Nähnyt näin valtavaa määrää pilkkaa, halveksuntaa ja vihaa Jumalaa, uskovia tai seurakuntia kohtaan kuin tällä foorumilla.
Voin pahoin.
En ole missään
24
258
Vastaukset
Niinpä. Kiukkua on paljon. Mites keskustelu saataisiin rakentavaksi, uskon, lähimmäisenrakkauden ja ihmisyyden asialle?
pappi SonjaMitä jos aloittaisitte vaikka siitä, että sanoutuisitte irti täysin moraalittomasta soteriologiasta? Sitten kun tuosta kammottavasta ja moraalittomasta opista on päästy eroon, niin ehkä löytyisi tilaa lähimmäisenrakkauden ja ihmisyyden asialle.
- parannusehdotus
antaisitte todisteet sille, että jumala on olemassa ja luterilaisen kirkon opin mukainen.
Jollette siihen pysty, niin lopettaisitte uskottelemasta mitä jumala tahtoo ja tekee ja ilmoittaa ja blaablaablaa.
Ei ole oikein rehellistä, kun esitätte kuin tuulesta tai satukirjasta temmattuja väitteitänne totuuksina.
Oikeastaan se on aika huonoa moraalia. - taviss
Sonja, kirkko on tänään ihan toinen kuin omassa lapsuudessa ja nuoruudessani. Nuorena pappina on varmasti hankala ottaa vastaan vuosikymmenten takaisia kirkkokaunoja, kun ei oikeastaan edes tiedä niistä mitään. Silti uskonto liikkuu niin herkillä ja henkilökohtaisilla ihmisyyden osa-alueilla, että vuosikymmenten takaiset mokat tarttuvat ihmisiin kiinni.
Jotta kirkko pääsisi negatiivisesta kierteestä eroon, kirkon oikeasti pitäisi ottaa vastuu menneistä, tunnustaa sen piirissä tapahtuneet tosiasiat ja pyytää anteeksi. Kirkko ei ole koskaan ollut koko kansan kirkko. Silti kirkko hoki tätä mantraa hyvin ylimielisesti vuosikymmenet, vaikka ihmisten henkilökohtainen kokemusmaailma oli jotakin aivan muuta. Nyt tuo ristiriita purkautuu ulos kirkkokaunana.
Kirkon pitäisi oppia kuuntelemaan ihmisiä herkällä korvalla kokonaisena instituutiona, jotta se voisi elää ja uudistua ajan mukana. Ei riitä, että kirkon piirissä toimii pappeja, jotka kuulevat, jos kuultu ja ymmärretty ei sitten välity organisaatiossa ylöspäin aina piispoille asti. On myös harmi, että kaikki teologinen ja opillinen keskustelu käydään kirkon sisäpiireissä, yliopistoväen ja pappien kesken. Usko on kuitenkin henkilökohtainen asia, eikä ihmisten henkilökohtaista voi päättää ammattipiireissä antamatta tavallisten ihmisten ajatusten olla mukana keskustelussa. Peruspappien on taas vaikea tehdä kirkon ongelmalle yhtään mitään silloin, kun kirkon ongelma on kirkon hallinnossa, organisaation kankeudessa ja ylimmän johdon kyvyttömyydessä ottaa kontaktia tavallisiin ihmisiin. - evl-vapaaehtoinen
Avoimuus ja kriittisyys on avain siihen. Uskontoja on voitava ja pitääkin arvostella. Silloin voi tulla näkyviin myös se hyvä mitä uskolla on myös tarjottavana.
Pidän tätä foorumia hyvänä. Tässä tulee ilmi mitä ihmiset todella ajattelevat ja ovat mieltä. En näe että tässä vihattaisiin Jumalaa. Täällä kritisoidaan ihmisten ja kirkkojen tulkintoja jumalasta ja raamattumagiaa mikä on pelkästään hyvä asia.
