Tulehtunut hyttysen pisto?

Kysyvä

Miltä näyttää tulehtunut hyttysen pisto?

26

41583

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hei

      Hyttysenpisto harvoin tulehtuu. Jos kyseessä on ollut punkki, voi seurauksena olla Borreoloosi, joka menee hermostoon ja pahimmillaan voi aiheuttaa elinikäisen sairauden. Punkin puremista on varoiteltu jo vuosia ja ainakin Etälä-suomessa ja rannikkosuduilla on ollut paljon tapauksia. Mikäli punkki on päässyt puremaan, kannattaa käydä lääkärissä joka määrää antibioottihoidon, jolla ehkäistään Borreoloosin syntyminen. Hoito täytyy kuitenkin aloittaa tietyn ajan kuluessa punkin puremasta.

      • Hyttynen

        Henkilö "Hei" kirjoitti aivan asian vierestä... kyseessä oli hyttysen pisto eikä punkin purema... Joillekin ihmisille hyttysen pisto aiheuttaa tulehtuneen reaktion. Itse kuulun juuri tähän ryhmään. Tulehtunut hyttysen pisto näyttää n. puolen kämmenen kokoiselta tulehtuneelta alueelta & itelläni erittäin punakkana kohtana.Yleensä varsinkin jalkani ovat heinäkuussa hirveän näköiset, koska jokaisesta hyttysen pistosta jää samanlainen jälki & niin jaloissani saattaa olla kymmeniä isoja tulehtununeen näköisiä kohtia, jotka eivät tosiaan ole punkin puremia.Punkin purema jättää tulehtuneen kohdalle vielä vaalemman punaisen renkaan tulehtuneen osan ympärille. Tästä yleensä tunnistaa onko kysessä ollut punkki. Itse syön HEINIX-nimistä allergialääkettä noihin hyttysen pistoihin (lääkärin määräämä). Lisäksi jos kohta on tulehtunut pahasti kannattaa mennä hakemaan lääkäriltä antibioottikuuri.


      • Penny

        borrelioosi eli aivokalvontulehdus, ei borreoloosi. Ja borrelioosin voi saada punkin eikä hyttysen puremasta ja ne näyttää ihan erilaisilta.


      • menigniitti
        Penny kirjoitti:

        borrelioosi eli aivokalvontulehdus, ei borreoloosi. Ja borrelioosin voi saada punkin eikä hyttysen puremasta ja ne näyttää ihan erilaisilta.

        .. ei borrelioosi.


      • apua
        Hyttynen kirjoitti:

        Henkilö "Hei" kirjoitti aivan asian vierestä... kyseessä oli hyttysen pisto eikä punkin purema... Joillekin ihmisille hyttysen pisto aiheuttaa tulehtuneen reaktion. Itse kuulun juuri tähän ryhmään. Tulehtunut hyttysen pisto näyttää n. puolen kämmenen kokoiselta tulehtuneelta alueelta & itelläni erittäin punakkana kohtana.Yleensä varsinkin jalkani ovat heinäkuussa hirveän näköiset, koska jokaisesta hyttysen pistosta jää samanlainen jälki & niin jaloissani saattaa olla kymmeniä isoja tulehtununeen näköisiä kohtia, jotka eivät tosiaan ole punkin puremia.Punkin purema jättää tulehtuneen kohdalle vielä vaalemman punaisen renkaan tulehtuneen osan ympärille. Tästä yleensä tunnistaa onko kysessä ollut punkki. Itse syön HEINIX-nimistä allergialääkettä noihin hyttysen pistoihin (lääkärin määräämä). Lisäksi jos kohta on tulehtunut pahasti kannattaa mennä hakemaan lääkäriltä antibioottikuuri.

        Olenkohan itekki allerginen,mulle nousi polveen nyrkinkokoinen tulipunainen paise,ja sitä vielä kuumottaakin!


      • uudempaa tietoa
        Penny kirjoitti:

        borrelioosi eli aivokalvontulehdus, ei borreoloosi. Ja borrelioosin voi saada punkin eikä hyttysen puremasta ja ne näyttää ihan erilaisilta.

