Jäin koukkuun Intiaan

Menoon hullaantunut

Tosiaan, olimme vuoden 2008 jouluna Intiassa 3 perheen porukassa (= 12hlö). Ensimmäsitä kertaa siis kyseisessä maassa vierailin ja olen kyllä jäänyt koukkuun tuohon paikkaan. Asuimme loman aikana Goan Calangutessa ja pari yötä Mumbaissa.

Matkan alussa jouduimme lentämään Mumbain kautta Goalle (viime hetken peruttujen lentojen vuoksi). Emme vielä tuolloin nähneet Mumbaita oikein kunnolla, koska odotimme vain terminaallissa jatkolentoa. Odotus kesti 7 tuntia.
Goalle päästyämme mieleen jäi ensimmäisenä paahtava kuumuus ja hurja liikenne. Lentokentältä oli muitaakseni noin 20 minuutin matka hotellilemme.
Hotelli oli todella siisti ja sisälsi myös viihtyisän sisäpihan. Hotellilta matkaa rantaan oli n. 500m - kilometri. En oikein muista matkoja kunnolla kun kaikkialla oli paljon näkemistä ja matkat kuluivat usein aina jotain uutta tutkiessa.
Ranta oli hieno, vaaleaa hiekkaa silmänkantamattomiin. Rannalla sijaitsi monen monta rantabaaria, joista valitsimme itsellemme ns. kantapaikan ja tutustuttiin myös omistajaan kunnolla.
Ilta-aikaan kävelimme "kaupungin" puolella etsittiin aina uusi ravintola ja katseltiin ympärille. Ruoka oli aivan fantastista ja yksi päällimmäsistä asioista joka jäi mieleen.
Teimme myös pieniä ja vähän isompia retkiä sekä Pohjois-, että Etelä-Goan alueille. Näillä reissuilla käytiin muun muassa snorklaamassa ja kalastamassa. En tänne nyt kirjoita kaikke mitä koin ja näin Goalla.

Loman lopusta käytimme 3 päivää kierellesämme Mumbaita jos oli sitten tarkoitus lentää takaisin Suomeen.
Kun saavuimme Mumbaihin se oli varmasti jokaiselle ainakin yllätys. 17 miljoonaa ihmistä ja tuplaten sitä kaaosta ja vilinää Goaan verrattuna. Kaduilla oli myös paljon kerjäläisiä, ihan kokonaisia perheita vauvoista vaareihin. Joiltan puuttui raajoja (joita jopa vanhemmat olivat katkoneen paremman kerjäystuloksen toivossa?) ja paljon nälkää näkeviä ja heikkokuntoisia. Itse totuin menoon aika nopeasti, mutta joillakin kanssamatkaajista meno sai päälle jo jonkin sortin shokkitilan.
Yleisesti kiertelimme kauppoja ja kahviloita käytiin katselemassa nähtävyyksiä ja sen sellaista.

Tässä paikassa oli jotain niin mystistä, että en voinut uskoa mihin minut oli tuotu. Miten sen nyt sanoisi. No, samaan aikaan paikka näytti todelliselta kaaokselta, mutta kun tutustuu paikkoihin ja ihmisiin paikka avautuu ihan toisin silmin. Kaikki oli kuin jossain sadussa. Ihmisest olivat yleisesti todella mukavia ja heitä oli paljon :)
Olen tässä nyt miettinyt uutta matkaa Intiaan, ja jos joku osaisi ehdottaa jotain muuta paikka kuin Goa tai eri aluetta kuin Calangute. Haluaisin tutustua enemmän siihen Intian omaan kulttuuriin ja keskittyä vähemmän turismiin. Intiasta saa varmasti vielä monia eri kokemuksia irti ja haluaisin nähdä ja kokea paljon siellä.

31

2734

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Intiasta juuri tullu

On se mahtava maa, vaikka täällä palstalla se tarkoittaa monelle vain Goaa. Paljon on nähtävää, kun vain jalkautuu muuallekin Intiaan. Lähdemme taasen perheemme kanssa omatoimimatkalle vuoden vaihteen jälkeen, ensin halvat lennot Mumbaihin ja siitä sitten vuoriston yli sisämaahan.

