Narsistin outo raivo

Sirkun kaveri

Ihminen voi olla hyväntuulisen näköinen ja oloinen. Kohta ihan pikkujutusta saa toisessa paikassa raivarin ja suuttuu todella. Lähtee pois ja tapaa tutun, tälle hän juttelee hyvinkin leppoisasti ja laskee leikkiä. Onko tuommonen raju suuttumus oire jostain luonnehäiriöstä? On uskoisin. Onko kyseessä kukaties narsistinen raivo? Meinaan kyseinen iskee sanoilla niin, että se varmasti myös tuntuu. Toisella liehakoitsee ja mairittelee sen toisen kokiessa itsensä ainutlaatuiseksi.

46

5026

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lottamari_1

      Ulkoinen olemus voi olla ristiriidassa sisäisen olemuksen kanssa. Esim. turhautuminen voidaan peittää ulkoiseen hyväntuulisuuteen ja iloisuuteen vaikka sisällä kiehuu kiukku ja raivo. Jos kokee, että ei tule kuulluksi, ymmärretyksi ja tunnetasolla vuorovaikutus ei toimi, niin se aiheuttaa kyllä turhautumista ja tunnelukkoja. Välttämättä siis kyse ei ole vastapuolen luonnehäiriöstä tai narsismista vaan kyse voi olla ihan toisen osapuolenkin kykenemättömyydestä oivaltaa toisen tarpeet. Yleensä mitä tärkeämpi ihminen on kyseessä sen enemmän tunteita purkautuu. Yhdentekevälle ihmiselle on turha raivota, sillä hänen huomiollaan ei ole siinä määrin merkitystä kuin ihmisellä, joka on läheinen, tärkeä tai rakas. Liehakoimisella ja mairittelulla voidaan myös haluta saada aikaan mustasuukkaisuutta ja siten saada tärkeän ihmisen huomio kohdistumaan itseen.

      Voihan tietysti kyse olla luonnehäiriöisetäkin tyypistä. Narsistin ja luonnehäiriöisen kanssa elämä on kaikkineen hankalaa, raivokohtaukset ja mielialan muutokset ovat joka päiväistä vuoristorataa.

      • hyvä lottamari_1

        "Välttämättä siis kyse ei ole vastapuolen luonnehäiriöstä tai narsismista vaan kyse voi olla ihan toisen osapuolenkin kykenemättömyydestä oivaltaa toisen tarpeet."

        Just niin ja siinä voikin vastapuoli olla todella ärsyttävä itse sitä huomaamatta. Nämä itsessään hyvät ihmiset eivät koskaan näe syytä itsessään vaan aina toisessa. Aina toisessa vaikka olisi kuinka loukannut toista. Saattaapa kysyä vielä, onko sinulla huono päivä. No, näinhän sitä lyödään suolaa haavoihin.


      • 28
        hyvä lottamari_1 kirjoitti:

        "Välttämättä siis kyse ei ole vastapuolen luonnehäiriöstä tai narsismista vaan kyse voi olla ihan toisen osapuolenkin kykenemättömyydestä oivaltaa toisen tarpeet."

        Just niin ja siinä voikin vastapuoli olla todella ärsyttävä itse sitä huomaamatta. Nämä itsessään hyvät ihmiset eivät koskaan näe syytä itsessään vaan aina toisessa. Aina toisessa vaikka olisi kuinka loukannut toista. Saattaapa kysyä vielä, onko sinulla huono päivä. No, näinhän sitä lyödään suolaa haavoihin.

        "..ja siinä voikin vastapuoli olla todella ärsyttävä.." Siihen ei paljoa tarvita, kun narsistia alkaa vituttamaan oikein raskaamman päälle. Pakko kertoa tämä tarina. Työpaikkanaristiamme hermostui kroonisesti, kun hänen pääuhrinsa otti selviytymiskeinokseen hiljaa olemisen. Tervehtimiset ja työhön liittyvät asiat hän selvitti, kuten pitikin, mutta muutoin ei sanonut yhtään ylimääräistä sanaa, josta narsistinen kiusaaja olisi voinut häntä mollata ja kehittää näyttävät raivarit. Silloin kiusaaja marssi esimiehen pakeille ja valitti ahdistuneensa häneen kohdistuneesta "kiusaamisesta". Pomo oli entuudestaan narsistin kanssa hyvää pataa ja vakuuttui täysin, kun narsupolo uskoutui hänelle "kovista" kokemuksistaan. Niin kävi, että esimies ryöpytti oikeaa uhria ahdistuksen aiheuttamisesta työtovereille, vaikka varmasti tiesi asioiden oikean laidan.

        Uhriksi tekeytyvä kiusaaja on tuttu ilmiö jokaiselle psykologian ammattilaiselle. Kyse on vakiokuviosta narsistin touhuissa.


      • lottamari_
        28 kirjoitti:

        "..ja siinä voikin vastapuoli olla todella ärsyttävä.." Siihen ei paljoa tarvita, kun narsistia alkaa vituttamaan oikein raskaamman päälle. Pakko kertoa tämä tarina. Työpaikkanaristiamme hermostui kroonisesti, kun hänen pääuhrinsa otti selviytymiskeinokseen hiljaa olemisen. Tervehtimiset ja työhön liittyvät asiat hän selvitti, kuten pitikin, mutta muutoin ei sanonut yhtään ylimääräistä sanaa, josta narsistinen kiusaaja olisi voinut häntä mollata ja kehittää näyttävät raivarit. Silloin kiusaaja marssi esimiehen pakeille ja valitti ahdistuneensa häneen kohdistuneesta "kiusaamisesta". Pomo oli entuudestaan narsistin kanssa hyvää pataa ja vakuuttui täysin, kun narsupolo uskoutui hänelle "kovista" kokemuksistaan. Niin kävi, että esimies ryöpytti oikeaa uhria ahdistuksen aiheuttamisesta työtovereille, vaikka varmasti tiesi asioiden oikean laidan.

