250 2t vastaa 250 4t

2stroke

Miksi vastaavia pyöriä ei ajateta samassa sarjassa vaikka kuutiot ovat samat????
On ulkomaisilla palstoilla kirjoitettu monesti että jos 2t pyörä keksittäisiin vasta nyt niin se olisi ylivoimainen koska luokitukset olisivat samat samoilla kuutioilla. Onkohan nelareiden varaosien myynti niin kannattavaa että näin ei tehdä valmistajien toiveiden takia...

17

3254

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 4tahtiparastahti

      varmaa siks että niistä 2t vehkeistä lähtee nii vittumainen ääni ettei niitä jaksa kuunnella...ja se öljyn käry,damn...

      • 4tahtiparastahti

        tottahan se on että osaavissa käsissä on poltettu tiedemiehiäkin roviolla.elikkä jos lähetää ajamaan esim enduroa samassa sarjassa 4t ja 2t niin laittaisin rahani likoon 4t puolesta koska niissä on alavääntö parempi jota tarvitaan siinä pujottelussa puitte välissä esim. ja jos lähetää ajamaan motocrossia 2t ja 4t samassa sarjassa laittasin rahani likoon sen 2t puolesta koska niissä 2t vehkeissä on olematon alavääntö jota siinä ei crossissa ei niin tartte ja niistä saa sen voiman nopeasti irti jota todella tarvittee siinä motocrossissa..ja edelleen niistä 2t vehkeistä lähtee vittumainen tirisevä ääni varsinkin 125cc 2t vehkeistä.ja se öljyn käry,damn...


      • 250 2tahdin vääntö
        4tahtiparastahti kirjoitti:

        tottahan se on että osaavissa käsissä on poltettu tiedemiehiäkin roviolla.elikkä jos lähetää ajamaan esim enduroa samassa sarjassa 4t ja 2t niin laittaisin rahani likoon 4t puolesta koska niissä on alavääntö parempi jota tarvitaan siinä pujottelussa puitte välissä esim. ja jos lähetää ajamaan motocrossia 2t ja 4t samassa sarjassa laittasin rahani likoon sen 2t puolesta koska niissä 2t vehkeissä on olematon alavääntö jota siinä ei crossissa ei niin tartte ja niistä saa sen voiman nopeasti irti jota todella tarvittee siinä motocrossissa..ja edelleen niistä 2t vehkeistä lähtee vittumainen tirisevä ääni varsinkin 125cc 2t vehkeistä.ja se öljyn käry,damn...

        Mitä olen noita vääntökäyriä katsellut ja koeajopäiviä kiertänyt, voisin väittää että 2-tahtisessa 250cc
        crossissa on alavääntöä tyhjäkäynniltä eteenpäin aivan eri malliin (ja varsinkin yläkierroksilla) kuin 250 4-tahdissa! Nykyajan 250 2tahtisessa on 500cc:mäinen alapotku, eli ihan liikaa moneen paikkaan. Endurossa 125 2-tahti oli 2.paras bike lehden eri luokkien välisessä testissä! testin voitti 250 2-tahti! Sitten tuli liuta nelitahti masiinoita ja huonoin oli tietysti husab. nelari muistaakseni. Nykyaikainen 125cc on nopein enduropyörä ei upottavassa maastossa!!!


    • yhden_mielipide_toiseen

      Sanottu monesti mutta vielä kerran. 2-tahti tekee työtahtinsa tuplasti nopeammin kuin nelitahti. Eli 2-tahti tekee 2 työtahtia nelitahtisen yhtä työtahtia kohti. Oikein säädettynä ja oikeissa käsissä 2-tahti on suht ylivoimainen. Miinuksia en lähde latelemaan. Mutta ei kukaan halua ajaa 4-tahdilla 2-tahtisen kanssa samassa sarjassa. Siitä tulee väkisinkin 2-tahtisten valtakunta.

