INTJ/Mastermind

mastermind

Tällä palstalla saattaa löytyä muutamia tälläisia INTJ-tyyppejä, jotka ovat introverttien aatelia. Heidän tunnusmerkkinsä ovat:

-erittäin älykkäitä ja analyyttisiä, perusluonteeltaan introvertteja
-perfektionisteja
-näkevät sellaisia mahdollisuuksia mitä muut eivät edes huomaa, ovat avoimia uusille ideoille
-tavallisten ihmisten jutut eivät kiinnosta (yleinen paskanpuhuminen, small talk, flirttailu, juoruilu, muoti ja vaatteet, ihmissuhdejutut, romantiikka jne.)
-itsevarmoja ja luonnollisia johtajia (pysyttelevät tavallisesti taka-alalla, mutta astuvat esille jos huomaavat ettei kukaan muu pysty siihen)
-erittäin itsenäisiä ajattelijoita, auktoriteetit ja tittelit eivät merkitse heille mitään
-korkeat vaatimukset osaamisessa (teoreettinen ja kokeellinen osaaminen molemmat tärkeitä)
-voivat olla asiantuntijoita useilla eri aloilla
-2.1 % väestöstä, naisia miehiä vähemmän
-läheskään kaikki akateemisesti koulutetut ihmiset eivät ole mastermindejä, esim. diplomi-insinööreista vain 10%:lla on se luonne, noin 40% diplomi-insinööreistä ovat tavallisia insinööriluonteita eli engineer)
-koulutus ei tee kenestäkään mastermindia, siihen luonteeseen synnytään, mutta akateeminen ura sopii mastermindeille ehkä parhaiten (tutkijaluonne)
-mastermind-naiset hakevat tyypillisesti ystäviä itselleen miehistä, koska pitävät miesten suoraviivaisuudesta ja siitä että miehet eivät puhu niin paljon turhanpäiväistä paskaa
-mastermindeilla on tyypillisesti vain muutamia ystäviä, mutta ne ovat huolella valittuja (usein muita introvertteja luonnetyyppejä)
-yksinäisyys saattaa toisinaan vaivata mastermindeja
-mastermind miehet saatetaan leimata Aspergereiksi, ja naiset taas lesboiksi (mutta eivät ole kumpaakaan)
-INTJ-tyypit eivät tyypillisesti ole matemaatikkoja, vaan tutkijoita, luonnontieteilijöitä ja akateemisia insinöörejä, ehkä fyysikkoja, mutta heitä löytyy silti monilta aloilta

Ujous saattaa myös toisinaan kuulua mastermindin luonteeseen, mutta se ei ole tyypillistä, ja silloin mastermind menettää myös johtamiskykynsä ja itsevarmuutensa, ja osan kunnianhimostaan, ja luonne surkastuu silloin itsekeskeiseksi nörtiksi.

linkkejä:
http://www.personalitypage.com/INTJ.html
http://intjforum.com/
yksinkertainen testi:
http://www.humanmetrics.com/cgi-win/JTypes2.asp

141

11207

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 7+12=?

      "Ujous saattaa myös toisinaan kuulua mastermindin luonteeseen, mutta se ei ole tyypillistä, ja silloin mastermind menettää myös johtamiskykynsä ja itsevarmuutensa, ja osan kunnianhimostaan, ja luonne surkastuu silloin itsekeskeiseksi nörtiksi."

      Tällänen INTJ täällä :D

      • Löytyiskö näitä itsekeskeisiä nörttejä kavereiksi jostain? Joka kerta kun olen ollut tekemisissä INTJ:n kanssa niin kemiat on kohdanneet loistavasti.

        - INTP


    • oooiioioioioiioioioi

      humanmetrics-testin mukaan olen tyyppiä INTJ.
      intjforum vaikuttaa mielenkiintoiselta, kiitos linkistä...

      • intj_

        Mistäpäin Suomea INTJ -porukka on? En ole ikinä tavannut toista...


      • oooiioioioioiioioioi
        intj_ kirjoitti:

        Mistäpäin Suomea INTJ -porukka on? En ole ikinä tavannut toista...

        Pohjois-Savosta.


      • mastermind
        intj_ kirjoitti:

        Mistäpäin Suomea INTJ -porukka on? En ole ikinä tavannut toista...

        Helsinki.


      • oioioioooi
        oooiioioioioiioioioi kirjoitti:

        Pohjois-Savosta.

        Kuopiosta?


      • samasta
        mastermind kirjoitti:

        Helsinki.

        kaupungista :)
        ja sinkkumies olen.


      • erikoinennero
        intj_ kirjoitti:

        Mistäpäin Suomea INTJ -porukka on? En ole ikinä tavannut toista...

        Juu mä haluun foorumi! =P


      • 112211
        oioioioooi kirjoitti:

        Kuopiosta?

        Minäkin oon Kuopiosta.
        Normiälyinen olen vain.


      • Dafug
        intj_ kirjoitti:

        Mistäpäin Suomea INTJ -porukka on? En ole ikinä tavannut toista...

        Lohjalta


      • ystftsfss
        intj_ kirjoitti:

        Mistäpäin Suomea INTJ -porukka on? En ole ikinä tavannut toista...

        Ylöjärveltä.


    • testeillä persett py

      Netin keskustelijoista käytännössä jokainen uhoaa olevansa äärimmäisen älykäs (Erityisen hyvin tämä tulee esiin väittelytilanteissa.) ja aina hän löytää jonkin testituloksen tai vastaavan ...(esim. poliittinen näkemys. Maahanmuuttokriitikkojen ja -intoilijoiden väittelyssä tämä "Meidän puoli älykkäitä, teidän typeryksiä"-ajattelu näkyy oikein hyvin.) ... näkemystään pönkittämään.

      Kuulostaahan se tosi hienolta olla oikein "Mastermind" ja "erittäin itsenäinen ajattelija", mutta minä taas en tuollaisista testituloksista perusta, vaikka olenkin hyvin kuvatunkaltaisella akateemisella alalla pärjännytkin.

      • qwertyuiopasdfghgfds

        Moni väittää, mutta harva kuitenkaan oikeasti on. Sosiaalisesta älykkyydestä puhumattakaan :)


    • ...

      Vai että oikein "aatelia"

    • ite oon

      intp, en niin "kylmä" ja pikkutarkka X) Kyllä noissa luonneanalyyseissä jotain perää ehkä on.

      • ********************

        tunnistan itseni. Heh. Tuo selittäisi miksi en viihdy kovinkaan hyvin tyttöporukassa missä puhutaan turhanpäiväisyyksiä ja esim juoruaminen on mielenkiintoisinta antia! Kiitti linkinstä!!

        t. joku tuon tyyppinen gimma hgistä


      • mastermind

        Kyllä niissä perää on. INTJ jää yleensä aika yksinäiseksi, koska on niin poikkeava muista. Tiesin itse olevani poikkeava, mutta en osannut ihan tarkalleen selittää miksi. Tai siis tulihan se esille jo aikaisemmin, etten pidä lainkaan juhlimisesta, tai smalltalkista ja paskanpuhumisesta niinkuin monet muut, mutta on suuri helpotus että meitä muitakin inttejä on olemassa. INTJ-naiset ovat hyvin harvinaisia, alle prosentin verran naisista, joten meille INTJ-miehille on hyvin vaikeaa löytää samanlajista kumppania. Luulen etten koskaan miehenä ole nähnyt INTJ-naista tosielämässä, he tosin hakevat usein miehistä ystäviä, joten siitä heidät voi tunnistaa.

        Itse olen ilman muuta mastermind, koska kun listasin kaikki luonteenpirteeni ylös, ja miten käyttäydyn, niin kaikki sopii just eikä melkein tähän luonteenpiirteeseen, ja sitten tein tuon yksinkertaisen testin joka myös indikoi että olen INTJ. Kuten aikaisemmin sanoin, akateemisuus ei tee kenestäkään mastermindia, mutta mastermindit yleensä hakeutuvat yliopistoon. Ja vain pieni osa akateemisista ihmisistä ovat mastermindejä.

        Minun ystävänikin on INTJ/Mastermind ja sen kyllä huomaa. Jos sanot jotakin väärin, hän saattaa joskus huomauttaa kielioppivirheistä (vaikkei mitenkään itse ole kieliä opiskellut kun ihan koulussa), tai ettei lauseesi ole täydellinen. Lisäksi hän saattaa ärsyyntyä mikäli et selitä tarpeeksi hyvin kaikkia yksityiskohtia jostakin asiasta, jota hänen pitäisi kommentoida. Itse en ihan noin tarkka ole, mutta ymmärrän kyllä miksi hän haluaa olla noin tarkka. Huomautan kyllä itse argumentointivirheistä (kuten ad hominem sun muut).

        Linkkejä:
        "MBTI®:n erinomainen toimivuus on osoitettu runsaassa suomalaisessa tutkimuksessa"
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Myers–Briggs-tyyppi-indikaattori


      • mastermind
        ******************** kirjoitti:

        tunnistan itseni. Heh. Tuo selittäisi miksi en viihdy kovinkaan hyvin tyttöporukassa missä puhutaan turhanpäiväisyyksiä ja esim juoruaminen on mielenkiintoisinta antia! Kiitti linkinstä!!

        t. joku tuon tyyppinen gimma hgistä

        Hakeudutko myös mieluummin miesten seuraan kun haet ystäviä, koska he ovat enemmän suoraviivaisia ja selkeitä, eivätkä puhu niin paljon pa*kaa? Se olisi tyypillistä INTJ-naisille. Mutta on varmaan noita muitakin luonteentyyppejä jotka ovat lähellä INTJ:tä. Tärkein ominaisuus INTJ:lle on ilman muuta intuitiivinen ajatteleminen, eli tuo NT, mutta kyllä tuo introverttisuus kyllä tietysti tekee paljon myös luonteelle. Eli voisit olla esimerkiksi INTP tai INTJ.


      • ********************
        mastermind kirjoitti:

        Kyllä niissä perää on. INTJ jää yleensä aika yksinäiseksi, koska on niin poikkeava muista. Tiesin itse olevani poikkeava, mutta en osannut ihan tarkalleen selittää miksi. Tai siis tulihan se esille jo aikaisemmin, etten pidä lainkaan juhlimisesta, tai smalltalkista ja paskanpuhumisesta niinkuin monet muut, mutta on suuri helpotus että meitä muitakin inttejä on olemassa. INTJ-naiset ovat hyvin harvinaisia, alle prosentin verran naisista, joten meille INTJ-miehille on hyvin vaikeaa löytää samanlajista kumppania. Luulen etten koskaan miehenä ole nähnyt INTJ-naista tosielämässä, he tosin hakevat usein miehistä ystäviä, joten siitä heidät voi tunnistaa.

        Itse olen ilman muuta mastermind, koska kun listasin kaikki luonteenpirteeni ylös, ja miten käyttäydyn, niin kaikki sopii just eikä melkein tähän luonteenpiirteeseen, ja sitten tein tuon yksinkertaisen testin joka myös indikoi että olen INTJ. Kuten aikaisemmin sanoin, akateemisuus ei tee kenestäkään mastermindia, mutta mastermindit yleensä hakeutuvat yliopistoon. Ja vain pieni osa akateemisista ihmisistä ovat mastermindejä.

        Minun ystävänikin on INTJ/Mastermind ja sen kyllä huomaa. Jos sanot jotakin väärin, hän saattaa joskus huomauttaa kielioppivirheistä (vaikkei mitenkään itse ole kieliä opiskellut kun ihan koulussa), tai ettei lauseesi ole täydellinen. Lisäksi hän saattaa ärsyyntyä mikäli et selitä tarpeeksi hyvin kaikkia yksityiskohtia jostakin asiasta, jota hänen pitäisi kommentoida. Itse en ihan noin tarkka ole, mutta ymmärrän kyllä miksi hän haluaa olla noin tarkka. Huomautan kyllä itse argumentointivirheistä (kuten ad hominem sun muut).

        Linkkejä:
        "MBTI®:n erinomainen toimivuus on osoitettu runsaassa suomalaisessa tutkimuksessa"
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Myers–Briggs-tyyppi-indikaattori

        Joo - o. Mielenkiintoinen teoria aiheesta, en ole tosiaan aikaisemmin törmännyt. Toki ko. ilmiöille löytynee muistakin psyk. teorioista taikka metodeista selityksiä? Yllättävän moni kriteeri siltikin osuu ja selittäisi miksi olen introvertti mutta ns. johtamistilanteessa täysin elementissäni. Hmm, tartteepa tutustua aiheeseen paremmin :).


      • mastermind
        ******************** kirjoitti:

        Joo - o. Mielenkiintoinen teoria aiheesta, en ole tosiaan aikaisemmin törmännyt. Toki ko. ilmiöille löytynee muistakin psyk. teorioista taikka metodeista selityksiä? Yllättävän moni kriteeri siltikin osuu ja selittäisi miksi olen introvertti mutta ns. johtamistilanteessa täysin elementissäni. Hmm, tartteepa tutustua aiheeseen paremmin :).

        Luulen että tuo MBTI selittää parhaiten persoonallisuuden kaikista teorioista - voisit oikeastaan olla ISTJ, INTJ, tai INTP. Kannattaa mieluummin katsoa luonteenpirteet ja mihin ammatteihin sopii itse. Esim. INTJ:t eivät tyypillisesti ole matemaatikkoja (vaan enemmän matematiikan soveltajia), kun taas INTP:t ovat matemaatikkoja.

        http://www.personalitypage.com/html/ISTJ.html
        http://www.personalitypage.com/html/INTP.html
        http://www.personalitypage.com/html/INTJ.html


      • joku————
        ******************** kirjoitti:

        Joo - o. Mielenkiintoinen teoria aiheesta, en ole tosiaan aikaisemmin törmännyt. Toki ko. ilmiöille löytynee muistakin psyk. teorioista taikka metodeista selityksiä? Yllättävän moni kriteeri siltikin osuu ja selittäisi miksi olen introvertti mutta ns. johtamistilanteessa täysin elementissäni. Hmm, tartteepa tutustua aiheeseen paremmin :).

        http://www.socionics.com/articles/intjorintp.htm
        muutamia lainauksia

        INTjs are in their element when involved with science, invention, innovation, discovery, theory, explanation, interpretation, philosophy etc. INTps are in their element when involved with business, enterprise, commerce, industry, trade, financial institutions, church etc.

        INTps would want to go power driven, moneymaking, sometimes risky places, whereas INTjs would prefer a happy, cheerful and exciting surrounding.

        Introverted sensing is mainly about the body, its functions, sensory perceptions etc. The only way they can balance that cone is for them to be physically healthy and if this is not that important to you, you are most probably not INTj.


      • ********************
        joku———— kirjoitti:

        http://www.socionics.com/articles/intjorintp.htm
        muutamia lainauksia

        INTjs are in their element when involved with science, invention, innovation, discovery, theory, explanation, interpretation, philosophy etc. INTps are in their element when involved with business, enterprise, commerce, industry, trade, financial institutions, church etc.

        INTps would want to go power driven, moneymaking, sometimes risky places, whereas INTjs would prefer a happy, cheerful and exciting surrounding.

        Introverted sensing is mainly about the body, its functions, sensory perceptions etc. The only way they can balance that cone is for them to be physically healthy and if this is not that important to you, you are most probably not INTj.

        perustaa ensimmäisen INTJ -yhdistyksen :)?


      • huom.
        joku———— kirjoitti:

        http://www.socionics.com/articles/intjorintp.htm
        muutamia lainauksia

        INTjs are in their element when involved with science, invention, innovation, discovery, theory, explanation, interpretation, philosophy etc. INTps are in their element when involved with business, enterprise, commerce, industry, trade, financial institutions, church etc.

        INTps would want to go power driven, moneymaking, sometimes risky places, whereas INTjs would prefer a happy, cheerful and exciting surrounding.

        Introverted sensing is mainly about the body, its functions, sensory perceptions etc. The only way they can balance that cone is for them to be physically healthy and if this is not that important to you, you are most probably not INTj.

        Socionics- ja mbti persoonallisuus testit on tosin kaksi eri asiaa, eli sosionics INTj:llä ja INTp:llä on eri merkitys kuin mbti:n INTJ:llä ja INTP:llä.


    • ö

      en ollut tällaisesta käsitteestä ennen kuullutkaan. sopii minuun joiltain osin kiitos avauksesta.
      perustuu siis tällaiseen: http://fi.wikipedia.org/wiki/INTJ

      mutta tämä pisti silmään:

      "However, their primary interest is not understanding a concept, but rather applying that concept in a useful way. Unlike the INTP, they do not follow an idea as far as they possibly can, seeking only to understand it fully. INTJs are driven to come to conclusions about ideas. Their need for closure and organization usually requires that they take some action. "

      eli INTJ on enemmän tuollainen insinööriluonne, INTP taas teoreettisempi. eli jos INTP:lta kysyttäisiin, niin he kyllä myöntävät, että INTJ:t ovat aatelia mutta itseään pitävät aristokratiana.

      • mastermind

        INTP:t ovat enemmän matemaatikkoluonteita ja esim. formaalien kielten asiantuntijoita. INTJ:t ovat tosiaan enemmänkin insinööriluonteita, mutta eivät kuitenkaan tavallisten rivi-insinöörin luonteita (engineer). Näistä asioista on olemassa ristiriitaisia tulkintoja, jotkut haluavat laittaa fyysikon johonkin ekstroverttiin luonteeseen, mutta introverttisuus, eli I on aika oleellinen osa ajattelua, koska se myös korreloi korkean älykkyysosamäärän kanssa. Eli jos sinulla on korkea älykkyysosamäärä, olet todennäköisemmin introvertti. Kaikki suuret fyysikot olivat myös introvertteja, kuten Newton ja Einstein, ja heillähän älykkyysosamäärät olivat tuossa yli 170 tai jotakin. Eli itse laittaisin myös fyysikon tuohon INTJ:hin. INTJ:lle myös käytäntö ja kokeellisuus on yhtä tärkeää kuin teoriat, joten sopii tässäkin mielessä hyvin fyysikkoon, joskaan ei teoreettiseen fyysikkoon, joka voisi olla enemmänkin tuo INTP. Itse INTJ:nä on kyllä tullut opiskeltua teoreettista fysiikkaa.