        Uhriksi tekeytyvä kiusaaja on tuttu ilmiö jokaiselle psykologian ammattilaiselle. Kyse on vakiokuviosta narsistin touhuissa.

        Tuo hiljaa oleminen, vaikeneminen ja toisen ohittaminen ovat sekin henkisen vallankäytön väline, joka on todella ahdistavaa, se ahdistaa jopa enemmän kuin mikään muu. Joskus on vaikea tietää, mitä toinen tuolla vaikenemisellaan viestittää, se ei ole hyvä vaihtoehto koskaan ja sitä ei pitäisi käyttää, sillä se luo ristiriitaisia tunteita ja konflikteja ihmisten välille. Ilman kommunoikointia on vaikea pitää yllä minkäänlaisia suhteita, tulla kuulluksi ja ymmärretyksi. Paras tapa suhtautua narsistiin ja luonnehäiriöiseen on asiallisena pysyminen.


      • lottamari_ kirjoitti:

        Tuo hiljaa oleminen, vaikeneminen ja toisen ohittaminen ovat sekin henkisen vallankäytön väline, joka on todella ahdistavaa, se ahdistaa jopa enemmän kuin mikään muu. Joskus on vaikea tietää, mitä toinen tuolla vaikenemisellaan viestittää, se ei ole hyvä vaihtoehto koskaan ja sitä ei pitäisi käyttää, sillä se luo ristiriitaisia tunteita ja konflikteja ihmisten välille. Ilman kommunoikointia on vaikea pitää yllä minkäänlaisia suhteita, tulla kuulluksi ja ymmärretyksi. Paras tapa suhtautua narsistiin ja luonnehäiriöiseen on asiallisena pysyminen.

        ..nalkuttava akka...mykkäkoulua pitävä akka..oliko niitä muitakin olemassa.. ;-PPP


      • lottamari_1
        yxex kirjoitti:

        ..nalkuttava akka...mykkäkoulua pitävä akka..oliko niitä muitakin olemassa.. ;-PPP

        Miten olisi tälläinen ihana lotta-akka, rusina ritari ;-)


      • lottamari_1 kirjoitti:

        Miten olisi tälläinen ihana lotta-akka, rusina ritari ;-)

        Hmm...olisitko kivenkova puolustaja maailmaa vastaan, silti mua kohtaan hellä ja ymmärtäväinen, jaksaisit kuunnella kun iltakaudet höpisisin joka toisessa lauseessa filosofiaa, ja joka toisessa puhuisin kauneudestasi. Räpläisin poninhäntääsi niin että ehkä unohtaisin avata oluttölkin. Sallisit mun lähteä sotiin tuliaisia sulle hankkimaan. Ja olisit ylpeä mun jokaisesta hävitystä tuulimyllysodasta. Silloin tuli kaupat.. ;-D


      • lottamari_1
        yxex kirjoitti:

        Hmm...olisitko kivenkova puolustaja maailmaa vastaan, silti mua kohtaan hellä ja ymmärtäväinen, jaksaisit kuunnella kun iltakaudet höpisisin joka toisessa lauseessa filosofiaa, ja joka toisessa puhuisin kauneudestasi. Räpläisin poninhäntääsi niin että ehkä unohtaisin avata oluttölkin. Sallisit mun lähteä sotiin tuliaisia sulle hankkimaan. Ja olisit ylpeä mun jokaisesta hävitystä tuulimyllysodasta. Silloin tuli kaupat.. ;-D

        Jep, mun reviirille ja nenulle ei hypitä ja mun ritarini saa minulta kaikkein parasta hellyysterapiaa. Ah, rakastan filosofiaa ja jaksan kuunnella, kun kertoisit mulle siitä iltasatuja,..ja välillä aina katsoisit mua silmiin ja huokaisisit ihan vaan, kun olen niin ihana ;)) Ponnarin laittaisin niin tiukalle, että sulla menisi sen räpläämisessä monta tuntia ja samalla, kun sä hipelöisit mun niskaani mä avaisin sun öölitölkin ja juottaisin sua. Odottaisin sua takkatulen ääressä valmiina ja ottaisin ylpeänä vastaan sun naapurista varastamasi nauriit ja tekisin niistä meille sieninaurisoppaa ja kuuntelisin siinä samalla sinun hurjia sankaritekojasi, ja taas ah, olisi niin valloitettu olo että ;-D


      • lottamari_1 kirjoitti:

        Jep, mun reviirille ja nenulle ei hypitä ja mun ritarini saa minulta kaikkein parasta hellyysterapiaa. Ah, rakastan filosofiaa ja jaksan kuunnella, kun kertoisit mulle siitä iltasatuja,..ja välillä aina katsoisit mua silmiin ja huokaisisit ihan vaan, kun olen niin ihana ;)) Ponnarin laittaisin niin tiukalle, että sulla menisi sen räpläämisessä monta tuntia ja samalla, kun sä hipelöisit mun niskaani mä avaisin sun öölitölkin ja juottaisin sua. Odottaisin sua takkatulen ääressä valmiina ja ottaisin ylpeänä vastaan sun naapurista varastamasi nauriit ja tekisin niistä meille sieninaurisoppaa ja kuuntelisin siinä samalla sinun hurjia sankaritekojasi, ja taas ah, olisi niin valloitettu olo että ;-D

        :-D
        Sounds paradise to me! Saisin katsella syvälle rakkaani silmiin ja jakaa tunnemaailman. Koskettaisin sinua hellästi..(voisi mennä överiksi maha täynnä naurissoppaa ja kaljaa :) ). Silmäni hehkuisi lämmöstä kilpaa takan loisteen kanssa katsoessani sinuun..

