mikä on matalin verensokeri arvo

Minä vaan...

mun matalin arvo on ollut 1.5 tuntui että kohta pökerryn iskä joutui kantamaan olen 14. v tyttö ja sairastn 1. tyypin diabetekseen n.1 vuosi sitten

39

2566

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • arvo!

      Tuollainen verensokeriarvo on jo vaarallinen, ei siis ihme että jouduit kannettavaksi. Koska ykköstyypin diabeteksesi on diagnosoitu vasta, lääkityksen hakeminen oikeaksi on äärimmäisen tärkeää, eikä noin alhaisia hypoglykemioita saisi tulla (tuliko virhe insulinin mitoituksessa ruokailuun nähden?). Ikäisellesi nuorelle lääkityksen hoito on melkoinen opeteltava ja jotkut ovatkin turvautuneet insuliinipumppuun. Hypot on aina vaara terveydelle ja mitä aikaisemmin tautisi saadaan hyvään hoitotasapainoon, sitä pidemmälle voidaan lykätä oheissairauksien tulo. Jos lääkitys on kunnossa ja huolehdit itsestäsi hyvin, pystyt elämään hyvän elämän. Minulla on useampi tuttava jotka ovat pystyneet elämään D 1:n kanssa iäkkääksi.

      • minä vaan...

        hallitsen diabeteksen jo toooosi hyvin se oli kyllä järkyttävää kun oli niin matalat normaalisti 5-10 mulla. Matalat sokerit johtui kun olin syönyt sipsejä ja pistin normaalisti kun rasba imeytyy hitaammin ja insuliini ehti jo imeytyä. tämän tapauksen jälkeen olen pistänyt noin 30 min. sipsin syönnin jälkeen


      • ole...
        minä vaan... kirjoitti:

        hallitsen diabeteksen jo toooosi hyvin se oli kyllä järkyttävää kun oli niin matalat normaalisti 5-10 mulla. Matalat sokerit johtui kun olin syönyt sipsejä ja pistin normaalisti kun rasba imeytyy hitaammin ja insuliini ehti jo imeytyä. tämän tapauksen jälkeen olen pistänyt noin 30 min. sipsin syönnin jälkeen

        diabeetikon ruokaa! Ehkä 4-5 KAPPALETTA mutta ei edes osaa pienestä pussista. Ehkäpä kannattaisi muistella mitä ohjeita olet saanut ruokavaliosta.


      • Minä vaan...
        ole... kirjoitti:

        diabeetikon ruokaa! Ehkä 4-5 KAPPALETTA mutta ei edes osaa pienestä pussista. Ehkäpä kannattaisi muistella mitä ohjeita olet saanut ruokavaliosta.

        Voin syödä sipsejä karkkeja ymt. herkkua, Jos sairastut diabetekseen ei sinua kielletä olla syömättä herkkuja! ja en edes ole millään dietillä. Käyn joka kuukaus ravitsemus terapeutilla ja voin sanoi vaan että diabeetikoille tulee helpommin keliekia joten syön sipsejä kuten haluan ja sitten vaan piikki mahaan =) voi olla että käsiti minulla olevan kolmipistos hoidon, Ei minulla on moni pistoshoito eli saan syödä niin paljon kun ahluan ja sitten laitan insuliiniä kuten tarvitaan


      • kun...
        Minä vaan... kirjoitti:

        Voin syödä sipsejä karkkeja ymt. herkkua, Jos sairastut diabetekseen ei sinua kielletä olla syömättä herkkuja! ja en edes ole millään dietillä. Käyn joka kuukaus ravitsemus terapeutilla ja voin sanoi vaan että diabeetikoille tulee helpommin keliekia joten syön sipsejä kuten haluan ja sitten vaan piikki mahaan =) voi olla että käsiti minulla olevan kolmipistos hoidon, Ei minulla on moni pistoshoito eli saan syödä niin paljon kun ahluan ja sitten laitan insuliiniä kuten tarvitaan

        Veijo ei vielä älähtänyt. Jos käyttää insuliinia (käytän minäkin) se ei anna lupaa täysin vääriin ruokailutapoihin. Moni diabeetikko tuudittautuu tällaiseen uskoon, että voi syödä vaikka kuinka epäterveellisesti, pistää vain insuliinia lisää. Voihan siinä pärjätä, mutta aika vaikeaa on pitää sokeritasapainoa kohdallaan herkku - insuliini kierteessä. Pääset helpommalla kun noudatat ravitsemusohjelmaa. Millekään dieetille ei ole pakko alkaa, mutta järkeä voi käyttää siihen mitä pistää suuhunsa.


