Ostimme vasta hirsitalon jonka valmistus vuodesta eei ole tarkkaa tietoa. Talo on rossipohjainen. Talo on sisältä päällisin puolin todella siistissä kunnossa, mitä nyt normaalia talon elämistä näkyy. Taloon tehtiin kuntokartoitus ja siinä ei mitään kosteuteen viittaavaa löytynyt. Eikä silloin täällä ollut havaittavissa minkäänlaista maan hajua tms. Nyt kun olemme tässä asuneet kohta pari kk, niin toisinaan tulee maanhaju jostain.. Eli onko se haju aina merkki siitä että talosta löytyy hometta? Vai johtuuko se rossipohjasta ja ainakin talon seinustoilta lattian ja seinän vierestä käy veto, niin voiko se tulla talon alta?
Meillä edellisessä talossa havaittii homevaurio,meillä aikuisilla ei ollut mitään oireita, mutta esikoisessa rupesi olemaan jatkuvaa flunssaa, kuumeilua ja hengitys vaikeuksia, kun oli pitempään kotona, teimme laajan remontin alakertaan, lattiat purettiin ja maata kaivettii n.metri pois ja vaihdettiin maat.. Siellä ei ollut mitään maan hajua havaittavissa, eikä sitä olisi varmaan huomattu jos ei poika olisi sairastellut.
Mutta nyt kyllä pelottaa että ei kai taas hometalo :'( Ja kun talo olisi muuten kuin unelma, juuru sellainen mistä aina haaveillu
yli 100v hirsitalon mahdollinen homevaurio
3
947
Vastaukset
- Perax2
Kyllähän noista vanhoista taloista voi homettakin löytyä. Terveelle ihmiselle se ei ole ongelma, mutta homeeseen oireilevalle voi olla. Ei ollut järin viisasta ostaa tuollaista pirttiä teidän tilanteessanne.
Meillä on ehkä piankin valinnan paikka, vanha kotitaloni vai omakotitalo kaupungissa. Taidamme valita kaupunkitalon ja mökkini, joka on kotitaloni läheisyydessä. Kotitaloni jäänee toistaiseksi tyhjilleen. - kvht-altistus
http://personal.inet.fi/koti/haistahome/Kosteusvauriohome_rakennuksen_korjaus.html
Seuraa kehitystä:
http://personal.inet.fi/koti/haistahome/Oiretesti.html
Lattianrajassa eniten homemyrkkyjä:
http://personal.inet.fi/koti/haistahome/Koiran_yksitoista_pyyntoa_ihmiselle.html - remonttikirvesmiehen
kuntoarvio?! Olen vanhoihin (hirsi)taloihin perehtynyt käytännön ja kokemuksen kautta. Työskentelen Varsinais-Suomessa. [email protected]
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Pitkään kestänyt ihastuminen
Oot niin kaunis🩷 Vaikutat tosi itsevarmalta, iloiselta ja puheliaalta. Voisi sanoa, että näen sinut jopa tietynlaisen1291978Torniolainen Tiiliä lukemaan
Torniosta kotoisin oleva Matti Heis. Kala ui nyt syvissä vesissä. Kolme vuotta tiilien lukua.31626Venäjän lennokkileikit ja provokaatiot tulee jatkumaan.
Yrittää härnätä Natoa vastaiskuun,koska sillä olisi halua ratkaista nopeasti sota käyttämällä taktista ydinasetta Ukrain2631374Kumpa kaikkeen vois palata
Askelia taaksepäin. Siihen hetkeen kun olit aitiopaikalla mielestäsi. Kaiken oli kuitenkin tarkoitus mennä näin281239- 57933
Yrittäjien ahdinko
Onko seuraava paikallinen yritys kaatumassa? Ensimmäinen protesti ja merkittäviä maksuviiveitä. Terveet firmat ei protes18867- 57853
Koska me sitten tavattaisiin?
Kerrothan, koska me sitten tavattaisiin? Vai meneekö liian vaikeaksi?44718Huvittaa tää
Välillä mä olen aivan varma, et säkin mies oot muhun ihastunut. Välillä mä mietin, et mitäköhän mä oikein kuvittelin. 😅39703- 233697