        (saadaankohan taas huutia palstan puritaaneilta)


      • 38
        lottamari_ kirjoitti:

        Tuo hiljaa oleminen, vaikeneminen ja toisen ohittaminen ovat sekin henkisen vallankäytön väline, joka on todella ahdistavaa, se ahdistaa jopa enemmän kuin mikään muu. Joskus on vaikea tietää, mitä toinen tuolla vaikenemisellaan viestittää, se ei ole hyvä vaihtoehto koskaan ja sitä ei pitäisi käyttää, sillä se luo ristiriitaisia tunteita ja konflikteja ihmisten välille. Ilman kommunoikointia on vaikea pitää yllä minkäänlaisia suhteita, tulla kuulluksi ja ymmärretyksi. Paras tapa suhtautua narsistiin ja luonnehäiriöiseen on asiallisena pysyminen.

        tiukka asiallisuus, pätevyys sekä voimakas luonne ovat vallankäytön välineinä, koska ne tekevät tyhjäksi narsistin vallan kaavailemaan uhriinsa.


      • Hermoraunio
        28 kirjoitti:

        "..ja siinä voikin vastapuoli olla todella ärsyttävä.." Siihen ei paljoa tarvita, kun narsistia alkaa vituttamaan oikein raskaamman päälle. Pakko kertoa tämä tarina. Työpaikkanaristiamme hermostui kroonisesti, kun hänen pääuhrinsa otti selviytymiskeinokseen hiljaa olemisen. Tervehtimiset ja työhön liittyvät asiat hän selvitti, kuten pitikin, mutta muutoin ei sanonut yhtään ylimääräistä sanaa, josta narsistinen kiusaaja olisi voinut häntä mollata ja kehittää näyttävät raivarit. Silloin kiusaaja marssi esimiehen pakeille ja valitti ahdistuneensa häneen kohdistuneesta "kiusaamisesta". Pomo oli entuudestaan narsistin kanssa hyvää pataa ja vakuuttui täysin, kun narsupolo uskoutui hänelle "kovista" kokemuksistaan. Niin kävi, että esimies ryöpytti oikeaa uhria ahdistuksen aiheuttamisesta työtovereille, vaikka varmasti tiesi asioiden oikean laidan.

        Uhriksi tekeytyvä kiusaaja on tuttu ilmiö jokaiselle psykologian ammattilaiselle. Kyse on vakiokuviosta narsistin touhuissa.

        Hyi, itsekin jo välillä luulen olevani narsu, kun on pakko joskus puolustautua. Inhoan kaikkea riitaa. Sitä riittää, kausittain. On pakko teeskennellä olevani viilipytty vaikka kuinka sattuu. Joo, joo, en sitä tarkoittanut. So, so, kyllä se siitä. Joo, olet oikeassa ( ja ei varmasti ole). Ai jaa, no teen sen sitten niin jne. Voi herrajunalasentään, Kaikki vain siksi, että lapsilla olisi ehjä perhe ja koti. Mutta en jaksa enään. Haluan tästä pois! Tarvitsen rahaa siihen. Onko rahamiehiä täällä? Auttakaa. Kuolen kohta surusta ja huolista. On pakko muuttaa omaan asuntoon ja niin nopeasti kuin mahdollista. Ei tätä kestä ei mielipuolikaan.


      • hovineiti vaan
        lottamari_ kirjoitti:

        Tuo hiljaa oleminen, vaikeneminen ja toisen ohittaminen ovat sekin henkisen vallankäytön väline, joka on todella ahdistavaa, se ahdistaa jopa enemmän kuin mikään muu. Joskus on vaikea tietää, mitä toinen tuolla vaikenemisellaan viestittää, se ei ole hyvä vaihtoehto koskaan ja sitä ei pitäisi käyttää, sillä se luo ristiriitaisia tunteita ja konflikteja ihmisten välille. Ilman kommunoikointia on vaikea pitää yllä minkäänlaisia suhteita, tulla kuulluksi ja ymmärretyksi. Paras tapa suhtautua narsistiin ja luonnehäiriöiseen on asiallisena pysyminen.

        Jos nasse itse mollaa ihmistä jokaisesta asiasta, mitä hän sanoo ja tekee, kehittää jokaisesta asiasta näyttävät raivarit tai uusia ja taas uusia valheita, uutta ja taas uutta kaksoisviestintää, hiljaisuus on hupaisin keino. Silloin nassukan valheet alkavat muuttua yhä oudommiksi, säälittävämmiksi ja epätoivoisemmiksi.


      • nars nars nars
        hovineiti vaan kirjoitti:

        Jos nasse itse mollaa ihmistä jokaisesta asiasta, mitä hän sanoo ja tekee, kehittää jokaisesta asiasta näyttävät raivarit tai uusia ja taas uusia valheita, uutta ja taas uutta kaksoisviestintää, hiljaisuus on hupaisin keino. Silloin nassukan valheet alkavat muuttua yhä oudommiksi, säälittävämmiksi ja epätoivoisemmiksi.

        Olen nähnyt tuon "nassukan valheet alkavat muuttua yhä oudommiksi, säälittävämmiksi ja epätoivoisemmiksi" -vaiheen.

        Narsisti paljasti itsensä lopulta kaikille keksimällä pitkäaikaisesta uhristaan niin lapsellisia tarinoita ja letkautuksia, ettei hovikaan enää kehdannut leikkiä mukana. Pelätystä manipuloijasta tuli lopulta säälittävä muinaisjäänne, jonka eläköitymistä kaikki toivoivat. Narsisti ei ymmärtänyt lopettaa ajoissa.


