Lapsettomuushoidot Pohjanmaa

Missä ja Miten?

Miten te Pohjanmaalla asuvat olette hoitaneet lapsettomuusongelmianne. Mitä olen katsonut netistä, niin näyttää siltä, että lähimmät lapsettomuusklinikat sijaitsevat Tampereella ja Oulussa, minne kumpaankin on matkaa. Useinhan hoitoihin joutuu lähtemään jopa kesken työpäivän. Työnantaja ei varmasti ilahdu jos käy varsinkin säännöllisesti lapsettomuushoidoissa kesken työpäivän siten, että jo pelkästään matkoihin menee paljon aikaa...

123

6401

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mdsfa

ja hoidoissa käyminen yli kahden tunnin ajomatkan päähän olisi niin hankalaa, että itse asiassa keskeytti ne ja jatkaa sitten, kun muuttaa takaisin Tampereelle. Juuri tuo, että pienenkin ultrakäynnin takia menee ihan koko työpäivä, on se ongelma.

• hoitojärjestely

Näin se toimii: Yksityisen/tk lääkärin kautta lähete oman alueen keskussairaalaan, jossa hoitoja annetaan pareille joilla ei vielä yhteisiä lapsia. Hoitohin pääsee suht nopiasti max puoli vuotta. Nyt kun yritetään toista kertaa on meillä lähin paikka tre, joissa hoidot tehdään Ava klinikalla. Mutta esim verikokeet ja ultrat voidaan tehdä itseä lähimpänä olevalla yksityisellä lääkäriasemalla ja tuloksista vaan sitten soitellaan klinikalle. Reseptejäkin kirjoittavat oman paikkakunnan apteekkiin tarvittaessa. Toimenpiteisiin tarvii vaan siis matkata. Näin toimii siis ainakin Ava-klinikka Treella.

• kolaojk
        hoitojärjestely kirjoitti:

Näin se toimii: Yksityisen/tk lääkärin kautta lähete oman alueen keskussairaalaan, jossa hoitoja annetaan pareille joilla ei vielä yhteisiä lapsia. Hoitohin pääsee suht nopiasti max puoli vuotta. Nyt kun yritetään toista kertaa on meillä lähin paikka tre, joissa hoidot tehdään Ava klinikalla. Mutta esim verikokeet ja ultrat voidaan tehdä itseä lähimpänä olevalla yksityisellä lääkäriasemalla ja tuloksista vaan sitten soitellaan klinikalle. Reseptejäkin kirjoittavat oman paikkakunnan apteekkiin tarvittaessa. Toimenpiteisiin tarvii vaan siis matkata. Näin toimii siis ainakin Ava-klinikka Treella.

Näin se toimii: Yksityisen/tk lääkärin kautta lähete oman alueen keskussairaalaan, jossa hoitoja annetaan pareille joilla ei vielä yhteisiä lapsia. Hoitohin pääsee suht nopiasti max puoli vuotta.

Tämä ei kyllä todellakaan pidä paikkaansa ainakaan Vaasan seudulla... siellä jonot pitkästi yli vuoden että varautukaa jonoihin ketä sinne joutuu menemään...

• mmm855

Me itse alotettiin hoidot seinäjoella naistentautien puolelle, meille tehtiin inseminaatioita, mutta ne eivät nyt näytä enää tuottavan tulosta joten sieltä lähetteellä ja puolet halvemmalla pääsemme nyt tampereelle koeputkihedelöitykseen. itse olen kyllä tyytyväinen siellä saamaani palveluun, sinne kun pyytää lähetteen omalta lääkäriltä niin meillä meni 2kk ja sitten päästiin jo sinne. itse raskauduinkin inseminaatio hoidoista, mutta valitettavasti lapsi syntyi ennen aikaisena ja eikä selvinnyt. nyt sen jälkeen ei ole tuloksia tullut niin laitettiin eteenpäin. tuo inseminaatio ei maksa kuin poliklinikka maksun 27.40 lääkkeet joten jos ensimmäinenkin kerta onnistuu niin ei se kalliiksi tule

• Marge30

laittoi lähetteen Seinäjoelle naistentautien poliklinikalle. Kesälomista johtuen tutkimuksiin pääsi kolmen kuukauden jälkeen, jonka jälkeen alkoi Sjoella hoidot. Saatoin käydä siellä kolme kertaa viikossa, mutta käynnit olivat pikaisia. Matkoihin meni vähän enemmän aikaa. Toisesta inseminaatiosta raskaaksi, 7 kuukautta lähetteen lähettämisestä.

• odottavanaikaonpitkä

Hei!
      Ihmettelen suuresti miten olette päässeet noin nopeasti hoidoissa eteenpäin Seinäjoella?? Olemme myös siellä hoidossa ja jonot koeputkihedelmöitykseen ovat 6-9 kk. Ne jotka ovat laitettu viime huhtikuussa jonoon eivät ole vieläkään hoitajan mukaan päässeet ivf:n. Onko muilla sama tilanne kuin meillä vai miten voi jo 2kk:n jälkeen toiset päästä ja toiset odottelevat kauan.

• ..........

tk lääkäriin aika ja se laittaa lähetteen eteenpäin. tampereella tehdään vain rankemmat hoidot eli ifv ja icsi?!?ultrat ym hoidetaan omalla paikkakunnalla ja luultavasti inseminaatio... kyllä pitäis olla se 6kk hoitotakuu elikkä jos menee kauemman kuin 6kk lähete päivästä niin kunta antaa maksusitoomuksen että pääsette yksityiselle jos he eivät voi hoitaa teitä 6kk sisällä. kysy ainakin lääkäriltä asiasta....joillakin paikkakunnilla asia on näin!

• yllättynyt

Me saatiin yksityiseltä lähete keskussairaalaan maaliskuussa 2012. Huhtikuussa 2012 (viime viikolla) tuli ensimmäinen aika polille jo ensi viikolle. Yllätyin itsekin nopeasta toiminnasta. Toisaalta lähetteetkin menee kiirellisyyden perusteella jonossa, joten en tiedä mitä kamaluuksia yksityinen lääkäri on lähetteeseen raapustanut...

• lily flower
        yllättynyt kirjoitti:

Me saatiin yksityiseltä lähete keskussairaalaan maaliskuussa 2012. Huhtikuussa 2012 (viime viikolla) tuli ensimmäinen aika polille jo ensi viikolle. Yllätyin itsekin nopeasta toiminnasta. Toisaalta lähetteetkin menee kiirellisyyden perusteella jonossa, joten en tiedä mitä kamaluuksia yksityinen lääkäri on lähetteeseen raapustanut...

Meidän lähete lähti Lääkäritalolta keskussairaalaan helmikuussa 2012 ja tänään oli eka käynti naistetautien polilla. Sanoivat, että Seinäjoen sairaalassa tlanne on tällä hetkellä hyvä, eli ihan niin kauaa ei hoitoihin menoa tarvitse odotella kuin aluksi epäiltiin. Seur. kuukautisten alussa verikokeet ja munatorvien aukiolotutk. kuukautisten jälkeen. Sitten odotellaan tietoja Tampereelta.

• Onnellinen_odottelij

ovat ilmeisesti saaneet jonoja jonkin verran purettua. Meille kirjoitettiin lähete kesäkuussa 2010. Saimme ensimmäisen ajan elokuuhun. Meidät laitettiin jo silloin IVF/ICSI-jonoon. Jonon piti olla noin 9 kk. Meille tehtiin odotteluajalla kolme inseminaatiota, joista ei tullut tulosta. KEväällä 2011 olisimme siis halunneet jo IVF:n/Icsiin, mutta se ei jonojen takia ollut mahdollista. Kävimme yhdessä koeputkihoidossa yksityisell huhtikuussa 2011, mutta ei tullut tulosta.

Lopulta pääsimme IVF/Icsi-hoitoon julkisella puolella elokuussa 2012. Kesälomatkin vaikuttivat aikatauluun. Eli se vuosi piti sitten loppujen lopuksi odotella koeputkeen pääsyä. En tiedä, olisimmeko saaneet ajan nopeammin, jos emme olisi käyneet välissä yksityisellä. Tuo toinen koeputkihoito tuotti tulosta ja vauvan laskettu aika on toukokuussa. :) Ihan tyytyväisiä olimme julkisella puolella saamaamme hoitoon. Välillä hoito oli mielestäni jopa parempaa, kuin yksityisellä. Esim. julkisella sain paremmman kiv..unlievityksen punktioon. Eli tyytyväinen saa olla tähän iloiseen lopputulokseen. :)

• ainut

Paljon onnea Onnellinen_odottelija iloisesta lopputuloksesta!

Olisin kysynyt tuosta yksityisellä käymisestä jonotusajan aikana. Kerroitteko rehellisesti julkiselle puolelle, että menette jonotusaikana kokeilemaan yhtä IVF-hoitoa yksityiselle?

Meillä nimittäin on vastaavanlainen tilanne edessä. Olemme jonossa Tampereelle IVF-hoitoon, jonne pääsemme kuulemma ensi syksynä. Odotusaika
        on 6-9kk. Houkutus olisi suuri käydä sillä välin yksityisellä, mutta epälyttää sen vaikutusta tuleviin hoitoihin. Onko se yksi kerta sitten pois julkisen hoidoista ja joudutaanko odottamaan pidempään, mikäli hoito ei onnistu... Kiitos jo etukäteen vastauksestasi :)

• Toivova

Hei! Eli Meille syntyi 2010 ihana pieni tyttö ivf hoidon avulla joka tehtiin tayssissa ja ultrattiin seinäjoella. Nyt ollaan kaks kertaa käyty pakastealkion siirrossa tayssissa josta kumpikaan ei tuottanut tulosta :). Joten seinäjoella laitettiin ivf jonoon, jossa olimme n.2kk:tta jonotus aika olisi ollut ainakin puolivuotta, mutta yllätykseksi soittivat että meillä mahdollisuus päästä yksityiselle klinikalle. jonne olemme menossa jo ensi viikolla...
      Asiallista palvelua olemme julkisella saaneet, katsotaan kuinka käy yksityisellä.. :)

• toivova

Minä täällä taas :) Eli nyt on yksityisellä käyty ekan kerran ja aivan ihana lääkäri ja ihania olivat myös hoitajat. Nyt vaan menkkoja odotellaan, eli jos menkat kerkiää alkaa ennen juhannusta niin pistos hoidot voidaan vielä aloittaa, mutta mikäli alkaa vasta juhannus viikolla tai sen jälkeen niin sit joudutaan odottamaan elokuuhun asti koska klinikkamme on heiäkuussa kesätauolla mikä on tietysti valitettavaa, mutta onneksi on kesä ja paljon tekemistä, niin ei se oikeestaan haittaa vaikka menis sit elokuulle.. mutta katotaan miten tää menee...

• lily flower

Hei. Meillä mennään hyvinkin samas vaihees, paitsi, että meilllä ensimmäinen lapsi kyseessä. Heinäkuun lopulla laitetaan primolutilla kuukautiset alkamaan, sitten alkaa pistoshoito ja 13.8 punktio ja mahd. siirto 15.8. Tampereella. Meillä siis ICSI. Päästiin paljon nopeemmin kuin alunperin annettiin ymmärtää, aluksi meinattiin, että jono ens vuoden alkuun. Nyt olenkin ensimmäinen, jolle hoito suunniteltiin kesätauon jälkeen alotettavaksi. Hyvä näin.

• toivova

Tosi kiva lily flower kun pääsette ennemmin hoitoon :). Mäki saisin syödä kuurin terolutteja jotta kuukautiset varmasti sitte elokuus alkaa, mutta katotaan nyt mitä sen kans teen vai odotanko vain "luomumenkkoja" Tänään kävin yhden kaverin luona joka ilmoitti olevansa 10viikolla raskaana, että vähän sapettaa ku ite haluis kans, mutta kun se ei vaan oo niin helppoo...Miksi teillä aloitetaan hoidot jos sopii kysyä?? Mulla on Pco jonka takia raskautuminen on todella hankalaa luomusti

• lily flower

Meillä mennään suoraan ICSI, koska siittiöt on hitaita. Mitään muuta "vikaa" ei ole löytynyt.

