Kuinka todennäköisesti MS-tauti?

MatkustajaMS..?

Aloin kiinnittämään asiohin huomiota noin kuukausi sitten kun pyörryin verikokeessa. Pyörryin myös lentokoneessa sen aloittaessa laskeutumisen pari viikkoa siitä jonka jälkeen otsallani oli kummallista kihelmöintiä varsinkin kun kosketin sitä. Pyörtymiset olivat kevyitä ja jälkimmäinen alkoi yhtäkkiä ilman varoituksia kihelmöinnillä otsalla. Kumpaakin pyörtymistä edelsi yön valvominen ja verikoetta jännitystila. Tämän jälkeen meni muutama päivä kunnes erään raskaamman baari-illan jälkeen seuraavana päivänä, tai sitä seuraavana kumpaakin hartiaa särki todella kovaa. Nyt parin viikon kuluessa tuosta särky on tullut ja mennyt eikä ole ollut niin kovaa. Minulla on tehnyt myös pahaa aina silloin tällöin, mutta oksentamaan ei ole tarvinnut. Yksi selkeä oire ole loputon väsymys ja uupumus herätessä, joka nyt tosin on hieman helpottanut. Olisin halunnut vain nukkua vaikka ei nukuttanut enää varsinaisesti. Lääkäri laittoi jetlagin piikkiin, jota en usko. Väsymys oli jotenkin kroonisemman tuntuista.
Kävin uimassa noin viikko sitten ja kumpaankin lonkkaan tuli pientä kipua sivuille samaan kohtaan. Siitä kipu on levinnyt niin, että kumpikin jalkani kipuilee välillä ehkä hieman kramppimaisesti ja lihaksia nykii. Jalat myös alkavat puutumaan ja pistelemään helposti jos ne ovat huonossa asennossa ja tätä on jatkunut jo pitkään. Kipu voi kuitenkin lähteä nopeastikin pois, mutta ahdistus asiasta selkeästi lisää kramppeja ja kipuja, joten olen ajatellut että voisi olla psyykkistäkin, mutta ei siitä kai tule näin voimakkaita oireita.
Nykimiset eivät ole voimakkaita (ehkä vain kovimmat silmillä jotenkin huomattavissa), mutta ne tuntee. Lisäksi kun jalkani on tietyssä asennossa, isovarpaani nytkähtelee tasaisin väliajoin hieman sivusuunnassa (en tunne tätä itse). Lihasvoimani on myös heikentynyt siinä mielessä, että en jaksa rasitusta ja hengästyn nopeasti. Aivan kuin lihakset eivät saisi tarpeeksi happea tai minulla ei olisi hapenottokykyä tms. Toisaalta kyllä pelasin salibandya vielä kolmisen viikkoa sitten ihan ok, mutta olen kuitenkin ihmetellyt huonompaa kuntoani jo jonkin aikaa. Pystyn kuitenkin punnertamaan ihan ok reilut kymmenen punnerrusta ja juoksemaan lyhyitä matkoja mutta kuitenkin väsyn nopeammin kuin aiemmin ja palautuminen tuntuu kestävän pidempään. Olen muuten a 30v.
Nyt jälkeenpäin kun ajattelee minulla on ollut näitä oireita aiemminkin. Ehkä puoli vuotta sitten toista olkapäätäni särki kovaa samalla tavalla, mutta laitoin sen kovan tietoneella pelaamisen piikkiin. Myös varpaan värähtelyä olen huomannut, mutta en noteerannut sitä. Kävin joskus lääkärissäkin huimauksen takia kun olin muuttanut unirytmejäni, mutta en oikein saanut mitään selville ja huimauskin katosi. Minulla on myös ollut ummetusta noin 2-3kk sitten lyhyen aikaa. Vajaa neljä vuotta sitten selälläni nukkuessa nimetön ja pikkusormi puutuivat usein. Voisiko tämäkin kieliä MS-taudista ja se on ollut minulla jo pitkään mutta miksi nyt kaikki oireet iskevät voimakkaasti päälle ja sopivatko pyörtymiset jotenkin tähän kuvaan? Lääkäri ei oikein osannut sanoa mitään ja ongelma helpottui, mutta ei poistunut. Näin on käynyt kaikissa käynneissäni kun olen jotain yksittäisiä juttuja yrittänyt selvittää. Minulla on myös ollut pari päivää kestänyt elohiiri silmässä jo vuosia sitten, mutta ne ovat käsittääkseni aika tavallisia. Verikokeissa täällä ei ollut muuta vikaa kuin magnesium arvon aavistuksenomainen kohollaan oleminen ja lievä nestehukka.

Kysynkin
1)Voisivatko kyseiset oireet olla suurella todennäköisyydellä MS-tautia, tai mitä muuta? Mitä on odotettavissa?
2)Eniten pelkään ALSsia, eiväthän nämä voi olla ALS oireita? (lihasheikkous ja nykiminen)
3)Jos minulla on MS-tauti, olisiko viisainta keskeyttää loma etelässä välittömästi ja lentää Suomeen saamaan diagnoosi, koska täällä ei ole edes sellaisia laitteita joilla asian voisi todeta. Kyseessä on kuitenkin parantumaton sairaus niin onko parilla viikolla sitten väliä jos olotila ei tästä huonone? Olen siis pidemmällä matkalla nyt.

2

766

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • omia diagnooseja

      Neurologi on oikea lääkäri joka tietää enemmän neurologisista sairauksista. Varaa siis neurologille aika ja kerro hänelle murheesi tautiepäilystä/-epäilyistä. Jaa mitä on odotettavissa? Höh, no he....nen tutkimusrumba, mikäli neuro on mieltä, että kannattaa tutkia. Tk lääkäri on etupäässä kakaroiden räkätaudin asiantuntija.

      Miksi sinun lomasi pitäisi keskeyttää? Ei se mahdollinen tautidiagnoosi lomasta, tai sen keskeyttämisestä huolimatta miksikään muutu, sillä EI kumpaankaan ms:ään tai ALS:iin ole parantavaa hoitoa. Niin että älä hermoo, vaan nauti nyt lomastasi. Sitä paitsi ms tykkää lomailusta, ainakin omani rauhoittuu lomilla ihan ihmeesti. Ja muista, ei ole varmaa edes onko sinulla mitään vakavaa tautia, vai onko kyseessä vain mielikuvituksen lento, toivottavasti näin. Tsemppiä.

    • noohätä,

      Ei ne MS tapauksessa kuitenkaan pysty tekemään mitään,jos ei "pahenemisvaihe" iske päälle= jalka menee turtaks,näkö sumenee silmästä,käsi menee veltoksi jne. (kortisonitiputus hoito annetaan 3vrk ajan)

      En ole asiantuntija, (tietysti kyllä MS tautinen) mutta jos lääkärilläkin olet kuitenkin jutellut niin vietä rauhallinen loma! Ihmisen mieli kykenee "kummasti" pahentamaan olotiloja... kokemusta on mm. rintakiputunteista,hetken kun alan asiaan keskittymään,niin johan on semmoiset huippailut päällä ettei paremmasta väliä.
      Ei noista vapinoista/nykimisistä kannata välittää, ne voi olla ihan luonnollisia ....jännitystiloista johtuvia esimerkiksi?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 176
      5259
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      128
      4715
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3006
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1961
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1804
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1757
    7. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      110
      1744
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1730
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1643
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1571
    Aihe