      • carmiina
        Hermoraunio kirjoitti:

        Hyi, itsekin jo välillä luulen olevani narsu, kun on pakko joskus puolustautua. Inhoan kaikkea riitaa. Sitä riittää, kausittain. On pakko teeskennellä olevani viilipytty vaikka kuinka sattuu. Joo, joo, en sitä tarkoittanut. So, so, kyllä se siitä. Joo, olet oikeassa ( ja ei varmasti ole). Ai jaa, no teen sen sitten niin jne. Voi herrajunalasentään, Kaikki vain siksi, että lapsilla olisi ehjä perhe ja koti. Mutta en jaksa enään. Haluan tästä pois! Tarvitsen rahaa siihen. Onko rahamiehiä täällä? Auttakaa. Kuolen kohta surusta ja huolista. On pakko muuttaa omaan asuntoon ja niin nopeasti kuin mahdollista. Ei tätä kestä ei mielipuolikaan.

        Joo, narsku saa sen toisenkin käyttäytymään samalla tavalla kuin hän.
        Se saatta tarttua kun tulee riittävän katkeraksi.
        Mutta ei hätää! Sinulla on sentään vielä empatiakykyä. Ja osaat itsehuomioida käyttäytymistäsi ja mistä se on peräisin.
        Anna vihan tulla, mutta kohdista se oikeisiin kohteisiin, älä sivullisiin.

        Mä tiedän ton myötäilyn..... sitä onkin itse pyytelemässä anteeksi narskulta, vaikka hänen pitäisi pyytää anteeksi. Hän kun saattaa loukkaantua siitä että minä vihastun.

        Kun vain lähdet niin raha-asiat hoituvat myöhemmin!
        Saat uutta energiaa asioiden hoitoon, kun energiasyöppö narsku ei ole elämässäsi.
        Ota vaikka lainaa. tee mitä tahansa, mutta älä jää siihen missä sulla ei ole hyvä olla!


      • onneton
        carmiina kirjoitti:

        Joo, narsku saa sen toisenkin käyttäytymään samalla tavalla kuin hän.
        Se saatta tarttua kun tulee riittävän katkeraksi.
        Mutta ei hätää! Sinulla on sentään vielä empatiakykyä. Ja osaat itsehuomioida käyttäytymistäsi ja mistä se on peräisin.
        Anna vihan tulla, mutta kohdista se oikeisiin kohteisiin, älä sivullisiin.

        Mä tiedän ton myötäilyn..... sitä onkin itse pyytelemässä anteeksi narskulta, vaikka hänen pitäisi pyytää anteeksi. Hän kun saattaa loukkaantua siitä että minä vihastun.

        Kun vain lähdet niin raha-asiat hoituvat myöhemmin!
        Saat uutta energiaa asioiden hoitoon, kun energiasyöppö narsku ei ole elämässäsi.
        Ota vaikka lainaa. tee mitä tahansa, mutta älä jää siihen missä sulla ei ole hyvä olla!

        sulla carmiina hyviä kirjotuksia..olen seurannut palstaa.
        itse olen just tuossa tilanteessa että lähteä pitäs ja kun olen poissa narsistin luota, energiat kasvaa..heti kun palaan hänen luokse, tulee tajuton voimattomuus enkä jaksa ajatella edes eroa..tosi paha tilanne on..


    • j.o.k.u.

      Kun puhutaan narsistisesta raivosta, puhutaan niin suunnattomasta vihasta, ettei sitä normaali ihminen kykene käsittämään.
      Kaiken aikaa se jyllää siellä alitajunnassa, piilossa, odottaen jotain, mistä pääsee taas räjähtämään valloilleen...Tähän voisi käyttää jotain tulivuori-vertauskuvaa.
      Sitten kun näitä höyryjä on saanut vähän päästettyä ulos, tuo viha sammuu yhtä nopeasti, kuin tulikin...Ehkä siitä syystä, ettei kyse ollut edes varsinaisesta vihasta, vaan ns. kylmästä/valkoisesta vihasta, tai oikeastaan raivosta. Vihasta, joka ei nostata pulssia, eikä pistä käsiä tärisemään.
      Päinvastoin...Tällainen ihminen on kylmän rauhallinen, juuri näitä satunnaisia raivokohtauksia lukuunottamatta.

      Tällaisen vihan aiheuttaa aina jokin vanha trauma. Siitä syntyvä viha on niin suuri, että se dissosioidaan alitajuntaan, josta se sitten vähä vähältä purkautuu täysin satunnaisesti, ja monesti jopa ilman mitään syytä...
      Tämä ei kuitenkaan tätä vihaa poista, vaan se täytyisi koettaa käsitellä jossain psykoterapiassa.
      Kaikilla tämä ei onnistu, esimerkiksi sosiopaateilla/psykopaateilla, sillä he käyttävät äärimmäisiä tunteiden/trauman kieltämismenetelmiä/dissosiointia.
      Kaikkien luonnehäiriöiden ydin, on juuri tämä kaiken alla kytevä viha.
      Tämä saa persoonallisuushäiriöisen käyttäytymään miten käyttäytyy, eikä hän tätä käytöstään pysty pidemmän päälle hallitsemaan.

      • aivan mukava mies

        Nuorempana vankilakokemusta on yli 10 vuoden aikana. Vankilan poliglinikalla psykiatri lateli päin naamaa: Olet psykopaatti. Toinen saman alan lääkäri sanoi minulla olevan vihaa, lisäksi paljon hyvää energiaa. Olen loistava luomaan suhteita ja viihdyn ihmisten parissa. Mitä tulee suuttumiseen, ei tarvitse sykkeen nousta tai käsien hiota kun kertoo totuuden jollekin. Ei minulla noussut syke pahan kolarinkaan jälkeen tai yllättävän tilanteen tullessa. Ei jokainen psykopaatti ole raivohullu. Itse en ole psykopaatti.


