En oikein luota lääkärin taitoihin

os..

Olen D2 ja 10 vuotta on ollut Metformiinilääkitys. Toukokuussa se lopetettiin ja tilalle tuli insuliini Insulatard.
Sokerit ei ole koskaan ollut kohdallaan tällä lääkityksellä. Aamun sokeri voi olla 10-15 välillä ja illalla liki 20. Pitkäaikainen on yli 8. Tämä alkaa jo pelottaa, että tulee jotain pahoja sairauksia siitä. Nyt tänään hän määräsi insuliinia 36 aamulla ja 40 illalla. Merkillistä on vaan, ettei 5 kuukaudessa saada verensokeria laskemaan normaaliksi.
Onko tämä huono lääkäri? Minä itse en tiedä insuliinista mitään.

19

2265

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ihmettelen.

Hieman ihmetyttää että miksi metformiini lopetettiin kokonaan. Tuliko metformiinistä jotain ongelmia jonka vuoksi se lopetettiin? Minulla metformiinia jatkettiin entisellä annostuksella ja siihen tuli rinnalle pitkävaikutteinen insuliini (Lantus). Annostusta haettiin alussa muutaman kuukauden (aloittaen minimiarvosta 10 yksikköä), mutta nyt tämä vuoden käyttöjakson loppupäässä annostus on ollut jo pari-kolme kuukautta 36 yksikköä kerran vuorokaudessa. Tällä yhdistelmällä paastosokerit on pysynyt hyvin 5 tuntumassa ja alle 4 putoamiset on ollut harvinaisia. Välillä kun tuli useampi hypo ja insuliini oli yli 40 yksikköä, pudotettiin määrä nykyiselleen. Pitkäaikainen sokeri on nyt n. 6 % (vanhalla merkintätavalla).

• Veijo

kokeilla siirtymistä oikealle ruokavaliolle. Riskinä on että veren sokeriarvot tasoittuu matalalle ja lääkkeistäkään ei pääse nauttimaan.

• os..

Se lopettiin kun jouduin sairaalaan. Syyksi sanottiin, ettei munuaiset kestä. Kuitenkin minulla oli vain hieman mikroalbuminuriaa. Mittatikussa arvo oli alle 1. En ole ollenkaan tyytyväinen tähän muutokseen, mutta lääkäreitä on vaikeaa ja vaarallistakin vastustaa. En tiedä voitaisiinko järjestää perusteellisempaa tutkimusta.
        Minun lääkärini on italialainen ja häntä on vaikea ymmärtää.
        Se on hankalaa, kun potilaalle ei annata tietoja. En tiedä laisinkaan minkä mittaustuloksen perusteella päätös lääkkeen vaihtamisesta tehtiin.
        Tämän vuoksi kyselen, että saisin jotain käsitystä. miten muita hoidetaan.

• D1-nefropaatikko
        os.. kirjoitti:

Se lopettiin kun jouduin sairaalaan. Syyksi sanottiin, ettei munuaiset kestä. Kuitenkin minulla oli vain hieman mikroalbuminuriaa. Mittatikussa arvo oli alle 1. En ole ollenkaan tyytyväinen tähän muutokseen, mutta lääkäreitä on vaikeaa ja vaarallistakin vastustaa. En tiedä voitaisiinko järjestää perusteellisempaa tutkimusta.
        Se on hankalaa, kun potilaalle ei annata tietoja. En tiedä laisinkaan minkä mittaustuloksen perusteella päätös lääkkeen vaihtamisesta tehtiin.

munuaisongelmien kanssa. Eli selvä syy oli lekurilla lopettaa metformiini. Ajatteli sun parhainta, koska munuaisten pahempaa prakaamista voidaan näin estää/hidastaa.

Ei myöskään runsaalla proteiinilla mässäily enää ole suotavaa ja sekin munuaisten vuoksi. Jos munuaisongelmat etenevät, tulee rajoituksia paljon, mutta nyt vielä pääsee helpolla,

Ne kun näköjään ovat sinulla antaneet merkkejä toiminnan vajauksesta.

