Keppra päivitys

Göran

Eli laittaiskos porukka tähän ketjuun tämän hetken kokemuksia tuosta Keppra-lääkkeestä. Mulla nyt aloitettu se ja tätä kautta voisi hiukan jakaa fiiliksiä.

59

14221

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eräs gaijin

      Vastaan nyt vähän toivomuksien vastaisesti, sillä oma kokemukseni on useamman vuoden takaa. Söin vajaan Keppraa annoksella 2x500 ja se oli toistaiseksi "lempilääkkeeni". Toki oireita oli, mm. ruokahalun katoaminen (vrt. täysin erilainen kokemus viereisessä ketjussa) mutta ikävämpiä oireita sain alussa nykyisestä okskarbatsebiini-lääkkestäni. Lääkkeenvaihto ei johtunut toimimattomuudesta tms. vaan politiikasta; ulkomailla määrätty lääke ei täyttänyt Suomen kriteereitä (ironesti viikko sitten sijaisneuroni kommentoi kuinka vanhanaikaisia lääkkeitä keski-Euroopassa on käytössä kun kotosuomessa pakotettiin vaihtamaan 20 vuotta vanhaan lääkkeeseen Keppran sijaan).

      Yhteenvetona: täälä palstalla on juteltu paljon Kepprasta. Yleisesti positiivista, mutta isoilla annoksilla sivuoireet ovat korostuneet (lihaskivut, jäykkyys, päänsärky jne.). Monilla on hyviä kokemuksia ja itseni lisäksi ruokahaluttomuutta on valiteltu. Siihen auttaa vain kellon kanssa syönti, koska syömättömyys on vielä isompi ongelma.

      Tsemppiä matkaan!

      • Entä opp.vaik.?

        Kuinka yleisiä valmistajan mainitsemat oppimisvaikeudet ovat Keppran käyttäjillä? En jaksa uskoa, että niitä olisi n. 10 %:llla kaikista. Jos niitä jollakin on esiintynyt, mikä on ollut minimi vuorokausiannos?

        "Yleiset:

        tunteiden epävakaisuus/mielialanvaihtelut, unettomuus, epänormaalit ajatukset (ajattelun hitaus, keskittymisvaikeudet), muistamattomuus, tarkkaavaisuushäiriöt (keskittymiskyvyn heikkeneminen), muistin heikkeneminen (unohtelu), näön hämärtyminen" (laakeinfo.fi) Tiivistin kirjoitusasua ja listaa valmistajan mainitsemista.

        Uskaltaako ajatella Keppraan vaihtoa kesken opiskelun? Lamictalissa ei ole vastaavia mietittävänä valmistajan mukaan.


    • Kvinoa

      Itse käytän ainoastaan Keppraa tällä hetkellä 2x500mg/vrk ja kokemukseni ovat olleet pelkästään hyviä. Lääkeevaihdos Keppraan laski maksa-arvot takaisin normaalitasolle (okskarbamatsepiini nosti ne korkeiksi), kohtauksia ei ole enää tullut ja aiemmin vaivanneet lihasnykäyksetkin ovat pysyneet poissa. Keppra on kolmas lääkkeeni ja on sopinut minulle parhaiten.

    • Minulla Keppra kanssa annoksella 2* 500 mg vuorokaudessa karbamatsepiinin (700 mg /vrk) lisäksi eikä pahaa sanaa sanottavana. Ilmeisesti haittavaikutukset korostuvat isommilla annoksilla. Minulla ei juurikaan ole mitään sivuvaikutuksia jotka voisin laskea Keppran syyllisiksi. Sitäpaitsi kun lukee tätä palstaa niin se mikä sopii toiselle ei sovi toiselle eikä varmastikaan ole olemassa epilepsialääkettä joka EI aiheuttaisi mitään sivuvaikutuksia. Onhan kyseessä voimakkaat keskushermostoon vaikuttavat lääkkeet. Voisin kuvitella että Keppran hinta on se että sitä ei ihan helposti määrätä?? Kustannuskysymys:(. Minun mielestäni Keppra on ollut erinomainen ja pitänyt omat kohtaukseni poissa - onneksi. En haluaisi useampaa monen päivän nukutusta. Toivottavasti Keppra sopii sinulle ja pärjäät mahdollisten sivuvaikutusten kanssa. Terveisin MLL

      • Anonyymi

        Mulle sopii TODELLA HYVIN 👍


    • Göran

      Nyt puolikkaalla annoksella kohta keppraa 1 vko takana. Sivuvaikutuksia mm.ihon kihelmöinti, sormien tunnottomuus...

      • bb

        Olen syönyt Keppraa nyt n.yhden vuoden 3 x 500 mg ja kokemukset ovat ihan positiiviset. Maksa ja natriumarvot on palannut suht normaaliksi ja ylimääräinen nesteenkertyminen kroppasta häipynyt. Yhden kohtauksen olen vuoden aikana saanut , muuten vointi on hyvä. Sivuoireena myös sormien tunnottomuus silloin tällöin.
        Se on minusta outoa ettei varsinaisia vuosittaisia verikokeita enää seurata mm. lääkepitoisuutta. ( aikaisemmalla lääkitystä syödessäni tätä seurattiin ainakin kerran vuodessa). Seurataanko muita Keppran käyttäjiä kontrolli verikokeilla ?