• Ihan saman

huomion olen tehnyt: monille Intia = Goa. Ja kuitenkin Intia on niin valtava maa ja siellä on NIIN paljon muutakin nähtävää kuin Goa!

En arvostele tässä mitenkään goankävijöitä, mutta joskus ärsyttää, esim. kun esitetään kysymyksiä koskien Intiaa, mutta tarkoitetaankin oikeastaan vain Goaa. Ei nyt mitenkään huippu-ärsyttävää kuitenkaan, kyllä sen(kin) asian kanssa ihan hyvin pystyy elämään :). Tykkään lukea Intia-juttuja laidasta laitaan, niitäkin joissa ei olla oltu kovin ihastuneita Intiaan, sillä mielestäni on mielenkiintoista kuinka eri tavoin ihmiset voivat nähdä/kokea saman asian.

• varanasi
        Ihan saman kirjoitti:

huomion olen tehnyt: monille Intia = Goa. Ja kuitenkin Intia on niin valtava maa ja siellä on NIIN paljon muutakin nähtävää kuin Goa!

En arvostele tässä mitenkään goankävijöitä, mutta joskus ärsyttää, esim. kun esitetään kysymyksiä koskien Intiaa, mutta tarkoitetaankin oikeastaan vain Goaa. Ei nyt mitenkään huippu-ärsyttävää kuitenkaan, kyllä sen(kin) asian kanssa ihan hyvin pystyy elämään :). Tykkään lukea Intia-juttuja laidasta laitaan, niitäkin joissa ei olla oltu kovin ihastuneita Intiaan, sillä mielestäni on mielenkiintoista kuinka eri tavoin ihmiset voivat nähdä/kokea saman asian.

paras paikka minusta jotenkin oli Kalkutta....olen käynyt myös Goalla,mutta eniten sykähdytti Kalkutta...en osaa oikein sanoin kuvata sitä paikkaa...niin hyvässä kuin pahassakin,käykää katsomassa!

• Ymmärrän hyvin,
        varanasi kirjoitti:

paras paikka minusta jotenkin oli Kalkutta....olen käynyt myös Goalla,mutta eniten sykähdytti Kalkutta...en osaa oikein sanoin kuvata sitä paikkaa...niin hyvässä kuin pahassakin,käykää katsomassa!

että Kalkutta kolahti! Siellä on jotain jäljellä menneen ajan 'hienostuneisuudesta' (ehkä väärä sanavalinta), yhdistyneenä intialaiseen kaaokseen, mutta hyvällä tavalla.

Varmaankin olisi helpompi listata sellaisia paikkoja Intiassa, jotka eivät säväytä, kuin niitä joista olen tykännyt. Goa nyt ainakin kuuluu sellaisiin paikkoihin (etenkin Baga-Calangute-Candolim-akseli), joissa en viihdy ollenkaan. Eipä Agragaan sytyttänyt muuten kuin Taj Mahalin verran. Myöskään Varanasi ei ole mun juttuni.

• ererer er

Suosittelen itse sinulle Keralaa. Matkaa vaikka Cochiniin ja siitä sitten pääset "surffailemaan" pienempiin mestoihin. Siellä on loistavia kookos kala/äyriäis ruokia, hienoja rantoja. Sieltä pääset myös helposti backwaterseille. Omien reissujeni paras paikka oli juuri tuo. Riippuen matkasi pituudesta, voisin itse kuvitella matkustavani tuosta etelärannikkoa pitkin pikkupaikkoja kierrelleen Chennaihin asti, josta taas on helppo lentää vaikka Delhin kautta takaisin kotimaahan. No, Intia on täynnä hienojakin paikkoja, Chennai ei varmasti sellainen ole, joku osannee kertoa sinulle vielä hienommat mestat, mutta tuo oli oma ehdotukseni omien kokemusteni pohjalta.

Toisella rannikolla suosittelene Mamallapuramia parin päivän olemiseen, siellä on juuri parille päivälle nähtävää ja ostettavaksi kivipatsaita kotiin.