Kuinka usein olet sinä insuliiniannosta kasvattanut hakiessasi oikeaa määrää? Kait sinulle neuvottiin miten voit itse tilannetta seurata ja säätää annosta sen mukaan. Edellyttää toki päivittäistä verensokerin seurantaa.

• ihmettelen.
        os.. kirjoitti:

Jos jo liuskamittauksessa tulee positiivinen tulos, munuaisvaurio ei ole enää palautuva. En oikeastaan ihmettele että metformiini lopetettiin. Ehkäpä lääkäri yrittää tällä lykätä pahempaa munuaisvauriota eteenpäin. Minulla yövirtsan keräyksessä albumiinin arvoksi saatiin 1 mg/l ja aamuvirtsasta nU-Alb 2 mikrog./min. Kretatiinit on aiemmin ollut ylärajalla, mutta juuri otettujen kokeiden tulokset kuulen vasta ensi viikolla. Eli tasapainottelua jo minullakin.

• os..
        ihmettelen. kirjoitti:

Jos jo liuskamittauksessa tulee positiivinen tulos, munuaisvaurio ei ole enää palautuva. En oikeastaan ihmettele että metformiini lopetettiin. Ehkäpä lääkäri yrittää tällä lykätä pahempaa munuaisvauriota eteenpäin. Minulla yövirtsan keräyksessä albumiinin arvoksi saatiin 1 mg/l ja aamuvirtsasta nU-Alb 2 mikrog./min. Kretatiinit on aiemmin ollut ylärajalla, mutta juuri otettujen kokeiden tulokset kuulen vasta ensi viikolla. Eli tasapainottelua jo minullakin.

Se vaihtelee negatiivisen ja yhden välillä. Ilmeisesti ruokavaliokin vaikuttaa tulokseen. Kun labran mittausmenetelmä on muutettu, siitä en enää saa selvää. Lääkäri haluaa mitata jotain kreatinia eikä mikroalbuminuriaa. Minulle ei ole annettu mitään paperia labran mittaustuloksista. Se on aika törkeää, kun luullaan, ettei potilaan tarvitse tietää mittaustuloksia. Monet potilaat varmaan suuttuvat, jos heille näytetään paperia, mutta minä suutun kun en saa tietoja.
        Mitään merkkiä metformiinin haitallisesta vaikutuksesta ei ole annettu. Lähellä 20 pyörivät sokerin arvot ovat kyllä huolestuttavia. Sehän vahingoittaa munuaisten verisuoniakin.

• T2D
        os.. kirjoitti:

Se vaihtelee negatiivisen ja yhden välillä. Ilmeisesti ruokavaliokin vaikuttaa tulokseen. Kun labran mittausmenetelmä on muutettu, siitä en enää saa selvää. Lääkäri haluaa mitata jotain kreatinia eikä mikroalbuminuriaa. Minulle ei ole annettu mitään paperia labran mittaustuloksista. Se on aika törkeää, kun luullaan, ettei potilaan tarvitse tietää mittaustuloksia. Monet potilaat varmaan suuttuvat, jos heille näytetään paperia, mutta minä suutun kun en saa tietoja.
        Mitään merkkiä metformiinin haitallisesta vaikutuksesta ei ole annettu. Lähellä 20 pyörivät sokerin arvot ovat kyllä huolestuttavia. Sehän vahingoittaa munuaisten verisuoniakin.

Suomessa ainakin saa kaikki mittaustulokset ja itseään koskevat tiedot. Taitaa olla aivan lakiin kirjoitettua asiaa. Itse pyydän aina etukäteen laboratoriotulokset ennen lääkärille menoa, jotta voin perehtyä niihin edeltä käsin. Näin on helpompi kysyä lääkäriltäkin, jos on jotakin askarruttavaa tuloksissa. Myös vertailu edellisiin laboratoriokokeisiin voi olla tärkeätä.