Kirkon ongelmien syynä näen amerikkalaisen fundamentalismin jota kirkossamme ja maassamme edustavat viides herätysliike vapaakirkollisten kanssa. Nämä nimittävät itseään yhteiskristillisiksi liikkeiksi ja toimivat mediassa näkyvästi mm. TV 7 kautta. Kirkon olisi selvästi sanouduttava irti näistä piireistä.
Toivottavasti tätä palstaa seuraavat myös muut kirkon miehet ja naiset kuin vain sinä palkkasi edestä. Kun kirkko on tullut kaiken kansan keskuuteen tällaisen avoimen palstan välityksellä, niin on epärealistista odottaa, että tänne ilmestyisi vain mukavia juttuja. Kirkko ei ole kansan mielessä pelkästään uskon, rakkauden ja ihmisyyden asialla vaan se on ristiriitainen kokonaisuus. Ja ne ristiriidat herättävät voimakkaimmin halua kirjoittaa. Harva innostuu kirjoittelemaan juttuja siitä miten ihanaa on kun kirkosta löytyy sinun edustaamasi avaramielisyyttä. Jos kirkko olisi kaikkien unelmayhteisö vailla ongelmia, niin voisi olla, ettei tänne kukaan kirjoittaisi mitään, vaan kaikki vain lilluisivat tyytyväisyydessä.
- Pyhä Viha
Tietenkin täällä näkyy pilkkaa ja vihaa, sillä sehän on kristinuskon keskeisin ydinsanoma iankaiken,
nimittäin tuo Pyhä Viha.
Sitähän kirkko ja kristityt ovat levittäneet kaikkialle maailmaan kautta vuosituhansien. Ristiretket,
kolonialismi, miekkalähetys, inkvisitio, noitavainot, uskonsodat, harhaoppisten ja kerettiläisten
vainot, orjakauppa, maailmansodat, alkuasukas- ja intiaaniheimojen hävittäminen sukupuuttoon
kaikilla mantereilla, teilipyörät, hirsipuut, jalkapuut, kirja -ja ihmisroviot - lista on loputon eikä
se valitettavasti rajoitu historiaan, vaan jatkuu yhä edelleen. Jenkit käyvät pyhää uskonsotaansa
monessa eri maassa ja Ugandassa kristityt puuhaavat lakialoitetta, jossa homoudesta tuomitaan
kuolemanrangaistus. Minäkin voin pahoin. Jumalaa voi vihata ja halveksua vain ihminen joka uskoo sellaiseen, joten sitä ainakaan ateistit eivät tee. Mutta jos puhutaan uskonnoista, niin niille löytyy kyllä kriitikoita muuallakin kuin täällä. Se riippuu ihan siitä, millaisten ihmisten kanssa viettää aikaansa ja juttelee. Uskonnottomia on kuitenkin Suomessa jo melkein miljoona, ja koko ajan tulee lisää, niin että ei heitä ole vaikea löytää.
Ja niin kauan kuin kirkolla on etuoikeuksia joita muilla yhdistyksillä ei ole, ja täysin todistamattomia asioita kaupitellaan julkisesti ihmisille totena, ja varsinkin lapsille, niin kritiikki tulee jatkumaan ja voimistumaan.
Riviuskovaisten toimintaa harva sinänsä kritisoi. Hehän ovat enemmänkin uskontojen uhreja kuin vastuuhenkilöitä.- rr
"Uskonnottomia on kuitenkin Suomessa jo melkein miljoona, ja koko ajan tulee lisää, niin että ei heitä ole vaikea löytää."
Suurin osa kirkosta eroavista ei ole uskonnottomia.
Ei kirkosta eroaminen tee ihmistä automaattisesti uskonnottomaksi. Ortodoksit, vapaakirkkolaiset ja muut sen kaltaiset evät kuulu evl.-kirkkoon, eivätkä he ole uskonnottomia.
Tehkää ensin selvä ero siitä mikä on uskonnoton ja mikä on ateisti ja mikä on "kirkostaeronnut", sen jälkeen voidaan kertoa lukuja, kuinka paljon mitäkin on.
