Kertokaapas nuoret aikuiset omia kokemuksianne asumisesta uudessa Kokkolassa? Olen 24 vuotias mies hyvin tod.näk muuttamassa kaupunkiin toiselta puolelta Suomea. Onko kaupungissa esimerkiksi millasta yöelämää ja mihin kaupunginosaan ei ainakaan kannata muuttaa?
Mikä meininki Kokkolassa?
23
3921
Vastaukset
- ei hinttien
tarvi muuttaa.Pysy vaan nykyisellä paikkakunnallasi.
- wrgtpwjgtpwj
egojjwergjpegj
- .l
Musta-aukko imaisee kokkolan 2012.
- Vaivaa_!!!!!!!!!!!!!
Ei kokkolassa ole mitään, jonka takia sinne muuttaisi, ei yö ei päivä-elämää. On vain sisäänpäinkääntynyttä, seiniätuijottelevaa porukkaa, jos vaikka juttua yrittää saada aikaan.
Kannattaa ehkä katsella jostain ei kaksikieliseltä seudulta etelämmästä tulevaisuuttaan, jollei ihan pakko ole sinne kokkolaan muuttaa. - älä_muuta
Kokkola on todella ahdistava asuinpaikka. Ahdistuneisuus näkyy jopa tällä palstalla kokkolalaisten omissa kirjoituksissa. Luepa tarkkaan, niin ymmärrät mitä tarkoitan.
Varsinainen piiri pieni pyörii ja ennakkoluulot muualta tulleita kohtaan ovat todella kovat. Et tutustu ihmisiin, koska kokkolalaiset eivät halua tutustua ulkopuolisiin. Varsinkin jos puhut eri murretta, olet selkeästi ulkopuolinen, jota kohtaan jo lähtökohatisesti täytyy ottaa vihamielinen asenne. Ihan varmuudenkin vuoksi, ettei vaan yritä kaveerata. Kaikkein pahimpia ovat mie/sie-murteet ja esim. Keski- ja Itä-Suomessa puhutut murteet. Kokkolalaisten mielestä ne antavat aiheen olettaa että puhuja on poro elikkäs lappalainen ja kaikkihan Kokkolassa tietävät, että sellaisia kuuluukin pilkata ja vihata.
Ja olepa kokkolalaisen kanssa eri mieltä hänen kaupunkinsa ihanuudesta!! Kokkolalainen vetää kunnolla herneet nenäänsä ja se nokkiinsa ottaminen ei todellakaan lopu koskaan. Eikä tuo välttämättä rajoitu mielipiteeseen kaupungista. Ylipäätäänkin kokkolalainen on omasta mielestään aina oikeassa ja eri mieltä oleminen on kokkolalaisen mielestä aina ja poikkeuksetta vihamielinen teko. Käytös on sitten sen mukaista.
Kaupunkina kesällä ihan kaunis ja Kokkolassa on kiva viettää lomalla muutama päivä. Tekemistä Kokkolassa tosin on vain parin kapakan verran. Ei juuri mitään muuta kunnollista turistille.
Mutta asuinpaikaksi? Ei helvetissä, kokkolalaiset itse pilaavat kaupunkinsa huonolla ilmapiirillään ja kyräilyllään.- KOKKOLASSA SYNTYNYT.
ETTEKÖ TIEDÄ;ETTÄ NÄMÄ NYKYISET KOKKOLALAISET ON MELKEEN KAIKKI MUUALTA TULLEITA,EI VOI VERRATA SYNTYPERÄISIIN,SOVITAANKO KUN TULEE NÄITÄ MAALLAISIA NIIN JÄTTÄKÄÄ KYRÄILYT SINNE KOTIPITÄÄJÄNNE,JA SEN JÄLKEEN TERVETULOA!
- ..............
Taidat liikkua väärässä seurassa, jos mielipiteesi kokkolalaisista on tuollainen...
