öm österbottniska dialekter

barrskogarnas man

Har ni som bor i svenska Östebiotten lagt märke till ett det ofta är mycket svårt att förstå er dialekt?

För några månader sedan såg jag en dvd-film som var gjord på grund av en Lars Sunds romaner. Namnet kommer jag inte ihåg, men det var en historia av inbördeskriget.

Jag som en människa "från söder " hade stora svårighheter att förstå den svenska dialogen. Därför följde jag hela tiden den finska texten.. På mötet efter filmöreställningen fick jag höra, att många andra svenskspråkiga hade gjort på samma sätt:

14

1120

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joku vaan

      Näiden pääkaupunkiseudun ruotsalaisten puhetta nyt ymmärtää.
      Puhuvat tarkasti ruotsia jos on ulkopuolinen kuulemassa, jos ei ole niin muuttuu heti muotoon "Det är inte urheiluosasto, var är urheiluosasto?" tai "Titta på den där pähkinäpensas", kummankin itse kuulin.

      Näyttää olevan jonkinlainen jakautuminen jopa suomenruotsalaisten kesken, etelän asukkaat eivät juuri haluaisi tunnustaa että närpiöläiset ovat samaa kansaa.

      Pitäisi kai noudattaa Ruotsin mallia, siellä on jaettu suomalaiset useisiin kieliin kuten normisuomalaisiin ja meänkielisiin.

      • barrskogarnas man

        I huvudstadsnejden är svenskan ett språk, som användes bara i familjekretsen och med svenskspråkiga bekanta såsom i svenskspråkiga skolor.
        Går man till butik eller bilverkstad använder man bara finska.
        Situationen är en helt annan i Österbotten.
        I huvudstadsnejden, först i Vanda, kommer svenskan som andra språk att försvinna inom de närmaste 50 åren.


      • hollis
        barrskogarnas man kirjoitti:

        I huvudstadsnejden är svenskan ett språk, som användes bara i familjekretsen och med svenskspråkiga bekanta såsom i svenskspråkiga skolor.
        Går man till butik eller bilverkstad använder man bara finska.
        Situationen är en helt annan i Österbotten.
        I huvudstadsnejden, först i Vanda, kommer svenskan som andra språk att försvinna inom de närmaste 50 åren.

        Håppas tidigare!!!!!!


    • Pentti 50

      Mulla naapuri on Maalahden ruotsinkielisiä. Olen joskus yrittänyt puhua sen kanssa ruotsia mutta keskustelu jäi aika lyhyeksi. Kieli lienee niin lähellä muinaisnorjaa. Vähän sama ongelma oli Kalixissa.

      • över

        hur dessa Österbottningar vilka inte lärt sig ett enda ord finska klarar sig om de av någon anledning
        skulle behöva resa till tex Tammerfors trakten och vistas där ett tag, misstänker att det kan vara svårt!
        Eller så börjar det finska språket flöda, för ingen kan vara så dum att hon/han inte lärt sig ett enda
        ord finska även om har bott i helt finlandsvenska trakter, det går helt enkelt inte att undvika i nutid.


    • shutthefup

      Kaksikielisenä kaupan myyjänä olen monesti ihmetellyt, varför många svenska kunder talar dialekt, även om dom MÅSTE märka, att myyjä puhuu kirjakieliruotsia. Olisi huomaavaista puhua silloin itsekin kirjakieltä, för jag förstår helt enkelt inte grundspråååtsi! Ganska pinsamt, men för vem? Minulleko, joka puhun ruotsia, eller för kunden som talar sin egen "svenska"??
      Jag läste en gång en artikel där man intervjuade Anna-Maja Henriksson, sfp. Hon som tvåspråkig sade ungefär så här: " mieheni kanssa joskus kaupassa asioidessamme puhutaan keskenämme suomea ja ruotsia ja kyllä naurattaa kun myyjäparka ei tiedä mitä kieltä käyttäisi". Fy F-N vad arg jag blev!! Tycker hon att hon har nån rätt att skratta åt andra? Hon och hennes man är ju töntar!

      Jag råkade ut för ett liknande en gång, paret pratade först finska, jag oxå, sen bytte de till svenska, jag oxå, tredje var engelska, inget problem. Men sen började dom jävlarna prata ryska! Silloin sain tarpeekseni ja sama mitä siansaksaa ne sen jälkeen väänsivät, niin vastailin vain ja ainoastaan suomeksi! Det sistnämnda hände i en trädgårdsbuti, paret köpte inget... :/

      • förlåt mig

        Det händer nog i en vanlig tvåspråkig familj också utan att man tänker desto mera på det.Ibland kommer man inte ihåg något ord på det andra inhemska o.s .v.Inte är det ändå meningen att jäklas.


      • epäjärmellistymät+7

        Olet sekopää eller bara skitso! Du vill prata suomea jota et oikein osaa men vill håna svennar som kan finska! Du snackar svenska mutta ei suomea jota joku försökte lära dig koulussa! Ingenting är siansaksaa men nära på jos sinä sanot detta!


      • medikman
        förlåt mig kirjoitti:

        Det händer nog i en vanlig tvåspråkig familj också utan att man tänker desto mera på det.Ibland kommer man inte ihåg något ord på det andra inhemska o.s .v.Inte är det ändå meningen att jäklas.

        Du ljuger! Rasister som du ÄR rasister!


      • Sverigefinne
        förlåt mig kirjoitti:

        Det händer nog i en vanlig tvåspråkig familj också utan att man tänker desto mera på det.Ibland kommer man inte ihåg något ord på det andra inhemska o.s .v.Inte är det ändå meningen att jäklas.

        Man väljer ofta det order som man kommer på först. Det kan jag som sverigefinne bekräfta. Men Anstränger man sig klarar man väl enspråkiga meningar.


      • tippan
        Sverigefinne kirjoitti:

        Man väljer ofta det order som man kommer på först. Det kan jag som sverigefinne bekräfta. Men Anstränger man sig klarar man väl enspråkiga meningar.

        Här i Borgå har vi vårt eget språk,Borgåsvenskan.Utomstående förstår inte alltid vad vi säger,vi använder nämligen mycket finska ord,utan att vilja jäklas med någon.Det är bara naturligt.


    • falskhet

      Du vill vara bara märklig med dina osunna påståelserna.Typisk hurrifasoner när kulturen krockar istället för hjärnkapasitet.Dumma männiksor som du hamnar på rasisternas sida no1.

    • Vice versa

      På Svenska sidan av Bottenhavet Sverigefinnarna pratar finska som de vore tokiga !

      Med fördärvände Svenska ord !

      • TVÅSPRÅKIG

        Är det viktigaste ändå inte att man kan göra sig förstådd ?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      686
      5175
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      469
      3544
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      156
      3307
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      170
      2553
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2389
    6. 261
      1980
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1487
    8. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      100
      1398
    9. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1379
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1150
    Aihe