Munuaisten kannalta on tärkeätä, että saat verensokerisi kuntoon. Korkeat verensokerit on pääasiallinen syy diabeetikon munuaisvaurioihin. Verenpaine on toinen. Verensokereiden normalisoinnilla voi saada lievät munuaisongelmat jopa parannettua. Joka tapauksessa verensokereiden normalisointi on tärkeätä, jotta munuaisongelmat eivät etenesi enempää.

On merkillistä, että sinulle ei ole annettu ohjeistusta insuliinimäärien säätämisessä. Lääkärin tai diabeteshoitajan pitäisi antaa tähän ohjeet. Joka tapauksessa verensokeriarvosi kertovat, että pitkävaikutteisen määrää pitäisi lisätä. Noin korkeat verensokerit jatkuvasti ovat vaarallisia muullekin elimistölle.

• heheheh ukko
        Veijo kirjoitti:

kokeilla siirtymistä oikealle ruokavaliolle. Riskinä on että veren sokeriarvot tasoittuu matalalle ja lääkkeistäkään ei pääse nauttimaan.

änkyrä-hurrin juttuihin koska se ei osaa taluttaa edes opaskoiraansa,

• os..
        T2D kirjoitti:

Suomessa ainakin saa kaikki mittaustulokset ja itseään koskevat tiedot. Taitaa olla aivan lakiin kirjoitettua asiaa. Itse pyydän aina etukäteen laboratoriotulokset ennen lääkärille menoa, jotta voin perehtyä niihin edeltä käsin. Näin on helpompi kysyä lääkäriltäkin, jos on jotakin askarruttavaa tuloksissa. Myös vertailu edellisiin laboratoriokokeisiin voi olla tärkeätä.

Munuaisten kannalta on tärkeätä, että saat verensokerisi kuntoon. Korkeat verensokerit on pääasiallinen syy diabeetikon munuaisvaurioihin. Verenpaine on toinen. Verensokereiden normalisoinnilla voi saada lievät munuaisongelmat jopa parannettua. Joka tapauksessa verensokereiden normalisointi on tärkeätä, jotta munuaisongelmat eivät etenesi enempää.

On merkillistä, että sinulle ei ole annettu ohjeistusta insuliinimäärien säätämisessä. Lääkärin tai diabeteshoitajan pitäisi antaa tähän ohjeet. Joka tapauksessa verensokeriarvosi kertovat, että pitkävaikutteisen määrää pitäisi lisätä. Noin korkeat verensokerit jatkuvasti ovat vaarallisia muullekin elimistölle.

Se on vain vaikeaa, kun en tunne yhtään lääkäriä. Miten näistä saa selvää kuka osaa ammattinsa?
        Onko olemassa diabetekseen erikoistuneita lääkäreitä?

• 1712
        os.. kirjoitti:

Se on vain vaikeaa, kun en tunne yhtään lääkäriä. Miten näistä saa selvää kuka osaa ammattinsa?

Tässä on jotakin tietoa diabeteslääkärin pätevyysvaatimuksista.

http://www.laakariliitto.fi/koulutus/erityispatevyydet/diabetes.html

Jossakin netissä on ollut luettelo Suomen diabeteslääkäreistä. En loydä sitä nyt.

Mistä löytää yksityisen diabeteslääkärin? Isoimmilla lääkäriasemilla on yleensä myös diabeteslääkärin tai useammankin vastaanotto.

• Veijo
        heheheh ukko kirjoitti:

änkyrä-hurrin juttuihin koska se ei osaa taluttaa edes opaskoiraansa,

Sinunlaisillasi idiooteilla on suuri vaikeus. Sinä kuuntelet juttuja muuta lukutaito puuttuu.

Minulla on suuri etu sinuunnähden sen lisäksi että olen lukenut ja yhä edelleen luen.
        Siinä sivussa hoidan D2:seni LCHF ruokavaliolla ilman lääkitystä ja kaikki terveystarkastuksen tulokset ovat OK.

jatka juttujen kuuntelemista mutta levitä niitä kirkolla, älä täällä.