      • minä vaan...
        kun... kirjoitti:

        Veijo ei vielä älähtänyt. Jos käyttää insuliinia (käytän minäkin) se ei anna lupaa täysin vääriin ruokailutapoihin. Moni diabeetikko tuudittautuu tällaiseen uskoon, että voi syödä vaikka kuinka epäterveellisesti, pistää vain insuliinia lisää. Voihan siinä pärjätä, mutta aika vaikeaa on pitää sokeritasapainoa kohdallaan herkku - insuliini kierteessä. Pääset helpommalla kun noudatat ravitsemusohjelmaa. Millekään dieetille ei ole pakko alkaa, mutta järkeä voi käyttää siihen mitä pistää suuhunsa.

        etkö sä koskaan syö sipsejä??? ja outoo jos et mä syön noin kerran 2 kuukaudessa joten lihoamisella ei ole vaaraa... huolehdi vaan itsestäsi ja jos et sattunut huomaamaan niin kysyn teidän matalinta sokeria en pyytänyt neuvoja!


      • ykköstyyppiläinen
        minä vaan... kirjoitti:

        etkö sä koskaan syö sipsejä??? ja outoo jos et mä syön noin kerran 2 kuukaudessa joten lihoamisella ei ole vaaraa... huolehdi vaan itsestäsi ja jos et sattunut huomaamaan niin kysyn teidän matalinta sokeria en pyytänyt neuvoja!

        Itsellä matalin ollut siinä kahden pintaan, mutta aina olen omin voimin matalista selvinnyt syömällä eli ei ole onneksi vintti pimeäksi asti mennyt, ja ykköstyypin diabetesta takana parikymmentä vuotta!
        No joo, jotenkin matalissa pelottaa tuo kontrollin puute ja siksi pidän ehkä (myönnettäköön) sokereita joskus vähän turhankin korkealla (ehkä siksi kun on muutama kokemus insuliinin lihakseen pistämisestä ja pelottavasta laskukierteestä tyyliin syö monta tuntia putkeen ja juo litratolkulla tuoremehua kädet täristen...)
        Mielestäni on ihan normaalia että diabeetikkokin herkuttelee silloin tällöin ja laittaa sitten sen mukaan enemmän inskaa, tärkein on pitää normaaleissa arkirutiineissa se terveellinen ja säännöllinen ravinto:)


      • syö!
        minä vaan... kirjoitti:

        etkö sä koskaan syö sipsejä??? ja outoo jos et mä syön noin kerran 2 kuukaudessa joten lihoamisella ei ole vaaraa... huolehdi vaan itsestäsi ja jos et sattunut huomaamaan niin kysyn teidän matalinta sokeria en pyytänyt neuvoja!

        En edes muista koska olisin laittanut suuhuni muutaman sipsin, jossain kyläillessä ilmeisesti. Itse en osta. Kyllä minäkin joskus sorrun herkuttelemaan, mutta yritän pitää hetket harvana ja kurissa. Mutta minulla taitaa olla ikääkin paljon enemmän joten tuollaiset sipsit ym. ei kuulu muutenkaan syömätapoihini.

        Olen pärjännyt hyvin diabetekseni kanssa siihen nähden että alhaisimmat sokeriarvot on ollut 3,6 joka ei vielä ole aiheuttanut ongelmia ja siitä olen selvinnyt normaalilla aterialla. Mielestäni jollain kauhean alhaisilla sokeriarvoilla ei kannata urheilla vaan on pyrittävä hoitamaan itseään niin ettei niitä tule.


      • Anonyymi
        ole... kirjoitti:

        diabeetikon ruokaa! Ehkä 4-5 KAPPALETTA mutta ei edes osaa pienestä pussista. Ehkäpä kannattaisi muistella mitä ohjeita olet saanut ruokavaliosta.

        Turpa kiinni olen itsekin diabeetikko ja ne kin voi syödä mitä vaan


      • Anonyymi
        minä vaan... kirjoitti:

        etkö sä koskaan syö sipsejä??? ja outoo jos et mä syön noin kerran 2 kuukaudessa joten lihoamisella ei ole vaaraa... huolehdi vaan itsestäsi ja jos et sattunut huomaamaan niin kysyn teidän matalinta sokeria en pyytänyt neuvoja!