      • j.o.k.u.
        aivan mukava mies kirjoitti:

        Nuorempana vankilakokemusta on yli 10 vuoden aikana. Vankilan poliglinikalla psykiatri lateli päin naamaa: Olet psykopaatti. Toinen saman alan lääkäri sanoi minulla olevan vihaa, lisäksi paljon hyvää energiaa. Olen loistava luomaan suhteita ja viihdyn ihmisten parissa. Mitä tulee suuttumiseen, ei tarvitse sykkeen nousta tai käsien hiota kun kertoo totuuden jollekin. Ei minulla noussut syke pahan kolarinkaan jälkeen tai yllättävän tilanteen tullessa. Ei jokainen psykopaatti ole raivohullu. Itse en ole psykopaatti.

        Mitä sitten vaikka olisitkin psykopaatti...Asianhan voi ajatella positiiviseltakin kannalta.
        En pidä itseäni psykopaattina, vaikka sitäkin nimitystä minusta on käytetty, haukkumistarkoituksessa.
        Mutta mitäpä ne tietää.
        Miellän itseni mielummin sosiopaatiksi...Sillä onhan näilläkin kahdella eroa. Toinen ympäristön tuote, toinen syntymästä saatu ominaisuus.
        Minulta kysyttiin kerran fyysisiä tuntemuksia vihan aikana, ihmettelin pitäisikö se tuntua sitten joltain. Aivan uutta.
        En kyllä muista ainakaan, että syke olisi siitä mihinkään noussut, tai mitään muutakaan.
        Mielestäni näihin asioihin vain turtuu ajan kanssa.

        Psykopaatti ei tarkoita loppujenlopuksi mitään muuta kuin ihmistä, joka ei tunne syyllisyyttä.
        Vaikka mediassa annetaankin ymmärtää muuta.


      • j.o.k.u. kirjoitti:

        Mitä sitten vaikka olisitkin psykopaatti...Asianhan voi ajatella positiiviseltakin kannalta.
        En pidä itseäni psykopaattina, vaikka sitäkin nimitystä minusta on käytetty, haukkumistarkoituksessa.
        Mutta mitäpä ne tietää.
        Miellän itseni mielummin sosiopaatiksi...Sillä onhan näilläkin kahdella eroa. Toinen ympäristön tuote, toinen syntymästä saatu ominaisuus.
        Minulta kysyttiin kerran fyysisiä tuntemuksia vihan aikana, ihmettelin pitäisikö se tuntua sitten joltain. Aivan uutta.
        En kyllä muista ainakaan, että syke olisi siitä mihinkään noussut, tai mitään muutakaan.
        Mielestäni näihin asioihin vain turtuu ajan kanssa.

        Psykopaatti ei tarkoita loppujenlopuksi mitään muuta kuin ihmistä, joka ei tunne syyllisyyttä.
        Vaikka mediassa annetaankin ymmärtää muuta.

        Syyllisyys ja katumus ... niitä taitaa yhdistää häpeä ... toinen tuottaa sitä ja toinen johtaa erilaisiin keinoihin välttää sitä epämiellyttävää tunnetta uudelleen ... hmm..


      • lottamari_1

        Uhrikin voi alkaa tuntea tuota samanlaista sisäistä raivontunteista vihaa. Jos aina on tunne siitä, että sinun tunteesi jätetään huomiotta, sinut sivuutetaan kuin tyhjää ilmaa, sinua ei kuunnella ja jos kuunnellaan, niin mielenkiinnottomosti ilman vastakaikua. Jatkuva välinpitämätön suhtautuminen ja mitätöinti aiheuttaa ihmisessä suunnattoman vihan ja raivon tunteen, ja jos toinen ei vielä anna sitä vihaa/raivoa purkaa vaan henkistä vallankäyttöä käyttämällä poistuu paikalta, jotta ei tarvitse kohdata, käsitellä ja ottaa vastuuta toiselle aiheuttamastaan pahasta olosta, niin tuloksena tälläisestä "hylkäämisestä" ovat tunnelukot ja sairastuminen.


      • n.a.r.s

        itse kokenut tämän narsistisen vihan pari vuotta kestäneessä suhteessa,missä tuhoutui koko omaisuus myös uusiksi ostettu omaisuus ,turpaan tuli lukuisia kertoja ja kaikki mahdollinen maallinen materia paskaksi,ilman minkäänlaista omaatuntoa.nykyään tunnistan narsistin piirteet heti (toivottavasti )ja kierrän heti kaukaa. ihme että henki säilyi vaikka läheltä liippasi. Ja kaikki syyhän tietysti mussa myös hänen raivareiden syyt,myös tilanne mihin on ajautunut, tottakai. toivon ettei kukaan sekaannu kyseiseen ihmiseen enää ikinä.


      • Pay back time!
        n.a.r.s kirjoitti:

        itse kokenut tämän narsistisen vihan pari vuotta kestäneessä suhteessa,missä tuhoutui koko omaisuus myös uusiksi ostettu omaisuus ,turpaan tuli lukuisia kertoja ja kaikki mahdollinen maallinen materia paskaksi,ilman minkäänlaista omaatuntoa.nykyään tunnistan narsistin piirteet heti (toivottavasti )ja kierrän heti kaukaa. ihme että henki säilyi vaikka läheltä liippasi. Ja kaikki syyhän tietysti mussa myös hänen raivareiden syyt,myös tilanne mihin on ajautunut, tottakai. toivon ettei kukaan sekaannu kyseiseen ihmiseen enää ikinä.

