnut opettaa kukaan. varsinaista seuratansseihin keskittynyttä tanssikoulua siellä on tuskin vieläkään.

Ei ketään AMK koulutettua kiinnosta lähteä kauas takapajulaan kerran viikossa tunniksi tai pariksi opettamaan, koska saatavasta opetuspalkkiosta ei jäisi käytännössä mitään käteen. Silti myös niitä takapajulan ihmisiä saattaisi kiinnostaa tanssiminen, jos ei muuta niin häävalssin verran.

Kaikilla ei myöskään olisi varaa kalliisiin kurssimaksuihin, kansalaisopistojen ja seurojen ohjatut tunnit ovat edullisia ja sopivat paremmin työttömän tai opiskelijankin laihalle lompakolle.

Että pidäpäs se suusi soukemmalla ja lakkaa tonkimasta vain sitä omaa napaasi.

Samaa mieltä ja komppaan kovasti.
        On aika rajoittunut näkemys kieltää toisilta se mitä ei itse tarvitse kuten harrastajien tanssinopetus syrjäseuduilla. Syrjäseuduksi lasketaan kaikki alle 40000 asukkaan paikkakunnat kaukana isoista kaupungeista.

• otsasuoni pullistuu

Tämän ketjun viestejä lukiessa tulee pakostakin hyvälle mielelle! No siksi, että tuntee sittenkin osaavansa jotain ja että jollain on asiat tanssimaailmassa vieläkin kehnommin!

Tanssipaikoilla tapaa nykyisin niin hyviä tanssijoita, että vaikka kuinka olisi itseään kurssittanut vuosikaudet, tuntee ettei mitään kuitenkaan osaa! Sama tunne nousee pintaan tanssikursseilla, joilla jonkin tanssin uusia kuvioita tahkotessa tulee mieleen ajatus koko homman mielekkyydestä!

Vaatimukset liian korkealla kenties? Mutta mitään ei opi, ellei edes yritä! Tuota yrittämistä on tullut tehtyä jo monen monta vuotta, eikä vieläkään tunnu siltä, että jotain erityistä osaisi!

On varmaan totta, että tanssimaan oppimiselle on eduksi, jos rytmi on "veressä". On tanssinut jotain teininä tai joskus on jotain soitinta tullut tapailtua. Yhtä kaikki, tuo paljon puhuttu rytmi ja musiikin syke pitää tajuta. Oppiakseen tanssimaan vaikka valssia pitää osata laskea valssimusiikkiin yks - kaks - kol, yks - kaks - kol ja vieläpä oikealla hetkellä. Tietty tanssipaikoilla näkee ja tapaa joka tanssi-ilta miehiä, jotka näyttävät tanssivan valssia väärään rytmiin. Kaiketi joskus muinoin väärin opittu laskutapa, mene ja tiedä.

Toisia tansseja ei sitten oikein voikaan enää laskea, jaloille vaan pitää saada oikeat käskyt oikealla hetkellä. Mutta ne eivät kuulukaan aloittelijoille...

Suomi24:n sivuilla ja muuallakin saa käsityksen, että kaikki osaavat tanssia, ainakin jollain tavalla. On hyvä että näitä vastakkaisiakin mielipiteitä vielä esiintyy. Tällaisista viesteistä voi uskoa, miksi joillakin tuntuu olevan niin kovin vaikeaa mennä tanssipaikoille, ellei satu olemaan entuudestaan "parkettien partaveitsi"!

Tänä päivänä tanssimaan oppimista haluaville on asiat paljon paremmin kuin esimerkiksi kolmisen kymmentä vuotta sitten. Tanssikursseja järjestetään melkein joka kylässä, tai ainakin naapurikylässä jonne pääsee autolla.

Vielä kommentti tanssipaikkojen hiljentymisestä. Missähän päin Suomea on tällaista ollut havaittavissa? Missään niissä tanssipaikoissa, joissa olen käynyt, ei ole ollut havaittavissa minkäänlaista tanssikansan vähentymistä! Liikun etupäässä Etelä-Suomessa, mutta kesäisin satunnaisesti myös ympäri Suomea. Tätä tanssikansan vähenemistä kommentoi myös Heikki Kahila taannoin eräässä ohjelmassa, mutta hänen kommenttinsa eivät edustakaan mitään yleistä mielipidettä...

• oppimaan:)

Åke Blonqvist piti huolen että perusaskel oli hallussa:) Mutta eipä siellä juuri eteenpäin päästykään opinnoissa. Eri tasoryhmiä ei ollut. Jos joku yritti kysyä jostain kuviosta että voisiko sen näyttää uudelleen, niin vastaus oli: teepä perusaskelta:)!! Vastaus annettiin vieläpä varsin epäkohteliaaseen sävyyn. Epäilen, että tarkoitus oli ettei kukaan opikaan tanssimaan, vaan pysyvät heillä loppuikänsä.

• Kiitos opelle

Myös kurssit, joissa kaikkien uusien ja juuri keksittyjen ja kaikkien vanhojen - kuvioiden oppiminen on pääasia. Liekö tarkoitus pitää kurssilaiset loppuikänsä kurssilla.

