Cp-vammaiset ja invaliditeettiprosentti/haittaluokka?

-rperi

Kiinnostaisi tietää kuuluvatko cp-vammaiset siihen ryhmään jolla invaliiditeetti prosennti on tai jolla on luokiteltu haittaluokka? Tai tietääkö joku omaansa? Itseasiassa en tiedä ko prosentista ja haittaluokasta juuri mitään.

Itse en tällä hetkellä saa mitään kelan tukia, tms, täysi-ikäistyttyäni ja opiskelut päätettyäni... Minulla on ollu 5 vuotta käytössäni helsingin erityisuimakortti ja nyt sen vanhennuttua ja paikkakuntaa vaihdettuani lähdin etsimään tarjoaako uusi kotikuntani tälläistä korttia.

Ongelmana on, että kortin saanti ehtona on joko kelan hoito/vammais/kuntoutustuki, liikuntavammaisen pysäköintilupa TAI henkilö jolla on sairauden tai vamman kokonaishaitan luokka vähintään 12 (entinen 60%:n invaliditeetti) tai liikuntavammasta aiheutuva haittaluokka vähintään 10 (ent. 50 %:n invaliditeetti).

Kelalta en saa tuki eikä minulla ole minkäänlaista tarvetta pysäköintiluvalla, koska en autolla kulje. Siispä kiinnostaisi tietää onko mulla mahdollisuutta saada ko korttia? Mistä tiedän, onko vammani "tarpeeksi haitallinen", varsinkin jos kela näkee, ettei minulla ole mitään syytä saada ko laitoksesta tukiaisia. Kelan mielestä siis olen täysin työkykyinen ja vapaa valitsemaan ammatin kuin ammatin, Kelan mielestä cp-vammani ei vaikuta elämääni ilmeisesti tarpeeksi - näin karkeasti sanoen.

Toivottavasti löytyisi joku joka osaisi vastailla.

4

943

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ta

Haittaluokka kuvaa nimenesä mukaan vamman aiheuttamaa haittaa. Cp-vammaisena haittaluokkasi on luultavasti joskus määritelty tai jos ei ole niin sen määrittely on mahdollista :)

Jäin miettimään, etkö saa Kelan tukia vammasi aiheuttaman vähäisen haitan vuoksi vai sen takia, että et ole niitä hakenut? Jos kyse on jälkimmäisestä niin kipin kapin lääkäriin tarvittavia dokumentteja. Jos vammasi aiheuttama haitta on vähäinen, niin todennäköisesti et uimakorttia saa, jos ehtona ovat mainitsemasi asiat.

• Se Ari

Vammaisen pysäköintilupa on ollut v. 2001 henkilökohtainen, joten autoa ei tarvitse omistaa.
        Tarvitset puoltavan lääkärinlausunnon, kaksi valokuvaa.
        Luvan myöntää poliisi 25,- hintaan.
        Lupa on erittäin varastusherkkä asiakirja, joten siitä kannattaa pitää hyvää huolta.
        Lisätietoja: poliisi.fi/luvat/vammaisen pysäköintilupa.

• (Jade)

Myös minulla on CP-vamma, ja kokemuksieni perusteella haluan antaa yhden neuvon: jos haittaluokkaasi ei ole vielä koskaan määritelty (siis tuolla nykyisellä asteikolla 0-20) älä hanki sellaista ainakaan erityisuimakortin tähden. Haittaluokitusta ollaan kuulemma uudistamassa, mutta se vie oman aikansa, ja edelleen on siis käytössä tapaturmavakuutuslain mukainen haittaluokitus vuodelta 1986. Ongelma on siinä etteivät tämän taulukon haittaluokat sovi CP-vammaan, koska ne on tarkoitettu käytettäviksi tapaturmasta aiheutuvien haittojen määrittelyyn ja ns. haittarahan laskemiseen. Tällöin CP-vamma rajautuu ulkopuolelle, koska ei ole olemassa "aikaa ennen vammautumista" johon henkilön nykyistä toimintakykyä voitaisiin verrata, eikä CP-vammasta muutenkaan saa korvausta tapaturmalaista. Tiedän toki CP-vammaisia, joille tuosta huolimatta on määritelty haittaluokka (itsekin kuulun niihin, valitettavasti), mutta se on melkoista arpapeliä, koska taulukoissa ei tietenkään mainita CP-vammaa. Oma haittaluokkani on vaihdellut lääkäristä riippuen peräti kahdeksan lukeman verran, ja olen kokenut siitä olevan pelkkää haittaa, koska eri suuruiset lukemat seuraavat jatkuvasti mukana vanhoissa lääkärinlausunnoissani mm. Kelassa.

Älä siis mene määrityttämään haittaluokkaasi pelkästään uimakortin vuoksi. On tietysti ikävää, jos et saa korttia siksi, ettei sinulla ole esittää mitään vaadittavista todistuksista, mutta usko pois, on paljon helpompaa olla ilman haittaluokitusta, kuin antaa jonkun pilipaliarvauskeskuslääkärin määrittää se liian alas, jolloin joutuu helposti kaikkien tukien ja erityispalvelujen ulkopuolelle.

• automaattivaihe

Mihin haittaluokkaan minä mahdan kuulua, inva%60 ja haen autoveronpalautusta. tulli myönsi 40% mukaan johon en ole tyytyväinen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alle 15 oli

Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata
      Vimpeli
      40
      1380
    2. Mikä on kaivattusi ihanin ja ärsyttävin piirre?

Ja onko hän mies, nainen ja muun sukupuolinen? Mies. Huomaavaisuus. Kiireisyys. Joskus voi rentoutuakin.
      Ikävä
      98
      1335
    3. Riikka Purra: työttömät tulee velvoittaa töihin

Purra panisi työttömät tulevaisuudessa työskentelemään sosiaaliturvan saamiseksi, koska työllisyysaste ei muuten näytä l
      Maailman menoa
      289
      1225
    4. Onko kaivattusi yllättänyt sinut?

Piditkö häntä toisenlaisena ihmisenä?
      Ikävä
      109
      1095
    5. Mitä on eilen sattunut?

Mitästä oli eilen illalla kylällä sattunut?
      Suomussalmi
      19
      1031
    6. Milloin tapasit kaivattusi

ensimmäistä kertaa? 💸
      Ikävä
      64
      1015
    7. Oletko mokannut

Kaivattusi suhteen koskaan?
      Ikävä
      71
      1012
    8. Näin Ellen Jokikunnaksen Ralph-poikaa suojellaan julkisuudelta - Katso tuoreet kuvat Italiasta!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask ovat Ralph-poikansa kanssa kakkoskodissa Italiassa. Mukana on myös Unelmia Italiassa -kuva
      Suomalaiset julkkikset
      16
      1009
    9. Heh, persut = vassarit = 10,0 %

Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f
      Maailman menoa
      176
      868
    10. Vihdoinkin lavatansseja tv:ssä - Juhannuksena tanssitaan, bändeinä Yölintu ja Komiat!

Jes, vihdoinkin lavatansseja taas televisiossa! Keskikesän juhlaa vietetään tänä juhannuksena Tuuloksen Kapakanmäellä ju
      Tanssi
      17
      833
    Aihe