Kiinnostaisi tietää kuuluvatko cp-vammaiset siihen ryhmään jolla invaliiditeetti prosennti on tai jolla on luokiteltu haittaluokka? Tai tietääkö joku omaansa? Itseasiassa en tiedä ko prosentista ja haittaluokasta juuri mitään.
Itse en tällä hetkellä saa mitään kelan tukia, tms, täysi-ikäistyttyäni ja opiskelut päätettyäni... Minulla on ollu 5 vuotta käytössäni helsingin erityisuimakortti ja nyt sen vanhennuttua ja paikkakuntaa vaihdettuani lähdin etsimään tarjoaako uusi kotikuntani tälläistä korttia.
Ongelmana on, että kortin saanti ehtona on joko kelan hoito/vammais/kuntoutustuki, liikuntavammaisen pysäköintilupa TAI henkilö jolla on sairauden tai vamman kokonaishaitan luokka vähintään 12 (entinen 60%:n invaliditeetti) tai liikuntavammasta aiheutuva haittaluokka vähintään 10 (ent. 50 %:n invaliditeetti).
Kelalta en saa tuki eikä minulla ole minkäänlaista tarvetta pysäköintiluvalla, koska en autolla kulje. Siispä kiinnostaisi tietää onko mulla mahdollisuutta saada ko korttia? Mistä tiedän, onko vammani "tarpeeksi haitallinen", varsinkin jos kela näkee, ettei minulla ole mitään syytä saada ko laitoksesta tukiaisia. Kelan mielestä siis olen täysin työkykyinen ja vapaa valitsemaan ammatin kuin ammatin, Kelan mielestä cp-vammani ei vaikuta elämääni ilmeisesti tarpeeksi - näin karkeasti sanoen.
Toivottavasti löytyisi joku joka osaisi vastailla.
Cp-vammaiset ja invaliditeettiprosentti/haittaluokka?
4
938
Vastaukset
- ta
Haittaluokka kuvaa nimenesä mukaan vamman aiheuttamaa haittaa. Cp-vammaisena haittaluokkasi on luultavasti joskus määritelty tai jos ei ole niin sen määrittely on mahdollista :)
Jäin miettimään, etkö saa Kelan tukia vammasi aiheuttaman vähäisen haitan vuoksi vai sen takia, että et ole niitä hakenut? Jos kyse on jälkimmäisestä niin kipin kapin lääkäriin tarvittavia dokumentteja. Jos vammasi aiheuttama haitta on vähäinen, niin todennäköisesti et uimakorttia saa, jos ehtona ovat mainitsemasi asiat.- Se Ari
Vammaisen pysäköintilupa on ollut v. 2001 henkilökohtainen, joten autoa ei tarvitse omistaa.
Tarvitset puoltavan lääkärinlausunnon, kaksi valokuvaa.
Luvan myöntää poliisi 25,- hintaan.
Lupa on erittäin varastusherkkä asiakirja, joten siitä kannattaa pitää hyvää huolta.
Lisätietoja: poliisi.fi/luvat/vammaisen pysäköintilupa.
- (Jade)
Myös minulla on CP-vamma, ja kokemuksieni perusteella haluan antaa yhden neuvon: jos haittaluokkaasi ei ole vielä koskaan määritelty (siis tuolla nykyisellä asteikolla 0-20) älä hanki sellaista ainakaan erityisuimakortin tähden. Haittaluokitusta ollaan kuulemma uudistamassa, mutta se vie oman aikansa, ja edelleen on siis käytössä tapaturmavakuutuslain mukainen haittaluokitus vuodelta 1986. Ongelma on siinä etteivät tämän taulukon haittaluokat sovi CP-vammaan, koska ne on tarkoitettu käytettäviksi tapaturmasta aiheutuvien haittojen määrittelyyn ja ns. haittarahan laskemiseen. Tällöin CP-vamma rajautuu ulkopuolelle, koska ei ole olemassa "aikaa ennen vammautumista" johon henkilön nykyistä toimintakykyä voitaisiin verrata, eikä CP-vammasta muutenkaan saa korvausta tapaturmalaista. Tiedän toki CP-vammaisia, joille tuosta huolimatta on määritelty haittaluokka (itsekin kuulun niihin, valitettavasti), mutta se on melkoista arpapeliä, koska taulukoissa ei tietenkään mainita CP-vammaa. Oma haittaluokkani on vaihdellut lääkäristä riippuen peräti kahdeksan lukeman verran, ja olen kokenut siitä olevan pelkkää haittaa, koska eri suuruiset lukemat seuraavat jatkuvasti mukana vanhoissa lääkärinlausunnoissani mm. Kelassa.
Älä siis mene määrityttämään haittaluokkaasi pelkästään uimakortin vuoksi. On tietysti ikävää, jos et saa korttia siksi, ettei sinulla ole esittää mitään vaadittavista todistuksista, mutta usko pois, on paljon helpompaa olla ilman haittaluokitusta, kuin antaa jonkun pilipaliarvauskeskuslääkärin määrittää se liian alas, jolloin joutuu helposti kaikkien tukien ja erityispalvelujen ulkopuolelle. - automaattivaihe
Mihin haittaluokkaan minä mahdan kuulua, inva%60 ja haen autoveronpalautusta. tulli myönsi 40% mukaan johon en ole tyytyväinen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2257007Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää451295Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271102- 75911
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal49875Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a62867Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.95832Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38801Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14776- 43743