Uskontunnustus

Minua on usein mietityttänyt uskontunnustuksen loppuosan kielioppi tai oikeammin mitä ihmettä siinä oikein ihmiset tunnustavat.

Kysymys on kohdasta: "pyhän yhteisen seurakunnan,"

Käsittääkseni sanoja "minä uskon" ei ole laitettu käytännön syistä joka rivin eteeen, mutta se alussa sanottu uskomiskohta tavallaan kuuluu joka riville.

Silloin kyseinen kohta kuuluu: "Minä uskon pyhän yhteisen seurakunnan,". Mitä sillä oikeasti tarkoitetaan?

Ne loput neljä kohtaa taas ovat ymmärrettäviä, joskin kömpelösti sanottuja.

16

394

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "Seurakunta" tässä tarkoittaa "kirkkoa". "Minä uskon pyhän yhteisen seurakunnan" viittaa siihen, että kristityt tunnustavat toisten kristittyjen uskon uskoksi samaan Jumalaan kuin omansa on. Eri kirkkokunnat, kuten katolinen, ortodoksinen, luterilainen jne. ovat maallisia hallinto-organisaatioita, mutta kaikki kristityt kuuluvat yhteen kirkkoon, Kristuksen kirkkoon. Juuri siksi uskontunnustus on niin tärkeä. Se määrittelee sen, mikä yhdistää kaikkia kristittyjä.

      Jarkko Siekkinen
      pappi

      • Ei se vielä sillä aukea jos sanotaan: Minä uskon kirkon.

        Eikö olisi luontevampaa sanoa vaikka: Minä uskon pyhään yhteiseen seurakuntaan, eikä pyhän yhteisen seurakunnan?


      • Kristinuskon kirja.

        Tietämäni mukaan piispat ovat tänä vuonna todenneet uskontunnustuksen eräänlaiseksi rukoukseksi kirkon piirissä. Sitä ei pidä sanan mukaisesti ollenkaan tulkita. Teksti " sieltä tuleva tuomitsenaan eläviä " ei ole oikein. Muutenhan Jeesus olisi erittäin tarmokkaasti hoitanut homman tuomitsemaalla satoja miljoonia ihmisiä ennenaikaiseen kuolemaan pikkulapsista alkaen. Siis ei sana sanalta, lause lauseelta. Hyvä kysymys on, miksi sitä ei sitten poisteta ihmisten harhauttamisessa ?


      • Phoebus kirjoitti:

        Ei se vielä sillä aukea jos sanotaan: Minä uskon kirkon.

        Eikö olisi luontevampaa sanoa vaikka: Minä uskon pyhään yhteiseen seurakuntaan, eikä pyhän yhteisen seurakunnan?

        ...sanamuodosta enemmän se käsitys että se viittaisi siihen että uskon pyhän yhteisen seurakunnan sanomisiin... tuo uskontunnustuksessa oleva lause mielestäni tarkoitaa sitä että uskon että on olemassa yksi seurakunta joka muodostuu kaikista maailman kristityistä ja joka on olemukseltaan pyhä. Eli kysymys on seurakunnan olemuksesta.

        Jukka Karlsson
        Kirkon nuorisotyönohjaaja


      • Kristinuskon kirja. kirjoitti:

        Tietämäni mukaan piispat ovat tänä vuonna todenneet uskontunnustuksen eräänlaiseksi rukoukseksi kirkon piirissä. Sitä ei pidä sanan mukaisesti ollenkaan tulkita. Teksti " sieltä tuleva tuomitsenaan eläviä " ei ole oikein. Muutenhan Jeesus olisi erittäin tarmokkaasti hoitanut homman tuomitsemaalla satoja miljoonia ihmisiä ennenaikaiseen kuolemaan pikkulapsista alkaen. Siis ei sana sanalta, lause lauseelta. Hyvä kysymys on, miksi sitä ei sitten poisteta ihmisten harhauttamisessa ?

        ...niin että nämä elävät ovat niitä jotka ovat elossa silloin kuin Jeesus tulee takaisin ja seuraa viimeinen tuomio. Lauseessahan on "on sieltä tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita" eli osa on siinä vaiheessa kuolleita ja osa eläviä... mutta että kaikki silloin tulevat yhtäaikaa tuomiolle.