        Laita varoitus kiertämään ystävältä ystävälle. Tärkeää. Joku voi tuntea jonkun, joka sekaantuu häneen. Minä tein niin. Kaikki ystäväni kiersivät hänet kaukaa. Eikä ollut yhtään huono omatunto vaikka tavallisesti tulee joka pikkuasiasta huono omatunto.

        Viestini oli, älä ikinä ala tuon miehen kans värkkäämään. Hän on raivohullu ihan mitättömien asioiden takia. Yksi ystävistäni oli jo tutustunut häneen. Kerroin kaikki yksityiskohtia myöten. Hän oli jo kutomassa hämähäkinverkkoa hänen ympärilleen. Hän kiitti minua. Uhri oli jo alkanut epäilemään, että hänessä itsessään oli joku vika. Vähänkö minä tunsin itsenikin narsistiksi:-) Ajattelin kuitenkin tulevaa uhria. En ikinä suo kenellekään niin pahaa oloa kuin minulla oli.


      • onneton
        lottamari_1 kirjoitti:

        Uhrikin voi alkaa tuntea tuota samanlaista sisäistä raivontunteista vihaa. Jos aina on tunne siitä, että sinun tunteesi jätetään huomiotta, sinut sivuutetaan kuin tyhjää ilmaa, sinua ei kuunnella ja jos kuunnellaan, niin mielenkiinnottomosti ilman vastakaikua. Jatkuva välinpitämätön suhtautuminen ja mitätöinti aiheuttaa ihmisessä suunnattoman vihan ja raivon tunteen, ja jos toinen ei vielä anna sitä vihaa/raivoa purkaa vaan henkistä vallankäyttöä käyttämällä poistuu paikalta, jotta ei tarvitse kohdata, käsitellä ja ottaa vastuuta toiselle aiheuttamastaan pahasta olosta, niin tuloksena tälläisestä "hylkäämisestä" ovat tunnelukot ja sairastuminen.

        lottamari_1 puhut asiaa. just noin se menee..mulla on alkanut tietnlainen sairastaminen ihan siitä syystä että olen saanut tuota alistamista niin pajon..ja sitä vihaa ja raivoa on kertynyt niin paljon että ahdistaa vaan... hirveää todella, en haluaisi pahimmalle vihamiehellekään narsisti puolisoa!!


    • Hohottaja

      Kenties alkoholin runsas käyttö aiheuttaa samaa oireilua mutta ollaan havaittu narsisteissa sitä samaa.
      Jos tyypistä löytyy vielä jotakin muuta erikoista niin kyllä kyseessä on luonnehäiröinen narsisti,minä kiertäisin tuollaiset tyypit hyvinkin kaukaa:)

    • Hohottaja

      Alkoholin liiallinen käyttö aiheuttaa samanlaista oireilua.
      Mutta naristeissa se löytyy sitä ilman alkoholia,jos tyypistä löytyy jotakin muutakin erikoiosta niin kyseessä on luonnehäiriö,mikä vaatii ammattiauttajan apua:)

    • Hohottaja

      Alkoholiongelma aiheuttaa samanlaista oireilua,Mutta kuvaamasi oire viittaa kyllä narsismiin jos tyypistä löytyy vielä jotakin muuta erikoista tuon lisäksi niin kyseessä on paha narsisti ja luonnehäiriö.

      • metall-leidi

        Moni asia on meikäläiselle selvinnyt kun on lukenut mielipiteitä ja saanut itsekin kirjoittaa omista kokemuksista. Siitä ei pääse yli eikä ympäri etteikö ex ystävättäreni olisi luonnehäiriöinen narsisti. Niin kyllä hän on juossut ja juoksee edelleenkin kaikki mahdolliset ammattiauttajat läpi, mutta jos ei ole valmis menemään mielensä syvyyksiin ja ole aitoa sairaudentuntoa niin ammattiauttajalla juokseminen on vaan lumeterapiaa ja siloiteltua kosmetiikkaa eikä vilpitöntä halua saada apua luonnehäiriöönsä.


      • klummmmmmmm
        metall-leidi kirjoitti:

        Moni asia on meikäläiselle selvinnyt kun on lukenut mielipiteitä ja saanut itsekin kirjoittaa omista kokemuksista. Siitä ei pääse yli eikä ympäri etteikö ex ystävättäreni olisi luonnehäiriöinen narsisti. Niin kyllä hän on juossut ja juoksee edelleenkin kaikki mahdolliset ammattiauttajat läpi, mutta jos ei ole valmis menemään mielensä syvyyksiin ja ole aitoa sairaudentuntoa niin ammattiauttajalla juokseminen on vaan lumeterapiaa ja siloiteltua kosmetiikkaa eikä vilpitöntä halua saada apua luonnehäiriöönsä.

        Ihan turhaan mennä mihinkään syövereihin kun ei se ketään auta.


    • Millainen olet itse? :)

      • Sirkun kaveri

        Olen ihminen, joka tykkää hyvästä ruuasta ja vain olemisesta. Tilipäivä on se ansaittu ja hyvä päivä, paitsi jos ei kaikki heti mene mitä tulee, siis laskujen maksuun.

        Millainen sinä sitten olet?


      • Sirkun kaveri kirjoitti:

        Olen ihminen, joka tykkää hyvästä ruuasta ja vain olemisesta. Tilipäivä on se ansaittu ja hyvä päivä, paitsi jos ei kaikki heti mene mitä tulee, siis laskujen maksuun.

        Millainen sinä sitten olet?

        Ihminen olen. ;-D
        Tykkään monenlaisista asioista, saunasta, kynttilän valosta, elämästä, tähtitieteestä, filosofiasta... Rakkaudesta. Naisista..jos eivät vahingoita..