• samulimäki

olleena kiitän mielipiteistäsi. Intia on todella kuin satua... Goan kävijänä suosittelen myös pohjoisen ns. Kultaista kolmiota eli Delhi-Agra-Jaipur. Turistipaikkoja nekin, mutta aivan erilaista menoa kuin Goassa. Kalkuttaan en ole vielä uskaltanut.

• Paradise Village Goa

Itsellä tuli kyllä sellainen kuva Intiasta, että tänne ei tarvi tulla enää koskaan takaisin jos pois pääsee.

• Intiasta kyll löytyy
        Paradise Village Goa kirjoitti:

Itsellä tuli kyllä sellainen kuva Intiasta, että tänne ei tarvi tulla enää koskaan takaisin jos pois pääsee.

Goa nyt ei anna juuri mitään kuvaa Intian todellisesta luonteesta, kokeile jotain muuta tai sitten Intia vaan ei ole sinun juttusi. Itse en juuri Goaa noteeraa, eli käydään muualla ja taasen kohta mennään, ajellaan moottoripyörillä uusia reittejä. Mahtava maa matkustella!!!

• No India
        Intiasta kyll löytyy kirjoitti:

Goa nyt ei anna juuri mitään kuvaa Intian todellisesta luonteesta, kokeile jotain muuta tai sitten Intia vaan ei ole sinun juttusi. Itse en juuri Goaa noteeraa, eli käydään muualla ja taasen kohta mennään, ajellaan moottoripyörillä uusia reittejä. Mahtava maa matkustella!!!

No, tuli kyllä käytyä Delhissä, Keralassa(Kochi ja Thekkady), backwaterslla, pohjois-Goalla eikä kyllä missään ollut erityisesti mitään merkittävää...

• er ererrer er er
        No India kirjoitti:

No, tuli kyllä käytyä Delhissä, Keralassa(Kochi ja Thekkady), backwaterslla, pohjois-Goalla eikä kyllä missään ollut erityisesti mitään merkittävää...

Kaikkiin ei Intia iske. Ei mikään osa siitä. Ymmärrän todella hyvin, eikä mielestäni ole mitään järkeä sitä päätöstä dissata. Kaikkialla Intiassa on likaista suomalaisen silmin ja köyhyyttä, saasteita jne. Nämä ovat itsellekin joinain päivinä liikaa, mutta jokin vain vetää sinne uudestaan, hulluus?

• Intiasta kyll löytyy
        er ererrer er er kirjoitti:

Kaikkiin ei Intia iske. Ei mikään osa siitä. Ymmärrän todella hyvin, eikä mielestäni ole mitään järkeä sitä päätöstä dissata. Kaikkialla Intiassa on likaista suomalaisen silmin ja köyhyyttä, saasteita jne. Nämä ovat itsellekin joinain päivinä liikaa, mutta jokin vain vetää sinne uudestaan, hulluus?

ollenkaan Intia, eikä moni muukaan maa, missä voi joutua tekemisiin köyhyyden ja puutteellisten olojen kanssa. Silloin voi kyllä vetää listaltaan pois monta kohdetta, lähes kaikki Etelä-Amerikan maat, samoin Afrikan maita, Venäjä jne. Kannattaa pysytellä vain tutuissa turvallisissa kohteissa.
        Itse olen matkustellut jonkun verran erilaisissa maissa ja pyrin parhaani mukaan välttämään varsinaisia turistikohteita, toki niissäkin on omat viehätyksensä, mutta ei ole mun juttu.
        Ymmärrän hyvin, että Intia ei joillekin vain kolahda. Se meininki on niin erilaista siellä ja jos ei ole nähnyt vastaavaa missään muualla, homma alkaa varmasti tökkimään. Moneen muuhun maahan verrattuna Intiassa toimii moni asia varsin hyvin kaikesta kaoottisuudestaan huolimatta.

