Alfa 159 diesel

kannattaako harkita

Paljonko 2,4 dieselin kone ja vaihteisto kestää normaaliajoa ilman suurempia huolia eli perushuolloilla.
Onkos tekniikassa jotain erityistä, mihin kannattaa kiinnittää huomiota. Pyöränlaakerit taitavat olla ainakin palstalla käydyn keskustelun perusteella kulutustavaraa. Itsellä hakusessa tuollainen 2-3 vuotias max. 100-120 tkm ajettu. Onkos kellään kokemuksia tuosta 1,9 litraisesta, eikös se ole Fiatin kone tai sen muunnos.

4

1300

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...olinhan siellä minäkin (Vänrikki Ståhl).

      Entinen 159:ni taitaa olla vielä Lahden Autosalvassa myytävänä. Kaksi vuotta ja 100 000 km. Siinä voisi olla sinulle sopiva pirssi. EGR-venttiili on vaihdettu ja yksi pyöränlaakeri, muuta vikaa ei sitten olekaan ollut. Kyseessä on painava (1700 kg) ja tehokas (200 hv) auto leveillä renkailla (235/45-18), joten siihen voi varautua, että pyöränlaakerit eivät ole ikuisia. Jos yksi ehti mennä vaihtoon minun käsittelyssäni, niin eiköhän sieltä toinenkin ala kohta tulla vaihtoikään.

      Autohan on ajettavuudeltaan mitä miellyttävin pitkän matkan taittaja. Kaupungissa raskas, hieman pitkäliikkeinen kytkin ja jäykähkö vaihteensiirto työllistävät heiveröisempää kuskia. 2,4-litraisesta vitosmoottorista huolimatta alakierrosvääntö on myös vähän ohutta. Sitten, kun kierrosluku on välillä 2000-4000, on meno todella railakasta.

      Itse luovuin ko. autosta oikeastaan kolmesta syystä, joista yksi liittyy suoraan kyseiseen kulkineeseen. (1)Se on nimittäin hiukan liian janoinen. Kulutus pyörii siinä 7,5 - 7,7 litraa satasella, mikä ei tietysti ole tehokkaalle ja painavalle autolle paljon, mutta kun (2)kilpaileva merkki teki pienempikulutuksiseen kilpailijaan vallan hyvän tarjouksen ja (3)kolmen peräkkäisen Alfan jälkeen alkoi tehdä mieli vaihtelua, niin...

      En minä ainakaan tiedä, miksi se ei perushuolloilla kestäisi vielä pitkään. Eilen viimeksi näin tuota edeltäneen Alfani parkissa Helsingissä. Sillä oli ajettu viidessä vuodessa 260 000 km, kun reilut kaksi vuotta sitten vaihdoin sen pois. Vielä se näytti todella hyvältä ulkoa ja sisältä.

      • kannattaako harkita

        Eihän tuo kulutus vielä ihan hirveä olo ja dieselin kulutus pysyy talvellakin kohtuuden rajoissa. Tuossa jakohihnan vaihtoväli taitaa olla 120 tkm eli kannattaa tarkistaa yli 100 tkm ajetuista vaihtotilanne, ei liene niitä halvimpia. Itse olen ihastunut tuon 159 muotoihin ja ilmeisesti punainen on se oikea väri.


      • Il tempo gigante
        kannattaako harkita kirjoitti:

        Eihän tuo kulutus vielä ihan hirveä olo ja dieselin kulutus pysyy talvellakin kohtuuden rajoissa. Tuossa jakohihnan vaihtoväli taitaa olla 120 tkm eli kannattaa tarkistaa yli 100 tkm ajetuista vaihtotilanne, ei liene niitä halvimpia. Itse olen ihastunut tuon 159 muotoihin ja ilmeisesti punainen on se oikea väri.

