Turkiksia vai ei?

Marjatta W.

Kuinka moni 60 - ladyista aikoo pukeutua tulevana talvena turkiksiin? Itse hankin tulevaksi talveksi minkkiturkin. Ajattelin hieman hemmotella itseäni eläkkeelle päästyäni. Ja aion myös turkkiani käyttää, vaikka kettutytöt sanoisivat mitä. Katson että yli 40 - vuoden työuran jälkeen olen sen ansainnut. Ei minun tarvitse enää tässä iässä kuunnella toisten mielipiteitä pukeutumisestani. Eikä kenenkään muunkaan pitäisi antaa jonkin marginaaliryhmän vaikuttaa siihen, että mitä päällensä pukee. Kuinka moni on samaa mieltä?

84

1475

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • garderuupissa

Susimyssykkä ja Valkoinen Naalihattu.Täytyi oikein miettiä, kun pukupussissa ovat olleet lämpimien talvien takia.Tulis vaan pakkaset, niin voisi taas järkyttää vaikka naapureita ;)))

• Ex. kasööri

8-kymmentäluvun lopulla hankittu pitkä ateljeeminkki on melko vähällä käytöllä.

Arkiturkiksena käytän lyhyttä supia.

Työelämässä ollessani, koska kuljin työmatkani 2km jalan oli pakkasilla eniten käyttöä pitkällä punaketulla.
      Seitsemän vuotta sitten tapahtuneen muuton yhteydessä lahjoitimme sen punaisen ristin kirpputorille.

Värjätty kanipusero roikkuu käyttämättömänä kaapissa.

Itse asiassa mieheni liikkuu susiturkissaan enemmän kuin minä omissa karvoissani.

Täällä pikkupaikkakunnalla ei ole kettutyttöjä näkynyt.

• kiva kun laitat

Aivan oikein, mutta mitä sanot jos jossaki tungoksessa (teatterissa, kauppakeskuksesa tai jossain muualla ) saat värisuihkun turkkiisi, ja huomaat sen vasta kotona, luulempa että harmittaa, se ei puhdistu millään. En missääntapauksessa sitä toivo, mutta pelkään pahoin, nuoret fanatikot voi olla arvaamattomia, varsinki eteläsuomessa.

• sitroen.

Joo, eihän täällä Suomaassa rikollisia rangaista vaan palkitaan. Silti pää pystyssä kannan ketunnahkakarvalakkia pakkasella. On se niin paljon lämpimämpi ja kevyempi kuin uusiutumattomista luonnonvaroista tehty keinoaineturkis. Ja EKOLOGISEMPI ennenkaikkea! Oikein LUOMUA!

Sais vielä koirannahkakinttaat jostaki ostaa... Sellaiset punakeltaista rakkikoiraa olevat pitkävartiset. Niitä oli vielä 60 vuotta sitten aika yleisesti ihmisillä...

• kakkakakakkkakakakak
        sitroen. kirjoitti:

Joo, eihän täällä Suomaassa rikollisia rangaista vaan palkitaan. Silti pää pystyssä kannan ketunnahkakarvalakkia pakkasella. On se niin paljon lämpimämpi ja kevyempi kuin uusiutumattomista luonnonvaroista tehty keinoaineturkis. Ja EKOLOGISEMPI ennenkaikkea! Oikein LUOMUA!

Sais vielä koirannahkakinttaat jostaki ostaa... Sellaiset punakeltaista rakkikoiraa olevat pitkävartiset. Niitä oli vielä 60 vuotta sitten aika yleisesti ihmisillä...

ikikiitollinen isäntä teetti rakkaasta, uskollisesta koirastaan karvakintaat itselleen. Ei mistään rakkikoirasta.

Ei näy sinulle aunneen kintaitten sisin olemus.

• kakkakakakkkakakakak kirjoitti:

ikikiitollinen isäntä teetti rakkaasta, uskollisesta koirastaan karvakintaat itselleen. Ei mistään rakkikoirasta.

Ei näy sinulle aunneen kintaitten sisin olemus.

Kyllä se kinttaitten sisin olemus on minulle lämpimyys ja uloin, toisarvoisempi, on ulkonäkö.

• Värisilmät

Kaiken huipuksi värjäri iskee myös keinoturkikseen, koska ne ovat niin hyvälaatuisia, että käyvät aidosta.
        Eikä tuollainen p-aukinen viherterroristi edes erota keinoturkista aidosta. Tuskin erottaa aidotkaan toisistaan. Lammasturkki on heille samaa kastia kuin krimi.
        Lampaanvillaa kuitenkin käyttävät niissä pässinpökkimissä vanttuissaan ja silmille vedetyissä pannumyssyissä.
        Koskahan niihin isketään värisuihkeilla?
        Jos oltaisiin tosi ekologisia, niin keinokuituja ei käytettäisi ikinä, sillä niiden raaka-aineena on uusiutumaton öljy. Kuinka luontoa rasittavaa on yksi akryylilankainen ns,. villatakki?
        Muutama sata vuotta sitten lapset olivat monta kuukautta sisällä pirtissä, koska heillä oli asunaan vain paita. Kenkiä oli vain yhdet, joita kaikki käyttivät. Se oli ekologista aikaa, jonka toivoisi pian palaavan.

• millllllllllllloeth

kannata kysellä, mitä niskaansa vetää.

Pidä minkkiturkkia, minun puolestani ihan vapaasti. Minkkien olot ovat eläinrääkkäystä, mutta kärsimystä, ihmistenkinhän, on maailma täynnä.

• Pallerot pannalla

ilmeisesti ihan oikeasti olemassa. Juu, pukeudun päästä jalkoihin turkiksiin satoi, paistoi tai pakasti, jotta tällä tytöllä on millä rallata. On sentään kierretty tahkoa lujasti.

Ai, teillä on vaan minkkiä, minä panen päähän soopelihupun, johon jää vain pieni rako silmiä varten. Kropan peitteeksi laajahelmainen soopeliturkki malliltaan 1950-luvun styleä,että pääsette kunnolla kadehtimaan. Karvaa ei pidä siinä säästämän. Turkin alle turkishousut. Nehän voisivat olla vaikka kettua, sellaista pitkäkarvaista, että olisi balanssia asussa. Turkissäärystimet toki ja turkiksella päällystetyt nilkkurit. Niihin voisi kelpuuttaa minkinkin. Kuuma voi tietysti tulla, mutta mitäpä nainen ei kärsisi toisten naisten kateuren tähren. Muinoin oli Sudette-laihdutusasuja. Niiden teho perustui siihen,että naispahaset pukeutuivat tiiviisiin muovipusseihin ja niiden päälle sitten vaatteet. Sudette laihdutti hikoilun avulla. Nyt voisi samalla pudotttaa muutaman kilon ja paljon lyximmällä tavalla.

