Eli miten meneekään, liikkeentunnistajassa näkyy olevan johdot musta (L) ruskea (L) ja sininen (N). Rasiaan tulossa musta, sininen ja keltavihreä. Kuinkas noi yhdistettiinkään.
Nimimerkki: liian köyhä tilaamaan sähkärin tuon takia
Liikkeentunnistien kytkentä
29
11007
Vastaukset
- moi213
Et voi kytkeä liiketunnistinta tolla kaapelilla. Pitäis olla 3x1,5N..
- Liian köyhä
Siinä on aikoinaan ollut :-)
- 4+6
tarvitsen sen sähkärin... turha kysellä neuvoja täältä jos et pätkääkään ole perillä sähköhommista. Niitä vaan ei pidä eikä saa tehdä täysin tumpelot!
- Liian köyhä
Kiitos rohkaisusta, tulihan hyvä mieli
- 9+9
Liian köyhä kirjoitti:
Kiitos rohkaisusta, tulihan hyvä mieli
pysyt hengissä ja talokaan ei pala.
- johdot.
Älä kytke noilla koska yksi johto puuttuu.
- Liian köyhä
Kun kaksi asiallista vastausta on kertonut, että yhtä johtoa puuttuu, on syytä kutsua sähkäri. Talon edellinen asuja kertoi, että siinä on ollut liikkeentunnistin, jota varten toi johdotuskin oli tehty.
- 4 kV 2.5mm piuha
Kyllä sen liiketunnistimen kolmella johtimella saa toimimaan, jos siinä ei ole paikkaakaan kuin kolmelle! Eri asia sitten sähköturvamääräysten suhteen. Maallikko kun olen, en tiedä onko laillista tai kovin "väärin" käyttää sitä keltavihreää yhtenä tunnistimen johtona. Tunnistimeenhan ei tule (ainakaan minulla) maajohtoa lainkaan.
Periaate tunnistimessa on, että L tulee tunnistimeen ja lähtee sieltä säädettynä. Eli siellä lukee L1, L ja N.
Aioin laittaa tähän jotain asennuksen helppoudesta ilman ohjetta, mutta varoituksen sana on kyllä paikallaan!
Siellä lähtöpäässä, jokorasiassa pitäisi osata erottaa kaksi virtaliitäntää ja tuossa voipi mennä metsään... Siis tällaiset maallikot, jotka eivät ole sähköoppia koskaan lukeneet! Noo, autotalliin olen kyllä laittanut itse valot liiketunnistimineen ja katkaisimineen, mutta eihän tuollaisia saisi ketään yllyttää tekemään, ettei sähkäreiltä lopu työt! - näin...
4 kV 2.5mm piuha kirjoitti:
Kyllä sen liiketunnistimen kolmella johtimella saa toimimaan, jos siinä ei ole paikkaakaan kuin kolmelle! Eri asia sitten sähköturvamääräysten suhteen. Maallikko kun olen, en tiedä onko laillista tai kovin "väärin" käyttää sitä keltavihreää yhtenä tunnistimen johtona. Tunnistimeenhan ei tule (ainakaan minulla) maajohtoa lainkaan.
Periaate tunnistimessa on, että L tulee tunnistimeen ja lähtee sieltä säädettynä. Eli siellä lukee L1, L ja N.
Aioin laittaa tähän jotain asennuksen helppoudesta ilman ohjetta, mutta varoituksen sana on kyllä paikallaan!
Siellä lähtöpäässä, jokorasiassa pitäisi osata erottaa kaksi virtaliitäntää ja tuossa voipi mennä metsään... Siis tällaiset maallikot, jotka eivät ole sähköoppia koskaan lukeneet! Noo, autotalliin olen kyllä laittanut itse valot liiketunnistimineen ja katkaisimineen, mutta eihän tuollaisia saisi ketään yllyttää tekemään, ettei sähkäreiltä lopu työt!Aivan, toimii kolmella johdolla. Mutta koska siellä on kolme johtoa, joista yhtä ei saa käyttää muuna kuin suojamaajohtimena, niin silloin sieltä puuttuu yksi johto. Ja kun tuolla neuvotaan, että "toimii kun teippaa kevin vaihejohdoksi" niin tottakai toimii, ei sähkö tiedä minkä värinen eriste johtimessa on, mutta kun kyse on vain ja ainoastaan siitä, että standardin mukaan on laitonta käyttää keviä muuna kuin suojamaajohtimena.