• varttuneempi teini

ollenkaan Intia, eikä moni muukaan maa, missä voi joutua tekemisiin köyhyyden ja puutteellisten olojen kanssa. Silloin voi kyllä vetää listaltaan pois monta kohdetta, lähes kaikki Etelä-Amerikan maat, samoin Afrikan maita, Venäjä jne. Kannattaa pysytellä vain tutuissa turvallisissa kohteissa.
        Itse olen matkustellut jonkun verran erilaisissa maissa ja pyrin parhaani mukaan välttämään varsinaisia turistikohteita, toki niissäkin on omat viehätyksensä, mutta ei ole mun juttu.
        Ymmärrän hyvin, että Intia ei joillekin vain kolahda. Se meininki on niin erilaista siellä ja jos ei ole nähnyt vastaavaa missään muualla, homma alkaa varmasti tökkimään. Moneen muuhun maahan verrattuna Intiassa toimii moni asia varsin hyvin kaikesta kaoottisuudestaan huolimatta.

On oikeasti monia ,joiden ei pitäis ollenkaan matkustaa.
        Ovat täkäläisen manipulaation imeneet, ja ehkä uskovat , että vain Suomalaiset elävät oikein. Kummaa on se. Edellyttää avarakatseisuutta mennä tutkimaan asioita ,kyselemään jne.
        Minulle juuri se antaa ehkä eniten näkökulmia ja ajatuksia, ja näin maaustaa matkani erilaisilla kokemuksilla. En mene mihinkään (toivottavasti ) tuomitsemaan kenenkään elintapoja/paikkoja,
        ne vaan eivät ole suomistandardin mukaisia, ja siksikin erittäin mielenkiintoisia.

Hyvää matkaa kaikille, menitte sitten vaikka Kerala- Kanaria-Kaamanen-Kerava -akselille

• Töppönen.

»:Goalle päästyämme mieleen jäi ensimmäisenä paahtava kuumuus ja hurja liikenne»

On se varmaan sitä, jos menee vain Goalle. Kaverin kanssa reppumatkailimme ensin pohjoisemmassa Delhi-Golgata -akselilla, ja tämän jälkeen Goan liikenne tuntui lähinnä rauhalliselta.

• Myöskin Intiafani

Myöskin koukkuun jääneenä Intian kävijänä suosittelen Rajastanin osavaltiota, joka on täynnä toinen toistaan värikäämpiä ja lumoavampia kaupunkeja, esim. Jaipur, Udaipur, Jodhpur, Jaisalmer. Junayhteydet toimivat tosi hyvin esim. Delhistä päin. Kesällä en suosittele kuitenkaan reissaamaan noille alueille, sillä silloin on liian kuumaa monelle suomalaiselle.

Rantalomailijoille Rajastan ei sovi, sillä osavaltio on Tharin aavikolla eikä rantoja ole mailla halmeilla. Sen sijaan Rajastan sopii historiasta ja kultuurista kiinnostuneille kaupunkilomailijoille. On kiehtovaa nähdä, miten Intia on ollut ja on edelleen sekoitus lumoavaa korkeakulttuuria ja vanhaa sivistystä, mutta samalla silti vanhoja ennakkoluuloja, taikauskoa, köyhyyttä ja likaisuutta. Rajastanissa minulle naisena tulee "ruma olo", sillä naiset ovat niin kauniita, pukeutuvat värikkäisiin vaatteisiin (myös köyhät) ja kantavat paljon koruja. Toisaalta naisten asema ei ilmeisesti ole kovin häävi, moni nainen toivoo seuraavassa elämässä syntyvänsä mieheksi.

MInua ei ärsytä niinkään Goan hehkuttajat vaan pikemminkin ne, jotka hokevat että "'Goa ei ole oikeaa Intiaa, menkää oikeaan Intiaan". Goan kiertäneenä (myös sisämaan alueet) voin vakuuttaa, että kyllä Goa on ihan yhtä oikeaa Intiaa kuin mikä muukin osavaltio. Intia on niin iso ja heterogeeninen maa, että kyllä erilaisuutta mahtuu. Tietenkin ihan ranta-alueet (joilla näkee auringonpolttamia turisteja pelaamassa ravintolassa bingoa pelkät bikinit päällään!) ovat länsituristeille tehtyjä eivätkä niissä perusintialaiset viihdy, mutta Goan rannikkokaupungit, esim. Vasco da Gama, Madgaon, Panaji, yms. -tai sisämaan kaupungit esim. Ponda, ovat kyllä ihan "oikeaa" Intiaa, sitä ei voi kiistää! Goassa tosin näkyy paljon entisen siirtomaaisännän, Portugalin, vaikutus. Goan rantalomailijoille suosittelen ainakin päivän tai useammankin päivän retkeä pois ranta-alueilta sisämaahan päin.

