iv-putkien eristys

ullakolla

pitäisikö iv-putket eristää ullakotilassa jos ovat puhallusvillan sisällä.
putkien pääll tulee 200-250mm puhallusvillaa.
putket lepäävät kattotuolin alapaarteen päällä.

12

1748

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kyllä...

      eristää.

    • ei...

      "kuuman" iv-putki ympärillä puhallusvillassa syntyy voimakkaita konvektiovirtauksia, jotka heikentävät sekä putken että koko katon eristyskykyä. Laittamalla 50 mm tuulensuojalla (alumiinipinta tai vastaava)varustettua villaa, vähennetään putken ympäristön konvektiota ja eristykyky paranee.

      Puhallusvilla myös painuu ajankanssa, jolloin putki voi jäädä kokonaan ilman eristettä. Myös tämän syyn takia erillinen eristys on paikallaan.

      • ei virhettä ilmankaa

        Tästä aiheesta on väitelty kovasti, mutta siitä on myös ihan määräykset olemassa RT-korteissa.

        Yleisesti ottaen poistoilmakanavat asennetaan hengittäviksi, ellei käytetä sisäilman viilennystä.
        Tuloilmakanava taas asennetaan aina höyrytiiviiksi.

        Näistä löytyy "mustaa valkoisella" helposti myös googlaamalla.


      • HansaHE
        ei virhettä ilmankaa kirjoitti:

        Tästä aiheesta on väitelty kovasti, mutta siitä on myös ihan määräykset olemassa RT-korteissa.

        Yleisesti ottaen poistoilmakanavat asennetaan hengittäviksi, ellei käytetä sisäilman viilennystä.
        Tuloilmakanava taas asennetaan aina höyrytiiviiksi.

        Näistä löytyy "mustaa valkoisella" helposti myös googlaamalla.

        Niimpä. Ohjeet ovat selkeät, mutta kun nuo asentajat ovat ammattikoulupohjalta sitä mieltä että "näi ne o aina tehty. Ei ne insinöörit mittää tiedä" ja laittavat uutta norttia palamaan.

        Konvektio. Ihan varmaan juu. Popniitin reiästä johtuva sellainen, kun ei jaksanut hakea lisää paineenkestäviä niittejä.


      • eristeissä
        HansaHE kirjoitti:

        Niimpä. Ohjeet ovat selkeät, mutta kun nuo asentajat ovat ammattikoulupohjalta sitä mieltä että "näi ne o aina tehty. Ei ne insinöörit mittää tiedä" ja laittavat uutta norttia palamaan.

        Konvektio. Ihan varmaan juu. Popniitin reiästä johtuva sellainen, kun ei jaksanut hakea lisää paineenkestäviä niittejä.

        Konvektion vaikutuksia voi opiskella vaikkapa tuolta

        http://www.edilex.fi/data/rakentamismaaraykset/th5_2007.pdf

        Elikkäs: mitä höttöisempi materiaali, sitä suurempi konvektion vaikutus eristeessä (puhallusvilla =höttöä). Laittamalla putken ympärille 50 mm huonosti ilmaa läpäisevää villaa saadaan 20-30 % parempi eristys kuin että putki heitetään suoraan puhallusvillan sekaan.


      • HansaHE
        eristeissä kirjoitti:

        Konvektion vaikutuksia voi opiskella vaikkapa tuolta

        http://www.edilex.fi/data/rakentamismaaraykset/th5_2007.pdf

        Elikkäs: mitä höttöisempi materiaali, sitä suurempi konvektion vaikutus eristeessä (puhallusvilla =höttöä). Laittamalla putken ympärille 50 mm huonosti ilmaa läpäisevää villaa saadaan 20-30 % parempi eristys kuin että putki heitetään suoraan puhallusvillan sekaan.

        Mainitsemasi dokumentti on tuttu, joten en jaksa lukea sitä läpi. Mutta muistan 90% varmuudella että siitä ei löydy yhtään kaavaa/taulukkoa joka tukisi esittämiäsi prosentteja. Eikä siinä myöskään käsitellä teknisiä eristeitä (IV). Muistaakseni. Ihan sama joka tapauksessa.


      • HansaHE kirjoitti:

        Mainitsemasi dokumentti on tuttu, joten en jaksa lukea sitä läpi. Mutta muistan 90% varmuudella että siitä ei löydy yhtään kaavaa/taulukkoa joka tukisi esittämiäsi prosentteja. Eikä siinä myöskään käsitellä teknisiä eristeitä (IV). Muistaakseni. Ihan sama joka tapauksessa.

