Virtsavaivoja, kokeimuksia kaivataan:(

Pissavehkeet sikin s

Olen 38- vuotias, perusterve nainen. Aina ollut virtsatulehduksia silloin tällöin, herkästi tulee, esim yhdynnän jälkeen ja muutenkin. Nämä kuitenkin hoituneet kuureilla pois. Nyt alkusyksystä asti ihan pissatulehduksen kaltaisia oireita, virtsarakkoa kirvelee ja kipuakin tuntuu, samoin virtsaputkessa ja ihan sinä virtsaputken suullakin. Polttelua, kipua, vihlovia tuntemiuksia. Välillä juilii myös selän puolelle. istuminen ajoittain hankalaa.Välillä ihan melkein sietämättömiä, välillä lievempiä, olemassa silti kaiken aikaa. Pahimpina hetkinä olen ottanut buranaa, vie ehkä suurimman kärjen tuntemuksista. Oireet olleet pahoja nyt kuukauden verran. Yöt saan nukuttua silti, eikä virtsankarkaamista ole eikä koko aikaa tarvi käydä pissalla. Välillä kyllä se tunne, vaikka äsken juuri käynyt, välillä kun käy pissalla, ei tule kuin vähän, välillä ei yhtään ja välillä ihan tavallisesti. Onpas sekavaa:)..Pissaamisen yhteydessä ei sen enempää kirvelyä tai kipua kuin muutenkaan.Monesti ikäänkuin jälkikäteen tuntuu enemmän ärtyneeltä..No, labrakokeet kaikki kunnossa, hiiva neg,klamydiatkin testattu, pissakoe puhdas. Gynelläkin käyty, sanoi, ettei ole gynen puolen vaivaa...Ehkäisynä hormoonikierukka, kohta 3v. Eilen tehtiin virtsarakontähystys urologin toimesta, normaali löydös, kaikki näytti kuulemma normaalilta ja rauhalliselta.. Ja sanottiin vaan, että seuraillaan tilannetta. Mikä nyt neuvoksi, onko kellään ollut vastaavaa? Interstitiaalisesta rakkotulehduksesta kysyin ,lääkäri ei oikein ottanut kantaa. Sanoi, että voi olla mahdollista muttei silti kuitenkaan ollut sitä mieltä, koska rakossa ei näkynyt verenpurkaumia tms, eikä oireluun liity tiheävirtsaisuutta.. Mainitsi toiminnallisista vaivoista...Virtsaputkea laajennettiin tähystyksen yhteydessä, mitään selvää ahtaumaa ei kuulemma ollutkaan. Joten, jos jollakulla ollut vastaavaa, niin vertaistukea kaipaisin. Ja erityisesti kokemuksia siitä, ovatko oireet helpottaneet jossain vaiheessa. Itse otan karpalokapseleita, en ole huomannut vaikutusta suuntaan tai toiseen. Itselläni ollut melkoisen stressaava jakso elämässä tänä syksynä, voisiko se olla syynä...? Vaikka kyllä, ihan paikalliselta ja fyysiseltä nämä oireet vaikuttavat. Mietin vaan, kun mitään fyysista vikaa ei kuitenkaan ole, onneksi tietysti, löytynyt. Olen ennenkin ollut herkkä reagoimaan fyysisesti psyykkiseen paineeseen...Mukavaa alkutalve odottekua kaikille silti!

9

11654

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mimppeli

joo... koettu on.. ja mulle sanottiin kanssa aina että kaikki on ok. Juon kans karpalomehua ja paljon vettä. Yleensä menee ohi ainakin viikossa, mutta outoa kun mun oireilut jotka kuulostaa ihan samalta alkaa AINA jos oon lentokoneessa. (tai siis sit sen jälkeen.) Tulehdusta ei kyllä oo nyt tässä ikinä löydetty, vaikka pienenä kärsein aina virtsaputken tulehduksista. Tällä hetkellä ei mitään ongelmaa, mut ihmettelen sitten taas lisää ku tulee taas, koska se uusii aina joskus toi ongelma ILMAN että että olisin ollut lentokoneessa. Koitahan jaksella.