        Jukka Karlsson
        Kirkon nuorisotyönohjaaja


      • Phoebus kirjoitti:

        Ei se vielä sillä aukea jos sanotaan: Minä uskon kirkon.

        Eikö olisi luontevampaa sanoa vaikka: Minä uskon pyhään yhteiseen seurakuntaan, eikä pyhän yhteisen seurakunnan?

        Näin on, kiinnität huomiota tärkeään asiaan. Uskontunnustuksessa lausutaan todeksi kirkon yhteinen tunnustus uskon sisällöstä. Muodon takana on mielestäni ihan ajatusta: ajattelepa uskontunnustuksen kohtaa, joka alkaa "Minä uskon Jumalaan..." Sitten toinen kappale "Ja Jeesukseen Kristukseen, Jumalan ainoaan poikaan..." Sitten kolmas "Ja Pyhään Henkeen, pyhäin yhteisen SEURAKUNNAN...".

        Ensin tunnustetaan usko Jumalaan, kolminaisuuteen, joka ilmee ihmisille Isänä Luojana, poikana sovittajana ja Pyhänä henkenä, pyhittäjänä. Uskon kohde on Jumala kolminaisuudessaan. Sitten tulee kohta "seurakunnan", ja sijamuoto muuttuu. Sijamuodon muutos muuttaa lauseen merkitystä niin, että Jumalaan uskomisen jälkeen tunnustetaan, että uskon pyhän yhteisen seurakunnan olevan olemassa, enkä niinkään usko seurakuntaan. Tämä on tietynlainen arvojärjestys myös: ensin Jumala, sitten hänen tekonsa ja vaikutuksensa, jota yhteinen seurakuntakin on. Usko seurakuntaan Jumalauskon sijasta on ongelmallinen uskontunnustuksen kannalta.

        Meri-Anna H.
        teologi


      • kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        Näin on, kiinnität huomiota tärkeään asiaan. Uskontunnustuksessa lausutaan todeksi kirkon yhteinen tunnustus uskon sisällöstä. Muodon takana on mielestäni ihan ajatusta: ajattelepa uskontunnustuksen kohtaa, joka alkaa "Minä uskon Jumalaan..." Sitten toinen kappale "Ja Jeesukseen Kristukseen, Jumalan ainoaan poikaan..." Sitten kolmas "Ja Pyhään Henkeen, pyhäin yhteisen SEURAKUNNAN...".

        Ensin tunnustetaan usko Jumalaan, kolminaisuuteen, joka ilmee ihmisille Isänä Luojana, poikana sovittajana ja Pyhänä henkenä, pyhittäjänä. Uskon kohde on Jumala kolminaisuudessaan. Sitten tulee kohta "seurakunnan", ja sijamuoto muuttuu. Sijamuodon muutos muuttaa lauseen merkitystä niin, että Jumalaan uskomisen jälkeen tunnustetaan, että uskon pyhän yhteisen seurakunnan olevan olemassa, enkä niinkään usko seurakuntaan. Tämä on tietynlainen arvojärjestys myös: ensin Jumala, sitten hänen tekonsa ja vaikutuksensa, jota yhteinen seurakuntakin on. Usko seurakuntaan Jumalauskon sijasta on ongelmallinen uskontunnustuksen kannalta.

        Meri-Anna H.
        teologi

        Luulen ymmärtäväni mitä tarkoitat.

        Eihän asia minulle kuulu, mutta asian voisi ilmaista selvemminkin. Toisaalta se ei ole helppoa, sillä pitkät selitykset lyhyessä tekstissä eivät taida olla mahdollisia.


      • tärpäntikkeli
        Phoebus kirjoitti:

        Luulen ymmärtäväni mitä tarkoitat.

        Eihän asia minulle kuulu, mutta asian voisi ilmaista selvemminkin. Toisaalta se ei ole helppoa, sillä pitkät selitykset lyhyessä tekstissä eivät taida olla mahdollisia.

        niin varmaan

        Älä sulje mieltäsi. - Pidä mielesi avoinna uusille asioille ja ajatuksille.