        vaikka tapauksella 1a ja 3a

        1 a Δλkonvektio = [2 x (l - 200 x 10-6) 0,003] W/(m · K)
        1 b Δλkonvektio = [2 x (l - 200 x 10-6) 0,004] W/(m · K)
        2 a Δλkonvektio = [3 x (l - 200 x 10-6) 0,006] W/(m · K)
        2 b Δλkonvektio = [3 x (l - 200 x 10-6) 0,008] W/(m · K)
        3 a Δλkonvektio = [5 x (l - 200 x 10-6) 0,009] W/(m · K)
        3 b Δλkonvektio = [5 x (l - 200 x 10-6) 0,012] W/(m · K)

        1, 2,3 =suojaustapa a,b= asennustala l ilmanläpäisy


        1 Eristeen molemmin puolin jokseenkin tiivis verhous.
        Jokseenkin tiiviin verhouksen ilmanläpäisykerroin kl ≤ 1 x 10-6 m3/(m2 · s · Pa)
        Verhous esim. betoni, tiili, tiivis levy, muovikalvo, eristyspaperi tms. pitävästi saumattuna.
        2 Seinässä tai vaakatasoon nähden enemmän kuin 30o kallistetussa rakenteessa olevan eristeen
        toisella puolella jokseenkin tiivis verhous, toisella puolella puolitiivis verhous.
        Puolitiiviin verhouksen ilmanläpäisykerroin kl ≤ 10 x 10-6 m3/(m2 · s · Pa)
        Verhous esim. tuulensuojana toimiva rakennuslevy tai -paperi ilman tiivistävää saumausta.
        Ylä- tai alapohjassa sekä vaakatasoon nähden enintään 30º kallistetussa rakenteessa olevan eristeen
        toisella puolella on jokseenkin tiivis verhous, toisella puolella ilmatila, jossa virtausnopeus
        enintään 1 m/s.
        3 Seinässä tai vaakatasoon nähden enemmän kuin 30o kallistetussa rakenteessa olevan eristeen
        toisella puolella on jokseenkin tiivis verhous, toisella puolella ilmatila tai ilmaväli.


      • JP
        ei virhettä ilmankaa kirjoitti:

        Tästä aiheesta on väitelty kovasti, mutta siitä on myös ihan määräykset olemassa RT-korteissa.

        Yleisesti ottaen poistoilmakanavat asennetaan hengittäviksi, ellei käytetä sisäilman viilennystä.
        Tuloilmakanava taas asennetaan aina höyrytiiviiksi.

        Näistä löytyy "mustaa valkoisella" helposti myös googlaamalla.

        "Yleisesti ottaen poistoilmakanavat asennetaan hengittäviksi, ellei käytetä sisäilman viilennystä.
        Tuloilmakanava taas asennetaan aina höyrytiiviiksi."

        Yleisesti ottaen tai ei, mutta sekä eriste- että IV-konevalmistajat ovat tästä kyllä eri mieltä.

        "Näistä löytyy "mustaa valkoisella" helposti myös googlaamalla."

        Helpottaisitko asiaa laittamalla linkkiä?


      • JP kirjoitti:

        "Yleisesti ottaen poistoilmakanavat asennetaan hengittäviksi, ellei käytetä sisäilman viilennystä.
        Tuloilmakanava taas asennetaan aina höyrytiiviiksi."

        Yleisesti ottaen tai ei, mutta sekä eriste- että IV-konevalmistajat ovat tästä kyllä eri mieltä.

        "Näistä löytyy "mustaa valkoisella" helposti myös googlaamalla."

        Helpottaisitko asiaa laittamalla linkkiä?

        http://www.isover.fi/Esitteet/ISOTEC Tekniset eristeet/ISOTEC Pientalon tekniset eristykset/

        ei tarvitse arvailla.


      • JP
        asdfsdfgghh kirjoitti:

        http://www.isover.fi/Esitteet/ISOTEC Tekniset eristeet/ISOTEC Pientalon tekniset eristykset/

        ei tarvitse arvailla.

        Tuolla ohjeessa ei mielestäni puhuta sellaista, että tuloilmakanava asennettaisiin aina höyrytiiviisti. Ulkoilmakanava sen sijaan eristetään tuon mukaan aina höyrytiiviisti, mutta tässä onkin sitten ristiriita esimerkiksi Parocin ja vaikkapa Ilton ohjeisiin kylmän ullakkotilan osalta. Poistoilmakanavan eristykseen ei tuon mukaan taasen ole mitään vaikutusta onko käytössä jäähdytystä vai ei.


    • Sivustaseuraava

      Tuolla toisaalla Rakentaja.fi sivuillakin on tätäkin asiaa usein pähkäilty ja palstan yksi omistaja Monta on pitänyt porukkansa ojennuksessa. No,tiedä nyt onko ihan aina hänen "viimeinen sanansa" ollut oikea tai edes paras mutta kuitenkin...

    • nii-n

      eristäkää putket ennen kuin nostatte ne ylös.. jää vain liitoskohdat "yläilmoihin" eristettäväksi..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      79
      2342
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      140
      1507
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1462
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      155
      1214
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      108
      1013
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      373
      937
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      774
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      724
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      694
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      683
    Aihe