erilaiset...

...odotukset

Omakohtaisesti olen huomannut ja tältä palstaltakin lukenut, että usein vanhempien/lasten odotukset kummiin liittyen ja kummin odotukset lapseen/vanhempiin liittyen eivät todellakaan kohtaa. Minkälaisia odotuksia teillä palstalaisilla kummiuteen liittyen?

Minulla on kaksi kummilasta (toinen asuu eri kaupungissa, jossa kuitenkin käyn yleensä melkein kerran kuukaudessa), molemmat ovat alle kouluikäisiä. Kummassakin tapauksessa minua pyydettiin kummiksi, emme kuitenkaan keskustelleet kummiuteen liittyvistä odotuksista, mikä näin jälkikäteen ajatellen olisi ollut ihan hyvä. Käyn kummilapsien luona kylässä synttäreillä ja ennen/jälkeen joulun (miten sovitaan). Tällöin vien lahjat kummilapsille (30-40€). Myös lomamatkoilta/satunnaisesti pari kertaa vuodessa joulujen ja synttäreiden lisäksi ostan heille jotakin; leluja tms tai jos vanhemmat ovat maininneet tarvitsevansa jotain ja satun löytämään sellaista. Nimipäiviä en ole huomioinut, ehkä pitäisi? Tapaan samassa kaupungissa asuvaa kummilasta kerran kahdessa kuukaudessa ja toisessa kaupungissa asuvaa kerran kolmessa kuukaudessa. Yleensä käyn kylässä lapsen kotona (leikitään, pelataan, katsotaan elokuvaa tai lastenohjelmia) tai käydään jossain lastenpaikassa tai leikkipuistossa, elokuvissakin on käyty katsomassa lastenelokuvia. Yökylään en ole lapsia vielä ottanut, siitä syystä että minulla ei ole aikaisempaa kokemusta lastenhoidosta ja vähän huolettaa osaanko hoitaa näin pieniä lapsia "oikein". Olenkin sanonut vanhemmille, että sitten kun lapset ovat vähän isompia, koulussa, voisin ottaa heitä joskus yökyläänkin, lähinnä tätä samassa kaupungissa asuvaa. Uskon asioista emme ole puhuneet, koska kummassakaan tapauksessa vanhemmat eivät ole kovin uskonnollisia ja lapsetkin niin pieniä etteivät ole ainakaan minulta uskontoon liittyvää kysyneet enkä ole osannut asiaa ottaa esille.

Olenko palstalaisten mielestä ok kummi? minusta kun itsestäni tuntuu että vanhemmat silti odottaisivat minulta enemmän. Kuitenkin kun kuuntelen vanhempien juttuja, muut kummit eivät tunnu pitävän näinkään paljon yhteyttä kuin minä. Itse toivoisin kummisuhteesta huolimatta ystävyyden säilyvän (tässä tapauksessa) äiteihin, toisessa tapauksessa ystävyys on jotenkin korvautunut kummisuhteella ja se harmittaa. Lahjoja en odota, mutta minusta olisi kohteliasta laittaa kummille synttärikortti ja joulukortti, minäkin laitan joulukortit koko perheelle ja lapsien äideille synttäreinä, ja lapsien juhliin tietysti tulen paikalle, ja aikuistenkin juhliin jos sellaiset on järjestetty. Toinen perhe laittaa kortit (ja lisäksi olen saanut lahjat synttäreinä ja jouluna, vaikka olen sanonut ettei oikeasti tarvitse), toiset eivät ole kertaakaan muistaneet minua jouluna tai synttäreinä, edes viestillä.

Mitä te muut olette odottaneet ja mitä on mennyt pieleen?

3

712

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pakana-kummitus

      Olet enemmän kuin ok-kummi. Turhaan tuolla päätäsi vaivaat!

      Kummi edustaa itselleni pakollista osallista rituaaliin ja tietenkin myös sitä ihmistä kenelle vanhemmat antavat vastuun pienokaisestaan jos eivät itse ole paikalla.

