Avioero on käyty äskettäin mutta omaisuus jakamatta. Olen tehnyt osituslaskelmia, exä ei tajua niiden päälle tai haluaa lisää ja otti asianajajan muutama viikko sitten. Ilmeisesti hänellä ei ole mitään käsitystä kuluista, ei hän ole osannut kommentoida laskelmiani juuri mitenkään eikä ole antanut tarkkoja tietoja omasta omaisuudestaankaan. Asianajajansa anoo nyt ositusta varten käräjäoikeudelta pesänjakajan palkkaamista, käräjäoikeudelta saamani lausumapyynnön mukaan. Itse olen ollut tarkka ja lähettänyt tiliotteita ja asiapapereita plus osistuslaskelmani joku päivä sitten kyseiselle asianajajalle. Ja lähetän pian vielä viimeistellymmän, vaikka ihan kiusaksi ;-)
Aion vastata käräjäoikeuden lausumapyyntöön ja laittaa liitteeksi myös kyseiset laskelmat. Ensinnäkin siksi, että on jälkikäteenkin virallisesti laskettavissa, kuinka paljon juristit ja pesänjakaja kuorivat eropesästä omaisuutta. Mutta meinaan myös olla hyväksymättä pesänjakajaa (varatuomari) ja perustella sitä käräjäoikeuden lausumassa noilla laskelmillani ja sillä, että exän asianajaja pystyisi myös itse tarkistamaan mielestäni selkeät laskelmat ja esittämään sovinto-osistusta päämiehelleen eli (exälle). Kuten sanoin mukana tiliotteita, salkkulaskelmia, verottajalta saadut uusimmat tiedot perinnöstäni ym. Ei ollut avioehtoa.
Mitenkäs arvelette käyvän? Huomioiko käräjäoikeus lausumani vai suostuuko pesänjakajan palkkaamiseen ilman muuta vaikka en asiaa hyväksyisikään? Mitäs tämä exän juristi sitten voi keksiä, jotta saa palkkiot kuitatuksi itselleen?! Ehkä riitauttaa asian jotenkin muuten vaikka keksimällä osituslaskelmistani puutteita tms? Tuskin ainakaan kertoo, että yritän säästää exällekin meneviä rahoja! Eikä kyse liene todellakaan pienistä palkkioista.
Olen laskelmissa jakanut varat puoliksi jopa perintöäni myöten. Puoliksi omistamamme asunto myytiin pois kesällä ja nekin rahat ovat kummankin tileillä. Hoidin kaupanteon ja laitoin jopa hieman isomman osuuden myyntihinnasta suoraan vaimon tilille ennakkoon kun tiesin joutuvani tasingon maksajaksi. Ongelma on se, että hän ei ole erittäin hyvin tienaavana ihmisenä kyennyt rahaa säästämään 20 vuoden aikana toisin kuin minä, joka olen aivan keskituloinen.
Avioero ja asianajajan esittämä pesänjakaja
11
1176
Vastaukset
- pulliainen
Exän lakimies tekee niin kuin exä haluaa. Uskomatonta, mutta aika monet lakimiehet jopa pyrkivät toimimaan asiakkaansa parhaaksi. Esim neuvovat, miten hommasta selviää halvimmalla. Mutta jos asiakas haluaa mennä raskaamman kautta...
Kuulostaa ihan tyypilliseltä eroriidalta, jossa toinen osapuoli haluaa olla hankala riippumatta siitä, miten paljon itse kärsii.
Pyri vaikuttamaan exään. Tee myönnytyksiä henkisellä puolella. Jos saat exan edes jotenkin suostumaan siihen, että laskelmasi voivat olla reiluja, lakimies suostuu kyllä ja tekee sopimuksen, pikkurahalla. - Niin..
"Huomioiko käräjäoikeus lausumani vai suostuuko pesänjakajan palkkaamiseen ilman muuta vaikka en asiaa hyväksyisikään"
Ei huomioi, jos exäsi asianajansa kautta vaatii pesänjakajaa. Jos ette pääse sopimukseen, niin oikeudella ei käytännössä ole muuta vaihtoehtoa kuin pesänjakajan määrääminen.- tarkkaan selvitetty
Mitenkäs sitten, jos lausumani mukana sekä faxilla asianajajalle meneä laskelma on oikein tehty eikä pesänjakaja voi siitä poiketa? Voiko pesänjakaja laskuttaa hommasta siitä huolimatta täyden hinnan "työstään"? Kuka on maksaja ja pitääkö asianajajan tosiaan suostua eksän vaatimukseen pesänjakajasta ilman omaa harkintaansa?