Jos opeteltaisiin 5 kuviota hyvin. Ja kaikki kurssilaiset olisivat ylpeitä osaamisestaan, ja nauttisivat tanssinriemusta - toisin kun nyt, kun on opetellut 30 uuttakuviota 10 minuttia kutakin. Eikä osaa yhtään kunnolla, jotta uskaltaisi hakea naista tanssimaan.

Perusaskeleen oppiminen on kaiken perusta.
        Perusaskeletta pitäisi tietenkin harjoitella kotona , kurssi-illan jälkeen. Se kun yleensä jää tekemättä, ja seuraavalla kurssilla on alkupisteessä taas ja sitten pitäisi mennä, jo eteenpäin.

Kiitos seisoo kumminkin opettajille. Vaikka tässä purnaankin. Paljon olen oppinut ja jotakin jo osaankin.

• feminia rynnistys

Mitenkähän on Halkosaaren perjantai-ilta ja fusku (17/6 2011), onko Media-action ottanut huomioon aloittelijat, vai onko sama vaikka ei ollenkaan mene? Joskus voi olla parempi katella vain youtob-videoita, ja oppii paremmin.

• pieksut ja nahkaiset

En ole kyllä nähnyt fuskua ohjelmassa perjantai-iltana. Onko nyt liikkeellä useampia ohjelmia Halkosaaren tanssikursseista?

• 6

Kyllä se vain on niin että tanssimaan oppii vain tanssimalla ja tanssimalla ja tanssimalla jne. oikopolkua en tiedä.

• Pikkaisen eri kommen

"tanssimaan oppii vain tanssimalla ja tanssimalla ja tanssimalla jne."

Väitteesi voi kääntää toiseksikkin.

Tiiliseinän läpi pääsee vain päätä siihen hakkaamalla ja hakkaamalla ja hakkaamalla.....

Oikopolku olisi tiiliseinän läpi juokseminen mutta järkevin tapa on katsella muuta reittiä millä pääsisi tiiliseinän toiselle puolelle.

Aina ei pelkkä tanssiminen riitä, on monia jotka tarvitsevat aivan eritysitä ohjaamista ja opastusta että saavat ensinnäkin varatalon liikkumaan musiikin mukaisesti, pelkkä tanssiminen ei näille riitä.

• pieniä on murheet

Tanssikursseilla oppii aina sen uuden kuvion, kun sitä montakertaa jankkaa ja pänttää lihasmuistiin. Mutta sitten tulee pian uusi kuvio, senkin oppii menemään oikein. Taas uusi kuvio - ja kaikki nämä samantunnin aikana.

Onko se sitten sitä varhaisrementtiaa, kun ei enää muistakkaan sitä ensimmäistä kuviota, joka meni jo hetkisitten hyvin.

Kuvioita on tullut opeteltua varmaan kymmeniä, mutta kuinka viejä muistaa, mitenkä siihen kuvion pääsisi. Kun ope ei sitä aina ensin näytä.

Sitten tansseissa se ei tulekkaan mieleen vaikka kuinka yrittää muistella. Liika yritys pilaa loputkin. Puhun nyt Argenttiinalaisesta tangosta. Ja nainen odottaa ja odottaa vientiä, jotta pääsisi koristelemaan .... paine senkun kasvaa....

• Anonyymi

• Anonyymi

Samaa mieltä mutta Heiolassa olisi kiinostuvia mutta ei kurssia edes jyränkölässä kurssikeskus

• Anonyymi

Aivan oikein !!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävöin sinua kokoyön!

En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun
      Ikävä
      49
      3311
    2. Kova karman laki

Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko
      Hindulaisuus
      543
      2037
    3. Päivieni piristys, missä olet?

Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei
      Ikävä
      17
      1950
    4. Näen jatkuvasti Sompasaunalla alastomia miehiä ja naisia

jotka menevät siihen viereiseen rantaan myös uimaan alasti. Sompasaunat on siis Mustikkamaalla Helsingissä, ja kuljen si
      Maailman menoa
      82
      1917
    5. Älä mahdollisesti ota itseesi

En voinut tietää. Sitäpaitsi.. niin
      Ikävä
      20
      1578
    6. Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin

Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo
      Tunteet
      43
      1508
    7. Ota nainen yhteyttä ja tee Tikusta asiaa?

Niin sitten minä teen Takusta asiaa.
      Ikävä
      28
      1386
    8. Millainen kaivattusi luonne on?

Millaisia luonteenpiirteitä arvostat kaivatussa? Oletteko samanlaisia luonteeltanne?
      Ikävä
      90
      1349
    9. Helena ja Mikko Koivun ero jatkuu edelleen ja loppua ei näy.

Voi eikä, miksi menee noin vaikeaksi avioero ja sopua ei tää ex- pari vaan saa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      128
      1287
    10. UPM suunnittelee paperintuotannon lopettamista LPR:ssa

Ilta-Sanomissa oli uutinen. Metsäyhtiö UPM suunnittelee paperintuotannon lopettamista Kaukaan-tehtaalla Lappeenrannassa
      Lappeenranta
      113
      1195
    Aihe