        Jep pistin palautetta tolle joka rupes mussuttaan sulle ruokavaliosta. Olen itsekin diabeetikko


      • Anonyymi
        ykköstyyppiläinen kirjoitti:

        Itsellä matalin ollut siinä kahden pintaan, mutta aina olen omin voimin matalista selvinnyt syömällä eli ei ole onneksi vintti pimeäksi asti mennyt, ja ykköstyypin diabetesta takana parikymmentä vuotta!
        No joo, jotenkin matalissa pelottaa tuo kontrollin puute ja siksi pidän ehkä (myönnettäköön) sokereita joskus vähän turhankin korkealla (ehkä siksi kun on muutama kokemus insuliinin lihakseen pistämisestä ja pelottavasta laskukierteestä tyyliin syö monta tuntia putkeen ja juo litratolkulla tuoremehua kädet täristen...)
        Mielestäni on ihan normaalia että diabeetikkokin herkuttelee silloin tällöin ja laittaa sitten sen mukaan enemmän inskaa, tärkein on pitää normaaleissa arkirutiineissa se terveellinen ja säännöllinen ravinto:)

        Hieno juttu, olen 12-vuotias ja itsellä toinen vuosi menossa


      • Anonyymi
        ole... kirjoitti:

        diabeetikon ruokaa! Ehkä 4-5 KAPPALETTA mutta ei edes osaa pienestä pussista. Ehkäpä kannattaisi muistella mitä ohjeita olet saanut ruokavaliosta.

        Kyllä diabeetikko saa nauttia esimerkiksi sipsien syömisestä siinä missä tervekin. Etenkin tyypin 1 diabeetikolle se on ihan ok, koska tauti ei ole mikään itseaiheutettu elintasosairaus kuten tyypin 2 diabetes pääasiassa on. Diabeteksen hoidon ei ole tarkoitu s olla mikään rangaistus ja tyypin 1 diabeetikko ei ole itse syylinen sairauteensa. Kyllä sillon pitää voida elää mahdollismman normaalisti. Sipsien syömistä on toki hyvä rjoittaa niin ettei kokoajan rouskuta niitä, mutta kyllä niitä voi silti syödä ilman huonoa omaatuntuoa, ainakin jos on tyypin 1 diabeetikko. Tyypin 2 diabeetikoilla koko sairaus voi ooa seurausta liiallisesta sipsien syömisestä.

        Lisäksi kuten ketjun aloituksesta huomaa kyse oli nimenomaan tyypin 1 diabeetikosta, jolle alhainen verensokeri on suurempi riski kuin verensokerin nousu.

        Eli kun kohtuudella syö sipsejä niin siitä vaan.


      • Anonyymi
        kun... kirjoitti:

        Veijo ei vielä älähtänyt. Jos käyttää insuliinia (käytän minäkin) se ei anna lupaa täysin vääriin ruokailutapoihin. Moni diabeetikko tuudittautuu tällaiseen uskoon, että voi syödä vaikka kuinka epäterveellisesti, pistää vain insuliinia lisää. Voihan siinä pärjätä, mutta aika vaikeaa on pitää sokeritasapainoa kohdallaan herkku - insuliini kierteessä. Pääset helpommalla kun noudatat ravitsemusohjelmaa. Millekään dieetille ei ole pakko alkaa, mutta järkeä voi käyttää siihen mitä pistää suuhunsa.

        Puhut nyt tyypin 2 diabeetikoista. Itsekin tyypin 1 diabeetikkona olen kokoajan syönyt ihan normaalisti taritsematta mitenkään rajoittaa herkkujenkaan syömistä. Toki herkkuja ei kannata syödä kokoajan on sitten diabetes tai ei, mutta kylläl kohtuudella voi syödä ihan vapaasti. Tiedän kyllä, että tyypin 2 diabeetikoilla on pakko työntää hirveitä insuliinimääriä insuliiniresistenssin takia ja aina syömisen jälkeen verensokeri tahtoo nousta pilviin. Mutta itselläni tyypin 1 diabeetikkona suurempi ongelma on verensokerin lasku liian alas. Ei itselläni ole ollut mitään erityisiä ongelmia verensokerin pitämisessä kurissa vaikka söisinkin herkkuja, koska tyypin 1 diabeetikkona kyse ei ole insuliiniresistenssistä kuten tyypin 2 diabeteksessä. Hyvänä itselläni on verensokeri pysynyt. Just kävindiabeteshoitajan luona vähän aikaa sitten ja sanoi näyttävän edelleen hyvältä. Toki kenellä tahansa on korkeita piikkejä aina välillä, se on normaalia vaikkei söisikään jotin makeaa jne.