Ette kai te sisko-kullat tavallisella autolla kuleksi turkisasuissa? Siis selaisella, jota ei turkiksilla ole päällystetty? Ei ihmeessä. Kun kerran itsenne vuoraatte, toki kokonaisuuteen kuuluu karva-auto, mieluiten kestävällä minkillä katettu yltä ja päältä. Leikatut kanin- ja naalinkarvat joutavat vähemmän onnellisille. Siinä sitä on ihmettelemistä, kun suuntaatte kauppakeskus Tuurin pihaan reteästi olutlastinne kanssa. Ei muuta kuin hännät heilumaan!

• furrrr

Näin nuorena miehenä tulaa katseltua vanhempien ladyjen perään jos pukeutunut turkiksiin.turkiksia käyttävä nainen on kaunis ja elegantti!kelpaisi minulle..;)

• Ex. kasööri

Toivottavasti edes hieman!

Muutama maltillinen peruste.
        Turkin alle ei tarvitse vuntuta yhtä paljon vaatekerroksia kuin vaikkapa toppatakin alle.
        Turkki on päällä miellyttävä pitää.
        80-luvun puolivälisä hankitun minkkini aikana olisin joutunut ostamaan muutaman talvitakin.
        Ateljeeturkkuri kertoi urossaagan kestävän 50-vuotta eli toinen puoli, 25-vuotta on jäljellä.
        Turkki on uusiutuvana luonnonvarana ekologinen valinta.
        Turkki on siis köyhän ihmisen pitkän tähtäyksen säästeliäs valinta!

Töissä ollessani käytin työmatkoilla pakkasilla pitkää punakettua.
        Kulkuvälineeni potkukelkka ei ollut kettuturkiksella vuorattu!

• furrrr

Näin nuorena miehenä tulaa katseltua vanhempien ladyjen perään jos pukeutunut turkiksiin.turkiksia käyttävä nainen on kaunis ja elegantti!kelpaisi minulle..;)

• yöeläin*
        furrrr kirjoitti:

Ostin Minkin Nahat ja Teetätin Turkin yhdessä Lrantalaisessa turkisateljeessa, vai mikä se oli, joskus noin v.70 kieppeilä.(täytyy kaivaa vaatehuoneen pukupussista, kun pakkaset paukkuvat jo kohta täälläkin päin)
        Naalihatun ostin Ateljeesta, jossa itse valmistivat turkishattuja.
        Susihatun teetätin myös yhdellä Erinomaisella Ompelijatuttavallani/ystävättäreltäni, joka monta vuotta ompeli niin arki kuin juhla kostyymini.

ps. niihin aikoihin käytiin vielä usein konsertissa, teatterissa, oopperassa jne...

• Ex.kasööri
        yöeläin* kirjoitti:

Ostin Minkin Nahat ja Teetätin Turkin yhdessä Lrantalaisessa turkisateljeessa, vai mikä se oli, joskus noin v.70 kieppeilä.(täytyy kaivaa vaatehuoneen pukupussista, kun pakkaset paukkuvat jo kohta täälläkin päin)
        Susihatun teetätin myös yhdellä Erinomaisella Ompelijatuttavallani/ystävättäreltäni, joka monta vuotta ompeli niin arki kuin juhla kostyymini.

ps. niihin aikoihin käytiin vielä usein konsertissa, teatterissa, oopperassa jne...

Helli hankki ym. nahat ja valmisti yhdessä suunnittelemamme mallin mukaan turkin.
        Samalla teetätin hatun samanlaisista nahoista.
        Aikaväli 1981 - 88. Tarkemmin en muista mutta kumpaankaan päähän se ei sijoitu.

Monta talvitakkia on ainakin minulla jäänyt turkkien vuoksi hankkimatta.
        Hoikalle ihmiselle lämpö on ollut tarpeen.

Supin ostin valmiina ja ketun ollessani ukkoni mukana hänen työmatkallaan.
        Kani hankittiin teini-ikäiselle tyttärellemme mutta hän ei uskaltanut ottaa sitä mukaansa Helsinkiin.

• 9+16
        yöeläin* kirjoitti:

Missä on niin kylmä ooppera- ja konserttitalo että on turkki päällä istuttava?
        Mull on vuosiliput molempiin ja ilman turkkia nautin ohjelmista.

• pihlajanmarjoista
        9+16 kirjoitti:

sanoi kettu! En huomannut kirjoittajan sanoneen istuvansa turkki päällä. Aika monella rouvalla se turkki näkyy kuitenkin olevan sinne teatteriin tai konserttiin tultaessa.

• 8+10
        Ex. kasööri kirjoitti:

Toivottavasti edes hieman!

Muutama maltillinen peruste.
        Turkin alle ei tarvitse vuntuta yhtä paljon vaatekerroksia kuin vaikkapa toppatakin alle.
        Turkki on päällä miellyttävä pitää.
        80-luvun puolivälisä hankitun minkkini aikana olisin joutunut ostamaan muutaman talvitakin.
        Ateljeeturkkuri kertoi urossaagan kestävän 50-vuotta eli toinen puoli, 25-vuotta on jäljellä.
        Turkki on uusiutuvana luonnonvarana ekologinen valinta.
        Turkki on siis köyhän ihmisen pitkän tähtäyksen säästeliäs valinta!

Töissä ollessani käytin työmatkoilla pakkasilla pitkää punakettua.
        Kulkuvälineeni potkukelkka ei ollut kettuturkiksella vuorattu!

Urossaagan omistaja.
        Minusta turkki on painava:(

• Ex. kasööri
        9+16 kirjoitti:

Tyyli näyttää olevan esimerkiksi Lontoossa.

Meidän mittapuumme mukaan lämpinä vuodenaikana liikkuvat pitkissä turkeissa ja teatterissa istuvat turkit sylissä.
        Itse en ole matkustanut turkissa ( ja Turkissakin vain kahdesti ) vaikka liikun talvellakin.

Veronan Areenan festarikin on sydänkesällä.
        Onkohan turkkien syytä kun säästämme lipuissa.
        Tilaamme netistä suoraan noin puoleen hintaan ja areenalle menemme majapaikasta bussilla.

Täällä pikkukaupungissamme ei ole ooppera- eikä konserttitaloa ja pääkaupungin ko. tapahtumissa käymme harvemmin.
        Jos olisimme menossa Helsinkiin niin teemme välipysähdyksen Seutulassa ja jatkamme siitä.

• yökyöpeli*
        Ex.kasööri kirjoitti:

Helli hankki ym. nahat ja valmisti yhdessä suunnittelemamme mallin mukaan turkin.
        Samalla teetätin hatun samanlaisista nahoista.
        Aikaväli 1981 - 88. Tarkemmin en muista mutta kumpaankaan päähän se ei sijoitu.

Monta talvitakkia on ainakin minulla jäänyt turkkien vuoksi hankkimatta.
        Hoikalle ihmiselle lämpö on ollut tarpeen.

Supin ostin valmiina ja ketun ollessani ukkoni mukana hänen työmatkallaan.
        Kani hankittiin teini-ikäiselle tyttärellemme mutta hän ei uskaltanut ottaa sitä mukaansa Helsinkiin.

