15v. ja asunto

babbababbba

Selviäisitkö ilman sukua paikkakunnalla ja omassa asunnossasi 15v. ?
Mitä ongelmia kohtaisit?

6

1327

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minävain!

      Riippuu olisinko opiskelija(koululainen) ja kävisinkö töissä.

      Alle 17vuotiashaan ei saa asumistukea, joten minun pitäisi silloin käydä töissä jos lapsilisät eivät riitä tai sukulaiset eivät "sponssaa".

      En itse haluaisi asua 15 vuotiaana yksin.

    • osean

      Muutin 16 vuotiaana toiselle paikkakunnalle, noin kahden tunnin välimatkan päähän, opiskelemaan. Ensimmäiset kolme kuukautta asuin koulun asuntolassa, mutta muutin sitten omaan yksiöön, kun se järjestely ei sopinut minulle. Olen asunut nyt kohta neljä vuotta omassa asunnossani ja pärjännyt hyvin. Joskus soittanut äidille ja isälle, jos on ollut ongelmia. Välillä on tehnyt tiukkaa kun on kaikki ollut oman tekemisen varassa (kaupassa käynnit, siivoamiset, ruuanlaitot...) ja toisinaan on ollut yksinäistäkin, mutta olen kyllä todella tyytyväinen elämääni enkä enää osaisi vanhempieni luona asua. Sukulaisiani ei samalla paikkakunnalla asu, vain muutama tuttu aikuinen, mutta olen aina kuitenkin tiennyt että jos apua tarvitsen, sitä on saatavilla ja pari kertaa olenkin siihen apuun turvautunut. Vanhemmat avustavat raha-asioissa (maksavat puhelimen, netin, sähkön) ja itse kesätöillä ja kelan tukien avulla maksan vuokrani, veden ja elämisen. Tiukalla budjetilla.. Riippuu varmasti ihmisestä ja elämän tilanteesta, mutta kyllä se mahdollista on! :D

    • zirrie

      Minä muutin 15v omilleni ja hyvin pärjäsin. vaikka olihan se elämä aika rellestämistä ;) Mutta siis, kyllä saa asumistukea ja tietysti sitten opintotukea lapsilisän. Jos vuokra on kohtuuhintanen niin näillä pärjää kyllä. Ja kyllä ilman sitä sukua pärjää, 15 vuotiaalla on yleensä kuitenkin melko paljon kaveripiiriä ympärillä (tulee olemaan myös uudella paikkakunnalla) niin ei yksinäisyys pääse yllättämään !

      • Vuokranantajana

        Kotoa pois asuessa jotain muutakin kuin kaveripiirissä bailaamista 15 v on ehdottomasti liian nuori muuttamaan muualle kuin sisäoppilaitokseen tai amiskämppään.Vaikka rahallisesti jotenkin vois kituuttaakin henkisesti ei ns normiasunnossa 15-17 v pärjää.Kaupungin ghetot ja asuntolat ovat sit oma lukunsa.


      • kjftuuitu
        Vuokranantajana kirjoitti:

        Kotoa pois asuessa jotain muutakin kuin kaveripiirissä bailaamista 15 v on ehdottomasti liian nuori muuttamaan muualle kuin sisäoppilaitokseen tai amiskämppään.Vaikka rahallisesti jotenkin vois kituuttaakin henkisesti ei ns normiasunnossa 15-17 v pärjää.Kaupungin ghetot ja asuntolat ovat sit oma lukunsa.

        mitään yleistä asumistukea sori...eikä voi allekirjoittaa mitään vuokrasopimuksia.Eli jos mami ja isukki ei lupia anna niin ette voi mihinkään muuttaa:=)


      • 15wee kolmosten äiti

        suomessa, suomalainen ei saa kuin yhtä tukea alaikäisenä (tässä tapauxessa 17wee) kerrallaan eli lapsilisää nuo muut tuet on mahdollisia mamuille.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      301
      2719
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      103
      2132
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      80
      1625
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      179
      1485
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      66
      1308
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      53
      1215
    7. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      19
      1086
    8. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      11
      1084
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      1030
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      911
    Aihe