        Myös hyttysen purema voi tartuttaa borrelioosin. Tietoa vuonna 2009.


      • Nico1994
        Hyttynen kirjoitti:

        Henkilö "Hei" kirjoitti aivan asian vierestä... kyseessä oli hyttysen pisto eikä punkin purema... Joillekin ihmisille hyttysen pisto aiheuttaa tulehtuneen reaktion. Itse kuulun juuri tähän ryhmään. Tulehtunut hyttysen pisto näyttää n. puolen kämmenen kokoiselta tulehtuneelta alueelta & itelläni erittäin punakkana kohtana.Yleensä varsinkin jalkani ovat heinäkuussa hirveän näköiset, koska jokaisesta hyttysen pistosta jää samanlainen jälki & niin jaloissani saattaa olla kymmeniä isoja tulehtununeen näköisiä kohtia, jotka eivät tosiaan ole punkin puremia.Punkin purema jättää tulehtuneen kohdalle vielä vaalemman punaisen renkaan tulehtuneen osan ympärille. Tästä yleensä tunnistaa onko kysessä ollut punkki. Itse syön HEINIX-nimistä allergialääkettä noihin hyttysen pistoihin (lääkärin määräämä). Lisäksi jos kohta on tulehtunut pahasti kannattaa mennä hakemaan lääkäriltä antibioottikuuri.

        Aika erikoista että noista hyttysen puremista voi tulla noinkin isoja?? mua on suöny hyttyset kohta kolme päivää putkeen täällä utissa päin eikä muuta tule kuin pieni punainen pallo, vaikka itsekkin syön allergia lääkkeitä esim. Cetiritzin vai mikä se ny oli :)


      • rapu

        Kokeile Faunapharman dermagiq skin, saa apteekista, parasta mitä tähän asti olen kokeillut. Kutina häviää melkein heti kun levittää voidetta ja seuraavana aamuna ei jälkeäkään itikan puremien jäljistä. Aiempina kesinä tuli mahottomat kutisevat paukamat ja tuli raavittua verille ja sitten oli koko kesän näköinen. Kannattaa testata tätä voidetta. Lopultakin apu hyttysriesaan, yes !!!
        Voi tilata myös netistä www.oriola.net


      • 456K
        rapu kirjoitti:

        Kokeile Faunapharman dermagiq skin, saa apteekista, parasta mitä tähän asti olen kokeillut. Kutina häviää melkein heti kun levittää voidetta ja seuraavana aamuna ei jälkeäkään itikan puremien jäljistä. Aiempina kesinä tuli mahottomat kutisevat paukamat ja tuli raavittua verille ja sitten oli koko kesän näköinen. Kannattaa testata tätä voidetta. Lopultakin apu hyttysriesaan, yes !!!
        Voi tilata myös netistä www.oriola.net

        No se vois olla ihan hyvä mulle ku ite tulee kans raavittua verille:(


    • Hevosmies10

      Hyttysen ja paarmojen pistojen helpotukseen on mielestäni kaikkein paras apu suihkutettava Cool-X kylmägeeli. Vaimo käyttää sitä myös lapsillemme.

      • polveeni on noussut hyttysen pureman jälkeen n. kämmenen kokoinen punainen läntti ja sitä kuumottaa koko ajan. Mistäköhän tämä voisi johtua? olenko kenties allerginen sääskille??


      • raapinut sitä
        dange93 kirjoitti:

        polveeni on noussut hyttysen pureman jälkeen n. kämmenen kokoinen punainen läntti ja sitä kuumottaa koko ajan. Mistäköhän tämä voisi johtua? olenko kenties allerginen sääskille??

        polvea ? Helposti punoitus leviää kun raapii sitä hyttysenpiston kutinaa, laita siihen kortisonivoidetta esim. sibicorttia voi laittaa vaikka olisit verille raapinut, auttaa nopeasti.


      • Miimii83
        raapinut sitä kirjoitti:

        polvea ? Helposti punoitus leviää kun raapii sitä hyttysenpiston kutinaa, laita siihen kortisonivoidetta esim. sibicorttia voi laittaa vaikka olisit verille raapinut, auttaa nopeasti.