• toivojaonni

Moi!
      Meillä ei vielä lähetettä ole laitetu. Yritetty lasta kohta 2 vuotta. Mulla hyvin epäsäännöllinen kierto joten olen syönyt teroja nyt kohta puolivuotta jotka sain yksityiseltä gyneltä. Samalla olen tehnyt ovulaatiotestejä mutta yhtään positiivista tulosta en ole saanut. Uskon siis etten ovuloi ollenkaan. Haluaisin kokeilla clomia mutta mietityttää että saankohan ne yksityiseltä gyneltä vai laittaako hän lähetteen sjoelle keskussairaalaan tutkimuksiin. En vielä haluaisi aloittaa hoitorumbaa vaan ensin kokeilla niitä clomia yksityisellä puolella... Onkohan mahdollista? onko kokemusta?

• Toivova

Hei toivojaonni !! Mä sain n. 5vuotta sitte clomit yksityiseltä lääkäriltä. Niistä valitettavasti ei meille ollut mitään apua, mutta niillä clomeillahan yleensä ensi kokeillaan jos ei mitään estettä ole.. Toivottavasti te saatte asian hoitoon ja clomit teitä auttaisivat. Ite en ovuloi juuri ollenkaan tai tosi tosi harvoin.. Kerrothan sitten miten teillä kävi saitko clomit !!!!????

• toivojaonni

Moi!

En ole vielä käynyt hakemassa clomeja. Yritin lääkäritalolle sjoelle Sirkka-Liisa Alafossille joka on perehtynyt lapsettomuus asioihin mutta hän ei enää ota uusia potilaita :( Muillekkin gyneille on pitkät jonot. Ainoaan paikkaan johon saisi pian ajan olis terveystalolle Anna-Leena Kyrönlahdelle, mutta tiedä sitten millanen hän on ja tietääkö mitään lapsettomuus jutuista?! Eräälle työkaverilleni selitin meidän ongelmaa (hänelläkin ollut aikoinan lapsettomuutta) niin hän suositteli pyytämään munasarjojen aukiolotutkimusta jos tuubat onkin tukossa. Silloin ei clomitkaan auta (eikä tarttisi syödä niitä turhaan kun on kuulemma paljon sivuvaikutuksia) vaan pääsisi suoraan hedelmöitysjonoon, tai sitten jos ovat auki niin clomit vois tepsiä ja olis toivoa..En tiedä tekeekö ne niitä terveystalolla vai pitäisikö päästä lääkäritalolle tai sitten keskussairaalaan gynen puolellle?

• Toivova

Hei! Alafossille on kyllä varmasti pitkät jonot yksityisellä, itse olen käynyt hänen vataanotollaan keskusairaalassa, lääkäritalolla kävin Iiris Terävän vataanotolla joka myös clomit minulle silloin määräsi.. Tuo munatorvien aukiolotutkimus on kyllä hyvä tehdä, Minulle se tehtiin myös mutta muistaakseni vasta ennen inseminaatio hoitoa..
      Mun mielestä lääkäritalolta laitetaan lähete keskussairaalaan naistentautien polille ja siellä voisit mahdollisesti päästä Alafossin vastaanotolle, jos hyvin käy.. Mä edelleenkin odottelen menkkojen alkamista tuntuu että ne on jäänyt johonkin unholaan taas, raskaustestiä en vielä oo uskaltanut tehdä ku jotenki tiedän että negatiivistä se kumminkin näyttää..

• toivojaonni

Mä en taas haluaisi keskussairaalaan vaan nimenomaan yksityiselle puolelle, maksoi mitä maksoi. Kyse ei ole siitä ettenkö luottaiis kunnallisen puolen hoitoon vaan siitä että ei niin hyvä ystäväni on lapsettomuuspuolella töissä sairaanhoitajana enkä todellakaan halua hänen tietää tästä asiasta. Kynnys sinnepuolen on niin kova että melkeinpä suostuisin menemään vaikka hesaan asti hoitoihin kunhan minun ei tarvitse kohdata häntä...
      Mutta meidän asia taas junnaa paikallaan, ei ole pokkaa soittaa mihinkään ja varata aikaa. Hävettää tämä asia niin kauheasti, ja pelottaa jos jotain löytyykin, jotain vakavaa. Vihaan sairaaloita yli kaiken ja pelkään jos joudutaankin johonkin hoitoihin :/ toisaalta, lapsen kaipuu on välillä niin kova että ihan sattuu

• Essipessi1234
    • Toivova

Kiitos toivojaonni!! Menkat edelleen kateissa nyt taitaa olla menossa kp 70 ja testit näyttää negaa, vähä rasittavaa.... Mun täytyy nyt sulle tovojaonni sanoa että lapsettomuudessa ei ole mitään hävettävää, ite oon avoimesti kertonut ihmisille, niin ei tuu sit sellasia tympeitä kysymyksiä, kuten esim. no eikös teille jo tuu mukuloota...
      Mä ite suosittelen nyt yksityistä Ava-klinikkaa, joka on Tampereella. Ite oon ainaki saanu sieltä hyvää palvelua ja uskon että sinne voi vain soittaa ja kysyä neuvoa mieltä askaruttavassa asiassa, ja varaa ihmeessä aika niin pääset tutkimuksiin :) .. ja kirjoita tänne, mä käyn ainaki sit lukemas ja pitämäs teille peukkuja että onnistuisitte lapsen saamaan, tiedän kuinka raskas taakka tämä on kantaa..

• Sussu_83

Me käytiin siis huhtikuussa ekan kerran polilla. Jolloin tutkittiin munatorvien aukiolo, mikä tuli muuten hiukan yllärinä..mutta ei se niin paha ollu vaikkei kipulääkitystä saanutkaan. Torvet oli auki. Sen jälkeen sekä minä, että mieheni ollaan käyty verikokeissa ja mies on käynyt ultrassa. Syynä lapsettomuuteen on siittiöiden huono liikkuvuus. Eilen tuli epikriisit, joissa todettiin, että olemme jonossa mikrohedelmöitykseen. Eli Tampereelle odotellaan aikaa. Toivotaan siis, ettei tarvis tolkuttoman kauan odotella...

• Toivova

Ihanaa Sussu_83 että olette päässeet hoito jonoon, toivottavasti pääsette pian hoidot aloittamaan :)
      Mulla alkas vihdoinkin eilen kierto ja nyt sitte huomenna pitääs ruveta pistämään, vähän jännittää mutta kyllä se siitä, ja sitte maanantaina käydään ultrassa ja tsekataan pitääkö lääke annosta lisätä tai vähentää... Tämmöstä tässä vaiheessa

• lily flower

Hei!

Mulla oli tänään kolmas piikityspäivä, ei se niin kamalaa ollutkaa kun aluksi kuvitteli. Mitään oireitakaan ei ole tähän mennessä ilmaantunut, toivottavasti ei tulekaan. Mulla eka ultra vasta ens tiistaina ja toinen perjantaina. Punktiota on suunniteltu maanantaille 13.8. Se mua jännittää kaikkista eniten :/
        Sussu_83, meidät laitettiin ICSI jonoon helmikuussa ja nyt elokuun puolivälissä olisi ensimmäinen koitos :) Meillä sama syy eli huonosti liikkuvat siittiöt. Onnea meille kaikille hoidoissa!! :D

• Toivova

Hei Lily flower Me mennään aika samoissa ite oon nyt pistäny 5 päivänä puregonia 125IU:ta ja tänään aloitin orgalutranin, vähä pistos kohta punoitti mutta kyllä sen kestää kun on lapsen saannista kyse.. Torstaina olis viä yks ultra, kävin siis jo eilen ultrassa ja hyvältä näytti vasemmassa oli 8 rakkulaa ja oikealla oli 7rakkulaa kasvamassa joten luultavasti ens tiistaina olis sit punktio. Tämä etenee nyt jotenki ihanan nopeasti ja päivät menee niin vikkelää jotta tuntuu että koko ajan on ilta ja pitää pistää.. Onnea punktioon sulle toivottavasti kaikki menee hyvin :)

• lily flower

Hei Toivova! Mä alotan kans tänään ton orgalutranin, tänään oli myös eka uä. Vasemmalla 5 rakkulaa, oikeaa munasarjaa lääkäri ei saanu kuviin jostain syystä. Samalla puregon annostuksella vielä jatketaan, mulla 200IU. Lääkäri oli kuitenkin niihinkin tyytyväinen. Perjantaina seur. ultra ja maanantaina punktio. Mä oon kans ollu kauheen piikkikammoinen, mutta nyt kun piikitykselle on tärkeä syy, niin ei tunnu missään! :) Oon myös yllättynyt, että julkisella tää menee jotenkin nopeesti, tietysti kun aluksi ajattelin, että julkisella vaan ootellaan ja ootellaan... Hyvä näin! Laitetaan jatkossakin tänne kuulumisia, kiva kun on joku toinenkin ihan samassa vaiheessa :)

• Toivova

Hei!
      Nyt olis vuorossa irrotuspiikin vuoro vajaan tunnin päästä ja Tiistaina punktioon toivottavasti menee hyvin.. Onnea Sinulle punktioon toivottavasti saadaan paljon munasoluja ja sitten alkioita :) peukut pystyyn!!!

• lily flower

Heippa!
        Tänään oli punktio Taysissa, melko helppo mun osalta. Riittävä kipulääkitys ja sain myös rauhoittavaa, koska jännitin niin paljon :) Vain pientä jomotusta myös toipumishuoneessa. Tarkoitan helpppoa siksi, että punktio oli nopeasti ohi, vas. puolella löytyi vain neljä punktoitavaa, oikealta ei punktoitu, kun ei löytynyt:/ Toisaalta sairaanhoitaja lohdutti, ettei siinä tarvitakaan kuin yksi :) Tämän takia en niin kauheen kipeekään ollut. No toivotaan, että nää riittää. Siirto on keskiviikkona. Mä pidän sulle kans peukkuja!! :)

• Toivova

Moi!
      No niin nyt vasta ehdin päivittää tietoja, eli Tiistaina oli punktio ja kyllä otti kipiää ja olin kipeä koko illan , mutta saatiin kerättyä jopa 22munasolua joista 16 oli kypsää ja 8 on hedelmöittynyt, elikkä todella hyvin. saa nähdä montako on selviytynyt hengissä kun huomenna (perjantaina) mennään alkion siirtoon. Niin ja meille tehtiin kans se ICSI, koska siittiöt oli ilmeisesti vähän "laiskan" puoleisia, nyt siis täytyy vielä yrittää juoda paljon nestettä ja ajella huomenna klinikalle vastaanottamaan pieni "ihme" joka toivon mukaan kiinnittyy ja kulkee mukana seuraavat 9kuukautta :)

• lily flower

Moi!
        Mulla oli alkionsiirto eilen, keskiviikkona. Pakkaseen ei jääny mitää:/ Mutta onneksi sentään yksi hyvälaatuinen alkio saatiin ja siirrettiin. Nyt ei oikein muuta kuin ootellaan seuraavat kaksi viikkoa :) Lugesteron aihuttaa mulle inhottavia vatsakipuja, vähä sellasia menkkamaisia ja paineen tunnetta. Työpäivä tänään ei ollut mitenkään mukava, kun ei tiennyt miten päin olisi, ehkä seki tästä rauhoittuu. "Tähti on syttynyt", sanoi sairaanhoitaja, kun neste, jossa alkio on, näkyi ultrassa pienenä valkoisena pisteenä. Toivottavasti se tähti syntyy sitten n.9kk kuluttua! :) Toivotan sulle Onnea matkaan! :)

• Toivova

Moikka!
      No niin kaveri on matkassa mukana, meillä jäi pakkaseen nyt sitte 4alkiota ja yksi siis siirrettiin kohtuun, 3 alkiota ei ollu jaksanu jakaantua oikein hyvin. Mulla ei lugesteronista oikeen pahoja sivuvaikutuksia ole tullut.. Millä annoksella sä laitat noita lugeja?? Mulla on 2 aamulla ja 2 illalla 200mg:sia. Voi plussa onnea myös sinulle! Toivottavasti plussattais molemmat :)

• lily flower

Moi!
      Olisin kyllä onnesta sekaisin jos plussa pärähtäis!! Nyt oon yrittäny olla ihan iisisti ja ajattelematta koko asiaa...
      Mulla lugeja 3 x 200 mg/pv, eli 1 aamulla, 1 päivällä ja 1 illalla. Nyt on noi kivutkin jo helpottanu parin viime päivän aikana.

