Uppoamarunkoisen rullaus

Make

Moi

Hankin toissa kesänä uppoamarunkoisen,
keskimoottorisen matkaveneen (pituus 10m, leveys
3m). Kokemukset veneestä ovat olleet hyvät
sivutuulessa esiintyvää rullausta
lukuunottamatta. Veneen kulkua voi tietääkseni
vakavoittaa vain painopistettä alentamalla tai
palleköleillä. Löytyisikö keneltäkään
kokemusperäistä tietoa jälkimmäisistä ?

6

3803

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Fasteri

      Olet juuri törmännyt uppoumarunkoisen veneen
      (fiskarin) ominaisuuteen. Kölipainon lisääminen
      tekee vain liikkeistä rajumpia, koska
      kiihtyvyydet kasvavat. Helpoin keino olisi
      virittää pieni tukipurje, kuten vanhoissa
      troolareissa oli

      • MM

        Minulla oli vähän aikaa moottoripurreksi sanottu
        uppoumarunkoinen moottorivene. Tonni rautaa
        kölinä. Hankalassa kelissä se oli aikamoinen
        vikuri siihen asti kun nostin purjetta avuksi.
        Aika pienikin lappu auttaa taatusti tehokkaammin
        kuin mitkään kölihässäkät. Vaikutus on todella
        dramaattinen.


    • Matti

      Palleköli-nimitys on minulle outo, mutta oletan
      että tarkoitat sellaista pohjasta alaspäin
      suuntautuvaa evää, jonka tarkoitus ei niinkään
      ole olla painava vaan ainoastaan hidastaa
      rullailua.

      Minulla nimittäin on sellainen. Ostin Runni 9 -
      runkoisen uppoumaveneen vuosi sitten ja
      ihmettelin, miksi sen pohjaan on tehty puusta n.
      40 sentin korkuinen, koko pohjan pituudelta
      ulottuva köli, jonka alareunassa on tukeva
      lattarauta.

      Soitin rungon suunnittelijalle Leo Tervoselle
      (Olhava, 08-8175 253), joka valisti että eväkölin
      tehtävä on vähentää rullausta. Ilman
      vertailukohtaa on paha sanoa toimiiko se. Vene
      toki heilahtelee sivuaallokossa aika tavalla,
      mutta ehkä se heiluisi vielä enemmän ilman ko.
      evää. Syväystä se tietysti lisää aika
      merkittävästi, ja virtausvastustakin jonkin
      verran. 9 metriä pitkä ja kolme leveä runko kyllä
      kulkee 32 hv koneella ihan vaivattomasti
      sellaista 6,5 - 7 solmun matkavauhtia eikä löpön
      kulutus juuri pääse lompakkoa rokottamaan, joten
      en usko että evä mitenkään oleellisesti heikentää
      taloudellisuutta.

      Ehdotan että soitat jollekin kokeneelle
      veistäjälle ja kysyt. Evän rakentaminen veneeseen
      ei ole mikään kovin suuritöinen asia. Lähinnä
      täytyy huolehtia siitä, että siitä tulee
      sivusuunnassa riittävän tukeva. Alareunan
      raudoitus ei ole huono ajatus, jos ajattelee
      mahdollista kevyttä pohjakosketusta.

      Matti

    • A9

      Ei rullaamisesta koskaan täysin eroon pääse. Ja
      ne pahimmat rullausallot saadaan ohittavista
      epäliukuvista viikonlopun paluuveneistä, mutta ei
      niistä sen enempää.

      Kyllä painolastin lisäys auttaa, kohtuudella,
      kunhan vesiraja ei ala vajota liian alas. Lyijyä
      vaan pilssiin.

      Edelliseen ehdotelmaan pallekölistä suoraan
      alaspäin suhtaudun skeptisesti. Itse ymmärrän
      pallekölin -kölien olevan palteissa, eli pohjan
      kyljissä olevia ulokkeita, veneen molemmin
      puolin, ilman erityisiä painoja. Enkä niistä
      sitten sen enempää tiedäkään. Omaan veneeseen
      tein eräänlaisen pallekölin pätkän köliputken
      suojukseksi, mutta en havainnut erityistä
      vaikutusta rullaamiseen.

      Tukipurjetta myös edellä ylistettiin kovasti.
      Sitäkin on kokeiltu, koko on n. 5m2, vene on 9x3.
      Tästä purjeesta on apua vasta kuin tuuli on 14m/s
      luokkaa. Eli esim. 11m/s jossa alkaa jo rullausta
      sun muuta ilmetä, kyseinen rätti on viraton,
      mutta toisaalta toimii sitä paremmin, mitä
      kovempi tuuli on. Siis: jos tukipurjeella hakee
      ratkaisua rullausongelmiin, sen tulee olla
      riittävän iso, mutta reivattavissa.

      Lopuksi: ei siitä rullauksesta koskaan täysin
      eroon pääse, veneen merikelpoisuus perustuu
      siihen. Ja niitä muiden tekemiä aaltoja täytyy
      vain nöyrtyä ottamaan keula tai perä edellä. Ei
      siihen mitään köliä löydy, joka tämän muuttaisi.

      Hyvää jatkoa

      • Minor

        Miten olisi otta malliksi Family-Cruiserin
        pohjasta, siihen on asennettu rullausta
        ehkäiseviä kölejä molemmilla puolella?(niitäkö
        kutsutaan palleköleiksi?


    • put

      Monen uppoamarunkoisen hyvät merenkulku
      ominaisuudet johtuvat juuri siitä, että
      venee "elää" meren mukana.
      On osa sitä, eikä puske vastaan.

      Veneesi on varmaankin merikelpoisempi rullaavana,
      kuin kaikenmaailman lsähiluvitkuttimilla
      parannettu versio.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ensi kesänä

      Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      61
      3131
    2. Tukalaa kuumuutta

      Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      43
      3077
    3. Sinä, ihastukseni

      Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      42
      2427
    4. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

      Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      95
      2112
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

      Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1893
    6. Okei, myönnetään,

      Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1780
    7. Onko kaivatullasi

      himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1606
    8. Mihin hävisi

      Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      84
      1387
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

      En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1290
    10. Lähtikö korvat

      puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      81
      1122
    Aihe