    • 4tahtiparastahti

      nii se on totta että osaavissa käsissä on poltettu tiedemiehiäkin roviolla mutta kun lähdetään ajamaan esim enduroa jos 2t ja 4t olis samassa sarjassa niin rahani laittaisin likoon että 4tahtiset sen heittämällä voittais..mutta jos ajettas jotain crossia 2t ja 4t samassa sarjassa niin rahani laittaisin likoon että ne 2t vehkeet heittämällä sen voittas..että se ei ois tasaväkistä..2t vehkeistä puuttuu vääntö matalilla kierroksilla mutta niistä lähtee nopeasti voimaa kun tarttee esim motocross ni 2t o ihan ehdoton siinä mutta sitte ku ajetaan enduroa niin 4t vehkeissä on se vääntö matalilla kierroksilla ehdoton tärkeys jota tarvitaan esim siinä överi pujottelussa puitten väleissä.ja vielä kerran se 4t vääntö on ihan eri luokkaa jos verrataan alaväännöltään olemattomaan äänekkääseen öljyltäkäryävään 2t vehkeesen..ja niistä lähtee vittumainen tirisevä ääni(varsinkin 125cc 2t).ja se öljynkäry,damn...

    • 4tahtiparastahti

      tottahan se on että osaavissa käsissä on poltettu tiedemiehiäkin roviolla.elikkä jos lähetää ajamaan esim enduroa samassa sarjassa 4t ja 2t niin laittaisin rahani likoon 4t puolesta koska niissä on alavääntö parempi jota tarvitaan siinä pujottelussa puitte välissä esim. ja jos lähetää ajamaan motocrossia 2t ja 4t samassa sarjassa laittasin rahani likoon sen 2t puolesta koska niissä 2t vehkeissä on olematon alavääntö jota siinä ei crossissa ei niin tartte ja niistä saa sen voiman nopeasti irti jota todella tarvittee siinä motocrossissa..ja edelleen niistä 2t vehkeistä lähtee vittumainen tirisevä ääni varsinkin 125cc 2t vehkeistä.ja se öljyn käry,damn...

    • 4tahtiparastahti

      tottahan se on että osaavissa käsissä on poltettu tiedemiehiäkin roviolla.elikkä jos lähetää ajamaan esim enduroa samassa sarjassa 4t ja 2t niin laittaisin rahani likoon 4t puolesta koska niissä on alavääntö parempi jota tarvitaan siinä pujottelussa puitte välissä esim. ja jos lähetää ajamaan motocrossia 2t ja 4t samassa sarjassa laittasin rahani likoon sen 2t puolesta koska niissä 2t vehkeissä on olematon alavääntö jota siinä ei crossissa ei niin tartte ja niistä saa sen voiman nopeasti irti jota todella tarvittee siinä motocrossissa..ja edelleen niistä 2t vehkeistä lähtee vittumainen tirisevä ääni varsinkin 125cc 2t vehkeistä.ja se öljyn käry,damn...

      • yhden_mielipide_toiseen

        Olet varmaankin oikeassa enduron suhteen mutta saanhan mainita näin ohi mennen että 2-tahdinkin saa viritettyä alaväännöille. 2-tahdin saa viritettyä useammallekin kierrosluku alueelle. Niistä on mitä ihmeellisimpiä ratkaisuja. Tiedä sitten onko ne kisakäytössä ja kuinka luotettavia ne on.


      • 4tahtiparastahti
        yhden_mielipide_toiseen kirjoitti:

        Olet varmaankin oikeassa enduron suhteen mutta saanhan mainita näin ohi mennen että 2-tahdinkin saa viritettyä alaväännöille. 2-tahdin saa viritettyä useammallekin kierrosluku alueelle. Niistä on mitä ihmeellisimpiä ratkaisuja. Tiedä sitten onko ne kisakäytössä ja kuinka luotettavia ne on.