        Tyttärelleni tulee hyttysen pistosta hurja reaktio.Punoitusta,turpoo aivan mielettömästi ja kaikenlisäksi tulee vielä vesikellokin ja märkivt sitten tietysti!ja ovat kipeitä =( Aerius lääke siirappi auttaa meillä vähän!!ja tietysti kortisonvoide!!


      • Jeesiä
        Miimii83 kirjoitti:

        Tyttärelleni tulee hyttysen pistosta hurja reaktio.Punoitusta,turpoo aivan mielettömästi ja kaikenlisäksi tulee vielä vesikellokin ja märkivt sitten tietysti!ja ovat kipeitä =( Aerius lääke siirappi auttaa meillä vähän!!ja tietysti kortisonvoide!!

        Samoin minulle tulee järkyttäviä paukamia hyttysen pistoista, koko kesän. Aivan sama, miten paljon niille olisi altistunut. Mikäli aivan järkyttävä paukama iskee, ensiavuksi kortisonia eli käärmepakkaus (ohjeiden mukaan nautittuna) ja aloe vera-geeliä paukaman päälle. Kunhan sen muutaman ensiminuutin jaksaa olla raapimatta, aloe vera toimii joka kerta kuin taika - eikä enää kutita! Näin ollen raapimiselta välttyy. Tosin paukama saattaa olla hurjan näköinen viikonkin ajan... Ikävää on se, että näitä "mut ei meille muille koskaan tule mitään tollasta, ei ole olemassakaan hyttyspistoallergiaa"-tyyppejä on aika paljon.


      • HyttysilleAllerginen
        Jeesiä kirjoitti:

        Samoin minulle tulee järkyttäviä paukamia hyttysen pistoista, koko kesän. Aivan sama, miten paljon niille olisi altistunut. Mikäli aivan järkyttävä paukama iskee, ensiavuksi kortisonia eli käärmepakkaus (ohjeiden mukaan nautittuna) ja aloe vera-geeliä paukaman päälle. Kunhan sen muutaman ensiminuutin jaksaa olla raapimatta, aloe vera toimii joka kerta kuin taika - eikä enää kutita! Näin ollen raapimiselta välttyy. Tosin paukama saattaa olla hurjan näköinen viikonkin ajan... Ikävää on se, että näitä "mut ei meille muille koskaan tule mitään tollasta, ei ole olemassakaan hyttyspistoallergiaa"-tyyppejä on aika paljon.

        Joo. Mullekki tulee järjettömän isoja punasia paukuroita, ku hyttyset puree. Ja sit kaiken kukkuraks viel vesikello, ku oon senverran allerginen. Onko sen hoitamiseen mitään keinoa? Itse desinfion ja käytän kortisonivoidetta. Se lievittää kutinaa, mutta ei helpota sen paranemista.


      • herkkänahka
        HyttysilleAllerginen kirjoitti:

        Joo. Mullekki tulee järjettömän isoja punasia paukuroita, ku hyttyset puree. Ja sit kaiken kukkuraks viel vesikello, ku oon senverran allerginen. Onko sen hoitamiseen mitään keinoa? Itse desinfion ja käytän kortisonivoidetta. Se lievittää kutinaa, mutta ei helpota sen paranemista.

        Mikä olis paras allergialääke joka ei väsytä ja auttaisi vietävästi kutiaviin
        hyttysen pistoihin?


      • ininä

    • Inisijä

      Hyttyverkot ja -suihkeet ovat hyvää ennaltaehkäisyä, mutta väitän, että suomen suvesssa on aika mahdoton välttyä kokonaan hyttysenpistoilta. Hyttysallergikkona olen ajatellut että, siedätys auttaa, mutta ei auta kun lajikkeet vaihtuvat pitkin kesää. Omalla kohdalla allergia näkyy niin, että ensin kutisee ja tulee iso punainen läikkä, jonka keskellä puremakohta alkaa elää ihan omaa elämäänsä. Tulee kova pakottava turvotus ja vuotava vesikello. Sitä ei tietenkään saisi raapia, mutta taitaa joskus hermo pettää. Sitten saattaapi tulehtua. Kerran oon ulkomailla vetässy antibioottikuurin, kun jalalle ei oikein enää voinut varata painoa.Paras hyttysmyrkky ikinä on Thaimaasta ostettu, toimii hyvin myös täällä. Antihistamiinia syön aina ennakoiden altistumista. Kortisonivoide eikä aloe vera paljoa auta. Ikävä vaiva ja tuntuu pahenevan iän myötä.