- Eri malli
Liian köyhä kirjoitti:
Kun kaksi asiallista vastausta on kertonut, että yhtä johtoa puuttuu, on syytä kutsua sähkäri. Talon edellinen asuja kertoi, että siinä on ollut liikkeentunnistin, jota varten toi johdotuskin oli tehty.
Hei!
On se toki mahdollista, että siihen 3x1,5S kaapeliin on kytketty aiemmin liiketunnistin. Se ei vaan välttämättä ole samanlainen, jota nyt yrität paikkaan laittaa. On olemassa liiketunnistimia, jotka toimivat kahdella johdolla. - 1+2
Eri malli kirjoitti:
Hei!
On se toki mahdollista, että siihen 3x1,5S kaapeliin on kytketty aiemmin liiketunnistin. Se ei vaan välttämättä ole samanlainen, jota nyt yrität paikkaan laittaa. On olemassa liiketunnistimia, jotka toimivat kahdella johdolla.se valaisin on ollut heti sen tunnistimen vieressä jolloin siitä lähtee vain kaapelinpätkä eteenpäin valaisimelle, siis jatkuva vaihe ja nolla.
- eri malli
Eri malli kirjoitti:
Hei!
On se toki mahdollista, että siihen 3x1,5S kaapeliin on kytketty aiemmin liiketunnistin. Se ei vaan välttämättä ole samanlainen, jota nyt yrität paikkaan laittaa. On olemassa liiketunnistimia, jotka toimivat kahdella johdolla.tällainen: http://www.sahkonumerot.fi/3514901/
- sähkö rane
siniset siniseen = nolla musta ruskeaan ja liiketunnistimen ruskea lampulle ja samoin sinisestä johto lampulle niin pelittää.
- söhkö rane
ruskea -> L virtasisään. sinen virta ulos, kevi nollaan. taulussa kevi keviin
- 7+8
Suksi rane nyt vittuun siitä tappo-ohjeinesi!
- Kevman
maailman pahin virhe, laittaa keviin musta kutistesukka molempiin päihin tai teipata.
- painukaa nyt helvett
Lopettakaa nyt amatöörit ja ranet se paskanpuhuminen ja laittomien, hengenvaarallisten neuvojen antaminen! KeVi:ä EI KOSKAAN saa käyttää muuhun kuin suojamaaksi eikä sen väriä saa kaapelin päistä muuttaa miksikään. Mitäs kun joku joskus kytkee sinne kaapelin välille jotain?
- Sähkö rauno
painukaa nyt helvett kirjoitti:
Lopettakaa nyt amatöörit ja ranet se paskanpuhuminen ja laittomien, hengenvaarallisten neuvojen antaminen! KeVi:ä EI KOSKAAN saa käyttää muuhun kuin suojamaaksi eikä sen väriä saa kaapelin päistä muuttaa miksikään. Mitäs kun joku joskus kytkee sinne kaapelin välille jotain?
"Mitäs kun joku joskus kytkee sinne kaapelin välille jotain? "Silloin muutetaan myös katkokohtien värit, pöljä.
- eihyvääpäivääääää
Sähkö rauno kirjoitti:
"Mitäs kun joku joskus kytkee sinne kaapelin välille jotain? "Silloin muutetaan myös katkokohtien värit, pöljä.
se kaapelin katkaisija tietää että ne toiset päät on joskus muutettu häh? Suojajohtimen väriä EI SAA lain mukaan muuttaa, onko se liian vaikeaa sun tapaiselle läskipäälle tajuta mitä? Painu nyt vittuun täältä ääliö...
- s-asentajat kalliita
painukaa nyt helvett kirjoitti:
Asiaa puhut kyllä, panee miettimään täälläkin päässä! Minullakin on nimittäin liiketunnistin kytketty juurikin niin, että keviä on käytetty yhtenä virtajohtimena. Molemmissa päissä tästä merkintä, mutta eipä auta mitään, jos esimerkiksi seuraava asukas joskus päättää laittaa jotakin siihen välille!