      • ö
        mastermind kirjoitti:

        INTP:t ovat enemmän matemaatikkoluonteita ja esim. formaalien kielten asiantuntijoita. INTJ:t ovat tosiaan enemmänkin insinööriluonteita, mutta eivät kuitenkaan tavallisten rivi-insinöörin luonteita (engineer). Näistä asioista on olemassa ristiriitaisia tulkintoja, jotkut haluavat laittaa fyysikon johonkin ekstroverttiin luonteeseen, mutta introverttisuus, eli I on aika oleellinen osa ajattelua, koska se myös korreloi korkean älykkyysosamäärän kanssa. Eli jos sinulla on korkea älykkyysosamäärä, olet todennäköisemmin introvertti. Kaikki suuret fyysikot olivat myös introvertteja, kuten Newton ja Einstein, ja heillähän älykkyysosamäärät olivat tuossa yli 170 tai jotakin. Eli itse laittaisin myös fyysikon tuohon INTJ:hin. INTJ:lle myös käytäntö ja kokeellisuus on yhtä tärkeää kuin teoriat, joten sopii tässäkin mielessä hyvin fyysikkoon, joskaan ei teoreettiseen fyysikkoon, joka voisi olla enemmänkin tuo INTP. Itse INTJ:nä on kyllä tullut opiskeltua teoreettista fysiikkaa.

        Niin, vaikka toki aika voimallinen luokittelujärjestelmä tuo näemmä on, aika monen voi olla vaikeaa siitä itseään yksiselitteisesti tunnistaa... Olen selkeä introvertti ja intuitiivikko ja kaipa mensaankin pääsisin jos haluaisin, mutta minun on kyllä vaikeaa itteäni näihin luokitteluihin laittaa. vaikein on tuo viimeinen erottelu, J vai P. voihan se olla, etten ole edes niin slekeästi T vaan myös F.
        Taiteilijat muuten kai ovat INFP ( Wikin mukaan Shakespeare) tai INFJ ( Goethe). Siellä on toisenlaista mielen huippuosaamista. En tosin tiedä, miksi S olisi P ja G J.
        Älyhän taas ei tässä luokittelussa ole mukana. kai INTJ- ta INTP-persoonallisuus voi olla vähän dorkakin? joku tuollainen havukka-ahon ajattelija? ISTJ olisi kai enemmän sellainen perusinsinööri, joka voi olla vaikka kuinka huippu-ÄO:n omaava, mutta kun ei osaa liikkua kuin laatikon sisällä. Mastermindista tulee minulle muuten ensiksi mieleen tuo ns "logiikkapeli".

        tämmöinen löytyi. Ihmettyttää, miten ennen ÄO-testien keksimistä kuolleiden tulos voidaan tietää?

        #
        250-300 - William James Sidis had a predicted IQ of 250-300
        #
        210 - Physicist / Engineer Kim Ung-yong has a verified IQ of 210
        #
        195 - Bouncer Christopher Michael Langan has a verified IQ of 195
        #
        190 - Engineer Philip Emeagwali is alleged to have an IQ of 190
        #
        190 - World Chess Champion Garry Kasparov is alleged to have an IQ of 190
        #
        190 - Sir Isaac Newton
        #
        190 - Francois-Marie Arouet (Voltaire)
        #
        190 - Ludwig Wittgenstein
        #
        186 - Author Marilyn Vos Savant has a verified IQ of 186
        #
        180 - Leonardo da Vinci
        #
        180 - Actor James Woods is alleged to have an IQ of 180
        #
        180 - Buonarroti Michelangelo
        #
        180 - David Hume
        #
        180 - Prime Minister Benjamin Netanyahu is alleged to have an IQ of 180
        #
        180 - Politician John H. Sununu is alleged to have an IQ of 180
        #
        179 - Johann Wolfgang von Goethe
        #
        176 - Emanuel Swedenborg
        #
        176 - Gottfried Wilhelm von Leibniz
        #
        175 - Edmund Spenser
        #
        175 - Baruch Spinoza
        #
        175 - Johannes Kepler
        #
        174 - John Stuart Mill
        #
        171 - Blaise Pascal
        #
        170 - Antoine Lavoisier
        #
        170 - Martin Luther
        #
        170 - World Chess Champion Bobby Fischer is alleged to have an IQ of 167
        #
        170 - Chess Grandmaster Robert Byrne is alleged to have an IQ of 170
        #
        170 - World Chess Champion Judith Polgar is alleged to have an IQ of 170
        #
        170 - Mathematician Andrew Wiles is alleged to have an IQ of 170
        #
        170 - Michael Faraday
        #
        170 - George Friedrich Handel
        #
        167 - Mathematician / Physicist Stephen W. Hawking is alleged to have an IQ of over 160
        #
        165 - Samuel Johnson
        #
        165 - Ludwig van Beethoven
        #
        165 - Joseph Priestley
        #
        165 - John Locke
        #
        165 - Thomas Hobbes
        #
        165 - Charlotte Bronte
        #
        165 - Galileo Galilei
        #
        165 - Johann Sebastian Bach
        #
        165 - Carl von Linne
        #
        162 - Madame De Stael
        #
        162 - Rene Descartes
        #
        160 - Robert Boyle
        #
        160 - Microsoft Founder Paul Allen is alleged to have an IQ of over 160
        #
        160 - Benjamin Franklin
        #
        160 - Albert Einstein
        #
        159 - Immanuel Kant
        #
        156 - Olof Palme
        #
        156 - Thomas Chatterton
        #
        156 - Linus Carl Pauling
        #
        156 - Sofia Kovalevskaya
        #
        155 - Jonathan Swift
        #
        155 - Miguel de Cervantes
        #
        155 - Rembrandt van Rijn
        #
        154 - Actress Sharon Stone is alleged to have an IQ of 154
        #
        153 - Wolfgang Amadeus Mozart
        #
        153 - Charles Darwin
        #
        150 - George Eliot (Mary Ann Evans)
        #
        150 - Nicolaus Copernicus
        #
        150 - Abraham Lincoln
        #
        145 - Anna Lindh
        #
        145 - Napoleon Bonaparte
        #
        143 - George Sand (Aurore Dupin)
        #
        140 - George Washington
        #
        130 - Ulysses S. Grant
        #
        130 - Sir Francis Drake


      • jeejee—
        ö kirjoitti:

        Niin, vaikka toki aika voimallinen luokittelujärjestelmä tuo näemmä on, aika monen voi olla vaikeaa siitä itseään yksiselitteisesti tunnistaa... Olen selkeä introvertti ja intuitiivikko ja kaipa mensaankin pääsisin jos haluaisin, mutta minun on kyllä vaikeaa itteäni näihin luokitteluihin laittaa. vaikein on tuo viimeinen erottelu, J vai P. voihan se olla, etten ole edes niin slekeästi T vaan myös F.
        Taiteilijat muuten kai ovat INFP ( Wikin mukaan Shakespeare) tai INFJ ( Goethe). Siellä on toisenlaista mielen huippuosaamista. En tosin tiedä, miksi S olisi P ja G J.
        Älyhän taas ei tässä luokittelussa ole mukana. kai INTJ- ta INTP-persoonallisuus voi olla vähän dorkakin? joku tuollainen havukka-ahon ajattelija? ISTJ olisi kai enemmän sellainen perusinsinööri, joka voi olla vaikka kuinka huippu-ÄO:n omaava, mutta kun ei osaa liikkua kuin laatikon sisällä. Mastermindista tulee minulle muuten ensiksi mieleen tuo ns "logiikkapeli".

        tämmöinen löytyi. Ihmettyttää, miten ennen ÄO-testien keksimistä kuolleiden tulos voidaan tietää?

        #
        250-300 - William James Sidis had a predicted IQ of 250-300
        #
        210 - Physicist / Engineer Kim Ung-yong has a verified IQ of 210
        #
        195 - Bouncer Christopher Michael Langan has a verified IQ of 195
        #
        190 - Engineer Philip Emeagwali is alleged to have an IQ of 190
        #
        190 - World Chess Champion Garry Kasparov is alleged to have an IQ of 190
        #
        190 - Sir Isaac Newton
        #
        190 - Francois-Marie Arouet (Voltaire)
        #
        190 - Ludwig Wittgenstein
        #
        186 - Author Marilyn Vos Savant has a verified IQ of 186
        #
        180 - Leonardo da Vinci
        #
        180 - Actor James Woods is alleged to have an IQ of 180
        #
        180 - Buonarroti Michelangelo
        #
        180 - David Hume
        #
        180 - Prime Minister Benjamin Netanyahu is alleged to have an IQ of 180
        #
        180 - Politician John H. Sununu is alleged to have an IQ of 180
        #
        179 - Johann Wolfgang von Goethe
        #
        176 - Emanuel Swedenborg
        #
        176 - Gottfried Wilhelm von Leibniz
        #
        175 - Edmund Spenser
        #
        175 - Baruch Spinoza
        #
        175 - Johannes Kepler
        #
        174 - John Stuart Mill
        #
        171 - Blaise Pascal
        #
        170 - Antoine Lavoisier
        #
        170 - Martin Luther
        #
        170 - World Chess Champion Bobby Fischer is alleged to have an IQ of 167
        #
        170 - Chess Grandmaster Robert Byrne is alleged to have an IQ of 170
        #
        170 - World Chess Champion Judith Polgar is alleged to have an IQ of 170
        #
        170 - Mathematician Andrew Wiles is alleged to have an IQ of 170
        #
        170 - Michael Faraday
        #
        170 - George Friedrich Handel
        #
        167 - Mathematician / Physicist Stephen W. Hawking is alleged to have an IQ of over 160
        #
        165 - Samuel Johnson
        #
        165 - Ludwig van Beethoven
        #
        165 - Joseph Priestley
        #
        165 - John Locke
        #
        165 - Thomas Hobbes
        #
        165 - Charlotte Bronte
        #
        165 - Galileo Galilei
        #
        165 - Johann Sebastian Bach
        #
        165 - Carl von Linne
        #
        162 - Madame De Stael
        #
        162 - Rene Descartes
        #
        160 - Robert Boyle
        #
        160 - Microsoft Founder Paul Allen is alleged to have an IQ of over 160
        #
        160 - Benjamin Franklin
        #
        160 - Albert Einstein
        #
        159 - Immanuel Kant
        #
        156 - Olof Palme
        #
        156 - Thomas Chatterton
        #
        156 - Linus Carl Pauling
        #
        156 - Sofia Kovalevskaya
        #
        155 - Jonathan Swift
        #
        155 - Miguel de Cervantes
        #
        155 - Rembrandt van Rijn
        #
        154 - Actress Sharon Stone is alleged to have an IQ of 154
        #
        153 - Wolfgang Amadeus Mozart
        #
        153 - Charles Darwin
        #
        150 - George Eliot (Mary Ann Evans)
        #
        150 - Nicolaus Copernicus
        #
        150 - Abraham Lincoln
        #
        145 - Anna Lindh
        #
        145 - Napoleon Bonaparte
        #
        143 - George Sand (Aurore Dupin)
        #
        140 - George Washington
        #
        130 - Ulysses S. Grant
        #
        130 - Sir Francis Drake

        >Ihmettyttää, miten ennen ÄO-testien keksimistä kuolleiden tulos voidaan tietää?
        >
        >250-300 - William James Sidis had a predicted IQ of 250-300

        ...meaning that at some time his intellectual age was 2.5 to 3 times his actual age

        Boris Sidis once dismissed tests of intelligence as "silly, pedantic, absurd, and grossly misleading."

        (wikipedia)


      • mastermind
        ö kirjoitti:

        Niin, vaikka toki aika voimallinen luokittelujärjestelmä tuo näemmä on, aika monen voi olla vaikeaa siitä itseään yksiselitteisesti tunnistaa... Olen selkeä introvertti ja intuitiivikko ja kaipa mensaankin pääsisin jos haluaisin, mutta minun on kyllä vaikeaa itteäni näihin luokitteluihin laittaa. vaikein on tuo viimeinen erottelu, J vai P. voihan se olla, etten ole edes niin slekeästi T vaan myös F.
        Taiteilijat muuten kai ovat INFP ( Wikin mukaan Shakespeare) tai INFJ ( Goethe). Siellä on toisenlaista mielen huippuosaamista. En tosin tiedä, miksi S olisi P ja G J.
        Älyhän taas ei tässä luokittelussa ole mukana. kai INTJ- ta INTP-persoonallisuus voi olla vähän dorkakin? joku tuollainen havukka-ahon ajattelija? ISTJ olisi kai enemmän sellainen perusinsinööri, joka voi olla vaikka kuinka huippu-ÄO:n omaava, mutta kun ei osaa liikkua kuin laatikon sisällä. Mastermindista tulee minulle muuten ensiksi mieleen tuo ns "logiikkapeli".

        tämmöinen löytyi. Ihmettyttää, miten ennen ÄO-testien keksimistä kuolleiden tulos voidaan tietää?

        #
        250-300 - William James Sidis had a predicted IQ of 250-300
        #
        210 - Physicist / Engineer Kim Ung-yong has a verified IQ of 210
        #
        195 - Bouncer Christopher Michael Langan has a verified IQ of 195
        #
        190 - Engineer Philip Emeagwali is alleged to have an IQ of 190
        #
        190 - World Chess Champion Garry Kasparov is alleged to have an IQ of 190
        #
        190 - Sir Isaac Newton
        #
        190 - Francois-Marie Arouet (Voltaire)
        #
        190 - Ludwig Wittgenstein
        #
        186 - Author Marilyn Vos Savant has a verified IQ of 186
        #
        180 - Leonardo da Vinci
        #
        180 - Actor James Woods is alleged to have an IQ of 180
        #
        180 - Buonarroti Michelangelo
        #
        180 - David Hume
        #
        180 - Prime Minister Benjamin Netanyahu is alleged to have an IQ of 180
        #
        180 - Politician John H. Sununu is alleged to have an IQ of 180
        #
        179 - Johann Wolfgang von Goethe
        #
        176 - Emanuel Swedenborg
        #
        176 - Gottfried Wilhelm von Leibniz
        #
        175 - Edmund Spenser
        #
        175 - Baruch Spinoza
        #
        175 - Johannes Kepler
        #
        174 - John Stuart Mill
        #
        171 - Blaise Pascal
        #
        170 - Antoine Lavoisier
        #
        170 - Martin Luther
        #
        170 - World Chess Champion Bobby Fischer is alleged to have an IQ of 167
        #
        170 - Chess Grandmaster Robert Byrne is alleged to have an IQ of 170
        #
        170 - World Chess Champion Judith Polgar is alleged to have an IQ of 170
        #
        170 - Mathematician Andrew Wiles is alleged to have an IQ of 170
        #
        170 - Michael Faraday
        #
        170 - George Friedrich Handel
        #
        167 - Mathematician / Physicist Stephen W. Hawking is alleged to have an IQ of over 160
        #
        165 - Samuel Johnson
        #
        165 - Ludwig van Beethoven
        #
        165 - Joseph Priestley
        #
        165 - John Locke
        #
        165 - Thomas Hobbes
        #
        165 - Charlotte Bronte
        #
        165 - Galileo Galilei
        #
        165 - Johann Sebastian Bach
        #
        165 - Carl von Linne
        #
        162 - Madame De Stael
        #
        162 - Rene Descartes
        #
        160 - Robert Boyle
        #
        160 - Microsoft Founder Paul Allen is alleged to have an IQ of over 160
        #
        160 - Benjamin Franklin
        #
        160 - Albert Einstein
        #
        159 - Immanuel Kant
        #
        156 - Olof Palme
        #
        156 - Thomas Chatterton
        #
        156 - Linus Carl Pauling
        #
        156 - Sofia Kovalevskaya
        #
        155 - Jonathan Swift
        #
        155 - Miguel de Cervantes
        #
        155 - Rembrandt van Rijn
        #
        154 - Actress Sharon Stone is alleged to have an IQ of 154
        #
        153 - Wolfgang Amadeus Mozart
        #
        153 - Charles Darwin
        #
        150 - George Eliot (Mary Ann Evans)
        #
        150 - Nicolaus Copernicus
        #
        150 - Abraham Lincoln
        #
        145 - Anna Lindh
        #
        145 - Napoleon Bonaparte
        #
        143 - George Sand (Aurore Dupin)
        #
        140 - George Washington
        #
        130 - Ulysses S. Grant
        #
        130 - Sir Francis Drake

        On olemassa sellaisia tuloksia, että älykkyysosamäärä kasvaa introverttisuusasteen mukana. Muista että kaikki arvot voivat vaihdella myös välillä 0-100%. Eli on olemassa myös erilaisia INTJ tyyppejä. Lisäksi introvertit ovat vähemmistönä, mutta suurin osa kaikista lahjakkaista ihmisistä ovat introverttejä. Rajatapauksissa on tosiaankin vaikeaa asettaa itsensä mihinkään tiettyyn luokkaan.

        "ISTJ olisi kai enemmän sellainen perusinsinööri, joka voi olla vaikka kuinka huippu-ÄO:n omaava, mutta kun ei osaa liikkua kuin laatikon sisällä."

        Oikein. Itse asiassa tutkimusten mukaan suurin osa diplomi-insinööreistäkin on tällaisia, eli turhaan he kävivät sen korkeakoulun, ellei nyt lasketa sitä että saavat usein lisää liksaa perusinsinööreihin verrattuna. Suurin osa käykin korkeakoulun turhaan, ei heistä mitään suuria ajattelijoita koskaan tule, ja siksi he menevät johonkin yritykseen tekemään vain jotakin työtä.


      • krabazuuk
        ö kirjoitti:

        Niin, vaikka toki aika voimallinen luokittelujärjestelmä tuo näemmä on, aika monen voi olla vaikeaa siitä itseään yksiselitteisesti tunnistaa... Olen selkeä introvertti ja intuitiivikko ja kaipa mensaankin pääsisin jos haluaisin, mutta minun on kyllä vaikeaa itteäni näihin luokitteluihin laittaa. vaikein on tuo viimeinen erottelu, J vai P. voihan se olla, etten ole edes niin slekeästi T vaan myös F.
        Taiteilijat muuten kai ovat INFP ( Wikin mukaan Shakespeare) tai INFJ ( Goethe). Siellä on toisenlaista mielen huippuosaamista. En tosin tiedä, miksi S olisi P ja G J.
        Älyhän taas ei tässä luokittelussa ole mukana. kai INTJ- ta INTP-persoonallisuus voi olla vähän dorkakin? joku tuollainen havukka-ahon ajattelija? ISTJ olisi kai enemmän sellainen perusinsinööri, joka voi olla vaikka kuinka huippu-ÄO:n omaava, mutta kun ei osaa liikkua kuin laatikon sisällä. Mastermindista tulee minulle muuten ensiksi mieleen tuo ns "logiikkapeli".

        tämmöinen löytyi. Ihmettyttää, miten ennen ÄO-testien keksimistä kuolleiden tulos voidaan tietää?