• m.i.n.d.i.s

Ihan mahtavia juttuja.
      Olemme menneet huhtikuussa naimisiin ja olisi vauva mielessä. Olen 40 nainen. Aiempia lapsia on 2 , syntyneet 1990-luvulla.
      Olis kiva tuoreen miehen kanssa saada yhteinen lapsi.
      Miten pääsemme hoitoihin pk-seudulla ja mitä maksaa?
      Ava-kliniikka Tre, olisko vaihtoehto. Polikliniikkamaksun hinnalla hoitoja.
      Eksyin sivuille ja alkoi asia kiinnostamaan.
      Voinko mennä terveyskeskukseen ja alkaa siellä kyselemään.
      Kiitos!

• Toivova

Viikko vielä testiin, vähän on mahassa jotain pientä tuntunut, mutta vaikea sanoa onko alkio kiinnittynyt vai ei.
      ...
      hei m.i.n.d.i.s!
      Turussa on myös Ava klinikka ja heidän netti sivuilta löytyy hinnasto, on kyllä kallis kun on yksityinen,mutta aivan ihana henkilökunta. :ehän päästiin Tampereen avalle maksusiitoomuksella, koska sairaalaan oli niin pitkät jonot. En tiedä kuinka teillä päin sairaaloissa tehdään lapsettomuushoitoja, mutta ehkä kannattaa ottaa puhe tk:ssa tai sitte mennä oman gynegologin juttusille. Avalla tehdään hoitoja muistaakseni 46 vuotiaaseen asti (naisen ikä) joten pääsette varmasti nopeasti hoitoihin jos niin päätätte.. :) Onnea matkaan :)

• lily flower

Heips!
      Mulla olis enää 3 päivää testiin, nyt jo jännittää! Mullaki on jotain tuntemuksia, mut en tiä johtuuko lugesteronista vai olisko niin onnellisesti käynyt, että heti ekalla hoitokerralla olis tärpännyt?? No pianhan se selviää. Mulla oireet on ollu pientä nipistelyä ja pientä alaselän juilimista. Ja vaiva, josta ei ilmeisesti kauheesti ilmoitella julkisesti, ilmavaivat :D Katsotaan.. Jännittäviä päiviä sullekin Toivova!

• Sussu_83

Moi!
        Hienoa seurata teidän "projektien" etenemisestä. Ja kiva saada siten itekkin enemmän tietoa tulevasta. Tsemppiä teille Toivova & lily flower. Toivon, että molemmilla tärppää! =)

• lily flower

Ei tarvinnut odottaa testipäivään asti, vuoto alkoi tänään :,( Testasin kuitenkin varmistaakseni, puhdasta negaahan se näytti. Pettymyksiä on tullut useasti ennenkin, mutta nyt tuntuu huomattavasti paljon pahemmalta! No ei auta, huomenna soitto polille ja katotaan, mitä seuraavaksi. Mieli kyllä sanoo, että mahdollisimman pian uusiksi, periksi ei näin helpolla anneta! Toivon kuitenkin parempia plussatuulia teille muille jännittäjille!

• Toivova

Voi ei, nyt kyllä harmittaa sun puolesta lily flower, Täs touhus ei mikään muu oo niin kamalaa kun väärä lopputulos, Olen tosi pahoillani :( . Rupiaa itteä jännittämään vielä enemmän ja kun esikoisella on vielä kamala uhmaikä niin ei todellakaan paljo saa lepäillä ja pinna kireellä koko ajan..no eipä tuu niin paljoo ajateltua itse asiaa kun pitää keksiä neidille tekemistä, no mutta on se silti niin ihana pieni ihminen kaikkine kiukkukohtauksineen :). yhtenä oireena on nyt ruvennu myös viluttamaan...

Kiitos Sussu_83

• lily flower

Soitin tänään polille ja sanoivat, että seuraava hoito saattaa mennä alkuvuoteen, koska meillä ei jäänyt alkioita pakkaseen. Punktioiden välissä täytyisi olla n.3kk toipumisaikaa. Toivon kuitenkin, että päästäisiin jo ennen joulutaukoja. Kyllä huomaa, että mukava työ auttaa myös pahassa olossa, ei tarvinnut töissä tänään miettiä negatiivista tulosta. :) Eteenpäin vaan!

• Toivova

no niin testi oli negatiivinen :( sitä vähän pelkäsinkin, mutta eipä sille nyt sitte mitään mahda.
      kun kuukautiset alkavat aloitan pakastealkion siirto hoidon.. näin täällä :(

• lily flower

Olen niin pahoillani, Toivova! Nyt voin sanoa, että tiedän miltä tuntuu. Nostetaan päät pystyyn ja uutta päin, muuta ei mahda. Pysytään kuitenkin linjoilla. Halaus!

• Toivova

kiitos lily flower :) halaus sinnekkin. On tämä vaan niin rankkaa henkisesti, vaikka negatiivisiin tuloksiin on tavalla jo tottunut, mutta silti se on kova paikka. on ihanaa kun on joku jolla on samanlainen tilanne, ei tarvii olla yksin ajatusten kanssa.. vaikken tälläistä kenellekkään tietysti toivokkaan. ymmärrät varmaan mitä tarkoitin.
      Nyt odottelen edelleen menkkoja, huomenna pitäs tulla postit estrogeenilaastari reseptit joten aloitan ne heti kierron ekasta päivästä..

• lily flower

Heips. Juu, ymmärsin kyllä. Täällä on helppo "puhua", kun ei tarvi juurta jaksain selittää kaikkea ja toinen tietää mitä tarkoitetaan. Nyt kun on jotenkin päässyt tuon negan yli, niin nyt alkaa ottaa päähän kun ei pakkaseen jäänyt mitään ja kaikki alkaa alusta, sitten kun alkaa...Mutta tsemppiä ja jaksamista sulle seuraavaan hoitoon! :)

• #niiskuneiti#

Hei! Te jotka ootte käyneet Seinäjoella keskussairaalassa, lapsettomuushoidoissa/tutkimuksissa.. Minkälaista palvelua ootte mielestänne saanu siellä? Mua niin tympii käydä siellä, lekuri sekoillu joka kerralla jotain, niin joutunu sit soitella hoitajalle ja varmistaa miten asiat on.. Kaikista pahin tää hoitaja, joka viimeks mulle tuumas et "ei se inseminaatio mikään ihmehoito ole" ja muutenki ollu aina tosi ivallisen kuulonen ja inhottava!
      Onko kellään samanlaisia kokemuksia?

• lily flower

Hei! Mä oon käynyt Seinäjoen keskussairaalassa hoidossa ja mä oon kyllä saanut asiallista kohtelua. Kuka sulla on lääkärinä? Mulla on Ala-Fossi ja tykkään kyllä siitä lääkäristä ja hoitajista myös. Mulla on ultrat ja muut käynnit Seinäjoella ja itse hoito, ICSI, tehdään Tampereella. Harmi, kun sulla on tuollaisia kokemuksia!

• #niiskuneiti#

Mulla on kerran ollu tuo Ala-Fossi ja siitä kyllä tykkäsin kovasti.. mutta muut kerrat onki sitte ollu Lehto. Oikeen mukavan olonen, mutta sekoilee jatkuvasti! Mutta tuo hoitaja kelle oon nyt joutunu soitella! Pistää se niin vihaks, etten tiiä mitä teen.. Inhottavaa että tollasia ihmisiä päästetään lapsettomuus hoitajiksi! :O

• Sussu_83

Hei! Meillä on ollut lääkärinä Ala-Fossi, joka on oikein mukava. Hoitajana Lehtonen, vanhempi hoitaja, joka sekoili meillä jonkin verran verikokeiden aikojen kanssa... Mikä viivytti vähäsen ICSI-jonoon pääsyä. Muuten kohtelu on ollut ihan ok. Mieheni tosin tyrmistyi ekalla käynnillä, kun tutkimushuone oli täynnä "yleisöä".. Siis lääkäri, hoitaja ja vielä joku hoitajaharjoittelija, joka hyppäs koko ajan ovesta edes takas. Se oli aika rasittavaa. Vaikka naistentautienpolilla työskentely on hoitajille jokapäiväistä, heidän pitäisi muistaa miten aran aiheen kanssa he ovat tekemisissä ja suhtautua asiaan ja asiakkaiden kohteluun sen mukaisesti.

• #niiskuneiti#

No juurikin tämä Lehtonen, päästää suustaan ihan mitä sattuu! Ja meilläkin jouduttanut hoitoihin pääsyä hukkaamalla mieheni kokeiden tulokset ym.. Pitäis taaas kohta soittaa sinne alavatsakipujen takia, mutta taidan jättää välistä, kun kuitenki mun tuurilla se vastaa taas puhelimeen! Kaikki muut hoitajat olleet kyllä tosi mukavia!

• Sussu_83

Löysin paikan, missä kannattaa käydä antamassa palautetta saamastaan palvelusta: http://www.epshp.fi/1/potilaat_ja_vierailijat/palautteen_antaminen/palaute_poliklinikkakaynnista

Hyvän asiakaspalvelun perusta on, että pystytään ottamaan vastaan sekä positiivista että rakentavaa palautetta. Se, että kyseessä on julkinen terveydenhuolto eikä yksityinen, ei oikeuta henkilökunnalta huonompaa asiakaspalvelua. ;-)

Palautteen voi antaa nimimerkilläkin jos pelkää omalla nimellä kirjoittamista vielä huonomman palvelun pelossa. =)

• Toivova

Mulla alkas toissa päivänä menkat ja aloitin estradot laastarit jonku verran ollu mahakipua ,päänsärkyä jajotenki vetämätön olo, mutta eiköhän se tästä, 13. päivä olis ultra ja sitte saadaan tietää alkion siirto päivä, mikäli jos ja kun alkio selviytyy sulatuksesta...

Mä oon kans käyny Ala-fossin vastaanotolla ja Lehtonen ollut hoitajana ihan mukava ja asiallista kohtelua saanut, vaikka aika hosuvan tuntuinen hoitaja onkin...
      Mutta vielä parempaa kohtelua on kyllä Tampereen Avalla :)

• -

hei! Olisin kysynyt kuinka homma etenee. Mulla on huomenna aika yksityisgynekologille Seinäjoelle. Vuodesta 2008 olemme olleet ilman ehkäisyä ja en ole tullut raskaaksi.
      Olen jo 38 vuotias ja ilmeisesti Seinäjoella on yläikäraja 39 vuotta.
      Ja täytän siis tammikuun lopussa sen 39 vuotta. Onko enää mitään tehtävissä.
      Clomeja olen syönyt ja niistä ei ole ollut apua. viime vuonna minut ultrattiin ja kaikki oli ok. Ylipainoa on nyt olen laihduttanut 125-105 kg mutta tiedän että se ei ole vielä riittävästi. Ja viime kuussa oli kuukautiskiertoni sekasin mutta olen laihtunut aika nopeaan tahtiin johtui vissiin siitä. Ja jos en pääse julkisella puolella hoitoon niin kuinka se menee avalla esim. tampereella pitääkö ne laskut maksaa heti kun ne on aika kalliita.
      Ja ennestään meillä on 19 vuotias tytär.
      ja mies on 42 vuotta.
      Ja keväällä mulla oli kilpparin liikatoiminta mutta saatiin se kortisonilla pois.