Virhe vuosiluvussa, minulla:)

Oli n. 8o-luvulla, siis ehkä suunnilleen samoihin aikoihin.
        Ystävättäreni tiesi ko. turkkurin ja ajoimme useamman kilomterin kotikaupungistani.
        Pakkasia odotellen ;)))

ps.hintansa tienannut ja lämpimänä pitänyt ;)

• yöeläin*
        9+16 kirjoitti:

Höh...niin minäkin Nautin, jopa Pakkasellakin... Sisätiloissa, Turkitta.
        Halusit varmaan kertoa, että Sinulla on Vuosiliput ;)

• ja se on hyvä!
        9+16 kirjoitti:

Kyllä Mersu on senverran kylmä auto,
        että kesälläkin nainen istuu turkki
        päällä.

• Tavalla tai toisella olen aina ollut kiinnostunut turkiksista.

40-/50-luvulla jotkut rouvat kävelivät kokonaiset siniketun nahat kaulassaan.
      Kettujen päät lasisilmineen olivat metkan näköisiä.
      Sen aikaiset kultalammasturkit ovat jo aikoja sitten kadonneet.
      Krimiturkki edusti toiveiden täyttymystä.
      Minkistä voivat tavalliset naiset vain haaveilla lukiessaan Hollywodin juoruista.

Välivuosien piisamiturkit miellän ikääntyneiden, silavien, vanhanaikaisten rouvien palttooksi. Anteeksi käyttäjät!
      Punakettu sopii mielessäni nuoren, hoikan naisen päälle.
      Minkki on tyylikäs kaikilla.
      Muut karvat riippuen elukasta ja turkin tyylistä.

Kaikkinensa, turkkia kantavat, kaiken ikäiset naiset ovat silmissäni tyylikkäitä ja jopa kiinnostavia.

Minulla taitaa olla jonkin asteinen turkisfetissi?

• värisilmät

piisamiturkit pannaan. Äläs nyt, kun mulla on sellainen pikimusta perittynä ja ajattelin ottaa käyttöön, jos tuleeki kovat pakkaset. Pitää vaan ensin lyhentää sitä että persuksen peittää, niin johan on komia. Tulee sitten uusiokäyttöä samalla. Pitkälle takille mulla ei ole muutenkaan käyttöä enkä edes tykkää sellasista, aina on helmat tiellä.
        Öhps siis ei ole naista karvoihin katsomista, vai miten se meni.::)))
        Niin ja siitä helmaosasta voisin värkätä stoolan tai irtohupun. Tässä onkin ideoimista.

• renttututka

Nuorena 18 kesäisenä olin vaateliikkeessä töissä missä myyntiin tuli piisami turkkeja. Varasin itselleni turkin ja maksoin sitä kuukausittain, puolet maksettuani olisin saanut viedä turkin kotiin.
      Kuinkas kävikään, siinä vaiheessa huomasin olevani raskaana ja jouduin naimisiin.
      Kauppias palautti minulle turkista maksetut rahat ja ostin niillä lakana- ja pyyhe kankaita.

Turkkia en koskaan saanut, aviomiehillä nro 1 ja 2 oli se yhteistä, että olivat naisiin menevää ja elätettävää sorttia. Turkkia ei enää tee mieli, eikä sitä paitsi uutta ukkoakaan elätettäväksi.

• Jää jälkipolville

Hyvälaatuinen onkin, ihan ateljee työtä ja selkänahoista.
      En ostanut sitä itse, poikani toi lahjaksi, ajatteli antaa ylellisyyttä mitä minulla ei koskaan ole ollut.
      Olen pitänyt kerran, tuntui painavalta nykyisten kevyiden ja lämpimien takkien jälkeen.
      Ei minulla ole paikkaa missä voisin sitä pitää, lähikaupassa käydessä se tuntuu liian pramealta, muualla en juuri käykään.

• QQ

En ole halunnut turkkia, -60 -70 luvun vaihteen jälkeen. Silloin oli minkinpalaturkki, jossa irroitettava huppu, ja helma. Eli oli sekä minipituinen, että maxi. Täällä on harvoin sellaisia ilmoja, että turkilla olisi käyttöä.
      Talvitakkiakaan en koko viimetalvena käyttänyt kertaakaan, vaikka olikin kunnon talvi. Siinäkin kiertää turkisrimpsu, ympäritakin, hupun. Autolla liikkuessa pitkä takki on hankala. Mieluiten heitän jonkin kevyemmän, lyhyemmän nutun päälleni.Ostoksillakin tulee liian kuuma, turkin, tai talvitakin kanssa. Joten, ei ole käyttöä, enää.

• napakettu.

koko juttu,ei näin älyttömiä vastauksia voi keneltäkään naisilta odottaa :-((((((((((((((((((((((((((((((

Tai no miksei,naiset just.........

• villakangastakki

Mikä ettei...tänään rikkaita turkit päällä ja omalla autolla markettiin.

Huomenna itketään pienten eläkkeiden perään.

• =
        villakangastakki kirjoitti:

mikä ettei kirppikset on täynnä turkkeja, senku valkkaa. Vaik joka kuulle omansa.

• villakangastakki kirjoitti:

Ei ole turkit enää kalliita kiitos turkistarhauksen. Keskituloinen ainakin pystyy ostamaan halutessaan hyvänlaatuisen turkin misään tinkimättä. Lämmin, kevyt ja ekologinen ratkaisu kohtuuhintaan.

• Homo sapiens

vaatemateriaali ja suojelee hyvin pakkaselta, kestää hyvin hoidettuna pitkään eikä muutu ongelmajätteeksi. (Minkkiturkkia en ole koskaan halunnut, koska urosminkin karvan kosketus ei tunnu mielestäni mukavalta ja naarasminkin ulkonäkö ei ole miellyttänyt. ;)) Enää en haluaisi ostaa sellaista ihan inhimillisistä syistä. En hyväksy eläinten rääkkäämistä, mutten tuomitse ihmisiä, jotka kulkevat minkkiturkissa. Enhän voi tietää, jos ovat vaikka ottaneet kierrätysmateriaalin uusiokäyttöön tai käyttävät vanhaa turkista, joka on valmistettu aikaan, jolloin turkistarhaukseen liittyvistä ongelmista ei vielä ymmärretty mitään.

Turkisten vastaisuus saattaa perustua tietämättömyyteen ja ajattelemattomuuteen. Miksi ihmeessä ei käytettäisi hyväksi syötäväksi teurastettujen eläinten turkkeja ja nahkaa? Jos syö lihaa, ei mielestäni ole mitään syytä tuomita niiden turkkeja hyödyntäviä. Esim. lampaasta saa jalostamalla kauniita, kestäviä ja ekologisia vaatekappaleita.

Jos tulee kunnon pakkaset mikään tai kukaan ei voi estää minua käyttämästä omia jo vanhoja turkkejani, biisamia, lammasta ja krimiä. Biisamiturkin uudistamista lyhyeksi mietin ja aion toteuttaa heti kun löydän hyvän turkkurin.

Tämä on hyvä ikä toteuttaa omia unelmiaan. Toivotan sinulle ja turkillesi monia hyviä vuosia!

