Tuli tehtyä yhdistetty loma ja työmatka Ranskassa ja Saksassa.Kyllä täytyy sanoa,että Suomessa ajetaan mootoriteillä kuten kehitysmaissa.Ei osata Suomessa hyödyntää molempia kaistoja tehokkaasti.Ajetaan kuin metsäläiset pelkästään oikeata kaistaa,lukuunottamatta ohittajia.Kun molemmat kaistat ovat käytössä,pääsee liittyjät puolet helpommin moottoritielle.Ei tule kaistoilta siirtymisiä turhaan,kun nopeat ajavat vasemmalla,hitaat oikealla.Ja huom. ei ole laissa kielletty vasemmalla kaistalla ajoa.Näin se liikenne sujuu eurooppalaiseen tapaan.Ottakaa opiksi.
KESKIEUROOPASSA
8
1374
Vastaukset
- metsäläisakka
Tarkoitatko, että oikeanpuolimmaisella kaistalla ajaisivat hitaat (70-80 km/t) kuskit sekä liittymistä moottoritielle tulevat kuskit ja loput vasemmanpuolimmaisella? Miten se nopeuttaa liikennettä? Ajavatko nopeat kuskit moottoritien päästä päähän, ettei tule turhia kaistoilta siirtymisiä?
Sujuiko liikenne kaksikaistaisella moottoritiellä Saksassa ja Ranskassa oleellisesti paremmin? Vai ajoitko ruuhkattomaan aikaan? - Vuodesta 1971
Suurin ero on liittymistä motarille tulossa.
Meikäläiset kyttäävät ja hidastelevat tullessaan.
Pahimmat nyhverö ajavat kiihdytyskaistaa fillarointivauhtia.
Keski-Euroopassa tullaan pörinällä. Kiihdytyskaistaa käytetään nimensä mukaisesti nopeuden kiihdyttämiseen vähintään oikeanpuoleisen kaistan nopeuteen.
Saksassa arkisin rekat 80 - 88, viikonloppuisin eläkeläiset 130km/h.
Muutenkin nopeuserot ovat meikäläisiä suuremmat.
Kyllä kaistan valinta tapahtuu liikenteen määrän ja nopeuden mukaan.
Vaikka kuvittelet ajavasi vasemmalla kaistalla kovaa, 180 - 200 niin aina on seurattava peilejä.
Jalkoihin jää ajoittain.
Ranska, Italia ja Espanja ovat jossain määrin nopeuksien suhteen erilaisia.
Varsinkin nykyään kun hispaanotkin ovat ryhtyneet valvomaan nopeuksia. - Ulkomailla matkannut
Molemmissa maissa KIELLETÄÄN ajamasta vasemmalla jos oikea kaista on vapaa.
Vasen kaista on vain ohitusta varten!!!
Saksassa on lisäksi suuria kylttejä joissa on kuva vasemmalla ajavasta ja kysymys und sie?
Tässä toisaalta lainattua totuudenmukaista tekstiä, ettei kukaan ala ajamaan aloittajan ohjeilla:
"Saksassa on ankarasti kielletty ohittamasta oikealta, paljon pahempi homma kuin täällä, mutta jos oikeanpuoleinen kaista liikkuu nopeammin niin sitä se ei koske.
Ei koskaan, ei koskaan saa väistää ohituskaistalle rampilta tulijaa.
Vilkkua ei saa laittaa päälle ennen kuin todella vaihtaa kaistaa tai lähtee kadun reunasta.
On todella seurattava takaa tulevaa liikennettä ennen kaistanvaihtoa, sieltä voi tulla Bugatti 400 kmt.
Suomen säännöt
Tieliikenneasetus
1 luku
Yleisiä säännöksiä
7§
Moottoritiellä on ajoneuvoa kuljetettava eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla. Milloin ajokaistat on opastusmerkein osoitettu tarkoitetuksi kukin tietylle liikennesuunnalle, kuljettaja saa kuitenkin käyttää olosuhteisiin ja matkan jatkamiseen parhaiten soveltuvaa ajokaistaa.