• lily flower

Mulla ei kyllä ole negatiivista sanottavaa mun kohdalle osuneista hoitajista. Tampereellakin (taysissa) oli aivan mahtava henkilökunta!

Toivova, Onnea matkaan! :)

• Toivova

Hei sinä 38 vuotias..
      Me pääsimme seinäjoen naisten polilta maksusitoomuksella Tampereen Ava klinikalle, joten en osaa sanoa laskujen maksusta koska meidän ei tarvii maksaa muuta kun käyttämämme lääkkeen.. Mutta Avalla hoitoja tehdään muistaakseni 46vuotiaaseen asti.
      korjatkaa jos olen väärässä...

• toivojaonni

No niin nyt viimein uskaltauduin jatkamaan tätä meidän operaatiota..Eli kävin yksityisellä gynellä ja lupas laittaa meille lähetteen keskussairaalaan gynenpuollele lapsettomuustutkimuksiin... Sen verran yksityinen gyne valaisi asiaa että mut varmaan ultarataan ja verikokeet määrätään (n 2-3kk kuluttua pitäis tulla aika) ja sit miehen tulis jättää spermanäyte..ja sit ku spermanäytteen vastaukset tulee niin sit taas pääsis eteenpäin... ja toivoin lääkäriksi tota Alafossia... Kuinkahan kauan kestää että tulee noi spermanäytteen tulokset? ja tuleekohan ihan kotia asti vai saadaanko kuulla niistä vasta toisella gynenkäynnillä? ja mitä hormonikokeita musta otettais? osaako kukaan sanoa? ...Yksityinen gyne sanoi että mun pitäis pudottaa lisäksi painoa, Bmi on 29 ja mielellään pitäis olla

• Toivova

Onnea teille hoitoihin!
      Me saatiin spermanäytteen tulokset vasta seuraavan käynnin yhteydes..
      yleensä otetaan ainaki hiv, klamydia (pissa näytteestä), kilpirauhas arvot, muita en nyt just muista, mutta ainakin nyt nuo.. Ja myö miehen pitää käydä verikokeis, ainakin meillä...
      ja painosta en osaa sanoa koska ite oon ollu aina alipainoinen, vasta tuon esikoisen syntymän jälkeen oon saanu painon pysymään normaalis rajois, mutta eipä sekään tunnu paljoo auttaneen raskautumisen suhteen :/

• Sussu_83

Meillä miehen sperma tutkittiin kertaalleen jo yksityisellä, mutta ekan polikäynnin jälkeen halusivat vielä varmistaa toisella näytteellä. Näytteen tulokset tulivat kotiin kirjeitse. Verikokeissa käytiin molemmat, ainakin tosiaan nuo Toivovan mainitsemat kokeet otettiin molemmista.

Mä olen aina ollut normaalipainoinen, joten mahtaako painolla ja lapsettomuudella loppujen lopuksi olla paljonkaan tekemistä keskenään...

Tsemppiä kuitenkin toivojaonnillekin!

• Toivova

No niin ultrassa käyty ja hyvin oli limakalvo kasvanu joten sovittiin että ens viikon perjantaina olis alkion siirto, jos ja kun ees yks alkio selviäis sulatuksesta :)

• lily flower

Onnea matkaan Toivova! :)
        Me ootellaan kans jo kovasti seur. ICSI:ä, mutta saas nähä ehtiikö tälle vuodelle..

• Toivova

Toivotaan että pääsette vielä tänä vuonna, pidän teille ainaki peukut pystyssä :)

Eilen käytiin siirrossa ja olivat 2 alkiota sulattaneet jotka molemmat olivat jatkaneet jakaantumista toinen oli jo blastokystä vaiheessa eli tosi hyvä joten molemmat alkiot siirrettiin ja nyt siis jatkuu estradot laastarin käyttö ja lugesteronit. Nyt on pakko kyllä onnistua toivo on korkealla, ehkä vähän liiankin :) mutta nyt jännätään kaks viikkoo ja sit veritestiin :)

• lily flower

Toivon teille onnistumista koko sydämestäni! Mäki jänskään täälä ja oottelen kuulumisia :)

• ihmetyttää

Kyllä ihmetyttää tuo, että pohjanmaalla ei tueta lapsettomuushoitoja millään lailla. Lapsettomuus ja hedelmöityshoidot ovat muutenkin niin rankkoja kokemuksia, että on kohtuutonta vielä tietää, että oma kaupunki ei asiaa tue millään lailla.

Ihan oikeesti, muuttakaa pois tuollaisista suvaitsemattomista, vanhanaikaisista paikoista. Nyt on vuosi 2012, pikkaisen pitäisi asiat muuttua! Joka viides pariskunta suomessa kärsii lapsettomuudesta eli ei ole mikään pikkujuttu! Miten hoidot tulevaisuudessa järjestetään kun lapsettomia on entistä enemmän??

• Toivova

No niin se siitä taas negatiivista näytti testi ja hcg arvoki oli vaan 3.
      Että se siitä sitte..
      Nyt aloitin syömään tyroksinia kilpirauhasen vajaatoimintaan, ja uus hoito alotetaan taas heti kun menkat alkaa..

• lily flower

Voi ei!! Jaksamista ja halaus!

• Toivova

Kiitos lily flower!!
      aloitin viime tiistaina taas estradot laastarit ja ens keskiviikkona eli 17. päivä olis ultra jossa katotaan onko limakalvo kasvanut tarpeeksi jos näin ei ole niin rinnalle aloitan zumenonit. koska viime kierrossa limakalvo oli reilu 10mm:ä kun käytiin ultrassa, mutta sitten siirto päivänä se olikin enää vain jotain reilu 8mm:ä paksu. Siinä ilmeisesti yksi syy miksi alkiot ei kiinnittynyt.. eli liian ohut limakalvo.
      Olis niin ihana ruveta odottamaan ennenkö tulee 30 mittariin siihen kun ei ole enää ku pari kuukautta.

• Toivova

No niin ultras kävin eilen limakalvo oli vain 8milliä joten sain zumenonit estradotien rinnalle.. maanantaina aloitan lugesteronit ja sit viikon päästä perjantaina alkion siirtoon:)

• Tuule hiljaa

Ilmoittaudun ketjuun!
      Olemme yrittäneet tuloksetta vuoden päivät raskautumista ja alkaa olla pää aika tavalla sitä itseään täynnä.
      PCO on todettu ja lääkityksenä olen alusta pitäen käyttänyt Terolutia. Olen saanut tikuttamalla ovulaation aikaiseksi, mutta ei tuloksia.
      Clomifenia olen käyttänyt nyt kolmen kierron ajan, mutta se saa vain voimaan pahoin.
      Nämä lääkkeet olen saanut siis Seinäjoen lääkäritalon Iiris Terävältä. Hän tuntui ottavan tosisaan, vaikkakin ikävää oli, että miestä ei päästänyt tutkimushuoneeseen.
      Nyt Perhesuunnitteluneuvola otti tosissaan, kun soitin ja sanoin, että nyt on kulunut SE VUOSI. En ymmärrä sitäkään, että miksi sellaisia määräaikoja voidaan kenellekään sanoa.
      Perhesuunnittelu antoi nyt lähetteen lääkärille ja olen menossa tutkimukseen, josta mihin lie seuraavaksi laittavat eteenpäin. Kysyisinkin nyt teiltä jo viisaammilta kanssakulkijoilta, että tulisiko meidän olla yhteydessä AVA klinikkaan tmpereelle nyt heti yhteydessä itse, vai saako tosiaan Seinäjoelta mahdollisesti sinne lähetettä?

Voimia teille jokaiselle! Rankka on ihmisen polku. ..

• Toivova

Moi Tuule hiljaa!
      Kerron sulle ensin pari faktaa, eli ite söin kans lapsettomuushoitojen alussa teroluteja ja clomifeniä puolitoista vuotta tuloksetta, Nämä määräsi myös iiris terävä. kunnes pyysin lähetteen eteen päin, jonka myös sain... sitte inseminaatiot ja yks ivf josta syntyi lapsi..(Hoitoja takana 5 vuotta) Tosta keräyksestä saatiin 6 alkiota joista jäi 5 pakkaseen, ne siis vielä laitettiin lääkkeellisissä kierroissa julkisella puolella n. vuosi sitte joista kaikki negatiivisin tuloksin, mutta kun alkiot loppu ja piti aloittaa uudet hoidot. jouduttiin uudelleen puolen vuoden jonoon, mutta meidän yllätykseksi siis saatiin maksusitoomus Avalle.
      Sä voit olla itse yhteydessä Ava klinikkaan, en ole varma antavatko lähetettä sieltä yksityiselle. Me siis päästiin maksusitoomuksella Avalle. joka meilläkin nyt sitte loppuu tän pakastealkio siirron jälkeen.. Joten täytyy ilmeisesti ottaa yhteyytä seinäjoen keskussairaalaan kustantavatko meille vielä toisen hoidon,Lääkkeet joudumme toki itse ostamaan.. Mulla siis PCO ja taaksepäin kallistunut kohtu (en tiedä vaikuttaako asiaan) ja nyt vielä kilpirauhasen vajaa toiminta ja miehellä todella laiskat siittiöt... Näin ollen meillä todella huono mahdollisuus tulla luomusti raskaaksi..

En tiedä oliko tästä nyt sulle paljoo apua, mutta tämmösen nyt sain kirjoitettua. Avalla on ainaki tosi mukavaa henkilökuntaa..

• Tuule hiljaa

Hei Toivova!

Kiitos hurjasti omasta tarinastasi. Tuntuu, että näitä tarinoita ei kuule milloinkaan liikaa ja milloinkan en tiedä tarpeeksi. Jos jotain positiivista olen tästä helvetistä löytänyt, niin se, että en ole yksin tässä maailmassa, enkä tässä maakunnassakaan. Elämä on nyt heitellyt kaikella mahdollisella tavalla kurjuuttaan esiin, mutta koitan olla sinnikäs ja vahva. Samaa toivon teille! Totisesti. Ei tälläista polkua kuuluisi kenenkään kulkea.
      Ihana kuulla, että hoidot tuottivat teillä tulosta, eikä vuosien odottelu ollut turhaa! Se, mitä oma pää joutuu prosessin aikana kuitenkin käymään läpi, on jotain niin musertavaa, että ei voi uskoa omia tunteitaan aidoiksi. On niin itsekäs olo.
      Soitin Tampereen AVA- klinikalle ja vastaanottovirkailija osoittautui erittäin mukavaksi ammattilaiseksi, joka otti minut tosissaan. Kertoi, että netisä voi varata lääkäriajan lähes mille viikolle halua. Omien voimavarojen mukaan. Tämä helpotti paljon, sillä tuntuu, että täällä ei oteta tosissaan. Se, että jos jokaiselle määrätään vuosi odottelua, ennen eteenpäin viemistä, voi olla aivan liian pitkä aika toiselle ja toiselle oikein sopiva. Ei mielestäni ketään voida laittaa samaan muotttiin, että näin sen kuuluu mennä. Ei missään tapauksessa.
      Olisi kiva, jos voisit kertoa enemmänkin kokemuksistasi ja jakaa tarinaasi minulle blogini välityksellä! Blogiosoitteeni on http://jakunvihdoinkohtaamme.blogspot.fi/

Jaetaan yhdessä tämä kivinen tie.

• Toivova

Moikka!