• 14

se krimi, abortoitu lammas?

• Porvarisfrouva :-))

..silloin kun niitä on, puen kaupungille, konserttiin tai teatteriin mennessäni turkin päälleni. Minulla on kolme minkkiturkkia, itse ostamani musta ja ruskea, äidiltä peritty ruskea. Äidiltäni perin myös kauniin minkkikaulurin ja hatun.

Lähikauppaan ruokaostoksille menen polvipituisessa Joutsenen untuvatakissa, se on lämmin ja kevyt.

Suojasäille ja leudoille keleille on erilaisia villakangastakkeja.

Joten karvoissa löytyy, ja minulle on ihan samantekevää, mitä muut ovat mieltä turkeistani

• viivatiina

enkä varmaan aio hankkiakkaan äidillä oli yksi turkki mutta en muista kuka sen sit otti hänen kuolemansa jälkeen sisko vai veljen vaimo vastaan mulla ei oo mitään turkisten käyttäjiä mutta ne ei oo vaan mun juttu.

• mummonmökistä

Minkki on mun konsertti- ja teatteriturkki. Kettua ja supia lähinnä tyttäret lainailevat. Nutria on lyhyempi, ja on kiva autoillessakin. Nutrian teetti tyttäreni anoppi, juuri ennen kuin hänellä todettiin vakava syöpä. Koska olimme täsmälleen samaa kaliberia, hän lahjoitti turkin minulle jo uutukaisena. Käytän turkkeja vain vähän, sillä asun maalla. Toppatakki on täällä käytännöllinen ja mukava, mutta joskus on kiva tälläytyä kylille.

• muorikka.

omista turkkia. Kelsiturkki on joskus ollut ja olipa se painava pitää. Mitään eläimenkarvaturkkia ei ole kukaan koskaan minulle ostanut, silloin kun vielä olisin semmoisen päälleni laittanut. Nyt en ehkä semmoista osaisi enää pitääkään. Sanovat kyllä aidon turkin olevan kevyt ja lämmin. Varmaan näille luitteni kolotuksille hyväkin, vaan onhan noita lämpöisiä takkeja ihan villakangas-tai toppatakkeja, joita käytän nykyään.

• Sudet toisilleen
        muorikka. kirjoitti:

omista turkkia. Kelsiturkki on joskus ollut ja olipa se painava pitää. Mitään eläimenkarvaturkkia ei ole kukaan koskaan minulle ostanut, silloin kun vielä olisin semmoisen päälleni laittanut. Nyt en ehkä semmoista osaisi enää pitääkään. Sanovat kyllä aidon turkin olevan kevyt ja lämmin. Varmaan näille luitteni kolotuksille hyväkin, vaan onhan noita lämpöisiä takkeja ihan villakangas-tai toppatakkeja, joita käytän nykyään.

Kävin eilen eräällä sisäkirppiksellä, missä todellakin oli turkkia turkin perään myynnissä. Kettua, tekoturkista, lammasta (krimiä), minkkiä, minkinpalaa, puoliturkkeja,kokoturkkeja, turkisjakkuja, -liivejä ym. Kaikki haisivat - paitsi sille,että pidetty oli - tukevasti koinmyrkylle. Että kyllä se turkki pienelläkin rahalla lähtee, jos on tarvis esittää vanhojen jäänteiden mukaista hienoa rouvaa, vaikka ei niin hieno olisikaan.

Minulle turkki ei edusta statussymbolia enkä tänä aikana voi väittää,että turkki olisi ainoa lämmin pakkassään päällysvaate. Hyvä untuvatoppis ajaa ihan saman asian, on kevyempi ja jopa kauniimpi. Edustustilaisuuksiin voi hankkia vaikka kashmirista tai vikunjanvillasta valmistetun elegantin takin. Sellainen on keskivertoturkkia hintavampi. Laatu tai sen puuttuminen näkyy aina, myös vaatteen kantajan osalta, oli yllä villaa tai karvoja tai molempia.

Mielestäni turkissa liikkuvaa naista katsotaan nykyisin hieman säälivästi, ei suinkaan ihaillen. Useimmat ovat jo ohittaneet sellaisen arvomaailman, jossa omaisuuden pitää näkyä päällä ja varallisuutta pitää esitellä vanhojen kopukoidenkin yllä. Kun nyt elämme luottokorttien aikaa, turkki ei enää ole varallisuuden merkki, kuten joskus ennen. Mutta aina on niitä, joilla ei ole muuta esitettävää kuin se,mitä ovat ylleen saaneet ripustettua. Suodaan se heille.

• Sudet toisilleen kirjoitti:

Kävin eilen eräällä sisäkirppiksellä, missä todellakin oli turkkia turkin perään myynnissä. Kettua, tekoturkista, lammasta (krimiä), minkkiä, minkinpalaa, puoliturkkeja,kokoturkkeja, turkisjakkuja, -liivejä ym. Kaikki haisivat - paitsi sille,että pidetty oli - tukevasti koinmyrkylle. Että kyllä se turkki pienelläkin rahalla lähtee, jos on tarvis esittää vanhojen jäänteiden mukaista hienoa rouvaa, vaikka ei niin hieno olisikaan.

Minulle turkki ei edusta statussymbolia enkä tänä aikana voi väittää,että turkki olisi ainoa lämmin pakkassään päällysvaate. Hyvä untuvatoppis ajaa ihan saman asian, on kevyempi ja jopa kauniimpi. Edustustilaisuuksiin voi hankkia vaikka kashmirista tai vikunjanvillasta valmistetun elegantin takin. Sellainen on keskivertoturkkia hintavampi. Laatu tai sen puuttuminen näkyy aina, myös vaatteen kantajan osalta, oli yllä villaa tai karvoja tai molempia.

Mielestäni turkissa liikkuvaa naista katsotaan nykyisin hieman säälivästi, ei suinkaan ihaillen. Useimmat ovat jo ohittaneet sellaisen arvomaailman, jossa omaisuuden pitää näkyä päällä ja varallisuutta pitää esitellä vanhojen kopukoidenkin yllä. Kun nyt elämme luottokorttien aikaa, turkki ei enää ole varallisuuden merkki, kuten joskus ennen. Mutta aina on niitä, joilla ei ole muuta esitettävää kuin se,mitä ovat ylleen saaneet ripustettua. Suodaan se heille.

Turkin käyttö on ennen kaikkea miellyttävyyskysymys.

Väitteesi untuvatakin paremmuudesta ei mielestäni pidä paikkaansa.
        Joko minun untuvatakkini on hiivatin huono tai turkkini harvinaisen hyvä mutta untuvaa lämpimämpi se on.
        Pakkasella säästyy yksi vaatekerros.

Turkki on myös köyhän ratkaisu.
        Siinä missä yksi minkki kestää yhden ihmisen käyttöiän saa kashmireja ja vikunjoja uusia moneen kertaan.
        Lisäksi, käsittääkseni tyylikäs turkki on ajaton mitä havaintojeni mukaan kangaspalttoot eivät ole.