Saunalla olen tehnyt saman, kun poistopuhaltimelle ei riittänyt omaa ohjausjohtoa, eikä valaisin tarvinnut keviä. Tässä tapauksessa asennus on turvallisempi (EI laillinen), koska johto on seinän sisässä ilman asennusputkea. Merkintä on minulla saunassakin molemmissa päissä kevin erilaisesta kytkennästä.
Autotallin tunnistimelle pitäisikin vaihtaa asiallinen johto tämän ketjun seurauksena. Saman voisivat tehdä kaikki muutkin tee-se-itse-miehet :) ! Kaapeli ei ole niin kallista... - 7+5
s-asentajat kalliita kirjoitti:
Asiaa puhut kyllä, panee miettimään täälläkin päässä! Minullakin on nimittäin liiketunnistin kytketty juurikin niin, että keviä on käytetty yhtenä virtajohtimena. Molemmissa päissä tästä merkintä, mutta eipä auta mitään, jos esimerkiksi seuraava asukas joskus päättää laittaa jotakin siihen välille!
Saunalla olen tehnyt saman, kun poistopuhaltimelle ei riittänyt omaa ohjausjohtoa, eikä valaisin tarvinnut keviä. Tässä tapauksessa asennus on turvallisempi (EI laillinen), koska johto on seinän sisässä ilman asennusputkea. Merkintä on minulla saunassakin molemmissa päissä kevin erilaisesta kytkennästä.
Autotallin tunnistimelle pitäisikin vaihtaa asiallinen johto tämän ketjun seurauksena. Saman voisivat tehdä kaikki muutkin tee-se-itse-miehet :) ! Kaapeli ei ole niin kallista...Turha vaihtaa kevin takia kaapelia. Teippaus tai sukka kevin pääklle.
- Sähkö Rane
Sähkö rauno kirjoitti:
ei kaapelita saa katkoa ja laitta väliin vaan jotakin ?
- sähkö Rane
7+5 kirjoitti:
Turha vaihtaa kevin takia kaapelia. Teippaus tai sukka kevin pääklle.
toimiihan se hyvin kun käyttää keviä nolla johtona , taulussa kevi kevikiskoon j a rasialla kevi kytketään nolla johdoksi. Sitten sininen on kytketty virta, voidaan teipata, ja ruskea on tietenkin syöttö normaalisti.
Vihan joku otta kaapelin välistä ja luullla että sininen on nolla vaikka se on teipattu päistään mustaksi ?
Nämä niksit olen oppinut ns. oikeen oikeelta säkäkäriltä joka aikanaan oli ova huutmaan sähkäturvallisuudesta mutta kaverin talossa oli tehnyt nämä temput . En ole päässyt vielä kehumaan. - kaikenlaista....
sähkö Rane kirjoitti:
toimiihan se hyvin kun käyttää keviä nolla johtona , taulussa kevi kevikiskoon j a rasialla kevi kytketään nolla johdoksi. Sitten sininen on kytketty virta, voidaan teipata, ja ruskea on tietenkin syöttö normaalisti.
Vihan joku otta kaapelin välistä ja luullla että sininen on nolla vaikka se on teipattu päistään mustaksi ?
Nämä niksit olen oppinut ns. oikeen oikeelta säkäkäriltä joka aikanaan oli ova huutmaan sähkäturvallisuudesta mutta kaverin talossa oli tehnyt nämä temput . En ole päässyt vielä kehumaan.on tuokin parempi kuin käyttää sitä keviä vaihejohtona, se on todella väärin. Nollajohto pitää sitten merkitä vaikka kutistesukalla mustaksi ja parasta on laittaa joku lappu tms. nootti mitä on tullu tehdyksi että tulevaisuudenkin asentajat hiffaa.
Ainut oikea tapa on käyttää 4x1,5S kaapelia (tai 3x1,5N, harvinaista nykyisin ja onko siinä enää edes sinistä?).
Joka tapauksessa: kevin saa keskuksella kytkeä VAIN kevikiskoon! - Sähkö Rane
kaikenlaista.... kirjoitti:
on tuokin parempi kuin käyttää sitä keviä vaihejohtona, se on todella väärin. Nollajohto pitää sitten merkitä vaikka kutistesukalla mustaksi ja parasta on laittaa joku lappu tms. nootti mitä on tullu tehdyksi että tulevaisuudenkin asentajat hiffaa.