• Intiasta kyll löytyy

..ei se ole koko Intia, kuten täällä monasti saa käsityksen. Itse olen jättänyt nämä turistikohteet vähemmälle omilla matkoillani. Goa on ihan hyvä paikka monelle ja hyvä paikka aloittaa Intian matkat. Intia on niin iso maa, että sinne sopii monenlaista. Olemme matkanneet perheen kanssa sisämaassa ja nähneet monenlaista pikkukaupunkia.

• Romanov

..ei se ole koko Intia, kuten täällä monasti saa käsityksen. Itse olen jättänyt nämä turistikohteet vähemmälle omilla matkoillani. Goa on ihan hyvä paikka monelle ja hyvä paikka aloittaa Intian matkat. Intia on niin iso maa, että sinne sopii monenlaista. Olemme matkanneet perheen kanssa sisämaassa ja nähneet monenlaista pikkukaupunkia.

Goalle menee intialaisetkin vaan ryyppäämään, kun ne poloset ei saa muualla viinaa!!!

• Romanov kirjoitti:

Goalle menee intialaisetkin vaan ryyppäämään, kun ne poloset ei saa muualla viinaa!!!

Ei muuten pidä paikkaansa etteivät Intialaiset saa viinaa muualta. Joka paikasta voi ostaa viinaa, mutta ei haluta juoda perheen ja sukulaisten nähden. Niinhän teemme mekin mieheni kanssa Goalle menemme rilluttelemaan ja tanssimaan 2 -3 kertaa vudessa samalla tervehditään ystäviä ja kyläillään heillä.Ja uskokaa, että pidämme hauskaa sen jälkeen jaksaa ja osaa arvostaa taas Keralaa ja kotiympyröitä. En kyllä jaksaisikaan Goaa kuin 1 viikon kerrallaan hei pitäkää hauskaa ja nauttikaa Intiasta missäpäin sitten olettekin.

• anniina 55
        Romanov kirjoitti:

Kyllä intialaiset saavat viinaa, mutta se on muualla paljon kalliimpaa kuin Goalla.

• Lomafiilis

Minulle paratiisi oli Toscana Italiassa. Se on yksi maailman kauneimpia paikkoja.
      Vietimme perheen kanssa siellä kuukauden. Ajoimme lasten kanssa autolla rannikolle
      uimaan. Myöhemmin olen ollut siellä usesti, viimeksi yli vuoden.

Pitempi vuoden oleskelu missä tahansa ei enää ole parin viikon tai kuukauden loma.
      Sitä voi sanoa jo asumiseksi. Ja koskaan en ole palellut niin paljon kuin öisin talvella Italiassa.

Loma on mukava melkein missä tahansa. Yleensä sitä vietetään silloin, kun on lämmin.
      Lomalla käytetään rahaa ja syödään ulkona. On mukavaa melkein missä tahansa.

Mutta arki etelässäkin voi olla karumpi kokemus. Eikös siellä Intiassakin ole joku raju sade kausi?

• kesällä Intiassa

sadekausi, mutta ei se kaikkialla ole raju. On hyvinkin mielyttäviä paikkoja, kun katselee vanhoja siirtomaa-ajan paikkoja vuoristosta, niin ilmasto on aika mielyttävä sadeaikanakin.

• nanna.

suojele lapsia ja rankaise lasten pahoinpitelijöitä. Sellaisile ei lapset kuulu vaan telkien taakse sellaset vanhemmat kuuluisivat.

• nanna.

minkälaista eksotiikkaa tahansa niin tuollaisen näkeminen vesittää kaiken. Miten voi samassa kappaleessa ylistää itämaista tunnelmaa ja kertoa kerjäläisistä ja silvotuista lapsista. En käsitä.