Ja toinen ärsyttävä asia on tuo "kritiikki" -sanan käyttö. Tällä foorumilla väitetään miltei yksinomaan kriitikin olevan negatiivista. Kriitikko ja kritiikki ei pääsääntöisesti ole kyllä negatiivista.
lisäksi, maailmassa on paljon pahempiakin asioita kuin "kirkostaeroaminen". Ei se ole kirkon itsensäkään mukaankaan mikään kuolemansynti. Eli tämä "uskonnottomien uusioliike" vastustaa instituutiota ekä sitä mitä he alunalkaen tarkoittivat, uskontoa. rr kirjoitti:
"Uskonnottomia on kuitenkin Suomessa jo melkein miljoona, ja koko ajan tulee lisää, niin että ei heitä ole vaikea löytää."
Suurin osa kirkosta eroavista ei ole uskonnottomia.
Ei kirkosta eroaminen tee ihmistä automaattisesti uskonnottomaksi. Ortodoksit, vapaakirkkolaiset ja muut sen kaltaiset evät kuulu evl.-kirkkoon, eivätkä he ole uskonnottomia.
Tehkää ensin selvä ero siitä mikä on uskonnoton ja mikä on ateisti ja mikä on "kirkostaeronnut", sen jälkeen voidaan kertoa lukuja, kuinka paljon mitäkin on.
Ja toinen ärsyttävä asia on tuo "kritiikki" -sanan käyttö. Tällä foorumilla väitetään miltei yksinomaan kriitikin olevan negatiivista. Kriitikko ja kritiikki ei pääsääntöisesti ole kyllä negatiivista.
lisäksi, maailmassa on paljon pahempiakin asioita kuin "kirkostaeroaminen". Ei se ole kirkon itsensäkään mukaankaan mikään kuolemansynti. Eli tämä "uskonnottomien uusioliike" vastustaa instituutiota ekä sitä mitä he alunalkaen tarkoittivat, uskontoa.Suomessa on tämän vuoden loppuun menessä noin miljoona uskontokuntiin kuulumatonta ihmistä. Olisi ollut joka tapauksessa. Kannattaa vähän perehtyä asioihin, ettei vaikuta niin...
http://www.tilastokeskus.fi/til/vaerak/2009/01/vaerak_2009_01_2010-09-30_tau_008_fi.html
Uskonnoton kai on aika lailla ateistin synonyymi. (riippumatta siitä, mikä sinusta tuntuu oikealta)
Uskontokuntaan kuulumattomat eivät kaikki tietenkään ole uskonnottomia. Se on totta. Mutta lisäksi Ev lut-kirkossa on tutkimusten mukaan noin miljoona jäsentä, jotka eivät usko jumalaan.
http://www.evl.fi/kkh/ktk/jlakuva.htm
En tiedä, mikä olkinukke tuo "uskonnottomien uusioliike" on, mutta ainakin Vapaa-ajattelijoiden tavoite on aina ollut kirkon ja valtion erottaminen ja uskonnonvapauden todellinen toteutuminen.
http://www.vapaa-ajattelijat.fi/liitto/tavoitteet
Uskontojen vastustaminen on muuten täysin eri asia kuin uskon vastustaminen.- rr
UskonnotonLähimmäinen kirjoitti:
Suomessa on tämän vuoden loppuun menessä noin miljoona uskontokuntiin kuulumatonta ihmistä. Olisi ollut joka tapauksessa. Kannattaa vähän perehtyä asioihin, ettei vaikuta niin...
http://www.tilastokeskus.fi/til/vaerak/2009/01/vaerak_2009_01_2010-09-30_tau_008_fi.html
Uskonnoton kai on aika lailla ateistin synonyymi. (riippumatta siitä, mikä sinusta tuntuu oikealta)
Uskontokuntaan kuulumattomat eivät kaikki tietenkään ole uskonnottomia. Se on totta. Mutta lisäksi Ev lut-kirkossa on tutkimusten mukaan noin miljoona jäsentä, jotka eivät usko jumalaan.