- Petri.....
tarkkaan selvitetty kirjoitti:
Mitenkäs sitten, jos lausumani mukana sekä faxilla asianajajalle meneä laskelma on oikein tehty eikä pesänjakaja voi siitä poiketa? Voiko pesänjakaja laskuttaa hommasta siitä huolimatta täyden hinnan "työstään"? Kuka on maksaja ja pitääkö asianajajan tosiaan suostua eksän vaatimukseen pesänjakajasta ilman omaa harkintaansa?
..määräämä pesänjakaja voi saada valtuudet tehdä lain ja ennakkotapausten vastaisia päätöksiä osituksessa.
Minulle kävi tappiokseni näin asumishyödyn suhteen.
Neljä vuotta eroni ja poismuuttoni yhteisesti omistamastamme talosta (itse asuin tuon ajan vuokralla omalla kustannuksellani) x-puolisoni nautti ilmais-asumisesta omistusasunnossamme.
Asunnon myynti kesti kauan, koska me molemmat halusimme turvata mahdollisimman vakaan elinympäristön kouluikäiselle pojallemme. Koko tuon ajan maksoin vuokrani lisäksi asuntolainaa talostamme.
Kolmelta asianajajalta kysyin, onko x:ni saanut tuolta ajalta rahallista asumishyötyä minuun nähden, joka tulisi takautuvasti hänen korvata minulle. Kaikki olivat sitä mieltä, että ilman muuta.
Haimme käräjäoikeudelta pesän jakajan. Hän olikin aivan erimieltä. Hän oli hankkinut valtuudet tehdä pesänjaon niin, että se ei ole lain mukainen asumishyödyn osalta, x:ni hyväksi.
N. 30.000€ tuli takkiin..kyllä vi..tti, mut nyt alkaa jo helpottaa. - jakaa omaisuuden
Petri..... kirjoitti:
..määräämä pesänjakaja voi saada valtuudet tehdä lain ja ennakkotapausten vastaisia päätöksiä osituksessa.
Minulle kävi tappiokseni näin asumishyödyn suhteen.
Neljä vuotta eroni ja poismuuttoni yhteisesti omistamastamme talosta (itse asuin tuon ajan vuokralla omalla kustannuksellani) x-puolisoni nautti ilmais-asumisesta omistusasunnossamme.
Asunnon myynti kesti kauan, koska me molemmat halusimme turvata mahdollisimman vakaan elinympäristön kouluikäiselle pojallemme. Koko tuon ajan maksoin vuokrani lisäksi asuntolainaa talostamme.
Kolmelta asianajajalta kysyin, onko x:ni saanut tuolta ajalta rahallista asumishyötyä minuun nähden, joka tulisi takautuvasti hänen korvata minulle. Kaikki olivat sitä mieltä, että ilman muuta.
Haimme käräjäoikeudelta pesän jakajan. Hän olikin aivan erimieltä. Hän oli hankkinut valtuudet tehdä pesänjaon niin, että se ei ole lain mukainen asumishyödyn osalta, x:ni hyväksi.
N. 30.000€ tuli takkiin..kyllä vi..tti, mut nyt alkaa jo helpottaa.Eikös pesänjakaja suorita vain ja ainoastaan omaisuuden osituksen? Tuo rahallisen hyödyn arviointi taitaa kuulua enemmänkin muiden juristien setvittäväksi, luulen.
- hampaaton?
Mitä virkaa on lausumalla ja koko käräjäoikeudella, jos se ei voi ottaa huomioon toisen osapuolen perusteltua kantaa, jolla hän vastustaa asianajajan hakeman pesänjakajan ottamista? Vastustushan ei kohdistu millään tapaa pesänjakajan persoonaan vaan asiaan.
- pulliainen
hampaaton? kirjoitti:
Mitä virkaa on lausumalla ja koko käräjäoikeudella, jos se ei voi ottaa huomioon toisen osapuolen perusteltua kantaa, jolla hän vastustaa asianajajan hakeman pesänjakajan ottamista? Vastustushan ei kohdistu millään tapaa pesänjakajan persoonaan vaan asiaan.
Esimerkiksi kerrot että teillä on avioehto... tai voisit tehdä jonkin prosessiväitteen, esim että ero onkin peruttu. Tietenkin lausuma pitää pyytää.