      • lottamari_1
        yxex kirjoitti:

        Ihminen olen. ;-D
        Tykkään monenlaisista asioista, saunasta, kynttilän valosta, elämästä, tähtitieteestä, filosofiasta... Rakkaudesta. Naisista..jos eivät vahingoita..

        Ja minusta ja Rosinantesta, unohdit mainita :)


      • lottamari_1 kirjoitti:

        Ja minusta ja Rosinantesta, unohdit mainita :)

        Unohdin, kun se oli niin päivänselvää. Tietysti tykkään erityisesti teistä. ;-D


    • metall-leidi

      Arvaamattomista raivonpuuskista sain osani aivan yllättäen. Huono itsetunto kun oli niin ihmeen kaupalla sulatin aiheettomat rähinäkohtaukset.
      Jälkeenpäin ajateltuna voin vaan ihmetellä, että kyllä narskuystävättärellä oli paljon kaunaa ja vihaa sisällään. sydämmenkyllyydestähän rouvalla suu puhui ja tai siis lauloi.
      Rähinäkohtaukset tulivat aina yhteisillä reissuilla ja ulkomailla kun oli ympärillä täysin ulkopuolisia. Auta armias kun uskalsin puolustautua tai raivostua ja käskeä rouvaa sulkemaan se suuri ruma turpansa. Siitä vasta riemu ja rähinä repesi.
      Kyllä osasi rouva iskeä sanoilla ja loukkaamisessa oli lahjakas. En enää jaksa lähteä analysoimaan , puhumattakaan että täältä mitään ymmärrystä liikenisi.
      Ymmärrän sen jos olisin käyttäytynyt jotenkin pahekusttavasti mutta ei , ei mun tarvinnut edes käyttäytyä sillä tavalla, että olisi ollut aihetta raivostumiseen.
      Rouva oli kuin painekattila ja mähän olin hyvä purkupallo mihin saattoi purkaa kiukkunsa.
      Mun ei onneksi tarvitse enää ymmärtää eikä diagnotisoida. Rouvalle maistui kovasti kalja ja siideri ja vielä kun laukkaisi lääkäreillä kun oli sun mitkä vaivat ja ahisti niin perkuleesti niin vielä oli lääkkeet ja söi useita lääkkeitä että mukamas pysyi jaloillaan.
      Näyttöystävilleenhän hän ei voinut koskaan raivostua , koska hänelle olis ollut katastrofi jos olis joutunut "piirien" ulkopuolelle.
      Nyt on vapauttavaa kun on päässyt irti ja saa olla niiden harvojen ihmisten kanssa tekemisissä ilman että täytyy koko ajan olla varpaillaan, että koska taas räjähtää.

      • Matti Mainio

        Metalli-Leidi, onhan kahelit räjähdelleet iät ja ajat olematta silti se varsinainen narsisti. Hyvä, että olet päässyt tuosta kuluttavasta tyypistä eroon. Onneksi olkoon! Älä nyt anna sen kiemurrella uudelleen ovelasti seuraasi.


      • 16

        Jokainen narsun vaikutuspiirissä elänyt/elävä tervepäinen kyllä ymmärtää täsmälleen, mistä kirjoittelet. Luonnehäiriö on varmasti henkilökohtainen tragedia häiriintyneelle itselleen, mutta koska ilmiöön kuuluu tarve loukata ja käyttää muita, ainakaan minulta ei heru sympatiaa lajityypin sekopäille.


      • hohottaja
        16 kirjoitti:

        Jokainen narsun vaikutuspiirissä elänyt/elävä tervepäinen kyllä ymmärtää täsmälleen, mistä kirjoittelet. Luonnehäiriö on varmasti henkilökohtainen tragedia häiriintyneelle itselleen, mutta koska ilmiöön kuuluu tarve loukata ja käyttää muita, ainakaan minulta ei heru sympatiaa lajityypin sekopäille.

        Todellakin narsun vaikutususpiirisä sen painostuksen/tuhoamisvimman tuntee,sen loukkaamisen,hyväksikäytön ja säälin kerjäämisen ymmärtää vasta sitten.


      • 2108
        hohottaja kirjoitti:

        Todellakin narsun vaikutususpiirisä sen painostuksen/tuhoamisvimman tuntee,sen loukkaamisen,hyväksikäytön ja säälin kerjäämisen ymmärtää vasta sitten.

        Minulla on samanlainen kokemus kuin ketjun aloittajalla. Lisäksi hän käytti vaikenemista hyvin usein. Luultavasti hän
        halusi hallita. Ihmettelen myös henkilön ristiriitaista käyttäytymistä. Välillä hyvin ystävällistä ja läheistä ja yhtäkkinen raivo. Tuttuni on niin kova kuoreltaan, ettei hän tunteita näyttänyt. Monesti ihmetteli, kuinka joku on niin tyhmä ettei tajua jotain juttua. Ja tiesi osaavansa ärsyttää muita. Miten sinulla Sirkun kaveri, miten jatkossa meni saitko asiaa selväksi.


    • väsynyt-

      Vaikka viesti on jo aika vanha, mutta niin ajankohtainen. Itselläni on käynyt niin "hyvä" tuuri, että olen naimisissa narsistin kanssa, hänen sisko ja veli ovat narsisteja. Saavat raivokohtauksia milloin mistäkin. Onkuin miinakentän päällä kävelisi, koskaan ei tiedä milloin pasahtaa. Sanat täytyy huolellisesti valita, ettei taas tulla silmille. Olen itse jo niin loppu ja väsynyt, että en enään tiedä mitä tekisi. Narsistiahan ei jätetä, silloin alkaa uhkailut, hänen itsetunnolle kamala kolaus. Tarinaa olisi vaikka kuinka kerrottavaksi, mutta ei jaksa nyt.