http://www.evl.fi/kkh/ktk/jlakuva.htm
En tiedä, mikä olkinukke tuo "uskonnottomien uusioliike" on, mutta ainakin Vapaa-ajattelijoiden tavoite on aina ollut kirkon ja valtion erottaminen ja uskonnonvapauden todellinen toteutuminen.
http://www.vapaa-ajattelijat.fi/liitto/tavoitteet
Uskontojen vastustaminen on muuten täysin eri asia kuin uskon vastustaminen.Mitään uutta ei löytynyt tilastokeskuksen tilastoista. Edelleen täysin valheellinen väittämä,uskonnottomien määrästä. Uskonnollisiin yhdyskuntiin kuulumattomia v. 2009 lopussa 945 330 henk.
Nämä kaikki eivät ole uskonnottomia. Tänäkään vuonna kirkosta eronneet eivät kaikki ole uskonnottomia.
Vapaa-ajattelijoiden tavoite on tehdä sitä hyvää mikä tuottaa iloa ja onnea.
Sitä en ole tietänyt että se toteutetaan näin. Seurataan ja kommentoidaan asioita jota internetin välityksellä kirkon jäsenet kyselevät kirkolta. "Suunapäänä - vihollisleirissä. "(-leivissä)
Onko Teillä muita ilon ja onnen lähteitä ? - Tango_Delirium
rr kirjoitti:
Mitään uutta ei löytynyt tilastokeskuksen tilastoista. Edelleen täysin valheellinen väittämä,uskonnottomien määrästä. Uskonnollisiin yhdyskuntiin kuulumattomia v. 2009 lopussa 945 330 henk.
Nämä kaikki eivät ole uskonnottomia. Tänäkään vuonna kirkosta eronneet eivät kaikki ole uskonnottomia.
Vapaa-ajattelijoiden tavoite on tehdä sitä hyvää mikä tuottaa iloa ja onnea.
Sitä en ole tietänyt että se toteutetaan näin. Seurataan ja kommentoidaan asioita jota internetin välityksellä kirkon jäsenet kyselevät kirkolta. "Suunapäänä - vihollisleirissä. "(-leivissä)
Onko Teillä muita ilon ja onnen lähteitä ?Kuten UskonnotonLähimmäinen jo mainitsi, myös evlut-kirkkoon kuuluu (syystä tai toisesta) paljon jäseniä, jotka eivät usko jumalaan. Noin miljoona lienee oikea arvio.
- Kössönöm
Sinun pitäisi mennä oksentamaan. Jospa se helpottaisi.
- lätsä pekka
...Suu puhuu sydämen kyllyydestä.
- Kristinuskon kirja.
Kirkon opin kannattajat voivat mennä peilin eteen katsomaan, mistä terve asioiden esille ottaminen johtuu. Pyhä kirja Raamattu on täynnä ristiriitaisuuksia, niin että sitä voi täysin perustein kutsua maailman suurimmaksi satukokoelmaksi. Kirkon tehtävänä olisi ehdottomasti koota uusi kirja kristinuskon, Jeesuksen sanomasta, jossa sanat merkitsevät sitä miten ne kirjoitetaan.
Reformaatio ! - rr
Kristinuskon kirja. kirjoitti:
Kirkon opin kannattajat voivat mennä peilin eteen katsomaan, mistä terve asioiden esille ottaminen johtuu. Pyhä kirja Raamattu on täynnä ristiriitaisuuksia, niin että sitä voi täysin perustein kutsua maailman suurimmaksi satukokoelmaksi. Kirkon tehtävänä olisi ehdottomasti koota uusi kirja kristinuskon, Jeesuksen sanomasta, jossa sanat merkitsevät sitä miten ne kirjoitetaan.