Ja sinustako turisteille täällä on vain pari kapakkaa? Et kyllä taida sitten olla perillä Kokkolan historiasta ja kulttuurista ollenkaan. Mutta ehkä noissa kapakkaporukoissa sitten liikkuu juuri kuvaamasilaisia ihmisiä, joiden mielestä lisäksi Kokkolan ainoat nähtävyydet ovat pari hassua kapakkaa. En tiedä, kun kapakat eivät kuulu elämääni. Mutta tuo turistijuttusi oli kyllä päivän paras vitsi. Joko et arvosta kulttuuria tai sitten elät täysin pimennossa kaikesta.
Kokkolassa on
- vanhakaupunki Neristan, eräs ainutlaatuisimmista ja parhaiten säilyneistä ja laajimmista puutaloalueisa Suomessa
- Suomen (ja muistaakseni koko Pohjoismaiden) vanhin koulurakennus
- museokortteli sekä muut museot
- keskiaikainen kivikirkko sekä sen upea ympäristö vanhoine rakennuksineen Kirkonmäellä
- Tankar ja risteilyt sinne
- Seitsemän sillan saaristo
- muutenkin meri ja Kokkolan saaristo
- hyvät mahdollisuuden luontoretkeilyyn
- englantilainen vene, sotasaalis englantilaisilta Krimin sodassa (ainoa englantilaisilta jäänyt sotasaalis sodassa, jota käytiin mm. Ranskan, Venäjän ja Britannian välillä)
- uimahalli useine altaineen ja ulkouimaloineen
- kesäkeskiviikkojen iltatorit
- monta toimivaa teatteria
- upea teatterirakennus
- kaunis Mäntykankaan puutaloalue
- Katariinan kalmisto
- musiikkitarjontaa, mm. kamariorkesteri
- jne.
Ehkä olen sitten tuollainen tiukkapipo ja niuhottaja, joka veti herneen nenäänsä, kun kaupunkia haukuttiin. Mutta ihan mielelläni annan sellaisen kuvan, jos saan antaa erilaisen mielipiteen Kokkolan nähtävyyksistä. - landepaukku5555
.............. kirjoitti:
Taidat liikkua väärässä seurassa, jos mielipiteesi kokkolalaisista on tuollainen...
Ja sinustako turisteille täällä on vain pari kapakkaa? Et kyllä taida sitten olla perillä Kokkolan historiasta ja kulttuurista ollenkaan. Mutta ehkä noissa kapakkaporukoissa sitten liikkuu juuri kuvaamasilaisia ihmisiä, joiden mielestä lisäksi Kokkolan ainoat nähtävyydet ovat pari hassua kapakkaa. En tiedä, kun kapakat eivät kuulu elämääni. Mutta tuo turistijuttusi oli kyllä päivän paras vitsi. Joko et arvosta kulttuuria tai sitten elät täysin pimennossa kaikesta.
Kokkolassa on
- vanhakaupunki Neristan, eräs ainutlaatuisimmista ja parhaiten säilyneistä ja laajimmista puutaloalueisa Suomessa
- Suomen (ja muistaakseni koko Pohjoismaiden) vanhin koulurakennus
- museokortteli sekä muut museot
- keskiaikainen kivikirkko sekä sen upea ympäristö vanhoine rakennuksineen Kirkonmäellä
- Tankar ja risteilyt sinne
- Seitsemän sillan saaristo
- muutenkin meri ja Kokkolan saaristo
- hyvät mahdollisuuden luontoretkeilyyn
- englantilainen vene, sotasaalis englantilaisilta Krimin sodassa (ainoa englantilaisilta jäänyt sotasaalis sodassa, jota käytiin mm. Ranskan, Venäjän ja Britannian välillä)
- uimahalli useine altaineen ja ulkouimaloineen
- kesäkeskiviikkojen iltatorit
- monta toimivaa teatteria
- upea teatterirakennus
- kaunis Mäntykankaan puutaloalue
- Katariinan kalmisto
- musiikkitarjontaa, mm. kamariorkesteri
- jne.
Ehkä olen sitten tuollainen tiukkapipo ja niuhottaja, joka veti herneen nenäänsä, kun kaupunkia haukuttiin. Mutta ihan mielelläni annan sellaisen kuvan, jos saan antaa erilaisen mielipiteen Kokkolan nähtävyyksistä.-hyvät mahdollisuudet luontoretkeilyyn :) :) :) :) .tuo oli nyt huippua. luontoretkeily kaupungissa????