      Minulle kummius on sitä että vieraillaan toistemme luona, siis molemmat osapuolet. Myös sitä että muistan lasta jouluna ja syntymäpäivinä, kun niin kuuluu vain tehdä. En ota hoitoon, en siis ole hoitotäti. mutta toivon että poika vanhempana kävisi itse jo luonani ilman vanhempiaan. Eli uskon, että suhteemme pysyy hienoisesti etäisenä tuonne ikävuoteen 8 ja sen jälkeen hänen kanssaan voin viettää jo enemmän aikaa.

    • kummit kunniaan

      Parasta antia, mitä lapseni ovat kummeilta saaneet, on ollut se, kun kummit ovat vieneet lasta seurakunnan tilaisuuksiin ja puhuneet lapseni kanssa uskon asioista. Toinen tärkeäksi kokemani asia on se, että saan keskustella lasteni kummien kanssa kasvatukseen ja kristillisyyteen liittyvistä asioista. Hengellisten lehtien tilaaminen lapsilleni on ollut kummeilta kiva juttu. Kummien antama kahdenkeskinen aika lapselle on myös hyvä juttu. Toivon kummeilta esirukousta lapseni puolesta. Pienten lasten kohdalla myös pienet lastenhoitohetket ovat olleet kiva juttu, olemme päässeet mieheni kanssa jonnekin kahdestaan kun kummit ovat hoitaneet pikkuista. Lahjoja kummit tuovat, mutta se ei ole minulle tärkein asia. Toki ihmettelisin, jos eivät esim tulisi kutsuttaessa synttäreille tai eivät muistaisi ollenkaan jouluna. Mutta lahjan rahallisella arvolla ei ole merkitystä. Hengelliset kirjat ovat olleet erityisen kivoja lahjoja.

      Itse kummina koen esirukouksen merkityksen ensiarvoisen tärkeäksi. Olen myös vienyt kummilapsiani seurakunnan tilaisuuksiin, mm lastentapahtumiin. Olen tilannut kummilapsille heidän ikätasoonsa sopivan hengellisen lastenlehden. Lahjaksi olen ostanut kaikennäköistä: vaatetta, lahjakorttia, lelua, kirjaa, kapiota... Muistan kummilapsia lahjalla jouluna, syntymäpäivänä ja nimipäivänä. Adventtikalenterit vien kummilapsille. Annan vanhemmille tarvittaessa vertaistukea kasvatusasioissa, myös liittyen hengelliseen kasvatukseen. Anna vanhemmille lastenhoitoapua tarvittaessa ja tarjoudun siihen joskus ihan muuten vaan. Joskus olen myös vienyt kummilapsiani mm ravintolaan syömään.

      Omien lasteni kummeja muistamme pienellä joulupaketilla (esim kynttilä tai lapsen itse koristelema tyynyliina tms). Joka vuosi annamme kummeille kerho- tai koulukuvan. Kummit kutsutaan juhlistamaan lapsen nimi- ja syntymäpäiviä. Toki kyläilemme kaikkien kummien kanssa muutenkin.

    • havainnon

      Kauheita vaatimuksia kummeille asettavat vanhemmat kun yleensä eivät ole itse kenenkään kummeja. Enkä ihmettele, sillä joulupukkina ja ilmaisena lapsen vahtina toimiminen maksaa kun laskee sen pakollisen 16 vuotta kulut. Sä et pääse lasten kotiin hoitajaksi kun vanhemmille tulee halvemmaksi jos hankit safkatkin ja siivoot ja peset hoteellivieraiden pyykit. Kummiuden voisi lopettaa kokonaan kun se on mennyt hyväksikäytöksi. Kummiuden idea kait alunperin oli henkimaailman juttujen opettaminen ja kun ei ollut sosiaaliturvaa sai kummi lapsen huoltajuuden jos vanhemmille jotain sattui. Nykyäänhän ei kummeilla ole lapseen mitään oikeutta mutta vanhemmat katsovat kuitenkin oikeudekseen vaatia muutakin vaikka kummi on käsittänyt että pieni muistaminen riittää. Olisi tosiaankin syytä keskustella mitä kummeilta vaaditaan vaiko saako kummi päättää itse. Entäs jos kummilla tulee elämäntilanne jossa rahat hädin tuskin riittävät omiin tarpeisiin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      123
      9696
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      50
      2837
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      169
      2620
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2049
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1816
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      15
      1637
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1547
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1501
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      11
      1439
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1336
    Aihe