Siis, turkkini paljastaa köyhyyteni peittelyn ja kanssaihmisten arvostuksen kerjuun mutta tulos onkin sääliä?!

• mummonmökistä
        Sudet toisilleen kirjoitti:

on kallis materiaali. Pelkästään kaulahuivi kustantaa noin 1500 euroa ja takki noin 20 000 euroa. Entisenä vaatekauppiaana tiedän, että laatu näkyy, mutta noin suuria summia ei minulla ole pukeutumiseen käytettäväksi. Köyhyyttäni minä vanhaa minkkiturkkiani käytän. Mieheni oli mieltynyt turkiksiin ja siksi niitä on muutama päässyt kertymään.

En muista koskaan huomanneeni sääliviä silmäyksiä vaikka olen turkkia käyttänytkin, vai enkö ole osannut katsoa sillä silmällä. En pidä itseäni myöskään minkäänlaisena kopukkana, jonka tulisi pukeutua säkkiin ja tuhkaan, vaikka olenkin juuri jäänyt eläkkeelle. Ihailua ei tässä olla kerjäämässä, mutta ei myöskään ala-arvoista haukkumista.

• Homo sapiens

nypittyä vai pitempikarvaista laatua?

En koe turkkiin pukeutumista tälläytymiseksi. Muistan vielä hyvin vuodet, jolloin voin ihan rehellisesti todeta turkin olleen edullisin vaihtoehto köyhälle asuntosäästäjälle, joka liikkui kaupungilla ja piti näyttää siististi pukeutuneelta työnkin vuoksi. Lapsuus- ja nuoruusvuosien turkkeja muokattiin uusiokäyttöön, pidennettiin, levennettiin, tehtiin pitkästä lammasturkista aikuistuneelle lyhyt ja lopuksi aviomiehelle liivi talvisen ulkoilutakin alla pidettäväksi. Vuoden tai parin välein hankittava villakankainen talvitakki olisi tullut paljon kalliimmaksi.

• Homo sapiens

nypittyä vai pitempikarvaista laatua? Hämmästyin aikoinani, kun näin ensimmäisen nyppimättömästä nutriasta valmistetun turkin. Sen karvat olivat kiiltäviä ja "teräväkärkisiä" samoin kuin minkin, mutta olivat paksumpia, eivätkä yhtä pörhöllään. Siitä pehmeämmästä laadusta pidin enemmän, samoin myyrännahoista valmistetuista pelleriineistä, koska niiden kosketus tuntui niin ihanan pehmeältä.

En koe turkkiin pukeutumista tälläytymiseksi. Muistan vielä hyvin vuodet, jolloin voin ihan rehellisesti todeta turkin olleen edullisin vaihtoehto köyhälle asuntosäästäjälle, joka liikkui kaupungilla ja piti näyttää siististi pukeutuneelta työnkin vuoksi. Lapsuus- ja nuoruusvuosien turkkeja muokattiin uusiokäyttöön, pidennettiin, levennettiin, tehtiin pitkästä lammasturkista aikuistuneelle lyhyt ja lopuksi aviomiehelle liivi talvisen ulkoilutakin alla pidettäväksi. Vuoden tai parin välein hankittava villakankainen talvitakki olisi tullut paljon kalliimmaksi.

• mummonmökistä
        Homo sapiens kirjoitti:

nypittyä vai pitempikarvaista laatua? Hämmästyin aikoinani, kun näin ensimmäisen nyppimättömästä nutriasta valmistetun turkin. Sen karvat olivat kiiltäviä ja "teräväkärkisiä" samoin kuin minkin, mutta olivat paksumpia, eivätkä yhtä pörhöllään. Siitä pehmeämmästä laadusta pidin enemmän, samoin myyrännahoista valmistetuista pelleriineistä, koska niiden kosketus tuntui niin ihanan pehmeältä.

on nyppimätön. Siinähän on se kiiltävä pidempi päällyskarva, joka ei ole mitenkään tiheää ja pörhöllään. Ei se karva ole teräväkärkistä ja kovaa, vaan ihan pehmeää. Ehkä se kovuuden vaikutelma tulee niiden pidempien karvojen kiillosta. Minullekin tuli ensin vaikutelma sian harjaksista! Minähän sain turkin lahjaksi, enkä ole sitä vielä lainkaan käyttänyt. Lähden ensiviikolla Viipuriin ja ajattelin testata sen sillä reissulla. Venäläiset käyttävät turkiksia, eivätkä varmaankaan katso "halveksien", vaikka karvat päällä kävelenkin. Sitäpaitsi kuolleen ystäväni toivomus oli, että turkki ei menisi hukkaan, vaan myös käyttäisin sitä. Kauniskin se on, kyllä sitä kehtaa käyttää.

• Toinen maankiertäjä
        mummonmökistä kirjoitti:

on nyppimätön. Siinähän on se kiiltävä pidempi päällyskarva, joka ei ole mitenkään tiheää ja pörhöllään. Ei se karva ole teräväkärkistä ja kovaa, vaan ihan pehmeää. Ehkä se kovuuden vaikutelma tulee niiden pidempien karvojen kiillosta. Minullekin tuli ensin vaikutelma sian harjaksista! Minähän sain turkin lahjaksi, enkä ole sitä vielä lainkaan käyttänyt. Lähden ensiviikolla Viipuriin ja ajattelin testata sen sillä reissulla. Venäläiset käyttävät turkiksia, eivätkä varmaankaan katso "halveksien", vaikka karvat päällä kävelenkin. Sitäpaitsi kuolleen ystäväni toivomus oli, että turkki ei menisi hukkaan, vaan myös käyttäisin sitä. Kauniskin se on, kyllä sitä kehtaa käyttää.

Varo sitten vähän siellä itämaalla, missä liikut. Siellä on tapettu ihmisiä pelkästään nahkatakin saamiseksi. Kerrotalon rapussa...

• Sudet toisilleen
        mummonmökistä kirjoitti:

on kallis materiaali. Pelkästään kaulahuivi kustantaa noin 1500 euroa ja takki noin 20 000 euroa. Entisenä vaatekauppiaana tiedän, että laatu näkyy, mutta noin suuria summia ei minulla ole pukeutumiseen käytettäväksi. Köyhyyttäni minä vanhaa minkkiturkkiani käytän. Mieheni oli mieltynyt turkiksiin ja siksi niitä on muutama päässyt kertymään.

En muista koskaan huomanneeni sääliviä silmäyksiä vaikka olen turkkia käyttänytkin, vai enkö ole osannut katsoa sillä silmällä. En pidä itseäni myöskään minkäänlaisena kopukkana, jonka tulisi pukeutua säkkiin ja tuhkaan, vaikka olenkin juuri jäänyt eläkkeelle. Ihailua ei tässä olla kerjäämässä, mutta ei myöskään ala-arvoista haukkumista.

edustustilaisuuksista, jos ja kun pitää näyttää paremmalta kuin onkaan, sillä turhaan kiellätte sen,että haluatte turkkia käyttämällä myös esiintyä. Aloittajakin totesi,että pitäähän ne työvuodet jossakin näkyä - siis myös muille. Money talks. Mutta en odotakaan,että myönnätte sen, ei pukinsorkkaansa kukaan halua esitellä.