        #
        250-300 - William James Sidis had a predicted IQ of 250-300
        #
        210 - Physicist / Engineer Kim Ung-yong has a verified IQ of 210
        #
        195 - Bouncer Christopher Michael Langan has a verified IQ of 195
        #
        190 - Engineer Philip Emeagwali is alleged to have an IQ of 190
        #
        190 - World Chess Champion Garry Kasparov is alleged to have an IQ of 190
        #
        190 - Sir Isaac Newton
        #
        190 - Francois-Marie Arouet (Voltaire)
        #
        190 - Ludwig Wittgenstein
        #
        186 - Author Marilyn Vos Savant has a verified IQ of 186
        #
        180 - Leonardo da Vinci
        #
        180 - Actor James Woods is alleged to have an IQ of 180
        #
        180 - Buonarroti Michelangelo
        #
        180 - David Hume
        #
        180 - Prime Minister Benjamin Netanyahu is alleged to have an IQ of 180
        #
        180 - Politician John H. Sununu is alleged to have an IQ of 180
        #
        179 - Johann Wolfgang von Goethe
        #
        176 - Emanuel Swedenborg
        #
        176 - Gottfried Wilhelm von Leibniz
        #
        175 - Edmund Spenser
        #
        175 - Baruch Spinoza
        #
        175 - Johannes Kepler
        #
        174 - John Stuart Mill
        #
        171 - Blaise Pascal
        #
        170 - Antoine Lavoisier
        #
        170 - Martin Luther
        #
        170 - World Chess Champion Bobby Fischer is alleged to have an IQ of 167
        #
        170 - Chess Grandmaster Robert Byrne is alleged to have an IQ of 170
        #
        170 - World Chess Champion Judith Polgar is alleged to have an IQ of 170
        #
        170 - Mathematician Andrew Wiles is alleged to have an IQ of 170
        #
        170 - Michael Faraday
        #
        170 - George Friedrich Handel
        #
        167 - Mathematician / Physicist Stephen W. Hawking is alleged to have an IQ of over 160
        #
        165 - Samuel Johnson
        #
        165 - Ludwig van Beethoven
        #
        165 - Joseph Priestley
        #
        165 - John Locke
        #
        165 - Thomas Hobbes
        #
        165 - Charlotte Bronte
        #
        165 - Galileo Galilei
        #
        165 - Johann Sebastian Bach
        #
        165 - Carl von Linne
        #
        162 - Madame De Stael
        #
        162 - Rene Descartes
        #
        160 - Robert Boyle
        #
        160 - Microsoft Founder Paul Allen is alleged to have an IQ of over 160
        #
        160 - Benjamin Franklin
        #
        160 - Albert Einstein
        #
        159 - Immanuel Kant
        #
        156 - Olof Palme
        #
        156 - Thomas Chatterton
        #
        156 - Linus Carl Pauling
        #
        156 - Sofia Kovalevskaya
        #
        155 - Jonathan Swift
        #
        155 - Miguel de Cervantes
        #
        155 - Rembrandt van Rijn
        #
        154 - Actress Sharon Stone is alleged to have an IQ of 154
        #
        153 - Wolfgang Amadeus Mozart
        #
        153 - Charles Darwin
        #
        150 - George Eliot (Mary Ann Evans)
        #
        150 - Nicolaus Copernicus
        #
        150 - Abraham Lincoln
        #
        145 - Anna Lindh
        #
        145 - Napoleon Bonaparte
        #
        143 - George Sand (Aurore Dupin)
        #
        140 - George Washington
        #
        130 - Ulysses S. Grant
        #
        130 - Sir Francis Drake

        Napoleon oli ENTJ. Ehdottomasti.


      • .,.,.,.,.,,,,,,,,,,,
        ö kirjoitti:

        Niin, vaikka toki aika voimallinen luokittelujärjestelmä tuo näemmä on, aika monen voi olla vaikeaa siitä itseään yksiselitteisesti tunnistaa... Olen selkeä introvertti ja intuitiivikko ja kaipa mensaankin pääsisin jos haluaisin, mutta minun on kyllä vaikeaa itteäni näihin luokitteluihin laittaa. vaikein on tuo viimeinen erottelu, J vai P. voihan se olla, etten ole edes niin slekeästi T vaan myös F.
        Taiteilijat muuten kai ovat INFP ( Wikin mukaan Shakespeare) tai INFJ ( Goethe). Siellä on toisenlaista mielen huippuosaamista. En tosin tiedä, miksi S olisi P ja G J.
        Älyhän taas ei tässä luokittelussa ole mukana. kai INTJ- ta INTP-persoonallisuus voi olla vähän dorkakin? joku tuollainen havukka-ahon ajattelija? ISTJ olisi kai enemmän sellainen perusinsinööri, joka voi olla vaikka kuinka huippu-ÄO:n omaava, mutta kun ei osaa liikkua kuin laatikon sisällä. Mastermindista tulee minulle muuten ensiksi mieleen tuo ns "logiikkapeli".

        tämmöinen löytyi. Ihmettyttää, miten ennen ÄO-testien keksimistä kuolleiden tulos voidaan tietää?

        #
        250-300 - William James Sidis had a predicted IQ of 250-300
        #
        210 - Physicist / Engineer Kim Ung-yong has a verified IQ of 210
        #
        195 - Bouncer Christopher Michael Langan has a verified IQ of 195
        #
        190 - Engineer Philip Emeagwali is alleged to have an IQ of 190
        #
        190 - World Chess Champion Garry Kasparov is alleged to have an IQ of 190
        #
        190 - Sir Isaac Newton
        #
        190 - Francois-Marie Arouet (Voltaire)
        #
        190 - Ludwig Wittgenstein
        #
        186 - Author Marilyn Vos Savant has a verified IQ of 186
        #
        180 - Leonardo da Vinci
        #
        180 - Actor James Woods is alleged to have an IQ of 180
        #
        180 - Buonarroti Michelangelo
        #
        180 - David Hume
        #
        180 - Prime Minister Benjamin Netanyahu is alleged to have an IQ of 180
        #
        180 - Politician John H. Sununu is alleged to have an IQ of 180
        #
        179 - Johann Wolfgang von Goethe
        #
        176 - Emanuel Swedenborg
        #
        176 - Gottfried Wilhelm von Leibniz
        #
        175 - Edmund Spenser
        #
        175 - Baruch Spinoza
        #
        175 - Johannes Kepler
        #
        174 - John Stuart Mill
        #
        171 - Blaise Pascal
        #
        170 - Antoine Lavoisier
        #
        170 - Martin Luther
        #
        170 - World Chess Champion Bobby Fischer is alleged to have an IQ of 167
        #
        170 - Chess Grandmaster Robert Byrne is alleged to have an IQ of 170
        #
        170 - World Chess Champion Judith Polgar is alleged to have an IQ of 170
        #
        170 - Mathematician Andrew Wiles is alleged to have an IQ of 170
        #
        170 - Michael Faraday
        #
        170 - George Friedrich Handel
        #
        167 - Mathematician / Physicist Stephen W. Hawking is alleged to have an IQ of over 160
        #
        165 - Samuel Johnson
        #
        165 - Ludwig van Beethoven
        #
        165 - Joseph Priestley
        #
        165 - John Locke
        #
        165 - Thomas Hobbes
        #
        165 - Charlotte Bronte
        #
        165 - Galileo Galilei
        #
        165 - Johann Sebastian Bach
        #
        165 - Carl von Linne
        #
        162 - Madame De Stael
        #
        162 - Rene Descartes
        #
        160 - Robert Boyle
        #
        160 - Microsoft Founder Paul Allen is alleged to have an IQ of over 160
        #
        160 - Benjamin Franklin
        #
        160 - Albert Einstein
        #
        159 - Immanuel Kant
        #
        156 - Olof Palme
        #
        156 - Thomas Chatterton
        #
        156 - Linus Carl Pauling
        #
        156 - Sofia Kovalevskaya
        #
        155 - Jonathan Swift
        #
        155 - Miguel de Cervantes
        #
        155 - Rembrandt van Rijn
        #
        154 - Actress Sharon Stone is alleged to have an IQ of 154
        #
        153 - Wolfgang Amadeus Mozart
        #
        153 - Charles Darwin
        #
        150 - George Eliot (Mary Ann Evans)
        #
        150 - Nicolaus Copernicus
        #
        150 - Abraham Lincoln
        #
        145 - Anna Lindh
        #
        145 - Napoleon Bonaparte
        #
        143 - George Sand (Aurore Dupin)
        #
        140 - George Washington
        #
        130 - Ulysses S. Grant
        #
        130 - Sir Francis Drake

        No älykkyystestit mittaavat oppimiskykyä eivät älykkyyttä.Nimi on harhaanjohtava.

        Teeppä testi niin huomaat sen.Itse sain siitä 121 enkunkielisenä nettiversiona.

        Älykkyyttä on vaikea mitata se on situationaalista ja myöskin hajautuu eri osa-alueille.

        IQ nimi pitäisikin olla ability to learn- testi tai oppimiskyky testi tai jotain sinneppäin koska tuo ei mitenkään kerro emotionaalista eikä sosiaalista älykkyyttä eikä käytännön tilanteiden ja muun soveltamisen lahjoja joihin myöskin tarvitaan älykkyyttä.

        Perinteiset IQ testit mittaavat suorituskykyä ja omaksumiskykyä tietyn aikarajan puitteissa.

        Todellisuudessa joku hidaskin ajattelija voi yltää vaikka mihin kunhan annetaan aikaa.


      • Anonyymi
        .,.,.,.,.,,,,,,,,,,, kirjoitti:

        No älykkyystestit mittaavat oppimiskykyä eivät älykkyyttä.Nimi on harhaanjohtava.

        Teeppä testi niin huomaat sen.Itse sain siitä 121 enkunkielisenä nettiversiona.

        Älykkyyttä on vaikea mitata se on situationaalista ja myöskin hajautuu eri osa-alueille.

        IQ nimi pitäisikin olla ability to learn- testi tai oppimiskyky testi tai jotain sinneppäin koska tuo ei mitenkään kerro emotionaalista eikä sosiaalista älykkyyttä eikä käytännön tilanteiden ja muun soveltamisen lahjoja joihin myöskin tarvitaan älykkyyttä.

        Perinteiset IQ testit mittaavat suorituskykyä ja omaksumiskykyä tietyn aikarajan puitteissa.

        Todellisuudessa joku hidaskin ajattelija voi yltää vaikka mihin kunhan annetaan aikaa.

        Olisi mielenkiintoista tietää onko olemassa semmoista kognitiota joka ei kehittyisi käsikädessä oppimiskyvyn kanssa? Luulisi äo121 huomaavan kuinka ristiriitainen kirjoitus tämä oli


    • Luokittelematon-

      Te oikeasti uskotte näihin luokitteluihin?

      Tuollaisen vastaavanhan voi tehdä lähes jokainen jossa ihmiset on pikkaisen erilaisia ja sitten jokainen hämmästelee kun osuu joku juttu kohdalleen.

      Aivan yhtä uskottavia kuin horoskoopit.

      • mastermind

        Myer-Briggs persoonallisuusluokittelu on todettu toimivaksi. Siinä on 16 eri persoonallisuusluokkaa, 8 introverttia, 8 ekstroverttia. Sitä käytetään myös yritysten rekrytoinnissa, eli mitään humpuukia se ei ole. Jokaiselle luonteentyypille löytyy todella kattavat kuvaukset, eli oma luokka pitäisi löytyä aika helposti, ilman mitään testejäkään. Koska attribuuttien prosenttiarvot (I/E,N/S, T/F, J/P) arvot vaihtelevat luokkien sisälläkin, rajatapaukset voivat olla mahdollisia, ja silloin voi olla hankalaa löytää itselleen varmasti jokin luokka.

        esim. INTJ tarkoittaa introverttia (I) intuitiivista (N) ajattelijaa (T), joka käyttää päättelyä (J) ajattelussaan enemmän kuin havainnointia (P). T ja J ovat jotakin mitkä myös kehittyvät iän mukana.


      • Luokittelematon-
        mastermind kirjoitti:

        Myer-Briggs persoonallisuusluokittelu on todettu toimivaksi. Siinä on 16 eri persoonallisuusluokkaa, 8 introverttia, 8 ekstroverttia. Sitä käytetään myös yritysten rekrytoinnissa, eli mitään humpuukia se ei ole. Jokaiselle luonteentyypille löytyy todella kattavat kuvaukset, eli oma luokka pitäisi löytyä aika helposti, ilman mitään testejäkään. Koska attribuuttien prosenttiarvot (I/E,N/S, T/F, J/P) arvot vaihtelevat luokkien sisälläkin, rajatapaukset voivat olla mahdollisia, ja silloin voi olla hankalaa löytää itselleen varmasti jokin luokka.

        esim. INTJ tarkoittaa introverttia (I) intuitiivista (N) ajattelijaa (T), joka käyttää päättelyä (J) ajattelussaan enemmän kuin havainnointia (P). T ja J ovat jotakin mitkä myös kehittyvät iän mukana.

        Se että sitä käytetään rekrytoinnissa ja on todettu "toimivaksi" ei tee siitä jotain joka ei ole humpuukia.

        Ihan naurettava luokitus jossa vielä käytetään jotain dualistisia arvoja kuten introvertti ja ekstrovertti.

        Vähän kuin noita kuvauksia alkaa kelata niin aika monesta löytyy kohtia omasta itsestä kunhan ei jää sen kuvitelman vangiksi että just yks esittää sinua jossakin keksityssä luokitusjärjestelmässä.


      • mastermind
        Luokittelematon- kirjoitti:

        Se että sitä käytetään rekrytoinnissa ja on todettu "toimivaksi" ei tee siitä jotain joka ei ole humpuukia.

        Ihan naurettava luokitus jossa vielä käytetään jotain dualistisia arvoja kuten introvertti ja ekstrovertti.

        Vähän kuin noita kuvauksia alkaa kelata niin aika monesta löytyy kohtia omasta itsestä kunhan ei jää sen kuvitelman vangiksi että just yks esittää sinua jossakin keksityssä luokitusjärjestelmässä.

        "MBTI®:n erinomainen toimivuus on osoitettu runsaassa suomalaisessa tutkimuksessa"
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Myers–Briggs-tyyppi-indikaattori


      • mastermind
        mastermind kirjoitti:

        "MBTI®:n erinomainen toimivuus on osoitettu runsaassa suomalaisessa tutkimuksessa"
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Myers–Briggs-tyyppi-indikaattori

        Professori Vesa Routamaa, jonka johdolla Suomessa on tehty noin kymmenen vuotta useita MBTI-tutkimuksia (sekä myös yksi väitöskirja ja useita on tällä hetkellä tekeillä).

        On tämä ihan eri juttu kuin mitkään horoskoopit.


      • Luokittelematon-
        mastermind kirjoitti:

        Professori Vesa Routamaa, jonka johdolla Suomessa on tehty noin kymmenen vuotta useita MBTI-tutkimuksia (sekä myös yksi väitöskirja ja useita on tällä hetkellä tekeillä).

        On tämä ihan eri juttu kuin mitkään horoskoopit.

        Ainakin saman verran tahkoaa rahaa kuin kaikki horoskooppihörhöt. ;)

        Jos haluaa uskoa sellaiseen luokituksiin niin siitä vaan.
        Jos haluaa käyttää wikia lähteenä kannattaa lukea esim. englannin puolen kriittinen osuus.

        Ihmisten luonteen piirteet ovat jo yksittäin vaikea määritellä puhumattakaan jostain "persoonatyypityksestä".


      • Muuan INTJ
        Luokittelematon- kirjoitti:

        Ainakin saman verran tahkoaa rahaa kuin kaikki horoskooppihörhöt. ;)

        Jos haluaa uskoa sellaiseen luokituksiin niin siitä vaan.
        Jos haluaa käyttää wikia lähteenä kannattaa lukea esim. englannin puolen kriittinen osuus.

        Ihmisten luonteen piirteet ovat jo yksittäin vaikea määritellä puhumattakaan jostain "persoonatyypityksestä".

        Ainakin omalla kohdallani piti paikkansa tosi hyvin. Vertasin oman tyyppini (INTJ) kuvausta eräiden muiden tyyppien, jotka myös vaikuttivat omilta minulle, kuvauksiin, mutta kyllä tuo INTJ oli selvästi tarkin ja suurimmaksi osaksi oikeassa.

        Ainakin yksi asia, joka noita tuloksia vääristää helposti ja siten saa epäilemään MBTI:n uskottavuutta on se, että testin kysymyksiin pitää vastata sen mukaan, mitä todella on, eikä sen mukaan, mitä luulee olevansa tai haluaisi olla, mihin on helppo sortua.


      • mastermind
        Luokittelematon- kirjoitti:

        Ainakin saman verran tahkoaa rahaa kuin kaikki horoskooppihörhöt. ;)

        Jos haluaa uskoa sellaiseen luokituksiin niin siitä vaan.
        Jos haluaa käyttää wikia lähteenä kannattaa lukea esim. englannin puolen kriittinen osuus.

        Ihmisten luonteen piirteet ovat jo yksittäin vaikea määritellä puhumattakaan jostain "persoonatyypityksestä".

        Keksi sitten jotakin parempaa kuin MBTI. On kyllä selvästi parempi kuin ei mitään. Ilmeisesti et kuitenkaan ole mikään INTJ itse, vaan tuollainen käsienheiluttelija, jolle ei mikään käsienheiluttelu on parempaa kuin jotakin joka edes toimii jotenkin. Kokeilin tuota testiä myös ystäväpiirissäni joka on valitettavan suppea, mutta yksi ainakin luokittui INTJ:ksi, ja hän todellakin on selvästi INTJ. Toinen taas sai jonkin ISTJ- luokituksen, eikä hän kyllä aidolta INTJ:ltä vaikuttanutkaan, vaikka kovasti opiskelee yliopistossa jatko-opiskelijana. Kolmannelta odotan vielä tuloksia.