• nainen 28

Mulla sama vaiva nyt kylmällä varsinkin. On otettu sp- kokeet, käyty ultrassa otettu lisää laboratorio näytteitä. Eikä mitään vikaa löydy mistään. Nyt söin kuurin kortisoonia toiseen vaivaan ja virtsavaiva siinä sivussa paheni. Aamulla ei joskus tunnu mitään illalla kipu alkaa. Aina jää tunne ettei rakko ole kokonaan tyhjentynyt. Ja jää kirvely jota ei tarkalleen osaa kohdistaa eikä selittää. Limakalvot on kuivat. Lääkärit pitää varmaan jo hulluna ja luulotautisena. "Taas toi akka on täällä värkkiään näyttelemässä". Särkylääkkeet ei auta. Elämään laatu on ihan huipussa. Mulla oli pienenä tyttönä usein kipuja, jotka viittas virtsarakon tulehdukseen, mutta näyte oli aina puhdas. Vasta tähystämällä löydettiin vika virtsarakon seinämästä. Nyt odotan taas tähystykseen pääsyä.

• Pissaliisukka
        nainen 28 kirjoitti:

Mulla sama vaiva nyt kylmällä varsinkin. On otettu sp- kokeet, käyty ultrassa otettu lisää laboratorio näytteitä. Eikä mitään vikaa löydy mistään. Nyt söin kuurin kortisoonia toiseen vaivaan ja virtsavaiva siinä sivussa paheni. Aamulla ei joskus tunnu mitään illalla kipu alkaa. Aina jää tunne ettei rakko ole kokonaan tyhjentynyt. Ja jää kirvely jota ei tarkalleen osaa kohdistaa eikä selittää. Limakalvot on kuivat. Lääkärit pitää varmaan jo hulluna ja luulotautisena. "Taas toi akka on täällä värkkiään näyttelemässä". Särkylääkkeet ei auta. Elämään laatu on ihan huipussa. Mulla oli pienenä tyttönä usein kipuja, jotka viittas virtsarakon tulehdukseen, mutta näyte oli aina puhdas. Vasta tähystämällä löydettiin vika virtsarakon seinämästä. Nyt odotan taas tähystykseen pääsyä.

Siis voiko olla totta, että jollain toisella on vastaavanlaisia oireita kun mulla!!!!!!! Mulla oireet vasta alkaneet, kun viikko sitten todetiin elämäni ensimmäinen virtsiitti. Lääkityksen aloitin siis torstai iltana, kuuri loppui maanataina. Oireet ei kuitenkaan poistuneet:(
        Olen vienyt kaksi pissa näytettä, viimeisimmän eilen, ja pissa on puhdas. Siltikin virtsaputkessa koko ajan sellainen poltteen tunne. Ja etenkin siinä virtsarakon suulla. Tuntuukuin virtsaputkessa olisi "hiilikekäle". Pissaaminen ei oikeastaan satu eikä kirvele, vaan pissaamisen jälkeen tämä tunne on voimmakkaana päällä. Burana ei auta yhtään. Lääkäri ei osaa sanoa mistä on kysymys. Ennenkuin tämä virtsatietulehdus todettiin, niin minulta otettiin myös klamydia, tippuri ym. näytteet, ja kaikki oli negatiivista. Hiivaakaan ei ole.
        Toissapäivänä itkin lääkärille puhelimessa, että elämäni on piloilla, jos nää oireet jäi pysyväksi. Välillä tulee myös sellaisia vihlasuita. Toisinaan oireet hieman lievempiä ja välillä aivan sietämättömiä, jolloin tuleekin itku siitä epätoivosta, että mikä on vialla. Ja normaalia tiuhemmin minulla tulee tunne, että pissattaa.Ja mitään tällaisia vaivoja minulla ei ollut ennen tätä virtsarakon tulehdusta.
        Olen epätoivonen ja masentunut... Ja peloissaan :(

• Pissaliisukka
        Pissaliisukka kirjoitti:

Siis voiko olla totta, että jollain toisella on vastaavanlaisia oireita kun mulla!!!!!!! Mulla oireet vasta alkaneet, kun viikko sitten todetiin elämäni ensimmäinen virtsiitti. Lääkityksen aloitin siis torstai iltana, kuuri loppui maanataina. Oireet ei kuitenkaan poistuneet:(
        Olen vienyt kaksi pissa näytettä, viimeisimmän eilen, ja pissa on puhdas. Siltikin virtsaputkessa koko ajan sellainen poltteen tunne. Ja etenkin siinä virtsarakon suulla. Tuntuukuin virtsaputkessa olisi "hiilikekäle". Pissaaminen ei oikeastaan satu eikä kirvele, vaan pissaamisen jälkeen tämä tunne on voimmakkaana päällä. Burana ei auta yhtään. Lääkäri ei osaa sanoa mistä on kysymys. Ennenkuin tämä virtsatietulehdus todettiin, niin minulta otettiin myös klamydia, tippuri ym. näytteet, ja kaikki oli negatiivista. Hiivaakaan ei ole.
        Toissapäivänä itkin lääkärille puhelimessa, että elämäni on piloilla, jos nää oireet jäi pysyväksi. Välillä tulee myös sellaisia vihlasuita. Toisinaan oireet hieman lievempiä ja välillä aivan sietämättömiä, jolloin tuleekin itku siitä epätoivosta, että mikä on vialla. Ja normaalia tiuhemmin minulla tulee tunne, että pissattaa.Ja mitään tällaisia vaivoja minulla ei ollut ennen tätä virtsarakon tulehdusta.
        Olen epätoivonen ja masentunut... Ja peloissaan :(