      • Kvinoa
        bb kirjoitti:

        Olen syönyt Keppraa nyt n.yhden vuoden 3 x 500 mg ja kokemukset ovat ihan positiiviset. Maksa ja natriumarvot on palannut suht normaaliksi ja ylimääräinen nesteenkertyminen kroppasta häipynyt. Yhden kohtauksen olen vuoden aikana saanut , muuten vointi on hyvä. Sivuoireena myös sormien tunnottomuus silloin tällöin.
        Se on minusta outoa ettei varsinaisia vuosittaisia verikokeita enää seurata mm. lääkepitoisuutta. ( aikaisemmalla lääkitystä syödessäni tätä seurattiin ainakin kerran vuodessa). Seurataanko muita Keppran käyttäjiä kontrolli verikokeilla ?

        Käsittääkseni Keppran lääkeainepitoisuutta ei ole tarpeen seurata samaan tapaan kuin karbamatsepiinin ja okskarbamatsebiinin. Mulla katsottiin veriarvot ihan Keppra-lääkityksen alussa ainoastaan, koska maksa-arvot olivat edellisen lääkityksen vuoksi koholla. Muuten ei ole verikokeita enää otettu. Ihan kiva kun ei tarvitse enää niissä labroissa koko ajan juosta:)


    • tyffeli

      Keppra on siinä mielessä erittäin hyvä lääke, että pitää tosiaan kohtaukset kurissa, mutta kaikella on varjopuolensa - ainakin minun kohdallani.
      Keppran myötä olen kuin uusi ihminen - alati kiukkuinen ja ärtyisä kuin ampiainen, joka jäi ilman aamupuuroa. Oireet oli ensimmäisen pari kuukautta helvetilliset suorastaan ja olin jo melkein lopettamassa kokonaan tuon syömisen, mutta ajattelin, että katsotaan miten käy. Nykyään en ole ihan niin itkuinen ja kiukkuinen kuin keppraa runsas vuosi sitten aloittaessani, mutta en kyllä ihan niin ihana ja onnellinen kuin aiemmin toisen lääkkeen aikaan olin.
      Annos on 750mg aamuin illoin ja pelkällä keppralla mennään nyt toista vuotta.

    • Peeth.

      Mulla nyt ollut Keppra (2x500mg/pv) puoli vuotta käytössä Neurotol Slow:n (2x450mg/pv) lisäksi, ja on pitänyt kohtaukset poissa (aiemmin sain useampia tajunnanhämärtymiskohtauksia ovulaation aikaan). Vain parina kuuna on tullut kohtauksia, mutta silloin on ollut muitakin aiheuttajia. Minulla tippui paino 5kg aloittamisen yhteydessä, eikä ole kilot tulleet takaisin, mutta ruokahalu on ihan ennallaan (vaikka sekin voisi ehkä pienentyä...).

      • jööös

        Itse olen juuri käymässä läpi deprakinen vaihtoa keppraan. Alussa keppra toi lisää kohtauksia, huonovointisuutta, lihasnykäyksiä ja huimausta. mutta kun elimistö tottui lääkkeeseen, on kohtaukset vähentyneet huomattavasti. Tänään on vihdoin se päivä kun deprakine jää lopullisesti pois, olen sitä syönyt 7 vuoden ajan, eikä ole koskaan vienyt kohtauksia pois. Tästälähin lääkeannostukseni on 2x750mg Keppraa. toivottavasti vie loputkin kohtaukset pois.


    • Nainen epi 17v.

      15vuotta kestäneet aurat loppuivat, kohtaukset loppuivat.
      Alku oli rankka, nukuin 2viikkoa putkeen ja olo oli kun olisi ollut täydessä kännissä. Ruokahalu katosi ja laihduin 6kk 20kg.
      Nyt ei haittavaikutuksia. Hoitotasapaino kunnossa.
      Annos: 1000mg x 2 lisäksi Neurotol Slow 400mg x 2

      • äitiliininen

        tyttärellä kokeiltu ja ei koskaan enää!!!! Kiukkuinen, suoraa raivoa huutava 11 vuotias!! Löi, potki ja sylki. Kohtauksiin ei vaikutusta. Itsepintainen yskä, jota neuro yritti allergiseksi kutsua =) vaan se loppui Keppran purkamisen myötä, eli oli Kepprayskää!!!


    • kaerjtklyrjK6L 2

      Mulla annos 500 mg Deprakine x 2, 1000 mg Keppra x 2 vuorokaudessa.
      Ihan hyvä, ei sivuoireita tai mitään. Keppra on paras... Poissaolokohtaukset väheni mutta riippuu edelleen tosi paljon siitä miten stressannu ja kuinka uni on maistunu.

    • manna-83

      Mulla Keppra 1000mg x 3. Lamictal 200mg x 2. Olen syönyt Keppraa noin 7 vuotta. Alussa toimi loistavasti. Ei sivuvaikutuksia, lihasnykäykset loppu, isoja kohtauksia ei ollut ja poissaolokohtauksiakin oli todella vähän. Nyt on moninkertaistettu annos...(alussa 500mgx2) Eka vuosi toimi loistavasti. Sitten lakkas toimimasta. Annosta nostettiin ja taas toimi jonkun aikaa hyvin. Taas nosto...Nyt ei voi enää nostaa. Kädet puutuilee. Kiukkuilusta en tiedä johtuuko Kepprasta vai mistä. Enkä tiedä johtuuko vuosia jatkunut seksuaalinen haluttomuus Kepprasta vai mistä.

      Apteekissa kuulin, että en ole ensimmäinen, jolla Keppra on alussa toiminut mainiosti ja sitten lakannut toimimasta. Kiva kuulla, että joillekin sopii!