• nanna.
        nanna. kirjoitti:

minkälaista eksotiikkaa tahansa niin tuollaisen näkeminen vesittää kaiken. Miten voi samassa kappaleessa ylistää itämaista tunnelmaa ja kertoa kerjäläisistä ja silvotuista lapsista. En käsitä.

niin se nostaisi rikostutkinnan heti ja huostaanoton. Siinä maassa on kaaos ja kauheuksiin on turruttu. Täälläkin on paljon pahaa, mutta se ei ole normina. Intiassa on myös paljon hyvää, enemmän kuin muissa maissa. Ja silti on asiat retuperällä.

• nanna.
        nanna. kirjoitti:

niin se nostaisi rikostutkinnan heti ja huostaanoton. Siinä maassa on kaaos ja kauheuksiin on turruttu. Täälläkin on paljon pahaa, mutta se ei ole normina. Intiassa on myös paljon hyvää, enemmän kuin muissa maissa. Ja silti on asiat retuperällä.

auttavat hädänalaisia. Siinä on järkeä. Mä hoidan täällä työni ja joskus laitan katastrofirahastoon rahaa. Toisaalta turistit vievät myös rahaa ja se on hyvä asia Intialle.

• nanna.
        nanna. kirjoitti:

auttavat hädänalaisia. Siinä on järkeä. Mä hoidan täällä työni ja joskus laitan katastrofirahastoon rahaa. Toisaalta turistit vievät myös rahaa ja se on hyvä asia Intialle.

koska muuallakin kiinnitän huomion epäkohtiin ja en muuhun enää kiinnitä huomiota.

• globetrotter..

Kiva paikkahan Goa on, mutta tasan siinä kaikki. Minä en "löydä itseäni" sillä, että menen katsomaan kurjuutta ja köyhyyttä, tai käymään vieraan uskonnon temppeleissä. Goa on turistien massoittama alue, jossa haisee palanut paska! Epäsiisteyttä, sotkuisuutta ja rannat pullollaan kerjäläisiä - milloin ilman jalkoja, milloin ilman käsiä. Kerjäläisiä tuli liukuhihnalta ja Goaa sanotaan Intian rikkaimmaksi osavaltioksi. No, enpä todella haluaisi nähdä niitä muita tuon jälkeen. En valaistu toisten kurjuudesta.

Ruoka on ihan syötävää, muttei mitään maailman parasta. Jos matkustan ruoan vuoksi, menen Italiaan tai Ranskaan. Goan rannat (wagator yms.) kivoja ja näkemisen arvoisia toki, muttei pääse lähellekään esim. valkoisen hiekan Vietnamin tai Thaimaan rantoja. Goan hiekka oli veteen sotkeutuvaa, eli meri ei ollut mitään vihreää ja turkoosia. Enemmän se muistutti klassisesti Bulgarian sunny beachin hiekanruskeaa vettä.

Toki Intian kulttuuri on vahva ja hieno kulttuuri, mikä tekee vaikutuksen. Kulttuuri on kerran nähtävä, muttei siihen mielestäni kannata friikahtaa. Vahvoja kulttuureja maailmassa on nähtävänä niiiiin monia, esimerkkinä nyt vaikka Sambia ja Kuuba näin alkuun.

Huumeturismia, kusettavia katukauppiaita, likaa, paskaa, kuselle haisevia rantoja... sitä Goa tarjoaa. Kerran ihan varmasti näkemisen arvoinen, vaikkapa kulttuurin takia, mutta ei kannata seota sen takia. Vaikka Intiasta väitetään jokaisen löytävän itsensä, niin minä löydän itseni ennemmin vaikka Mauritiuksen paratiisista kuin Goalta. Tosin mikään paikka maailmassa ei mielestäni ansaitse toista visiittiä, ennen kuin koko hela maailma on koluttu.

Hyvää matkaa :)

• hohhoijaa..

Pikkusen on ohueksi jäänyt sinun Intian kulttuurin tuntemuksesi, kun vertaat sitä Kuubaan ja Sambiaan. Vaan minkäs sille mahtaa, jos ei tiedä mitään, kuten sinä et runsaasta reissuamisestasi huolimatta näytä tekevän. Kun tyhjällä päällä matkustaa, niin tuossa on tulos, tuossa sinun käsityksessäsi eri paikoista.