      • Luokittelematon-
        Muuan INTJ kirjoitti:

        Ainakin omalla kohdallani piti paikkansa tosi hyvin. Vertasin oman tyyppini (INTJ) kuvausta eräiden muiden tyyppien, jotka myös vaikuttivat omilta minulle, kuvauksiin, mutta kyllä tuo INTJ oli selvästi tarkin ja suurimmaksi osaksi oikeassa.

        Ainakin yksi asia, joka noita tuloksia vääristää helposti ja siten saa epäilemään MBTI:n uskottavuutta on se, että testin kysymyksiin pitää vastata sen mukaan, mitä todella on, eikä sen mukaan, mitä luulee olevansa tai haluaisi olla, mihin on helppo sortua.

        Se että joku pitää paikkansa yhden kohdalla ei tee siitä vielä kesää.

        Jos tekisit testin eri tilanteessa erilaisten elämänkokemuksien myötä niin joku toinen testitulos alkaisi kuulostaa mielestäsi sopivammalta sinulle jne.

        Riippuu paljon kysymyksistä, mutta ainakin jos teksti on muotoa "nautitko ihmisten seurasta?" kyllä/ei yms. niin onhan se vähän outoa että se kertoisi jotain ihmisen luonteesta.

        Esimerkiksi asioiden priorisoinneista ei puhuta mitään vaan on yleisluonteinen kysymys että "haluatko hoitaa asiat aina tiettyyn deadlineen mennessä?" Niinku mitkä asiat?

        Koko testi on niin yleisluonteinen ja kuvailut vielä niin hataria että ihminen voi sopia useaankin kuvailuun ja helposti.


      • Luokittelematon-
        mastermind kirjoitti:

        Keksi sitten jotakin parempaa kuin MBTI. On kyllä selvästi parempi kuin ei mitään. Ilmeisesti et kuitenkaan ole mikään INTJ itse, vaan tuollainen käsienheiluttelija, jolle ei mikään käsienheiluttelu on parempaa kuin jotakin joka edes toimii jotenkin. Kokeilin tuota testiä myös ystäväpiirissäni joka on valitettavan suppea, mutta yksi ainakin luokittui INTJ:ksi, ja hän todellakin on selvästi INTJ. Toinen taas sai jonkin ISTJ- luokituksen, eikä hän kyllä aidolta INTJ:ltä vaikuttanutkaan, vaikka kovasti opiskelee yliopistossa jatko-opiskelijana. Kolmannelta odotan vielä tuloksia.

        Varmasti keksisin jos huvittaisi.
        Ihmettelen suuresti miten jungilainen personallisuustyyppi jutska yhdistettynä johonkin lisättyyn dualistiseen psykohöpöön saisi ihmiset lokeroitumaan oikein.

        Se että joku toimii edes jotenkin ei ole sama kuin että se toimisi. Piste.

        Ihminen alkaa luottaa että joku testi voi hänet määritellä. Aivan samahan on esimerkiksi älykkyystestien kanssa. On luotu järjestelmä joka ylläpitää itseään ja sillä rahastetaan ja ohessa jauhetaan paskaa.

        Nauroin ihan katketakseni tuolle "eikä hän kyllä aidolta INTJ:ltä vaikuttanutkaan, vaikka kovasti opiskelee yliopistossa jatko-opiskelija".
        Miten pihalla ihminen voi olla ihmisten persoonasta jos oikeasti ajattelee että joku on aito tai epäaito INTJ (joku hiton Mastermind, in your ass maybe) tai että ihmisiä voi luokitella mitä hän jatko-opiskelee.

        Täytyy olla tosiaan mastermind jos uskoo tollaista soopaa ja piirtää ittensä nurkkaan.

        Olen saanut noissa testeissä aiemmin ENTJ tai ESTJ tuloksia. Se että vaikka se viittaisikin joihinkin persoonani ominaisuuksiin totuudenmukaisesti ei tarkoita että testi tai tyypitys kertoisi koko totuutta yhtään mistään tai kenestäkään.


      • Luokittelematon-
        mastermind kirjoitti:

        Keksi sitten jotakin parempaa kuin MBTI. On kyllä selvästi parempi kuin ei mitään. Ilmeisesti et kuitenkaan ole mikään INTJ itse, vaan tuollainen käsienheiluttelija, jolle ei mikään käsienheiluttelu on parempaa kuin jotakin joka edes toimii jotenkin. Kokeilin tuota testiä myös ystäväpiirissäni joka on valitettavan suppea, mutta yksi ainakin luokittui INTJ:ksi, ja hän todellakin on selvästi INTJ. Toinen taas sai jonkin ISTJ- luokituksen, eikä hän kyllä aidolta INTJ:ltä vaikuttanutkaan, vaikka kovasti opiskelee yliopistossa jatko-opiskelijana. Kolmannelta odotan vielä tuloksia.

        Tuosta sosiaalisuudesta tuli mieleen että siinä ei edes määritetä onko ihminen enemmän aktiivinen (sosialisoi itse), passiivinen (ei sosialisoi eikä reagoi) vai reaktiivinen (ei sosialisoi itse mutta reagoi sosialisointiin).


      • mastermind
        Luokittelematon- kirjoitti:

        Varmasti keksisin jos huvittaisi.
        Ihmettelen suuresti miten jungilainen personallisuustyyppi jutska yhdistettynä johonkin lisättyyn dualistiseen psykohöpöön saisi ihmiset lokeroitumaan oikein.

        Se että joku toimii edes jotenkin ei ole sama kuin että se toimisi. Piste.

        Ihminen alkaa luottaa että joku testi voi hänet määritellä. Aivan samahan on esimerkiksi älykkyystestien kanssa. On luotu järjestelmä joka ylläpitää itseään ja sillä rahastetaan ja ohessa jauhetaan paskaa.

        Nauroin ihan katketakseni tuolle "eikä hän kyllä aidolta INTJ:ltä vaikuttanutkaan, vaikka kovasti opiskelee yliopistossa jatko-opiskelija".
        Miten pihalla ihminen voi olla ihmisten persoonasta jos oikeasti ajattelee että joku on aito tai epäaito INTJ (joku hiton Mastermind, in your ass maybe) tai että ihmisiä voi luokitella mitä hän jatko-opiskelee.

        Täytyy olla tosiaan mastermind jos uskoo tollaista soopaa ja piirtää ittensä nurkkaan.

        Olen saanut noissa testeissä aiemmin ENTJ tai ESTJ tuloksia. Se että vaikka se viittaisikin joihinkin persoonani ominaisuuksiin totuudenmukaisesti ei tarkoita että testi tai tyypitys kertoisi koko totuutta yhtään mistään tai kenestäkään.

        "Varmasti keksisin jos huvittaisi. "
        Niin varmaan :)

        "Se että joku toimii edes jotenkin ei ole sama kuin että se toimisi. Piste. "
        Mikään tässä maailmassa ei täydellistä.

        "Ihminen alkaa luottaa että joku testi voi hänet määritellä. Aivan samahan on esimerkiksi älykkyystestien kanssa. On luotu järjestelmä joka ylläpitää itseään ja sillä rahastetaan ja ohessa jauhetaan paskaa. "

        Itse en oikeastaan pitänyt muusta tuossa kuin nuo luonnetyyppien kuvaukset. Testit nyt eivät koskaan olekaan täydellisiä.

        "Nauroin ihan katketakseni tuolle "eikä hän kyllä aidolta INTJ:ltä vaikuttanutkaan, vaikka kovasti opiskelee yliopistossa jatko-opiskelija".
        Miten pihalla ihminen voi olla ihmisten persoonasta jos oikeasti ajattelee että joku on aito tai epäaito INTJ (joku hiton Mastermind, in your ass maybe) tai että ihmisiä voi luokitella mitä hän jatko-opiskelee."

        Nuo eri luonnetyyppien kuvaukset ovat usein osuvia. Ainakin omalta kohdaltani useita kymmeniä piirteitä loksahti kohdalleen noin vain. Ei voi olla sattumaa. Ei koulutuksen pitäisikään vaikuttaa luonteeseen, sitä minä tässä yritin korostaa.

        MBTI on hyvä apu (vaikka ei olekaan kaikilta osin tieteellisesti perusteltu), kun hakee itselleen ystäviä tai kumppania. Jos tekisin jotakin toisin, niin ehkä faktorianalyysi ja paremmat perustelut attribuutteihin, miten monta attribuuttia tarvitaan selittämään luonteet riittävän hyvin (eli 8 ei välttämättä riitä). Tuossa nyt vain introversio/ekstroversio ovat tieteellisesti hyvin perusteltuja.


      • ASP -säästäjä
        Luokittelematon- kirjoitti:

        Se että joku pitää paikkansa yhden kohdalla ei tee siitä vielä kesää.

        Jos tekisit testin eri tilanteessa erilaisten elämänkokemuksien myötä niin joku toinen testitulos alkaisi kuulostaa mielestäsi sopivammalta sinulle jne.

        Riippuu paljon kysymyksistä, mutta ainakin jos teksti on muotoa "nautitko ihmisten seurasta?" kyllä/ei yms. niin onhan se vähän outoa että se kertoisi jotain ihmisen luonteesta.

        Esimerkiksi asioiden priorisoinneista ei puhuta mitään vaan on yleisluonteinen kysymys että "haluatko hoitaa asiat aina tiettyyn deadlineen mennessä?" Niinku mitkä asiat?

        Koko testi on niin yleisluonteinen ja kuvailut vielä niin hataria että ihminen voi sopia useaankin kuvailuun ja helposti.

        Arvaan kommentoijan olevan ISFP, mutta koska olen INTP asia on minulle pelkkä häiritsevä yksityiskohta, joka pitää nyt sitten sovittaa sisäiseen maailmanmalliini.
        Onneksi aivokapasiteettini on jo ylittynyt siinä määrin, että muistijälki katoaa huomiseen mennessä.


      • Anonyymi
        mastermind kirjoitti:

        Myer-Briggs persoonallisuusluokittelu on todettu toimivaksi. Siinä on 16 eri persoonallisuusluokkaa, 8 introverttia, 8 ekstroverttia. Sitä käytetään myös yritysten rekrytoinnissa, eli mitään humpuukia se ei ole. Jokaiselle luonteentyypille löytyy todella kattavat kuvaukset, eli oma luokka pitäisi löytyä aika helposti, ilman mitään testejäkään. Koska attribuuttien prosenttiarvot (I/E,N/S, T/F, J/P) arvot vaihtelevat luokkien sisälläkin, rajatapaukset voivat olla mahdollisia, ja silloin voi olla hankalaa löytää itselleen varmasti jokin luokka.

        esim. INTJ tarkoittaa introverttia (I) intuitiivista (N) ajattelijaa (T), joka käyttää päättelyä (J) ajattelussaan enemmän kuin havainnointia (P). T ja J ovat jotakin mitkä myös kehittyvät iän mukana.

        Et tainnut tutustua tähän teoriaan kunnolla? T tarkoittaa ajattelua/päättelyä/pohtimista jonka vastakohtana tässä testissä on periaate keskeisyys/tunteisiin pohjautuva päätöksen teko... J taas tarkoittaa järjestelmällisyyttä/organisointia ja sen vastakohta tässä testissä on P joka tarkoittaa sponttaanisuutta/improvisointia...


      • Anonyymi
        ASP -säästäjä kirjoitti:

        Arvaan kommentoijan olevan ISFP, mutta koska olen INTP asia on minulle pelkkä häiritsevä yksityiskohta, joka pitää nyt sitten sovittaa sisäiseen maailmanmalliini.
        Onneksi aivokapasiteettini on jo ylittynyt siinä määrin, että muistijälki katoaa huomiseen mennessä.

        Hän on todennäkösemmin intp kuin isfp koska jaksaa ruveta asiaa analysoimaan ja sinä vaikutat ylimieliseltä ja arvioit älykkyytesi aika ylä kanttiin jos kuveittelet että tuon kannanoton perustella voit arvata toisen persoonallisuustyypin ei pahalla :D


      • Anonyymi
        Luokittelematon- kirjoitti:

        Se että joku pitää paikkansa yhden kohdalla ei tee siitä vielä kesää.

        Jos tekisit testin eri tilanteessa erilaisten elämänkokemuksien myötä niin joku toinen testitulos alkaisi kuulostaa mielestäsi sopivammalta sinulle jne.

        Riippuu paljon kysymyksistä, mutta ainakin jos teksti on muotoa "nautitko ihmisten seurasta?" kyllä/ei yms. niin onhan se vähän outoa että se kertoisi jotain ihmisen luonteesta.

        Esimerkiksi asioiden priorisoinneista ei puhuta mitään vaan on yleisluonteinen kysymys että "haluatko hoitaa asiat aina tiettyyn deadlineen mennessä?" Niinku mitkä asiat?

        Koko testi on niin yleisluonteinen ja kuvailut vielä niin hataria että ihminen voi sopia useaankin kuvailuun ja helposti.

        Tämän indikaattorin tehtävä ei periaatteessa ole tarkoitus lokeroida ketään mihinkään persoonallisuus tyyppiin vaan kertoa mikä niistä on lähimpänä sinua ja kuinka paljon siksi se antaa prosentit esim 60%ekstrovertti ja 40%introvertti kun taas bigfive (psykologien maailman laajuisesti käyttämä indikaattori) antaa vain ekstroversio pisteet 60% introverttisyyttä siinä ei mitatakkaan mutta tyhmäkin tajuaa että tassä tapauksessa ihminen olisin 40%introvertti eli vaikka tässä nämä funktiot on jaettu vastakohtiin toisin kuin bigfivessä se ei tee tästä sen epäpätevämpää tämän ymmärtämiseen tarvitaan suhteellisuudentajua joka enemmistöltä vaikuttaa puuttuvan ja se että olet tehnyt jonkun suppean testin tästä indikaattorista ei tarkoita etteikö itse teoria olisi pätevä. Netistä löytyy myös versio jossa on 130 kysymystä mutta tarkimman tuloksen saa tekemällä testin psykologin avustuksella. En väitä että mbti olisi täysin tieteellinen mutta yleensä sen saama kritiikki johtuu väärin käsityksistä.


    • m21v...

      Olen eri nettitestien mukaan INTJ. Korkea älyllinen kyvykkyys taas on todettu netin ulkopuolellakin. Edellytykset olisi varmasti päästä opiskeluissa pitkälle, mutta motivaatio ja energia puuttuu. En pidä "menestymistä" mielekkäänä elämäntyönä. Nyt en opiskele missään ja olen sairauslomalla masennuksen vuoksi.

      • veeeeeeeeeee

        Mitä sinä sitten haluat tehdä elämässä?


      • m21v...
        veeeeeeeeeee kirjoitti:

        Mitä sinä sitten haluat tehdä elämässä?

        En halua tehdä juuri mitään. Haluaisin lukea, tietää, kehittää ajatteluaan ja ajatuksiaan sekä harrastella silloin tällöin jotain luovaa.


      • veeeeeeeeeee
        m21v... kirjoitti:

        En halua tehdä juuri mitään. Haluaisin lukea, tietää, kehittää ajatteluaan ja ajatuksiaan sekä harrastella silloin tällöin jotain luovaa.

        Jos aiot olla työttömänä, ei jääkään paljon muuhun kuin lukemiseen ja ruokaan rahaa.
        Miksi et keksisi jotakin mielekästä tekemistä, josta joku maksaisi oikeaa rahaa?

        Jos sinulla ei ole papereita koulusta, on ERITTÄIN vaikeaa saada erityisosaamista vaativaa työtä, vaikka osaisitkin sitä paremmin kuin koulusta juuri valmistunut.
        HR-henkilöt vaan nakkaavat hakemuksesi pinon viimeisimmäksi, ja lueskelevat valmistuneiden tai kauan jo alalla työssä olleiden hakemukset ensin.


      • m21v...
        veeeeeeeeeee kirjoitti:

        Jos aiot olla työttömänä, ei jääkään paljon muuhun kuin lukemiseen ja ruokaan rahaa.
        Miksi et keksisi jotakin mielekästä tekemistä, josta joku maksaisi oikeaa rahaa?

        Jos sinulla ei ole papereita koulusta, on ERITTÄIN vaikeaa saada erityisosaamista vaativaa työtä, vaikka osaisitkin sitä paremmin kuin koulusta juuri valmistunut.
        HR-henkilöt vaan nakkaavat hakemuksesi pinon viimeisimmäksi, ja lueskelevat valmistuneiden tai kauan jo alalla työssä olleiden hakemukset ensin.

        "Jos aiot olla työttömänä, ei jääkään paljon muuhun kuin lukemiseen ja ruokaan rahaa."

        Ei haittaa, olen melko vaatimaton.

        "Miksi et keksisi jotakin mielekästä tekemistä, josta joku maksaisi oikeaa rahaa?"

        Tuollaisen keksiminen ei ole niin helppoa ainakaan minulle.

        "Jos sinulla ei ole papereita koulusta, on ERITTÄIN vaikeaa saada erityisosaamista vaativaa työtä, vaikka osaisitkin sitä paremmin kuin koulusta juuri valmistunut."

        Motivaatio ja energia koulutuksen hankkimiseen puuttuu. En näe, että elämäni olisi mielekäs, mikäli joutuisin tekemään viisipäiväistä työviikkoa 40 vuotta valmistumisen jälkeen enkä löydä alaa, joka aidosti kiinnostaisi. Insinööriksi opiskelin alle vuoden, mutta keskeytin motivaation puutteen ym. mielenterveydellisten ongelmien vuoksi. Seuraava vaihtoehto voisi olla fysiikka, tarkemmin teoreettinen fysiikka. Se on ainakin kiinnostanut usein, vaikken uskokaan kykeneväni pitämään kiinnostusta yllä kovin pitkään, mikäli lähden alaa opiskelemaan.


      • 13+5
        m21v... kirjoitti:

        "Jos aiot olla työttömänä, ei jääkään paljon muuhun kuin lukemiseen ja ruokaan rahaa."