Minulla on aikoinaan ollut monta turkkia ja olen antanut ne pois, koska ne olivat raskaita eikä niitä tullut pidettyä kuin muutamana päivänä talvella. Turkkia on säilytettävä huolella, se vie tilaa, aikaa ja vaivaa. Sen korjaaminen on kallista. Tekoturkkikin on näppärämpi, lämmin ja sen voi heittää keräykseen, kun sitä on aikansa pidellyt. Turkikset edustavat vanhakantaista maailmaa ja arvoja, jotka ovat häviämässä. Suomessa tällaiset asiat muuttuvat hitaasti. Menneeseen pitäytyminen on joillekin perimmäinen kysymys. Maailma silti muuttuu ja me myös. Säälin oikeasti niitä eläinparkoja, joiden elämä uhrataan meidän vuoksemme. Eläinrääkkäys ei lopu, jollei kulutus lopu ja arvot muutu.

Pukeutukaa rouva hyvä ja laiska-lasse turkkinne lisäksi vaikka turkisyöpaitaankin, ei se minua häiritse. Omaa mieltäni silti saan olla ja olen. Päälle kuusikymppinen on vanha kopukka, olen sitä itsekin. Jos arvon rouva kokee sen loukkaukseksi, siitä vaan. Tämä on julkinen kirjoituspalsta, en minä ole ketään henkilökohtaisesti nimitellyt, joten eiköhän kannattaisi rouvan pitää suuta vähän soukemmalla, kun loukkauksista puhutaan. Päälle kuusikymmentä vuotta on pitkä elonaika. Siinä iässä kaikki ovat jo rapistuneita tavalla tai toisella. Jos te olisitte nuoria ja veri virtaisi liukkaasti, mihin te turkkia tänä aikana tarvitsisitte? Siis sen pröystäilyn lisäksi? Joten kopukoita ollaan, valitettavasti ja tykätään lämpimästä.

Rouvan kirjoituksen tyyli on sellainen,että rouva tuskin huomaa ketään muuta kuin itsensä tässä maailmassa. Se voi olla hyvä juttu tai sitten ei. On hauskaa, kun ihminen paljastaa huomaamattaan motiivinsa, kuten tässä rouva, joka viimeisessä lauseessa toteaa, että ei ole ihailua kerjäämässä. Eikö tosiaan? Nyt voitte keskenänne jatkaa suunpieksentää, osaltani tämä juttu on loppuun kaluttu. Hauskaa oli. Mielelläni uskon,että juttu mielipiteineen on kauttaaltaan provo. Olisi sääli, jos päälle kuusikymppiset naiset oikeasti ovat asenteissaan niin pystyyn kuolleita kuin ketju osoittaa. Ehkä ei sentään, kun Suomi on koulutuksen ja kehityksen huippumaita - ainakin teoriassa...

• Sekaannun usein muulloinkin naisten juttuihin niin miksipä en nytkin.

Yli 25-vuotta käytössäni ollut pitkä susiturkki lienee valmistettu kanadalaisten susien nahoista.
      En kysynyt silloin ateljeeihmiseltä.

Pakkasrajani on noin 10-miinusta.

Minusta on riivatun kätevää esimerkiksi viilettää 350m punttisalille pienelläkin pakkasella turkin alla ainostaan kevyet sisävaatteet eikä mitään vunttuita.
      Pois lähtiessä lämmintä karvapeitettä arvostaa vielä enemmän.

Muutenkin, talvella liikkuessa kevyt vaatetus karvojen alla on minusta miellyttävä.

Kun käyttää turkkia niin säästyypähän untuvatakki.

• Pirre*

lammaskarvan laitan takin kaulukseen, siinä miun turkki..:)

• Turkispaula

aitoja vapaana elämänsä loppuun eläneiden pehmeäturkkisten eläinten turkeista valmistettu turkiksia. Sellaiset suojelevat hyvin pakkaselta ja tuntuvat mukavalta ihollakin.

• 20 + 11

Lammasturkisvuota on petauspatjana sängyssäni, puuvillaiset peitto että tyyny. Ja kyllä nukuttaa hyvin, kun on hengittävät materiaalit ontelokuitumuovitäytteisten törkyjen sijasta. Muuten en turkiksia käytä. Ihania toppavaatteita kaupat täynnänsä ja jos juhlavampaa haluaa, upeita villakankaisia takkeja löytyy. Turkiseläinten häkkikasvatus on eläinten kidutusta, sanoisin.
      Aasian miljardööriladyt suosivat turkiksia. Daamit nousevat rollseistaan täyspitkissä minkeissään, kengät on koristeltu jalokivillä, ulkona on 30 astetta lämpöä, kiidetään pokeripöytien ääreen pöllyttämän röykkiöt rahaa. Jossakin kerätään kehitysmaiden lapsille koulunkäyntiin varoja, äärettömään köyhyyteen..En minkkiturkkiin sonnistaudu, en ikinä, vaikka tuohon tuotaisi ilmainen. Nähtyä on tullut elämän menoa jossain muuallakin.

• nuorimies20

Olisi mukava keskustella ja tutustua normaaleihin naisiin jotka pitää turkiksista. [email protected]

• onnellinen kissan om
        nuorimies20 kirjoitti:

Olisi mukava keskustella ja tutustua normaaleihin naisiin jotka pitää turkiksista. [email protected]

joka päivä nukkumaan mennessä. Se turkki puhdistetaan joka päivä.
        Se turkki on minun suuren kissani omaisuutta ja hänen päällään
        jokapäiväisessä käytössä. Kissani pitää sitä vielä toivottavasti ainakin
        10 vuotta, koska on tosi ihanaa, kun hän läjäyttää itsensä iltaisin kylmien jalkojeni päälle ja
        hurisee minut uneen.

• untuvaan uskova

Mutta kotitilani perintörahoilla ostin ensimäisen minkkiturkkini. Sitä ennen olin (21-vuotiaana) hankkinut biisamiturkin.

Voi, kuinka kohtelu silloin muuttui maalaistytölle. "mitä saisi olla rouva", tyyliin.

Nyt turkit ovat jääneet pieniksi, ne kutistuvat! Untuvatakki on kevyt ja lämpöinen. Pesen sen hellävaroen, että sekin ei kutistuisi.

Vaikka untuvienkin keräily saa minut melkein oksentamaan, niin vielä pahempaa on hanhenmaksa, jossa hanhiin pakkosyötetään letkulla ravintoa.

Eläinten kuljetukset teurastomoille on myös kohtuutonta raakuutta, vaikka niiden nahkakenkiä suosinkin.

Pikkutilallisen lapsena toki jouduin näkemään, kuinka lemmikki possu ja vasikka saivat loppunsa, mutta siellä opin myös näkemään, kuinka elämä lisääntyy.

On se niin mahtavaa, kun oriit nai ihan oikeesti. Kyllä siinä "tamma" tutisee ja pornolehdet jää toiseksi.