      • Peeth.

        Aiemmin kirjoittelin ketjuun että on pitänyt kohtaukset poissa. No, nythän ne muutaman kuukauden päästä alkoivat taas, ja Keppraa nostettiin. Nykyään annos 500 1000 päivässä. Rinnalla Neurotol Slow 150 450 (jo 8v ajan, eri annoksilla), josta nyt pikkuhiljaa yritetään luopua, jos keppra pitää kohtaukset poissa.
        Alkaa ottaa päähän tämä annosten testailu ja kokeilu, kun on puolison kanssa mietitty lasten hankkimistakin..


        Onko kenelläkään kokemuksia että Keppra olisi ollut se pelastus jo vuosien ajan?


      • leptikko
        Peeth. kirjoitti:

        Aiemmin kirjoittelin ketjuun että on pitänyt kohtaukset poissa. No, nythän ne muutaman kuukauden päästä alkoivat taas, ja Keppraa nostettiin. Nykyään annos 500 1000 päivässä. Rinnalla Neurotol Slow 150 450 (jo 8v ajan, eri annoksilla), josta nyt pikkuhiljaa yritetään luopua, jos keppra pitää kohtaukset poissa.
        Alkaa ottaa päähän tämä annosten testailu ja kokeilu, kun on puolison kanssa mietitty lasten hankkimistakin..


        Onko kenelläkään kokemuksia että Keppra olisi ollut se pelastus jo vuosien ajan?

        Kolme vuotta sitten tuli Trileptalin rinnalle Keppra, nyt annoksilla Trileptal 600mg 1 1 ja Keppra 500mg 1 1 ja hyvin toimii! Alkuun oli pitkään just huimausta ja todella hurjaa väsymystä, mutta oireet helpotti parissa kuukaudessa, kevyt väsymys tosin on läsnä aina, pieni haitta.

        Mitä Kepprassa mietin, on juuri tämä lasten hankinta. Pakkausselosteessa joskus ainakin luki että raskautta ei suositella tämän lääkkeen kanssa. Yksi lääkäri sanoi, että ei myöskään suosittele raskautta, koska tutkimustulokset ovat hieman epävarmoja, kun taas toinen lääkäri sanoi että raskaus on tälläkin lääkityksellä mahdollinen elämäntilanteen siihen tullessa. Ristiriitaista tietoa..mietinkin, onko muilla minkälaista kokemusta Kepprasta ja raskaudesta?


      • Marsu32
        leptikko kirjoitti:

        Kolme vuotta sitten tuli Trileptalin rinnalle Keppra, nyt annoksilla Trileptal 600mg 1 1 ja Keppra 500mg 1 1 ja hyvin toimii! Alkuun oli pitkään just huimausta ja todella hurjaa väsymystä, mutta oireet helpotti parissa kuukaudessa, kevyt väsymys tosin on läsnä aina, pieni haitta.

        Mitä Kepprassa mietin, on juuri tämä lasten hankinta. Pakkausselosteessa joskus ainakin luki että raskautta ei suositella tämän lääkkeen kanssa. Yksi lääkäri sanoi, että ei myöskään suosittele raskautta, koska tutkimustulokset ovat hieman epävarmoja, kun taas toinen lääkäri sanoi että raskaus on tälläkin lääkityksellä mahdollinen elämäntilanteen siihen tullessa. Ristiriitaista tietoa..mietinkin, onko muilla minkälaista kokemusta Kepprasta ja raskaudesta?

        Söin keppraa kahdesti päivässä 1500mg ja terve vauva syntyi.


    • tuuulia

      Minulla kun Keppra lisättiin muuhun lääkitykseen niin kohtaukset on pyseneet melkein pois. Väsymys vaivaa, mutta tuntuu, että siihen alkaa tottumaan. Nykyinen lääkitykseni on siis Keppra 1500mg x 2/pvä, Lamictal 250mg x 2/pvä ja Neurontin 600mg x 3/pvä.

    • newgate

      Mulla vaihdettiin Deprakine Keppraan pari vuotta sitten ja pelkkää hyvää sanottavaa siitä. Annostuksena nyt huimahko 1500x2 ja kaverina Trileptal 750 900. Alussa oli jonkin verran hieno- ja karkeamotoriikan kömpelyyttä ja sanojen/lauseiden sekoittumista (no, tätä jälkimmäistä on välillä vieläkin), mutta muuten ollut kuin taivaan lahja. Ja nyt olen ollut viimeiset puolitoista vuotta lähes kokonaan kohtaukseton! Muutamia auroja/minikokoisia poissaolokohtauksia ollut, mutta neurologi kehoitti olemaan niistä turhia murehtimatta.

    • Göran

      Mulla menee 2x500mg Keppraa ja psyykkiset oireilut senkuin pahenivat: mielialan vaihtelut, ahdistuneisuus, paniikkihäiriöt.
      Eipä noissa nyt mitään mutta kaikista pahin, ilmeisesti psyykkinen, oire oli sellainen outo fiilis. Fiilis että ei ole oma itsensä. Nämä oudot tuntemukset tulee aina aika-ajoin. Nyt aloitettu Lamictal ja ilmeisesti edessä on keppran purku.

