Minkälaiset neliveto-ominaisuudet ovat kyseisessä autossa? Olen hankkimasta autoa veneen vetoon, ja lumisilla/jäisilläkin luiskilla pitäisi pärjätä. Kenelläkään kokemuksia? Venepaketti painaa n.500kg.
Hyundai Tucson 2.0 GLS AC 4WD
8
11029
Vastaukset
- täältä.
Löytyskö täältä mitään:
http://www.khcf.org/ - Sama.
Täältäkin voisi löytyä jotakin:
http://www.hyundaiclubfinland.com/ - Tietoatäältäkin
Tucsonin nelivetojärjestelmä on normaaliajossa automaattisesti kytkeytyvä, mutta pienissä nopeuksissa (alle 30-40 km/h) myös napin painalluksella keskeltä lukittavissa. Tämä keskilukitus puuttuu monesta kilpailijasta.
Nelivedon kytkeytyminen ei ole täysin viiveetön, mutta silloin kun nelivedon lukitsee, ei mitään viivettä ole. Lukittua nelivetoa ei tule käyttää pitävällä pinnalla (tai ainakaan autoa ei silloin pidä käännellä), sora-, jää-, muta- ja lumipinnat sen sijaan OK. Kun neliveto on lukittuna, takaa järjestelmä ainakin yhden pitävän pyörän per akseli. Luistonesto pystyy lisäksi jossain määrin hoitamaan akselilukituksen virkaa, mutta joissain tilanteissa se on parempi kytkeä napista pois.
Alennusvaihteistoa ei autossa ole, joten kytkimen voi saada haiskahtamaan tiukemmissa tilanteissa. Oliko tuossa venepaketin painossa kärrynkin paino mukana? Jos oli, olisin melko luottavainen että Tucsonilla pärjää kytkintä rikkomatta. Bensaa Tucson kuluttaa paljon ilmoitettua enemmän. - raksiukko
Minulla on vastaavanlainen auto 140 hv:n dieselinä. Vedän paljon 900 kg:n venepakettia ja auto toimii hyvin. On aivan sama, kytkeekö luiskalla nelivedon keskilukon vai ei, sillä viiveet vedonohjauksessa ovat niin olemattomat, että lähtee kyllä muutenkin. Merkittävin puute luiskalta nousussa on alennusvaihteen puute, mutta taitavalla kaasun ja kytkimen käytöllä ja vääntävällä dieselillä homma onnistuu kytkintä rikkomatta, ei ole ainakaan koskaan hajuja tullut. Pienellä bensakoneella voi olla hankalaa.
Tucsonin nelivetoäly näyttää toimivan hyvin, ajoin kerran testimielessä irtokivistä soramontun laitaa ylös ja kyydissä olleet automiehet ihmettelivät kun ei mukeltanut ollenkaan vaikka keskilukko ei ollut päällä.
Tuota asiaa voi tutkia helpomminkin keväisin, kun on asfalttipihalla jäisiä lämpäreitä ja välissä sulaa, kun polkaisee kaasun pohjaan. Tucson lähtee kuin kesäkelissä eikä ratissa tunnu nykimistä.
Tucsonissa en ole juurikaan tuota keskilukkoa käyttänyt, se on tarpeeton, mutta ajamissani muissa sittareissa se on/olisi ollut tarpeen.- Ei sentään...
Hieman erikoinen väite, ei tuo Borg-Warnerin neliveto nyt niin nopea ole, etteikö kytkemisviivettä huomaisi. Lisäksi etuakselin luistonesto tuntuu reagoivan joskus ennen kuin veto ehtii kytkeytyä taakse. Itse käytän lukkoa usein jopa liikennevaloista lähtiessä, niin ei tule mitään turhia sutaisuja tai luistoneston hötkyilyjä. Lukko ei missään nimessä ole turha.
- Tuulilasi...