- täällä reiässä
Sisäsiittoisuus tulee vahvasti esille kaikessa täällä kokkolassa. Esim. Rovaniemi tai lahti olisi nuorelle miehelle paljon kehittävämpi paikka.
- Wayne
Todella hyvä paikka asua. Kaikki tarvittava löytyy, eikä kannata uskoa ylläolevia kommentteja, ihmisiä on erilaisia joka kaupungissa, peruskokkolalainen on mukava ja avulias. Tervetuloa vaan Kokkolaan!
- nuori mies
Muutako muuttaa reiästä maailmalle. Tulet huomaamaan, että Suomi on pieni maa ja ympyrät ovat just niin isoja, ko on oma elämän asenne ja älykkyys.
- Leenalassa
Itse asuin lapsena kokkolassa, ja olin välissä monta monta vuotta pois, nyt muutin viime tammikuussa takaisin, ja olen tykännyt :) Kämpänkin ostin samalta kadulta missä pienenä asuin, parin talon päästä mikä on sinänsä hauskaa kun vanhasta "kodista" monesti tuli untakin nähtyä.
Leenalassa asun, ja itse ainakin viihdyn täällä. Ei ihan keskikaupungilla, mutta kumminkin sopivan välimatkan päässä, ei liian kaukana palveluista.
Riippuu tietysti siitä, että minkälaiseen kämppään haluat muuttaa, kerrostalo, rivitalo, omakotitalo, että mihin kannattaa suunnistaa.
Itse asun pienkerrostalossa, 8 asuntoa ja kaikki naapurit onneksi rauhallisia, ettei öisinkään ole mitään hämminkiä.- piituw
Moi!
Olen miettinyt ihan samaa, olen syntyperäisin kokkolan läheltä, ja asunut kuutisen vuotta pois sieltä suunnalta. Nyt tosiaan on muutto ajankohtainen, ja kokkolassa ehkä joku houkuttaa (perhe lähellä, sekä tietty muut sukulaiset pitkälti sillä alueella). Mutta jotenkin se kokkolalaisten katkeruus ahdistaa. Olen myös tyytyväinen nykyiseen asuinkaupunkiini, mutta vaihtelu virkistää. Lähinnä olen siis vaihtelua etsimässä, sekä töitä, koska nykyisellä asuinpaikalla niitä ei juuri ole. Mutta mikä huolestuttaa, on se, että kokkolassa töitä tuntuu olevan myös tosi vähän. Nyt on puntarissa se, haluanko lähelle sukua ja perhettä, vai haluanko johonkin toiselle paikkakunnalle, jossa ei ole niin hirveästi juorukelloja ja katkeria ihmisiä. Tosi kurjaa, että tällasta joutuu miettimään, mutta se on totta. Valitettavasti kokkolalaiset ovat antaneet tässä parin vuoden aikana (kun olen muuttoa sinnepäin suunnitellut enemmän tai vähemmän) vähän huonoa kuvaa. Käyn Kokkolassa kuitenkin kuukausittain.
- fsdffghh
Itse en ole Kokkolassa koskaan asunut niin en tuohon asuinpaikkaan voi ottaa kantaa. Kuitenkin olen Kokkolassa paljon käynyt ja sanoisin, että ei sen kummempi paikka kuin mikään muukaan. Jos olet Helsingistä kotoisin niin ikävän pieni paikka tuo Kokkola on, mutta kyllä sieltä lähes kaikki tarpeellinen löytyy.
Onnela lienee ainoa siedettävä baari nuoremmille. Vanhempaan/rauhallisempaan makuun löytyy paikkoja enemmänkin.
Rauhallinen kaupunki josta kämpän saa varmaan suhteellisen halvalla. Ei valittamista, mutta ei juuri kehumistakaan. - Tosirealisti
"Ehkä Kokkolalainen". Kysyt "asumisesta uudessa Kokkolassa".