    • tuulahdus89

      Itsellä mennyt jo monta monituista vuotta keppra 2x250mg trileptalin 3x600mg rinnalla, jossain vaiheessa yrittivät vaihtaa pelkkään kepraan, mutta kohtaushan siitä seurasi joten trileptal tuli takaisin päälääkkeeksi. Omasta mielestä tuo keppra täysin turha, sillä se vain pahentaa trileptalin jo ennestämään aiheuttamaa pahaa väsymystä. Lääkäri kuitenkin haluaa pitää tuossa rinnalla perusteluna ei siitä haittaakaan ole..

    • tinde9

      Parin kuukauden Keppran käytön jälkeen alkoi hiusten lähtö ja loppui heti kun lopetin. Onneksi ei tarvii enää käyttää mitään lääkkeitä.

    • Epileptikko

      Itselläni samoja sivuvaikutuksia kuin muillakin kirjoittajilla. En tiedä johtuuko Kepprasta vai muista lääkkeistä. Keppra 6x500, Deprakine 2x300 ja Neurotol slow 2x300. Suola-arvot kokoajan liian alhaiset joten juoksen verikokeissa 3 viikon välein.

      • Sama kokemus

        Ne kaikki aiheuttavat hyponatremiaa. Minullakin on kokemusta niistä. Ota yhteys sisätautien erikoislääkäriin, jos mahdollista niin erikoisosaamisena verenpainetaudit.


    • MaHaKu

      Teidän viesteistä on kauan mutta pojalleni vaihdettiin tätä keppraa pari kuukautta sitten.Loppuannoksena suht nopeaan tahtiin määräyksenä 1500 1500. Poika sairaalassa tällä hetkellä kun alkoi näkemään harhoja ja puhumaan mitä sattuu.Kaikki oudot muutokset parin kuukauden sisään.Huonomuistisuus lisääntyi ja meni elämä ihan älyttömäksi. Nyt Absenor 900 1500 tarkoituksena ja purettu lamictal laitetaan takaisin. Hän jo 20v. 10 vuotta oli oireetonta aikaa,

      • Lopettaa lääkitys

        No pitää tietenkin heti keskeyttää omatoimisesti lääke jos vintti alkaa pimeneen huono olo. Itselläni tuli ihottuma kepprasta, vimpatista järkyttävä huimaus kaikki noin 1 vko sisään aloituksesta.


    • Epileptikko

      Ei kannata omatoimisesti keskeyttää lääkkeenottoa vaan ottaa yhteys samantien lääkärilleen.

      • Lopettaa lääkitys

        Lääkäreille ei ole saatavissa heti puheaikaa päivystävät lääkärit sen kummempaa asiasta tiedä. Itse en viitsi hirveässä pääkivussa maata
        saadakseni lääkärille mahd. soittoaikaa viikkojen päähän.


    • keppra

      Hei
      Itseä vähän jänskättää kun absenor vaihdetaan nyt raskaus ajatuksien vuoksi keppraan. Onko teillä nyt minkälaisia kokemuksia ? Itsellä on absenor mennyt suuht ongelmitta 18 vuotta . Nyt olen raskaus asioita alkanut pohtia ja kuulemma lääkkeen vaihto on pakollinen. Harmittaa vaan ettei lääkärien puheista oikein ota selvää. Aikaisemmin olen kokeillut lamictalia mutta säpsyt/ kohtaukset eivät tällä pysyneet kurissa. Sitten kokeiltiin Topimaxia josta tuli liikaa sivuoireita. Palasin takaisin absenoriin ja nyt sitten olisi tarkoitus yrittää tuota Keppraa. Kauhea väsymys on ainakin ollut päällä. Olisi kiva kuulla muiden kokemuksia asiasta....

      • tajunnanhämärtyjä

        Väsymyshän on melkein minkä lääkkeen kohdalla vain "haittavaikutus-oire". Olen syönyt Keppraa muistaakseni vuodesta 2009, alussa taisi väsyttää joitain hetkiä, nykyään en huomaa mitään. Menee vielä määränä huisit 2x1500.


      • 060606

        Hei, mulla sama tilanne!! Absenorilla oireeton vuosia. Absenorin kanssa keskenmeno 02/16. Vaihto keppraan ja iso annos foolihappoa lisäksi. Kepprasta väsymystä, huimailua ja hiukan mielialanvaihtelua..ruokahalu poissa..alkuun kepprasta käsien vispaamista myös. Ruokailu kellontarkkaan hoidettava, samoin lääkkeenotto. Absenorin kanssa saattoi lipsua...miten sulla mennyt?


    • OnnellinenEpileptikko

      Mulla vaihdettiin syksyllä Absenorista Keppraan, koska Absenor aiheutti haimatulehduksen. Ehdin käyttää Absenoria 8 vuotta, ennen kuin tuli mitään ongelmia. Kohtaukset ovat pysyneet hyvin poissa lääkityksellä. Itse olen ollut tyytyväinen Keppraan, vaikka vasta vähän aikaa käyttänytkin. Lääkkeen vaihdon jälkeen olen laihtunut 10kg, muita sivuvaikutuksia en ole huomannut.

    • Keppra

      Minua Keppra lihottaa vai onko se steressin syy ?

      • samoinlihottaa

        Samoin minua Keppra lihottaa. En ole lisännyt syömistä. Muita ongelmia ei ole ollut.