Ja lisäänpä vielä että minulla ollut tämä syksy erityisen rankka henkisesti. Henkisiä paineita on, mm.avioero tulossa , työttömyys ym. Joten voisiko henkinen stressi saada aikaan tällaista???

• lklödköaldkölasdk

http://keskustelu.plaza.fi/ellit/liikunta-ja-terveys/naistentaudit/1781117/alapaaongelmia/

Olen avautunut aikoinaan tuohon ketjuun aika paljon asiasta, huomaa etenkin alun kirjoitusteni sävystäkin, että myös minulla oli mieliala todella alhaalla tuolloin. Se ihan takuulla liittyy asiaan. Minulla oli virtsaongelmien lisäksi limakalvojen kuivuutta ja polttelua, että en tiedä onko tässä ihan samasta jutusta kyse. Toisaalta tietyt jutut kuulostivat niin tutulta, että tuntui aiheelliselta vastata.

”Välillä tulee myös sellaisia vihlasuita. ”

Minulla oireilukaudet usein alkoivat/alkavat sellaisilla. (Jos tarkoitat sellaista äkillistä supistusta/nykäystä/vihlaisua virtsaputkessa tai sen suulla. Sellaista aina ihan säikähtää, kun tuntuu että voisi tulla housuun.) Juuri noiden vihlaisujen varominen/ennakoiminen saa ehkä jännittämään alavatsaa ja alkaa tulla yliaktiivisen rakon oireita. Minullakaan ei ole itse virtsaaminen kirvellyt tai mitään, ennemminkin helpottanut oloa. (Tosin limakalvot voivat ärtyä etenkin vahvasta virtsasta, minkä vuoksi olenkin oireilukausien aikana huuhtonut vessassa käynnin jälkeen.)

Ongelmaksi virtsaaminen on minulla muodostunut sitten, kun on sen jatkuvan hädäntunteen vuoksi alkanut rampata koko ajan vessassa, vaikkei juuri mitään sitten olisi tullutkaan. Minulla on tuohon auttanut omatoiminen ”venyttäminen” eli olen juonut reippaasti, mutta olen pidätellyt kunnes olen tiennyt että rakossa on oikeasti nestettä. Täyden rakon tyhjentyminen on rentouttanut rakkoa ja vähentänyt sitä yliaktiivisuutta. (Eli jos antaa periksi sille, että koko ajan käy vessassa, se vaiva pahenee.)

En tiedä onko kyse samasta vaivasta, mutta jos on niin monenmoista analyysia ja hoitokeinoja voi lukea tuosta linkittämästäni ketjusta.

• lklödköaldkölasdk

Niin ja jos ette muuten jaksa lähteä tuota ketjua kahlaamaan läpi, niin kirjoitan tähän muutamia oireita joiden perusteella voitte ehkä paremmin päätellä josko olisi sama vaiva kyseessä:

limakalvojen kuivuus
        valkovuodon väheneminen olemattomaksi (esim gyno-caps ei liukene vaan liimautuu vaan emättimen seinämään, eikä alushousuihin ole tullut vuorokauden käytön jälkeen mitään)
        mielialan voimakas heittely oireiden kanssa samanaikaisesti
        ”yliaktiivinen rakko”; äkillisiä supistuksia virtsaputken suulla ja jatkuva virtsahädän ja paineen tunne, ei kuitenkaan virtsatulehdusmaista kirvelyä virtsatessa (ainoastaan limakalvoille yleisesti pientä virtsasta johtuvaa ärtymystä )
        oireiden sattumanvaraiselta tuntuva heittely; välillä hyviä päiviä, välillä sellaisia että koko elämä tuntuu synkältä ja on pilalla, vaiva ottaa kohtuuttoman suuren vallan elämässä
        stressi tuntuu pahentavan vaivaa
        oireet pahimmat iltaisin, aamulla helpoimmat
        tiukat housut ja istuminen pahentavat oireita
        viitteitä siitä, että hormonitoiminta olisi jotenkin aikaisemmasta poikkeavaa; ennen rinnat kipeytyivät viikko ennen menkkoja, oireiden alkumetreillä kierron puolivälistä lähtien. Ovulaation merkkejä ei myöskään näkynyt yhtä selvästi kuin ennen (normaalisti tulee runsas, kirkas lima ja tuntuu pientä kipuilua ”kyljessä”, mutta ei oireiden alkamisen aikoihin). Kuumat aallotkaan ei epätavallisia.