Ei sentään... kirjoitti:
Hieman erikoinen väite, ei tuo Borg-Warnerin neliveto nyt niin nopea ole, etteikö kytkemisviivettä huomaisi. Lisäksi etuakselin luistonesto tuntuu reagoivan joskus ennen kuin veto ehtii kytkeytyä taakse. Itse käytän lukkoa usein jopa liikennevaloista lähtiessä, niin ei tule mitään turhia sutaisuja tai luistoneston hötkyilyjä. Lukko ei missään nimessä ole turha.
Jotta kommenttini ei jäisi vain oman mielipiteeni varaan, tässä lainaus Tuulilasista:
"Terävässä liikkeellelähdössä Tucsonin etupyörät ehtivät käytännössä sutaista tyhjää, ennen kuin takaveto tulee mukaan. Neliveto voidaan kytkeä myös kiinteäksi nappia painamalla. Tämä on parasta tehdä paksussa lumessa: välillä kytkeytyvä ja vapautuva takaveto rasittaa sekä kuskia että paikkoja."
http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/hyundai-tucson-20-crdi-gls-ja-27-v6
Esimerkiksi Haldex-nelivedoissa kun ei ole tuota lukkoa, saattaa nelivetokytkin pahassa paikassa pidemmän päälle ylikuumentua, jolloin takaveto on pois pelistä. Ei ole sitä ongelmaa Tucsonissa, ainakaan kun käyttää tuota lukkoa. - raksiukko, jatkoa.
Tuulilasi... kirjoitti:
Jotta kommenttini ei jäisi vain oman mielipiteeni varaan, tässä lainaus Tuulilasista:
"Terävässä liikkeellelähdössä Tucsonin etupyörät ehtivät käytännössä sutaista tyhjää, ennen kuin takaveto tulee mukaan. Neliveto voidaan kytkeä myös kiinteäksi nappia painamalla. Tämä on parasta tehdä paksussa lumessa: välillä kytkeytyvä ja vapautuva takaveto rasittaa sekä kuskia että paikkoja."
http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/hyundai-tucson-20-crdi-gls-ja-27-v6
Esimerkiksi Haldex-nelivedoissa kun ei ole tuota lukkoa, saattaa nelivetokytkin pahassa paikassa pidemmän päälle ylikuumentua, jolloin takaveto on pois pelistä. Ei ole sitä ongelmaa Tucsonissa, ainakaan kun käyttää tuota lukkoa.Eroja käyttäytymiseen saattaa tehdä se, onko autossa esp vai tc, minulla on esp. Joka tapauksessa tänääkin lähti liukkaasta valoristeyksestä sutimatta ja reippaasti. Silloin kai se toimi oikein.
- sama...
raksiukko, jatkoa. kirjoitti:
Eroja käyttäytymiseen saattaa tehdä se, onko autossa esp vai tc, minulla on esp. Joka tapauksessa tänääkin lähti liukkaasta valoristeyksestä sutimatta ja reippaasti. Silloin kai se toimi oikein.
ESP täälläkin.
Ei se nelivetoautomaatti toki mitenkään kelvoton ole missään nimessä, mutta lukkotila on kyllä hieno ominaisuus, kun neliveto on silloin jämäkästi päällä, eikä siitä tarvitse "olla huolissaan". Eihän sitä normaaliajossa periaatteessa mihinkään tarvitse, mutta maastoajossa kyllä. Normiajossakin tulee toisinaan hetkellisesti käytettyä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli
Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei1064681Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin
Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss1071922- 1341330
- 1021188
- 861136
Priden osallistujamäärä suuri pettymys!
Ei lähellekään sataatuhatta, vaikka mukaan on värvätty kaikki aktivistit jopa homot katolta heittelevä islamistinen aate1811009Joku kysyy
Missä on syy? Jossainhan se syy täytyy olla persujen kannatuksen alenemiseen. Kannatuksen alneminen ei näy pelkästään g65970- 44939
Huono grilli kokemus
Menimme grillille ostamaan ruokaa. Myyjät nauroivat meille, ja saimme todella asiatonta palvelua. Odotimme ruokaa innoll25907IS Viikonloppu 28.-29.6.2025
3- merkitty Kovis Erkki Vuokilalta. Oikean reunan (kuvituksellinen) pääkuva on hauska, mutta siitä johdetun sanan merkit57841