        Onhan se kaunis. Joka kerta, kun siihen hyppää ratin taakse, tulee hyvä fiilis. Tarkka ja tukeva ajaa. Vaikka joku tsekki/germaanin saisikin menemään vähemmällä löpöllä, niin silti tuo ajamisen fiilis on vaikeasti ylitettävä tunne. Joku säästää polttoainetta ja käy sitten Kanarialla "tutussa hotellissa", toinen käyttää rahansa kesämökkiin , kolmas golfkentälle jne... arvovalintoja kaikki tyynni. Joskus autonkin saa ja voi valita tunteella.
        Onneksi se on takapenkiltään kokoisekseen vähän ahdas, niin se ei kelpaa kaikille ja säilyy siten vähän harvinaisempana. (Vähän itsekästä ajattelua, myönnetään...) Teknisesti se on toimiva eikä mitään kummalllista ole tullut vastaan. Auton kuin auton saa rikki, jos kohtelee sitä kuin vierasta sikaa. Arkipäivän huollot ohjelman mukaan, (aika kalliit) ja egr-venttiili vaihdettu kerran takuuseen. Originaali rengaskoko, ennakoiva ajotyyli = 120 tkm, vaimokin tykkää ja matka jatkuu....


      • ktuhkanen
        kannattaako harkita kirjoitti:

        Eihän tuo kulutus vielä ihan hirveä olo ja dieselin kulutus pysyy talvellakin kohtuuden rajoissa. Tuossa jakohihnan vaihtoväli taitaa olla 120 tkm eli kannattaa tarkistaa yli 100 tkm ajetuista vaihtotilanne, ei liene niitä halvimpia. Itse olen ihastunut tuon 159 muotoihin ja ilmeisesti punainen on se oikea väri.

        Tervehdys,
        Allfan jakohihnan vaihto onnistuu edullisesti merkkikorjaamolla tehtaan originaali osilla, jos kiinnostaa
        kysele lisää 046-8988049, tai [email protected].
        Ps.Edellyttäen, että auto on Etelä Suomessa

        t.Leevi


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Onks sulle väliä, jos jokin kaivattusissa

      ei ole täydellistä? Esim. venytysmerkit, arvet, selluliitti, epäsymmetriset rinnat, vinot hampaat jne?
      Ikävä
      85
      4520
    2. Ei sinussa ollut miestä

      Selvittämään asioita vaan kipitit karkuun kuin pikkupoika.
      Ikävä
      124
      3919
    3. Shokkiyllätys! 31-vuotias Hai asuu vielä "kotona" - Anna-vaimon asenne ihmetyttää: "No ei tämä..."

      Hmmm, mitenhän sitä suhtautuisi, jos aviomies/aviovaimo asuisi edelleen lapsuudenperheensä kanssa? Tuore Ensitreffit-vai
      Ensitreffit alttarilla
      33
      2471
    4. Eikö Marin ollut oikeassa kokoomuksen ja persujen toiminnasta

      Ennen vaaleja Marin kertoi mitä kokoomus tulisi hallituksessa tekemään ja tietysti persut suostuu kaikkeen, mitä kokoomu
      Maailman menoa
      196
      1473
    5. Wiisaat Lappajärvellä iät.

      Nyt nimiä listaan menneistä ja nykyisistä Wiisaista Lappajärveläisistä. Itseäkin voi tuoda esille kaikessa Wiisaudessa.
      Lappajärvi
      12
      1286
    6. Missä Steffe hiihtää?

      Missä reppuli luuraa? Ei ole Seiskassa mitään sekoiluja ollut pariin viikkoon? Onko jo liian kylmä skulata tennistä ulko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1233
    7. Olet elämäni rakkaus

      On ollut monia ihastumisia ja syviäkin tunteita eri naisia kohtaan, mutta sinä olet niistä kaikista ihmeellisin. Olet el
      Ikävä
      36
      1178
    8. Ratkaiseva tekijä kiinnostuksen heräämisessä

      Mikä tekee deittikumppanista kiinnostavan? Mitä piirrettä arvostat / et arvosta?
      Sinkut
      62
      1173
    9. Milloin nainen, milloin?

      Katselet ja tiedän, että myös mieli tekee. Voisit laittaa rohkeasti viestin. Tiedät, että odotan. Ehkä aika ei ole vielä
      Ikävä
      61
      1143
    10. Olen menettänyt yöunet kokonaan

      Nytkin vain tunnin nukkunut. En tiedä johtuuko se sinusta vai tästä palstasta. Olis mukava nähdä oikeasti eikä arvuutel
      Tunteet
      17
      1045
    Aihe