Valkovuotonäytteissä minulla oli clue-soluja (ainakin välillä) mutta antibiooteilla ei ollut mitään vaikutusta. Virtsanäytteissä oli joskus ”sekaflooraa” joka tulkittiin vain näytteenottohetkestä johtuvaksi, ei siis siihen liittyväksi että virtsassa oikeasti olisi mitään. (Uskon näin itsekin, sillä oireilu oli niin epäsäännöllistä ja liittyi selvästi limakalvojen kuivumiseen.)

Ei kannata antaa vaivan masentaa, vaan kannattaa vaan koittaa päästä sen yläpuolelle. Koska vaivaan selvästi liittyy myös toivoton mieliala, saattaa se pahentaa kierrettä entisestään. Minä olin ainakin aivan toivoton tuon asian kanssa, mutta nykyään tuntuu, että minä kuitenkin hallitsen sitä enemmän kuin se minua. Olen myös alkanut aika lailla oman onneni sepäksi tuon asian kanssa. Olen tutkinut asiaa netistä ja keskustelupalstoilta, yrittänyt itse järkeillä mistä voisi olla kyse jne. Lääkärit eivät oikein tunnu hirveästi tästä mitään tietävän, tuskin kukaan tietää. Eräästä lääkäristä oli kyllä minulle suuri apu siinä mielessä, että hän otti vaivani tosissaan, teki kokeita ja oli empaattinen ja täten vähensi toivottomuuttani tehokkaasti. Hän myös määräsi pyynnöstäni minulle keltarauhashormonia, jolla etenkin aluksi oli vaivaani aivan ilmiömäinen vaikutus.

• kysyn teiltäkin
        lklödköaldkölasdk kirjoitti:

Niin ja jos ette muuten jaksa lähteä tuota ketjua kahlaamaan läpi, niin kirjoitan tähän muutamia oireita joiden perusteella voitte ehkä paremmin päätellä josko olisi sama vaiva kyseessä:

limakalvojen kuivuus
        valkovuodon väheneminen olemattomaksi (esim gyno-caps ei liukene vaan liimautuu vaan emättimen seinämään, eikä alushousuihin ole tullut vuorokauden käytön jälkeen mitään)
        mielialan voimakas heittely oireiden kanssa samanaikaisesti
        ”yliaktiivinen rakko”; äkillisiä supistuksia virtsaputken suulla ja jatkuva virtsahädän ja paineen tunne, ei kuitenkaan virtsatulehdusmaista kirvelyä virtsatessa (ainoastaan limakalvoille yleisesti pientä virtsasta johtuvaa ärtymystä )
        oireiden sattumanvaraiselta tuntuva heittely; välillä hyviä päiviä, välillä sellaisia että koko elämä tuntuu synkältä ja on pilalla, vaiva ottaa kohtuuttoman suuren vallan elämässä
        stressi tuntuu pahentavan vaivaa
        oireet pahimmat iltaisin, aamulla helpoimmat
        tiukat housut ja istuminen pahentavat oireita
        viitteitä siitä, että hormonitoiminta olisi jotenkin aikaisemmasta poikkeavaa; ennen rinnat kipeytyivät viikko ennen menkkoja, oireiden alkumetreillä kierron puolivälistä lähtien. Ovulaation merkkejä ei myöskään näkynyt yhtä selvästi kuin ennen (normaalisti tulee runsas, kirkas lima ja tuntuu pientä kipuilua ”kyljessä”, mutta ei oireiden alkamisen aikoihin). Kuumat aallotkaan ei epätavallisia.

Valkovuotonäytteissä minulla oli clue-soluja (ainakin välillä) mutta antibiooteilla ei ollut mitään vaikutusta. Virtsanäytteissä oli joskus ”sekaflooraa” joka tulkittiin vain näytteenottohetkestä johtuvaksi, ei siis siihen liittyväksi että virtsassa oikeasti olisi mitään. (Uskon näin itsekin, sillä oireilu oli niin epäsäännöllistä ja liittyi selvästi limakalvojen kuivumiseen.)