Muuten, hevosmakkara ja yleensä hevosenliha, jos sitä nyt yleensä mistään saakaan, on parasta. Silloin hirvikin kelpaa, kun sen vain osaa oikein laittaa. Salkkareissakaan ei kerrota reseptiä.

• Turkkuri

Siis tarkoitat piisamiturkin...

• tyytyväinen silti

Ihan hyvillä mielin hemmottele itseäsi. Nuorena kaipasin turkkia, mutta en vaan ole koskaan ostanut. Anoppi ei voi käyttää minkkiturkkiaan, koska se on liian painava. Oma ajattelu taas on vuosien myötä muuttunut. Pärjään toppiksella hyvin. Jotakin kettua on yhden villaisen takin hupun reunuksessa, ei muuta. Autolla ajellessa turkki kärsisi turvavyön hankauksesta.
      Luomua turkki on, ei siinä mitään. Täällä voisi herättää kielteistä huomiota jatkuva turkissa kulkeminen, on sen verran pieni paikkakunta. Kaupungeissa se ei huomiota juuri herättäisi. Kauniita ne on, yleensä.

Toinen asia, jota nuorena haaveilin, oli oikea morsiuspuku huntuineen.. Ei ollut sitäkään. Nuukuus on lajini:)

• HUNKSZ

iso ongelma eläimillekään, joten eiköhän siinä samassa mene inhimillenkin eläin.
      Eläimillä on pari rauhasta, joista erittyy möhnää. Sillä möhnällä pysyy turkki kunnossa.
      Ihmisellä tulee möhnää OTTO-automaatista.
      Alastoman nahan paras suoja on Chanell 5.

• alastoman nahan paras suoja on YSL:n Parisienne-hajuvesi.
        En omista turkkiakaan.

• Anceli kirjoitti:

alastoman nahan paras suoja on YSL:n Parisienne-hajuvesi.
        En omista turkkiakaan.

En ole koskaan turkiksia omistanut. Vandelbilt paras hajuvesi suoja, mulla...;)

• ................

Vieläkään en haise niin pahalta, että sen peittämiseksi pitäisi jotain tekohajua käyttää.

Minusta on epäkohteliasta nostella ikivanhoja ketjuja esiin, kun ei edes tiedä, onko aloittajaa olemassakaan, enää.

inhimillenkin, heh, heh,

• katariina-cd481

tykkään kovasti turkisista, saispa jostain oikean pitkän kettuturkin.

• ''''''''''''''''''''

Kaupastahan niitäsaa, niin paljon kuin haluaa.

• turkit ON ihania,

tiedän ainaki sata jotka pukeutuu minkkiturkkiin ja cincilla turkiin, ym
      turkit on keveitä ja ihanan lämpöisiä,
      kaikenlisäksi ne on luntoystävällisiä,
      aikanaan hajoaa luontoon,
      ei milläntavalla saastuta luontoa,
      ihanaa kun suomessaki on loistavia hyvin hoidettuja laadukkaita turkistarhoja,
      IHAILEN suuresti suomen sivistynyttä asennetta turkistarhaukseen,
      vaikka joskus pieni soraääni vähemmän sivistyneiltä ihmispolosilta kuuluu,,
      hymm, heidät voi panna omaan arvoonsa,
      ovathan heikosti kouluttautuneita, useimmat jättäneet koulunsa kesken, köyhyydestä kateus kumpuaa,
      heille onki syytä sanoa,
      menkää töihin, perustakaa vaikka turkistarhaus, alatte tienaamaan omaa rahaa,
      näette kuinka mukavaa on eläiten kanssa eläminen,
      ei eläimiä kannata vihata niin kuin te teette, te vihapäissäänne päästätte kotieläimet luontoon kärsimään, siellä ne kuolee nälkään ja hoivan puutteeseen,

• Mirkku

"ovathan heikosti kouluttautuneita, useimmat jättäneet koulunsa kesken, köyhyydestä kateus kumpuaa"

*reps* En kerro miten olen kouluttautunut ja mikä olen, mutta olen erittäin korkeasti koulutettu ja keskimääräiset kk tuloni ovat 57t€, ja olen kuitenkin ollut ja tulen olemaan kettutyttö.

Ja on meitä muitakin, osa ei "voi" maineensa takia kertoa sitä julkisesti. Vaikka tukevatkin esim EVR:ää rahallisesti. Ja jotkut myös Animaliaa, tosin Animalia on miten sen nyt sanoisi, hmm rahvaanomaisesti sanottuna munaton järjestö.

• tarhaus on HYVÄ asia

juuu, ja minä tiedän ainaki kaksisataa turkin käyttäjää,
      hyvä hyvä kun suomeen lisätää uusia turkistarhoja ne tuo kaivattua valuuttaa tyhjään pohjattomaan valtion pussiin
      no harmi kuitenki ku ne vie rahta heti etelän hunsvottivalitoitten velanmaksuu,
      omasta maastaan ei sekoomus ja sossu piittaa pätkääkää,,

• tur-kitta.

Mikä he*vatan rahta?

Minä en onneksi tiedä ainuttakaan muuta turkin käyttäjää kuin meidän koiramme.

Luojan kiitos siitä!

• on huomattu
        tur-kitta. kirjoitti:

Mikä he*vatan rahta?

Minä en onneksi tiedä ainuttakaan muuta turkin käyttäjää kuin meidän koiramme.

Luojan kiitos siitä!

sinä oletki idiootti

• :))
        on huomattu kirjoitti:

sinä oletki idiootti

Isot kirjaimetkin on keksitty!

• ei tarvi käyttää
        :)) kirjoitti:

Isot kirjaimetkin on keksitty!

Netissä ei isojakirjaimia käytetä, ei edes erisnimissä. Nettiketti neuvoo

• hyvässä hapessa itse

Mä olen ajatellut jo pitkään , että Pohjanmaa vois ihan hyvin itsenäistyä, nehän ovat muutenkin niin itseriittoista ja omahyväistä porukkaa. Ainut huono puoli olis se, että sieltä tulis julkisuuteen ihmisoikeus- ja eläinpikeusrikkomuksia entistä enemmän, ja siinä menis koko Skaninavian maine. Nyt ne ovat sentään sivistysvaltion lainsäädännön alaisia, vaikkeivät kykene sitäkään kunnolla noudattamaan.

• Mikä imagosi onkaan?

Sanoisin, että palstalla nähty turkisfanitus on pelkästään eräiden pohjalaisten räpiköintiä elämäntapansa puolesta.

Mä nyt olen aika nätti, ihokin on sileä ja hyvä ja tukka on vahva. Eipä tarvitse koreilla lainahöyhenillä vai pitäiskö sanoo karvoilla. Toisaalta, vaikka en olisi nätti, niin on noita henkisiäkin ominaisuuksia: taiteellisuutta, teknistä älykkyyttä, kädentaitoo yms sen verran, että itsetuntoo ei tarvitse pönkittää pinnallisilla statussymboleilla. Ja, miks ihmeessä profiloituisin pelleksi sonnustautumalla turkkiin, kun rahaa on käyttää alykkäämpiinkin kohteisiin.