Jos moottoritiellä on samansuuntaista liikennettä varten vähintään kolme ajokaistaa, saa kuorma-autoa tai yli seitsemän metrin pituista ajoneuvoyhdistelmää kuljettaa vain jommallakummalla kahdesta oikeanpuoleisesta ajokaistasta, jollei 5 §:n säännöksistä muuta johdu.
Edellä kulkeva ajoneuvo on moottoritiellä ohitettava vasemmalta. Milloin kuitenkin ajoneuvot ajavat jonossa tai käyttävät opastusmerkein tietylle liikennesuunnalle tarkoitettuja ajokaistoja taikka milloin ohittava ajoneuvo käyttää linja-autokaistaa, on edellä kulkevan ajoneuvon ohi ajaminen oikealta ajokaistaa vaihtamatta sallittu.- Vuodesta 1971
Tarjoat meikäläistä vilkkukäytäntöä?!
Vilkku päälle sana aikaisesti kun etupyörät kääntyvät????
Ei helvetissä!
Vilkulla ilmoitetaan AIKOMUKSESTA.
Ja ajoissa!
Sinun menetelmälläsi ollaan, varsinkin Sakasan motareilla, henkeä kaupan. - 8+1
Kuka on puhunut,että ohitetaan oikealta.
- voorrttimies
8+1 kirjoitti:
Kuka on puhunut,että ohitetaan oikealta.
Haluan vain sanoa,että miksi ne molemmat kaistat Saksassa on täynnä autoja,jos vasemmalla ajo olisi kielletty.Se kyllä Saksan moottoriteillä vituttaa,kun Itä-Euroopan rekat ajaa vasenta kaistaa.Antaisivat suosiolla nopeille henkilö-autoille.
- ja pitääkin
siirtyä ohituskaistalle antaakseen tietä rampilta tulijalle, mikäli vain tilaa on. Tuonhan nyt sanoo järkikin. Ollaan sitten Euroopassa tai Suomessa.
- väyrysmersu
ja pitääkin kirjoitti:
siirtyä ohituskaistalle antaakseen tietä rampilta tulijalle, mikäli vain tilaa on. Tuonhan nyt sanoo järkikin. Ollaan sitten Euroopassa tai Suomessa.
Rampilta tulijalle ei anneta tietä siirtymällä vasemmalle,vaan annetaan mahdollisimman pitkä turvaväli liittyjälle.
Ja saksassa kaista valitaan kuljettajan aikoman nopeuden mukaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1801975
Oletko ymmärtänyt
Oletko ymmärtänyt jotain kaivatustasi lähiaikoina tai oletko muuttanut mielipidettäsi kaivatustasi?1591697Sanna Ukkolan kolumni: Rautarouva, joka unohti joukkonsa - Riikka Purran pitäisi katsoa peiliin
"Historialliset tappiot eivät synny vahingossa. Ne syntyvät, kun johtaja unohtaa, ketä hänen piti palvella, kirjoittaa I461656- 1231443
Liian paljon hylättyjä ääniä
Ottakaa avustaja mukaan jos ette osaa äänestää oikein. Moni varmaan sekosi kahden listan ja lipun takia. Oliko tarkoitus1541223Ikäero suhteessa
Huomasin äsken Iltalehden tuoreen artikkelin, jossa kerrottiin, että vain 5% parisuhteista on yli 10v ikäero. Millaisia501082Tiedän kyllä sen
Että käyt täällä. En kuvittelisi sellaista asiaa. Tiedän kyllä senkin, että olet ainakin ollut minusta kiinnostunut. Sen58990- 15879
- 69872
Ähtärin vaalitulos ja nyt neuvottelut alkavat
Keskusta voitti yhden paikan Ähtärissä kun oli hyvin ehdokkaita ( 32) ja kansanedustaja veturina keräämässä ääniä. P26867