    • voimia

      Raivokohtaukset kuuluu niin ohutnahkaiseen narsismiin kuin paksunahkaiseen narsismiinkin. Kumpikin haitallisia vaivoja...

      Ilmeisesti hänen vanhempansa ovat eronneet ja anopiltasi löytyy sama vaiva.

      Voimia sinulle... tarvitset sitä, sillä sinun on pakko irtautua.

    • Anonyymi

      Juurikin tänään haukuttu......meilläkin tapahtuu ......mies haukkuu niin rumaksi,ettei enää saata katsoa,puhun liikaa vävyni kanssa ja hän jää sivuun,en huomioi häntä tarpeeksi.Perustelee syytöksiään myös Raamatun valossa.En tee mitään oikein,vaikka olen 40vuotta elämästäni yrittänyt miellyttää ollen aina varpaillani koska räjähtää.käyn kerran viikossa jumpalla ja silloinkin lasketaan aikaa,jos vähän myöhästyn.Olen useasti sanonut ottavani eron,silloin alkaa sadella tappouhkauksia ja lupaa kertoa koko suvulle millainen olen.Siis tässä umpikujassa tänäänkin menen nukkumaan ja odottelen parempia aikoja.Tosi fiksu mies vieraille.Kukaan ei uskoisi minkään olevan vialla😔

    • Anonyymi

      Psykopaatit ovat aina myös narsisteja.

    • Anonyymi

      Narsistinen raivo voi 8lla myös hiljaista raivoa kuten esim. tietoista uhrin satuttamista manipulaatiolla. Narsisti etsii uhrin heikot kohdat ja iskee niihin. Itse koen mm seuraavia asioita suhteessani narsistiin:
      Ei vastata viesteihin, kadotaan moniksi päiväksi, ei yhteydenpitoa, kun kysytään mikä on niin suututaan mutta kunnon vastausta ei saa. Vähätellään ja ohitetaan toisen tarpeet ja ne nitäröidään. Ei pidetä lupauksia ja suututaan kun niistä huomautellaan eli taas se katoaminen ja radiohiljaisuus kun pitäisi keskustella tai pitää lupaukset. Gaslighting kaikessa ja valehteleminen. Kun uhri asettaa rajoja niin siitäkin suututaan eikä suostuta kompromisseihin. Jos et ylipäätään tee niin kuin narsisti haluaa niin siitä seuraa rangaistus ja sen on aina jonkinlainen hylkääminen. Listaa voi jatkaa loputtomiin.... Raivo voi siis ilmetä monin eri tavoin. Se ei aina ole äänekästä raivoa vaan voi olla esim. tätä toistuvaa hylkäämistä ja uhrin satuttamista. Narsisti ei välitä. E7kä kestä kritiikkiä. Sairaita yksilöitä.

      • Anonyymi

        Itse olen törmännyt myös tälläiseen "raivoon". Mitätöinti, puhumattomuus, ei vastaa viesteihin tai vastaa silloin kun sattuu huvittamaan. Ei pysty keskustelemaan ongelmista.

        Ja nuo silloin kun keskustellaan ongelmista, jotka liittyneet häneen.

        Seuraavassa hetkessä on kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan.


    • Anonyymi

      Narsismidemokratia on sellaista. Enemmän olisin huolissani kuinka molemmista pääsisi eroon.

    • Anonyymi

      Narsisti on suuri näyttelijä.
      Kesken huudon naama punaisena, soi puhelin, johon vastataan
      tekonaurulla ja lepertelyllä.
      Kyllä siinä Oskarin saajat kalpenee.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aikakone-yhtyeestä tuttu Maki Kolehmainen kuollut

      Kuoli tänään aamuyöstä nopeasti edenneeseen sairauteen. Hän oli 58-vuotias.
      Maailman menoa
      131
      7731
    2. Rokote otti taas omansa. Maki Kolehmainen kuollut.

      RIP Maki. Muusikko, tuottaja ja säveltäjä Maki Kolehmainen on kuollut. Asiasta uutisoi ensimmäisenä Yle. Kolehmainen k
      Maailman menoa
      77
      3754
    3. Se viime kohtaaminen

      Oli naine vähän sellainen kohmea. Nopeasti yritin etsiä merkkejä sinusta mutta en saanut mitään ilmi. Ajattelin että ny
      Ikävä
      68
      1323
    4. Ihan rakentavassa mielessä

      Haluaisin nainen kysyä sinulta ja myös itseltäni että mitä me oikein odotellaan? Olisiko aika jo käydä edes treffeillä?
      Ikävä
      75
      1077
    5. Mitä kehon osia

      Olet kaivatultasi nähnyt ja piditkö näkemästäsi?
      Ikävä
      57
      1012
    6. Taidan olla ihan sairas

      Kun mietin jo meidän yhteisen lapsen nimeä 😄
      Ikävä
      94
      1007
    7. Kuinka paljon merkkaa naisen ulkonäkö

      Parisuhteessa ykeensä kysynnvaan Onko kaunis nainen oarempi vaihtoehto kun tavis
      Sinkut
      123
      833
    8. Olen sinusta nainen

      Oikeasti tosi ylpeä. Tunnen sen miten kehity ja opit säätelemään omia tunteitasi. Se on aina hieno piirre ihmisessä.
      Ikävä
      37
      718
    9. Luin jostain että skorpioni

      Naiset parhaita rakastajattaria…. Pitäneekö paikkansa?
      Ikävä
      102
      705
    10. Pitäisikö alkaa

      Treenaamaan että sulla tippuu silmät päästä kun näet minut ensi kerralla, nainen. 🤔
      Ikävä
      38
      663
    Aihe