Reformaatio !Viestisi otsikko: "Terve kritiikki" Tarkoittaa asioiden monipuolista ja tarkkaa arviointia, terveesti tai terveellä tavalla. Pyydätkö tervettä kritiikkiä mielipiteellesi. Ellet niin:
Parempi otsikko olisi ollut Terve! Kritiikki. (Jolloin se olisi ollut tervehdys).
"Kirkon opin kannattajat voivat mennä peilin eteen katsomaan, mistä terve asioiden esille ottaminen johtuu." Asetun peilin eteen ja näen itseni. Kirkon opin kannattajan. "terve asioiden esille ottaminen johtuu." Siis minusta - opin kannattajasta. Ei siis opista. Oppi on oikea. Kannattajakunnassa syy.
"Pyhä kirja Raamattu on täynnä ristiriitaisuuksia, niin että sitä voi täysin perustein kutsua maailman suurimmaksi satukokoelmaksi. " Senjälkeen kumotaan jälkimmäisellä lauseella aloituslause. Arvioidaan Pyhää kirjaa ja ristiriitaisuuksien perusteella kutsutaan sitä maailman suurimmaksi satukirjaksi. Tämän mukaan satukirjat perustuisivat ristiriitaisuuksiin. Taikka ristiriitaisuus tekee kirjallisesta ilmaisusta satua.
"Kirkon tehtävänä olisi ehdottomasti koota uusi kirja kristinuskon, Jeesuksen sanomasta, jossa sanat merkitsevät sitä miten ne kirjoitetaan. " Viimeisenä esitetään kirkolle ehdoton tehtävä, tuottaa uusi teos jossa olisi helpommin saatavilla alkuperäinen sanoma.
Vaikeaa on ymmärtää miten kirkon opin kannattajat, syylliset, jotka ovat patistettu peilin eteen, kykenisivät kirjoittamaan kirjoittajan tarkoittaman uuden teoksen. Teoksen jossa tulisi esille juuri se mikä todistetaan hämärtyneeksi opin kannattajilta, raamattua hylkäämättä.
Lopuksi; Reformaatio ?
Minun ei tarvitse kaikkea ymmärtääkään ja usein tarvitsen avuksi rautalangasta väännettyjä malleja. - hih hih
rr kirjoitti:
Viestisi otsikko: "Terve kritiikki" Tarkoittaa asioiden monipuolista ja tarkkaa arviointia, terveesti tai terveellä tavalla. Pyydätkö tervettä kritiikkiä mielipiteellesi. Ellet niin:
Parempi otsikko olisi ollut Terve! Kritiikki. (Jolloin se olisi ollut tervehdys).
"Kirkon opin kannattajat voivat mennä peilin eteen katsomaan, mistä terve asioiden esille ottaminen johtuu." Asetun peilin eteen ja näen itseni. Kirkon opin kannattajan. "terve asioiden esille ottaminen johtuu." Siis minusta - opin kannattajasta. Ei siis opista. Oppi on oikea. Kannattajakunnassa syy.
"Pyhä kirja Raamattu on täynnä ristiriitaisuuksia, niin että sitä voi täysin perustein kutsua maailman suurimmaksi satukokoelmaksi. " Senjälkeen kumotaan jälkimmäisellä lauseella aloituslause. Arvioidaan Pyhää kirjaa ja ristiriitaisuuksien perusteella kutsutaan sitä maailman suurimmaksi satukirjaksi. Tämän mukaan satukirjat perustuisivat ristiriitaisuuksiin. Taikka ristiriitaisuus tekee kirjallisesta ilmaisusta satua.
"Kirkon tehtävänä olisi ehdottomasti koota uusi kirja kristinuskon, Jeesuksen sanomasta, jossa sanat merkitsevät sitä miten ne kirjoitetaan. " Viimeisenä esitetään kirkolle ehdoton tehtävä, tuottaa uusi teos jossa olisi helpommin saatavilla alkuperäinen sanoma.
