moikka.
Itse olen paranemisvaiheessa,ja kyselisin millä kalorimäärällä elätte nykyään?
Milloin paino tasaantui ,ja mihin se pysähtyi?
pelottaa ihan sairaasti että se vaan jatkaa nousuaan.
Tahdon rehellisiä vastauksia.
En lihoa 2000 kcal.lla.. nyt nostetaan 2200 /vrk. Liikun aktiivisesti,ja olen avohoidossa.
Parantuneiden paino,ja ylläpitokalorit??
13
1822
Vastaukset
- kokkoni
Vaikea sanoa tarkkoja mittoja tai ruokamääriä. Itsellä paino nousi noin 2400 kcal, mutta olin ympärivuorokautisesti hoidossa ja makasin sängyssä.
Painosi ei jatka nousuaan, se pysähtyy siihen painoon kun on hyvä. Sopivan painon mittarina on usein kuukautiset. Ne alkavat tulla taas, kun keho on tasapainossa. Eli kyllä usein vaaditaan bmi normaalia lähelle, ainakin 18. Mutta se on hyvin henk. kohtaista. Esim. riittävästi rasvaa saava keho voi saada kuukautiset takaisin jo ennen normaalipainoa.
Painosi ei varmastikkaan nouse tuolla nykyisellä määrällä, luulisin, että saat syödä ainakin 3000 kaloria,mikäli liikut aktiivisesti ja painon pitää nousta. - -pulla-
On kyllä hankalaa arvioida kenenkään yksilöllisiä tarpeita juuri esim. kalorimäärään, kaikki ovat niin erilaisia. Tuo määrä ei kuitenkaan varmastikaan riitä, itse syön tällä hetkellä reilu 2500 kaloria päivässä ja olen hoidossa myös. Paino pikkuhiljaa on alkanut nousta, mikä tuntuu erittäin pelottavalta ja vastenmieliseltä, tekisi mieli lopettaa syöminen kokonaan... Minulle on sanottu että hyvä painonnousunopeus on noin 0,5-1kg viikossa, tosi paljon kyllä. Siihen noin 2500 kaloria on yleensä kohtuullinen määrä, mutta varmaan jos paino ei nouse niin sitten tulee lisäyksiä ateriamääriin. Yleensä se myös on niin, että mitä enemmän liikut ja jos kulutusta tulee enemmän, kalorimäärää nostetaan. Ne tulee kulkemaan kuin käsi kädessä, tasapainossa keskenään.
- tiedähäntä
0.5- 1kg VIIKOSSA? Omaan korvaan toi kilo kuulostaa aika kovalta. Kun ite olin osastolla niin 0.3- 0.5 kg viikossa riitti, nyt kun oon avohoidossa, niin kilo kuukaudessa on okei lääkäreille,,
- luuumu
tiedähäntä kirjoitti:
0.5- 1kg VIIKOSSA? Omaan korvaan toi kilo kuulostaa aika kovalta. Kun ite olin osastolla niin 0.3- 0.5 kg viikossa riitti, nyt kun oon avohoidossa, niin kilo kuukaudessa on okei lääkäreille,,
jännää,kun on kikkaillut syömisten kanssa niin monta vuotta,niin minäkään en tiedä mikä on mun normaali paino :D
Luulen että bmi lähemmäs 21 on ominainen minulle. Olen lihaksikas, mutta pieni. - Sumppi Vantaalta
"Paino pikkuhiljaa on alkanut nousta, mikä tuntuu erittäin pelottavalta ja vastenmieliseltä, tekisi mieli lopettaa syöminen kokonaan..."
Suosittelisin käymään keskustelun itsenne kanssa, haluatteko parantua ja palata normaaliin elämään nauttiaksenne siitä, vai elää suljettua, itseenne käpertyneen elämää! Toivottavasti päädytte paranemiseen.
Käykääpä googlella ottamassa Syli ry:n kotisivut. Sieltä löytyy linkkejä, keskustelupalsta, ohjeita ammatti-ihmisten luo, vertaistukea ym. Mutta myös, jos olette epävarmoja, kannattaa hakeutua ravintoaineterapeutin luo, josta saatte myös oikeita ruokailuohjeita.
Syömishäiriöissä on tyypillistä myös "liikkumispakko". Siitä olisi hyvä tinkiä, vähempikin liikunta pitää yleiskunnon yllä. Ravinto on sitten sitäkin tärkeämpi, jotta pystyisitte nauttimaan elämästä, sillä se kyllä kannattelee teitä, kun vapautatte itsenne elämälle, ja katseen pois "omasta navasta". Te olette ainutkertaisia ihmisiä, jokaiselle on paikka tässä elämässä, vaikka se ei aina siltä tuntuisikaan. Mielenkiintoa kannattaa ylläpitää, sillä elämä tarjoaa myös hyviä kokemuksia, kun antaa sille mahdollisuuden. Hyviä harrastuksia on lukematon määrä, ei muuta kuin niistä kiinni.