    • Kaikkisekestää

      Heippa
      Itse olen sairastunut nuoruusiän myoklonus epilepsiaan 17 vuotta sitten ja lääkkeenä on siitä asti ollut Deprakine eli valproaatti. Nyt on suunnitelmissa lääkkeenvaihto kokeilu Keppraan kun ajatuksena oisi jossain vaiheessa saada oma lapsi. Minua pelottaa tuo vaihto kauheasti. Pelkään kohtauksia ihan hirveästi. Miten teillä ketkä ovat tehneet vaihdon Deprakinesta Keppraan se on sujunut? Ja onko jollain raskausajan kokemuksia Kepprasta? Minulla on nyt tällä hetkellä Deprakine 1100 mg/vrk. Lääkepitoisuutta on jouduttu nostamaan pari kertaa kohtauksen takia eli aloitus annokseni on ollut 600 mg/vrk. Tuntuu että iän mukana tuo teho jotenkin laimenee. Haittavaikutuksena on ollut vapina ja painonnousu. Olisi kiva jos joku kellä on vastaava tilanne/ sairauden muoto kertoa itsestään. Minulle tämä sairaus on ollut henkisesti valtava taakka...paljon pahempi kuin fyysisesti.

      • murehtija

        Hei "Kaikkise kestää"
        Tyttäreni söi aluksi Deprakinea ja painonnousun takia lääkäri vaihtoi lääkkeen Keppraan 500mg/2krt vrk. Lääkeenvaihto alkoi kolme viikkoa sitten Deprakinen alasajolla ja Keppraa hän on syönyt nyt kaksi viikkoa pelkästään. Viime viikolla tuli koulussa tajuttomuuskohtaus. Tytöllä yleistyvä epi. Olen samaa mieltä kanssasi, tämä sairaus on hirvittävä henkinen taakka, niin tytölleni, kuin minulle, äidille.
        Tyttö on nuutuneenpi, aloitekyvyttömämpi ja vihainen. En tiedä johtuuko se Kepprasta, vai tuoreesta diagnoosista. Univaikeuksia tytöllä on myös.
        Ole kärsivällinen lääkkeen "sisäänajossa" ja ole armollinen itsellesi. Jaksamista sinulle.


      • Sannikkii

        Heippa!

        Ihanaa että on joku samassa tilanteessa, just itse lueskelen näitä keskustelupalstoja siinä toivossa että uskaltaisin vaihtaa lääkkeen. Itsellä myös Deprakine, 500 500 nykyään, ja neurologi suositellut jo pariin otteeseen Keppraa. Deprakinea syönyt nyt muutamia vuosia ja alan olla täysin kyllästynyt tähän olotilaan, jatkuvaa huimausta enkä tiedä edes mitkä oireet johtuu lääkkeestä ja mitkä mistäkin. Siksi vähän jännittää tuo Keppra, jos se pahentaa paniikkihäiriötä tms. Itsellä kun juuri on jäänyt kauhea kohtausten pelko, varsinkin tietyissä tilanteissa. Oletko vaihtanut jo lääkityksen? Mielelläni kuulisin kokemuksia!


      • Fdgh

        Söin deprakibea 20 vuotta 500 500, myös raskauden ajan, jolloin annostusta nostettiin pahimmillaan 2500 Mg päivässä. Sain pari kohtausta ja rinnalle otettiin keppra 750 Mg x 2. Nyt lähes 5 vuotta myöhemmin deprakine jätetty kuukausi sitten kokonaan pois. Tuli pieniä nykinöitä kahdesti, joten keppra lisättiin 1000 x 2. Mulla keppra on ollut ihan huippulääke!! Olen muuten ollut koko 25 vuotta ilman isoja kohtauksia, mutta raskaus pisti "vähän" elimistön sekaisin. Depralla tasaisin väliajoin lihasnykimistä, mutta keppra vei kaiken pois. annos luultavasti pienennetään, kun kroppa tottuu ettei saa enää deprakiea.


    • yksepi

      Olen syönyt Keppraa 2vuotta annoksena 1.5 aamulla, puoli illalla. Puheeni on kummallista sössytystä, jos yritän jotain pitempää selittää. Joten olen lopettanut selittelyn ja muutenkin vältän sos. kanssakäymistä.
      Muu lääkitys on Trileptal ja Lyrica, joiden kanssa ei ollut samaa sössytystä. Sain kuitenkin kohtauksen ja otettiin tuo Keppra mukaan. Olen hyvin valoherkkä ja Keppra kuulemma siihen auttaa.

    • ippalappa

      Keppra ollut käytössä vuodesta 2011. Aloitusannos oli 500 500mg/pvä, nyt tänä kesänä alkoi tulla taas näitä tajunnanhämärtymisiä, ja nostettiin annosta siten, että nyt menee 750 750mg/pvä. Toistaiseksi vaikuttaa siltä, että toimii. Toivon, että en enää ikinä joudu vaihtamaan uuteen lääkkeeseen, tai ottamaan tähän rinnalle mitään muuta. Alun itkupotkuraivarikiukkuilut ovat muuttuneet tasaiseksi eloksi, ja toivottavasti myös pysyy sellaisena

    • tyttö92

      Itellä ollu käytössä Orfiril 300mg*2 viimeiset 10 vuotta ollut täysin kohtaukseton. Nyt ajatuksena hankkia lapsia ehkä muutaman vuoden päästä ja siksi halusin vaihtaa lääkityksen, koska valporaattia ei suositella raskauden yhteydessä. Nyt syönyt keppraa 3 päivää 500mg aamulla ja huonovointisuutta ollut, uskoisin johtuvan lääkityksestä. Viikonpäästä pitäisi lopettaa orfiril kokonaan ja sitten jatkaa keppralla 500mg*2. Stressaa ja pelottaa hirveästi tää lääkkeenvaihto ja toivon että kaikki menisi hyvin. Mieltä rauhoittaa lukea kommentteja joissa sivuvaikutukset hävinneet ajan kanssa. Tsemppii kaikille!