Yks asia mua ihmetyttää. Noi lestahörhöt, korostan sanaa hörhöt, paheksuvat meikkaamista, koska se ei ole aitoa ja on kai heidän mielestään jotenkin synnillistä keimailua ja seksuaalisuuden korostamista. No, mitäköhän ne turkikiset sitten ovat? Ihan samaa, ellei jopa paljon rivompaa. Veikkaan, että luonnonkaunis piikalikkalook vienosti turkiksiin verhoutuneena on just sitä, mitä pohjanmaan pervot naisista haluaa. Käsittääkseni ne on lestat, jotka tuottavat turkiskia sivuuttavat tekopyhästi elinkeinon moraalisen kyseenalaisuuden. Eihän sillä lahkolla muutenkaan ole mitään moraalia. Alistavat naisensa poikimakoneiksi ja panevat jopa omia lapsiaan.Ssiis oikeesti ihan hirveetä porukkaa!!

• ...........

Lahko ei kuulu kirkkoon, lestat kuuluvat. Itsellä ei tulisi mieleenkään yleistää ketään.

• lestatpoismaanpäältä
        ........... kirjoitti:

Lahko ei kuulu kirkkoon, lestat kuuluvat. Itsellä ei tulisi mieleenkään yleistää ketään.

Mulle tulee mieleen yleistää, koska lestat ovat kauttalinjan epäilyttäviä, etten sanoisi sairas lahko, jotka jostain kumman syystä kuuluu evlut-kirkkoon, ei pitäisi. Sen ei myöskään pitäisi nauttia valtiollista suojaa ja yleisiä verotuloja, mutta niin vaan on päässyt käymään.

• tonttu-karkki
        lestatpoismaanpäältä kirjoitti:

Mulle tulee mieleen yleistää, koska lestat ovat kauttalinjan epäilyttäviä, etten sanoisi sairas lahko, jotka jostain kumman syystä kuuluu evlut-kirkkoon, ei pitäisi. Sen ei myöskään pitäisi nauttia valtiollista suojaa ja yleisiä verotuloja, mutta niin vaan on päässyt käymään.

Onnekseni minun maailmaan mahtuvat lestatkin, muutaman tunnenkin, tosi hauskan ja vitsikkään ihmisen.
        Heillä ei pipo ole pinkeä.

• hyi mitä sikoja
        tonttu-karkki kirjoitti:

Onnekseni minun maailmaan mahtuvat lestatkin, muutaman tunnenkin, tosi hauskan ja vitsikkään ihmisen.
        Heillä ei pipo ole pinkeä.

Ei ole kaikilla kireä pipo. Tunnen ainakin yhden lestasyntyisen rouvan, joka lähti juovuspäissään,ainakin nuorempana, herkäti jonkun muun kuin aviomiehensä matkaan. Ei ole pinkeä, eikä kovin tekopyhäkään, mutta äitinsä oli ko. naisen häissä pukeutunut mustiin ja vielä musta liina päässä.

• +--

No ostitko, silloin muinoin?

• laatuailmanturkiksia

Mä tunnen kaksi turkin käyttäjää. Toinen on yli 80 vuotias anoppini, jolle metsästävä puolisonsa on pyydystänyt tarvittavat supikoiran nahat luonnosta vuota kerrallaan. Ehkä rakkauden ja kunnianosoituksena mieheltäomalle vaimolleen. Appiukko olisi pyydystänyt minullekin turkin, mutta en sitä halunnut. Toinen tunteman turkin omistaja on 65-70 vuotias tyhmänpuoleinen naisihminen, entinen tiilenvalkkaaja ja pikkumökin tytär, jolle turkki antaa etäisyyttä lapsuutensa köyhyyteen. Minä en kärsinyt lapsena köyhyydestä, joskaan en nauttinut vauraudestakaan, eikä turkki sävähdytä.

Ihminen viestittää pukeutumisellaan paljon itsestään, unelmistaan, menneisyydestän ja tulevaisuudestaan. Kotikonnuilla sama olemus merkitsee yhtä, toisaalla taas ihan muutaa. Turkisasu viestii minulle lähinnä negatiivisia asioita ihmisestä ja hänen taustastaan.

En voisi pukeutua itkevien eläinnraukkojen nahasta tehtyyn pukimeen.
      Lammasturkki, peritty, on kaapissa.
      Ennen vanhaan metsästettyjen elikoiden turkiksista tehdyt oli vielä ymmärrykseen mahtuneita.

• hui kauhistus

Turkki on joidenkin turhamaisten ja kanamaisten akojen status. En pukeutuisi turkkiin, aivan kuin olisi lemmikkinsä nahoissa.

• Ylläni siskon muisto

Olen kanssasi aivan samaa mieltä. Itselläni on myös siskoltani peritty aito minkkiturkki lämmittänyt ihanasti viime päivinä pakkaskelissä liikkuessani.

• Turkkuri

Miehetkin käyttää turkkia. Aito piisamiturkki on oikein hyvä juttu, kun linkoaa lunta pihassa ja lumituisku tulee pälle,

• On minulla Saagaminkkiä oleva turkki.
      Ei sitä nykyisin viitsi pitää, aika painava ja ei tunnu enää omalta. Kaunis turkki on, kalliskin aikoinaan, nykyisin niitä saa melkein ilmaiseksi kirppiksiltä.
      Vanha aloitus.

• Vasten_mielistä_katsoa

Häh? Vanhat harput minkkiturkeissaan. Mautonta. Tyylitöntä. Tuulipuku kansalle. Harput ovat kehu sana.

• EI_TURKKIA-

EI KIITOS TURKKIA,
      missä sitä edes käyttäis, arkielämässä se on aivan liian hieno ja eikä juhliinkaa kehtaisi sitä laittaa,
      en kehannu mersuakaa ostaa vaikka aikoinaan voitin päävoiton lotosta,
      vielä vähemmän kehtaisin turkinkanssa heilua julkisuudessa,

• kell-onni-on-se-

onnen kätkeköön "
      --
      köyhät ne turkin kanssa heiluu

• EiKäyKettutytötKimppuun

Minulla on ihana minkkiturkki, se on samalla kääntötakki, eli ihanan lämpöisen turkiksen voi pitää ihoa vasten ja päällepäin turkki näyttää tavalliselta talvitakilta.

• Onhan noita, mutta mulla on yksi mettätakki, ja olen ajatellut, että sen tapanen olisi tosi mukava sisäturkkina, ja siihen sopisi hyvin just biisami., siitä tulisi kivan kevyt.
        Tiedä, vaikka joskus...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensi kesänä

Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      66
      3412
    2. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      46
      3222
    3. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      128
      2887
    4. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      46
      2589
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1973
    6. Okei, myönnetään,

Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1860
    7. Onko kaivatullasi

himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1646
    8. Mihin hävisi

Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      87
      1525
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1340
    10. Et siis vieläkään

Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      39
      1331
    Aihe