• Veijo
        os.. kirjoitti:

Antti Heikkilä

ja

Leena Furubacka, yksityislääkäri, Alaveteli
        email: [email protected]

• esimerkkejä!
        Veijo kirjoitti:

Antti Heikkilä

ja

Leena Furubacka, yksityislääkäri, Alaveteli
        email: [email protected]

Antti Heikkilä ei ole diabeteslääkäri! Hän esittelee itsensä seuraavasti: "Olen kivunhoitoon perehtynyt kirurgi, ortopedi ja traumatologian erikoislääkäri."

Leena Furubackan erikoisosaaminen: Yleislääkärin monipuolisen osaamisen lisäksi seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen erityisongelmien tuntemus.

Kumpikin kuitenkin liputtaa diabeteksen ruokavaliohoidon puolesta. Itse en ainakaan lähtisi hoidattamaan diabetestäni kummallekaan. Luotan enemmän suuren lääkärikeskuksen/yksityissairaalan erikoistuneeseen diabeteslääkäriin.

• älijäke
        esimerkkejä! kirjoitti:

Antti Heikkilä ei ole diabeteslääkäri! Hän esittelee itsensä seuraavasti: "Olen kivunhoitoon perehtynyt kirurgi, ortopedi ja traumatologian erikoislääkäri."

Leena Furubackan erikoisosaaminen: Yleislääkärin monipuolisen osaamisen lisäksi seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen erityisongelmien tuntemus.

Kumpikin kuitenkin liputtaa diabeteksen ruokavaliohoidon puolesta. Itse en ainakaan lähtisi hoidattamaan diabetestäni kummallekaan. Luotan enemmän suuren lääkärikeskuksen/yksityissairaalan erikoistuneeseen diabeteslääkäriin.

Minä taas en luota lääkäreihin siksi, kun heidän taustalta löytyy monesti erilaisten lääkevalmistajia sponsoreina. -> Kenen leipää syöt sen lauluja laulat. Diapeteksen hoitoon ennen insuliinia käytettiin juurikin ruokavaliota ja diapeetikot elivät silloinkin yli 70-vuotiaiksi (1800-luvun lopulla). Tästä löytyy kyllä tietoa kun viitsii vain kaivella. Mikäli kuitenkin on haluja pilata munuaiset ja maksa pumppaamalla itseensä lääkkeitä niin mikäpä siinä, valinta on jokaisen henkilökohtainen. Kannattaa kuitenkin muistaa, että aina on vaihtoehtoja.

• veijo ite
        esimerkkejä! kirjoitti:

vaan pelkästään asiansa osaavia eikä lääketehtaiden mannekiineina juoksevia.

• os..
        älijäke kirjoitti:

Minä taas en luota lääkäreihin siksi, kun heidän taustalta löytyy monesti erilaisten lääkevalmistajia sponsoreina. -> Kenen leipää syöt sen lauluja laulat. Diapeteksen hoitoon ennen insuliinia käytettiin juurikin ruokavaliota ja diapeetikot elivät silloinkin yli 70-vuotiaiksi (1800-luvun lopulla). Tästä löytyy kyllä tietoa kun viitsii vain kaivella. Mikäli kuitenkin on haluja pilata munuaiset ja maksa pumppaamalla itseensä lääkkeitä niin mikäpä siinä, valinta on jokaisen henkilökohtainen. Kannattaa kuitenkin muistaa, että aina on vaihtoehtoja.

1800 luvulla vaan kuoltiin, eikä sitä huomattukaan muualla kuin lähipiireissä. Mistä ne sen ajan ihmiset olisivat saaneet tietoja diabeteksen hoitamiseen? He eivät edes tienneet, jos heillä oli sellainen sairaus.
        Siihen aikaan kyllä useimmat tekivät raskasta ruumiillista työtä ja liikkuivat jalkaisin. Ruuatkin olivat yksinkertaisempia, eikä herkuteltu makeilla.