    • Raijakyllikki

      Minulla vaihdettiin keväällä Deprakine Keppraan kovan väsymyksen ja lihomisen vuoksi.
      Kahdessa kuukaudessa olen laihtunut viisi kiloa.
      Nyt olen alkanut kärsimään unettomuudesta ja ärtyisyydestä.

    • Sain ensimmäisen epileptisen kouristuskohtauksen vuonna 2012 ja sen jälkeen olen saanut niitä 2 kappaletta 2014 keväällä ja 2015 alkutalvesta. Minulle aloitettiin Apydan-lääkitys 2014 kesällä toisen kohtauksen jälkeen ja kun mitään oireita/kohtauksia ei enää ollut lääkettä alettiin purkamaan 2015 syksyllä yo-kirjoitusten aikaan. Söin viimeisen lääkkeen terveystiedon kirjoitusten jälkeen perjantai-iltana ja seuraavana maanantaina sain kouristuskohtauksen (sairaalassa onneksi, kun oli siellä käyntiä toisen sairauden takia). Minulle aloitettiin Keppra-lääkitys, sillä aiempi Apydan-lääkitys laski natrium-arvoja niin paljon, että ne olivat koko ajan hyvin matalalla ja aiheuttivat huonoa oloa. Olin käyttänyt Keppraa annostuksella 500mg x 2 jo jonkin aikaa, kun alkoi ilmenemään erilaisia sivuvaikutuksia. En saanut öisin nukuttua, minua huimasi joka päivä, päänsärkyä oli päivittäin, oli näköhäiriöitä ym. Keppran seurauksena en pystynyt käymään koulua kunnolla ja menossa oli vielä abivuosi. Olin yhteydessä neurologiini ja hän käski kokeilla vielä Keppraa kuukauden, josko oireet katoaisivat. Apydan kuitenkin vaihdettiin tammikuussa 2016 ja aloin heti voimaan paremmin.

    • Keppraasyövä

      Minulla nuoruusiän myokloninen epilepsia, todettu 2011 ja aloitin aikanaan valproaatilla. Kun todettiin monirakkulaiset munasarjat, vaihdoin lääkkeen omasta tahdosta ensin Lamictaliin (aiheutti ihottumaa) ja sitten Keppraan (2x500). Keppran kanssa ekat puoli vuotta olin oikea drama queen; itkukohtauksia ja raivoa ja selittämätöntä alakuloa. Jospa olisi lääkäri selittänyt silloin, että lääkkeen aloitukseen liittyy tuollaista, niin olisin osannut suhtautua siihen paremmin... Puolen vuoden päästä tilanne kuitenkin rauhoittui aika nopeallakin aikavälillä. Ihottumaa tuli vielä ajoittain, nyt olen siitäkin päässyt eroon. Kaksi vuotta Keppraa takana ja nyt voin sanoa olevani todella tyytyväinen lääkkeeseen! Kiinnostaa kuitenkin myös tuo Keppra raskaus yhdistelmä tulevaisuutta ajatellen.

    • Hiirityttö

      Minun piti lopettaa Keppran otto muutaman kuukauden jälkeen, kun muutuin toiseksi ihmiseksi. Tulin aggressiiviseksi, paiskoin ovia, muut ihmiset olivat minulle yhdentekeviä. Huomasin oman käytökseni itse, mutta ei se siitä parantunut. Keppra vaihdettiin Lamictaliin, jonka kanssa meni oikein hyvin. Nyt sitä vaihdetaan juuri Vimpatiin sivuoireiden vuoksi.

    • Ärtynyt

      Minulla ei kovin hyviä kokemuksia tästä Kepprasta, tyttärelläni menee lääke, jossa sama vaikuttava aine kuin Kepprassa. Ennen meni Absenor, joka sopi hyvin ja piti kohtaukset poissa ilman kummempia sivuvaikutuksiakaan. Neuron vaatimuksesta lähdettiin kokeilemaan tätä lääkettä ja nyt kohtauksia ollut kaksi peräkkäin ja annosta on nyt nostettu maksimiin 1500x2. Tytär muuttunut ihan silmissä, laihtunut kovasti ja nyt paino alkaa olla huolestuttavan alhaalla. Myös mieliala on alhaalla eikä juuri juttele asioistaan. Ei ole ollenkaan tyytyväinen lääkkeeseen, koska myös kohtaukset palanneet. Eli hermoilee tietysti sitäkin. Myös unettomuus on vaivannut. Kohtausten jälkeen on toistuvasti pyytänyt lääkkeen vaihtoa lääkäriltään, mutta tämä ei ole suostunut vaan lisännyt vaan lääkkeen määrää.Olen tosi huolissani tyttärenni voinnista. Yritin myös päästä juttusille lääkärin kanssa, mutta ei voi jutella kanssani tytäreni voinnista, koska tytär jo yli 18 vuotta! Huoleni tytön laihtumisesta kuittasi sillä, että ei kuulu hänelle vaan pitää kääntyä terveyskeskuksen puoleen! Siis vaikka selkeästi tytär alkoi menettää painoaan lääkkeen vaihdon jälkeen!Nyt sitten mennään tällä ja toivotaan ettei kohtauksia enää tule ja tytär saa ruokahalunsa takaisin!

