Opiskelemaan Skotlantiin/ Irlantiin

molk

Hei kaikki!

Nyt on kovasti alkanut kutkuttamaan ajatus Skotlantiin tai Irlantiin opiskelemaan lähdöstä ja haluaisinkin kysellä ja kuulla, että onko tällä foorumilla muita, jotka samaa pohitvat ja minnepäin ja mitä aikoisivat lähteä opiskelemaan :) Ja hakuprosessi olisi itsellä vasta edessäpäin niin jos jollakulla on sama rumba vielä tulossa niin mielelläni juttelisin siitäkin enemmän!!

Itse olen ajatellut Edinburghia ja Aberdeenia ja Dublinin yliopistoa ja politiikka ja journalisimia mielelläni yhdistelisin ( nyt saattaa olla niin, että joissakin näistä yliopistoista ei opeteta juuri noita aneita, mutta en ole ehtinyt asioita vielä tarkastamaan, koska eilen vasta sain viimeisen potkun ajatukselleni, kun juttelin englannissa opiskelleiden ja sinne hakevan tuttavan kanssa ) Ja siksi haluaisinkin vähän vertaistukea ja jutteluseuraa itselleni, jonka kanssa saisi näistäasioista oikein kunnolla höpötellä ja pohtia ja jakaa ajatuksia!

Kuulumisiin! :)

6

1634

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • skotlanti

      www.isory.org keskustelupalsta. Sieltä varmasti löytyy vertaistukea:) Lisäksi kannattaa kokeilla esimerkiksi kirjoittaa googleen hakusanaksi blogi skotlanti, blogi glasgow, blogi aberdeen tjv, sieltä löytää yleensä parinkin suomalaisen opiskelijan blogeja jotka opiskelevat skotlannissa. Itse käytin aikoinaan kyseistä tekniikkaa kun halusin päästä lukemaan kokemuksia kyseisistä kaupungeista, kouluista ja arjesta siellä.
      Onnea hakuun!:)

    • ...........

      Moi, opiskelen Aberdeenissa ja täältä löytyy kyllä paljon suomalaisia. Hakuprosessi on suhteellisen helppo, täytät hakemuksen UCAS:n sivuilla, lähetät englanninkielisen yo-todistuksen ja muut paperit ja käyt pyydettäessä tekemässä IELTS- enkun kokeen (suhteellisen helppo). Alasta riippuu joudutko lähettämään muita töitä arvioitavaksi/ käydä haastattelussa.

      Voit hakea SAAS-järjestöltä lukukausimaksujen maksamista ja opintotuen saat Suomesta kun täyttelet vähän papereita. Ensimmäisenä vuotena on mahdollisuus asua halls:ssa, jotka on suhteellisen kalliita ja täynnä opiskelijoita & bileitä. Itse suosittelisin, että etsit kämppään gumtreen etc. kautta ja sovit paljon näyttöjä kesän lopulle ja tulet sitten paikan päälle ennen opiskelujen alkua käymään näytöissä ja metsästämään kämppää. Vuokrat täällä on kalliimpia kun Suomessa, eli siihen kannattaa varautua laittamaan rahaa. Lennot Suomeen on suhteellisen halpoja eli pari kertaa voi hyvinkin vuodessa käydä Suomessa lomailemassa jos yliopisto antaa myöten.

      Britit syövät epäterveellisesti eli siihen kannattaa varautua. Paras tapa on tehdä itse omat ruokansa ja unohtaa kaikki valmis/pakasteateriat.

      Opiskelu on melko koulumaista, koska useimmat britit ovat 17-18 vuotiaita kun aloittavat yliopiston. Et saa siis itse valita kursseja ja usein kursseilla on läsnäolopakko.

      Toivottavasti auttoi jos satut tämän vielä lukemaan:)

    • gemm

      Haen syksyllä Skotlantiin opiskelemaan arkeologiaa. Ulkomailla opiskelu on aina kiinnostanut, ja koska Suomessa on mielestäni melko huonot mahdollisuudet arkeologian opiskeluun ulkomaille lähtö tuntuu hyvältä vaihtoehdolta. Skotlantiin ihastuin kun vietettiin viime joulu Edinburghissa, ja kun sain selville että siellä voi opiskella ilmaiseksi oli päätös helppo tehdä.

      Hakemus lähtee ainakin Edinburghin, Glasgown ja Aberdeenin yliopistoihin, toivottavasti jossain onnistaa :D

    • Jupsis

      Miten nuiden lukukausimaksujen kanssa? Kun kandivaihehhan on ilmainen, miten olette ajatelleet kustantaa maisterin? Kun ilmeisesti voi maksaa jopa 10 000 e vuodessa tuo maisteri. Onko jotain tiettyjä koulutusohjelmia, joihin saa SAAS:ltä koko rahoituksen?

    • Jupsis

      Anyone?

    • ninnu-

      kannattaa varmaan mielummin kysellä isoryn foorumilta kuin täältä.

      forum.isory.org

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      328
      2816
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      100
      2114
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      120
      1610
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1154
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      71
      1022
    6. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      983
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      41
      950
    8. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      146
      908
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      290
      842
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      40
      744
    Aihe