Vaikeaa on ymmärtää miten kirkon opin kannattajat, syylliset, jotka ovat patistettu peilin eteen, kykenisivät kirjoittamaan kirjoittajan tarkoittaman uuden teoksen. Teoksen jossa tulisi esille juuri se mikä todistetaan hämärtyneeksi opin kannattajilta, raamattua hylkäämättä.
Lopuksi; Reformaatio ?
Minun ei tarvitse kaikkea ymmärtääkään ja usein tarvitsen avuksi rautalangasta väännettyjä malleja.Mainio kommentti.
hih hih kirjoitti:
Mainio kommentti.
Hauska katsoa vierestä, kun oppiriidat raastavat uskovaisten keskinäisiä välejä ;o)
Ei oikeasti ole hauskaa, pikemminkin hiukan surettaa puolestaan. Olisi muitakin asioita tässä avarassa maailmassa ihmeteltävänä kuin epämääräiset uskonkappaleet. Siinä tuhlaa elämänsä äkkiä, eikä mitään rakentavaa synny :o(- Kristinuskon kirja.
rr kirjoitti:
Viestisi otsikko: "Terve kritiikki" Tarkoittaa asioiden monipuolista ja tarkkaa arviointia, terveesti tai terveellä tavalla. Pyydätkö tervettä kritiikkiä mielipiteellesi. Ellet niin:
Parempi otsikko olisi ollut Terve! Kritiikki. (Jolloin se olisi ollut tervehdys).
"Kirkon opin kannattajat voivat mennä peilin eteen katsomaan, mistä terve asioiden esille ottaminen johtuu." Asetun peilin eteen ja näen itseni. Kirkon opin kannattajan. "terve asioiden esille ottaminen johtuu." Siis minusta - opin kannattajasta. Ei siis opista. Oppi on oikea. Kannattajakunnassa syy.
"Pyhä kirja Raamattu on täynnä ristiriitaisuuksia, niin että sitä voi täysin perustein kutsua maailman suurimmaksi satukokoelmaksi. " Senjälkeen kumotaan jälkimmäisellä lauseella aloituslause. Arvioidaan Pyhää kirjaa ja ristiriitaisuuksien perusteella kutsutaan sitä maailman suurimmaksi satukirjaksi. Tämän mukaan satukirjat perustuisivat ristiriitaisuuksiin. Taikka ristiriitaisuus tekee kirjallisesta ilmaisusta satua.
"Kirkon tehtävänä olisi ehdottomasti koota uusi kirja kristinuskon, Jeesuksen sanomasta, jossa sanat merkitsevät sitä miten ne kirjoitetaan. " Viimeisenä esitetään kirkolle ehdoton tehtävä, tuottaa uusi teos jossa olisi helpommin saatavilla alkuperäinen sanoma.
Vaikeaa on ymmärtää miten kirkon opin kannattajat, syylliset, jotka ovat patistettu peilin eteen, kykenisivät kirjoittamaan kirjoittajan tarkoittaman uuden teoksen. Teoksen jossa tulisi esille juuri se mikä todistetaan hämärtyneeksi opin kannattajilta, raamattua hylkäämättä.
Lopuksi; Reformaatio ?
Minun ei tarvitse kaikkea ymmärtääkään ja usein tarvitsen avuksi rautalangasta väännettyjä malleja.Fundamentalisti ei valitettavasti näe peilistä kuin oman oppinsa
Raamatun yksiselitteisesti puolustajat voivat peilin edessä arvioida, ovatko he antaneet aihetta kirkon opin asalliseen kritiikkiin.
Et puutu Raamatun ristiriitaisuuksiin, Fundamentalisti ? Satukirjat ovat ristiriidassa todellisuuden kanssa.
En ymmrrä miten esim. ateistit voisivat olla uuden realistisen Jeesuksen oppiin perustuvan teoksen tekijöinä.
Kyllä Reformaatio täytyy lähteä kirkon sisältä. Esim. Martti Luther.