    • Leptikko

      Kepprasta on täälläkin huonoja kokemuksia! Mulla todettiin 2012 epilepsia, joka on diagnoosilla määrittelemätön lapsuusiän epilepsia, mikä on itsessään hieman hämmentävää kun olin jo 20-vuotias.. Mulla aloitettiin tuolloin Keppra ekat kaksi viikkoa 250x2 ja siitä annokseen 500x2. Ensimmäinen kohtaus tämän jälkeen tuli noin kolmen kuukauden kuluttua ja annostus nostettiin kahden vuoden sisällä 2000x2. Silti sain kouristuskohtauksia seitsemän näiden kahden vuoden aikana. Keppran sivuvaikutukset olivat ihan hirveät!! Mun persoonallisuus muuttui ihan täysin.. Välillä olin silmittömän raivoissani täysin turhista asioista ja välillä itkin hillittömästi. Tähän päälle unettomuus, ruokahalun katoaminen, painon runsas lasku joka aiheutti kuukautisten loppumisen kolmeksi kuukaudeksi. Lisäksi olin täysin haluton muodostamaan sosiaalisia suhteita tai ylläpitämään vanhoja. Sitten mulla aloitettiin rinnalle Trileptal 300x2 joka hieman rauhoitti mielialaa, mutta toi mukanaan näköhaitat ja pyörrytyksen. Mulla on nyt purettu Keppraa viimeiset kolme vuotta ja sitä menee 500x2 vuorokaudessa. Edelleen on mieliala aika matala ja toivoisin pääseväni lääkkeestä nopeammin eroon, mutta eivät halua sitä Neurolla lopettaa sillä olen ollut kohtaukseton nyt lähes kaksi vuotta. Onneksi joillakin tämä lääke toimii, mutta mulle ja mun läheisille Keppra on tuonut vaan huonoja asioita...

    • abstui

      onko kellään mennyt ajantaju sekasin tai tullut epätodellinen olo kuin katsois itseä vierestä itsellä abse ja nyt 500ja 500 keppraa asin purku kyl menossa mut uskaltaako

      • Epilepsia2015

        Mulla on ainakin ajantaju kokoajan sekasin.
        Edellisen päivän tapahtumat saattaa tuntua kymmenen vuoden takaisilta, vaikka muistaisikin mitä on tehnyt niin ei jotenkin pääse niihin muistoihin sisälle, ikään kuin olisi seurannut omaa elämää jostain toisaalta ja muistaisi tapahtumat ulkopuolisin silmin..
        Harvoin pystyy kokemaan juuri tämän hetken, nimittäin pääasiassa elämä tuntuu kuin olisi itse jossain kuplassa ja muut ihmiset eivät edes näe minua. Pitää tehdä erikoisia juttuja että tuntee olevansa elossa.
        Keppra 500mg x 2, vajaa puolentoistavuoden käytön jälkeen ei mielialaoireet laantuneet ja kohtauksetkin ovat muuttaneet muotoaan..
        Kuun lopussa neurolle aika, josko saataisiin tämä kammotus vaihdettua johonkin vähän inhimillisempään lääkkeeseen, pääsisi eroon tästä haamuolosta.


    • epileikelty

      Ei haitan haittaa. Vuosikausia mennyt 1500 1500. Ei tosin supervaikeaan epiini autakaan.

    • Raijakyllikki

      Vuoden verran meni Keppra 1000 1000. Tuntui auttavan hyvin, paino pysyi normaalina. Sitten tuli viikkoja kestävä aura, lääkitys nostettiin 1500 1500. Välillä nukkuisin vaikka kuinka, sitten tulee levoton vaihe, en saa unta, olen vihainen pienistäkin asioista. Parisuhde ja perhe ovat kovilla, itseni lisäksi.

      • Vaihdettu

        Oletko ollut lääkäriin yhteydessä vaihda annostusta lääkitystä ?


    • Epilepi

      21 vuotta syönyt neurotol slow 300mg nappuloita erilaisina määrinä. Nyt kun vuoden aikana saanut 1 ( yhden ) kouristelu kohtauksen niin neuro oli kovasti sitä mieltä että sekin pitää saada pois ja että alettaisiin lääkkeen vaihtoon, tällä hetkellä neurotol slow 300 mg x 2 aamuin illoin. Se pitäisi portaallisesti tiputtaa pois kuvioista ja vaihtaa keppraan 500 500.
      Mielestäni kun kohtuullisen hyvin mennyt vuosia niin on aika hurjaa lähtee vaihtelemaan lääkkeitä 1-3 kohtauksen takia vuositasolla ? Toki neuro sanoi että jokainen kohtaus aiheuttaa vaurioita esim. aivoissa mutta tässä paska jäykkänä odottelen mitä onkaan edessä. Voi olla että toimii hyvinkin mutta voi myös olla että ei.
      Se on vähän niin kuin lähtisi puhtaalta pöydältä. Varpaillaan joutuu käveleen joka paikassa ja kuunteleen kroppaansa missä mennään. Enimmäkseen pysyä 4 seinän sisällä jne.
      Kohta 15 v. ollu samalla työmaalla eikä töissä koskaan mitään epiin viittaavaa ja sielä kumminkin jokunen tunti ja päivä vierähtäny.
      Eniten p-housussa työmaan puolesta että kun sielä saa jokkut keppra separit niin voi alkaa katteleen uutta työmaata.

