Selviäisitkö ilman sukua paikkakunnalla ja omassa asunnossasi 15v. ?
Mitä ongelmia kohtaisit?
15v. ja asunto
6
1348
Vastaukset
- minävain!
Riippuu olisinko opiskelija(koululainen) ja kävisinkö töissä.
Alle 17vuotiashaan ei saa asumistukea, joten minun pitäisi silloin käydä töissä jos lapsilisät eivät riitä tai sukulaiset eivät "sponssaa".
En itse haluaisi asua 15 vuotiaana yksin. - osean
Muutin 16 vuotiaana toiselle paikkakunnalle, noin kahden tunnin välimatkan päähän, opiskelemaan. Ensimmäiset kolme kuukautta asuin koulun asuntolassa, mutta muutin sitten omaan yksiöön, kun se järjestely ei sopinut minulle. Olen asunut nyt kohta neljä vuotta omassa asunnossani ja pärjännyt hyvin. Joskus soittanut äidille ja isälle, jos on ollut ongelmia. Välillä on tehnyt tiukkaa kun on kaikki ollut oman tekemisen varassa (kaupassa käynnit, siivoamiset, ruuanlaitot...) ja toisinaan on ollut yksinäistäkin, mutta olen kyllä todella tyytyväinen elämääni enkä enää osaisi vanhempieni luona asua. Sukulaisiani ei samalla paikkakunnalla asu, vain muutama tuttu aikuinen, mutta olen aina kuitenkin tiennyt että jos apua tarvitsen, sitä on saatavilla ja pari kertaa olenkin siihen apuun turvautunut. Vanhemmat avustavat raha-asioissa (maksavat puhelimen, netin, sähkön) ja itse kesätöillä ja kelan tukien avulla maksan vuokrani, veden ja elämisen. Tiukalla budjetilla.. Riippuu varmasti ihmisestä ja elämän tilanteesta, mutta kyllä se mahdollista on! :D
- zirrie
Minä muutin 15v omilleni ja hyvin pärjäsin. vaikka olihan se elämä aika rellestämistä ;) Mutta siis, kyllä saa asumistukea ja tietysti sitten opintotukea lapsilisän. Jos vuokra on kohtuuhintanen niin näillä pärjää kyllä. Ja kyllä ilman sitä sukua pärjää, 15 vuotiaalla on yleensä kuitenkin melko paljon kaveripiiriä ympärillä (tulee olemaan myös uudella paikkakunnalla) niin ei yksinäisyys pääse yllättämään !
- Vuokranantajana
Kotoa pois asuessa jotain muutakin kuin kaveripiirissä bailaamista 15 v on ehdottomasti liian nuori muuttamaan muualle kuin sisäoppilaitokseen tai amiskämppään.Vaikka rahallisesti jotenkin vois kituuttaakin henkisesti ei ns normiasunnossa 15-17 v pärjää.Kaupungin ghetot ja asuntolat ovat sit oma lukunsa.
- kjftuuitu
Vuokranantajana kirjoitti:
Kotoa pois asuessa jotain muutakin kuin kaveripiirissä bailaamista 15 v on ehdottomasti liian nuori muuttamaan muualle kuin sisäoppilaitokseen tai amiskämppään.Vaikka rahallisesti jotenkin vois kituuttaakin henkisesti ei ns normiasunnossa 15-17 v pärjää.Kaupungin ghetot ja asuntolat ovat sit oma lukunsa.
mitään yleistä asumistukea sori...eikä voi allekirjoittaa mitään vuokrasopimuksia.Eli jos mami ja isukki ei lupia anna niin ette voi mihinkään muuttaa:=)
- 15wee kolmosten äiti
suomessa, suomalainen ei saa kuin yhtä tukea alaikäisenä (tässä tapauxessa 17wee) kerrallaan eli lapsilisää nuo muut tuet on mahdollisia mamuille.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde212636Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292272- 1482254
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.532150Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211752Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3881627Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961566- 2891447
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131399- 1321389