Paljonko 2,4 dieselin kone ja vaihteisto kestää normaaliajoa ilman suurempia huolia eli perushuolloilla.
Onkos tekniikassa jotain erityistä, mihin kannattaa kiinnittää huomiota. Pyöränlaakerit taitavat olla ainakin palstalla käydyn keskustelun perusteella kulutustavaraa. Itsellä hakusessa tuollainen 2-3 vuotias max. 100-120 tkm ajettu. Onkos kellään kokemuksia tuosta 1,9 litraisesta, eikös se ole Fiatin kone tai sen muunnos.
Alfa 159 diesel
4
1320
Vastaukset
...olinhan siellä minäkin (Vänrikki Ståhl).
Entinen 159:ni taitaa olla vielä Lahden Autosalvassa myytävänä. Kaksi vuotta ja 100 000 km. Siinä voisi olla sinulle sopiva pirssi. EGR-venttiili on vaihdettu ja yksi pyöränlaakeri, muuta vikaa ei sitten olekaan ollut. Kyseessä on painava (1700 kg) ja tehokas (200 hv) auto leveillä renkailla (235/45-18), joten siihen voi varautua, että pyöränlaakerit eivät ole ikuisia. Jos yksi ehti mennä vaihtoon minun käsittelyssäni, niin eiköhän sieltä toinenkin ala kohta tulla vaihtoikään.
Autohan on ajettavuudeltaan mitä miellyttävin pitkän matkan taittaja. Kaupungissa raskas, hieman pitkäliikkeinen kytkin ja jäykähkö vaihteensiirto työllistävät heiveröisempää kuskia. 2,4-litraisesta vitosmoottorista huolimatta alakierrosvääntö on myös vähän ohutta. Sitten, kun kierrosluku on välillä 2000-4000, on meno todella railakasta.
Itse luovuin ko. autosta oikeastaan kolmesta syystä, joista yksi liittyy suoraan kyseiseen kulkineeseen. (1)Se on nimittäin hiukan liian janoinen. Kulutus pyörii siinä 7,5 - 7,7 litraa satasella, mikä ei tietysti ole tehokkaalle ja painavalle autolle paljon, mutta kun (2)kilpaileva merkki teki pienempikulutuksiseen kilpailijaan vallan hyvän tarjouksen ja (3)kolmen peräkkäisen Alfan jälkeen alkoi tehdä mieli vaihtelua, niin...
En minä ainakaan tiedä, miksi se ei perushuolloilla kestäisi vielä pitkään. Eilen viimeksi näin tuota edeltäneen Alfani parkissa Helsingissä. Sillä oli ajettu viidessä vuodessa 260 000 km, kun reilut kaksi vuotta sitten vaihdoin sen pois. Vielä se näytti todella hyvältä ulkoa ja sisältä.- kannattaako harkita
Eihän tuo kulutus vielä ihan hirveä olo ja dieselin kulutus pysyy talvellakin kohtuuden rajoissa. Tuossa jakohihnan vaihtoväli taitaa olla 120 tkm eli kannattaa tarkistaa yli 100 tkm ajetuista vaihtotilanne, ei liene niitä halvimpia. Itse olen ihastunut tuon 159 muotoihin ja ilmeisesti punainen on se oikea väri.
- Il tempo gigante
kannattaako harkita kirjoitti:
Eihän tuo kulutus vielä ihan hirveä olo ja dieselin kulutus pysyy talvellakin kohtuuden rajoissa. Tuossa jakohihnan vaihtoväli taitaa olla 120 tkm eli kannattaa tarkistaa yli 100 tkm ajetuista vaihtotilanne, ei liene niitä halvimpia. Itse olen ihastunut tuon 159 muotoihin ja ilmeisesti punainen on se oikea väri.
Onhan se kaunis. Joka kerta, kun siihen hyppää ratin taakse, tulee hyvä fiilis. Tarkka ja tukeva ajaa. Vaikka joku tsekki/germaanin saisikin menemään vähemmällä löpöllä, niin silti tuo ajamisen fiilis on vaikeasti ylitettävä tunne. Joku säästää polttoainetta ja käy sitten Kanarialla "tutussa hotellissa", toinen käyttää rahansa kesämökkiin , kolmas golfkentälle jne... arvovalintoja kaikki tyynni. Joskus autonkin saa ja voi valita tunteella.
Onneksi se on takapenkiltään kokoisekseen vähän ahdas, niin se ei kelpaa kaikille ja säilyy siten vähän harvinaisempana. (Vähän itsekästä ajattelua, myönnetään...) Teknisesti se on toimiva eikä mitään kummalllista ole tullut vastaan. Auton kuin auton saa rikki, jos kohtelee sitä kuin vierasta sikaa. Arkipäivän huollot ohjelman mukaan, (aika kalliit) ja egr-venttiili vaihdettu kerran takuuseen. Originaali rengaskoko, ennakoiva ajotyyli = 120 tkm, vaimokin tykkää ja matka jatkuu.... - ktuhkanen
kannattaako harkita kirjoitti:
Eihän tuo kulutus vielä ihan hirveä olo ja dieselin kulutus pysyy talvellakin kohtuuden rajoissa. Tuossa jakohihnan vaihtoväli taitaa olla 120 tkm eli kannattaa tarkistaa yli 100 tkm ajetuista vaihtotilanne, ei liene niitä halvimpia. Itse olen ihastunut tuon 159 muotoihin ja ilmeisesti punainen on se oikea väri.
Tervehdys,
Allfan jakohihnan vaihto onnistuu edullisesti merkkikorjaamolla tehtaan originaali osilla, jos kiinnostaa
kysele lisää 046-8988049, tai [email protected].
Ps.Edellyttäen, että auto on Etelä Suomessa
t.Leevi
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sä et pääse yli, mä en pääse yli
Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V1281478- 371391
- 671205
Hei sinä nainen
Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa541139- 69984
Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?
Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi254944Kelan perkeleellinen käytäntö
Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei193924- 73911
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää15823Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta
Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps106808