Ei sinun tarvitse kaikkia ymmärtääkään, mutta minun mielestäni ei sitä tarvitse välttämättä julkisesti esiintuodakaan. - tästä kyse
UskonnotonLähimmäinen kirjoitti:
Hauska katsoa vierestä, kun oppiriidat raastavat uskovaisten keskinäisiä välejä ;o)
Ei oikeasti ole hauskaa, pikemminkin hiukan surettaa puolestaan. Olisi muitakin asioita tässä avarassa maailmassa ihmeteltävänä kuin epämääräiset uskonkappaleet. Siinä tuhlaa elämänsä äkkiä, eikä mitään rakentavaa synny :o(Ei tuossa mistään oppiriidasta ollut kyse vaan kristinuskon ja ei-kristinuskon välisestä sananvaihdosta. Joku haluaa että ihmiset kirjoittaisivat Raamatun uusiksi niin, että siihen otettaisiin vain Jeesuksen opetukset lähimmäisenrakkaudesta ja ikävä pelastushistoria jätettäisiin pois, eli että siitä tehtäisiin sekulaarin moraalin oppikirja.
- Sorry nyt vaan
Jumalausko on jatkuvaa hurmahenkistä höyryämistä ja tunnekokemusten tavoittelua.
Minä puolestani olen ollut todella iloinen nähtyäni miten vähäisiä perusteettomat ilkkumiset täällä ovat.
Tietenkin marginaalisetkin törkyviestit kertovat jostain, ja taustalla voi olla jotain merkittävää, jonka syitä ehkä kannattaa pohtia vakavasti. Mutta jos perustelemattoman pilkkakirjoittelun määrä kasvaa isoksi, niin kyseessä saattaa olla edelleen hyvin pienen porukan systemaattinen, puhtaasti ilkeilymielessä harjoitettava häirintä, jonka taustoja voi olla turha pohtia.Asiattomuutta ei tietenkään voi hyväksyä. Toisaalta siitä ei myöskään kannata ottaa itselleen ongelmaa. Riittää että sellaisten viestien kirjoittajat painiskelevat omien vaikeuksiensa kanssa ja yrittävät jakaa pahaa oloaan myös muiden kannettavaksi.
Asiallinen kritiikki taas vain vahvistaa oikeita ja tosia ilmiöitä.
Onhan teidän maailmankuvanne sellainen?Fiksu kommentti. Uskoisin, että ainakin meidän kuunteleva_kirkkolaisten maailmankuva on juuri tuon suuntainen. Keskustelu ja kaikenlaiset mielipiteen ovat sallittuja ja toivottuja. Siksihän me täällä olemme ;-).
Paula Ruotsalainen, perheneuvoja
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 891966
Ripeyttä asiointiin
Ottaa päähän yhden ja saman asiakkaan hitaus kassalla kun yhdellä kädellä nostelee ostoksia kärrystä ja välillä pitelee141681- 931598
Mitä ajattelit hänestä
Ensi kohtaamisesta alkaen? Itsellä pikkuhiljaa syventyi rakkaudeksi vaikka alusta asti ajattelin että hän on samallainen931316Mietitkö tosissasi..
..että olisin tullut sinne jonkun muun vuoksi kuin sinun? Ei näinä vuosina tapahtuneet, myös tapahtumatta jääneet, ole31126Marinin ahdistelija - "Lemmenkipeä huippuosaaja Lähi-idästä"
Olikin valtamedialle hankala paikka, kun kyseessä olikin "rikastaja" Vähän aikaa sitä voitiin piilotella, mutta pakko ol1681029- 64896
- 76880
- 52847
Kysyin kaikilta yhteisiltä tutuilta mielipidettä siitä, että kannattaako sinun kanssa alkaa!
Päätös oli lähestulkoon yksimielinen. Minunkin vaisto antoi vaaranmerkkejä, mutta järkytyin mitä sinusta kuulin. Aluksi123838