    • reverbette

      Heippa! Raskaus aktivoi viisi vuotta Lamictalilla oireettomana pysyneen epilepsiani ja lamotrigiinipitoisuus laski annosnostosta huolimatta tosi nopeasti. Itse asiassa koko raskaus tuli ilmi yllättävän kohtauksen yhteydessä. Siispä aloitettiin viikko sitten Keppra 2x500, joka on muuten ollut ihan ok, mutta kärsin todella voimakkaasta kurkkukivusta ja yskästä ilman mitään muuta flunssa- tai allergiaoiretta. Neurologin mielipide on ettei johtuisi Kepprasta, farmasian asiantuntija on eri mieltä. Eli onkohan tämä nyt samaa kuin aiemmin mainittu "Keppra-yskä"? Vauvan hyvinvoinnin kannalta kuitenkin kohtauksettomuus on tärkeintä, joten tällä mennään, on vaan ikävää kun ei oikein voi puhua ja todella voimakas yskiminen aiheuttaa jopa virtsankarkailua.

    • Anonyymi

      Sairastanut epilep.2010 asti .ensin trileptal paras 11 vuotta ilman kohtauksia .sitten 2021 astra cenega covib 19 rokote trilep.ei enää tehonnut vaihd .samalääkeaine abydan 300 hullulääke vei hetkessä natrium tason120 .alaraja137 sitten vasenjalka ja käsi halvaantui .suolan noston jälkeen kaikki toiminnat palautuivat .eli suolan puute.sairaalassa neur.yksi neurolääk. Oli oli. Abidanin aiheuttama .muut käsittelivät aivo infraktina mutta eipä ollut näyttöa tästä se jäi ratkaisematta. Joten .määräsivät 6 viikkoa sitten kebra 500 aamuin illoin .pää siitä asti sekaisin valtavat sivuoireet. Vaan nukun päivä ja yöt ...varmaan tarkoituksella ettei tuo raukka kauan jaksa että kuihtuu pois

      • Anonyymi

        Ylempänä mainitsinkin aikaisemmissa keskusteluissa, kun vastaavasti minulta Trileptal (okskarbatsepiini) vaihdettiin Keppraan. Samoin minulla on molempien lääkevalmisteiden aikana natrium ollut alakantissa eli hyponatremia, minkä takia käytän edelleen suolaa yli terveyssuositusten.

        Saattaa olla, että Keppra 500 mg kahdesti päivässä on sinulle liian iso. Yksi vaihtoehto olisi 1000mg kerran (huom. vain kerran) päivässä. Keppran sivuvaikutuksiin kuuluu kokopäiväinen väsymys yliannosteltuna, kuten minulle Keppra 500: 1+1 on paras.


    • Anonyymi

      Olen käyttänyt Keppraa n. 15 vuotta ja ainut lääke, joka pitää hereillä ollessa auratuntemukset poissa. En ole huomannut mitään sivuvaikutuksia.
      Hauskanen homma, Keppran kanssa auratuntemukset herättävät silloin tällöin aamuyöstä ja varsinkin silloin, jos hyvin väsyneenä on illalla syönyt tukevan iltapalan.
      Esm. Trileptal ja Lamictal pitivät yöunen aurattomana, mutta eivät oikein toimineet hereillä ollessa.
      Keprra parempi, koska mulla on ihan lääkärin luvalla ABC-kortti ja ratissa auratuntemukset eivät ole hirveän mieltä ylentäviä.
      Mulla auratuntemukset eivät aiheuta poissaolojuttuja tms. ja ne harvat kerrat kun olen saanut yleistyneen kohtauksen, niin auratuntemukset ovat parhaimmillaan varoittaneet puolta tuntia aikaisemmin.
      Keppran kanssa en ole saanut ainuttakaan tajuttomuuskohtausta ja edellisestäkin on aikaa 18 vuotta...
      15 vuoden käytön jälkeen en ole sairastunut dementiaan ja kognitiiviset taitoni ovat todistetusti ihan normaalilla tasolla.

      Yleensä ottaen olen kyllä sitä mieltä, että näitä "kokemuksia" eri lääkkeistä ei pitäisi lukea kovin vakavissaan. Äkkiä alkaa kuvittelemaan sivuvaikutuksia joita ei olemassakaan.
      Epilepsialääkkeet ovat ehkä vähän "henkimaailman" juttuja. Kaikista ei edes tiedetä tarkkaan miten ne vaikuttaa, tiedetään vain, että ne vaikuttaa.
      Joku lääke toimiin Vihtorilla ja toinen lääke Tyynellä.
      Mulla yhdistelmä Neurontin-Topimax ei vuonna 2005 toiminut, olin hirvittävän ahdistunut ja sain sen viimeisimmän yleistyneen kohtauksen. Mutta ei se sitä tarkoita, etteikö se jollekin muulle voisi olla ihanteellinen ratkaisu.

      Pitäkää lippu korkealla, kyllä se siitä!

    • Anonyymi

      Minulla Keppra nyt pari kuukautta, katsotaan, asettuuko se, välillä ollut vaikeita päiviä. Ruokahalu ollut poissa 3 v, nyt keksin sen, että jos syön seurassa, ruoka menee paremmin. Minä sain epilepsian siitä että kaanut muutaman kerran niin, että löin takaraivon, magneettikuvauksessa löysivät, missä aivoissa sakkaumaa. Tällä viikolla kontrolli, en tiedä miten tutkiivat, mutta jospa näkyisi, onko tämä helpottanut.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1883
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1446
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1411
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      15
      1394
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1365
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      9
      1356
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1337
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1270
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1197
    Aihe