Niin tuttua lapsettomuus, elämä ilman lapsia tai 1 lapsen äitinä eläminen on aivan käsittämättömän pelottava asia. Ite oon aina halunnut paljon lapsia
      ja nyt se taitaa jäädä haaveeksi. Toisen lapsen kaipuu syvä, toki oon onnelinen kun olen yhdenki lapsen tähän maailmaan saanut vaikka sitä en tavallaan itse synnyttänytkään koska jouduttiin sektioon, Sen kokemuksen haluaisin vielä saada, mutta miksi se on niin vaikeaa, miksi elämä on niin epäoikeuden mukaista. Me ollaan mieheni kanssa oltu 11 vuotta yhdessä joista 7vuotta kihloissa ja ja pian 5vuotta naimisissa ja tästä yhdessä olo ajasta 4vuotta sain suostutella ja kysellä mieheni halua tulla isäksi ja kun vihdoin hän halusi tulla isäksi sain kuulla että minun on todella vaikea tulla luomusti raskaaksi, se hetki pysäytti täysin. Mutta nyt täytyy sanoa että onneksi tähän asiaan on saatavilla apua ja osaavia lääkäreitä ja hoito henkilökuntaa. Ilman heitä en olisi tätä pientä ihanaa lasta saanut..

Nyt toivon teille onnea ja hyvä kun pääsit soittamaan Avalle ja sait ymmärrystä tilanteeseen se auttaa jo paljon kun pääsee puhumaan jollekkin.
      oma mieskään ei ymmärrä sitä tuskaa ja tunnetta mikä sisimmässä kalvaa. Meillä ainakin mies uskoo nykyään enemmän näihin hoitoihin kun mitä itse ja antaa sitä toivoa myös minulle..Mutta jotenkin sitä ei vaan enää jaksa uskoa niin monen negatiivisen testin jälkeen,että meille vielä onni suotaas.
      Mutta katotaan nyt ainakin vielä tämä kerta, mitä tuo tullessaan...

Ps. Kirjoitin nyt vielä tänne en oikeen osannut tota blogi juttua käyttää, pitääkö sinne kirjautua ensin tai jotain??

• Tuule hiljaa

Hei Toivova!

Ei mielestäni pitäisi ensin kirjautua, sillä kirjoitan sitä ihan yleisesti näkyviin. Tervetuloa lukijoihini, ajatuksemme kohtaa täysin samalla aaltopituudella! Toivon kaikkea hyvää sinulle ja perheellesi.
      Onneksi huomista ei voi tietää etukäteen.

• Toivova

No niin alkio siirrettiin eilen, olivat klinikalla sulattaneet kaksi alkiota, joista valitettavasti vain toinen selvisi, mutta hyvä näinkin. toivottavasti on se oikea joka jaksais pysyä kyytis loppuun asti, ( toivossa on hyvä elää) Limakalvo oli 12.5milliä joka oli aivan hyvä, siis estradotlaastarien ja zumenonien yhdistelmä toimii mulla paremmin kuin toinen vain yksikseen. oonko sitte syöny jo niin paljon hormoneja ettei palkästään toinen riittä vahvistamaan limakalvoa... vaikee sanoa.. no nyt jatketaan lääkkeitä ja odotetaan 2 viikkoa. Ilmoittelen sitten taas teille kun tulos on selvillä.

Tsemppiä myös kaikille kanssa sisarille :)

• lily flower

Moikkelis! Tänään tuli postia, että joulukuussa on toisen icsin suunnittelu. Eli hoito tuskin ehtii tälle vuodelle joulutauon vuoksi, mutta onneksi toi aika tuntuu menevän nopeesti. Tsemppiä taas Toivova!

• Toivova

Kiitos!

Saa nähä onnistuuko tälläkään kertaa, toivo on toki korkealla ja oon koittanut ottaa rauhan merkeissä.. Nyt on harmiksi tullut vielä inhottavat peräpukamat, mitä ei ennen oo ollu, en tiä onko sitte lääkkeistä johtuvaa vai mistä lie..

Ihanaa kun saitte vielä postia tälle vuodelle, on mitä odottaa alkuvuodesta.
      Tosi nopeesti on vuosi menny, n. vuosi sitte aloitettiin nämä hoidot taas ja aika toivottomalta näyttää.. no jos ei tämäkää tuota tulosta niin me päätettiin pitää loppuvuosi taukoa koko touhusta ja katotaan kans sitte ens vuonna uudelleen..
      mutta täs nyt on viä viikko piina-aikaa jäljellä, niin katotaan tämä nyt ensi loppuun :)

• toivojaonni

No niin nyt tuli viimein meillekkin aika joka olis jo parin viikon päästä :) iik jännittää ihan hirveästi ja pelottaa mitä sanotaan... kutsussa ei kyllä kerrottu mitään mitä tehdään :O Ja suurimmaksi osaksi ihmettelen sit että miehelle tuli eri aika kuin minulle, tosin molemmat ovat peräkkäin mutta silti..muistaako kukaan mitä ekalla kerralle tehtiin ja miks meillä on miehen kanssa eri ajat?

Toivottavasti teillä toivova tärppäis. Olis kiva kuulla että edes jollakin toive toteutuis

• Toivova

Menin sitte tekemään testin jo tänään vaikka virallinen testi päivä on vasta huomenna ja negatiivinen sieltä tuli, no koitan viä aamulla tehä uuden testin ja toivon että se jollain ihmeen konstilla muuttuu plussaksi...

ihanaa toivojaonni kun saitte ajan lääkärille, uskon että jännittää, itteeki jännittää aloittaa hoidot aivan alusta...

En nyt uskalla sanoa mitä ekalla kertaa oli kun en muista, mutta toi aika juttu on sen takia molemmille eri, että saatte pitemmän vastaanotto ajan eli olikahan se ny 20 20 minuuttia eli 40minuuttia yhteensä niin siinä sitte kerkiää jutella ja tutkia paremmin kun se että olis vaan yksi 20minuutin vastaanottoaika, joten Meette vaan yhdessä vastaan otolle, niin me ollaan aina tehty. Mies on aina mukana vaikka olis vaan pelkkä kontrollikäynti. Täältä toki on niin pitkät ajomatkat sairaaloihin niin ihan senki takia mies on mukana ja onhan se itellekki mukavempi ku ollaan yhdessä kun yhteinen asiahan tämä on..

Mutta onnea matkaan ja kirjoittelehan taas :)

(Toivottavasti saat selkoa tosta mun tekstistä ;))

• Toivova

No niin Negatiivinen tuli jälleen kerran..
      Klinikalle soitin ja päätettiin että pidetään loppuvuosi taukoa täs asias ja katotaan ens vuonna uudelleen...

• lily flower

No voi ei! Toivotaan, että tauko tekee teille hyvää ja uusin voimin sitten eteenpäin!

Toivojaonni: meilläkin oli ekalla käynnillä molemmille oma aika. Yhtäaikaa mentiin, ensin juteltiin, sitten tutkittiin mut (ultrattiin munasarjat ja kohtu, otettiin näyte klamydian tutkimiseen) ja viimesenä tutkittiin mies (tunnusteltiin kivekset). Molemmilta meni oma poli-maksu. Lopuksi sovittiin verikokeet molemmille ja mulle munatorvienaukiolotutkimus.

• Toivova

Heippa!

Nyt varasinki ajan homeopaatille, en tiedä mitä mieltä olette kyseisestä asiasta, mutta ajattelin kokeilla jos vaikka sais edes kierron säännölliseksi ilman hormooneja. mullahan kierrot on muuten aivan mitä sattuu...
      Jos jollakin on homeopatiasta kokemusta kuulisin niistä mielelläni??

• Tuule hiljaa

Homeopatiasta ei minulla ole kokemusta, mutta vyöhyketerapiaa olen kokeillut. Se on ainakin laittanut veren kiertämään kerta toisensa jälkeen ja munasarjojen painelu on ollut alkuun hyvin sietämättömän oloista, mutta kerta toisensa jälkeen helpompaa. Suosittelen lämpimästi kokeilemaan!

Meillä on tällä hetkellä sellainen tilanne, että tampereen ava- klinille ohjauduimme omatoimisesti ja viime viikolla oli ensikäyntimme. Käynti meni kuten olin ajatellutkin, toivoa ei haluttu meissä menettää, mutta ymmärrettiin tuskamme ja annettiin uskoa nykylääketieteeseen.

Päädyimme oikaisemaan rankat pistoshoidot ja siirtyä heti ensi vuoden alusta koeputkihedelmöitykseen. Tämän vuoden loppuun kokeilemme vielä halpakokeiluna Diformin retard lääkkeen sekä Anastrozol lääkkeen raskautta mahdollistamaan, Omasta tahdostamme kuitenkin päädyimme siihen, että mikäli raskaus ei näytä tulostaan vuoden vaihteeseen mennessä, lähdemme tammikuussa hedelmöityshoitoihin. Elämme jännittävää elämää, vaikka skeptisyyteni onkin läsnä joka hetki..

Onko teillä kokemuksia näistä saamistani lääkkeistä? Itselleni clomifen- lääkitys ei ollut sopiva, vaan aiheutti oksentamista ja päänsärkyä.. Joten nyt mennään näillä lääkkeillä!

Mitä teille muille kuuluu? Toivottavasti askel parempia ajatuksia!

• toivojaonni

Hei!

No niin nyt on eka käynti takana lapsettomuuspolilla ja nyt tuntuu että mennään hurjaa vauhtia eteenpäin, ainakin nyt tuntuu siltä.. Kävin verikokeissa viime viikolla ja mies jätti toissaviikolla jo spermanäytteensä. Mulla hormonikokeet sen verran koholla että luultavasti en ovuloi ollenkaan. Oon tehnyt kotona noita ovulaatiotestejä ja kaikki on näyttänyt negatiivista joten aavistin että tässä asiassa varmaan jotain häikkää on. Ultrattiin kohtu ja munasarjat, ne ok eikä lääkärin mielestä ole pco mitä minulla on epäilty ennemmin. Miehessä kaikki ok, siemennesteanalyysi erinomainen. Eli suunnitelmissa on nyt munsarjojen aukiolotutkimus joka kuulemma sattuu ja paljon :/ Jos putket on auki, kokeillaan ensin clomifeneillä ja sitten mennään inseminaatioon. Tosi paljon tuli informaatiota miten tästä edetään että oon ittekkin ihan pää pyörällä että mitä tässä nyt tapahtuu ja mitä mun piti muistaa seuraavaksi tehdä, soittaa jne :o nyt odotellaan tää kierto loppuun ja ensi kierron alusta heti se munasarjojen aukiolotutkimus...tietysti tässä venyttää nyt se että joulu on tulossa... Lääkäri sanoi että nyt edetään mun munasarjojen ja kierron mukaan.. Varoiteltiin jo että clomien aikana tulee paljon uä pienen ajan sisällä...Mietityttääkin nyt se miten ihmeessä saan sumplittua työvuoroni siten että pääsen käymään seinäjoella asti, ilman että kukaan saa töissä tietää meidän hoidoista...

Muhun iski toivonkipinä heti sen käynnin jälkeen... Lääkäri loi niin paljon muhun toivoa ja sanoi lähdettyämme että laitetaan vipinää kinttuuhin ja tehdään meille lapsi

• Toivova

Toi mun homeopaatti sanoi jolta aikaa varasin että hän tekee myös akupunktio hoitoja joita voitaisiin yhdistää homeopatian kans niin saadaan tehostetumpi hoito.. täytyy nyt ainaki kokeilla eikai siitä haittaakaan ole :)..

Ihanaa Tuulehiljaa kun olette päässeet eteenpäin, minulla ei ole noista lääkkeistä kokemusta, mutta toivotan teille paljon onnea matkaan..

Toivojaonni Onnea myös teille tuleviin koitoksiin, Ihanaa kun olet saanu painoa alaspäin, se tuntuu varmasti hyvältä ja kun tietää että nyt se pieni ihme vois olla mahdollista saada hoitojen avulla. Voin sanoa että rankaa tulee olemaan kaikkine hormooni kiukun puuskineen, mutta kun tietää minkä palkinnon siitä saa niin kyllä sen kestää... Tsemppiä kovasti!