      • herttainenhertta
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        Näin on, kiinnität huomiota tärkeään asiaan. Uskontunnustuksessa lausutaan todeksi kirkon yhteinen tunnustus uskon sisällöstä. Muodon takana on mielestäni ihan ajatusta: ajattelepa uskontunnustuksen kohtaa, joka alkaa "Minä uskon Jumalaan..." Sitten toinen kappale "Ja Jeesukseen Kristukseen, Jumalan ainoaan poikaan..." Sitten kolmas "Ja Pyhään Henkeen, pyhäin yhteisen SEURAKUNNAN...".

        Ensin tunnustetaan usko Jumalaan, kolminaisuuteen, joka ilmee ihmisille Isänä Luojana, poikana sovittajana ja Pyhänä henkenä, pyhittäjänä. Uskon kohde on Jumala kolminaisuudessaan. Sitten tulee kohta "seurakunnan", ja sijamuoto muuttuu. Sijamuodon muutos muuttaa lauseen merkitystä niin, että Jumalaan uskomisen jälkeen tunnustetaan, että uskon pyhän yhteisen seurakunnan olevan olemassa, enkä niinkään usko seurakuntaan. Tämä on tietynlainen arvojärjestys myös: ensin Jumala, sitten hänen tekonsa ja vaikutuksensa, jota yhteinen seurakuntakin on. Usko seurakuntaan Jumalauskon sijasta on ongelmallinen uskontunnustuksen kannalta.

        Meri-Anna H.
        teologi

        Noin minäkin sen olen tulkinnut (vaikken teologi olekaan).Tai tarkemmin ottaen kuvittelin asian olevan sanajärjestyskysymys: Pyhän yhteisen seurakunnan, pyhäin yhteyden, syntien anteeksiantamisen, ruumiin ylösnousemisen ja iankaikkisen elämän Pyhään Henkeen. Eli se olisi se Pyhä Henki, johon myöhemmin luetellut ominaisuudet viittaavat.

        Uskontunnustus on niin tavallinen ja usein toistettu, että sen sisältöä ei ehkä tule juuri miettineeksi. Itselläni tökki jo ala-asteella tuo "ruumiin ylösnouseminen", kun koulussa lausuttiin uskontunnustus harva se päivä uskovaisen opettajan johdolla (80-luku). Kysyä en uskaltanut, koska muutenkin noottia tuli jumalanpilkasta ja kunnioituksen puutteesta. Enkä edes ollut varsinainen nonkonformisti.


      • tärpäntikkeli kirjoitti:

        niin varmaan

        Älä sulje mieltäsi. - Pidä mielesi avoinna uusille asioille ja ajatuksille.

        Onko sinulla joku ongelma?


      • Übersetzer
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        Näin on, kiinnität huomiota tärkeään asiaan. Uskontunnustuksessa lausutaan todeksi kirkon yhteinen tunnustus uskon sisällöstä. Muodon takana on mielestäni ihan ajatusta: ajattelepa uskontunnustuksen kohtaa, joka alkaa "Minä uskon Jumalaan..." Sitten toinen kappale "Ja Jeesukseen Kristukseen, Jumalan ainoaan poikaan..." Sitten kolmas "Ja Pyhään Henkeen, pyhäin yhteisen SEURAKUNNAN...".

        Ensin tunnustetaan usko Jumalaan, kolminaisuuteen, joka ilmee ihmisille Isänä Luojana, poikana sovittajana ja Pyhänä henkenä, pyhittäjänä. Uskon kohde on Jumala kolminaisuudessaan. Sitten tulee kohta "seurakunnan", ja sijamuoto muuttuu. Sijamuodon muutos muuttaa lauseen merkitystä niin, että Jumalaan uskomisen jälkeen tunnustetaan, että uskon pyhän yhteisen seurakunnan olevan olemassa, enkä niinkään usko seurakuntaan. Tämä on tietynlainen arvojärjestys myös: ensin Jumala, sitten hänen tekonsa ja vaikutuksensa, jota yhteinen seurakuntakin on. Usko seurakuntaan Jumalauskon sijasta on ongelmallinen uskontunnustuksen kannalta.