        Ei haittaa, olen melko vaatimaton.

        "Miksi et keksisi jotakin mielekästä tekemistä, josta joku maksaisi oikeaa rahaa?"

        Tuollaisen keksiminen ei ole niin helppoa ainakaan minulle.

        "Jos sinulla ei ole papereita koulusta, on ERITTÄIN vaikeaa saada erityisosaamista vaativaa työtä, vaikka osaisitkin sitä paremmin kuin koulusta juuri valmistunut."

        Motivaatio ja energia koulutuksen hankkimiseen puuttuu. En näe, että elämäni olisi mielekäs, mikäli joutuisin tekemään viisipäiväistä työviikkoa 40 vuotta valmistumisen jälkeen enkä löydä alaa, joka aidosti kiinnostaisi. Insinööriksi opiskelin alle vuoden, mutta keskeytin motivaation puutteen ym. mielenterveydellisten ongelmien vuoksi. Seuraava vaihtoehto voisi olla fysiikka, tarkemmin teoreettinen fysiikka. Se on ainakin kiinnostanut usein, vaikken uskokaan kykeneväni pitämään kiinnostusta yllä kovin pitkään, mikäli lähden alaa opiskelemaan.

        Ihan hyviä mietteitähän nuo ovat.
        Ei sitä tarvitse laajemmalle aina ajatella, kun eivät monet muutkaan ajattele omaa napaa pidemmälle. Tästä johtuu sättiminenkin kyseisen asian suhteen. Sitä tahtoo aina nähdä vikoja toisessa, mutta ei itsessä.

        Muista kuitenkin, että tuo fysiikka voi olla melko haastavaa sitten. Ja vieläpä sellaiselle, joka siitä on erityisen kiinnostunut. Todellakin kutsumusalaa.


      • m27_87

        Itsellä täysin vastaava elämäntilanne. Näyttää siltä että kaikki kiinnostavimmat alat yliopistossa johtavat melko varmasti kortistoon, joten motivaatio sinne hakeutumiseen on tästäkin syystä matala. Masennus on ollut riesana jo vuodesta 2005 lähtien.


    • m20v.

      Mielenkiintoisia linkkejä. Testin mukaan minun persoonallisuustyyppi on INFJ, joka taitaa ainakin tuon ylimmän sivuston mukaan olla harvinaisin (n. 1%). :P
      Hyvin tunnistin myös itseni niistä INFJ:n tunnusmerkeistä joita siel kerrottiin.

    • Sunder

      Ilmoittaudun. INTJ

    • ENFP

      ENFP,väärässä veneessä siis=)

    • TiiätteKuitenkinKuka

      Ite saan tuosta testistä aina tulokseksi, että oon INTJ, vaikka lieventäisinkin kantojani niin sanotusti. No, en nyt olisi niinkään varma että olen mikään älykkö, varmaan oon ihan tyhmä, mutta tiede ja teoreettiset asiat on aina kiinnostaneet. Ja yliopistotutkinto on suoritettuna, tosin eipä se varmaan mitään kerro, monellahan on nykyään tommosia tutkintoja vino pino.

      Ja joo, on ollut vaikea löytää samanhenkistä kaveria (tai siis lievästi sanottuna vaikea.. ei siis ole vieläkään löytynyt). Miehistä on helpommin löytynyt samanhenkisiä (olen itse siis nainen), mutta ongelma on se, että jos niiden kanssa ei ala mihinkään vakavampaan niin kaikkoavat yleensä paikalta. Että ei oo mulla nyt sitten samanhenkistä kaveria, en tiiä pitäskö ettiä tuolta INTJ-palstalta sitten.. Taitaa tosin olla ulkomaalanen.

      En tosin ole mikään jääkylmä persoona (joskus INTJ:tä kai kuvataan semmoseksi), on minulla tunteitakin paljon, mutta monesti seuraan enemmän järkeä kuin tunnetta. Vähän liikaakin joskus.

      Niin, elämä ei oo helppoa jos on INTJ. Elämä on helppoa, jos kiinnostaa tavallisemmat asiat kuten vajaaälyset telkkariohjelmat ja perhe-elämä esimerkiksi. Tai että mikä muotijuttu nyt on muodissa tällä kertaa. Jos sen sijaan on kiinnostunut jostain vähänkin syvällisemmästä, nii itekseen saa pötistä.

      • sfsssrs

        Löytäisimpä kaltaisesi naisen jostain. INTJ:nä on todella vaikea löytää seuraa, edellä mainitsemistäsi syistä. Tällä hetkellä kärsin itse yksinäisyydestä ja masennuksesta.


    • "Ihan naurettava luokitus jossa vielä käytetään jotain dualistisia arvoja kuten introvertti ja ekstrovertti."

      Eikö nuo testin tuloksissa olevat prosenttiarvot kerro, missä kohdalla testin suorittanut henkilö on noiden ääripäiden välissä? Nuo kirjainyhdistelmät (INTJ ym.) ovat niitä dualistisia yksinkertaistuksia yleiskuvan hahmottamiseksi, tulosten prosenttiluvut ovat se liha luiden ympärillä.

      Joka tapauksessa tämmöiset testit ovat aina suuntaa-antavia, joten tulokset on nautittava suolan kera. On näissä kuitenkin jotain perääkin. Itse olen tehnyt tämänkaltaisen testin eläessäni monta kertaa, välillä vuosien tauko välissä. Vastailen mahdollisimman totuudenmukaisesti ja kiikunkaakun-kysymyksissä kokeilen eri vaihtoehtojen vaikutuksen. Lähes aina päädyn tuloksissa samaan lokeroon. Toki tulokset voivat muuttua vuosien kuluessa ja kokemuksen kertyessä, ei ihmisen mieltä ja luonnetta ole kiveen hakattu.

      Itse kuulun INTP-ryhmään. Tulokset pyörivät yleensä välillä

      70-90% Introverted
      10-40% iNtuitive
      10-40% Thinking
      10-15% Perceiving


      Ainakin tämän linkin kuvaus osuu monilta osin pelottavan hyvin kohdalleen:

      http://typelogic.com/intp.html

    • Study In Scarlet

      En tiedä kuinka elossa tämä keskustelu on, mutta INTJ Riihimäeltä päin löysi tämän vasta nytten.
      Mielenkiintoisia päätelmiä teillä on juu, mutta muistakaa ettette ihan kaikkea humpuukia syö. Myös toisten huonommiksi haukkuminen ei ole fiksua. :)

    • -

      Onko mitään viitteitä siitä minkälaisia persoonallisuuksia tulisi välttää tai kenen kanssa INTJ tulee huonoiten toimeen?

      Tai miten ihmisten kanssa tulisi tulla toimeen? Itse olen pyrkinyt olemaan ystävällinen, mutta se ei tunnu riittävän ihmisille. Etenkään niille jotka kuvittelevat ystävällisten ihmisten olevan kieroja valehtelijoita. Yksi keino päästä näistä ihmisistä eroon on ryhtyä toimimaan narsistin tavoin eli valehdella näille ja kohdella näitä ihmisiä hyvin tylysti. En kuitenkaan pidä valehtelusta tai tylyydestä ja haluaisin ymmärtää muita ihmisiä enkä haluaisi liiemmin tuomita heidän valintojaan, mutta muita ihmisiä on hyvin vaikea ymmärtää kun he tuntuvat tuomitsevan minut sen vuoksi etten toimi kuten he. Heiltä ei tunnu saavan mitään suoria vastauksia jos heidän menettelytapoja kyseenalaistaa. Yleensä vastauksena on se että "muutkin toimivat näin".

      Kannattaako suosiolla yrittää olla ymmärtämättä tietyntyyppisiä ihmisiä jotka tuntuvat toimivan hyvin järjettömästi vai tulisiko niitä ihmisiä pyrkiä ymmärtämään jotka saavat iloa elämäänsä hyvin triviaaleista asioista kuten valehtelusta ja esiintymisestä? Mihin luokkaan nämä ihmistyypit kuuluvat? Sosiopaatteihin?

    • INFJ-mies

      http://www.celebritytypes.com/intj.php

      Tuolla sivulla kun skrollaat alas niin näet kenen kanssa tulee juttuun.
      Samalla sivulla on kaikki muutkin persoonallisuustyypit. On hauska katsella kuuluisia ihmisiä ja vertailla itseään heidän persoonallisuuteen. Nuo kirjaimet on kaikki janoja ja siksi kaikilla on oma prosentti esim. kuinka introvertti on jne.

      Itse olen mies INFJ, joka on kaikista harvinaisin yhdistelmä. Ei siinä sinänsä mitään hienoa ole, mutta selittänee osittain miksi tunnen itseni niin ulkopuoliseksi.

    • just joo

      Avaus on lähinnä koomista itsekehua. Jos on oikeasti jokin"mastermind", niin miksi kokee tarvetta tulla kertomaan siitä nimettömänä Suomi24:n yksinäisyys-palstalle?

      • fkfkfjfifi

        Kyse on vain persoonallisuustyypistä. Monet nerot ja tiedemiehet ym. ovat usein INTJ. Jokainen INTJ ei siis ole nero, mutta samanlainen ajattelutapa yhdistää heitä.


    • INTJ-nainen

      Keskustelua lukiessa tuli mieleen kaksi asiaa: ensinnäkin jotkut voisivat perehtyä asiaan, ennen kuin aukovat päätään ja vertailevat horoskooppeihin. Netistä löytyy Google Scholarin avulla aika paljon tieteellisiä julkaisuja persoonallisuustesteistä. Vastaavaa ei löydy horoskoopeista. Mainittakoon vielä, että olin itse aika skeptinen testistä, kunnes vihdoin itse perehdyin sen tautoihin kunnolla.

      Toisekseen haistaisin aloittajan viestistä sitä omakehua, joka liittyy aina hetkeen, kun huomataan, että "hei olen harvinaisuus". Tämä tapahtuu aika monen muunkin harvinaisemman luokan keskustelupalstoilla. Ihminen rakastaa olla uniikki. Olen itse opiskellut muita persoonallisuusluokkia, jotta oppisin ymmärtämään heidän järjenjuoksuaan paremmin. Mitä enemmän luen, sitä enemmän arvostan muiden tapaa nähdä asiat. Kun aluksi sain tietää olevani INTJ, olin hirveän ylpeä siitä. Nyt olen tietoisesti alkanut kehittää INTJ:n vajaita puolia, ja olen tullut jotenkin tasapainoisemmaksi ja vähemmän karikatyyriseksi INTJ:ksi.

      Selvennetään vielä, etteivät persoonallisuusluokittelut kerro, miten ihmiset toimivat. Se vain kertoo suurpiirteisesti, että kahdella saman kategorian ihmisellä on suurempi todennäköisyys käsitellä tietoa samalla tavalla, tehdä samantyyppisiä johtopäätöksiä ja he usein näkevät yhteiskunnan samoin. Heillä on myös taipumus olla samanlaiset arvot ja tavoitteet elämässä. Ammatit ovat myös jakautuneet vahvasti persoonallisuustyyppien mukaan. Esimerkiksi tilinpitäjistä 64 prosenttia oli ST-tyyppejä, kun taas myynnissä ja asiakassuhteissa jyräsivät SF-tyypit 81 prosentin enemmistöllä. Luovista kirjoittajista 65 prosenttia oli NF-tyyppejä, vain 12 prosenttia heistä oli ST-tyyppejä. Lähes 60 prosenttia tiedeopiskelijoista (Science students, eli tarkoittanee tässä kemiaa, fysiikkaa, lääketiedettä, biologiaa jne) oli NT-tyyppejä, vaikka me edustamme vain paria prosenttia kokonaisväestöstä. Tällaiset kasaumat eivät voi olla sattumaa.

      • surunveri

        Minusta MBTI testi on sen takia huono että näiden ominaisuuksien vaihtelulla on korrelaatioita todellisuuden kanssa, mutta itse jako ei ole sellainen kuten se todellisuudessa ilmenee. Ihmiset ovat sekä sosiaalisia että itsetutkiskelijoita, havainnoitsijoita ja intuitiivisia päättelijöitä, tunteikkaita, impulsiivisia, harkitsevia, passiivisia, aktiivisia, käyttävät arviointikykyään ja niin edelleen.

        MBTI on minusta suntaa antava ja se todellakin kertoo ihmisestä jotain, mutta se ei ole kovin tarkka kuva. Voidaan esimerkiksi väittää että ihmisten ajattelevaisuudessa tai tunteellisuudessa on määrällisesti mitattavia eroja, eikä pelkästään prefenssiä. Toisaalta ihmiset voivat olla skeptisiä ja kyseenalaistaa asioita, mikä vaikuttaa mittareissa samantyyppiseltä seikalta kuin intuitiivisuus, ja ennenkaikkea että jotain voisi intuitiivisesti pähkäillä, yleensä täytyy jonkinlaisia aistihavaintoja tehdä sitä ennen. Ikäänkuin tällä NS akselilla olisi eroitettu havaintojen tekeminen ja intuitiivinen ymmärrys toisistaan - kun viimekädessä kyse on siitä pohtiiko ihminen asioita, tai tekeekö ihminen havaintoja ympäristöstä - eivätkä nämä seikat millään tavalla ole toisistaan riippuvaisia.

        Introvertteyden ja extrovertteyden suhteen tilanne on mielestäni samanlainen - toiset pyrkivät ratkaisemaan ongelmia sosiaalisesti, toiset itsenäisesti pohdiskellen, mutta tähän liittyy selvästi myös käsillä olevan ongelman luonne - jos esimerkiksi kielitieteilijä haluaa ratkaista vaikean matemaattisen ongelman, hän varmaankin todennäköisemmin kääntyy asiantuntijan puoleen, kuin matemaatikko samaa ongelmaa ratkaistessaan. Vaikkakin tässä esimerkissä tämä ero olisi introvertteyden ja extrovertteyden ero.

        Sosiaalisista tilanteista nauttiminen ja niihin aktiivisesti hakeutuminen on taas toisaalta ulospäinsuuntautumisen mittareita, kuinka tarpeellista päivittäinen sosiaalinen vuorovaikutus on kullekin ihmiselle. Minusta tämä ei kuitenkaan ole sellainen aidosti ihmisiä jakava asia, monet tälläkin palstalla olevista "introverteistä" harrastavat sosiaalista kommunikointia kirjoittelemalla - mikä on kuitenkin ulospäinsuuntautuneisuutta pikemminkin kuin sisäänpäinkääntyneisyyttä.

        Judging/Perceiving akseli on jälleen mielestäni virheellinen. Tässä kohtaa mitataan ihmisen systemaattisusta kahdella ominaisuudella, ja asetetaan sille binäärinen arvo - yli keskiarvon tai alle keskiarvon. Judging osion voisi myös tulkita arvostelukyvyn harjoittamisena ja omiin päätelmiinsä luottamisena, eikä pelkästään säännönmukaisuutena ja järjestelmällisyytenä. Tämän lisäksi kyseinen jako "vaihtoehtojen avoinna pitäminen" ja "sitoutuminen valintoihin" on mielestäni tapauskohtaista. Päätöksentekoon liittyen valintojen avoinnapitäminen on tehokkaampaa lähes aina yksittäisten päätösten kohdalla kuin sitoutuminen, mutta silloin kun tarvitsee tehdä ehdollisesti riippuvaisia päätöksiä tai vähentää tehtävissä olevien valintojen määrää syystä tai toisesta, on sitoutuminen tehokkaampaa. Jos käytetään vertauskuvaa, niin pariskunnan, joka on naimisissa, luulisi olevan mielekkäämpää sitoutua asuntolainaan, kuin vasta tavanneen tuoreen parin. :)

        Olennaista minusta on että nämä vastinparit eivät ole aitoja, mutta mitatut ominaisuudet ovat. Väitän että tämä ei todellakaan ole lähelläkään luonnollisinta tapaa lokeroida ihmisen persoonnallisuuksia arkkittyyppeihin, mutta se on yksi tapa...
        Ennen ihmiset luulivat että maa oli litteä, mutta tämänkin luulon varassa pystyi tekemään hyvin paikkansa pitäviä karttoja. Toisaalta ihmiset luulivat että maa on kaiken keskus, mutta silti osasivat seurata tähtiä tms. MBTI jakokin voi olla virheellinen, vaikka se todellisuudesta jotain kertoo.

        Itse tehdessäni näitä MBTI testejä olen useimmiten saanut tämän INTJ kirjainyhdistelmän, eri testeistä on tapana tulla vähän erilaisia yhdistelmiä, vaihdellen myös yksittäisten testien kohdalla päivästä riippuen. Olen kuitenkin aina saanut tämän "Intuitive" preferenssin tästä "Intuitive/Sensing" parista. Se tosin ei kerro mitään siitä kuinka paljon havainnoin ympäristöäni tai kiinnitän huomiota ulkopuolella taphtuviin asioihin ylipäätään, eikä varsinaisesti siitäkään kuinka intuitiivinen olen. Noista muista vastinpareista on tullut kaikkia E-F-P.

        No samapa tuo.. :)


    • asdasdadas

      Ei niitä testejä kannata tehdä, kannattaa tutustua niihin funktioihin ja niistä päätellä oma tyyppi. Nämä tyypit ovat tosiaan suuntaa antavia. Ei kannata nähdä maailmaa liiaksi tosiaan erilaisten kaavojen kautta, mutta kyllä nämä mielestäni ovat ihan päteviä.

      Tuolla on selitetty niitä funktioita, ei ehkä paras sivusto, mutta selkeä.
      http://www.famoustype.com/functions.htm


      >>Sosiaalisista tilanteista nauttiminen ja niihin aktiivisesti hakeutuminen on taas toisaalta ulospäinsuuntautumisen mittareita, kuinka tarpeellista päivittäinen sosiaalinen vuorovaikutus on kullekin ihmiselle. Minusta tämä ei kuitenkaan ole sellainen aidosti ihmisiä jakava asia, monet tälläkin palstalla olevista "introverteistä" harrastavat sosiaalista kommunikointia kirjoittelemalla - mikä on kuitenkin ulospäinsuuntautuneisuutta pikemminkin kuin sisäänpäinkääntyneisyyttä.>>

      Kyllä introverttikin voi hakeutua sosiaalisiin tilanteisiin. Introvertitkin pitävät juttelemisesta, mutta pienemmissä ryhmissä. Introvertit eivät ehkä pidä small talkista niin paljon, vaan haluavat puhua asiaa silloin kun puhutaan.