Elämä ei ole nautittavaa, jos kieltää itseltään ravinnon, siksi on syytä syödä, vaikka se ei aina niin noudattaisikaan suosituslautasta, tärkeintä on, että saatte tarpeeksi terveellistä ravintoa, joka on kehonne polttoainetta. Eikä herkuttelukaan ole pahasta, kunhan sillä ei kuittaa ruokailua.
Pienin askelin eteenpäin kohti terveyttä, sillä se palkitsee ja antaa siivet elämälle siihen, mikä on kullekin tarkoitettu. Kaikkea hyvää teille kaikille ja iloisin mielin kohti aurinkoa eli valon säteitä ja energiaa sisimpäänne!
- ---------
Itseäni lihotettiin osastolla 2500 kcal:lla. Päällä oli tietysti liikuntakiellot. Paino nousi 0-0.5 kg/vko, mikä oli lääkäreistä liian vähän. Niinpä he syyttivät minua oksentelusta - mitä muuten en ikänä tehnyt - ja uhkasivat nostaa kcal-määrää. Kun palasin kotiin ja söin 1500-1800 kcal lähti paino heti laskusuuntaan, vaikka en edes liikkunut lukuunottamatta kilometrin päivittäistä koulumatkaa!
Itselleni BMI 17 on riittävä, koska se oli se, mistä pudotus aikoinaan lähtikin. Olen ymmärtänyt, että yleensäkin painonnostossa pyritään juuri siihen sinulle sopivaan BMI:hin...- huh huuu
No ei ole kyllä BMI 17 hyvä eikä riittävä. 18.5 on minimi ja harvalle sekään on riittävä.
Noi on kyllä valitettavasti aika anorektisia juttuja, että alipaino olis riittävä....kannattaa vaan uskoa muita, kun se oma arvioi (eli anoreksian arvio) on hiukka viallinen. - ei anoreksialle!
huh huuu kirjoitti:
No ei ole kyllä BMI 17 hyvä eikä riittävä. 18.5 on minimi ja harvalle sekään on riittävä.
Noi on kyllä valitettavasti aika anorektisia juttuja, että alipaino olis riittävä....kannattaa vaan uskoa muita, kun se oma arvioi (eli anoreksian arvio) on hiukka viallinen.tuntisi itsensä hyväksi kun paino pieni,ja pienimmät vaatteet istuu.
Kontrollia tosiaan..paranen tässä kovaa vauhtia, toivon vain että aivot kerkiää mukana kun paino nousee,ettei tule ihan kamalaa paniikkia. - jujujuj
ei anoreksialle! kirjoitti:
tuntisi itsensä hyväksi kun paino pieni,ja pienimmät vaatteet istuu.
Kontrollia tosiaan..paranen tässä kovaa vauhtia, toivon vain että aivot kerkiää mukana kun paino nousee,ettei tule ihan kamalaa paniikkia.ei mulle tullut mitään paniikkia. On typerää, että hoitohenkilökunta luulee niin ja jarruttaa paranemista sillä. Monet uskoo hoitsuja ja ei parane koskaan.
- -------------
huh huuu kirjoitti:
Noi on kyllä valitettavasti aika anorektisia juttuja, että alipaino olis riittävä....kannattaa vaan uskoa muita, kun se oma arvioi (eli anoreksian arvio) on hiukka viallinen.Miksi ei olisi? BMI:ni ei ole ollut koskaan normaalirajoissa.
By the way, kuukautisetkin pyörivät tuossa 17:ssä, sydän pumppaa normaalisti, veriarvot hyvät ja ruoka maittaa. Is there a problem?? Ei ainakaan lääkärin mukaan.
- terveeksivaihoitoon?
itse olen sairastunut anoreksiaan
tosin nyt on paranemisvaihe käynnissä
tällä hetkellä minun täytyy itse ruveta nostamaan painoa
mutta luulenpa että joudun osastolle koska ei tästä tunnu tulevan mitään
järki tietää että anoreksia on väärin ja tahdon parantua mutta tunne vetää kovasti puoleensa
ja se tunne yrittää pilata parantumiseni
katsotaan miten minulle käy - luuumu
no niin, puolivuotta mennyt, ja kalorit 2600 ylläpitona ja painoa nyt 56kg. Elämä hymyilee :D
- ellllu123
joo oon kyllä samaa mieltä et se on iha henk.kohtasta että mikä BMI on riittävä, kuten mulla oli vaan siinä 16,5 ennen kuin laihduin ja nyt pyritään takasin siihen jolloin luulis menkkojenki taas tulevan! mittani on tällä hetkellä 163/37
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä
Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla5932075- 1021030
Hotellille löytyi ostaja....
Tämän päivän Kainuun Sanomissa oli uutinen, että pesänhoitajan mukaan Hotelli Kainuu myydään ensiviikolla. Hieno homma,18977Saana airola ja. muusikko spekulaatiota
Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki4837Onko se loukkaavaa
Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k101835Onko kaivattusi seinäruusu?
Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai50749- 70747
- 63715
Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen
Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?74678- 65563