        nii saahan sen 2t pyörän kai pakoputkella muutettua matalille kierroksille tehokkaammaks.kun saan ton mun 4t vehkeeseenkin pakoputken rakennetta säätämällä eri kierrosalueelle eri tehoja..mutta en silti lähtis enduroa harrastaan 2t vehkeellä..ja taas motocrossia en 4t vehkeellä.kun enduroa harrastan niin olen vain todennut sen 4tahdin olevan siinä aika ratkaisevassa osassa..ja sen 2t vehkeen öljynkäryn suhteen,makuasioista ei voi kiistellä mutta minä voin koska toi 10w-40 vaan maistuu paremmalta ja 15w-50 vielä paremmalta....ja ei jaksa kikkailla sen öljyn kanssa,sekotella sun muuta.muutaku pensaa tankkii ja ajamaan..ja toisekseen nyt kun tulee se bensan etanoliversio niin kuinkahan hyvin se öljy mahtaa sekottua siihen etanolilla jatkettuun bensaan,jos siinä o se esim. 10%etanolia bensan seassa niin sitte voi mennä 2t miehillä sormi suuhun että minkälaista öljyä sitä sotkis bensan sekaan..ite en ainakaan tiiä yhtää että mite se sekottuu siihe etanoliin se öljy..ja ku oon seurannu tosta etanolijutusta nii 2t vehkeet kuulemma,huom.kuulemma saattaa olla että jos niitä seisottaa pariaviikko kauemmin niin niistä ruostuu laakereita tai jotain tai se etanoli siinä hapettaa jotaki tai jotain.tiedä sitten...ja iteki pelkään että esim.kaasarista mullakin se etanoli syövyttää muoviosia niinku kohoa...ja kuluttaa bensaletkuja normia enemmän...ei se 10%alkoholia bensan seassa hyvästä voi olla..


      • yhden_mielipide_toiseen
        4tahtiparastahti kirjoitti:

        nii saahan sen 2t pyörän kai pakoputkella muutettua matalille kierroksille tehokkaammaks.kun saan ton mun 4t vehkeeseenkin pakoputken rakennetta säätämällä eri kierrosalueelle eri tehoja..mutta en silti lähtis enduroa harrastaan 2t vehkeellä..ja taas motocrossia en 4t vehkeellä.kun enduroa harrastan niin olen vain todennut sen 4tahdin olevan siinä aika ratkaisevassa osassa..ja sen 2t vehkeen öljynkäryn suhteen,makuasioista ei voi kiistellä mutta minä voin koska toi 10w-40 vaan maistuu paremmalta ja 15w-50 vielä paremmalta....ja ei jaksa kikkailla sen öljyn kanssa,sekotella sun muuta.muutaku pensaa tankkii ja ajamaan..ja toisekseen nyt kun tulee se bensan etanoliversio niin kuinkahan hyvin se öljy mahtaa sekottua siihen etanolilla jatkettuun bensaan,jos siinä o se esim. 10%etanolia bensan seassa niin sitte voi mennä 2t miehillä sormi suuhun että minkälaista öljyä sitä sotkis bensan sekaan..ite en ainakaan tiiä yhtää että mite se sekottuu siihe etanoliin se öljy..ja ku oon seurannu tosta etanolijutusta nii 2t vehkeet kuulemma,huom.kuulemma saattaa olla että jos niitä seisottaa pariaviikko kauemmin niin niistä ruostuu laakereita tai jotain tai se etanoli siinä hapettaa jotaki tai jotain.tiedä sitten...ja iteki pelkään että esim.kaasarista mullakin se etanoli syövyttää muoviosia niinku kohoa...ja kuluttaa bensaletkuja normia enemmän...ei se 10%alkoholia bensan seassa hyvästä voi olla..

        Juu, maku asioista ei voi väitellä.

        Tuossa on ollut keskustelua etanolin vaikutuksista 2-tahtisissa. Etanolissa on se "huono puoli" että se sekoittuu veteen. Se myös kerää kosteutta ilmasta. Ilmeisesti tämän takia esimerkiksi laakerit 2-tahtisessa on vaarassa ruostua. Samoin peltiset polttoainetankit ovat vaarassa. Vanhemmissa autoissa ja moottoripyörissä saattaa tulla ongelmia. Ja 10 % etanoliseosta ei kannata käyttää 2-tahtisessa. Pysytellään vaan siinä 5% seoksessa. Hyvä puoli että kehtaa nostaa hieman puristuksia mopoihin kun joutuu alkaa läträtä 98 oktaanisella ;P

        Tosiaankin tuo 2-tahti öljyn sekoittuminen etanoliin ja sen sisältämään veteen on mahdollinen ongelma. Ilman vettä ei varmaankaan ole ongelmia. Joten jos tuoreena tankkaa eikä säilytä sitä pitkään tankissa niin säästyy pahimmalta. Pahimmassa tapauksessa kuitenkin saattaa ilmaantua paikallisia leikkaantumia niistä kohdissa missä vesi/etanoli hylkii öljyä ja yleisesti liikkuvat osat ehkä kuluvat nopeammin. Mutta ei hätää, on niitä 2-tahtisia mitkä kulkee pelkällä etanolillakin. Perämoottorien maailmasta kannattaa näitä ratkaisuja lähteä etsimään. Käyttävät öljynä jotain "biodieseliä"? En nyt juuri muista tarkalleen.