Ainut oikea tapa on käyttää 4x1,5S kaapelia (tai 3x1,5N, harvinaista nykyisin ja onko siinä enää edes sinistä?).
Joka tapauksessa: kevin saa keskuksella kytkeä VAIN kevikiskoon!nimen omaan kevi keskuksessa kevikiskoon ja hämärä kytkimellä tai liiketunnistimella laitetaan nolajohdoksi. Sininen teipataan tai ei ja kytketään siihen ohjattu vaihe, ruskea ruskeaan.
Ikävää mutta kun rakentajat vetävät itse näitä kaapelita ja seinät jo kiinni niin , sitten vielä joku muu kertoo että kolme johdinta riirrää ja toimii.
Käytetäänhän ammattikoulun työmaillakin hylsytettyjä kevejä , jos ei vaan jäädä kiinni ? - hdsfffhdffhds
Tuollaiseen kytkentään, että keviä on käytetty virtajohtimena, kun törmää niin ilmoitukset asiasta lähtee välittömästi. Sitä ei käytetä virtajohtimena vaikka mikä olisi!
- asiaasentaja
hdsfffhdffhds kirjoitti:
Tuollaiseen kytkentään, että keviä on käytetty virtajohtimena, kun törmää niin ilmoitukset asiasta lähtee välittömästi. Sitä ei käytetä virtajohtimena vaikka mikä olisi!
Uskokaa jo, että keviä eli suojajohdinta, ette kytke mihinkään muuhun kuin keville tarkoitettuun paikkaan. Sitä ei saa määräysten mukaan teipata muun väriseksi ja käyttää esim vaiheena. Tämä on vain ja ainoastaan henkilöturvallisuuden takia. Ainakin liiketunnistimissa joita olen kytkenyt on paikka keville, että sen voi kytkeä mutta se ei tee mitään eli se on siinä laitteen sisällä sivussa. Jos sulla on vedetty väärää kaapelia niin se on voivoi sitten vedetään uusi kaapeli tai hankit erilaisen liiketunnistimen
- kytkettävä...
asiaasentaja kirjoitti:
Uskokaa jo, että keviä eli suojajohdinta, ette kytke mihinkään muuhun kuin keville tarkoitettuun paikkaan. Sitä ei saa määräysten mukaan teipata muun väriseksi ja käyttää esim vaiheena. Tämä on vain ja ainoastaan henkilöturvallisuuden takia. Ainakin liiketunnistimissa joita olen kytkenyt on paikka keville, että sen voi kytkeä mutta se ei tee mitään eli se on siinä laitteen sisällä sivussa. Jos sulla on vedetty väärää kaapelia niin se on voivoi sitten vedetään uusi kaapeli tai hankit erilaisen liiketunnistimen
Ja vielä että, jos KeVi on rasiaan tai kojeelle tuotu, se täytyy AINA kytkeä tai päättää asianmukaisesti vaikka suojamaadoitusta ei kyseisessä rasiassa tai kojeella tarvita. Ei KOSKAAN katkota juuresta tai jätetä roikkumaan. KeVi kytketään esim. kytkimessä potentiaalivapaaseen X-liittimeen, muuhun sillei tarkoitettuun liittimeen tai tyhjään irtoliittimeen.
- ranet vetää aina ens
kytkettävä... kirjoitti:
Ja vielä että, jos KeVi on rasiaan tai kojeelle tuotu, se täytyy AINA kytkeä tai päättää asianmukaisesti vaikka suojamaadoitusta ei kyseisessä rasiassa tai kojeella tarvita. Ei KOSKAAN katkota juuresta tai jätetä roikkumaan. KeVi kytketään esim. kytkimessä potentiaalivapaaseen X-liittimeen, muuhun sillei tarkoitettuun liittimeen tai tyhjään irtoliittimeen.
ranet vetää aina ensiksi ylimääräiset piuhat poikki juuresta turhaan sekoittamasta .
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2241576- 301426
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊611279Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!731270- 781204
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?761189Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031173- 541008
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18992Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per179883