Toivon kans kovasti että meillä kaikilla olis pieni nyytti sylis ens vuonna, olis se vaan niin ihanaa :)

• Sussu_83

Moi moi!

Täytyy pitkästä aikaa päivittää kuulumisia... Tänään tuli postissa aika IVF hoitojen suunnitteluun tammikuuksi. Eli alkuvuodesta päästään mekin taas hommaan kiinni, kun nyt on ollut tämmönen hiljainen kausi. :)

Onnea ja jaksamista meille kaikille asian eri vaiheissa "painiville"!

• Toivova

Hieno homma Sussu_83, onnea hoitoihin kun ne aloitatte.

Ite kävin tänään homeopaatilla ja sain samalla akupunktio hoitoa, oli ihana kokemus.
      nyt onki kohdus tuntunu jotain nippailuja..
      katotaan nyt mitä tämä tuo tullessaan vai tuoko mitään, jää nähtäväksi..

• lily flower

Heissan!

Nyt on suunnittelukäynti takana ja 2. icsi suunniteltu tammikuulle. Muuten samalla kaavalla, mutta Puregon vaihtui Menopuriksi ja annos suurempi. Millaisia kokemuksia teillä on Menopurista?
      Nyt on taas jotenki helpotunu olo, kun jotain alkaa tapahtua. Tää 4 kuukautta on tuntunu aika pitkältä ajalta toisinaan...Hyvää Joulun odotusta teille kaikille!

• Toivova

Hyvä lily flower kun ootte päässeet eteepäin ja aloitatte toisen hoidon, mulle on vaan puregon tuttu joten en osaa sanoa menopurista, mutt toivottavasti täällä on joku joka osaa siitä kertoa...

mun täytyy nyt kyllä kehua homeopatiaa ja akupunktiota oli meinaan kierto vain 29 päivää kun se yleensä on yli 30 päivää - 6kuukautta niin uskon kyllä että noista on ollu apua, keskiviikkona pitääs mennä akupunktioon, saa vähä rentoutusta kohtuun ja munasarjoihin....

ihanaa joulua kaikille kanssa sisarille ;)

• toivojaonni

Moi!

Vaihteeksi tänne informoimaan meidän taivalta...Aloitin clomifenit heti seuraavasta kierrosta, ei minkäänlaisia sivuvaikutuksia vaikka napostelin niitä 2 tabua/pv.. Pääsin ku pääsinkin ennen joulua munasarjojen aukiolotutkimukseen, auki olivat eikä edes juurikaan sattunu :) Lupaavasti sielä kasvoi myös hyvänkokoinen munasolu joka olis pitäny irrota jouluna. Kovasti sitten peittoa heiluteltiin mutta sunnuntaina alkoi menkat :/ Tiesin jo lähes etukäteen ettei tärpänny, oli sellanen olo ja kun ei kerta minkänlaisia raskausoireita tullu niin tiesin menkkojen alkavan :/ Jotenkin olin nin toiveissani kuitenkin koko joulun että nyt tärpää kun taas lääkäri selitti ettei mitään vikaa meistä löydy jne. Nyt soitin sitten lapsettomuuspolille ja suunnitelmana on ottaa taas toisen kierroksen clomia, sitten uä jossa katsotaan onko clomit tehonnut, mahdollisesti joku munasolun irrotuspiikki (lääkäri oli heittäny ilmaan ettei se munasolu välttämättä irronnut ja siksi en jouluna raskautunu) ja sen jälkeen inseminaatio, mikäli mun ovulaationi mahd ajoittuu arkipv. Mä en kuitenkaan usko tohon ettei se munasolu olis irronnu. Mulla oli nimittäin jouluna niin munasarjat kipeet että jouduin ottaa niihin ihan panadolia. Seuraavana pv tulikin sitten rinnat kipeeksi, ja alapäästä ei tullut minkäänlaista limaa.. Eli luultavasti munasolu irtos ja hormonitaso romahti sen verran että siksi noi oireet. Siksi en oikein usko että syy nyt tähän tärppäämättömyyteen olis se irtoamattomuus. Mutta kun miehen simpoissakaan ei oo mitään vikaa niin miksi meillä ei tärppää? Mä en käsitä tätä ollenkaan.....

Mutta nyt sitten taas katotaan tämä kierto.. Kuitenkin noiden menkojen alkaminen tuntuu aina lähes pieneltä kuolemalta ja mieli on maassa. Kuitenkin tästä aletaan taas nousta ja toivoa tähän kiertoon luomaan...

Plussatuulia meille kaikille

• haaveilija++++

Me ollaan kans selittämättömiä ja onhan se vaikea ymmärtää että miksi ihmeessä ei tärppää kun mitään syytä ei ole löytynyt! Meillä on ennastaan "luomulapsi" mutta toista ollaan yritetty yli 2 vuotta!! Toinen epäonnistunut inseminaatio takana ja kolmas vielä tehdään ennenkuin siirrytään rankempaan sarjaan. Oltaisiin päästy jo toisen inseminaation epäonnistumisen jälkeen koeputkihedelmöitykseen mutta ajateltiin että jos kokeillaan vielä kun onhan se huomattavasti kevyempi hoitomuoto kaikinpuolin. Nyt kuitenkin tämä kolmas tehdään rankemmilla hormooneilla, ilmeisesti testataan hormonien tehoa koeputkea ajatellen.. jotain tuollaista lääkäri selvitti. Mä vaan niin inhoan tuota piikittämistä että jo ajatuskin inhottaa.
        Mulla ei muuten ollut silloin kun olin raskaana mitään raskausoireita ennen plussausta.. eli ei se oireettomuus välttämättä huono juttu ole :)

• Sussu_83
        haaveilija++++ kirjoitti:

Me ollaan kans selittämättömiä ja onhan se vaikea ymmärtää että miksi ihmeessä ei tärppää kun mitään syytä ei ole löytynyt! Meillä on ennastaan "luomulapsi" mutta toista ollaan yritetty yli 2 vuotta!! Toinen epäonnistunut inseminaatio takana ja kolmas vielä tehdään ennenkuin siirrytään rankempaan sarjaan. Oltaisiin päästy jo toisen inseminaation epäonnistumisen jälkeen koeputkihedelmöitykseen mutta ajateltiin että jos kokeillaan vielä kun onhan se huomattavasti kevyempi hoitomuoto kaikinpuolin. Nyt kuitenkin tämä kolmas tehdään rankemmilla hormooneilla, ilmeisesti testataan hormonien tehoa koeputkea ajatellen.. jotain tuollaista lääkäri selvitti. Mä vaan niin inhoan tuota piikittämistä että jo ajatuskin inhottaa.
        Mulla ei muuten ollut silloin kun olin raskaana mitään raskausoireita ennen plussausta.. eli ei se oireettomuus välttämättä huono juttu ole :)

Hei taas!
        Viime viikolla oli suunnittelukäynti polilla ja homma tuntui nyt lähtevän reippaasti käyntiin. Popsin tässä pari viikkoa Primolutia, jotta menkat ei vaan tulis "vielä". Kätevä tunne muuten koko ajan alamahassa niistä. Toivon mukaan siis menkkojen pitäis alkaa tabujen lopettamisesta parin päivän sisään, jonka jälkeen varsinaisen pistoshoidon aloitus ja ultrat ym. mitä tähän nyt kuuluu. ICSI-hoito punktioineen ja siirtoineen tähdätään viikolle 9. Että eipä tässä nyt hirveesti sitä "jännittelyaikaa" jää...toivotaan vaan parasta. :)

• Mariannen80

Itse söin 4 kiertoa clomifenia, viimeiset kahdella tabletilla. Kesällä halusin pitää tauon. Lääke toki vaikutti vielä, joten luomuraskaus tämä ei ole, mutta heti lopetettuani lääkkeen tulin raskaaksi. Se vissiin kertyy elimistöön ja monet ovat raskautuneet kurin jälkeen, lääkärini mukaan.

• lily flower
        Mariannen80 kirjoitti:

Itse söin 4 kiertoa clomifenia, viimeiset kahdella tabletilla. Kesällä halusin pitää tauon. Lääke toki vaikutti vielä, joten luomuraskaus tämä ei ole, mutta heti lopetettuani lääkkeen tulin raskaaksi. Se vissiin kertyy elimistöön ja monet ovat raskautuneet kurin jälkeen, lääkärini mukaan.

Linjoilla taas! :)

Nyt on piikitykset ja punktio ohi tältä toiselta ICSI- kierrokselta. Torstaina on alkion siirto. Tämän kertainen punktio sujui kivuttomammin, vaikka munasoluja saatiin enemmän. Mulla oli kyllä aika hyvä lääkityskin. Eipä täs taas muuta kuin piinaavat 2 viikkoa testin tekemiseen. Toiveet on korkealla!
        Onnea matkaan Sussu_83!

• toivojaonni

Moi!

Nyt on inseminaatio ohi. Eli popsin taas noita clomia 2tbl/pv kierron alkupäivinä. Kierron puolessa välissä alkoi rusehtava vuoto ja sen jälkeen alkoikin poikkeuksellisesti menkat.Syytä tähän ei löytynyt joten inseminaatiota jouduttiin siirtämään seuraavaan kiertoon. Heti seuraavassa kierrossa eli aika pian menkkojen alettua aloin syömään clomia taas 2tbl/pv.Kierron puolivälissä uä jossa todettiin kohdun limakalvon olevan aika ohut (en muista nyt niitä mittoja mutta näin lääkäri sanoi.) Hyvänkokoinen munasolu sielä kuitenkin kasvoi. Tuon limakalvon ohuuden vuoksi lääkäri aluksi ajatteli ettei tässä kierrossa tehtäisi inseminaatiota ollenkaan koska hedelmöittynyt munasolun on vaikea kiinnittyä siihen. Olin kuitenkin niin epätoivoinen ja sanoin lääkärille etten jaksa enää odottaa. Sain heti reseptin pregnyl piikistä joka irrottaisi munasolun inseminaatiota varten. Kahden pv kuluttua piikistä oli inseminaatio. Miehen simpat olivat taas hyvälaatuisia mutta voi kauheaa kun inseminaatio oli kivulias. Lääkäri ei meinnannut saada katetria kohtuun koska kohdunsuu oli niin tiukasti kiinni. Vannotti kuitenkin että seuraava inseminaatio olisi helpompi ja meidän tapauksessa inseminaatiota voisi kokeilla useamman kerran kun ollaan selittämättömiä.

Eli nyt sitten odotellaan menkkojen alkua. Lääkäri kyllä sanoi että pregnyl piikistä voi tulla todella kovat irtoamis oireet mutta minulla ei taaskaan ollut mitään oireita. Joten pahoin pelkään ettei munasolu irronnutkaan :/ tosin ei tullut clomistakaan oireita ja se silti toimi :) Menkkojen tulisi alkaa muutaman päivän kuluttua, tänään on kyllä ollut sen verran kovat menkkakivut joten ounastelen niiden alkavan:/ Mutta mieltäni kuitenkin rauhoittaa tieto että inseminaatiota voidaan kokeilla toistamiseen, että jos sitten toisella kerralla tärppäisi :)

Plussa onnea meille kaikille kuitenkin:)

• Hyvin hoiti

Yksityisellä terveysasemalla ja jonotukseen jälkeen sairaalassa. Hyvin toimi ja töistä jouduin ottaa pari päivää vapaata tai saldoja. Työajaksi noita hoitoja ei saa. Asun pienessä kaupungissa Vaasa-Oulu välillä. En usk että paremmin olisi hoidettu muualla, erikoistuneet lääkärit täälläkin.

• lily flower

Tää on kyllä todellista piinaa!! Pp12 mennään ja joka vessakäynnillä pulssi nousee. Kaikki mahdolliset menkkojen alkamisoireet on ollu pari päivää, paitsi, että viime yönä alkoi inhottava kuvotus ja on jatkunut melkein koko päivän. 2 pävää vielä testiin, viimeksi alkoi vuoto pp13. Mä oon ihan paniikis! Toiveet on korkella, eli alas rysähdetään oikein kunnolla jos testi näyttääkin negaa.
      Mites teillä muilla menee?