      • 4tahtiparastahti
        yhden_mielipide_toiseen kirjoitti:

        Juu, maku asioista ei voi väitellä.

        Tuossa on ollut keskustelua etanolin vaikutuksista 2-tahtisissa. Etanolissa on se "huono puoli" että se sekoittuu veteen. Se myös kerää kosteutta ilmasta. Ilmeisesti tämän takia esimerkiksi laakerit 2-tahtisessa on vaarassa ruostua. Samoin peltiset polttoainetankit ovat vaarassa. Vanhemmissa autoissa ja moottoripyörissä saattaa tulla ongelmia. Ja 10 % etanoliseosta ei kannata käyttää 2-tahtisessa. Pysytellään vaan siinä 5% seoksessa. Hyvä puoli että kehtaa nostaa hieman puristuksia mopoihin kun joutuu alkaa läträtä 98 oktaanisella ;P

        Tosiaankin tuo 2-tahti öljyn sekoittuminen etanoliin ja sen sisältämään veteen on mahdollinen ongelma. Ilman vettä ei varmaankaan ole ongelmia. Joten jos tuoreena tankkaa eikä säilytä sitä pitkään tankissa niin säästyy pahimmalta. Pahimmassa tapauksessa kuitenkin saattaa ilmaantua paikallisia leikkaantumia niistä kohdissa missä vesi/etanoli hylkii öljyä ja yleisesti liikkuvat osat ehkä kuluvat nopeammin. Mutta ei hätää, on niitä 2-tahtisia mitkä kulkee pelkällä etanolillakin. Perämoottorien maailmasta kannattaa näitä ratkaisuja lähteä etsimään. Käyttävät öljynä jotain "biodieseliä"? En nyt juuri muista tarkalleen.

        juuri tuollaista olinkin nähnyt jossain ohjelmassa tai jotain vastaavaa lukenut.mutta oon katsonut niin kaikki hondat kuulema hyväksyy sen etanolipensan..oiskohan sillei että jos on vanhempi/kulahtaneempi 2t vehje niin kiinnileikkaamisriski lisääntyy ihan huolella...entäs sitte kalvokaasuttimien kalvot niiku perämoottorissa,eipä varmaa syövytä jonku moottoriveneen moottorin sisuksia se etanoli..itte omistan soutuveneen järvessä jossa ei saa moottoria käyttää mutta juipit ajella pärisee moottorikelkoilla siinä jäällä ja minä sitten prätkällä perässä jahka jäät saapuu...pitää vaa koittaa luottaa tohon että se etanoli ei pahasti syö mun moottoria ainakaan..kaasaria pelkään eniten.ja tankki o muovia tietenki..pensaletkut ja filtterit kai joutuu useemmin vaihtaa..ei kai siinä,vituttas vaan jos hankkis 2t vehkeen mistä o kulahtanu jo valmiiks sisukset ja sitte alkaa lyömää sinne etanolipensaa ja ostohetkellä edelline omistaja että juu kaikki toimii,kukkuu ja kumisee ja on just huollettu ja osia on vaihdettu on,näyttää siihe vielä kuitit päälle osista jotka se o kaverinsa kanssa kaverin pyörää vaihtanu ja siitä kaverin pyörästä vielä kulahtaneempia osia laittanu siihen pyörään jonka meinais ostaa...iteki ku ostin ton nii omistaja vähän alakanttii oli tuntimäärän heittäny..sillä oli ajettu ainaki 50-100h enemmä mitä se sano ja onneks uskoin rasvaisiin sormiini ja ronkin sitä konetta ku sääsin venttiilit kohillee ja avasin kannen nii mäntä oli melkosen kulahtanu.jos en ois uskonu rasvasia sormiani nii ois kiinni leikannu tuolla jossai puskissa ja sitte ois tehny mieli polttaa käpyjä...ei vaan siinä vaiheessa käpyjen polttelu enää auta ku koneesta rouske ja rutina kuuluu....