• ex-matkaaja
        hohhoijaa.. kirjoitti:

Pikkusen on ohueksi jäänyt sinun Intian kulttuurin tuntemuksesi, kun vertaat sitä Kuubaan ja Sambiaan. Vaan minkäs sille mahtaa, jos ei tiedä mitään, kuten sinä et runsaasta reissuamisestasi huolimatta näytä tekevän. Kun tyhjällä päällä matkustaa, niin tuossa on tulos, tuossa sinun käsityksessäsi eri paikoista.

ja muutaman kerran jossain muuallakin, vaan enää en halua. No no.. mulle riitti kipeä maha ja ainainen väsymys. ruokakin on kotona parempaa kun sen tekee itse laadukkaista elintarvikkeista ja maustaa itselle mieluisaksi.

Kattelin tänään tv2 vanhaa: Kyllä isä osaa jaksoa ja siinä oli aivan oiva keino matkustaa ilman tuntitolkkujen ahtaassa lentokoneessa istumista. ;D

Monesta mielenkiintoisesta matkakohteesta saa huomattavasti enemmän irti kun katsoo siitä tehdyn matkaohjelman kuin itse paikanpäälle menemällä. Luontokin säästyy kun ei tarvitse käyttää lentokoneita ja autoja.

• ante64

noi mitä sä kerroit intiasta olisit löytänyt varmasti kreetalta
      olen ollut intiassa, lähinnä länsirannikolla ja vuoristossa ja asia mikä minub mieleeni on jääneet ovat köyhyys ja hymy

• voke

Joskus -84 asuin perheen keskellä Punjabissa. Yhtään kertaan en nähny siinä perheessä minkäänlaista alistamista naisen tai miehen välillä, tai missä muuallakaan. Miehet hyväksyi minut kaverina ja tuttuna, kuten suomessakin.
      Ei siinä elämässä ollu mulle mitään mystistä ! Naudat ja siipikarja oli koko ajan lähellä, vähän kuten suomessa vuosikymmeniä sitten.
      Aamulla joku perheen nainen, joka jaksoi, lypsi lehmän maidon ja sitten töihin muutkin.Herätti hän.!
      Tähen aikaan... en jaksa kertoa kaikkea.

Het jaksoi minut hoitaa. olen hengissä vieläkin.

Paljon pahempaa olen kohdannu suomessa henk.koht. , kuin koskaan Intiassa.

Miekin haluaisin mennä tapaamaan ns.isosia joskus. Mutta se vaatii tietynlaista seikkailumieltä ja ymmärrystä. Pitäiskö tässä vaalia joukko ns.koolle ? Voke.

• Mahatma kandi

mäkin aina Suomessa vältän Helsinki, Espoo, Vantaa tyylisiä paikkoja. Liikaa turisteja ja tavallisia möhömahoja, kerjäläisiä kaduilla ja kuselta haisevat porttikongit. Ihan mukavia mestoja löytyy esim Ilomantsista, Kittilästä, Virtasalmelta tai Muhoksen keskustasta. Ne on todellista Suomea, pitää vaan uskaltaa kato. Mä uskallan ku mä oon niin kova maailman matkaaja että mä vaihdan joka yö kylkee.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nyt tajusin mitä haet takaa

En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä
      Ikävä
      40
      3087
    2. Kaksi tyttöä putosi

Minkä takia ne tytöt katolle oli kiivenny?
      Helsinki
      81
      2944
    3. Mitä haluaisit tänään sanoa kaivatullesi?

Onko sydämelläsi jotain?
      Ikävä
      190
      2489
    4. Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?

En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?
      Suomussalmi
      36
      2195
    5. Kiitos kun sanoit ikävästi minulle, herkälle

Sait kesälomani pilattua😔
      Ikävä
      21
      1504
    6. Salilla oli toissapäivänä söpö tumma

Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen
      Ikävä
      41
      1416
    7. Naiselle mieheltä

Huomasin tuossa, että jääkaapissani on eräs sinun ostamasi tuote edelleen avaamattomana. Arvaatko mikä?
      Ikävä
      23
      1403
    8. Kaipaan niin....

Aaawww mikä kaipuun tunne iski ja lujaa🥺😭❤️
      Ikävä
      10
      1284
    9. Eiii...

Etkä! 😘
      Ikävä
      13