    • mastermind

      Jaha, kivasti täällä on syntynyt keskustelua aiheesta, sitten viimeksi.

      MBTI-tyypitys perustuu kognitiivisiin funktioihin, ja parempi tapa olisi saada ulos kognitiiviset funktiot, joista valitaan SE tyyppi. Kun tämän ketjun aloitin vuonna 2010, niin sellaisia testejä en löytänyt, ja tuo linkittämäni testi on mahdollisimman huono.

      Tässä on kuitenkin esimerkki paremmasta testistä itsestäni:

      extraverted Sensing (Se) *********** (11)
      unused

      introverted Sensing (Si) ************************** (26.5)
      average use

      extraverted Intuiting (Ne) ************************************* (37.1)
      excellent use

      introverted Intuiting (Ni) ************************************ (36.3)
      excellent use

      extraverted Thinking (Te)
      *****************************************************(54.9)
      excellent use

      introverted Thinking (Ti) ************************************ (36.5)
      excellent use

      extraverted Feeling (Fe) ********* (9.9)
      unused

      introverted Feeling (Fi) *************************** (27.6)
      average use

      Itse olen siis INTJ, jolla pitäisi olla Ni ja Te dominoivia, sekä Fi, Se kolmantena ja neljäntenä. Kuten huomataan, itselläni on Te on todella korkea, sen jälkeen Ni. Introverted feeling on keskitasoa, sekä Se on käyttämätön. Sopii siis yhteen hyvin teorian kanssa.

      Kuitenkin, itselläni on myös INTP:hen viittaavia kognitiivisia funktioita, eli Ne, ja Ti myös melko vahvoja, Ne on jopa "excellent use". Näin ollen mikään tyyppi tuskin on puhdas, vaan löytyy sekoituksia muista tyypeistä, ja joillekin ei voi MBTI-tyyppiä määrätä tarkoin, koska löytyy vaikkapa 3 dominoivaa funktiota, joille ei saa selkeää järjestystä. Voin myös sanoa että ainakin yksi testi luokitteli minut myös INTP:ksi, mutta se ei ole oikea tyyppini kuvaksien perusteella.

      INTJ-tyypistä on myös olemassa sellaisia tuloksia, että näiden tyyppien keskimääräinen älykkyysosamäärä on kaikista tyypeistä korkein, vaikka muutkin tyypit voivat kyllä olla Mensa-tasoisia myös.

      Linkitän myös testin tähän, minkä avulla noi funktiot saa ulos, kunhan ehdin myöhemmin.

      • mastermind

        Niin, tuossa on tuo lupaamani netin paras testi tähän mennessä:
        http://www.keys2cognition.com/explore.htm

        Tästä allaolevasta taulukosta vaikkapa saa sitten nuo kognitiiviset funktiot tyypin mukaan, eli täytyy löytyä kaksi dominoivaa funktiota, ja kaksi huonointa näistä kahdeksasta kognitiivisesta funktiosta:

        http://www.famoustype.com/functions.htm

        Omalta kohdaltani muuten suoraan tämän perusteella, sellaista luokkaa ei ole olemassakaan, jolla olisi Te dominoiva ja Ne toiseksi vahvin, mutta koska Ni on suunnilleen yhtä vahva kuin Ne saadaan tuo INTJ esille, joten luokittelu ei automaattisesti tehtynä ole aivan suoraviivaista. Toinen apukeino on katsoa että kaksi heikointa funktiota myös mätsäävät mahdollismman hyvin.

        Tarkkuus on testin lupaamat 80%, mikä ei ole huono, kun nämä rajoitteet otetaan huomioon. Testiä voisi parantaa esittämällä lisää kysymyksiä, ja laajentamalla tyyppijärjestelmää 32 luokkaan.

        Kuitenkin, nuo neljä perusluonnetyyppiä, mitkä tiedettiin jo antiikin ajoilta, mitkä ovat MBTI:ssä, ovat NT-rationaalit, NF -idealistit, ST/SF - guardianit, ja artisanit. Sekä näihin lisättynä E/I introversio/ekstroversio, saa jo 8 eri tyyppiä.


      • nettitestit, huoh
        mastermind kirjoitti:

        Niin, tuossa on tuo lupaamani netin paras testi tähän mennessä:
        http://www.keys2cognition.com/explore.htm

        Tästä allaolevasta taulukosta vaikkapa saa sitten nuo kognitiiviset funktiot tyypin mukaan, eli täytyy löytyä kaksi dominoivaa funktiota, ja kaksi huonointa näistä kahdeksasta kognitiivisesta funktiosta:

        http://www.famoustype.com/functions.htm

        Omalta kohdaltani muuten suoraan tämän perusteella, sellaista luokkaa ei ole olemassakaan, jolla olisi Te dominoiva ja Ne toiseksi vahvin, mutta koska Ni on suunnilleen yhtä vahva kuin Ne saadaan tuo INTJ esille, joten luokittelu ei automaattisesti tehtynä ole aivan suoraviivaista. Toinen apukeino on katsoa että kaksi heikointa funktiota myös mätsäävät mahdollismman hyvin.

        Tarkkuus on testin lupaamat 80%, mikä ei ole huono, kun nämä rajoitteet otetaan huomioon. Testiä voisi parantaa esittämällä lisää kysymyksiä, ja laajentamalla tyyppijärjestelmää 32 luokkaan.

        Kuitenkin, nuo neljä perusluonnetyyppiä, mitkä tiedettiin jo antiikin ajoilta, mitkä ovat MBTI:ssä, ovat NT-rationaalit, NF -idealistit, ST/SF - guardianit, ja artisanit. Sekä näihin lisättynä E/I introversio/ekstroversio, saa jo 8 eri tyyppiä.

        Noista testeistä saa juuri hyvin pitkälle sen tuloksen kuin haluaa. Ne eivät mittaa sitä, millainen on, vaan sitä, millainen uskoo/luulee/toivoo olevansa. Jos haluaa nähdä itsensä jonain "Mastermindinä", niin totta kai vastaa (osin tiedostamattaankin) siten, että tuloksena on Mastermind.


    • Musarai

      INFJ
      Introvert(56%) iNtuitive(38%) iNtuitive Feeling(25%) Judging(22%)
      You have moderate preference of Introversion over Extraversion (56%)
      You have moderate preference of Intuition over Sensing (38%)
      You have moderate preference of Feeling over Thinking (25%)
      You have slight preference of Judging over Perceiving (22%)

      Meikän statsit...
      Pirun siisti softa ku kertoo et oon just tällänen hyvä tyyppi, sillee oikeella polulla
      elämässä :))

    • Idealisti

      INFP. Suomen wikipedian mukaan siis "idealisti".

      Kyllä nuo esimerkit pitivät paikkansa, ja yritin olla itsekriittinen ja vastata totuudenmukaisesti, enkä toivomaani vastausta. Luovalla alalla olen, ja toivon että se pitää siltä osin paikkansa että sovellun siihen.

      Onhan nää kaikki sellaisia suuntaa-antavia juttuja, ihan samalla tavalla kuin joku mol.fi:n ammatinvalintatesti. Ei kukaan ihminen täysin lukeudu tiettyyn tyyppiin, mutta jokin voi olla lähempänä kuin toinen. Mitään tässä elämässä ei kannata noudattaa fanaattisesti, parempi löytää sellainen keskiväylä, mikä tuntuu oikealta.

    • minskukkeli

      Voisin allekirjoitta jokaisen väittämän kohdallani. Mutta silti mun äly sanoo, että tuo luonneanalyysi on skeidaa. Ehkä itsensä ylentelyä. Se mikä etenkin pisti silmään, oli taas tuo naisten osuuden vähättely.. Ei monikaan nainen hae yliopistoon tietyille aloille, vaikka olisikin kaikkea tuota. Eli tuo miesten ja naisten prosenttiosuus oli aikalailla halventava, pidemmittä puheitta.

      -voivat olla asiantuntijoita useilla eri aloilla
      -2.1 % väestöstä, naisia miehiä vähemmän
      -läheskään kaikki akateemisesti koulutetut ihmiset eivät ole mastermindejä, esim. diplomi-insinööreista vain 10%:lla on se luonne, noin 40% diplomi-insinööreistä ovat tavallisia insinööriluonteita eli engineer)
      -koulutus ei tee kenestäkään mastermindia, siihen luonteeseen synnytään, mutta akateeminen ura sopii mastermindeille ehkä parhaiten (tutkijaluonne)

      Aika lailla uralähtöinen näkökulma. Älykkäät eivät välttämättä jatka yliopistoihin, vaikka se osalle sopisi hyvinkin. Siskoni jatkoi, ja hän on kaikkea tuota muuten, paitsi ei ole introvertti. Hänellä on kaipuu sosiaalisiin tilanteisiin, ja näin edelleen, mutta silti dippainssinä. Olisi toki päässyt matikkaa suoraan opiskelemaan, mutta valitsi dipan, kun siinä on käytännön mahdollisuudet. No, en ala enempää jaarittelemaan hänestä.

      Itse introvertti. Kaikki passaa ja nätsää tälle siskonpuolikkaalle, paitsi se, että menetin nuorena aikalailla uskon vähän kaikkeen. Älykäs, eikä älytilanteet ja koulu tuottanut ongelmia. Enemmänkin kyseenalaistin jo pelkästään lukion ja koulut, sillä huomasin että kuinka väärää ja turhaa opetetaan. Liikaa opojen kursseja, liikaa keskityttiin vain siihen, että mitä sitten ne yo-kirjoitukset sisältävät. Olisin tahtonut oppia uutta, päästä syvemmälle. Mutta ei, heti tokana vuonna alkoi yo-kirjoitus paasaus. Opettajat ainakin meillä kilvan kertoivat että "tämä painakaa mieleen, tätä varmasti kysytään. Olen selvittänyt, että tämä alue laskelmien mukaan tulee aiheena tämän vuoden psykologian kirjoituksiin" ja plaa plaa. Olen ihmisenä ollut aina poikkeava, sillä minun ei ole tarvinnut miettiä koskaan, että pärjäänkö kokeissa tai tilanteissa. Vaan enemmänkin, olen aina tuntenut sisälläni valtavaa tiedonjanoa ja kaipuuta, tahtonut hallita perfektionismina enemmän. Kun minua ei kiinnostanut se, että mitä kysytään. Vaan se miten opin, ja miten paljon olisin voinut oppia ilman kertaamisia. Vaikea selittää.

      Tieto on rajallista.

      Ehkä myöhemmin harmittelin, että olisi pitänyt enemmän miettiä auktoriteettejä. Olisi silloin pitänyt siirtää teini-ikää myöhemmäksi. Mutta vihasin ihmiskuntaa, ainakin niitä joiden naamoja olin katsonut vauvasta saakka. Sitä, kuinka täystumpioiden mukaan koulutunnit menivät - typerimpien tahdissa.

      Olin tyhmä, enkä jatkanut yliopistoon. Tiedän muitakin älykkönaisia tällaisia. Jos en olisi ollut introvertti, olisin jatkanut. Toisaalta, yritän sopeutua elämään näinkin. En ole ikinä piitannut nimikkeistä, enkä oikeastaan nytkään. Olisin vain voinut oppia jotain uutta ja syvemmin. Toisaalta usko instituutioihin on vähäistä, joten veikkaanpa että olisin törmännyt vain typeriin pänttääjiin..

      • mastermind

        Niin, tuo koulutus on vähän kaksipiippuinen juttu. Ainakin peruskoulussa ja lukiossa opetetaan paljon väärää/turhaa tietoa, ja myöhemmin huomaa että ne joutuu heittämään pois, ja laittamaan uutta tilalle.

        Toisaalta, ei tämän pitäisi olla ongelma, sillä jos ei ole henkisesti laiska, niin on hyvä oppia samoja asioita kuin muutkin, jotta sitten osaa sanoa mikä siinä on väärin, ja tietää suunnilleen mitä muutkin tietävät.

        Luonnontieteelliset alat ovat ainoat alat, jossa ei ole mitään turhaa tai hölmöjä juttuja, ja haastetta riittää vaikka olisi miten älykäs (esim. fysiikka, teoreettinen fysiikka, matematiikka, jotkut teknistieteelliset alat, jne.).

        Veikkaisin että myös osa ihmisistä ovat vain henkisesti sairaita (esim. masennus, ujous, burn-out, ja persoonallisuushäiriöt), ja siksi eivät saa aikaiseksi niin paljon. Tähän ei MBTI-tyypitys myöskään ota kantaa.


      • siinä ja siinä
        mastermind kirjoitti:

        Niin, tuo koulutus on vähän kaksipiippuinen juttu. Ainakin peruskoulussa ja lukiossa opetetaan paljon väärää/turhaa tietoa, ja myöhemmin huomaa että ne joutuu heittämään pois, ja laittamaan uutta tilalle.

        Toisaalta, ei tämän pitäisi olla ongelma, sillä jos ei ole henkisesti laiska, niin on hyvä oppia samoja asioita kuin muutkin, jotta sitten osaa sanoa mikä siinä on väärin, ja tietää suunnilleen mitä muutkin tietävät.

        Luonnontieteelliset alat ovat ainoat alat, jossa ei ole mitään turhaa tai hölmöjä juttuja, ja haastetta riittää vaikka olisi miten älykäs (esim. fysiikka, teoreettinen fysiikka, matematiikka, jotkut teknistieteelliset alat, jne.).

        Veikkaisin että myös osa ihmisistä ovat vain henkisesti sairaita (esim. masennus, ujous, burn-out, ja persoonallisuushäiriöt), ja siksi eivät saa aikaiseksi niin paljon. Tähän ei MBTI-tyypitys myöskään ota kantaa.

        Olen miltei INTJ, mutta kallistun piirun verran enemmän tunneihmisen puolelle ja sen huomaa siten, että mielialat heittää kuin "hullulla" välillä... Taiteet ja musiikki on nro 1 elämässä. Kärsin varmaan lievästä maanis-depressiivisyydestä. Jos omistaisin aseen, olisin tod.näk. ampunut aivoni seinään ammoisia aikoja sitten huonossa fiiliksessä.

        Testin mukaan olen siis miltei puolet tunne- ja puolet järki-ihmisiä. Tiede on totuus ja minua kiinnostaa tiede "maallikkona." En tykkää mistään fiktiivisestä p.ska kirjallisuudesta. Faktaa sen olla pitää. Kuitenkaan en ole koskaan nauttinut koulusta!!! Olen inhonnut monia opettajia, oppilaita, tunnollisuutta ja KOTILÄKSYJÄ, jotka oli aina tekemättä. Näillä eväillä ei yliopistoon marssita. Lukion rämmin joten kuten läpi, mutta menin sinne vain sen takia, koska en tiennyt mitä muuta olisin halunnut. Työelämä ei ole mennyt ihan putkeen.

        En tykkää olla laumoissa. Eläisin erakkona ellei jotkut ihmiset omasta halustaan olisi välilllä yhteyksissä. Toki pidän joistakin ihmisistä ja seura on mukavaa aika-ajoin. Se syö kuitenkin keskittymistä asioihin, enkä pääse toteuttamaan kaikkia ideoita, joita päässä pyörii. Väsyn tosi helposti jos tarttee tehdä jotain mikä ei kiinnosta.
        Voisin elää yksin masentumatta. Se mikä masentaa, on "painostus" olla mukana yhtieskunnan pyörteissä!!! Olen tosi kriittinen politiikkaa ja työelämää kohtaan. Niin kauan kun asiat ei ole reiluja esim.. naisille, en välitä palvella p.skaa yhteiskuntaa sen kummemmin. Minimi saa riittää!!!!!!!!

        Niin, sukset menee helposti ristiin ihmisten kanssa. Monet ei vaan tajua mistään mitään ja pelkää kaikkea poikkevaa. Hui kauhistus!!! Näillä mennään.


      • gffffgugyiuiu
        siinä ja siinä kirjoitti:

        Olen miltei INTJ, mutta kallistun piirun verran enemmän tunneihmisen puolelle ja sen huomaa siten, että mielialat heittää kuin "hullulla" välillä... Taiteet ja musiikki on nro 1 elämässä. Kärsin varmaan lievästä maanis-depressiivisyydestä. Jos omistaisin aseen, olisin tod.näk. ampunut aivoni seinään ammoisia aikoja sitten huonossa fiiliksessä.

        Testin mukaan olen siis miltei puolet tunne- ja puolet järki-ihmisiä. Tiede on totuus ja minua kiinnostaa tiede "maallikkona." En tykkää mistään fiktiivisestä p.ska kirjallisuudesta. Faktaa sen olla pitää. Kuitenkaan en ole koskaan nauttinut koulusta!!! Olen inhonnut monia opettajia, oppilaita, tunnollisuutta ja KOTILÄKSYJÄ, jotka oli aina tekemättä. Näillä eväillä ei yliopistoon marssita. Lukion rämmin joten kuten läpi, mutta menin sinne vain sen takia, koska en tiennyt mitä muuta olisin halunnut. Työelämä ei ole mennyt ihan putkeen.

        En tykkää olla laumoissa. Eläisin erakkona ellei jotkut ihmiset omasta halustaan olisi välilllä yhteyksissä. Toki pidän joistakin ihmisistä ja seura on mukavaa aika-ajoin. Se syö kuitenkin keskittymistä asioihin, enkä pääse toteuttamaan kaikkia ideoita, joita päässä pyörii. Väsyn tosi helposti jos tarttee tehdä jotain mikä ei kiinnosta.
        Voisin elää yksin masentumatta. Se mikä masentaa, on "painostus" olla mukana yhtieskunnan pyörteissä!!! Olen tosi kriittinen politiikkaa ja työelämää kohtaan. Niin kauan kun asiat ei ole reiluja esim.. naisille, en välitä palvella p.skaa yhteiskuntaa sen kummemmin. Minimi saa riittää!!!!!!!!

        Niin, sukset menee helposti ristiin ihmisten kanssa. Monet ei vaan tajua mistään mitään ja pelkää kaikkea poikkevaa. Hui kauhistus!!! Näillä mennään.