Kyllä tämä asia nyt ulkopuolisesta näyttää selvältä: sopimukseen ei päästä eikä ositusta saada tehtyä, kyllä silloin pitää laittaa pesänjakaja töihin. Siinä ei silloin merkitse mitään se, että mahdollisesti voit olla "oikeassa". Sinun kannaltasi ratkaisun avain on siinä, että pääsette sovintoon.
Varmaan kirjoittelit tuonne naaapuriin laki-palstallekin asioiden julkistamisesta. Heitä mokoma mielestäsi. Korpeaahan tämä hetken, mutta onhan sitä isommistakin vastoinkäymisistä selvitty. - hampaaton?
pulliainen kirjoitti:
Esimerkiksi kerrot että teillä on avioehto... tai voisit tehdä jonkin prosessiväitteen, esim että ero onkin peruttu. Tietenkin lausuma pitää pyytää.
Kyllä tämä asia nyt ulkopuolisesta näyttää selvältä: sopimukseen ei päästä eikä ositusta saada tehtyä, kyllä silloin pitää laittaa pesänjakaja töihin. Siinä ei silloin merkitse mitään se, että mahdollisesti voit olla "oikeassa". Sinun kannaltasi ratkaisun avain on siinä, että pääsette sovintoon.
Varmaan kirjoittelit tuonne naaapuriin laki-palstallekin asioiden julkistamisesta. Heitä mokoma mielestäsi. Korpeaahan tämä hetken, mutta onhan sitä isommistakin vastoinkäymisistä selvitty.Tässä on lähinnä kyse siitä, että mulla on tarkoista tarkin osituslaskelma suunnilleen tehty, pientä viilausta vaille. Pesänjakaja tekee todennäköisesti vastaavan mutta sitten laskuttaa siitä omana työnään. Lähetän tämän oman laskelmani suoraan asianajajalle mutta aattelin laittaa sen eräänlaiseksi todistusaineistoksi käräjäoikeuden lausuman mukaan jos pesänjakajan palkkio nousee suureksi. Olenhan maksajana vaikka voin tehdä tasan saman työn vaikka toki jakaja voi sitä vääntää puoleen tai toiseen. Mun laskelma perustuu 50%50% -periaatteeseen.
Käytännössä: asianajaja hakee siis pesänjakajaa mutta voiko hän suosittaa sovinto-ositusta vielä käräjäoikeuden "luvan" jälkeenkin, jos näkee laskelmani oikeiksi? jakaa omaisuuden kirjoitti:
Eikös pesänjakaja suorita vain ja ainoastaan omaisuuden osituksen? Tuo rahallisen hyödyn arviointi taitaa kuulua enemmänkin muiden juristien setvittäväksi, luulen.
Kyllä sen asumishyödyn korvattavuus ja määrä kuuluvat nimenomaan pesänjakajalle silloin, kun pesänjakaja on määrätty. Pesänjakaja voi määrätä korvauksen avioeropäätöksestä lukien osituspäätöksen tekemiseen.
hampaaton? kirjoitti:
Tässä on lähinnä kyse siitä, että mulla on tarkoista tarkin osituslaskelma suunnilleen tehty, pientä viilausta vaille. Pesänjakaja tekee todennäköisesti vastaavan mutta sitten laskuttaa siitä omana työnään. Lähetän tämän oman laskelmani suoraan asianajajalle mutta aattelin laittaa sen eräänlaiseksi todistusaineistoksi käräjäoikeuden lausuman mukaan jos pesänjakajan palkkio nousee suureksi. Olenhan maksajana vaikka voin tehdä tasan saman työn vaikka toki jakaja voi sitä vääntää puoleen tai toiseen. Mun laskelma perustuu 50%50% -periaatteeseen.
Käytännössä: asianajaja hakee siis pesänjakajaa mutta voiko hän suosittaa sovinto-ositusta vielä käräjäoikeuden "luvan" jälkeenkin, jos näkee laskelmani oikeiksi?>>Käytännössä: asianajaja hakee siis pesänjakajaa mutta voiko hän suosittaa sovinto-ositusta vielä käräjäoikeuden "luvan" jälkeenkin, jos näkee laskelmani oikeiksi?
- "Sande"
Minä ainakin haluaisin aina ulkopuolisen virallisen tahon selvittämään ositusta, sillä aina näissä jompaa kumpaa yritetään vedättää. Se on pieni kulu siitä, että saa sielunrauhan asialle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2195983
Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m263764- 822607
- 392131
- 331912
- 451878
- 1071775
- 211656
- 271502
Tappajamanne kiinni
Herätys koko Mikkeli! Nyt tietoa kehiin, että saadaan tämä tappaja kiinni!331488