        Meri-Anna H.
        teologi

        Saksankielinen vastaava uskontunnustuksen kohta menee näin:
        "Ich glaube an den Heiligen Geist,
        die heilige christliche Kirche,
        Gemeinschaft der Heiligen,
        Vergebung der Sünden,
        Auferstehung der Toten
        und das ewige Leben."

        Siinä "ich glaube an" eli "minä uskon" määrittää kaikkea sen perässä lueteltua:
        ...eli mielestäni kyseisen kohdan pitäisi kuulua "pyhien yhteisöön".
        Eglanninkielisessä versiossa tuo "Heiligen" on "Saints" eli sillä tarkoitetaan pyhiä ihmisiä tai pyhimyksiä.
        Ruotsinkielistä versiota en tähän hätään löytänyt.


      • Jakob ' '
        Übersetzer kirjoitti:

        Saksankielinen vastaava uskontunnustuksen kohta menee näin:
        "Ich glaube an den Heiligen Geist,
        die heilige christliche Kirche,
        Gemeinschaft der Heiligen,
        Vergebung der Sünden,
        Auferstehung der Toten
        und das ewige Leben."

        Siinä "ich glaube an" eli "minä uskon" määrittää kaikkea sen perässä lueteltua:
        ...eli mielestäni kyseisen kohdan pitäisi kuulua "pyhien yhteisöön".
        Eglanninkielisessä versiossa tuo "Heiligen" on "Saints" eli sillä tarkoitetaan pyhiä ihmisiä tai pyhimyksiä.
        Ruotsinkielistä versiota en tähän hätään löytänyt.

        "...och på den heliga Anden,
        en helig, allmännelig kyrka,
        de heligas gemenskap,
        syndernas förlåtelse,
        kroppens uppståndelse
        och det eviga livet."

        ruotsinkielisessä uskontunnustus kuuluu tällä viisii. Siinäkin on ihan johdonmukainen luettelo erilaisista asioista joihin uskotaan - tämä "pyhien yhteisö" tms. yhtenä muiden joukossa.
        Tainnut suomalaisen kääntäjän ajatukset olla vähän muualla, kun on tätä kohtaa aikanaan raapustanut. Myöhemmin moka on varmaan huomattu, mutta eihän pyhiä tekstejä voi muuttaa...


      • salakütt
        Jakob ' ' kirjoitti:

        "...och på den heliga Anden,
        en helig, allmännelig kyrka,
        de heligas gemenskap,
        syndernas förlåtelse,
        kroppens uppståndelse
        och det eviga livet."

        ruotsinkielisessä uskontunnustus kuuluu tällä viisii. Siinäkin on ihan johdonmukainen luettelo erilaisista asioista joihin uskotaan - tämä "pyhien yhteisö" tms. yhtenä muiden joukossa.
        Tainnut suomalaisen kääntäjän ajatukset olla vähän muualla, kun on tätä kohtaa aikanaan raapustanut. Myöhemmin moka on varmaan huomattu, mutta eihän pyhiä tekstejä voi muuttaa...

        Ei näissä käännösvirheistä ole kyse, vaan ihan harkitusta ratkaisusta. Eri kielissä ei pystytä aina ilmaisemaan kaikkea samoilla rakenteilla.
        Se idea on nimenomaan siinä, kuten täällä jossain ketjussa joku sanoi, että minä uskon Jumalaan, Jeesukseen, Pyhään Henkeen - niissä puhutaan uskon kohteesta. Sen sijaan nuo muut osat (yhteys, kaste jne) eivät ole uskon kohteita samalla tavalla. Ne enemmänkin tunnustetaan, ja siihen tuo sanojen muoto sopisikin.


      • kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        ...niin että nämä elävät ovat niitä jotka ovat elossa silloin kuin Jeesus tulee takaisin ja seuraa viimeinen tuomio. Lauseessahan on "on sieltä tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita" eli osa on siinä vaiheessa kuolleita ja osa eläviä... mutta että kaikki silloin tulevat yhtäaikaa tuomiolle.