      • yhden_mielipide_toiseen
        4tahtiparastahti kirjoitti:

        juuri tuollaista olinkin nähnyt jossain ohjelmassa tai jotain vastaavaa lukenut.mutta oon katsonut niin kaikki hondat kuulema hyväksyy sen etanolipensan..oiskohan sillei että jos on vanhempi/kulahtaneempi 2t vehje niin kiinnileikkaamisriski lisääntyy ihan huolella...entäs sitte kalvokaasuttimien kalvot niiku perämoottorissa,eipä varmaa syövytä jonku moottoriveneen moottorin sisuksia se etanoli..itte omistan soutuveneen järvessä jossa ei saa moottoria käyttää mutta juipit ajella pärisee moottorikelkoilla siinä jäällä ja minä sitten prätkällä perässä jahka jäät saapuu...pitää vaa koittaa luottaa tohon että se etanoli ei pahasti syö mun moottoria ainakaan..kaasaria pelkään eniten.ja tankki o muovia tietenki..pensaletkut ja filtterit kai joutuu useemmin vaihtaa..ei kai siinä,vituttas vaan jos hankkis 2t vehkeen mistä o kulahtanu jo valmiiks sisukset ja sitte alkaa lyömää sinne etanolipensaa ja ostohetkellä edelline omistaja että juu kaikki toimii,kukkuu ja kumisee ja on just huollettu ja osia on vaihdettu on,näyttää siihe vielä kuitit päälle osista jotka se o kaverinsa kanssa kaverin pyörää vaihtanu ja siitä kaverin pyörästä vielä kulahtaneempia osia laittanu siihen pyörään jonka meinais ostaa...iteki ku ostin ton nii omistaja vähän alakanttii oli tuntimäärän heittäny..sillä oli ajettu ainaki 50-100h enemmä mitä se sano ja onneks uskoin rasvaisiin sormiini ja ronkin sitä konetta ku sääsin venttiilit kohillee ja avasin kannen nii mäntä oli melkosen kulahtanu.jos en ois uskonu rasvasia sormiani nii ois kiinni leikannu tuolla jossai puskissa ja sitte ois tehny mieli polttaa käpyjä...ei vaan siinä vaiheessa käpyjen polttelu enää auta ku koneesta rouske ja rutina kuuluu....

        Olen tullut siihen tulokseen että lähtökohtaisesti jokainen myyjä on täys kettu. Pyritään vain saada voittoa vaikka on ostettu kalliilla. Tämä johtaa väistämättä siihen että valehdellaan tunti- ja kilometrimäärissä, väärennetään huoltokirjoja, korjauksissa pistetään mutkat suoriksi ja panostetaan lähinnä ulkonäköön. Kysyttäessä ei tiedetä mistään mitään.

        Itse tyydyn siihen että ostan romun. Silloin tiedän ostavani romun, hinta on sen mukainen ja korjaamalla siitä saa uuden eikä tule yllätyksiä. Lopullinen hinta on sama kuin siitä juuri vahatusta ja huolletusta vehkeestä joka hajoaa heti kun takavalot häipyy pihasta. Tahdon ajatella että säästin siinäkin rahaa yhden remontin verran ettei tullut maksettua tyhjästä.


      • 2t alavääntö hukassa
        yhden_mielipide_toiseen kirjoitti:

        Olet varmaankin oikeassa enduron suhteen mutta saanhan mainita näin ohi mennen että 2-tahdinkin saa viritettyä alaväännöille. 2-tahdin saa viritettyä useammallekin kierrosluku alueelle. Niistä on mitä ihmeellisimpiä ratkaisuja. Tiedä sitten onko ne kisakäytössä ja kuinka luotettavia ne on.

        muuten voisitko kertoa että mitenkä viritetään 125cc 2t vehettä enemmä alavääntösemmäks. kun piti mennä ja ostaa sellanen iha vaan testin vuoksi mutta nykysillä säädöillä on nii hurja vehe toi honda tonne mettäpoluille että meinaa pikkasen hirvittää. pitää nii älyttömillä kierroksilla ajaa siellä ettei jää jumiin ;) . taikka sitte en oo vaan tottunut ku oli toi nelari mettäpolkuja varten.. uuet hiilikuitu läpät siihen hankin ja nostan pyttyä hieman,ehkä ylimääräsellä tiivistepaperilla ?? ja vauhtipyörän painottamisestakin joku on puhunu. jos ei noi hiilikuituläpät toimi nii sitte ois vielä sellanen ku v-forcen läpät mitkä kuulemma lisää alavääntöö,tiiä sitte kui paljo tossa hondassa...