        Tyypin 1 diabetes on muutenkin ihan tarpeeksi epäreilu sairaus kun se ei ole omaa syytä tyypin 2 diabeteksen tapan ja siitä ei edes voi parantua kuten tyypin 2 diabeteksesta. Joten ei siihen nyt enää tarvita sellaista itsensä kiusaamista, että en voi syödä tota ja tota kun on diabetes jne. Kun pysyy kohtuudessa niin myös herkuttelu on täysin ok. Ei sellaisesta elämästä tule mitään, että miettii kokoajan miten en nyt voi tota ja tota syödä vaikka tekisikin mieli jotain herkkua. Tyypin 1 diabeetikolla insuliini tehoaa kyllä, tyypin 2 diabeteksessahan se ei vaikuta kuten pitäisi insuliiniresistenssin takia.


      • Anonyymi
        minä vaan... kirjoitti:

        etkö sä koskaan syö sipsejä??? ja outoo jos et mä syön noin kerran 2 kuukaudessa joten lihoamisella ei ole vaaraa... huolehdi vaan itsestäsi ja jos et sattunut huomaamaan niin kysyn teidän matalinta sokeria en pyytänyt neuvoja!

        Älä välitä noista kommenteista. Kyllä tyypin 1 diabeetikko voi syödä sipsejä tarvitsematta sitä murehtia. Nuo kirjoittelee enemmänkin tyypin 2 diabeetikon näkökulmasta. Tietty sipsejä ei kannata rouskutella kokoajan, mutta kuten itsekin sanoit et niin teekään. Pari kertaa kuussa sipsien rouskuttelussasi ei ole mitään pahaa eikä se terveyttäsi pilaa.


    • superhypoilija

      itse olen pystynyt mittaamaan 1,9 ja olo oli niinkuin olis ollu ihan hirveessä humalassa :D ambulassikuski mittasi viime hypo-kerralla (2kk sitten) 0,9. syö kuule ihan rauhassa välillä niitä sipsejä, niin mäkin joskus herkuttelen :) oon nyt sairastanut 33 vuotta ykköstä. ja kun olet vielä tyttö niin haluan kertoa senkin että, olen synnyttänyt kaksi tervettä lasta. ovat nyt 20 ja 22 vuotiaita ja terveitä, armeijan käyneitä! joten kyllä sinä pärjäät! vaikutat reippaalta ja tunnolliselta nuorelta naiselta.

      • 15 vuotta diabetes

        olen sun kanssa samaa mieltä sipseistä. kyllä ihmisellä on oikeus joskus herkutella onnea sulle diabeteksen kanssa


      • Anonyymi
        15 vuotta diabetes kirjoitti:

        olen sun kanssa samaa mieltä sipseistä. kyllä ihmisellä on oikeus joskus herkutella onnea sulle diabeteksen kanssa

        Totta


    • Ninnuli99

      No itsellä itse mittaamana 1.7 mutta viime kesänä matalan takia kourisyuskohtaus joten tuolloin luultavasti matalampi...Olen 11 vuotiass ja sairastuin ykköstyyppiin noin 2 vuotta sitten.

    • Huippista

      Mun matalin verensokeri on ollu 1,1. Jaksoin hädintuskin nousta sängystä ylös syömään. Luojan kiitos oli tuo glukosensori joka oli jo tovin hälytellyt ennen kuin havahduin.

    • Minä

      Mulla on ollu 2.2 matalin ja korkein 21.7. Olen 10w tyttö ja sairastuin pari kuukautta sitte.

      Haluisin tietää että ootteko saaneet poikaystävää/lapsia?

      • Ei esteitä

        Diabetes ei ole esteenä poikaystävän eikä lasten saannille kunhan sokeritasot pidetään hyvässä hoitotasapainossa. Hyvät verensokeriarvot estää myös oheissairauksien tulon kun vanhenet. Muista hoitaa itseäsi hyvin ja opettele hoitajien ja vanhempiesi kanssa diabeteksen hoitoasi huolellisesti niin tuleva elämäsi on aivan normaalia.


    • 18vvvvvvvvv

      Oon 18 vuotias jätkä ja oon sairastanu 5 vuotiaasta 1. tyypin diabetestä. 1.5 on matalin missä itellä on käyny mutta pystyin hyvin toimimaan ite koska olin hereillä.