        Jukka Karlsson
        Kirkon nuorisotyönohjaaja

        on ventattu sitä Jesseä takaisin, jonka piti tulla jo silloin 2000v takaisin.

        Jukka, miten sinä selität uskovaisen ihmisen ihmeellisen kyvyn itsepetokseen?


      • Denker
        salakütt kirjoitti:

        Ei näissä käännösvirheistä ole kyse, vaan ihan harkitusta ratkaisusta. Eri kielissä ei pystytä aina ilmaisemaan kaikkea samoilla rakenteilla.
        Se idea on nimenomaan siinä, kuten täällä jossain ketjussa joku sanoi, että minä uskon Jumalaan, Jeesukseen, Pyhään Henkeen - niissä puhutaan uskon kohteesta. Sen sijaan nuo muut osat (yhteys, kaste jne) eivät ole uskon kohteita samalla tavalla. Ne enemmänkin tunnustetaan, ja siihen tuo sanojen muoto sopisikin.

        ...jos nämä sanamuodot ovat tarkoituksellisia, niin aika epämääräisesti asia on ilmaistu.
        Ainakin se sotii normaalin suomalaisen kielikorvaa vastaan, eikä viestin sisältökään ilmeisesti avaudu kuin teologiaa opiskelleille.
        Ja kuitenkin tätä lausutaan yhteen ääneen joka jumalanpalveluksessa.


    • epäkummallistaja

      Uskon sen, mitä sanot.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Näitä venäjä-faneja tuntuu edelleen vaan riittävän - kummallista

      ja lähinnä siis ihan suomalaisia. Mitä hienoa ja hyvää he näkevät maassa joka on diktatuuri, maassa jossa ei ole sananv
      Maailman menoa
      421
      3558
    2. Sanna on pakottaja, domina

      Pakotti sadistisessti työttömät hakemaan töitä, josta seurasi hirmuinen työttömyys. Näin on asia, jos uskomme Hesarin k
      Maailman menoa
      114
      2635
    3. Ulkoistin makuaistini Yleisradiolle

      Nyt voimme luottaa siihen, että Virallinen Totuus tekee maistelutyön puolestamme. Me persulandiassa arvostamme priimaa,
      Maailman menoa
      3
      2401
    4. Skodan hankintaan painostaminen toi potkut

      Kylläpä on kovat keinot käytössä, kun on yritetty pakottaa hankkimaan Skoda painostuskeinoilla. Kyllä valinnan pitää oll
      Skoda
      40
      2209
    5. Vassarina hymyilyttää vaurastuminen persujen kustannuksella

      Olen sijottanut määrätietoisesti osan Kelan tuista pörssiosakkeisiin, ja salkku on paisunut jo toiselle sadalle tuhanne
      Maailman menoa
      8
      2132
    6. Riikka runnoo: Elisalta potkut 400:lle

      Erinomaisen hallitusohjelman tavoite 100 000 työllistä lisää yksityisellä sektorilla on kohta saavutettu. Toivotaan toiv
      Maailman menoa
      17
      1975
    7. Niinistö neliraajajarrutteli Natoon liittymistä vielä sodan alettua

      Myöntää nyt itsekin, mikä jo aikaisemmin tiedettiin. Marin vei Suomen ja Ruotsin Natoon. "”Myönnän auliisti jarruttelle
      Maailman menoa
      194
      1607
    8. Kokoomus on Suomen kommunistisin puolue

      "Hallituksessa on erimielisyyttä siitä, kuinka suuri osa veronkiristyksestä hyvitetään datakeskuksille uudella erillisel
      Maailman menoa
      75
      1549
    9. Pääseekö kuka tahansa hoitaja katselemaan kenen tahansa ihmisen terveystietoja?

      "Meeri selaili puhelinta uteliaisuuttaan ja katuu nyt – Moni hoitaja on tehnyt saman rikoksen Tuttujen ihmisten asiat k
      Maailman menoa
      45
      1507
    10. Kyllä minua hävettää nainen tämä tilanne

      niin kuin se teki silloin aiemminkin. Monellakin tasolla ei minulta sopivaa. Herätät minussa vain niin vahvoja tunteita,
      Ikävä
      53
      1390
    Aihe