        Itse olen myös INFJ, mutta lähellä INTJ:tä. Hyvin harvat ihmiset kiinnostaa ja mieluummin luen kirjallisuuden klassikoita kotona. Minullakin meni lukio päin peetä ja nyt pitäisi keksi joku ammatti, mutta ei oiken mikään kiinnosta. Kunhan ei tarvitsisi olla liika sosiaalinen, small talk 24/7 ei kiinnosta. Ja sama juttu, jos aseen omistaisin, niin en olisi tässä kirjoittamassa turhaa viestiä. Tämä maailma ei oikein ole minua varten: käy töissä, rikastu, osta Volvo, hanki lapsia, pela golfia... hohhoijaa.


    • mastermind

      up

    • mastermind

      Tässä vielä muutamia mahtipontisia lausuntoja kuuluisilta INTJ-tyypeiltä:

      Newton:
      -osaan laskea taivaankappaleiden liikeradat, mutta en ihmisten hulluutta

      Nietzsche:
      -en ole mies, olen dynamiittia!

      Keynes:
      -Maa ei tarvitse rautaan valettua talousdoktriinia niin kauan kun sillä on minut

      Bobby Fischer:
      -suurin osa ihmisistä ovat lampaita, ja tarvitsevat toistensa tukea

      Isaac Asimov:
      -ne ihmiset jotka luulevat tietävänsä kaiken ärsyttävät suuresti meitä, jotka tiedämme kaiken
      -ainoat ihmiset jotka olen tavannut, joiden älykkyys ylitti omani, ovat Carl Sagan ja Marvin Minsky

      Nikola Tesla:
      -keksintöni ovat mullistaneet USA:n teollisuuden.

      Stephen Hawking:
      -tavoitteeni on yksinkertainen: se on täydellinen ymmärrys universumista

      http://www.celebritytypes.com/intj.php

    • sdfghdfh

      Maailma vaatii kaikenlaisia ihmisiä. Jos INTJ -tyypit ovat jossain määrin erilaisia, tulisi heidän näkemyksiä kuulla siinä missä muidenkin näkemyksiä. Me kaikki olemme erilaisia eikä ketään tulisi väheksyä tai arvostella erilaisuuden vuoksi ja kaikkia tulisi kuulla jotta voimme luoda paremman yhteiskunnan.

      http://www.youtube.com/watch?v=Ar1kEN_ZPNM

    • vi de la vu za

      Pääasiassa naurahdin avaukselle... avauksen kuvaus osuu melkolailla yksiin itseni kanssa, mutta en kutsuisi itseäni mastermindiksi, vaikka oma tavoitteeni on kehittää itseäni, varsinkin henkistä puoltani, valaistua.

    • siis apua123

      Oikeen v.tuttaa että näköjään on niin erilainen kuin muut! Tulen toimeen vain harvojen kanssa. Harvat on edes hauskoja ja kiinnostavia ihmisiä. Suurin osa nyt vaan on ennalta-arvattavissa, typeriä tai tylsiä. Kamalaa myöntää, mutta en vaan jaksa kuunnella niiden jonnin joutavia jorinoita. Tiedän, vika on minussa. En vaan kestä tyhmää käytöstä!!! Tai vastaavasti liian jäykkää käytöstä. Yhyyy, on vaikeeta tulla toimeen muiden kanssa.

    • krabazzuk

      Kognitiiviset funktiot eivät ole persoonallisuuspiirteitä. Kliinisesti todistettu fakta!

    • lesbo2

      " -mastermind miehet saatetaan leimata Aspergereiksi, ja naiset taas lesboiksi (mutta eivät ole kumpaakaan)"
      Ai enkö ole lesbo : D

      • niinvoikäydä

        Kun on liian "miesmäinen" käytös. Eli ei osaa eikä halua olla "naisellinen". Osaa käyttää päätä ja käsiä ihan itse eikä halua että heti joku "uljas mies" tulee apuun. Ei viihdy "akkalaumoissa." Tykkää enemmän tieteestä kuin hömppäviihteestä. Ulkonäkö on "kamala." Helposti leimataan vähintään oudoksi vaikka on luonnollisesti oma itsensä eikä trendilehtien luotsaama kävelevä vaateteline.


    • Rauhaa dudet

      "C.G. Jung pointed out that the 16 types are stereotypes. You can use them as reference points to understand your own unique personality and how you differ from other people. This is like using the closest landmarks on a map to identify your unique location."

    • htghhyth

      Olen saanut kaikista nettitesteistä INTJ, mutta en täysin osaa samaistua siihen, millaisena INTJ:t esiintyvät netissä. Eniten nyppii tympeä narsismi ja itseihailu, josta avauskin on esimerkki. Olisi hyvä ymmärtää, ettei yksikään persoonallisuustyyppi ei ole muita "parempi".

      • 8+15

        no joskus tuli joku kirjain eri, nyt tuli tämä. Olen entistä enemmän vetäytynyt omiin oloihin tietyistä syistä...


    • INTJ-nainen

      Olen aika vahvasti INTJ (itselläni ominaisuukista korostuu nimenomaan NT). Olen nainen. Sosiaalisesti kutsuisin itseäni lahjakkaaksi, mutta tämä vain, koska näen sosiaaliset tilanteet kuvioina, eräänlaisena hämähäkinseittinä, joita pitää osata seurata ja havainnoida. Tuntuu, että elämä INTJ-naisena olisi ollut paljon vaikeampaa ilman tätä ymmärrystä.

      Empatiaan en kunnolla kykene, ja tunteelliset kohtaukset saavat minut hämilleni. Suurinta sosiaalista ärtymystä minussa aiheuttaa, kun ihmiset eivät käy järkeen tai osaa perustella valintojaan.

      Miesten seurassa viihdyn hyvin, myös ideologisesti kaltaisteni naisten kanssa, vaikka olisivatkin todella tunteellisia. Nämä naiset myös usein pitävät siitä, että voivat kysyä minulta "miehisen näkökulman" ilman, että tarvitsee todella konsultoida miestä. Leikkimielisesti kutsuvat minua kyborgiksi.

      Olen miettinyt, miten INTJ-ominaisuuksiini sopii se fakta, että minua pidetään helposti lähestyttävänä, koska hymyilen paljon. Kyllä, minulla on pääni sisällä paljon "omaa kivaa", joka saa minut usein hymyilemään. Lisäksi maailma on mielestäni huvittava ja jännittävä paikka. Hymyilyttää paljon ja usein.

    • 2+11

      Minä luulin, että INFJ on introverttejen aatelia.
      Itse kuulun heihin.

    • aspie4

      Persoonatyypillä tai esim. älykkyystestiälykkyydellä ei ole mitään itseisarvoa, vaan ainoa merkitys on sillä mitä on saavuttanut. Toisin sanoan, vaikka olisi kuinka superälykäs (INTJ), mutta elämän CV ammottaa tyhjyyttä, niin kukaan ei välitä johtuuko se tyhmyydestä tai laiskuudesta. Erityisesti kun INTJ:t ovat pääsääntöisesti jonkinasteisia aspie-tapauksia, joiden seurasta ei juuri kukaan nauti (ei edes muut INTJ:t).

      Todettakoon, että persoonallisuustesteissä mut on luokiteltu juuri INTJ:ksi. Tunnistan itsessäni kaikki olennaiset INTJ:n piirteet, enkä todellakaan ole ylpeä niistä. Päinvastoin, ärsytyskynnys muiden tyhmyyttä kohtaan on johtanut vain yksinäisyyteen.

      • höh?

        Miksi saavutuksilla olisi yhtään sen enempää merkitystä kuin älykkyystesteillä yms.?


      • zxvsfv<s
        höh? kirjoitti:

        Miksi saavutuksilla olisi yhtään sen enempää merkitystä kuin älykkyystesteillä yms.?

        Periaatteessa jokainen ihminen on yhtä arvokas ja blah blah blah, mutta jostain syystä ihmiset saavat suurta henkistä tyydytystä vaikeiden asioiden saavuttamisesta ja myös monet ihmiset myös arvostavat menestyneitä ihmisä (ja toisten ihmisten arvostus vasta hyvältä tuntuukin). Sen sijaan älykkyystestiälykkäät
        ovat rasittavia ihmisä, joita ei juuri kukaan arvosta.


      • gtggtg
        zxvsfv<s kirjoitti:

        Periaatteessa jokainen ihminen on yhtä arvokas ja blah blah blah, mutta jostain syystä ihmiset saavat suurta henkistä tyydytystä vaikeiden asioiden saavuttamisesta ja myös monet ihmiset myös arvostavat menestyneitä ihmisä (ja toisten ihmisten arvostus vasta hyvältä tuntuukin). Sen sijaan älykkyystestiälykkäät
        ovat rasittavia ihmisä, joita ei juuri kukaan arvosta.

        Nimenomaan tuo henkisen tyydytyksen saavuttaminen on ainoa, mikä loppupeleissä merkitsee. Se, mitä toiset arvostavat, on kovin sattumanvaraista ja viime kädessä merkityksetöntä. Jos ensisijaisesti yrittää saavuttaa elämässään muiden arvostuksen, niin voisi sanoa, ettei välttämättä tule eläneeksi _omaa_ elämäänsä.


    • älkää jaksako

      Mastermind? Aateli... Ettei vaan olisi nyt jollakulla noussut kusi päähän?

      No ainahan sitä voi luuserikin koittaa keksiä jotain keinoja kohottaa egoaan. Häviäjien keskuudessa on aika yleistä ajatella että on jotenkin parempi kuin voittajat. Vaikka sitten käyttämällä perusteena jotain huuhaateorioita.

      • aavemaista

        "Häviäjien keskuudessa on aika yleistä ajatella että on jotenkin parempi kuin voittajat." Lause indikoi sitä, että kuvittelet itse olevasi voittajien kastissa. Etkö silloin siis pönkitä vain omaa itsetuntoasi tulemalla tänne kutsumaan testissä mastermindeiksi nimettyjä ihmisiä luusereiksi? Millä perusteilla muut ovat voittajia, intj:t häviäjiä?

        Syytä testiä, älä sen tekijöitä.


      • Älkää jaksako
        aavemaista kirjoitti:

        "Häviäjien keskuudessa on aika yleistä ajatella että on jotenkin parempi kuin voittajat." Lause indikoi sitä, että kuvittelet itse olevasi voittajien kastissa. Etkö silloin siis pönkitä vain omaa itsetuntoasi tulemalla tänne kutsumaan testissä mastermindeiksi nimettyjä ihmisiä luusereiksi? Millä perusteilla muut ovat voittajia, intj:t häviäjiä?

        Syytä testiä, älä sen tekijöitä.

        No ainakin mulla menee paremmin kuin niillä egonpönkittäjillä, jotka kehuskelee jostain epämääräisestä, näennäispsykologisesta tekstistä saaduilla tuloksilla. Jos ihmisen tarvitsee tehdä sellaista ja egoilla niin paljon, ei mene hyvin.

        En minä ole mikään voittaja, mutten myöskään häviäjä. Inhottaa vaan itsekehuskelu.


    • kysyn vaan

      Miksi todellinen Mastermind kirjoittelisi näille aavemaisille palstoille? Luulisi että pyrkii mieluummin optimoimaan omaa toimintaansa.

      Tai sitten ei ole tarpeeksi Mastermind ollakseen järkevä ihminen.

    • hmphh

      Saan kaikista nettitesteistä INTJ, mutten ole kyllä lainkaan menestynyt, vaan opinnot keskenjättänyt pitkäaikaistyötön. Ihmissuhteitakaan ei ole yhtään. Enpä kyllä oikeastaan yllämainittuja asioita kaipaakaan.

      • m27_87

        INTJ myös. Lukio ja amistutkinto takana, mutta masennuksen takia työttömänä jo jonkin aikaa. Ihmissuhteita ei perheen lisäksi ole, koska tästä pinnallisesta maailmasta on niin vaikeaa löytää kiinnostavaa seuraa. Yritän kuitenkin löytää motivaatiota yliopistoon hakeutumiseen.


    • 432

      Kuvasi minua melko täydellisesti! Romantiikasta tosin pidän.

      • 432

        Sen verran lyhyt kommentti, että pakkohan siihen on jotain lisättävä... Minun mielestä asia on niin, että välinpitöämätön, vihainen ja negatiivinen "mastermind" on ihan vain normaalin ihmisen tasolla.


      • 432
        432 kirjoitti:

        Sen verran lyhyt kommentti, että pakkohan siihen on jotain lisättävä... Minun mielestä asia on niin, että välinpitöämätön, vihainen ja negatiivinen "mastermind" on ihan vain normaalin ihmisen tasolla.

        Tai odottakaas... miksi kutsuttaisiin ihmistä, joka on älykäs, positiivinen ja välittävä?


      • varmaankin
        432 kirjoitti:

        Tai odottakaas... miksi kutsuttaisiin ihmistä, joka on älykäs, positiivinen ja välittävä?

        mielikuvitusystäväksi


      • heh!
        432 kirjoitti:

        Sen verran lyhyt kommentti, että pakkohan siihen on jotain lisättävä... Minun mielestä asia on niin, että välinpitöämätön, vihainen ja negatiivinen "mastermind" on ihan vain normaalin ihmisen tasolla.

        Eiköhän jokainen "mastermind" ole ihan vain normaalin ihmisen tasolla.


    • INTJ-nainen

      En ole täysin varma mitä ajattelen MBTI-persoonallisuustestin tieteellisyydestä, mutta uskon, että sillä on joka tapauksessa jonkinlainen yhteys todellisuuteen.

      Samaistun nimimerkkiin m21v kivuliaan hyvin: "En halua tehdä juuri mitään. Haluaisin lukea, tietää, kehittää ajatteluaan ja ajatuksiaan sekä harrastella silloin tällöin jotain luovaa."

      En ole kunnolla motivoitunut tekemään yhtään mitään mikä vaatisi pitkäjänteisyyttä, esim. tavoittelemaan tiettyä uraa tai päämäärää elämässä. Hain kuitenkin opiskelemaan 'sinne päin' -alaa, koska ajattelen, että on parasta täyttää sosiaaliset normit edes joten kuten niin elämä on helpompaa (siis että tavoittelee jotain, opiskelee, käy töissä, harrastaa jotain... Vaikka tosiasiassa haluaisin vain istua kotona, lukea ja pyöritellä päässä mitä milloinkin huvittaa) Yritän koko ajan keksiä itselleni henkilökohtaisia tavoitteita, mutta se on vaikeaa. Päädyn puuhailemaan kaikenlaista turhaa. Olen turhautunut.

      Olisiko INTJ-ihmisille keskustelufoorumia? Haluaisin päästä avautumaan, ehkä jopa hankkimaan ystäviä. Vinkkejä, mistä INTJ-tyyppisiä ihmisiä voisi löytää parhaiten?

      m21v, millainen elämäntilanteesi on nyt?

      • Olen myös netti-INTJ (tai INTP, testitulokset jakautuvat näiden kesken), enkä osaa kehittää mitään pitempiäaikaisia, saati perinteisessä mielessä "hyödyllisiä" tavoitteita. Tavoitteet ulottuvat max. muutaman kuukauden päähän, ja liittyvät omaan puuhailuun, joka ei yleensä kenellekään muulle merkitse mitään.

        Yritin myös tuota leipätyön hankkimista koulutuksen kautta, koska, kai virheellisesti, uskoin sen olevan "helpoin reitti", mutta epäonnistuin siinä ja olen nyt kai pysyväistyötön.

        Läheskään kaikki netti-INTJ:it eivät tunnu vastaavan aloittajan idealistisoitua kuvaa tyypistä, jolla on valtavan kovat kunnianhimo ja korkeat tavoitteet. Yksi mahdollinen selitys voi olla se, että INTJ-tyyppi on rakennettu lähinnä amerikkalaisesta bisnes-ympäristössä, jossa urasuuntautuneisuus ja kunnianhimo on itsestäänselvyys. Mahdollisesti koko Myers-Briggs-mittari on myös enemmän tai vähemmän huuhaata.


    • marttijasalama

      Olen saanut testeistä INTJ tuloksen ja siis nainen 29v kyseessä. Ärsyttävintä on käydä sisäistä keskustelua oman pään sisällä, vaikka samaan aikaan keskustelen esim. ystävän kanssa :D Kärsin myös mielenterveyshäiriöistä.. En koe olevani huippuälykäs tms. Lähinnä huomaan vain toisten puutteet liian hyvin hehee :)

      "Olen miettinyt, miten INTJ-ominaisuuksiini sopii se fakta, että minua pidetään helposti lähestyttävänä, koska hymyilen paljon. Kyllä, minulla on pääni sisällä paljon "omaa kivaa", joka saa minut usein hymyilemään. Lisäksi maailma on mielestäni huvittava ja jännittävä paikka. Hymyilyttää paljon ja usein. "

      Voin NIIN samaistua tuohon.

    • the healer

      ESTJ on miehekkäin persoonallisuustyyppi Myers-Briggsin luokituksessa, INFP on naisellisin. Olen itse INFP-nainen.

    • häirikkö.

      Itse olen INTJ. Kirjoittelen vapaa-ajallani todella mauttomia juttuja vieraille ihmisille, koska saan nautintoa heidän ärtymyksestään/järkytyksestään/hämmennyksestään. Olen harrastanut tätä jo pitemmän aikaa, pidän sitä itselleni luonteenomaisena toimintana.

      • Ruukinmatruuna

        Sorry, et ole. Tuo on tyypillistä ESTP:lle sopivaa toimintaa.

        INTJ ei kiusaa ketään tarkoituksella eikä haasta riitaa. INTJ reagoi kyllä inhimilliseen typeryyteen ja on sitä mielä, että "the best way to treat arseholes is to wipe them", mutta ei todellakaan lähde mihinkään cartmanmaiseen öykkäröintiin. ESTP on se alkuperäinen koulukiusaaja.


    • Kammoava

      INTJ täälläkin. Ainakin netin testien mukaan. Harvoin kyllä noin samastuu testin tuloksiin, vaikkakakin aina on muistettava että nettitesti on nettitesti.