      • huijattuko????
        yhden_mielipide_toiseen kirjoitti:

        Olen tullut siihen tulokseen että lähtökohtaisesti jokainen myyjä on täys kettu. Pyritään vain saada voittoa vaikka on ostettu kalliilla. Tämä johtaa väistämättä siihen että valehdellaan tunti- ja kilometrimäärissä, väärennetään huoltokirjoja, korjauksissa pistetään mutkat suoriksi ja panostetaan lähinnä ulkonäköön. Kysyttäessä ei tiedetä mistään mitään.

        Itse tyydyn siihen että ostan romun. Silloin tiedän ostavani romun, hinta on sen mukainen ja korjaamalla siitä saa uuden eikä tule yllätyksiä. Lopullinen hinta on sama kuin siitä juuri vahatusta ja huolletusta vehkeestä joka hajoaa heti kun takavalot häipyy pihasta. Tahdon ajatella että säästin siinäkin rahaa yhden remontin verran ettei tullut maksettua tyhjästä.

        itse asiassa mulle kävi justiinsa tollei niiku edellä mainitussa tekstissä. omistaja sano että on vaihettu laakerit ja tiivisteet ja kiertokanki ja mäntä ja jne jne..
        5 vaihde oli kasattu väärtepäin,siinä on väärän vuosimallin vaiherumpu jonka takia söi pienimmän vaihteensiirtäjän alle kymmenee tuntii.. siihen oli vaihettu yks laakeri ;) ja sitte tiivisteitte vaihto tarkotti sen mielestä että lohkot sun muut sikaflexillä tai muulla eristeellä vaa kiinni ;)
        mutta hyvä puoli tässä oli että kotipihaan kuletettuna 600e ja tiesin ostavani paskan. varaosiin meni hintaa 550 vaihteensiirtäjät 35e ja postikulut eli melkein 600e mutta nyt ainaki tiiän että on vaihettu laakerit ja tiivisteet kiertokankee myöten.että täys remontti tehty jotta nyt sillä männän vaihtamisella pitäs päästä tää kesä ajeleen.... myyjä sano kun kysyin että onko mitää mitä mun pitäs tietää nii sano vaan että ei kait.. kertoi myyvänsä 91 pyörää ja sitte tarkempi tutkiminen osotti että pyörä onki 87 mutta moottorissa osia on 91 vuodelta.. mutta ei haittaa minua koska tykkään liata käteni ja tekniikka kiinnostaa,mukavasti vierähtänyt tämä oottelu aika kunnes lumet o sulanu että pääsee ajeleen mettään ;)
        joku muu ois saattanu vetää asiasta hernepalkoo nenään mutta itse suhtauduin asiaan ammattimaisesti naureskellen ensi vitutuksen jälkeen ;)


    • qwertyg

      luokitukset menee niin ettei siellä kannata ajaa pienellä 2t pyörällä isompaa 4t pyörää vastaan. Tosin E3 luokassa maailmanmestaruuksia on taottu 2t 300 kuutioisilla pyörillä jo monesti

      • totte toteajaja

        jepa,se gas gas 300 2t näyttäs olevan aika pätevä peli juu...


    • käy kattoo kattoo

      hae wikipediasta 2t ja 4t moottorin toiminta periaate. Siinä syitä riittää minkä takia ovat eri luokassa.
      Siellä on myös mielenkiintoinen animaatio molempien toiminnasta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Joskus mietin

      miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      24
      4716
    2. Miten reagoisit

      Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      88
      3724
    3. Ryöstö hyrynsalmella!

      Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      48
      3125
    4. Olisiko kaivattusi

      Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      54
      2667
    5. Mitä haluaisit sanoa

      Nyt kaivatullesi?
      Ikävä
      206
      2621
    6. Ihana nainen

      Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      51
      2599
    7. Sukuvikaako ?

      Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      32
      2400
    8. Ootko koskaan miettinyt että

      miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      152
      2338
    9. Huomenta ihana

      Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1955
    10. Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa

      Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok
      Maailman menoa
      108
      1539
    Aihe