    • hyttysiä pakoon

      minulla myös paha hyttysallergia. Pistoksista saan isoja paukamia, joskus melkein puolikkaan golfpallon kokoisia patteja. Kutittaa ja sitten vielä raapiessa tulehtuvat. Inhottavia elukoita.

      • rapu

        Kokeile Faunapharman dermagiq skin, saa apteekista, parasta mitä tähän asti olen kokeillut. Kutina häviää melkein heti kun levittää voidetta ja seuraavana aamuna ei jälkeäkään itikan puremien jäljistä. Aiempina kesinä tuli mahottomat kutisevat paukamat ja tuli raavittua verille ja sitten oli koko kesän näköinen. Kannattaa testata tätä voidetta. Lopultakin apu hyttysriesaan, yes !!!
        Voi tilata myös verkkokaupasta www.oriolanet.com


    • kutisee mullakin

      Ei niitä hyttysiä kohta enää ole nautitaan niistä nyt kohta taas -30 eikä paljoo kutise!
      Tän jälkeen tulee paarmat ja sit viel syksyllä hirvikärpäset,onneks ei oo pahempiaelukoita täällä!

    • inhottaa

      Minulla juuri nyt ison kirsikan kokoinen tummanpunainen paukauma. Sattuu kun kävelee. Mitä teen? Tuli tuommoiseksi eilen.

    • Masa 14.08.2012

      Sain heinäkuussa pahan hyttysihottuman. Antibiootti ei auttanut. Sain sitten kortisonia tabletteina ja siitä on ollut parhaiten apua. Lisäksi käytän Essex Plus voidetta joka imeytyy hyvin ihoon ja poistaa kutinaa.M

    • Outdoor harrastaja

      itikanpistokseen voi hakea lievitystä apteekista. Sisäisesti zetiriziini valmistetta (Esim Heinix 10mg) Pistoskohtaan suoraan esim pantyson tai sibicort niin kauan kunnes patti katoaa. Ampiaisen pistoksen voimakkaisiin oireisiin kyypakkauksen prednisolon tabletti ohjeen mukaan. Kyyn puremaan suosittelen kyypakkakusen lisäksi myös ensiapukäyntiä, varsinkin jos on riskiryhmään kuuluva.

      Puutiaisen tai lutikan pistokset kannattaa käydä varmisteleen lääkärillä. Lutikka voi levittää esim hiirilavantautia. Puutiainen taas Lymen tautia.

    • Apuva6

      Olin viikko sitten ulkomaanmatkalla, huomasin kotiin palatessa että jalassa kutiava itikan purema. Nyt koko jalkapöytä turvonnut punaiseksi palloksi, kuumottaa ja kutina ihan helvetillistä eikä pysty edes nukkumaan. Aamulla soitto lääkäriin, osaisko kukaan arvailla minkä purema mahtaa olla? Punkin tuskin ko ei ole mitään selvää ympyrää pureman kohdalla. Myös kipuilee kun laittaa painon jalalle. Muun kestän mutta kunhan ei mikään öttiäinen ole menny asusteleen sinne hyiiss

    • Amatööri98

      Yyh, itseäni pisti hyttynen korvanlehteen hautausmaahommissa ja menin rapsuttelemaan sitä paukamaa, nyt toinen korva on aivan punainen ja turvonnut verrattuna toiseen korvaan... miten nopeasti tulehtunut pisto paranee? Kohta ei tukkakaan peitä tota punasta möykkyä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      300
      3455
    2. 204
      2951
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      71
      2534
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      233
      1992
    5. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      16
      1425
    6. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      42
      1371
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1327
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      24
      1318
    9. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      170
      1304
    10. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      51
      1267
    Aihe