Ei kannata antaa vaivan masentaa, vaan kannattaa vaan koittaa päästä sen yläpuolelle. Koska vaivaan selvästi liittyy myös toivoton mieliala, saattaa se pahentaa kierrettä entisestään. Minä olin ainakin aivan toivoton tuon asian kanssa, mutta nykyään tuntuu, että minä kuitenkin hallitsen sitä enemmän kuin se minua. Olen myös alkanut aika lailla oman onneni sepäksi tuon asian kanssa. Olen tutkinut asiaa netistä ja keskustelupalstoilta, yrittänyt itse järkeillä mistä voisi olla kyse jne. Lääkärit eivät oikein tunnu hirveästi tästä mitään tietävän, tuskin kukaan tietää. Eräästä lääkäristä oli kyllä minulle suuri apu siinä mielessä, että hän otti vaivani tosissaan, teki kokeita ja oli empaattinen ja täten vähensi toivottomuuttani tehokkaasti. Hän myös määräsi pyynnöstäni minulle keltarauhashormonia, jolla etenkin aluksi oli vaivaani aivan ilmiömäinen vaikutus.

Onko teillä esiintynyt edellä mainittuihin vaivoihin johtuen myös alaselkä- ja nivelkipuja? Minulla alkoi kyseiset oireet lääkityksen jälkeen ja jälkitarkastuksessa ei enää näkynyt bakteereja. Eli tulehdus lähti mutta kipu jäi... minulta myös otettu klamydia ja tippurinäytteet ja olivat negaa.

Huolestuttaa kun ei tiedä onko kyse jostain vakavammasta vai onko kyseessä pelkät jälkioireilut sairastetun virtsatulehduksen jälkeen.

• lklödköaldkölasdk
        kysyn teiltäkin kirjoitti:

Onko teillä esiintynyt edellä mainittuihin vaivoihin johtuen myös alaselkä- ja nivelkipuja? Minulla alkoi kyseiset oireet lääkityksen jälkeen ja jälkitarkastuksessa ei enää näkynyt bakteereja. Eli tulehdus lähti mutta kipu jäi... minulta myös otettu klamydia ja tippurinäytteet ja olivat negaa.

Huolestuttaa kun ei tiedä onko kyse jostain vakavammasta vai onko kyseessä pelkät jälkioireilut sairastetun virtsatulehduksen jälkeen.

Minulla ei ole ollut virtsatulehdusta, joten tilanteeni on siinä mielessä varmaan aika erilainen. Mutta ei tosiaan ole ollut noita alavatsakipuja.

• Toivoton123

Vanha ketju mutta kiinnostaisi tietää jos kukaan koskaan löysi mitään selitystä tai apua..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Janne Ahonen E R O A A

Taas 2 lasta jää vaille ehjää perhettä!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      161
      3023
    2. En kai koskaan saa sinua

Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k
      Ikävä
      154
      1779
    3. Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet

Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K
      Maailman menoa
      146
      1744
    4. Saran ökytyyli käänsi katseita.

On nyt kyllä Sara kasvoistaan, kuvan perusteella todellakin pyöristynyt ainakin kuvan perusteella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      157
      1580
    5. Nyt on aika laittaa parit selkoon.

Onko pareja täällä. Laita kirjaimet kuka tykkää kenestäkin ?
      Ikävä
      76
      1512
    6. Työttömille lusmuille luvassa lisää keppiä

Hallitus aikoo kiristää velvoitteiden laiminlyönnistä seuraavia työttömyysturvan karensseja ensi vuodesta alkaen. Hall
      Maailman menoa
      331
      1395
    7. The Summit Suomi: Maxie avaa hyytävästä tilanteesta kuvauksissa: "Veri roiskui ja tajusi, että..."

Oletko seurannut The Summit Suomea? Tykkäätkö vai et tai mitä mieltä ylipäätään olet sarjasta? Moni katsoja on kaikonnut
      Tv-sarjat
      20
      1248
    8. Tekisi niin mieli laittaa sulle viestiä

En vaan ole varma ollaanko siihen vielä valmiita, vaikka halua löytyykin täältä suunnalta, ja ikävää, ja kaikkea muuta m
      Ikävä
      77
      1231
    9. Ootko huomannut miten

pursuat joka puolelta. Sille joka luulee itsestään liikoja 🫵🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      158
      1072
    10. Miksi ihmeessä?

Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek
      Ateismi
      25
      1035
    Aihe