• lily flower

Mä oon nyt todella, todella hämilläni!! Ekassa icsi:ssä vuoto alkoi pp13, testasin varmistaakseni, eikä testissä minkäänlaista viivaa. Nyt toisessa icsi:ssä ruskeaa vuotoa pp13 illasta asti, ajattelin jo, että se oli sitten siinä! Tein testi pp14 aamuna, testissä haamu, en vielä innostunut. PP14 illalla uusi testi, tuloksena taas haamu. Hain apteekin testin, jonka tein pp15 aamulla, selkeät 2 viivaa, joskin testiviiva haalempi kuin toinen. Edelleen vähäistä ruskeaa vuotoa. Vielä ei voi tuulettaa, mutta on tämä aika mieletön tunne, kun elämänsä ensimmäisen raskaustesti-plussan näkee!! Riemuitsen kyllä vasta, kun veritesti on tehty..

• kaisa18

Lily flower, vuoto ei välttämättä tarkoita että menkat alkaisi vaikka menkkamaista juilimista ois. Mulla alko menkkamaiset juilimiset 2 päivää alkion siirrosta ja kesti reiluviikon ja sitten katosivat muutamaks päiväks ja sitten alko kipu muuttumaan lievemmäks tuikkivaks jomotukseks. Tein alkionsiirrosta 10 kiertopäivänä jo haamun ja en meinannu uskoa,sitten ostin clearbluen ja näytti viikot 1-2. Ja veritestissä positiivinen. Mulla tuli ihan haaleaa vuotoa ja lääkäri sano että ei kannata huolestua. Ihan rauhassa kannattaa ottaa,tietysti paremmin sanottu kun tehty. Meillä oli eka icsi ja plussa tuli,pieni pelko mukana matkassa,mutta täytyy yrittää iloita edes vähän tästä plussasta,vaikka itekkin ramppaan jatkuvasti vessassa ettei ala vuotaan :( Mulla on pieni polyyppi kohdunsuulla jonka ei pitäis häiritä raskautta,saattaa vähän vuotaa. Tsemppiä matkaan ja osta tuo clearblue niin saat varmuuden itsellesi,se on yhtä tarkka kun labratesti ja voi tehdä siis jo ennen virallista testi päivää.

• lili flower

Kiitos tsempistä kaisa18 ja Onnea odotukseen! Tein tänään, pp16, uuden testin ja plussa vain vahvistuu päivä päivältä :) Haen kyllä sen clearblue:n vielä tänään ja käyn sitten maanantaina veritestissä. Vuotoakin on edelleen. mutta on pysynyt vähäisenä ja ruskeana.

• kaisa18

Onnittelut Lilly flower,olet raskaana kyllä se nyt siltä vaikuttaa

• toivojaonni

Paljon onnea Lilly flower

• lily flower

Onnea toivojaonni!!

• Sussu_83

Onnittelut plussanneille! :)
      Täällä jännitys tiivistyy..!! Tänään pp13 eli huomenna virallinen testauspäivä...Koko ajan pelottaa, että menkat turahtaa, mutta silti yritän pitää toivoa yllä. Vatsassa on ollut erikoinen tunne pari päivää ja se just pelottaa. Kaikki toivo on ekan hoitokierroksen jälkeen tässä, koska pakastimeen ei jäänyt mitään. :'(

• toivojaonni

Täältä kuuluu huonoja uutisia. Vloppuna alkoi runsas verinen vuoto jonka seassa hyytymiä. Kävin ma verikokeissa ja raskaushormoni oli normaali viikkoihin nähden. Kuitenkin se vuoto jatkui niin eilen kävin taas verikokeissa, raskaushormoni oli laskenu reippaasti. Tehtiin uä ja kohtu oli täysin tyhjä, keskenmeno. Kyllä nyt on niin paha olo ja surettaa etten tiedä miten tästä selviää... Mä ehdin jo niin ajatella sitä vauvaa

• Sussu_83

Voi ei! Voimia sulle toivojaonni.

• lily flower

Voi ei, halaus sulle toivojaonni! :(
      Sussu_83 kannattaa tosiaan testata vielä, mulle kävi niin, et testauspäivänä näkyi niin haalea viiva, että luulin sen olevan vain viivan paikka. Vasta 3 päivää varsinaisen testipäivän jälkeen näkyi kunnon viiva.
      Mä kävin ultrassa tiistaina ja kyllä sieltä sikiö ja sykekin löytyi! :) Kyllä siinä kyynel vierähti. Nyt vain täytyy toivoa enkeleitä matkaan, että kaikki menisi hyvin. Lähetän niitä enkeleitä myös teille toivojaonni ja Sussu_83!

• Toivova

Voi harmi toivojaonni, tuo on kyllä aivan kamala kokemus..
      itellä ekasta inseminaatiosta alko raskaus joka sitten ekassa varhais ultrassa todettiin tuulimunaksi joten mulle jouduttiin sitten tekemään lääkkeellinen keskenmeno, se on niin kamala tunne kaiken kärsimyksen jälkeen..
      Me ollan nyt 3kk:den tauon jälkeen menossa huhtikuun 5. päivä seuraavaan ivf/icsi suunnittelukäynnille, joka onkin sitten meidän viimeinen kerta yrittää raskautta julkisella puolella. Todellaki toivon että tuottais tulosta...

Voimia sinulle Toivojaonni ja rohkeasti eteenpäin vaikka se varmasti tuntuu nyt pahalta!

Plussanneille paljon onnea!

• Sussu_83

Eihän se nega miksikään muuttunut varsinaisen testauspäivän jälkeen ja menkatki alkoi ilmoitella tulostaan. Joten eka kierros ei tuottanut tulosta, kaikesta toivosta huolimatta, mutta harmittihan se suunnattomasti... Eniten kuitenkin pohditutti jonot seuraavaan hoitoon. Meillä kun ei tosiaan pakkaseen jäänyt mitään, vaikka tuoresiirtovaiheessa jakautumaan lähteneitä oli 6 siirrettävä. Olin jo henkisesti valmistautunut, että taas jonotellaan se 6kk, mutta yllätyksekseni seuraava suunnittelukutsu tuli jo toukokuun alkuun, eli varmaan kesäkuun tienoilla seuraava hoitorumba. :) Jotenki hassua olla iloinen toisesta hoitokierroksesta, mutta ajatuksena se tuntuu jotenkin rennommalta, kun nyt tietää mitä tuleman pitää kaiken piikittelyn, punktion, oireiden ja itse siirron kannalta. Eli positiivisen mielin täällä ollaan. :) Murehditaan sitten vasta, kun on sen aika. Kaiken kaikkiaan olen sitä mieltä, että tämmöset murheet/vaivat/koettelemukset annetaan vain vahvimmille ja ne kasvattaa (niin kliseiseltä kuin kuulostaakin :D). Keväistä pääsiäisviikkoa kaikille kanssasisarille!

• Toivova

Pahoittelut negasta Sussu_83 .
      Toivotaan että tärppäis seuraavasta hoidosta.
      Itekki ihmettelin kun päästiin nopeesti suunnittelukäynnille kun soittelin helmikuus naistenpolille ja sielä sanottiin että pistetään jonoon. niin menikähän kuukausi soitosta kun tuli suunnittelukäynti kutsu huhtikuun alkuun, ettei sielä noi jonot oikeen pitkiä nytte ole, onneks :)

Mua vähä jänskättää noi piikkien pistely vaikka on jo kolmas ivf hoito niillä alkamas
      ja varsinki punktio päivää jännitän varmasti aikalailla, erellinen punktio kun oli pirun kivulias..
      Mutta eiköhän se siitä nyt jotenki mee kun tietää että siitä sen ihanan pienen palkinnon voi saada..

peukut pystyyn tulevaan!

• Toivova

Hei kaikki!

Käytiin eilen suunnittelukäynnillä ja voi sitä ihmettä mikä ultrassa näkyi.
      Siellä selvisikin että oon raskaana, se on vielä tosi alussa, mutta oli selvästi kyse alkuraskaudesta. siitä lääkäri sitte ihmettelyjen jälkeen passitti hcg verikokeeseen jossa veriarvo oli yli 5000 joten raskaana ollaan ja vieläpä ihan luomusti.
      Tämä on jotain aivan ihmeellistä mitä en vielä itekkään oikeen tahdo uskoa.
      kun ekaa lasta yritettiin 5 vuotta ja nyt tätä toista yrittäessä vuosi hypättiin hoidoissa, mutta sitte päätettiin pitää taukoa ja rupesin käymään akupunktiossa jossa kävin jotain 4 kertaa ja aloitin samalla homeopaattisen lääkkeen ja vehnänalkioöljyn ja b-vitamiinien syönnin, siis jollain näistä tai kaikista yhdessä on ollu apua ja mulla siis pco ja taaksepäin kallistunut kohtu. ja todellinen IHME tapahtui.
      Ens viikolla uudestaan verikokeeseen ja ultraan
      On tämä vain ihmeellistä.. Tovottavasti kaikki sujuu hyvin loppuun asti...

jos joku haluaa kokeilla noita samoja keinoja mitä mulla oli käytössä niin olkaa hyvä, vitamiinit on ainakin hyvästä :)

• Tuule hiljaa

Paljon onnea Toivova

• toivojaonni

Hei!

Onnea toivova, täyty sanoa että täydellinen ihme :)

Me jatkettiin heti hoitoja keskenmenon jälkeen kun uusi kierto alkoi vaikka aluksi epäröin sitä. Toi keskenmeno oli niin rankka kokemus että kaikki tuntui kaatuvan päälle :/ Huhtikuussa tehtiin toinen inseminaatio mutta menkat alkoivat viime viikolla :/ Nyt olisi taas tässä kierrossa kolmas inssi. Totisesti toivon että tuottaa tulosta, kun ensimäisellä kerralla raskaus lähti niin miksei nyt? On tää välillä niin vuoristorataa, viime vkolla olin ihan maassa mutta nyt sitä jotenkin jaksaa taas usko positiivisesti tulevaan... Kaikkein eniten mua jännittää, et meille tehdään max neljä inssiä, ja jos mikään niistä ei onnistu niin meidät laitetaan ivf jonoon.. Jotenkin mua pelottaa ihan hirveesti se ivf, oikeastaan se munasolujen poimiminen koska inseminaatio on ollu molemmilla kerroilla mulle tosi kivuliasta että itku on tullu :/ Tuntuu etten varmaan kestäisi sitä munasolujen poimintaa :/ Mutta toisaalta olisin valmis tekemään ja kestämään mitä vaan jos tulos olis taattu :) Nyt toivotaan että jos tärppäis tässä inssissä, tällä vkolla uä joten katsotaan onko munasoluja kypsynyt

• Sussu_83

Moi täältäkin pitkästä aikaa! :)

Käytiin tällä viikolla 2. ICSI-hoidon suunnittelussa. Ei ruvettu änkemään hoitoa ennen TAYS:n kesätaukoa, vaikka ensin niin toivoinki. Siirrettiin se suosista lomien jälkeen elokuulle. Nyt sitten säädellään siihen asti kiertoa Primoluteilla ja heinä-elokuun vaihteessa aloitetaan pistoshoito ja ultraus. Ja mies napsii Clomeja, jotta saatais siimapäihin vähän vauhtia... :D Että eipä meillä nyt tämän kummempaa tällä hetkellä. :)

Tsemppiä toivojaonnille hoitoihin! Mulla ei ole kokemusta inseminaatioista, mutta ei se munasolujen keräys oo ollenkaa paha, kun siihen saa hyvän kipulääkityksen. ;)

• Toivova

Täytyypi taas kirjoitella tännekkin 22.5 käytiin niskapoimu-ultrassa ja siellä se pieni ihme veti rinkiä niin että, hyvä kun kätilö sai mitattua tarvittavat mitat.
      kaikki oli normaalisti. rakenneultra onki sitte heinäkuun lopussa..

