Virtsankarkailua ensioireena?

pelokaskas

Hei
olen 25v nainen. Takana 1 synnytys v.2005. Ei virtsankarkailu aiemmin. Viime v iikkoina on ollut äkkillistä ja yllättäen tulevaa kovaa pissahädän tunnetta, mutta ei siihen liittyvää karkailua. Eilen istuessani risti-istunnassa vuoteella lukemassa, aivastin ja pissa karkasi.

Olen ehkä luulotautinen, mutta luin että virtsankarkailu voi olla nuorella aikuisella oire MS-taudista?
Miten tällainen oireilu alkaa tai kuinka usein ja minkälaisena sitä teillä on ollut? Ja onko teillä tosiaan ollut virtsavaivoja ainoana ensimmäisenä oireena MS-taudista?

3

2332

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • taas kerran

      Miten ihmisille aina ensiksi välähtää ms tauti mieleen, kun elimistö sattuu toimimaan poikkeavasti? Onko mieleesi tullut, että sinulla SAATTAA olla virtsatie-infektio, joka voi olla oireetonkin.
      Itselläni ei ollut mitään virtsavaivoja 20:n ensimmäisen sairastamisvuoden aikana, enkä ole kuullut, että kenenkään ms olisi alkanut pissavaivoilla

      • alk.per.kirjoittaja

        virtsatie infektio ei ole koska se testattiin terkkarissa. eikä se välähtänyt vain mieleeni. googletin virtsankarkailu ja kaypähoidon sivuilla eli lääkäreitten kirjoittamana, siellä on kirjoitettu: virtsan karkailu nuorella iällä voi olla ms taudin ensimmäinen oire. minusta tuo oli ihan selkeä lause. ja en vain tunne että housuun pissaaminen tässä iässä olisi kovin luontevaa. ja minusta lantionpohjalihaksenikin on ihan hyvässä kunnossa (tai sitten ei). toki tiedän että on ehkä liioiteltua vetää johtopäätöksiä noin pian, mutta se liittynee ahdistuneisuuteeni jota minulla muutenkin on.


      • tässä yks

        Itselläni ensioireet ilmenivät nelisen vuotta sitten juuri virtsavaivoilla, yliaktiivisella rakolla ja sen muodolla virtsapakko. Vessaan oli päästävä ja nopeasti, siinä ohessa sitten virtsatietulehduskierre, karkailua ja tyhjentämisvaikeuksia, siis yhtä helvettiä. Huomasin kyllä, että rakko-ongelmat voimistuivat, mitä enemmän asiaan kiinnitin huomiota. Sitten reilu pari vuotta sitten mukaan tulivat jalkojen "tottelemattomuus", selkäkivut ym. epämääräiset oireet, joihin lääkärit (tk ja uro) eivät kiinnittäneet mitään huomiota. Totta kai googlasin heti rakkovaivojen alettua ja pelko kasvoi, kun aina vain MS-sivut tulivat ensimmäisinä esille. Itsekin epäilin tautia alusta asti ja diagnoosin sainkin sitten kolmisen viikkoa sitten vasta kuudennelta lekurilta. Taudin yleisiin ensioireisiin kuuluvia puutumisia tai näköhäiriöitä (paitsi rakkolääkkeen haittavaikutuksena?) ei koskaan ole tullut, joten lääkäreille oli "turha" tautiepäilyistä puhua. En todellakaan halua kysyjää pelotella, mutta kaikki on mahdollista. Toivottavasti kysyjän tapaus oli ohimenevä häiriö. Ota yhteyttä lääkäriin, mikäli vaiva jatkuu/muut vaivat lisääntyvät. Itse muuten 42-v ja synnyttämätön.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      591
      4091
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3428
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2979
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2911
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2244
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2181
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      2107
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1945
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1940
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1889
    Aihe