pelottavia pakkoajatuksia, mistä apua?

tyttö-93,

Minulla on ollut jo kesästä asti pakkoajatuksia milloin mistäkin välillä iltaisin, yhdessä vaiheessa minulla oli pakkoajatuksien aiheena kannibalismi eli pelkäsin että tulen kannibaaliksi ja sekoan ja syön jonkun muun ihmisen. Tämä aihe kuitenkin vaihtui pois viime kesän jälkeen. Nyt olen työharjoittelussa sairaalassa, olin pari päivää patologia-puolella eli siellä missä paloitellaan kaiken maailman munuaisia ym. Minua ei nämä näytteet ja niiden paloittelu ällöttäneet yhtään ja rupesin miettimään olenko normaali kun minua ei edes ällötä. Sitten työpäivän päätteeksi alkoivat nämä kannibaali pakkoajatukset taas, ilmeisesti sen takia että olin katsonut näiden näytteiden paloittelua koko päivän. Aloin ajattelemaan että minun tekee mieli syödä näytteitä ja aloin pelkäämään itseäni ja miettimään miten edes voin ajatella tuollaista, hyi sentään! Olen vasta 17 vuotias.
Pitäisikö minun hakea apua näihin pakkoajatuksiin? Mitä mieltä olette?

6

1074

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ukkopukkokukko

Voi olla vaikea löytää hyvää,asiaan perehtynyttä terapeuttia.Pakkoajatukset ovat vaarattomia.Tyypillistä niille on juuri tuo iljettävyys ja pelottavuus.Mitä enemmän kiellät itseäsi ajattelemasta niitä ja mitä enemmän pelkäät niitä,sitä voimakkaammiksi ne käy.Tähän on olemassa yksinkertainen ajatusleikki,pyri olemaan viisi minuuttia ehdottomasti ajattelematta esim punaista kissaa.Saat ajatella ihan mitä muuta tahansa mutta yritä kaikkesi olla ajattelematta tuota kissaa,niin on lähes mahdotonta olla ajattelematta juuri mitään muuta kuin tuota pirun punaista kissaa.Pakkoajatuksissa ongelman muodostaa ajatusten torjumisen lisäksi niiden aiheuttama voimakas pelkotunnereaktio,joka liimaa ajatukset vielä voimakkaammin pakkoajatukseen.......ja sitä kautta ajatusten torjuntayritykset voimistuu ja kierre on valmis.Tällöoin ihminen ahdistuu ja kääntyy sisäänpäin.

Pitää muistaa vielä,että pakkoajatusvaivaiset kuuluu nimenomaan siihen ryhmään,joka on kiltii,eikä vahingoita itseä tai muita.

Voit käydä kirjastossa selaamassa Viktor Franklinin ja Elisabeth Lukaksen kirjojen sisällysluetteloja ja lainata ne,mitkä itteasi kiinnostaa.

• Mulllakin ollu pakkoajatuksia. Välillä tarkkailen itseeni niin paljon että melkein sekoon. Milloin hengitystä, välillä sitä millä volyymilla puhun, välillä silmien räpyttelyä... Kaikkia mahdollista enkä silloin pysty keskittymään mihinkään muuhun. Mulla on kyllä todettu skitsofrenia, mutta en tiä johtuuko ajatukset siitä. Oon ollut tässä vähän aikaa masentunut. Syön kyllä mielialalääkkeitä mutta vasta niin vähän aikaa ettei oo vielä kerennyt vaikuttaan. Mun elämä tuntuu olevan muutenkin aika sekaisin kun pelkään sosiaalisia tilanteita, enkä sen takia oo pystynyt meneen kouluun. Itsetuhosia ajatuksia on ollut aika paljon. Pitäsköhän hakeutua taas laitoshoitoon?

• 12344321

Nappaa kuule maksa kainaloon ja tee makoisia pihvejä tai jouluksi maksalaatikkoa. Sisäelimet ovat kuulemma terveellisiä eikä ne kuoleet kaipaa elimiään. Säästät sievoisen summan siirtymällä atkins ruokavalioon kun syöt ns kuormasta :D

PS: Älä ota elämää liian vakavasti.

• ,,,,

Älä pilkkaa toisen kipuja. Viestisi osoittaa ettei sinulla ole ymmärrystä psyyken häiriöistä, jotka on asianomaisille tosi vaikeita Ja huom. ei voi koskaan tietää, milloin omassa elämässä tulee eteen asia, johon kaipaisi tukea, se voi tulla sinullekin ja silloin et taatusti halua tällaisia viestejä mitä itse nyt laitoit liikkeelle.

• Anonyymi

Yööööök

• tiedäntästäpaljon

Se on totta, että hyvät terapeutit ovat harvassa.
      Minä olen kärsinyt pakko-oireista 5-vuotiaasta asti ja vasta 16-vuotiaana sain apua.
      Nyt olen 23 ja vieläkin kärsin pakkoajatuksista aika ajoin, mutta oloa helpottaa paljon tieto siitä, että näiden aiheuttaja on sairaus, enkä ole huonompi kuin muut. Ja ahdistuksen pystyy paremmin ulkoistaa, kun voi ajatella esim "taas tämä helkutin neuroosi syöttää mulle ajatuksia"

Minulla menee usein vielä siihen pisteeseen, että alan miettiä sitten, että "jaa,laitan neuroosin piikkiin omat sairaat ajatukseni ja oon oikeasti tulossa hulluksi".

Tää on äärimmäisen kuluttavaa, jos ei saa tukea. Hae apua, ennenkuin ahdistuut lisää.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      185
      8509
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      4608
    3. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      50
      4168
    4. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      59
      3702
    5. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      51
      3176
    6. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      50
      2930
    7. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2646
    8. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      38
      2414
    9. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      38
      2103
    10. Mitä haluat oikeasti

Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      29
      2086
    Aihe