Onnea teille muille hoitoihin, pidän täällä kovasti peukut pystys että myös te plussaisitte tänä vuonna!

• Tuule hiljaa

Ihana lukea pitkästä aikaa kuulumisianne! Meillä inseminaatio meni jälleen puihin ja menkat tulivat.. :( Seuraava hoito tehdäänkin sitten vasta elokuussa, kun poli on kiinni heinäkuun.
      Ensi viikolla pääsemme kuitenkin hoidon suunnittelukäynnille!

Paljon tsemppiä meille ja onnea vielä Toivovalle!

• toivojaonni

Moi!

Mun ovulaationi sitten ajoittui vloppuun joten kolmatta inssiä ei tehty. Nyt on polilla tosiaan toi kesätauko joten se kolma inssi menee syksyyn :/ Nyt sitten kesä luomuillaan... Ajattelin nyt kesällä kokeilla homeopatiaa tai vyöhyketerapiaa jos niistä olis apua. Jos Toivova käy vielä täälä niin voisitko kertoa siitä homeopatiasta hieman tarkemmin? tai kuka nyt vaan jos joku on jompaakumpaa kokeillut? Akupunktio kuulostaa hirveelle ja kun muutenkin kammoan piikkejä niin se ei kyllä houkuta....

• Mieti tarkkaan

Ei lapsi ole ainoa onni... Terve lapsi on ihana lahja, mutta entä jos käy tosin? Jos lapsella on vakava sairaus? Sellainen joka muuttaa loppuelämänne täysin erilaiseksi? Kannattaako noin paljon taistella jos loppuelämästä tulee sairauden tkia helvettiä? Kuka silloin uhraa elämänä ja työnsä, sinä vai miehesi? Kumpi haluaa sairaan omaishoitajaksi? Lapsettomuudelle on jokin syy. Lapsettomien väkisin saaduista lapsista tulee myös genivirheen kantajia helpommin.

• toivojaonni

Hah luuletko Mieti tarkkaan ettei noita vaihtoehtoja ole käyty läpi? Kyllä! tiedän että voin saada sairaan lapsen! Kyllä! tiedän että se voi muuttaa elämäni täysin erilaiseksi! Kyllä! tiedän että sairaudesta voi tulla loppuelämästä helvettiä, mutta tähänkin vaikuttaa paljon asenne ja uskon että jos minusta joskus tulee äiti, teen mitä tahansa oman lapseni vuoksi! Kyllä! olen miettinyt myös työstä poisjäämistä, mielummin olisin kotona lapsen kanssa kun kävisin töissä vaikka rakastankin nykyistä työtäni. Kyllä! olemme miettineen kumpi haluaa sairaan lapsen omaishoitajaksi ja vastaus on sekä minulta että mieheltäni, molemmat haluavat, on kuitenkin kyse meidän omasta lapsesta! Ja väite lapsettomien väkisin saaduista lapsista tulee myös geenivirheen kantajia helpommin, ei aina pidä paikkaansa. Riippuu paljon siitä, miksi lapseton pariskunta ei saa lasta! Ja tämä on fakta! Terve lapsi on lahja mutta aina se ei toteudu. Siskollani on kaksi hyvinkin sairasta lasta, lääkäreissä käydään viikoittain ja arki on välillä täyttä hlvttiä mutta silti tekisin mitä vain vaihtaakseni roolia hänen kanssaan.

• äitivm09

No miten tämä keskustelu liittyi mihinkään..?!! Ihan yhtä lailla luomusti raskaaksi tullut voi saada sairaan lapsen. Lapsettomuudelle toki on jokin syy, mutta ei tarkoita sitä, että saa sairaan lapsen. Aina kun haluaa lapsia pitää ottaa huomioon sekin mahdollisuus, että ei saa tervettä lasta. Lapsettomuushoidoissa käyvät kipuilevat monelaisten kysymysten äärellä ja varmasti nämä kysymykset on jokainen pari käynyt kohdallaan lävitse. Sairauksia on maailma täynnä. On myös niitä jotka ovat luomusti raskautuneet ja tietämättään jotain geenivirhettä kantaneet. Oletko sinä lapseton? Oletko saanut lapsettomuushoidoilla sairaan lapsen? Vai oletko onnellinen kolmen (terveen) lapsen äiti..?

• Toivova

Moi toivojaonni!

Homeopaatilla käynti on aika mielenkiintoinen juttu. Eli ekalla kerralla homeopaatti kyselee kaikenlaisia kysymyksiä näiden vastausten perusteella hän sitten määrittelee minkä tyyppinen ihminen olet ja määrää sitten jonkin homeopaattisen valmisteen.(Kysymykset siis voi olla aika kummallisiakin, mutta homeopaattihan perehtyy ihmiseen kokonaisvaltaisesti, toisin kun lääkärit...)
      Ite aloitin homeopaatilla käymisen joulukuussa ja siinä samalla tehtiin sitten akupunktiohoitoa (mitä itekki kammoksuin, mutta rentoutti varmasti kohtua ja sitä ympäröiviä elimiä, joka auttoi) Mutta varmasti vyöhyketerapiastakin on apua.
      ja sitten maaliskuussa olinki jo raskautunut.
      Onnea Yritykseen ja ite neuvoisin sinua hakemaan vielä valmisteen jossa on kaikki b-vitamiinit ja vehnänalkioöljyä, eikä haittaa vaikka saisit miehesikin ottamaan kyseisiä valmisteita, Meillä mies ainakin otti vitamiinit ja öljyn mukisematta.. ja onneksi otti :)

• lämmöllärakkaudella

Ehdottomasti (kenellä ikävuosia ei paljohkosti) kannattaa kokeilla vaihtoehtoisia hoitomuotoja (vyöhyketerapia,akupunktio,reikihoito,meridiaanihoito,homeopatia jne.),joilla elimistö aktivoidaan hellästi ja luonnonmukaisesti tai siis palautetaan toimimaan niin kuin kehon kuuluukin toimia :)Muistakaa vain pitkäjänteisyys näissä(kin) hoidoissa.Salamannopeasti raskautuminen välttämättä ei tapahdu,mutta mahdollisuudet ovat hyvät.Pitkäjänteisyys saattaa tulla palkituksi!!!Ja kyllä ovat pitkässä kuoksussa todella paljon edullisempia kuin "kovat" hoidot.Paljon jaksamista teille kaikille!Ymmärrän teitä niin,kun itse olen hoitojen suossa ollut mukana aikanaan...Jaksuhaleja!!!!

• Hippiäinen

Heissan!

Täällä parikymppinen alkupuoliskolla oleva pariskunta, joilla vuosi yritystä takana, huutelee ja kyselee, josko olisi muitakin "liian nuoria" liikenteessä tämän lapsettomuusasian kanssa. Miten teihin on suhtauduttu esim. tuolla perhesuunnitteluneuvolassa? Kuinka olette asianne ilmaisseet ja oletteko soittaneet vai laittaneet sähköpostia? Miten nopeasti ootte päässeet tutkimuksiin ja/tai hoitoihin?
      Mulle muutamat tutut, jotka on itse tutkimuksissa (ja hoidoissa) käyneet, sanoneet että meihin suurella todennäköisyydellä suhtauduttaisiin todella huonosti. Perusteluiksi ovat heittäneet, että emme ole (vielä) naimisissa ja olemme "vasta" vuoden yrittäneet, sekä ikämme.

Huolemme on minun mielestäni aiheellinen, sillä minulle on 2008 diagnosoitu PCOS ja todettu että "et tule välttämättä koskaan äidiksi". Hoitona käytettiin aluksi keltarauhasia, joilla saatiin kierto normalisoitua ja myöhemmin Cypretyl -yhdistelmäehkäisypilleri jossain vaiheessa kokeilin hetken myös Yaz:ia, josta tuli paljon sivuoireita. Ei mielestäni vaikutusta juuri mihinkään, paitsi siihen että kuukautiset tulivat ajallaan.. Lopetin nämä kuitenkin n. 6kk ennen kuin meidän yritys alkoi.
      Viimeksi lääkärintarkastuksessa vihjaisin, että haluaisin kokeilla jtn. ei-ehkäisevää valmistetta tuohon kierron ylläpitoon ja hormonitasapainon hoitoon, mutta tuntui ettei lääkäri halunnut ottaa kuuleviin korviinsa ja vastaus oli jotain siihen suuntaan, että "Ei sellainen noin vain onnistu, eikä sellaista valmistetta taida edes olla". En kuitenkaan silloin koululääkärille halunnut sanoa, että lasta suunnittelen, joten nyt apuja tänne heti kiitos. :/

Vaihtoehtoisista hoidoista sen verran, että reikihoitoa olen kokeillut muutamia kertoja, sillä äitini tätä minulle suositteli. Vaikutuksena mulla on ollut välitön kuumeen nouseminen ensimmäisellä ja toisella kertaa, kolmannella kerralla otin kaukohoitona ja silloin tuli sellainen todella iloinen ja pirteä olo (ja yö meni unettomana :D). Kuukautiskierto normalisoitui n. puolen vuoden ajaksi hoitojen jälkeen, mutta ovulaatioita en silloin tajunnut testata. Emme plussanneet.
      Olen myös napsinut ties mitä lisävitamiineja ja ravinteita ja Gelee Royalea n. 3kk. Ei edelleenkään plussaa.
      Vyöhyketerapiaa olen miettinyt, vaikken sitä hoitomuotona kovin hyvin tunnekkaan. Eli kokemuksia näistä vaihtoehtoisista hoitomuodoista olisi mukava kuulla, sillä ne kiinnostaa kovasti juurikin pehmeytensä ja erilaisuutensa vuoksi.

• Nonnu14

Hei! En nyt osaa noista hoitomuodoista kertoa, mutta voin kertoa oman hoitopolkuni. Eli olimme lähes vuoden yrittäneet raskautta tuloksetta ja päätin hakeutua yksityiselle gynekologille. Siellä huomattiin munasarjakysta, jota hoidettiin keltarauhashormonilla useamman kuukauden. Kun kysta ei sieltä mihinkään lähtenyt eikä myöskään raskaus ollut alkanut lääkäri teki lähetteen Seinäjoen sairaalaan.

Lapsettomuuspkl:lla tehtiin meille erinäisiä tutkimuksia ja syytä lapsettomuuteen ei löytynyt. Inseminaatio tehtiin viime syksynä, siitä ei plussaa saatu. Lääkäri laittoi meidät heti inssin jälkeen ivf-hoitojonoon, joka kuulemma seinäjoella on pitkä. Nyt olemme keikkuneet siinä jonossa lähes puoli vuotta. Voi olla ettemme edes pääse ennen kesäsulkua, vaan vasta syksyllä ja silloin siis tulisi jo vuosi, kun olisimme olleet lapsettomuuspkl:lla hoidossa.
        Raskauden yrittämistä meillä on nyt 2 vuotta takana.

Jos nuori ja terve nainen ei raskaudu sään. Yrittämisestä huolimatta vuoden kuluessa, on silloin syytä alkaa tutkimaan lapsettomuutta. Kehotan sua vaan hakeutumaan, vaikka yksityiselle gynekologille, joka tekis sulle lähetteen erikoissairaanhoitoon, koska sulla tuo pcos on todettu. Ei se nuoruus tai naimattomuus saa olla esteenä.

• VAROKAA Vetelijää

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      171
      5488
    2. Jos olisit täällä

Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      44
      2633
    3. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      156
      2222
    4. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      16
      1759
    5. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      82
      1384
    6. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      162
      1317
    7. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      24
      1291
    8. Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!

Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https
      Euroviisut
      32
      1223
    9. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      23
      1182
    10. Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista

Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.
      Maailman menoa
      106
      982
    Aihe