Kokkola ei ole uusi. Se on Suomen vanhimpia kaupunkeja ja on kooltaan suurimpia (n 46 000 asukasta jonka pinta-ala on "valtava"). Joten: Tervetuloa Kokkolaan. Älä ujostele. Kaikki osaavat täällä suomen kielen. "Vanhoillisruotsinmurteiset" - yleensä ikäihmiset - yrittävät periaatteensa vuoksi ylläpitää murrettaan, mutta se on ohimenevää muutaman vuoden kuluessa (= "luontainen poistuma").
Olen itse paluumuuttaja jo yli 20:n vuoden takaa.
Kokkola on muuttunut nopeasti myönteisesti ja on "pessyt silmänsä" kiitettävästi.
Asuntomesut ja mm merirosvoranta tulevat nostamaan Kokkolan parempaan tietoisuuteen ja kulttuuri- ja elinkeinoelämän huipulle.
Vielä kun saadaan muun valtakunnan asukkaat ymmärtämään, ettei Kokkola ole "ruotsinkielisten valtakunta", niin kaikki menee aina paremmin.. - repiii
täällä ole mitään muuta kun sisäänpäin kääntyneitä pienkaupunkilaisia ja kaupunginvaltuusto joka koostuu vanhoista kommareista,työttömyys kokkolassa on ihan omaa luokkaansa koska tosiasia on se että kokkolassa ainoat isot työpaikat ovat satamaterminaali ent kemira ja outokumpu oyt sekä tietty kpo=köyhät pois osuuskaupasta.
- Renee76
Kokkolan työttömyysprosentti on 9 %, älä puhu läpiä päähäsi! Esim. Jyväskylässä 13 % ja Oulussa 13 %. Kokkola kehittyy kovaa ja työtäkin löytyy.
- näennäis%
Renee76 kirjoitti:
Kokkolan työttömyysprosentti on 9 %, älä puhu läpiä päähäsi! Esim. Jyväskylässä 13 % ja Oulussa 13 %. Kokkola kehittyy kovaa ja työtäkin löytyy.
kokkolan työttömyysprosentti on alhainen ns. tempputyöllistämisen johdosta.
- junkie
kannattaa pysyä kaukana. täällä on narkkareita aivan perkeleesti !
- jos haluat
Kauheasti puhutaan että täällä ei muunlaisia ihmisiä löydykään kuin katkeria, mutta olen hieman eri mieltä tästä asiasta. Ne harvat katkerat vaan suurentelevat omia näkökulmiaan Kokkolasta. Todellisuudessa kyllä, tämä on pieni kaupunki johonkin Helsinkiin verrattuna, mutta kun tänne asettuu niin tästä tulee helposti itselle todellinen koti. Rellestyspaikkoja ei välttämättä joka kulmalta löydy, mutta tarviiko? Kyllä täällä juoppoja riittää joka kaupunginosassa minne olet varmasti tutustumisen jälkeen tervetullut. Mutta kuitenkin löytää kaiken tarpeellisen ja ehkä hyväkin, ettei ole loputtomasti varaa valita mistä sen leipänsä ostaa. Jos sinua ei pari juoruilevaa mummelia haittaa ja löydät itsellesi sopivan paikan täältä niin teretulemast vaan. :)
- Suomiperkele
Täällä ei asu sen paskempaa sakkia kuin muuallakaan, katkeruudesta ym. kirjoittavilla lienee jotain omakohtaista ongelmaa. Ei todellakaan voi yleistää että kaikki on jotain vi*un mykkiä ja sisäsiittoisia.
Kokkola kasvaa ja kehittyy koko ajan, täältä saa kaiken mitä tarvii. Baareja on ihan tarpeeksi, uusin niistä Duudsonien ja Sedun Komia.
pst. Jos mä oisin sä, en muuttaisi Koivuhakaan, siellä asustaa köyhien kanssa alkot ja mamut.- qw
Minäkin suunnittelen sinne muuttoa. Asuinaluehan ei ole ihan sataman vioeressä?
- Anonyymi
Älä muuta Tosirealistin naapuriin
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 856294
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t303783törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/283140Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3691696- 331388
- 271330
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi46949Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11946Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11870- 42849