      Sairaalaan kerran joutunu ambulanssilla ku yöllä pääs laskee niin alas että kroppa vaan ei enää pelittäny ( olin pudonnu sängystä ). Rupesin tajuamaan vasta että missä oon monien tuntien päästä seuraavana päivänä sairaalassa. Muistakaa huolehtia ettei oo ainakaan isoja määriä insuliinia veressä nukkumaan mennessä, koska jos ei ehi herätä tarpeeks ajoissa ja lihakset on ns. "lepotilassa" saattaa niinkin matalat arvot kun 2.5-3.0 viedä jalat alta.

    • 1 tyypin diabetes

      1.5 on ollut matalin verensokeri ja tajuttomana löydetty.Hunajan ja mehun avulla
      virkosin,ennen ensihoitajien tuloa.Ei ne lähtenyt viemään mua sillä kertaa sairaalaan
      kun ei katsonut sitä tarpeelliseksi ja kun kykenin syömään ja toimimaan omin avuin.

    • Patuli 1

      Mitä tarkoittaa haiman liikatuotanto? tietääkö joku oon lukenut ja lukenut kirjoja ja ei suoraan vastausta en löydä ?

      • Anonyymi

        Haima tuottaa liikaa insuliinia ja sokerit menee alas


    • Kaap00000

      Mun matalin oli 0,0 ja korkein 54,9

      • Tuntuu_epätodelliselta

        Olitko kummassakin tapauksessa sairaalassa tiukassa valvonnassa ja omaiset vieressä pelkäämässä kuolemaasi?


      • oletko.aivokuollut

        Nuo lukemat ovat valheita. Kotimittari ei tuollaisia edes pysty mittamaan ja 0.0 on aivokuollut. Aivot eivät selviä ilman sokeria. Näin se menee.


      • Pelkkää_soopaa
        oletko.aivokuollut kirjoitti:

        Nuo lukemat ovat valheita. Kotimittari ei tuollaisia edes pysty mittamaan ja 0.0 on aivokuollut. Aivot eivät selviä ilman sokeria. Näin se menee.

        Todellakin, mittari on ollut rikki ja näytti mitä sattui. Kumpikin arvo on sellainen ettei kotimittari näytä niitä vaan ilmoittaa erroria.
        Ehkä sairaalan labrassa on voitu mitata tuollaisia arvoja ja samalla potilas on ollut tiukassa valvonnassa (molemmat hengenvaarallisia arvoja).


      • D1-karppiatri

        Miksi tahallaan valehdella? Yksikään kotimittari ei näytä tuollaisia arvoja.
        Ne lukuisat mittarit mitä minulla on ollut käytössä kertovat vain "LOW" "HIGH" tai vastaavalla tekstillä kun arvot ovat mittaamattomissa.
        Et taida olla edes diabeetikko, kunhan vain häiriköit...


      • Anonyymi

        Just joo, tosi uskottavaa. Et olisi enää hengissä. Tuo noinkaan korkea ei olisi välttämättä tapanut, mutta tuo 0.0 kyllä.


      • Anonyymi

        Olet sitten varmaankin kummitus tai zombi. Nimittäin, jos sun verensokeri on mennyt nollan, niin aivosi ei kyllä ole siitä selvinnyt, koska aivoilta on loppunut energia kesken. Nollille menemisestä ei voi selvitä hengissä.

        T. miksuh


    • Kaa00000

      Niin kai tais olla mittari vähä rikki

      • Kaap00000

        Oho väärä nimi


    • Haluatkomiljonääriksi

      Mun matalin oli 1.7 ihan kun olsi ollut jossain 3D-elokuvassa ja korkein 27,4,huh

    • Milläkin ollu 1.2 onneksi Olin valmiiksi sairaalassa. Tuli hoitsulle hoppu hakemaan tippaa. Aika Hurja olo oli silloin.

      • Anonyymi

        Varmasti


    • Anonyymi

      Moi

      Itsekin oon tyypin 1 diabeetikko. Mullamatalin verensokeriarvo on ollut muistaakseni myöskin toi sama kuin sulla, eli 1.5. Yleensä kun on mennyt matalalle niin verensokeri on ollut jossain 2 ja 4 välillä, mutta matalin on muistaakseni toi 1.5. Sen tiedän, että oli kauhee olo.

      Niin ja tottakai voit syödä sipsejä, mä itsekin tykkään niistä :-) Kyllä diabeetikkokin voi ja saa herkutella.

      T. miksuh

    • Anonyymi

      Mene kysymänn jostain muualta. SUOMI24 ei hyväksy asiallista tietoa sivuillaan.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      18
      1515
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1305
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1212
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1102
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1035
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      10
      1026
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      999
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      991
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      990
    Aihe