>>Kannattaa kuitenkin muistaa, että aina on vaihtoehtoja.

Kyllä ne vaihtoehdot on aika vähissä, kun kaupasta pitää ruokansa ostaa.

Minulla on Toivo Rautavaaran kirja Miten Luonto parantaa. Siinä on myös diabeteksen hoidosta sinun mittainen artikkeli. Muutamia erilaisia ruokavalioita on selitetty, mm. vhh on käsitelty omalla tavallaan.
        Voisin skannata sen tänne, mutta se taitaa olla lain vastaista.

• D2-pikainssi

Jos ei muu auta, niin aterioden yhteydessä otetaan pikainsuliinia. Jos tarvitaan näin paljon insuliinia, niin on selvää, että metformiini yksinään ei riitä. Eri asia on sitten olisiko sitä otettava yhdessä insuliinin kanssa.

Tavoitteena olisi, että potilas itse voisi tietyissä rajoissa säädellä insuliinin määrää. Se on ainoa tapa tulla toimeen pelkällä insuliinilla. Ensin on vain löydettävät sopivat määrät ja ajankohdat.

• os..

Tänään oli verensokeri aamulla 8.7 ja illalla 16.7. Insuliinia on pistetty jotain 26-36 viivaa. Ei tämä hyvältä näytä. Metformiinilla olivat korkeimmat arvot noin 9-10 tienoilla. Tämä insuliini näyttää olevan tehotonta.
        Lääkäriä ei minun asiani näytä kiinnostavan. Hän ei luultavasti osaa diabeteksen hoitoa. Minä olen ollut liian piittaamaton, enkä ole vaatinut mitään.

• mitä...
        os.. kirjoitti:

Tänään oli verensokeri aamulla 8.7 ja illalla 16.7. Insuliinia on pistetty jotain 26-36 viivaa. Ei tämä hyvältä näytä. Metformiinilla olivat korkeimmat arvot noin 9-10 tienoilla. Tämä insuliini näyttää olevan tehotonta.
        Lääkäriä ei minun asiani näytä kiinnostavan. Hän ei luultavasti osaa diabeteksen hoitoa. Minä olen ollut liian piittaamaton, enkä ole vaatinut mitään.

ja milloin? "Tänään oli verensokeri aamulla 8.7 ja illalla 16.7. Insuliinia on pistetty jotain 26-36 viivaa." Siis mitä insuliinia ja mihinkä aikaan? Puhut vanhanaikaisesta viivaa-nimityksestä, mutta oletan että tarkoitat nykyaikaisen kynän yksiköitä (100 U/ml). Jos kyseessä on pelkkä pitkävaikutteinen insuliini, tyypistä riippuen sitä pistetään kerran tai kaksi vuorokaudessa. Oma pitkävaikutteinen insuliinini on Lantus ja sitä pistetään ison metformiiniannoksen lisäksi 36 yksikköä kerran vuorokaudessa. Välillä käytettiin tilapäisesti toista merkkiä pitkävaikutteista ihmisinsuliinia ja sitä otettiin kaksi kertaa vuorokaudessa yhteensä 30 yksikköä/vrk ja silloin aamusokerini nousi 6 vaiheille kun se normaalisti on 5 vaiheilla. Aterian jälkeiset arvot ovat olleet 8-10 aterian laadusta riippuen. Kyllä tuo insuliinisi on riittävän tehokasta mutta noin pieni määrä ilman metformiinin tukea ei näköjään riitä. Kysy vielä ohjeita lääkäriltä tai diabeteshoitajalta missä tahdissa insuliinia voidaan lisätä. Itselläni aikanaan nostettiin pari yksikköä viikossa kunnes päästiin hyviin sokeriarvoihin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      101
      3078
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      43
      1157
    3. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1132
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      51
      1025
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      32
      987
    6. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      858
    7. Tunnustan

Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      852
    8. Luuletko, että löydämme vielä

Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      847
    9. Mikä teki vaikutuksen

että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      44
      822
    10. Autolla puuhun

Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      24
      781
    Aihe