      Vanha topic nousi ylös häirikön myötä,ja ajattelin samalla kysäistä jos paikalla sattuisi olemaan muita INTJ naisia:

      Itsellä on ongelma parisuhteiden kanssa. Aina saa olla selittämässä ukeille ja tädeille että ei ole vielä tarpeeksi mielenkiintoista ihmistä löytynyt. Siis ihan oikeasti. Kaiken muun "sälän" kanssa mitä on elämässä menossa tällä hetkellä ei ole aikaa oikeastaan millekkään muulle.

      Käyn vain ehkä kaksi kertaa vuodessa baarissa. Ei sieltä voi löytyä sielunkumppania ainkaan minunlaiselle ihmiselle. Kerran menin rakkautta tunnustamaan humalaspäissäni jollekkin uudelle tutulle, ja kaksi viikkoa ahdistuin asiasta jälkeenpäin kun kyseinen henkilö yritti tavoitella illan jälkeen. Lisäksi minulla on varmaan päässä nappi "Humalassa/Ei humalassa". Kun krapula iskee, tulee kauhea fiilis että "Mitä menin itseäni esittelemään muille?!"

      Tai sitten minulla on vain diagnosoimaton läheisyysahdistus. Tiedä häntä sitten.

      Olen joka tapauksessa onnellinen näinkin, kunhan vain aivoille riittää virikkeitä töistä ( oma hullu mielikuvitusmaailma mistä olen meinannut kirjoittaa kirjan jo hetken aikaa.)

      Tuntuu vaan että jos et ole kenenään kanssa yhdessä näin päälle parikymppisenä, olet automaattisesti lesbo? Ja en tarkoita etten haluaisi parisuhdetta. Välillä kyllä yksinäisyys vie voiton ja saa itkun partaalle... Mutta parempi näin kuin sellaisen ihmisen kanssa jonka kanssa en tulisi toimeen. Vai mitä mieltä muut ovat?

      • m27_87

        Hyvin tutulta kuulostaa. Itsekin oon saanut jo sukulaisilta kuulla olevani homo kun ei ole parisuhdetta 27-vuotiaaksi mennessä löytynyt. Mieluummin odotan että jotain mahdollisimman hyvää tulee vastaan kun pilaan oman elämäni huonossa suhteessa kituuttaen niin kuin nämä kyselijät ovat itse päättäneet tehdä. Mutta kyllä se yksinäisyys on kieltämättä välillä aika musertavaa. Etenkään kun ei niitä kavereitakaan ole.


    • 25v maisteri

      Täälläkin yksi INTJ-mies. Älykäs, analyyttinen, akateemista uraa tavoitteleva pitää paikkansa minunkin kohdallani.

      Vihaan smalltalkia ja keskustelisin mieluummin syvällisistä asioista... tuntuu vain että hyvin harva ihminen täällä maan päällä on oikeasti kiinnostava ihminen. Sen takia ihmissuhteita ei ole kovin montaa, vain erinomaiset perhesuhteet ja muutama etäinen kaveri. Ei vaan ole mielenkiintoa pitää yhteyttä kehenkään muihin tai ylläpitää ihmissuhteita.

      Seurustellut olen kerran, ja sekin kesti vain reilu puoli vuotta. Jätin naisen, koska halusin olla mieluummin yksin. Kyllä, luitte oikein. Välillä se tosin kaduttaa, koska pidän epärealistisena, että löydän mielenkiintoisen seurustelukumppanin. Kuitenkin alkoi ahdistamaan se, että joutui viettämään pitkiä aikoja jatkuvasti jonkin henkilön kanssa. Tässä siis äärimmäinen introverttiuteni taisi olla syy miksi homma ei toiminut.

      Tsemppiä muille INTJ-miehille (ja naisille). Vika ei ole meissä. Vika on meille sopimattomassa yhteiskunnassa.

    • INTJ_nainen

      Täällä kans yks INTJ- nainen. Tunnistin kyllä itseni INTJ kuvauksesta heti, kun testin tein. Sopi minuun paremmin kuin yksikään muu persoonallisuus testi jonka olen tehnyt.

      Itselläni on läpi elämäni ollut vaikeuksia ihmissuhteiden kanssa, etenkin naispuolisten henkilöiden kanssa. Ei vain oikein natsaa naispuolisten henkilöiden kanssa henkisellä saatikka älyllisellä tasolla. Mulle sisäinen maailma ja arvot on aina olleet hirveen tärkeitä. Minua on aina kiinnostanut se mitä ihmisen pään sisällä on ja mitä hän pystyy tuomaan mukaan keskusteluun. Tyhjänpäiväinen barbibimboilu ei kiinnosta tai jos keskustelu pyörii sillä tasolla.

      Itelläni ihan mukava tilanne sikäli, että koulut on käyty ja elämänkumppani (ENTJ) löydetty. Meillä natsaa ENTJ-mieheni kanssa hyvin yhteen ja musta on ihanaa kun joku pysyy ajatuksen tasolla mun perässä :)
      Valmistuin Tradenomiksi 2013 mutta nyt harkitsen jatko-opintoja työttömyyden takia. Lama on tehnyt työllistymisen hankalaksi. Nyt mietinkin ,että mihin sitä hakisi keväällä opiskelemaan että ei seuraavaksi taas valmistuisi kortistoon. Sosaali- ja terveysalaa kait....

    • Yksinäinen INTJ-mies

      Tässä ilmoittautuisi vielä yksi INTJ-mies. Teen tällä hetkellä tohtorin tutkintoa valmiiksi ja olen siis vuoden päästä todennäköisimmin työtön. Minulla ei ole yhtään ystävää, eikä yhtään kaveria. Ei oikeastaan tuttujakaan. Yleisesti tuntuu, ettei millään ole hirveästi väliä. Työllistyminen näyttää tosiaan vähän heikolta. Yliopiston ulkopuolella alani tutkimuslaitokset tai muut instanssit on viimeisten vuosien aikana ajettu alas tai lopetettu, eikä noihin yliopiston kuvioihin näytä myöskään olevan pääsyä minunlaiselleni. Osaamiseni liittyy uuden tiedon tuottamiseen ja ymmärrän, että jos jotain, niin uutta tietoa lähtökohtaisesti ei juuri missään haluta ottaa vastaan - etenkään "huonoina aikoina".

      Pärjään ihmisten kanssa hyvin. Luulen, että minua pidetään enimmäkseen sympaattisena ja ehkä hieman varovaisena ihmisenä. Joudun aina skarppaamaan muiden ihmisen seurassa, että en vaikuttaisi sulkeutuneelta ja puhekyvyttömältä tampiolta (jollainen olen luonnostani). Olen usein päässyt siihen rajalle, josta ihminen hyväksytään jonkin sosiaalisen piirin sisälle tai sitten ei. Jään kuitenkin sitten ulkopuoliseksi. Koulukiusaustausta vaikuttaa osaltaan siinä, että olen tavallista arempi tuomaan itseni esille, joka sitten vaikuttaa tuohon, että jää kuvioiden ulkopuolelle.

      Suuri ongelma tällä hetkellä on, että ei ole enää mitään tilanteita, missä edes näkisin muita ihmisiä. Teen ansiohommani kirjoittamalla kotona koneen ääressä. Olen parin viimeisen vuoden aikana joutunut noidankehään, jossa kotoa poistuminen aiheuttaa niin paljon stressiä, että on terveellisempää jäädä kotiin. Monenlaisia irtiottoja olen tässä yrittänyt, mutta eipä tälle oikein mitään ole tehtävissä. Ei ole kyse siitä, että en tietäisi tällaisen kehityksen riskejä.

      Viime aikoina on tullut sitten jo vähän kapinallista ja katkeraa asennetta mukaan, että en viitsi enää kaikkien näiden vuosien jälkeen laittaa tikkua ristiin, että saisin ihmissuhteita. En käytä päihteitä, mutta näytän nykyisin varman monen silmissä joltain laitapuolen mieheltä liikkuessani kaupungilla asioimassa. Ajatuksena minulla varmaan tässä jotain tyyliin, että jos en kelvannut ihmisille hymykasvoisena, ajatuksiltani terävänä, keholtani treenattuna ja tyylikkäästi pukeutuvana, niin antaa tosiaan olla. Olen sitten ennemmin ruma pultsari. Pitäkää tunkkinne.

      • Intj-jtnI

        Tervetuloa Intj Yhdessä -Fb-ryhmään


    • yksi INTJ-mies lisää

      Tein testin ja tulos oli INTJ. Kuvaus pitää kyllä hyvin paikkansa. Luin aiheesta lisää ja tuntuu että jos tämä MBTI-juttu todella pitää paikkansa niin se selittää hyvin miksi koen usein olevani erilainen.

      Opiskelen tällä hetkellä yliopistossa. Kuten edellisillä kirjoittajilla, ihmissuhteita on melko vähän. Johtunee siitä että ei löydy kiinnostusta olla säännöllisesti yhteyksissä muihin... en ole oikeastaan tutustunut kuin muutamaan muuhun opiskelijatoveriin kurssien ryhmätöiden yhteydessä. Peruskoulu ja lukio aikana kavereita oli riittävästi, sitten kun pääsin yliopistoon ja en osallistunut opiskelijabileisiin niin näinhän tässä sitten kävi.

    • Reaperi

      Itse mietin olenko INTJ vai INTP, sillä nuo molemmat sopivat minuun hyvin kuvaisten perusteella. Tiesin kyllä, että persoonallisuustyyppien kuvaukset ovat stereotyyppisia, joten en luottanut niihin täysin. Aloin tutkia asiaa enemmän ja löysin tämän nettisivun, jossa selitetään INTJ:n ja INTP:n kognitiiviset funktiot ja niiden selitykset.

      http://www.reddit.com/r/INTP/comments/2c6016/intp_vs_intj_a_helpful_guide_of_function_analysis/

      Tuon luottuani tajusin olevani selvä INTP. Olen nyt syventymässä Carl Jungin Kognitiivisten funktioiden teoriaan, johon myös MBTI perustuu. Tässä on nettisivu, jossa selitetään kattavasti kaikki kognitiiviset funktiot ja niiden merkitykset.

      http://www.the16types.info/vbulletin/content.php/213-MBTI-Descriptions-of-cognitive-functions-from-various-sources

      Mielestäni ei kannata luottaa persoonallisuustesteisin 100 prosenttisesti, vaan kognitiivisten funktioiden avulla selvittää oma persoonallisuustyyppinsä.

    • INTJ-nainen

      En löytänyt yhtään suomenkielistä ryhmää INTJ-tyypeille, niin oli pakko perustaa sellainen meille, jotka haluamme tutustua samankaltaisiin. Tervetuloa rakentamaan yhdessä mielenkiintoista kohtauspaikkaa!
      https://www.facebook.com/groups/654504064748378/

    • Ruukinmatruuna

      INTJ. Alunperin Teräskaupungista, nykyisin Koulukaupungista.

    • Taviskin

      Jaa että nämä ihmiset sitten kuvittelevat olevansa jotenkin eri tavalla parempia kuin me tavikset jotka kuljetaan pää pilvissä ja jalat maassa tyypit :)

    • Anonyymi

      Täällä INTJ -nainen. Olisi kiva tutustua tähän porukkaan...mitä teette työksenne?

      • Anonyymi

        Itseenikin sopi oikeastaan kaikki mitä aloittaja sanoi, paitsi että en kuitenkaan pidä itseäni mitenkään älyttömän älykkäänä, vaikkakin ehkä jonkin verran kekseliäänä ja sinnikkäänä...

        Tunnistin kyllä itsestäni kaikki kohdat. Luonnontiede kiinnosti taannoin, esim. biologia, mutta opiskelin sitten insinööriksi ja työskentelen insinöörinä. Vapaa ajan kiinnostuksiin on kuulunut INTJ:seeheeden sopivia harrastuksia, kuten kännykkäohjelmien teko, paranormaalien asioiden tutkimukset, valuuttakaupan opiskelu, ja valuuttakauppaohjelmien ohjelmointi (kenenpä kanssa niistä juttelet?). Yksi iso kiinnostuksen kohde on alkuperäiset buddhan opetukset. Meditaatiota aloin kokeilla ensimmäisen kerran 15 vuotiaana. Lisäksi muita "nörtti"-harrastuksia on ollut mm. roolipelit ja erilaiset korttipelit on myös aina kiinnostaneet, tosin harrastus on jäänyt vähemmälle. Harrastan myös säännöllisesti liikuntaa, enkä näytä "nörtiltä" mm. iän ja parran takia.


    • Anonyymi

      Ujoa INTJ henkilöä saattaisi joku häntä yhtään tuntematon haukkua tietämättään narsistiksikin, koska INTJ on perfektionistinen ja hänellä on kiinnostuksen kohteet usein jotain niin erilaista tai korkealentoista ettei niistä paljon hyödytä jutella kenellekään, koska moni saattaisi myös lannistaa ymmärtämättömyyttään. Paikallisessa räkälässä hän ei hukkaa aikaansa, vaan hän hukkaa sen paljon ennemmin projekteihinsa, joista hän nauttii. Tällainen projekti voi olla esim. myös vaikka yleiskunnon parantaminen systemaattisesti ja kehitystä seuraten erilaisilla indikaattoreilla tai käyrillä.

      • Anonyymi

        No siis minä tulin vain kiusatuklsi hyvistä ideoista auttavissa puhelimissa.
        Omiksi projekteiksi ne ovat hyviä kunhan ei soita sinne.
        Mutta he on just semmosia small talking puhujia niissä auttavissa puhelimissa,

        poiuygtfdcfvg


    • Anonyymi

      ISTP nainen

      • Anonyymi

        Minäkin saatan olla istp-nainen. Oletko sinäkin outolintu naisten parissa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minäkin saatan olla istp-nainen. Oletko sinäkin outolintu naisten parissa?

        Minäkö?


        ppoiuyyyuuy


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minäkö?


        ppoiuyyyuuy

        oon nykyään outolintu kaikkien parissa, mutta en koe sitä enää niin ongelmalliseksi kun oon keksinyt elämäntehtävän jota ei varsinaisesti voi tehdä kuin outolintu, niin oon nyt siinä mielessä sinut outolintuuden kanssa.

        ppoiiuyyy


    • Anonyymi

      Tekeekö tää jengi joka puhuu näistä DFGZ-lyhenteistä ja vertaa itseään Einsteiniin, Teslaan ja muihin neroihin käytännössä mitään yleishyödyllistä?

      • Anonyymi

        Kaikki ei ole luotuja samanlaisin ominaisuuksin samanlaisiin tehtäviin.
        Minä olen keksinyt erään tavan pyrkiä hyödyntämään taidettani yleishyödylliseen tarkoitukseen. Idea on vasta aika aluillaan.

        Eri ihmiset on luotu erilaisilla kyvyillä, kaikkii ei pysty samoihin tehtäviin.- Yleishyödyllisimpänä tulee mieleen elintarvikeala.
        Käytännölliset ihmiset ja ajattelijat ovat yhtä arvokkaita.
        Ilman ruokaa ei ole ajattelua, mutta kyllä elämä ilman sielun ravintoa olisi vain puolikas elämää.




        "ppuyyhghjhjh"


    • Anonyymi

      "erittäin älykkäitä ja analyyttisiä"

      No, ei voi olla tätä, jos uskoo horoskooppitasoiseen, pseudotieteelliseen persoonallisuustestiin. Jos olisi edes sen verran "analyyttinen", että googlaisi, mitä TIEDEyhteisö sanoo ko testistä. :D

      • Anonyymi

        MBTI:tä ei olekaan tehty itsensä lokeroimiseen ja lokeroon lukittautumiseen, vaan ensisijaisesti avuksi mm. henkilökohtaisen identiteetin ja omien käyttäytymis- ja ajatusmallien tutkimiseen. Se riippuu täysin itsestä, haluaako testin tuloksille naureskella vai tutkailla niitä tarkemmin.
        Todellista tyhmyyttä on olla ymmärtämättä, että jokainen mieltää tuloksensa eri tavoin. Joku ajattelee testituloksen olevan absoluuttinen totuus ja toinen käyttää sitä apuvälineenä itsensä tutkimiseen ja kehittämiseen. Ihmiset ovat taipuvaisia pitämään itseään parempina kuin muut ja moni muutenkin uskoo helpommin kehut kuin kritiikin, sille ei nyt oikein voi mitään ellei sitä itsessään huomaa ja tietoisesti kehitä parempaan suuntaan.
        Loppujen lopuksi, tiedeyhteisössä aktiivisesti kritisoidaan kaikkia olemassa olevia testejä ja teorioita. Se kuuluu tieteen luonteeseen.


    • Anonyymi

      Älkää nyt ihmeessä ottako tosissanne noita. Katsotteko myös seiskasta horoskoopin?
      Jokainen introvertti jonka tunnen ja jonka kanssa olen koskaan sanankaan vaihtanut kertoo olevansa juuri tuo. Itseäni ei voisi vittuakaan kiinnostaa.

    • Anonyymi

      Itse olen juuri tuollainen kuin aloittaja sanoi. En tietenkään niin hullu ja sokea narsisti ole että väittäisin että kaikki nuo mahtavat asiat sopisivat minuun koko aika mutta tuossa vanhassa aloituksessa on siinä listauksessa tietty perussävy ja se olen myös minä, kun ottaa kaikki kohdat huomioon.

      Koska minua on koulukiusattu ja koska menetin itseluottamukseni sen vuoksi että epäonnistuin kouluesityksessä 27 vuotta sitten ja varastin kaupasta 12 pulloq olutta ja 5 fantasiakirjaa ja tietokonepelin 21 vuotta sitten.

      Olen myös humalassa tällä hetkellä. Joten tämä on mitä on.

      • Anonyymi

        Varasteluun sain kimmokkeen siitä että että oli halu noihin objekteihin eikä ollut rahaa, ja koulumaailmassa koin ahdistusta, ja se että kolme kaveria varasteli myös ennen minua... 20 v. Myöhemmin yksi heistä on kuollut huumeisiin, yksi on narkkari, ja yksi on perheellinen koulun opettaja.

        Mutta ongelma varastelijalle tulee varmasti. Hänen ei luoteta. Jos jotain on varastettu niin häntä epäillään, vaikka kukaan ei tiedä onko hän koskaan varastanut mitään. Alitajuisesti kerrot kaiken itsestäsi muille.


    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      61
      2024
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      56
      1745
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      59
      1634
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1557
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1535
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1465
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1326
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1183
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1168
    Aihe